Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2015
Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015
Προγραμματισμός Υπολογιστών: Χριστουγεννιάτικη επανάληψη...
Δεκεμβρίου 20, 2015 Philippos Koutsakas
Βλέποντα το ημερολόγιο εντόπισα δύο τετραήμερα (μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς και Πρωτοχρονιάς και Φώτων) κατά τη διάρκεια των οποίων θα μπορούσατε να αφιερώσετε μία με δύο ώρες την ημέρα για να ασχοληθείτε με τον προγραμματισμό (συνολικά δηλαδή 10 - 16 ώρες σε 15 μέρες, όχι και τόσο άσχημα) και να καλύψετε τα κεφάλαιο που μέχρι στιγμής έχουμε δει (κεφάλαια 4, 7, 8, 9 και 10).
Πριν ξεκινήσετε το διάβασα σας βρείτε περιβάλλον προγραμματισμού για να λύσετε τις ασκήσεις σας. Προτείνω
- είτε να εγκαταστήσετε το PAME - Pascal Made Easy (οδηγίες εδώ)
- είτε να χρησιμοποιήσετε μέσα από το σελιδομετρητή σας (Chrome, Firefox, κλπ) χωρίς εγκατάσταση το περιβάλλον προγραμματισμού σε Pascal της CodingGroud(κλικ εδώ)
Προτείνω να διαβάστε τη θεωρία των παραπάνω κεφαλαίων από εδώ
Μετά το τέλος της θεωρίας κάθε κεφαλαία δοκιμάστε να απαντήσετε στις ερωτήσεις που βρίσκονται στο τέλος του. Ελέγξτε αν οι απαντήσεις σας ήταν σωστές από εδώ
Τέλος λύστε οπωσδήποτε τις ασκήσεις των κεφαλαίων που θα βρείτε εδώ
Αυτό ήταν, τελειώσατε ;-)
Καλές γιορτές με υγεία για εσάς και τις οικογένειες σας!!!
Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015
Τα πλεονεκτήματα του Ελεύθερου Λογισμικού στης Εκπαίδευση
Δεκεμβρίου 17, 2015 Philippos Koutsakas
Εκπαιδευτικοί
- Ισότητα στο σπίτι: Με το Ελεύθερο Λογισμικό, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δίνουν ένα αντίγραφο σε κάθε μαθητή. Έτσι, δεν υποχρεώνονται οι γονείς να λάβουν μία οικονομική απόφαση και τα παιδιά οικογενειών με λιγότερες οικονομικές δυνατότητες, μπορούν και αυτά να μάθουν, κάνοντας χρήση των ίδιων εργαλείων, όπως όλα τα υπόλοιπα παιδιά.
- Εκμάθηση στη χρήση λογισμικού: Δεν επαρκεί πλέον να γνωρίζουμε πώς να χρησιμοποιούμε μια ορισμένη εφαρμογή γραφείου. Οι νέοι υπάλληλοι πρέπει να διαθέτουν την ικανότητα προσαρμογής σε οποιοδήποτε λογισμικό. Είναι σημαντικό να κατανοούν τις βασικές αρχές που διέπουν μία ολόκληρη κατηγορία ή είδος λογισμικού (όπως πχ. τα λογιστικά φύλλα ή τους επεξεργαστές κειμένου), και όχι απλώς να χρησιμοποιούν μία συγκεκριμένη εφαρμογή. Η διαθέσιμη ποικιλία προϊόντων Ελεύθερου Λογισμικού διδάσκει ακριβώς αυτό. Για μία πληρέστερη κατανόηση, η σύγκριση μεταξύ διαφορετικών εννοιών και προσεγγίσεων (π.χ. του LyX/LaTeX έναντι του Open Office) είναι ανεκτίμητης αξίας. Το Ελεύθερο Λογισμικό επιτρέπει στους μαθητές να μαθαίνουν πώς λειτουργεί το λογισμικό και, άρα, πώς μπορούν να το χρησιμοποιούν με τον καλύτερο τρόπο. Μία ικανότητα-κλειδί, που αναζητούν οι εργοδότες.
- Κανένα πρόβλημα με άδειες χρήσης: Με το Ελεύθερο Λογισμικό, δεν υπάρχουν πια ανησυχίες σχετικά με ημερομηνίες λήξης ή με τα κόστη των αδειών χρήσης. Το Ελεύθερο Λογισμικό παραμένει ελεύθερο από κάθε άποψη. Δεν υπάρχει κίνδυνος να παραπλανηθεί ένα παιδί στη χρήση ενός παράνομου αντιγράφου (βλέπε επίσης: «Ισότητα στο σπίτι»).
- Ευκολία διαχείρισης: Υπάρχουν διάφορες έτοιμες λύσεις για πολλές περιπτώσεις χρήσης στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Η συντήρηση των συστημάτων Ελεύθερου Λογισμικού προσφέρει υψηλό βαθμό αυτοματοποίησης και άρα εξοικονόμησης χρόνου. Τόσο τα θέματα ασφαλείας όσο και οι υπόλοιπες ενημερώσεις μπορούν να εφαρμόζονται στο λεπτό.
- Το Ελεύθερο Λογισμικό είναι σταθερό, ασφαλές και αξιόπιστο.
- Χωρίς κόστος για άδειες χρήσης: Το Ελεύθερο Λογισμικό μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα στα σχολεία. Αφού δεν υπάρχουν χρεώσεις αδειών χρήσης, τα λεφτά αυτά μπορούν να διατεθούν για την εκπαίδευση των διδασκόντων ή για τεχνική υποστήριξη, ούτως ώστε να ελαφρυνθούν οι εκπαιδευτικοί.
- Βελτιστοποιημένη χρήση παλιού εξοπλισμού: Το Ελεύθερο Λογισμικό λειτουργεί με ελάχιστες απαιτήσεις υλικού, σε σχεδόν οποιοδήποτε εξοπλισμό. Άρα, γλυτώνει ξανά χρήματα.
Γονείς
- Εκμάθηση προγραμματισμού: Μερικά παιδιά θέλουν να μάθουν πώς λειτουργεί το λογισμικό και κάποια από αυτά θα ενδιαφερθούν να γράψουν λογισμικό. Όταν ένα σχολείο χρησιμοποιεί Ελεύθερο Λογισμικό, τότε θα είναι σε θέση να βοηθήσει τους μαθητές που ενδιαφέρονται να μάθουν εις βάθος για το πως λειτουργούν οι υπολογιστές. Η δυνατότητα/ελευθερία να μπορούν να «μαστορεύουν» παρέχει κίνητρο στα παιδιά να μαθαίνουν περισσότερα.
- Διαμοιρασμός: Τα σχολεία πρέπει να διδάσκουν στα παιδιά να αλληλοβοηθούνται και να μοιράζονται τα πράγματα μεταξύ τους. Με το ιδιοκτησιακό λογισμικό, επιβάλλεται στους εκπαιδευτικούς να μην επιτρέπουν αυτή τη συνήθεια της κοινής χρήσης και να λένε στα παιδιά ότι το να μοιράζεσαι χρήσιμο λογισμικό με άλλους είναι λάθος. Η χρήση Ελεύθερου Λογισμικού επιτρέπει στα σχολεία να ορίσουν ένα καλύτερο παράδειγμα και να διδάσκουν στα παιδιά να μοιράζονται και να συνεργάζονται και, συνεπώς, να ενσωματώνονται σε μία ολόκληρη κοινότητα που μοιράζεται τη γνώση.
