το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών και της Πληροφορικής ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ...

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω;


Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω;


Αφήνω την πολύ καλή ανάρτη εδώ για μελλοντική χρήση...

Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω; Κατά τη γνώμη μου, τρία εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν: 
η δημιουργία εξατομικευμένων προγραμμάτων,
η προσαρμογή τους στην τάξη,
η λανθασμένη πεποίθηση ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα.


Η δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος

Δε φτιάχνεται εύκολα. Απαιτείται να εντρυφήσεις στην Ειδική Αγωγή. Συνοπτικά, αξιολογείς τον μαθητή όχι για να τον κατατάξεις κάπου, π.χ., δυσλεξία, αλλά για να βρεις τι ξέρει και τι δεν ξέρει· σχεδιάζεις τι θα διδάξεις και πώς· τον αξιολογείς τακτικά. Στον σχεδιασμό μπορεί να μας βοηθήσει ο εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης, το ΚΕΣΥ ή τέλος πάντων κάποιος που ξέρει. Είναι το θεμέλιο στο οποίο θα στηριχθούν τα επόμενα βήματα.

Η προσαρμογή του στην πραγματικότητα της τάξης

Αφού σχεδιαστεί η διδασκαλία, μπορεί να εφαρμοστεί με 5 διαφορετικούς τρόπους, που είναι δυνατό να συνδυαστούν. Θα τους παρουσιάσω σε αυξανόμενη σειρά δυσκολίας.

α) Το κάνουν οι γονείς. Δε γίνεται πάντα, αλλά μας λύνει τα χέρια. Υπάρχουν γονείς που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους και το μόνο που χρειάζεται είναι να τους δώσουμε σαφείς οδηγίες. Εμείς αξιολογούμε τον μαθητή και προτείνουμε τροποποιήσεις. Π.χ., στην Α΄ Δημοτικού από πολύ νωρίς ενημερώνω τους γονείς των παιδιών που δυσκολεύονται στη φωνημική επίγνωση, τους εξηγώ τι να κάνουν και πολύ γρήγορα υπάρχει μεγάλη βελτίωση.

β) Αν τα παιδιά είναι σχετικά μεγάλα και τους ζητάμε κάτι απλό, μπορούν να το κάνουν μόνα τους στο σπίτι. Τους εξηγούμε αναλυτικότερα τι πρέπει να κάνουν και ελέγχουμε συστηματικότερα την απόδοσή τους. Μόνο αν καταλαβαίνουν τι κάνουν είναι δυνατόν να εξασκηθούν μόνα τους. Αυτό απαιτεί μερικές φορές χρόνο. Θυμάμαι μία χρονιά στην Ε΄ Δημοτικού είχα έναν μαθητή ο οποίος μου είπε ότι δεν μπορούσε με τίποτα να μάθει την προπαίδεια του 8. Του είπα να δοκιμάσει να την πει πολλές φορές στο σπίτι του μόνος του και να δούμε πώς θα τα πάει. Την επόμενη μέρα μου είπε ότι δεν μπορούσε να θυμηθεί με τίποτα το 8Χ8. Τον συμβούλεψα να πει αρκετές φορές στο σπίτι του 8Χ8=64 και θα το βλέπαμε πάλι την επομένη. Το πρόβλημα λύθηκε με αυτές τις απλές οδηγίες και την ατομική προσπάθεια του μαθητή.

γ) Τον τρίτο τρόπο τον ονομάζω διαφοροποιημένη εξάσκηση. Αν, λ.χ., οι περισσότεροι μαθητές εξασκούνται στις διαιρέσεις, κάποιοι αδύναμοι μαθητές εξασκούνται σε κάτι άλλο ανάλογα με τις ανάγκες τους, π.χ., σε πολλαπλασιασμούς. Αυτή η διαφοροποίηση μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές περιπτώσεις, όπως στο γράψιμο όπου οι πιο αδύναμοι μαθητές έχουν πιο απλούς στόχους ή και άλλο θέμα ακόμα. Ο στόχος είναι να εργάζονται όλοι με εργασίες προσαρμοσμένες στις δυνατότητές τους.

δ) Ο τέταρτος τρόπος είναι να αξιοποιείς τον νεκρό χρόνο πριν το κουδούνι, όπου έχεις τελείωσει τα πάντα και δεν ξέρεις τι άλλο να κάνεις. Αυτός ο χρόνος είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί για να διδάξεις στο παιδί κάτι πολύ συγκεκριμένο, να εξασκηθεί σε κάτι πολύ απλό, όπως στην προπαίδεια, ή να αξιολογηθεί η πρόοδός του. Μια χρονιά θυμάμαι, δίδασκα τους μήνες σε δύο μαθητές της Ε΄ Δημοτικού λίγο πριν το σχόλασμα και σιγά σιγά τους έμαθαν.

ε) Ο πέμπτος και τελευταίος τρόπος είναι ο πιο δύσκολος. Δουλεύεις όπως στα ολιγοθέσια σχολεία. Kάνεις το εξής: χωρίζεις τα παιδιά σε δύο ομάδες, την Α και τη Β. Παραδίδεις στην Α ομάδα και η Β ομάδα κάνει κάποιες εργασίες. Στη συνέχεια, παραδίδεις στη Β ομάδα και κάνει κάποιες εργασίες η Α και μετά πάλι από την αρχή. Αυτή η διαρκής εναλλαγή επιτρέπει να διδάσκεις δύο διαφορετικά πράγματα την ίδια διδακτική ώρα. Είναι σαφώς πιο δύσκολος ο έλεγχος, αλλά δυστυχώς, κάποιες φορές είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις.