- Εξάρτηση: Αν τα παιδιά μάθουν να κάνουν τα πράγματα με έναν συγκεκριμένο τρόπο στο σχολείο, τότε ο ευκολότερος τρόπος για να κάνουν αυτό το πράγμα και αργότερα, κατά την ενήλικη ζωή τους, θα είναι συνεχίζοντας να το κάνουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Αν τα σχολεία διδάσκουν στα παιδιά να βασίζονται στο ιδιοκτησιακό λογισμικό, τότε εθίζουν το παιδί σε μία εξάρτηση από κάτι για το οποίο θα πρέπει και να πληρώνει και το οποίο, γενικά, αποθαρρύνει τον διαμοιρασμό και την εκδήλωση καλών προθέσεων στην κοινωνία. Αν, πάντως, ένα σχολείο διδάσκει στα παιδιά να βασίζονται στο Ελεύθερο Λογισμικό, τότε αυτό το λογισμικό δεν θα μπορέσει ποτέ κανείς να το πάρει από το παιδί (ούτε ακόμη και στην μετέπειτα ενήλικη ζωή του παιδιού) και το παιδί μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί αυτό το λογισμικό, βοηθώντας τους άλλους μέσω του διαμοιρασμού του.
- Η χρήση και η διδασκαλία του Ελεύθερου Λογισμικού καθιστά και το σχολείο το ίδιο ανεξάρτητο από οποιαδήποτε εμπορικά συμφέροντα
Εκπαιδευόμενοι
- Οι εφαρμογές Ελεύθερου Λογισμικού μεταφράζονται σχεδόν σε οποιαδήποτε γλώσσα (ακόμη και σε εκείνες τις γλώσσες που δεν θα συνέφερε ποτέ έναν προγραμματιστή ιδιοκτησιακού λογισμικού να μεταφράσει). Συνεπώς, το κάθε παιδί μπορεί να μάθει και να επικεντρωθεί στο αντικείμενο χωρίς να υπάρξει ποτέ οποιοσδήποτε γλωσσικός φραγμός. Το λογισμικό μπορεί ακόμη και να ενσωματώνει τα τοπικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά
Διδακτικές Οδηγίες 2015-16 για τα μαθήματα του τομέα Πληροφορικής των ΕΠΑΛ
Δεκεμβρίου 17, 2015 Philippos Koutsakas
Εφαρμογές Πληροφορικής
Βιβλίο: «Εφαρμογές Πληροφορικής» της Α΄ ΓΕΛ (συγγραφείς: Ν. Αγγελιδάκης, Α. Μιχαηλίδη, Χ. Μπλάτσιος, Γ. Πανσεληνάς)Διδακτέα – εξεταστέα ύλη και οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος:
Ο σκοπός, οι στόχοι, οι θεματικές ενότητες (με ενδεικτικές δραστηριότητες), καθώς και η διδακτική μεθοδολογία, περιγράφονται στο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος (Αρ. 53248/Γ2, ΦΕΚ: τ. Β΄ 932/14-4-2014).
Αρχές Προγραμματισμού Υπολογιστών
Διδακτέα ύλη: Τα Κεφάλαια 1 έως 6, 8 (8.1 και 8.2) και 13.
Υλικό και Δίκτυα
Από τις σημειώσεις του μαθήματος «ΥΛΙΚΌ ΚΑΙ ΔΊΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΏΝ» των: Β. Βασιλάκη, Γ. Θηβαίου, Γ. Μίχα, Ε. Μόρμορη και Α. Ξιξή.Διδακτέα ύλη: Όλα τα Κεφάλαια και οι παράγραφοι τους, εκτός των 3.2.2, 4.4, 5.2.5, 5.2.6 και 6.1.3.
Ειδικά Θέματα στον Προγραμματισμό Υπολογιστών
Από τις σημειώσεις των Βραχνού, Ι. Κουρέτα, Π. Μακρυγιάννη και Α. Παραδείση.Διδακτέα ύλη: Τα Κεφάλαια 1 έως 8 του μέρους Α. Τα Κεφάλαια 1 έως 3 και 5 έως 12 (ή εναλλακτικά τα Κεφάλαια 13 έως 20) του μέρους Β.
Φτάσαν στα σχολεία τα νέα βιβλία πληροφορικής των ΕΠΑΛ...
Δεκεμβρίου 17, 2015 Philippos Koutsakas
- απάντησα σε ότι ερώτηση "πληροφορικής" μου έκαναν
- επισκεύασα ότι υπολογιστή εικοσαετίας μου έφεραν,
- πληκτρολόγησα πολλά κείμενα για συναδέλφους στο γουόρντ (μάλιστα μερικά ήταν σε πολυτονικό σύστημα),
- έκανα τουλάχιστον 100 φορμάτ (sic),
- έκανα (στο σχολείο μου) το ίντερνετ να μην γκολλάει (sic) και είναι συνέχεια αναμμένο (sic) (δες εδώ)
- δεν σταμάτησα στιγμή τη προσπάθεια προώθησης του Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ).
Για αυτό για φέτος τα Χριστούγεννα θέλω να μου φέρεις καινούρια βιβλία για τα αντικείμενα που διδάσκω στο ΕΠΑΛ τα τελευταία δέκα χρόνια για να αντικαταστήσουμε αυτά που έχουν (αλλά δε χρησιμοποιούν) οι μαθητές γιατί έχουν γραφτεί το 1999.
Αυτό έγραψα στο γράμμα μου και τσουπ (προ-χθες) ο Γιώργος (υπεύθυνος για την αποθήκη βιβλίων του νομού Χαλκιδικής) με ενημέρωσε ότι κάτι έχει έρθει για εσάς (τους πληροφορικούς). Περιττό να πω ότι πήγα τρέχοντας στην αποθήκη βιβλίων ;-)
Την επόμενη κιόλας ώρα τα βιβλία είχαν μοιραστεί στους μαθητές.
"Αααα, δηλαδή αυτά που λέμε για τον GreenFoot και τον AppInventor τα έχει εδώ μέσα;", ρώτησε με γνήσια απορία μαθήτρια, δείχνοντας πραγματικό ενδιαφέρον για κάτι (βιβλία) που μέχρι εκείνη τη στιγμή είχε συνηθίσει να θεωρεί άχρηστο (τα βιβλία που είχαμε μέχρι σήμερα ήταν τόσο παλιά που για κάποια αντικείμενα ήταν άχρηστα...). "Ωραία κύριε, θα ασχοληθώ στις γιορτές..."
Καλή μας μελέτη...
Υ.Γ.1: Άγιε μου Βασίλη μπορώ για την επόμενη χρονιά να έχω ένα καινούριο εργαστήριο;
Υ.Γ.2: Πρόκειται για τις σημειώσεις που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ (κλικ εδώ) και γράφτηκαν κατά τη διάρκεια του Καλοκαιριού που πέρασε από συναδέλφους πληροφορικούς που εργάστηκαν αμισθί...
Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015
Υλικό και Δίκτυα Υπολογιστών: Επισκεύασε το μόνος σου βήμα-βήμα...
Δεκεμβρίου 16, 2015 Philippos Koutsakas
- τους δίνει τη δυνατότητα να μάθουν "με τα χέρια τους"
- τους δίνει απαντήσεις και λύσεις σε δικές τους απορίες και προβλήματα.
Οι πάγκοι εργασίας δεν είναι και τίποτα σπουδαίο, οι υπολογιστές που έχουμε για να πειραματιζόμαστε (δες πρόγραμμα ελάττωσε - επανχρησιμοποίησε - ανακύκλωσε) είναι δεκαετίας αλλά όλα αυτά είναι λεπτομέρειες για τους μαθητές.
Όταν ξεκινάει το (εργαστηριακό) μάθημα γίνεται χαμός!!! Κατσαβίδια, φυσερά, κύριε, μνήμες, σκληροί δίσκοι, κύριε, κάρτες γραφικών, κύριε, τροφοδοτικά, κουτιά, μητρικές, κύριε, καλώδια τροφοδοσίας, cd εγκατάστασης, κύριεεεεεε. Σήμερα μέτρησα τα κύριε: 24 κύριε μέσα σε 5 λεπτά και το κακό είναι ότι τελικά κυρίως μόνο το τρέξιμο μένει γιατί ο χρόνος που βοηθάω τις ομάδες εργασίας κατακερματίζεται.
Έχω παρατηρήσει επίσης ότι οι μαθητές "δεν κρατιούνται" στα πλαίσια μιας συγκεκριμένης εργαστηριακής άσκησης η οποία για παράδειγμα τοποθετεί ένα τροφοδοτικό στο κουτί και τέλος. Θέλουν δουν το παρακάτω και το παρακάτω του παρακάτω και το παρακάτω του παρακάτω του παρακάτω και να κάνουν το άδεια κουτί να λειτουργήσει μέσα σε ένα 45λεπτο. Επίσης απολαμβάνουν να λύνουν πραγματικά προβλήματα σε κανονικά κουτιά και όχι αποστειρωμένες "στημένες" ασκήσεις σε εικονικούς υπολογιστές. Εξού και τα πολλά κύριε...
Για να βοηθήσω λοιπόν την κατάσταση βρήκα τα παρακάτω λογικά διαγράμματα αντιμετώπισης προβλημάτων ΗΥ (παλιότερο δημοσίευμα του PCW) τα εκτύπωσα και τα έβαλα πάνω από τους πάγκους εργασίας των μαθητών ώστε να αυξηθεί ο βαθμός αυτενέργειας τους. Για να δούμε...
Οι εφαρμογές του καλού πληροφορικού
Δεκεμβρίου 16, 2015 Philippos Koutsakas
Ακολουθεί μία παρουσίαση που (φιλοδοξεί) να τις συμπεριλάβει όλες...
Η παρουσίαση εμπλουτίζεται διαρκώς (τρέχουσα έκδοση 0.62)
Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015
Εγκατάσταση Windows XP
Δεκεμβρίου 15, 2015 Philippos Koutsakas
Αφού ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των XP στους ίδιους υπολογιστές θα στηθεί και κάποια ελαφριά διανομή Linux.
Η επιλογή των XP έγινε λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων των υπολογιστών που χρησιμοποιούμε για πειραματισμό στα πλαίσια του εργαστηριακού μέρους των παραπάνω μαθημάτων.
Να σημειώσω εδώ ότι για συστήματα περιορισμένων δυνατοτήτων προτιμώ και συνιστώ ανεπιφύλακτα Linux Mint Mate ή Linux Mint LXDE ή ακόμη και lUbuntu
Η εγκατάσταση αποτελεί καλή αφορμή για να μιλήσουμε για:
- partitions, BIOS, MBR, MultiBoot
- Drivers (και πως τους βρίσκεις)
- System InformationUtilities
- αναλυτικά χαρακτηριστικά συσκευών
- reports των συσκευών
- Beanchmark Utilities
- System stability checkers
Εγκατάσταση Windows 7
Δεκεμβρίου 15, 2015 Philippos Koutsakas
Αφού ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των Windows 7 στους ίδιους υπολογιστές θα στηθεί και κάποια ελαφριά διανομή Linux.
Καλή αφορμή λοιπόν να μιλήσουμε για
- partitions, BIOS, UEFI, MBR, MultiBoot
- Drivers (και πως τους βρίσκεις)
- System InformationUtilities
- αναλυτικά χαρακτηριστικά συσκευών
- reports των συσκευών
- Beanchmark Utilities
- System stability checkers
Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015
Προγραμματισμός Υπολογιστών: Κεφάλαιο 10
Δεκεμβρίου 13, 2015 Philippos Koutsakas
Το φυλλάδιο των ασκήσεων του κεφαλαίου (κλικ εδώ)
Ακολουθεί η παρουσίαση / εισήγηση του κεφαλαίου.
Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015
Απολογισμός της Εικονικής Επιχείριση παροχής υπηρεσιών πληροφορικής 4GreenITs (2014-15)
Δεκεμβρίου 09, 2015 Philippos Koutsakas
- πολύ έτοιμο υλικό (οδηγούς, παραδείγματα, βίντεο, κλπ)
- διαρκή υποστήριξη από το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του)
- έναν εξωτερικό συνεργάτη (σύμβουλο επιχειρήσεων) να είναι μαζί σας (όποτε τον χρειαστείτε). Περισσότερα θα βρείτε εδώ
Στο πρόγραμμα μπορείτε να εγγραφείτε ακόμη και τώρα κάνοντας κλικ εδώ
Με το πρόγραμμα μπορούν να εμπλακούν όλων των ειδών τα σχολεία αλλά ταιριάζει γάντι σε ΕΠΑΛ μιας και δίνει μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να εφαρμοστεί την πράξη το γνωστικό αντικείμενο του τομέα / ειδικότητας των μαθητών. Εμείς για παράδειγμα (ως πληροφορικοί) συστήσαμε μια εταιρία επισκευής υπολογιστών και συλλογής απαξιωμένου υλικού πληροφορικής.
Στο πλαίσιο αυτό οι παρεχόμενες υπηρεσίες της εικονικής επιχείρησης ήταν οι ακόλουθες:
- επισκευή υπολογιστών (των καθηγητών και των μαθητών της σχολικής μονάδας) έναντι συμβολικού αντιτίμου το οποίο δωρίζονταν στο «Χαμόγελο του Παιδιού»
- συλλογή απαξιωμένου εξοπλισμού πληροφορικής (από όλο το νομό Χαλκιδικής) με στόχο την επανάχρηση του. Ειδικότερα, για τον εξοπλισμό που συλλέγονταν:
- γίνονταν προσπάθεια από τους μαθητές της εικονικής επιχείρησης να επισκευαστεί και να επαναχρησιμοποιηθεί στα σχολικά εργαστήρια ή στη βιβλιοθήκη του σχολείου με τη χρήση ΕΛ/ΛΑΚ.
- Αν αυτό δεν ήταν δυνατό αποσυναρμολογούνταν και αξιοποιούνταν ως ανταλλακτικά. Τέλος, ότι περίσσευε ανακυκλώνονταν στον ΧΥΤΑ Πολυγύρου
Συμμετείχαμε στην εμπορική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο. Σχετικό υλικό διαθέσιμο εδώ, ο απολογισμός από τη συμμετοχή μας διαθέσιμος εδώ.
- σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της πληροφορικής στον Πολύγυρο
- στο Τμήμα Πληροφορικής της Διεύθυνση Διαφάνειας και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής (Πολύγυρος)
- στο Τμήμα Πληροφορικής και στο Δημοτικό Ραδιόφωνο του Δήμου Πολυγύρου
Διδακτική Επίσκεψη στο Πάρκο Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας - Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Δεκεμβρίου 09, 2015 Philippos Koutsakas
Τι στο καλό είναι αυτό;
Η Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης
αποτελεί το πρώτο Πάρκο Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας στην Ελλάδα στο οποίο έχουν εγκατασταθεί επιχειρήσεις της νέας οικονομίας καθώς και ερευνητικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Περιλαμβάνει έκταση 94 στρεμμάτων στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, διοικητικά υπάγεται στο Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη και βρίσκεται σε μικρή απόσταση βρίσκονται από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), το Μουσείο Τεχνολογίας και το CEDEFOP.
Η Θερμοκοιτίδα του Πάρκου.
έχει ως αποστολή της να εντοπίζει καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες από το πεδίο των Τεχνολογιών Πληροφορικής κι Επικοινωνιών και να στηρίζει την εμπορευματοποίησή τους με τρόπο αποτελεσματικό προς όφελος των μετόχων της εταιρίας. Παρέχει επίσης τις απαραίτητες υποδομές, υποστηρικτικές υπηρεσίες και χρηματοδοτικά επενδυτικά σχέδια σε επιλεγμένες, καινοτόμες εταιρίες προκειμένου να διασφαλίσουν την επιτυχία και βιωσιμότητά τους στην αγορά.
Είδαμε τις ελληνικές start-ups που ξεχώρισαν το 2013
Ορίσαμε την έννοια...
A startup is a young company that is just beginning to develop. Startups are usually small and initially financed and operated by a handful of founders or one individual. These companies offer a product or service that is not currently being offered elsewhere in the market, or that the founders believe is being offered in an inferior manner.
Νεοφυής επιχείρηση είναι μία επιχείρηση ή προσωρινός οργανισμός που έχει στόχο να αναπτύξει ένα κλιμακούμενο επιχειρηματικό μοντέλο. Οι εταιρείες αυτές ήρθαν πρόσφατα στο προσκήνιο και βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης και έρευνας για τις περισσότερες αγορές. Ο όρος νεοφυής επιχείρηση (Start-up company) έγινε γνωστός όταν πλήθος επιχειρήσεων με κατάληξη .com, ιδρύθηκαν στο διαδίκτυο. Τον τελευταίο καιρό, ο όρος νεοφυής επιχείρηση έχει συνδεθεί κυρίως με τις τεχνολογικές επιχειρήσεις που έχουν ως χαρακτηριστικό την μεγάλη δυναμική ανάπτυξης. Ο Paul Graham, ιδρυτής μιας από τις κορυφαίες νεοφυείς επιχειρήσεις του κόσμου, ορίζει ως νεοφυή επιχείρηση "την εταιρεία που έχει σχεδιαστεί ώστε να αυξηθεί ταχύτατα. Το να είναι μια επιχείρηση νεοσύστατη δεν σημαίνει ότι εντάσσεται στα πλαίσια της νεοφυούς. Το μόνο σημαντικό πράγμα για μια νεοφυή επιχείρηση είναι ο ρυθμός ανάπτυξης."
Πλοηγηθήκαμε στο www.startupgreece.gov.gr
Παρακολουθήσαμε και συζητήσαμε με αφορμή ενδιαφέρουσες σχετικές παρουσιάσεις
από τη παρουσίαση του Δ. Τσίγκου "Ας μας χαρακτηρίζει ότι παράγουμε, όχι ότι καταναλώνουμε"
Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015
Υλικό και Δίκτυα: Κύρια Μνήμη του Υπολογιστή
Δεκεμβρίου 08, 2015 Philippos Koutsakas
Τοποθέτηση και αφαίρεση Κύριας Μνήμης (μετά το 2ο λεπτό)
Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2015
Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015
Ιοί υπολογιστών: τι είναι και πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε
Νοεμβρίου 29, 2015 Philippos Koutsakas
Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015
Οι μαθητές πιο πολύ παιδεύονται παρά εκπαιδεύονται
Νοεμβρίου 28, 2015 Philippos Koutsakas
Οι μαθητές μας παιδεύονται αλλά δεν εκπαιδεύονται
Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015
Revolution OS: ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία του GNU/Linux
Νοεμβρίου 27, 2015 Philippos Koutsakas
Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί την εικοσάχρονη (τότε) πορεία του GNU, Linux, Open Source.
Ομιλία Ρίτσαρντ Στόλλμαν στην Σουηδία: Πνευματική ιδιοκτησία (Μάιος 2007)
Νοεμβρίου 27, 2015 Philippos Koutsakas
Από τα μέσα της δεκαετίας του '90, ο Στόλλμαν ασχολείται με την προώθηση του ελεύθερου λογισμικού και έχει πάρει θέση κατά τωνευρεσιτεχνιών λογισμικού και της επέκτασης του νόμου για τα πνευματικά δικαιώματα στο λογισμικό. Συνεχίζει να ασχολείται με τον προγραμματισμό επάνω στο GNU Emacs. Η πηγή εσόδων του είναι η πληρωμή από τις μισές διαλέξεις στις οποίες καλείται να μιλήσει.
Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015
Προγραμματισμός Υπολογιστών - Το προγραμματιστικό περιβάλλον PAscal Made Easy (PAME)
Νοεμβρίου 25, 2015 Philippos Koutsakas
Το PAME (PAscal Made Easy) είναι ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον προγραμματισμού Pascal για χρήση στην εκπαίδευση το οποίο ανέπτυξε ο συνάδελφος Γιώργος Σαμαρτζίδης. Υποστηρίζεται σε Windows XP και άνω.
Μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή αλλά και βρείτε χρήσιμες πληροφορίες για αυτήν στο: https://github.com/samartzidis/pame
Μοιάζει κάπως έτσι...
Προγραμματισμός Υπολογιστών - Κεφάλαιο 9ο
Νοεμβρίου 25, 2015 Philippos Koutsakas
- την παρουσίαση του κεφαλαίου (δες παρακάτω)
- λυμένες ασκήσεις για τις εντολές read / write καθώς και για τον τελεστή := (κλικ εδώ)
- φυλλάδιο ασκήσεων προς επίλυση (κλικ εδώ)
Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015
Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2015
Μα γιατί οι Πληροφορικοί να φρικάρουν όταν τους ρωτάω "θα μπορέσεις φτιάξεις τον υπολογιστή μου";
Οκτωβρίου 23, 2015 Philippos Koutsakas
Χθες το απόγευμα, έχοντας επιστέψει στο σπίτι μετά το τέλος μια τρελής σχολικής μέρας κατά τη διάρκεια της οποίας ζήτησαν τη βοήθεια μου (τουλάχιστον είκοσι φορές) πολλοί διαφορετικοί συνάδελφοι για διάφορα προβλήματα "πληροφορικής" (κολλημένο χαρτί στον εκτυπωτή, ποντίκι που δε λειτουργεί, υπολογιστής που δεν ανοίγει, εξαφανισμένα εικονίδια, κλπ) και άλλοι τόσοι μαθητές για προβλήματα στα λάπτοπ και στα κινητά τους, έπεσα πάνω στο κείμενο που ακολουθεί.