Πολύ σημαντικό είναι να διδάσκεις με βάση τις αρχές της Ειδικής Αγωγής όλους τους μαθητές. Λ.χ., να κάνεις στην άκρη το βιβλίο της Γλώσσας της Α΄ Δημοτικού και να διδάξεις όπως θα δίδασκες ένα παιδί με δυσκολίες στον γραπτό λόγο. Με αυτόν τον τρόπο εν μέρει καταργείς τις εξατομικευμένες παρεμβάσεις, ενώ εξασφαλίζεις ότι διδάσκεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς πολλές φορές αυτό που λέει η Ειδική Αγωγή είναι η καλύτερη δυνατή διδασκαλία για όλους τους μαθητές.

Η ψυχολογική υποστήριξη

Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η πίεση που δέχεται ο εκπαιδευτικός. Για μένα η πίεση δημιουργείται για δύο λόγους: νομίζουμε ότι πρέπει να τα ξέρουμε όλα· θεωρούμε υπεύθυνο τον εαυτό μας για τις αποτυχίες.

Αν πιστεύεις ότι πρέπει να τα ξέρεις όλα, είναι λογικό να αγχώνεσαι. Οι συγκεκριμένοι μαθητές σού αποδεικνύουν σε κάθε ευκαιρία ότι δεν τα ξέρεις. Η δουλειά μας όμως δεν είναι να τα ξέρουμε όλα· η δουλειά μας είναι να μαθαίνουμε. Σιγά σιγά, με κόπο, με διάβασμα, με τη συζήτηση με ανθρώπους που ξέρουν, είναι δυνατόν να βελτιωθούμε, να πετύχουμε στόχους που στο παρελθόν φάνταζαν αδύνατοι. Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους αδύναμους μαθητές πρέπει να καταλάβουμε ότι μόνο με τον χρόνο θα βελτιωνόμαστε ολοένα και περισσότερο και θα πετυχαίνουμε καλύτερα αποτελέσματα. Το ξεκίνημα θα είναι άκρως απογοητευτικό.

Ο δεύτερος λόγος από τον οποίο προέρχεται η ψυχολογική φθορά είναι οι αυτοκατηγορίες. Αν και συχνά κατηγορούμε όλο το σύμπαν για την απόδοση των μαθητών μας, πιστεύω ότι, όταν είμαστε μόνοι μας, θεωρούμε τον εαυτό μας απόλυτα υπεύθυνο. Φτάνουμε στο σημείο να πιστεύουμε ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να τα καταλαβαίνουν όλα. Δεν αντέχουμε να μείνει κάποιος πίσω· μας σκοτώνει. Είναι ένα βάρος που μας πνίγει και δεν έχει σχέση με την αλήθεια. Για να μπορέσεις να βοηθήσεις τους μαθητές σου πρέπει να απαλλαγείς από αυτήν την αντίληψη και να αποδεχτείς πως ό,τι κι αν κάνεις, κάποιοι θα μείνουν πίσω. Το θέμα είναι να προχωρούν όμως και αυτοί με βάση τις ικανότητές τους.

Οπότε τι κάνουμε; Πρώτο βήμα είναι να ξεκινήσεις με κάτι απλό, π.χ., να μάθει το παιδί τους μήνες. Με τον καιρό βελτιώνεσαι και προχωράς σε πολυπλοκότερους στόχους. Δεν είναι δυνατόν από την αρχή να κάνεις κάτι δύσκολο. Θα απογοητευτείς και θα τα παρατήσεις.

Δεύτερον, πρέπει να έχεις κατά νου πως, αν δεν κάνεις τίποτα, τα πράγματα θα χειροτερεύσουν. Έστω και μικρά, είναι βήματα προόδου. Αν δεν επιχειρήσεις κάτι, στο τέλος της χρονιάς τα πράγματα θα είναι χειρότερα.

Τρίτον, μην περιμένεις θαύματα. Το θέμα είναι η βελτίωση. Δεν είναι δυνατόν με ό,τι κάνεις ένας αδύναμος μαθητής να γίνει, και μάλιστα πολύ γρήγορα, ο κορυφαίος στην τάξη. Το πιθανότερο είναι ότι θα παραμείνει αδύναμος. Το θέμα όμως είναι να βελτιωθεί, να μάθει πέντε πράγματα, να φτάσει ψηλότερα από κει που θα έφτανε αν παρέμενες άπραγος.

Τέταρτον, είναι φυσιολογικό να τα ξεχνάνε αμέσως. Θέλει χρόνο! Οι συγκεκριμένοι μαθητές δε μαθαίνουν και τόσο εύκολα ακόμα κι αν διδάσκεις με τον καλύτερο τρόπο. Πρέπει να έχεις μεγάλη υπομονή για να δεις αποτελέσματα.

Πέμπτον, οι περισσότερες δράσεις της ειδικής αγωγής είναι εξατομικευμένη διδασκαλία, άρα, είναι λογικό να μην έχεις τέλεια αποτελέσματα, αυτά τουλάχιστον που θα είχες αν έκανες όντως εξατομικευμένη διδασκαλία. Αυτός όμως δεν είναι λόγος για να τα παρατήσεις. Απεναντίας, αυτή η διαπίστωση πρέπει να σε γεμίζει περηφάνια για όσα έχεις πετύχει.

Κάποιες φορές, συχνότερα από όσο περιμένεις, θα αποτύχεις. Δε σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψεις την προσπάθεια. Σημαίνει ότι πρέπει να αναπροσαρμόσεις τους στόχους. Προφανώς, έθεσες τον πήχη ψηλά — πώς να ξέρεις από πριν ποιος είναι ο πήχης; — και οφείλεις να τον χαμηλώσεις.

Είναι φυσιολογικό να κουραστείς, να απογοητευτείς, να θυμώσεις. Παράτα τα για λίγο και ηρέμησε. Αυτό που κάνεις είναι πολύ πιο δύσκολο από όσο φαντάζεσαι. Πόσοι εκπαιδευτικοί, όταν ήσουν μαθητής, το έκαναν; Απλώς, έχεις πέσει. Πάρε μια ανάσα και ξανασήκω. Δε γίνεται να το ζητάς από τους μαθητές σου και να τα παρατάς εσύ. Αναπροσάρμοσε τα σχέδιά σου, διάβασε παραπάνω, ζήτα βοήθεια και προχώρα! Στο τέλος, θα χαμογελάσεις.