Αν το διαβάσετε θα καταλάβετε γιατί δεν κατάφερα να αντισταθώ στον πειρασμό να το μεταφράσω, να το φωτοτυπήσω και να το σκορπίσω (στα κρυφά) πάνω στα γραφεία των συναδέλφων ;-)
Το αρχικό κείμενο (το οποίο το απέδωσα πολύ ελεύθερα)είναι διαθέσιμο εδώ (στα Αγγλικά).
...
Η ερώτηση πάει κάπως έτσι:
"Γιατί οι Πληροφορικοί φρικάρουν όταν κάποιος τους ρωτήσει "θα μπορέσεις να μου φτιάξεις τον υπολογιστή"; Δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο σπουδαίο πράγμα αυτό..."
Ας υποθέσουμε ότι μεγάλωσες έχοντας ένα έμφυτο ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα γεγονός που σε οδήγησε να ακολουθήσεις καριέρα στη μηχανική αυτοκινήτων.
Δούλεψες σκληρά για πολλά χρόνια και τελικά κατάφερες να ειδικευτείς στον τομέα της δυναμικής οχημάτων (αεροδυναμική, χειρισμός, σύστημα διεύθυνσης, θέματα πρόσφυσης, κλπ) και να βγάζεις τα προς το ζην σου από αυτό. Σχεδιάζεις συστήματα πλαισίου αυτοκινήτων έχοντας μια ιδιαίτερη εξειδίκευση σε θέματα δομής και γεωμετρίας του συστήματος διεύθυνσης (π.χ. γωνία κάμπερ, γωνία κάστερ, δείκτες διεύθυνσης, συστήματα πέδησης, κατανομή βάρους, κ.λπ).
Με λίγα λόγια, είσαι ένας επιτυχημένος μηχανικός σχεδίασης αυτοκινήτων που απολαμβάνει να σχεδιάζει υψηλής απόδοσης, άνετα αυτοκίνητα λαμβάνοντας υπόψη του τις αρχές της φυσικής και τη τεχνολογία που απαιτείται για αυτή τη δουλειά.
Πιθανότατα κάποια στιγμή χρειάστηκε να ασχοληθείς (ως μηχανικός) με το δικό σου αυτοκίνητο ενώ σίγουρα έχεις άνω του μέσου όρου ικανότητες στο να πραγματοποιείς εργασίες συντήρησης και επισκευής για παλαιότερα αυτοκίνητα με απλούστερη κατασκευή. Αυτό όμως δεν είναι το επάγγελμα που επέλεξες να κάνεις για βιοπορισμό και ίσως να μην ασχολείσαι με τις εργασίες συντήρησης / επισκευής του τελευταίου μοντέλου Lexus που οδηγείς. Σίγουρα, στη περίπτωση που θα ήταν απαραίτητο, θα ήσουν σε θέση να αντιμετωπίσεις τα περισσότερα προβλήματα ενός αυτοκινήτου με μεγαλύτερη επιτυχία από το μέσο οδηγό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είσαι το ίδιο επαγγελματίας ούτε έχεις τα ίδια προσόντα με έναν έμπειρο μηχανικό αυτοκινήτων για την εκτέλεση εργασιών αυτού του είδους.
Φαντάσου τώρα ότι φίλοι, οικογένεια, συνάδελφοι σε τραβάνε συνεχώς μακριά από τη βασική σου εργασία (θυμίζω: εξειδικευμένος μηχανικός σχεδίασης αυτοκινήτων) για να τους αλλάξεις τα λάδια ή να αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα ηλεκτρολογικής φύσης στο αυτοκίνητο τους. Μάλιστα είναι τόσο τεμπέληδες που βαριούνται να ασχοληθούν και να μάθουν να κάνουν μόνοι τους την αλλαγή λαδιών και τόσο τσιγκούνηδες που δε θέλουν να πληρώσουν έναν επαγγελματία να το κάνει. Η πλάκα είναι ότι περιμένουν από εσένα να απολαύσεις κιόλας την αλλαγή, επειδή λέει "τη βρίσκεις με τα αυτοκίνητα". Λογικό το βρίσκω. Αν σου αρέσει να σχεδιάζεις high-end σπορ αυτοκίνητα, τότε σίγουρα θα πρέπει να απολαμβάνεις την αλλαγή λαδιών στο τογιότα κορόλα (μοντέλο 98) του Θείου σου, έτσι δεν είναι;
Ναι, είμαστε σε θέση να διεκπεραιώνουμε τέτοιου είδους εργασίες με μεγαλύτερη επιτυχία από κάποιον που δε μπορεί να ξεχωρίσει μια μητρική πλακέτα από ένα τροφοδοτικό, αλλά αυτό δε σημαίνει και πολλά πράγματα. Κάποιος που έχει σπουδάσει και μελετήσει θεωρία αλγορίθμων και δομών δεδομένων, μεταφραστές και αρχιτεκτονική Λειτουργικών Συστημάτων, σχεδιαστικά πρότυπα, γλώσσες προγραμματισμού, βάσεις δεδομένων, κλπ έχει σχεδόν τον ίδιο βαθμό εκπαίδευσης ή εμπειρίας στην αντιμετώπιση προβλημάτων υλικού (hardware) ή την απολύμανση ενός υπολογιστή από ιούς σε σύγκριση με το μέσο Gamer ή δεκαεξάχρονο computer-geek που δεν διαθέτει πτυχίο Πληροφορικής και δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για την Επιστήμη της Πληροφορικής.
Και πίστεψε με, κανείς δεν επιλέγει να σπουδάσει Πληροφορική, προκειμένου να κάνει το είδος της εργασίας που κάνουν στο "Το φθηνό FORMAT" ή στο "FORMAT και στο χώρο σας ΜΟΝΟ με 20 ευρώ".
Στην πραγματικότητα, πολλοί από εμάς επιλέξαμε συνειδητά να εργαστούμε στον κλάδο της Πληροφορικής ως Μηχανικοί Λογισμικού ώστε να να βγάζουμε τα προς το ζειν με έναν τρόπο που μας γεμίζει περισσότερο από το να ασχολούμαστε με το υλικό (hardware) ή από το να κάνουμε τεχνική υποστήριξη σε λογισμικό κακής ποιότητας. Ναι μπορεί να το έχουμε κάνει ως Καλοκαιρινή δουλειά / απασχόληση για να βγάλουμε το χαρτζιλίκι μας κατά τα εφηβικά μας χρόνια, αλλά αν μας άρεσε αυτό το είδος της εργασίας, θα είχαμε φροντίσει να πάρουμε κάποιο πιστοποιητικό τεχνικών γνώσεων στην επισκευή υπολογιστών ή απλά θα ανοίγαμε ένα κατάστημα επισκευής υπολογιστών χωρίς καμία επίσημη εκπαίδευση.
Θα ακουστεί λιγάκι ελιτίστικο αλλά η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλά περισσότερο αρμόδια συνεργεία επισκευής υπολογιστών εκεί έξω από καταρτισμένους επιστήμονες πληροφορικής και μηχανικούς λογισμικού. Είναι απίστευτα ενοχλητικό λοιπόν να μας ζητάς να κάνουμε τη δουλειά ενός τεχνικού επισκευής υπολογιστών, μιας και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ότι θα χρειαστεί να ξοδέψουμε δεκάδες ώρες Googlάροντας μηνύματα λάθους και κάνοντας κουραστικές try-and-error αντικαταστάσεις υλικού. Και όλα αυτά τη στιγμή που υπάρχουν αμέτρητοι καλύτερα καταρτισμένοι τεχνικοί οι οποίοι είναι πάντοτε ενημερωμένοι για τις τελευταίες εξελίξεις στο υλικό και στα εργαλεία αφαίρεσης κακόβουλου λογισμικού, και οι οποίοι μπορούν να κάνουν τις απαιτούμενες εργασίες σε ένα κλάσμα του χρόνου που χρειάζεται για εμάς - και μάλιστα αμείβονται και ζουν από αυτό.
Έτσι, ενώ μπορεί να σκέφτεσαι: "ο τύπος είναι ο μάγος της πληροφορικής και μπορεί να λύσει το πρόβλημα μου σε ένα κλάσμα του χρόνου που θα χρειαστώ εγώ για να το λύσω", η εντύπωσή που μας δημιουργεί αυτή σου η στάση όμως είναι ότι θεωρείς ότι ο χρόνος μας έχει μικρότερη αξία από το δικό σου και ότι πιστεύεις ότι η εκπαίδευση και οι ικανότητες που αποκτήσαμε από αυτή έχει ίση ή μικρότερη αξία από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για επισκευές υπολογιστών διάρκειας έξι μηνών.
Αν δεν έχεις πειστεί ακόμη δοκίμασε να ζητήσεις από έναν επαγγελματία σεφ να σου ετοιμάσει στα μικροκύματα μερικά κατεψυγμένα τυροπιτάκια, επειδή "είναι καλύτερος σε αυτό από ότι εσύ".
Κάτι μου λέει ότι δε θα το εκλάβει ως φιλοφρόνηση...
Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015
Ένα κείμενο για να μάθουμε την Πληροφορική διασκεδάζοντας: Computer Science Unplugged
Οκτωβρίου 19, 2015 Philippos Koutsakas
Γράφτηκε από τους Tim Bell, Ian H. Witten και Mike Fellows και μεταφράστηκε από τον Κωστή Μουσαφείρη.
Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2015
Δραστηριότητες για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού [10-18 Οκτωβρίου 2015]
Οκτωβρίου 09, 2015 Philippos Koutsakas
Πλούσιο υλικό για να προετοιμάσετε τις δράσεις σας θα βρείτε στην ιστοσελίδα που έχει στηθεί από τους σχολικούς συμβούλους πληροφορικής, κλικ εδώ.
Η σελίδα σας καλωσορίζει με ένα ενδιαφέρον βίντεο που πραγματεύεται το αν έχει γίνει ο προγραμματισμός απαραίτητη δεξιότητα του 21ου αιώνα, κλικ εδώ
Εκτός αυτού η σελίδα περιλαμβάνει αφισούλες, βιντεάκια, επιστολές προς γονείς και μαθητές αλλά το κυριότερο προτάσεις για διδακτικές παρεμβάσεις κάθε μορφής.
Οι προτάσεις είναι πολλές, πάρα πολλές, πάρα μα πάρα πολλές. Μου χρειάστηκαν σχεδόν τρεις ώρες για να κάνω ένα γρήγορο πέρασμα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες για "μεγάλους" του codeweek.ed (κλικ εδώ) ενώ δεν είδα καθόλου τις πολλές προτάσεις για μικρότερες ηλικίες.
Μάλιστα οι περισσότερες από αυτές δεν είναι προτάσεις για δραστηριότητες μιας εβδομάδας αλλά μιας ολόκληρης χρονιάς και μπορούν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν για τη διδασκαλία αντικειμένων όλων των βαθμίδων (δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ).
Από αυτό το πέρασμα ξεχώρισα, εκτός από τα γνωστά πλέον codeacademy, codeschool, code.org, τα εξής:
- τα εκπληκτικά διδακτικά εργαλεία / παιχνίδια / ιδέες (πολλά εκ των οποίων δε χρειάζονται καν υπολογιστή) από το Mozilla Foundation διαθέσιμα εδώ
- περί creative commons κλικ εδώ
- περί ισχυρών συνθηματικών κλικ εδώ
- HTML με τη χρήση puzzles κλικ εδώ και με τη χρήση puzzle box κλικ εδώ
- CSS με τη χρήση story cards κλικ εδώ
- το βιβλίο computer science unpluged (και στα ελληνικά) συνοδευόμενο από πολλές και αστείες δραστηριότητες που δεν χρειάζονται τη χρήση υπολογιστή κλικ εδώ
- το εργαλείο εκμάθησης / ελέγχου των βασικών προγραμματισμού silent teacher κλικ εδώ
- το on-line παιχνίδι εκμάθησης προγραμματισμού (Python, JavaScript, Lua, CofeeScript, Clojure) codecombat κλικ εδώ
Εκτός αυτών παραθέτω παρακάτω τα εισαγωγικά βίντεο και τα εξελληνισμένα κλασσικά πλέον παιχνιδάκια Angry Birds και Frozen των προηγούμενων ετών.
Περιλαμβάνει μια σύντομη αναφορά στη σημασία του να γνωρίζεις προγραμματισμό και στη συνέχεια παρουσιάζει τη λογική του blockly για τη δημιουργία προγραμμάτων. Οι μαθητές καλούνται χρησιμοποιώντας τον blockly να οδηγήσουν τους πρωταγωνιστές των angry birds και να συντρίψουν τα κακά γουρουνάκια (bad piggies).
Περιλαμβάνει μια σύντομη αναφορά στη σημασία του να γνωρίζεις προγραμματισμό και στη συνέχεια παρουσιάζει τη λογική του blockly για τη δημιουργία προγραμμάτων. Οι μαθητές καλούνται χρησιμοποιώντας τον blockly να ζωγραφίζουν πάνω στον πάγο (με τα παγοπέδιλα της Έλσας και της Άννας) μια σειρά διαφορετικών σχημάτων αυξανόμενης δυσκολίας.
Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015
Υλικό Υπολογιστών - Υπό-ενότητα 1.1: Αρχιτεκτονική Υπολογιστικών Συστημάτων
Οκτωβρίου 07, 2015 Philippos Koutsakas
Μετά την ολοκλήρωση της υπό-ενότητας οι μαθητές θα μπορούν να
- Διακρίνουν τις κατηγορίες των υπολογιστικών συστημάτων.
- Περιγράφουν τις βασικές αρχιτεκτονικές υπολογιστών.
- Αναγνωρίζουν τις βασικές μονάδες ενός προσωπικού υπολογιστή.