«Καλλιεργώντας την αλγοριθμική σκέψη μαθητών/τριών με την αξιοποίηση της εκπαιδευτικής ρομποτικής»


Το επιμορφωτικό υλικό είναι διαθέσιμο ΕΔΩ



Τρίτη 18 Ιουνίου 2024

Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο;


Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο; 

Μία πρόταση Ψηφιακού Γραμματισμού για την προσχολική εκπαίδευση, με έμφαση στην αξιοποίηση τεχνολογιών και λογισμικού Ανοιχτής/Ελεύθερης φιλοσοφίας.

Το διδακτικό σενάριο που θα βρείτε παρακατω προτείνει ένα τρόπο αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση, στοχεύοντας στην προαγωγή της καλλιέργειας του ψηφιακού γραμματισμού. 

Βασισμένο στις αρχές του κοινωνικού εποικοδομισμού και της συνεργατικής μάθησης με την αξιοποίηση υπολογιστή και έχοντας ως αφόρμηση την ιστορία αλληλεγγύης του μικρού ελέφαντα Elvis και της ομάδας του, το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε ως ένα ανοιχτό, συνεργατικό μικροπρόγραμμα σπουδών για το Νηπιαγωγείο που αξιοποιεί τις Ανοιχτές Τεχνολογίες, τις αρχές των κινημάτων της Ανοιχτότητας και της Παιδαγωγικής της Αλληλεγγύης και εστιάζει στην αξία της συνεργασίας, της αλληλοϋποστήριξης, της ομαδικότητας και του διαμοιρασμού της γνώσης. 

Με αυτό τον τρόπο, οι μικροί/ες μαθητές/τριες, ακολουθώντας τη διαδρομή των συνεργατικών δραστηριοτήτων του σεναρίου αποκτούν νέες γνώσεις, καλλιεργούν δεξιότητες και αναπτύσσουν θετικές στάσεις αναφορικά με τις ΤΠΕ ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζονται για την επερχόμενη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το σενάριο παρουσιάστηκε στο 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, 14-16 Οκτωβρίου 2022 στην Λάρισα.

Το πλήρες διδακτικό σενάριο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Το διδακτικό σενάριο όπως δημοσιεύτηκε στα πρακτικά του συνεδρίου είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Τα φύλλα εργασίας σε επεξεργάσιμη μορφή (στην πλατφόρμα Canvas) είναι διαθέσιμα ΕΔΏ

Το διδακτικό σενάριο υλοποιήθηκε κατά τα σχολικά έτη 2021-22, 2022-23 και 2023-24 στο πλαίδιο δράσης συνεργασίας του Γυμνασίου/Λυκείου με το Νηπιαγωγείο του ΠΣΠΘ και ειδικότερα των εκπαιδευτικών πληροφορικής Φίλιππου Κουτσάκα και Εμμανουήλ Κοσμίδη και της Νηπιαγωγού Μαστοροδήμου Σταυρούλας. 
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν οι τελειόφοιτοι φοιτητές/τριες του τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ Ειρήνη Τσατρσούλα, Γιώργος Τσαμπατσίδης.

Φωτογραφικό υλικό από την υλοποίηση της δράσης διαθέσιμο ΕΔΩ





Πέμπτη 6 Ιουνίου 2024

Σύστημα Ασφαλούς Μετάδοσης Θεμάτων - SAM


Εδώ είπα να μαζέψω τις σχετικές πληροφορίες με το Σύστημα Ασφαλούς Μετάδοσης (ΣΑΜ) των θεμάτων σε μία ανάρτηση (αχρείαστα να 'ναι...)

Κατ' αρχή το ΣΑΜ είναι το σύστημα που διεκπαιρεώνει τη λήψη και την εκτύπωση των θεμάτων των Πανελληνίων Εξετάσεων στα εξεταστικά κέντρα όλης της χώρας.

Αποτελείται από το παρακάτω υλικό:

  1. Μini PC Maxtang VBR-30 με λειτουργικό σύστημα MS Windows
  2. Laser Printer Lexmark C2425DW
  3. Router Draytek Vigor 2912
  4. USB Mobile Broadband USB Modem HUAWEI E3372h-153
  5. Πολύπριζο Legrand694651
  6. OTP Token FortiToken200
  7. Keyboard/Mouse (Combo)

Η συνολική εικόνα του συστήματος μοιάζει κάπως έτσι...



Αρκετές ημέρες πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις γίνοται δοκιμαστικές αποστολές ώστε να ελεγθεί η καλή λειτουργία του συστήματος το οποίο σημειωτέον παραμένει ανενεργό το υπόλοιπο χρονικό διάστημα...

Πριν την χρήση του συστήματος θα πρέπει να γίνει Έλεγχος Καλής Λειτουργίας ΣΑΜ, οι σχετικές οδηγίες είναι ΕΔΩ

Οι σύντομες οδηγίες του ΣΑΜ είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

Ένα κεφάλαιο από μόνος του είναι ο εκτυπωτής του συστήματος.

Αναλυτικές οδηγίες χρήσης (manual) του εκτυπωτή είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

Σύντομες οδηγίες χρήσης του εκτυπωτή είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024

Podcast Press Play: Η αξία του παιχνιδίου


Σε αυτό το επεισόδιο, οι ομιλητές του TED περιγράφουν πώς όλες οι μορφές διασκέδασης - από το πέταγμα μιας μπάλας μέχρι τα βιντεοπαιχνίδια - μπορούν να μας κάνουν πιο έξυπνους, πιο λογικούς και πιο συνεργατικούς. (Αρχική ημερομηνία μετάδοσης: 27 Μαρτίου 2015),

Το επεισόδιο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ



Κυριακή 2 Ιουνίου 2024

Is Your School Using Toxic Positivity To Exploit You? The 5 Biggest Red Flags


Με τη σχολική χρονιά να φτάνει το τέλος της και τους απολογισμούς να πέφτουν σας βροχή αναρτώ εδώ ένα άρθρο ως τροφή για σκέψη, προβληματισμό, ανα-στοχασμό, αναπλαισίωση και όλα αυτά τα ωραία που έχουμε εντάξει στο λεξιλόγιο μας τα τελευταία χρόνια...