Προτεινόμενη Δραστηριότητα #1: Αποσυναρμολόγηση κουτιού κεντρικής μονάδας ΗΥ
Η δραστηριότητα (και το φύλλο εργασίας) υπάρχει εδώ
Είναι σημαντικό να προηγηθεί η παρουσίαση / επίδειξη των εξαρτημάτων του Υπολογιστή,
Θα χρειαστούμε παλιά (μη λειτουργικά) κουτιά κεντρικών μονάδων ΗΥ, πάγκους εργασίας, κατσαβίδια. Οι μαθητές προτείνεται να χωριστούν σε ομάδες (των δύο ή τριών ατόμων). Οι μαθητές θα πρέπει να αναγνωρίσουν τα κομμάτια της κεντρικής μονάδας, να την αποσυναρμολογήσουν και περιγράψουν (συνοπτικά) τι κάνει το καθένα από αυτά.
Κρατάμε τα εξαρτήματα γιατί για την επόμενη δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές θα προσπαθήσουν να ξανα-συναρμολογήσουν τους υπολογιστές.
Προτεινόμενη Δραστηριότητα #2: Συναρμολόγηση κουτιού κεντρικής μονάδας ΗΥ.
Σύντομη παρουσίαση της σύνθεσης του κουτιού της κεντρικής μονάδας. Εστιάζουμε κυρίως στα εξής:
- από ποια εξαρτήματα αποτελείται η κεντρική μονάδα και πως μοιάζει το καθένα από αυτά
- τι ακριβώς κάνει το κάθε εξάρτημα
- πως συνθέτουν και με ποιο τρόπο συνεργάζονται μεταξύ τους για να κάνουν τον υπολογιστή να λειτουργει
Στη συνέχεια βλέπουμε με τους μαθητές το βίντεο που ακολουθεί και περιγράφει αναλυτικά τη διαδικασία συναρμολόγησης ενός κουτιού κεντρικής μονάδας.
Δεύτερο βίντεο συναρμολόγησης.
Τέλος οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των τριών και προσπαθούν να συναρμολογήσουν τα κουτιά που αποσυναρμολόγησαν στην προηγούμενη δραστηριότητα ως εξής:
- μητρική πλακέτα με ενσωματωμένο επεξεργαστή
- μνήμη RAM
- κάρτα
- γραφικών
- δικτύου
- ήχου
- σκληρό δίσκο
- DVD
- τροφοδοτικό
- πληκτρολόγιο / ποντίκι
Στο τέλος όλα αυτά συνδέονται με το ρεύμα και δοκιμάζουμε αν εκκινεί το σύστημα.
Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015
4ο Κεφάλαιο - Προγραμματισμός Υπολογιστών
Οκτωβρίου 06, 2015 Philippos Koutsakas
Λυμένες αντιπροσωπευτικές ασκήσεις προς μελέτη θα βρείτε εδώ
Οι εκφωνήσεις όλων των ασκήσεων είναι εδώ
Η παρουσίαση / εισήγηση του κεφαλαίου είναι εδώ
Και τέλος εδώ θα βρείτε ένα παλιότερο φυλλάδιο με λυμένες αντιπροσωπευτικές ασκήσεις με τη χρήση λογικού διαγράμματος.
Καλή μελέτη...
Εφαρμογές Πληροφορικής Κεφάλαιο 1: Υλικό Υπολογιστών
Οκτωβρίου 06, 2015 Philippos Koutsakas
Δείτε για το μηχανισμό των Αντικυθήρων εδώ
Computer Hardware σε απλά Αγγλικά ;-) από την Common Craft
Ο υπερ-υπολογιστής Blue Gene/P στο Argonne National Lab (βίντεο του youtube)
Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015
Πρώτο πακετάκι υλικού για το πανελλαδικών εξεταζόμενο μάθημα του (Δομημένου) Προγραμματισμού
Οκτωβρίου 05, 2015 Philippos Koutsakas
Λαμβάνοντας υπόψη σας την παραπάνω ύλη (για να αφαιρέσετε τα κεφάλαια που είναι εκτός) προτείνω να κατεβάσετε και να εκτυπώσετε για αρχή τα παρακάτω βοηθήματα:
- Το σχολικό βιβλίο σε ηλεκτρονική μορφή είναι εδώ
- Το πολύ καλό βοήθημα που περιλαμβάνει τις απαντήσεις των ερωτήσεων και τις λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου είναι εδώ.
- Το πολύ καλό βοήθημα του συναδέλφου Μωυσίδη Βασίλη είναι εδώ.
- Το πολύ εύχρηστο περιβάλλον PAME (Pascal Made Easy) ανάπτυξης και εκτέλεσης προγραμμάτων σε Pascal είναι διαθέσιμο εδώ. Χρειάζεται εγκατάσταση σε περιβάλλον MS Windows.
- Το περιβάλλον Lazarus για ανάπτυξη και εκτέλεση κώδικα σε Pascal είναι διαθέσιμο εδώ. Ιδανική λύση για τα σχολικά εργαστήρια με Ubuntu LTSP 12.04.
- Και τέλος όταν βρίσκεστε σε κίνηση (για την ταμπλέτα, το κινητό αλλά και τον υπολογιστή σας) το web-based περιβάλλον ανάπτυξης και εκτέλεσης κώδικα Pascal είναι διαθέσιμο εδώ
- Για αργότερα, όταν θα χουμε προχωρήσει την ύλη να μη παραλείψετε να γραφτείτε (για να ευλογήσω και τα γένια μου) στο Μαζικό. Ελεύθερο, Διαδικτυακό Μάθημα για το Δομημένο Προγραμματισμό κάνοντας κλικ εδώ
Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015
Επιτέλους: Διδακτέα και Εξεταστέα Ύλη Πανελλαδικών ΕΠΑΛ
Οκτωβρίου 02, 2015 Philippos Koutsakas
Για τον τομέα Πληροφορικής
- κλικ εδώ για τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη για το σχολικό έτος 2015-2016
- κλικ εδώ για την εξεταστέα ύλη των μαθημάτων των Πανελλαδικών εξετάσεων που θα διενεργηθούν το 2016 με το καταργούμενο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τους αποφοίτους Ημερήσιου ή Εσπερινού ΕΠΑ.Λ σχολικού έτους 2014-2015 και προηγούμενων ετών
- κλικ εδώ για τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2015-2016
- κλικ εδώ για την εξεταστέα ύλη των μαθημάτων των Πανελλαδικών εξετάσεων που θα διενεργηθούν το 2016 με το καταργούμενο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τους αποφοίτους Ημερήσιου ή Εσπερινού ΕΠΑ.Λ σχολικού έτους 2014-2015 και προηγούμενων ετών
Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015
Κλωνοποίηση σκληρού δίσκου με τη χρήση του CloneZilla
Οκτωβρίου 01, 2015 Philippos Koutsakas
- Γίνεται.
- Πως;
- Με το CloneZilla
Θα χρειαστείς:
- ένα δισκάκι με το CloneZilla (κατέβασε το image από εδώ και κάψτο)
- έναν εξωτερικό (usb) σκληρό δίσκο ή ένα μεγαλούτσικο ένα usb-flash
- τις οδηγίες για τη δημιουργία και αποθήκευση του image του δίσκου / διαμερίσματος που θέλεις στην εξωτερική συσκευή (εξωτερικό δίσκο ή usb-flash) που θα τις βρεις εδώ
- τις οδηγίες για επαναφορά του image από την εξωτερική συσκευή (εξωτερικός σκληρός, usb-flash) στο δίσκο / διαμέρισμα που θέλεις που θα τις βρεις εδώ
- και καλή τύχη...