Ο τίτλος του άρθρου είναι "Is Your School Using Toxic Positivity To Exploit You? The 5 Biggest Red Flags" και είναι διαθέσιμο  (στην αγγλική γλώσσα) από την ιστοσελίδα "We ARE Teachers"

Κάντε μία ανάγνωση και δείτε πόσες στις πέντε (x/5) κόκκινες σημαίες (red flags που λέγαμε και στο χωριό μου) σηκώνεται όταν σκέφτεστε το σχολείο σας;

Εξαίρεση αποτελεί το 2 (Taking work home) μιας και στην Ελληνική πραγματικότητα οι ανύπαρκτες υποδομές δεν επιτρέπουν τη δουλεία στο σχολείο. Για παράδειγμα το γραφείο του Συλλόγου Διδασκόντων είναι "φάση κοινόβιο" στο οποίο απολαμβάνεις λιγότερη ιδιοτικότητα από ότι οι κατασκηνωτές στο Woodstock, μοιράζεσαι ένα γραφείο (έπιπλο) στην καλύτερη περίπτωση με δύο άλλους συναδέλφους και ένα γραφείο (αίθουσα) 25-30 τ.μ. με άλλα 30 άτομα. Βιβλιοθήκες / αναγνωστήρια είτε δεν υπάρχουν καθόλου είτε έχουν κλείσει / μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας... Τα παραπάνω καθιστούν αδύνατη τη εργασία / προετοιμασία στον χώρο του σχολείου και αναπόφευκτα όλη η δουλειά γίνεται στο σπίτι...

Διαβάστε λοιπόν το αρθράκι, αναστοχαστείτε κάντε κουράγιο έναν ακόμη απαιτητικό μήνα και καλό Καλοκαίρι!!!





Κυριακή 19 Μαΐου 2024

Ας Scratch-άρουμε λιγάκι...


Ας Scratch-άρουμε λιγάκι...

Συνδεόμαστε στο Scratch από εδώ: https://scratch.mit.edu/

Δραστηριότητες για το Scratch

  1. Παιχνίδι ερωτήσεων ΕΔΏ
  2. Ονόματα που χορεύουν ΕΔΏ
  3. Μια μπαλαρίνα και το Λάπτοπ της ΕΔΩ
  4. Παιχνίδι κυνηγητού ΕΔΏ
  5. Ας παίξουμε μουσική (Οδηγίες ΕΔΩ το ίδιο το έργο ΕΔΩ)
  6. Μία αρκούδα στο δάσος ΕΔΏ
  7. Αγώνες Αυτοκινήτων  ΕΔΏ 
  8. Χριστουγεννιάτικο βίντεο κλικ ΕΔΩ

Πώς αναζητούμε άλλες δραστηριότητες σε Scratch

Παιχνίδι ερωτήσεων Σωστού/Λάθους για τις απόκριες ΕΔΩ

Αφού παίξετε το παιχνίδι "Δείτε Μέσα" και μελετήστε τις εντολές του παιχνιδιού

Διάλογος και μεταμφίεση σε μάγισσα και εξωγήινο ΕΔΩ

Αφού παίξετε το παιχνίδι "Δείτε Μέσα" και μελετήστε τις εντολές του παιχνιδιού

Στη συνέχεια δημιουργήστε έναν δικό σας διάλογο στο Scratch για το τι θα θέλατε να ντυθείτε εσείς φέτος :-)

Μπορείτε να αναζητήσετε και να αξιοποιήσετε δραστηριότητες που έχουν δημιουργήσει άλλοι μαθητές σε Scratch. Περισσότερα ΕΔΩ και ΕΔΏ

Αναζητήστε ένα πρόγραμμα/παιχνίδι για κάποιο θέμα που σας ενδιαφέρει/αρέσει, "Δείτε Μέσα" στις εντολές του, Δημιουργήστε αντίγραφο, Τροποποιήστε το και Μοιραστείτε με το άλλους μικρούς προγραμματιστές :-)






Τρίτη 23 Απριλίου 2024

Τα βιβλία των σχολικών μας χρόνων είναι εδώ...



Βρήκα επιτέλους τα τρία Ανθολόγια (μου). Αυτά που είχα ως μαθητής Δημοτικού της δεκαετίας του '80 (πρόδωσα ηλικία ;-) )

Τα αναζητούσα εδώ και πολύ καιρό για δύο λόγους. 
Ο ένας (ο προφανής) σχετίζεται με τη νοσταλγία για (σχεδόν) κάθε-τι παλιό, η οποία συνειδητοποιώ ότι αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο όσο περνούν τα χρόνια. 

Ο δεύτερος προέκυψε όταν συνειδητοποίησα ότι πολλές από τις ιστοριούλες / παραμυθάκια που λέω στις μικρές μου κατά τη διάρκεια του φαγητού ή πριν τον ύπνο προέρχονται από το Ανθολόγιο που είχα στις πρώτες (Α και Β) τάξεις του δημοτικού. Παραμυθάκια όπως το "Ένα τσαμπί σταφύλι", το "Αρνίτσι-μπίτσι" και το "Γιατί τα σκυλιά κυνηγούν τις γάτες και οι γάτες τους ποντικούς" ήταν τα πρώτα που διάβαζα και ξανά-διάβαζα μόνος μου (πια) τα μεσημέρια του Καλοκαιριού μεταξύ της Α' και Β' τάξης του Δημοτικού. Μάλλον για αυτό έχουν τυπωθεί τόσο βαθιά στη μνήμη μου...


Τα βρήκα λοιπόν (αυτά και πολλά ακόμη βιβλία των μαθητικών μου χρόνων) στην "Ιστορική βιβλιοθήκη" του ΙΕΠ (κλικ εδώ).

Η ψηφιακή βιβλιοθήκη του ΙΕΠ διαθέτει περίπου 6000 ψηφιοποιημένα βιβλία από το χρονικό διάστημα 1828-1980. 


Και επειδή άλλη χάρη έχει το χαρτί (και άλλη το τάμπλετ) με πέντε ευρώ εκτύπωσα και έδεσα το πρώτο από τα τρία, σαν κανονικό βιβλίο. Αν πάτε σε κάποιο μεγάλο "φωτοτυπάδικο" και είστε και μερακλήδες μπορείτε να κάνετε μέχρι και δέσιμο με σκληρό εξώφυλλο :-).

Αρνίτσι-μπίτσι έλα άνοιξε, χλωρή βοσκίτσα σου 'φερα...
Ξεφυλλίζοντας το μάτι μου σκάλωσε στην χαρακτηριστική εικονογράφιση (αφηρημένη, μονοχρωμία, πολλά γεωμετρικά σχήματα που θυμίζουν παραδοσιακά κεντήματα) και ξανά-θυμήθηκα ιστοριούλες όπως η "Μερμηγκοφωλιά",  "Ο Γιαννάκης και ο Φλοξ", "Λύκος, Αλεπού και Γαίδαρος", "Ντίλι-ντίλι το καντίλι" και τόσα άλλα...

Κάντε κλικ εδώ λοιπόν και σας εύχομαι καλό (νοσταλικό) ταξίδι στο παρελθόν...

Δευτέρα 22 Απριλίου 2024

Τι γνωρίζει η Google για εσένα και άλλα θέματα προσωπικών δεδομένων...


 Γνωρίζει η Google τη γεωγραφική μου θέση;

Μπορώ να απενεργοποιήσω αυτή τη δυνατότητα;

Σε ποιές εφαρμογές έχω δώσει πρόσβαση στα δεδομένα μου;

Κρατάει το youtu ιστορικό αναζητήσεων;

Αυτά και πολλά ακόμη θα συζητήσουμε παρακολουθώντας την παρουσίαση που ακολουθεί...





Κυριακή 14 Απριλίου 2024

Από την Ψευδο-Γλώσσα στην Python, μία παρουσίαση δρόμος...


Στόχος

Πατάμε πάνω στις γνώσεις μας στην Ψευδο-Γλώσσα και κάνουμε μία σύντομη βουτικά στην Python ;-)

Ειδικότερα οι μαθητές/τριες θα μπορούν να

  • αναγνωρίζουν εντολές της γλώσσας προγραμματισμού Python και να τις αντιστοιχούν με εντολές της ψευδογλώσσας
  • μετατρέπουν απλά προγράμματα από ψευδογλώσσα σε Python
  • εκτελούν προγράμματα γραμμένα σε Python
  • κάνουν αποσφαλμάτων προγραμμάτων γραμμένων σε Python
Ανοίξτε την παρουσίαση...


Τι είναι η Python?

Η Python είναι μια υψηλού επιπέδου γλώσσα προγραμματισμού πολλαπλών χρήσεων, που υποστηρίζει τόσο τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό όσο και το structured programming. Είναι αρκετά ευέλικτη και προσφέρει πολλές λειτουργίες χρησιμοποιώντας standard libraries, που επιτρέπουν την εύκολη υλοποίηση σύνθετων εφαρμογών.

Η βασική φιλοσοφία πίσω από την συγκεκριμένη τεχνολογία βασίζεται στην απλότητα και την υψηλή αναγνωσιμότητα κώδικα. Παρέχει διάφορα modules και packages για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος, που περιέχει γραφικά (Graphical User Interface – GUI). Αυτός είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο χρησιμοποιείται ευρέως στον τραπεζικό, χρηματοοικονομικό και ασφαλιστικό κλάδο καθώς και σε άλλους τομείς όπου υπάρχουν πολλά δεδομένα και απαιτείται η δημιουργία εξατομικευμένης εμπειρίας (personalized experience) για τον χρήστη.








Κυριακή 31 Μαρτίου 2024

Τρίτη 26 Μαρτίου 2024

The terrible cost of phone-based childhood


Ένα συγκλονιστικό άρθρο του Jonathan Haidt για το τρομαχτικό κόστος / αντίκτυπο της χρήσης smart phones στα παιδιά μικρής ηλικίας 

Το κείμενο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ. Προσφέρεται επίσης και σε (ιδιαίτερα βολική) ηχητική μορφή.

Μπορεί να είναι λιγάκι μεγαλούτσικο αλλά με το που το ξεκινάς δεν μπορείς να σταματήσεις...

Αναδεικνύει βήμα-βήμα το τρομακτικό αντίκτυπο της χρήσης των έξυπνων κινητών από παιδιά μικρής ηλικίας...

Ξεκινάει παρουσιάζοντας "The Decline of Play and Independence" που ξεκίνησε στο τέλος της δεκαετίας του 80, συνεχίζει παρουσιάζοντας "The Arrival of Virtual World in Two Waves" καθώς και τον συνεπακόλουθο "Techno-optimism" που είχε ως αποτέλεσμα "the Birth of the Phone-Based Childhood".
Και μετά αρχίζει το σκληρό κομμάτι στο οποίο παρουσιάζειται "The High Cost of a Phone-Based Childhood" το "So Many Harms" συνεχίζει με το "Young People Don’t Like Their Phone-Based Lives" και το "Collective-Action Problems" για να κλείσει προτείνοντας λύσεις (;) στο "Four Norms to Break Four Traps" και στο "What Are We Waiting For?"

Αν δεν έχετε χρόνο αρκεί να διαβάσετε την εισαγωγή και αν σας δυσκολεύουν τα Αγγλικά παραθέτω στη συνέχεια μία ψιλο-επιμελημένη αυτόματη μετάφραση της Εισαγωγής στα Ελληνικά...