283 Mbps DownStream είναι καλά;
Οκτωβρίου 01, 2015 Philippos Koutsakas
Ναι, είναι η ταχύτητα λήψης (download) και αποστολής (upload) σχολικής μονάδας που βρίσκεται στην Ελληνική επικράτεια (του ΕΚ / ΕΠΑΛ Πολυγύρου).
Για να εμφανιστεί αυτό στην οθόνη ενός εκ' των υπολογιστών του εργαστηρίου χρειάστηκε:
- ο ΟΤΕ Πολυγύρου να τερματίζει την οπτική ίνα του μητροπολιτικού δικτύου οπτικών ινών του Πολυγύρου στο ισόγειο του σχολικού συγκροτήματος (λογικά αυτό θα έχει γίνει ήδη στα περισσότερα σχολεία των αστικών κέντρων)
- αρκετές ώρες τηλεφωνικής επικοινωνίας με την υποστήριξη του ΠΣΔ (εμάς μας υποστηρίζει - ομολογουμένως άψογα - το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας)
- η αγορά του κατάλληλου Router (περίπου 120 euro)
- και η αλλαγή της δομημένης καλωδίωσης μέσα στο σχολικό συγκρότημα. Με πρόχειρους υπολογισμούς απλώσαμε (μαζί με δύο συναδέλφους - εννοείται εθελοντικά) στους τρεις ορόφους του κτηρίου 800 μέτρα (περίπου) καλωδίου δικτύου.
Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015
Δραστηριότητα Αποσυναρμολόγησης ΗΥ για το μάθημα Υλικό Υπολογιστών
Σεπτεμβρίου 30, 2015 Philippos Koutsakas
Είναι σημαντικό να προηγηθεί η παρουσίαση / επίδειξη των εξαρτημάτων του Υπολογιστή.
Το φύλλο εργασίας της δραστηριότητας βρίσκεται εδώ
Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015
Ένας καθηγητής μαθαίνει πως να αλλάζει τις μεθόδους και να τις κάνει πιο ανοιχτές...
Σεπτεμβρίου 29, 2015 Philippos Koutsakas
Στην ηλικία των 77, δημοσίευσα το πρώτο μου ηλεκτρονικό βιβλίο (e-book) και "τρέχω" και MOOC (Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα). Αυτές δεν ήταν προσπάθειες που ανέλαβα ποτέ ηθελημένα.
και στη συνέχεια σε πολύ ειλικρινή τόνο, με ρώτησε:
- Μήπως βρίσκετε ότι η παρατήρησή μου αυτή ήταν με έλλειψη σεβασμού κύριε;
- Όχι, όχι τώρα. Αλλά, έπρεπε να ρωτήσω.
Εκείνη την εποχή, το Πανεπιστήμιο όπου ήμουν Καθηγητής, διέθετε τρία Τμήματα Εισαγωγικής Ψυχολογίας, που εξυπηρετούσαν 350 φοιτητές το καθένα. Τα μαθήματα γινόταν στις 9 π.μ., στις 11 π.μ., και στις 1 μ.μ. και διδασκόταν από μια ομάδα εκπαιδευτών. Ο καθένας παρουσίαζε το δικό του κομμάτι πάνω σε μια ειδικότητα ψυχολογίας, διεξήγαγε ένα τεστ πολλαπλών επιλογών με αυτόματη βαθμολόγηση, και τέλος.
Το επόμενο εαρινό εξάμηνο, ξόδεψα την πρώτη μέρα στην τάξη παίρνοντας θέση κοντά στη λεγόμενη “γαλαρία”, στην προτελευταία σειρά. Από εκεί, διηγήθηκα την ιστορία με την περίπτωση δολοφονίας του Genovese, το 1964, στη Νέα Υόρκη, στην οποία 38 περαστικοί απλώς παρατηρούσαν χωρίς να κάνουν απολύτως τίποτε. Τους ειρωνεύτηκα για το ότι ήταν ανώνυμοι. Το πρόγραμμα σπουδών εκείνου του εξαμήνου περιελάμβανε επαρκές υλικό και καθοδήγηση για τη δημιουργία name tags (ετικέτα που κρεμάμε στο πέτο μας με το όνομά μας). Στις επόμενες πέντε συναντήσεις / μαθήματα παρότρυνα τους φοιτητές να τις κρεμούν στο λαιμό τους. Στο επόμενο μάθημα συνειδητοποίησα πως τους είχα πείσει σχεδόν όλους να φορούν τις ετικέτες με τα ονόματά τους, χρησιμοποιώντας τις πέντε αρχές κοινωνικής επιρροής που περιγράφονται στο βιβλίο τους.
Τώρα, όμως, συνειδητοποιώ εκείνο που δεν είχαμε κατανοήσει πλήρως τον καιρό εκείνο: δεν ήταν η δική μου απόδοση αυτή που θα δικαιολογούσε την έκβαση αυτή, αλλά η συνθετική προσέγγιση που υιοθέτησα. Είχα χρησιμοποιήσει ένα νέο τρόπο που εστίαζε στους φοιτητές ως εκπαιδευόμενους, και όχι επάνω μου σαν δάσκαλο.
Όταν, τελικά, επέστρεψα στην τάξη το 2007, συνειδητοποίησα, για ακόμη μια φορά, ότι ήταν δική μου ευθύνη να αλλάξω τον τρόπο με τον οποίο διδάσκω, για να εμπνεύσω τους φοιτητές. Προς έκπληξή μου, ανακάλυψα ότι στις μέρες μας είναι πολύ ευκολότερο να πετύχουμε υψηλότερα επίπεδα συμμετοχής φοιτητών με τις ψηφιακές τεχνολογίες του 21ου αιώνα. Τώρα, έχω επιλογές. Περιστασιακά, διδάσκω, αλλά ως επί το πλείστον παρακολουθώ τους φοιτητές μου να διεκπεραιώνουν τις δραστηριότητες που τους ανέθεσα. Πλέον, η διδασκαλία μου είναι πολύ πιο προσωπική. Και το καλύτερο από όλα, έχει πολύ περισσότερη πλάκα.
Στις μέρες μας οι Ανοιχτές Τεχνολογίες χαρακτηρίζονται από σεβασμό μιας και επιτρέπουν τους φοιτητές να κάνουν τη δουλειά τους στο χώρο και τον χρόνο που ταιριάζει καλύτερα στον τρόπο ζωής τους - που για τους περισσότερους περιλαμβάνει και εργασία. Κοινωνικά, είναι πιο συνεργατικές και συμμετοχικές. Τεχνικά, επιτρέπουν πιο αποτελεσματική πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό η οποία είναι ταυτόχρονα πιο διευρυμένη, συναρπαστική και ενημερωμένη.
Τελικά κατάφερα να αλλάξω την εστίαση μου και πολλά περισσότερα... Έχω τελειώσει πλέον το βιβλίο μου:Forums for a Future. Μπορείτε να το βρείτε ελεύθερα με τη μορφή MOOC στο USF Canvas.net.