Ακούστε το και προβληματιστείτε...


(Πρέπει) να τελειώνουμε (άμεσα) με την βασισμένη σε έξυπνα κινητά εφηβία

By Jonathan Haidt

Κάτι πήγε ξαφνικά και φρικτά στραβά για τους εφήβους στις αρχές της δεκαετίας του 2010. Τα ποσοστά κατάθλιψης και άγχους στις Ηνωμένες Πολιτείες - τα οποία ήταν αρκετά σταθερά κατά τη δεκαετία του 2000 - αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 50% σε πολλές μελέτες από το 2010 έως το 2019. Το ποσοστό αυτοκτονιών αυξήθηκε κατά 48% για εφήβους ηλικίας 10 ετών στα 19. Για τα κορίτσια ηλικίας 10 έως 14 ετών, αυξήθηκε κατά 131%.

Το πρόβλημα δεν περιοριζόταν στις ΗΠΑ. Παρόμοια μοτίβα εμφανίστηκαν περίπου την ίδια περίοδο στον Καναδά, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, τις σκανδιναβικές χώρες και όχι μόνο. Με ποικίλα μέτρα και σε διάφορες χώρες, τα μέλη της Generation Z (γεννημένα το 1996 και μετά) υποφέρουν από άγχος, κατάθλιψη, τάσεις αυτοτραυματισμού και σχετικές διαταραχές σε ποσοστά υψηλότερα από οποιαδήποτε άλλη γενιά για την οποία διαθέτουμε δεδομένα.

Η πτώση σε όλους τους δείκτες της ψυχικής υγείας είναι μόνο ένα από τα πολλά σημάδια ότι κάτι πήγε στραβά. Η μοναξιά και η έλλειψη φιλικών σχέσεων μεταξύ των Αμερικανών εφήβων άρχισαν να αυξάνονται γύρω στο 2012. Τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα μειώθηκαν επίσης. Σύμφωνα με το "The Nation's Report Card", οι επιδόσεις στην ανάγνωση και στα μαθηματικά άρχισαν να μειώνονται για τους μαθητές των ΗΠΑ μετά το 2012, αντιστρέφοντας δεκαετίες αργής αλλά γενικά σταθερής αύξησης. Το τεστ της PISA, το σημαντικότερο διεθνές μέτρο των εκπαιδευτικών τάσεων, καταγράφει μειωμένες επιδόσεις στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και οι επιστήμες παγκοσμίως, ξεκινώντας και αυτό από τις αρχές της δεκαετίας του 2010.

Καθώς τα μεγαλύτερα μέλη του Gen Z πλησιάζουν την ηλικά των 20, τα προβλήματά τους μεταφέρονται και στην ενηλικίωση. Οι νεαροί ενήλικες βγαίνουν λιγότερο, έχουν λιγότερες κάνουν σεξουαλικές επαφές και δείχνουν λιγότερο ενδιαφέρον να αποκτήσουν παιδιά από τις προηγούμενες γενιές. Είναι πιο πιθανό να παραμείνουν στην οικογενειακή στέγη. Είναι λιγότερο πιθανό να βρουν δουλειά ως έφηβοι ενώ οι εργοδότες δηλώνουν ότι είναι πιο δύσκολο να συνεργαστείς μαζί τους. Πολλές από αυτές τις τάσεις ξεκίνησαν με προηγούμενες γενιές, αλλά οι περισσότερες από αυτές επιταχύνθηκαν με το Gen Z.

Έρευνες δείχνουν ότι τα μέλη του Gen Z είναι πιο ντροπαλά / εσωστρεψή και πιο απρόβλεπτα από τις προηγούμενες γενιές ενώ η τάση τους να αναλαμβάνουν λιγότερα ρίσκα μπορεί να τα κάνει λιγότερο φιλόδοξα. Σε συνέντευξή του τον περασμένο Μάιο, ο συνιδρυτής του OpenAI Sam Altman και ο συνιδρυτής της Stripe, Patrick Collison, σημείωσαν ότι, για πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1970, κανένας από τους εξέχοντες επιχειρηματίες της Silicon Valley δεν είναι κάτω των 30 ετών. «Κάτι έχει πάει πραγματικά στραβά», είπε ο Altman . Σε μια κατ' εξοχήν νέα βιομηχανία, θα πρέπει να μας προβληματίζει η ξαφνική απουσία νεαρών επιχειρηματιών (κοντά στην ηλικάι των 20).

Οι γενιές δεν είναι μονολιθικές, φυσικά. Πολλοί νέοι ανθίζουν. Συνολικά, ωστόσο, η Gen Z έχει κακή ψυχική υγεία και υστερεί σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές σε πολλές σημαντικές μετρήσεις. Και αν μια γενιά τα πάει άσχημα ––αν είναι πιο ανήσυχη και καταθλιπτική και ξεκινά οικογένειες, σταδιοδρομίες και σημαντικές εταιρείες με πολύ χαμηλότερο ρυθμό από τις προηγούμενες γενιές– τότε οι κοινωνιολογικές και οικονομικές συνέπειες θα είναι βαθιές για ολόκληρη την κοινωνία.

Τι συνέβη στις αρχές της δεκαετίας του 2010 που άλλαξε την ανάπτυξη των εφήβων και επιδείνωσε την ψυχική υγεία; Οι θεωρίες αφθονούν, αλλά το γεγονός ότι παρόμοιες τάσεις εντοπίζονται σε πολλές χώρες παγκοσμίως σημαίνει ότι τα γεγονότα και οι τάσεις που είναι ειδικά για τις Ηνωμένες Πολιτείες δεν μπορούν να είναι η κύρια ιστορία.

Νομίζω ότι η απάντηση μπορεί να δηλωθεί απλά, αν και η υποκείμενη ψυχολογία είναι περίπλοκη: ήταν τα χρόνια που οι έφηβοι σε πλούσιες χώρες αντάλλαζαν τα κινητά τους τηλέφωνα με smartphone και μετακόμισαν πολύ περισσότερο την κοινωνική τους ζωή στο Διαδίκτυο—ιδίως σε πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης σχεδιασμένες για virality και εθισμός. Από τη στιγμή που οι νέοι άρχισαν να κουβαλούν ολόκληρο το Διαδίκτυο στις τσέπες τους, διαθέσιμο σε αυτούς μέρα και νύχτα, άλλαξε τις καθημερινές τους εμπειρίες και τις αναπτυξιακές τους οδούς σε γενικές γραμμές. Η φιλία, τα ραντεβού, η σεξουαλικότητα, η άσκηση, ο ύπνος, οι ακαδημαϊκοί, η πολιτική, η οικογενειακή δυναμική, η ταυτότητα—όλα επηρεάστηκαν. Η ζωή άλλαξε γρήγορα και για τα μικρότερα παιδιά, καθώς άρχισαν να έχουν πρόσβαση στα smartphone των γονιών τους και, αργότερα, απέκτησαν τα δικά τους iPad, φορητούς υπολογιστές, ακόμη και smartphone κατά τη διάρκεια του δημοτικού σχολείου.

Ως κοινωνικός ψυχολόγος που έχει μελετήσει επί μακρόν την κοινωνική και ηθική ανάπτυξη, έχω συμμετάσχει σε συζητήσεις σχετικά με τις επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας εδώ και χρόνια. Τυπικά, τα επιστημονικά ερωτήματα έχουν πλαισιωθεί κάπως στενά, για να διευκολυνθεί η αντιμετώπισή τους με δεδομένα. Για παράδειγμα, οι έφηβοι που καταναλώνουν περισσότερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν υψηλότερα επίπεδα κατάθλιψης; Η χρήση smartphone λίγο πριν τον ύπνο επηρεάζει τον ύπνο; Η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις συνήθως είναι ναι, αν και το μέγεθος της σχέσης είναι συχνά στατιστικά μικρό, γεγονός που οδήγησε ορισμένους ερευνητές στο συμπέρασμα ότι αυτές οι νέες τεχνολογίες δεν ευθύνονται για τις γιγαντιαίες αυξήσεις των ψυχικών ασθενειών που ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 2010 .

Αλλά προτού μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τα στοιχεία για οποιαδήποτε πιθανή λεωφόρο βλάβης, πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να θέσουμε ένα ευρύτερο ερώτημα: Τι είναι η παιδική ηλικία –-συμπεριλαμβανομένης της εφηβείας––και πώς άλλαξε όταν τα smartphones μετακινήθηκαν στο κέντρο της; Αν πάρουμε μια πιο ολιστική άποψη για το τι είναι η παιδική ηλικία και τι πρέπει να κάνουν τα μικρά παιδιά, τα δίδυμα και οι έφηβοι για να ωριμάσουν σε ικανούς ενήλικες, η εικόνα γίνεται πολύ πιο ξεκάθαρη. Η ζωή που βασίζεται σε smartphone, όπως αποδεικνύεται, αλλάζει ή παρεμβαίνει σε μεγάλο αριθμό αναπτυξιακών διαδικασιών.

Η εισβολή των smartphone και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι οι μόνες αλλαγές που έχουν παραμορφώσει την παιδική ηλικία. Υπάρχει ένα σημαντικό παρασκήνιο, που ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1980, όταν αρχίσαμε να στερούμε συστηματικά από παιδιά και εφήβους την ελευθερία, το παιχνίδι χωρίς επίβλεψη, την ευθύνη και τις ευκαιρίες για ανάληψη κινδύνων, τα οποία προάγουν την ικανότητα, την ωριμότητα και την ψυχική υγεία. Αλλά η αλλαγή στην παιδική ηλικία επιταχύνθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν μια γενιά ήδη στερημένη από ανεξαρτησία παρασύρθηκε σε ένα νέο εικονικό σύμπαν που φαινόταν ασφαλές για τους γονείς αλλά στην πραγματικότητα είναι πιο επικίνδυνο, από πολλές απόψεις, από τον φυσικό κόσμο.

Ο ισχυρισμός μου είναι ότι η νέα παιδική ηλικία που βασίζεται στο τηλέφωνο που διαμορφώθηκε πριν από περίπου 12 χρόνια αρρωσταίνει τους νέους και εμποδίζει την πρόοδό τους στην άνθηση στην ενήλικη ζωή. Χρειαζόμαστε μια δραματική πολιτισμική διόρθωση και τη χρειαζόμαστε τώρα.














Κυριακή 10 Μαρτίου 2024

9 - microbit: Ομαδική εργασία


Η ομαδική εργασία είναι μια ευκαιρία για εσάς να χρησιμοποιήσετε όλες τις γνώσεις που αποκτήσατε καθ 'όλη τη διάρκεια του τριμήνου αλλά και να ψάξετε τις επιπλέον του microbit για να δημιουργήσετε κάτι που είναι πρωτότυπο και που λύνει ένα πρόβλημα ή εξυπηρετεί έναν σκοπό.

Για την επιλογή του θέματος της ομαδικής σας εργασίας θα ήθελα αφού πάρετε ιδέες από τους παρακάτω συνδέσμους να αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη και να διαλέξετε το πιο ενδιαφέρον και το πιο πρωτότυπο και ενδιαφέρον θέμα που μπορείτε να σκεφτετείτε :-)

Όσο πιο "τρελή" η ιδέα τόσο το καλύτερο :-)

Το project σας μπορεί να είναι είτε ένα project που θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους, είτε συνδυασμός ενός ή περισσοτέρων projects ή (ακόμη καλύτερα) κάτι εντελώς καινούριο και πρωτότυπο.
Αν δεν σας εμπνέουν τα παραπάνω μπορείτε να κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο για επιπλέον πηγές...

Πιθανές ιδέες
  • Δημιουργήστε ένα παιχνίδι
  • Δημιουργήστε κάτι που βοηθά κάποιον με την επίλυση ενός προβλήματος
  • Δημιουργήστε κάτι όμορφο (κόσμημα, στολίδι, κλπ)
  • Δημιουργήστε ένα μουσικό όργανο
  • Δημιουργήστε μία "μηχανή" ή ένα "εργαλείο"
Για την εργασίας σας θα πρέπει να παραδώσετε:
  1. μία παρουσίαση η ένα κείμενο η οποία θα πρέπει να παρουσιάζει: 
    • την ιδέα
    • το πώς λειτουργεί η εφαρμογή
    • τα blocks του κώδικα
    • την κατασκευή
    • τα αποτελέσματα
    • τυχών προτάσεις για μελλοντικές επεκτάσεις
    • το πώς συνεργαστήκατε
  2. τις εντολές της εργασίας σας
  3. την κατασκευή (αν η εργασία περιλαμβάνει κατασκευή)
Προθεσμία Ολοκλήρωσης Εργασίας: εβδομαδα 01 - 05 Απριλίου 2024

Ένα παράδειγμα σχετικής εργασία...

 


Κλίμακα αξιολόγησης

Αξιολόγηση εργασίας 
----------------------------
Πρωτοτυπία 2/10
Εντολές 3/10
Παρουσίαση 2/10
Κατασκευή, Συνεργασία 3/10




Κυριακή 3 Μαρτίου 2024

Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024

4 - microbit: Αισθητήρας Φωτός (Light Sensor)


 Το φύλλο εργασίας για τον αισθητήρα φωτός του bbc:microbit είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε βήμα-βήμα το αρχικό tutorial και στη συνέχεια αντιμετωπίστε τις προκλήσεις



Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

3 - microbit: Αισθητήρας Κίνησης (Accelerometer)


Το φύλλο εργασίας για τον Αισθητήρα Κίνησης (Accelerometer) του microbit είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε βήμα-βήμα τις οδηγίες της Δραστηριότητας και στη συνέχεια αντιμετωπίστε τις Προκλήσεις



2 - microbit: Κουμπιά (Buttons)


Το φύλλο εργασίας για τα Κουμπιά (Buttons) του microbit είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε βήμα-βήμα τις οδηγίες της Δραστηριότητας και στη συνέχεια αντιμετωπίστε τις Προκλήσεις.



1 - microbit: Οθόνη Leds


Το φύλλο εργασίας για την οθόνη (Leds) του microbit είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε βήμα-βήμα τις οδηγίες της Δραστηριότητας και στη συνέχεια αντιμετωπίστε τις  Προκλήσεις.








Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024

Προσωπικά Δεδομένα στο Διαδίκτυο (Private and Personal Info online)


 Στο σημερινό μας μάθημα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Γιατί αρέσει στους ανθρώπους να μοιράζονται πληροφορίες για τον εαυτό τους στο διαδίκτυο;
  2. Ποιά η διαφορά μεταξύ ιδιωτικής και προσωπικής πληροφορίας;
  3. Γιατί είναι επικίνδυνο να κοινοποιούμε ιδιωτικές πληροφορίες στο διαδίκτυο

Μελετήστε την παρουσίαση που ακολουθεί και στη συνέχεια δουλέψετε με τις εργασίες που θα βρείτε ΕΔΩ.

Καλή μελέτη


Σκέψου πριν δημοσιεύσεις


Για τις εργασίες ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα

  1. Χωριστείτε σε ομάδες
  2. Ανοίξτε το αρχείο με τις δραστηριότητες που θα βρείτε ΕΔΩ
  3. Επιλέξτε όλο το κείμενο (Μενού > Επεξεργασία > Επιλογή όλων)
  4. Αντιγράψτε το κείμενο (Δεξί κλικ πάνω στο επιλεγμένο κείμενο ή Ctrl+C)
  5. Δημιουργήστε ένα νέο κενό έγγραφο Google Docs (Μενού > Αρχείο > Νέο)
  6. Επικολλήστε το κείμενο που είχατε αντιγράψει (Ctrl+V)
  7. Προσθέστε τους συμμαθητές της ομάδας σας και τον fkoutsakas@pspth.edu.gr ως Συντάκτες
  8. Όταν ολοκληρώστε την εργασία επικολήστε το URL του κειμένου σας σε αυτή την εργασίa




Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2024

Κεφάλαιο 13: Άντληση Πληροφοριών από τον Παγκόσμιο Ιστό


Υλικό προς Μελέτη

Μελετήστε το 13ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

Στην μελέτη σας μπορείτε να αξιοποιήστε την παρακάτω παρουσίαση για το 13ο κεφάλαιο




Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2024

Κεφάλαιο 12: Η υπηρεσία του Παγκόσμιου Ιστού


Υλικό προς Μελέτη

Μελετήστε το 12ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

Στην μελέτη σας μπορείτε να αξιοποιήστε την παρακάτω παρουσίαση για το 12ο κεφάλαιο




Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2023

Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) Δημοτικού 2023-24


Διδακτικές Οδηγίες 2023-24

Οι οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για το μάθημα "Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας" του Δημοτικού Σχολείου για το σχολικό έτους 2023-24 είναι διαθέσιμες ΕΔΩ



Άξονες Μαθησιακών Στόχων της διδασκαλίας των ΤΠΕ

Γνωρίζω, δημιουργώ και εκφράζομαι με τις ΤΠΕ

  • Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή
  • Δημιουργώ και εκφράζομαι με τη ζωγραφική, τα πολυμέσα και τις παρουσιάσεις
  • Δημιουργώ με τον κειμενογράφο

Επικοινωνώ και συνεργάζομαι με ΤΠΕ

  • Γνωρίζω το Διαδίκτυο
  • Επικοινωνώ και συνεργάζομαι

Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με ΤΠΕ

  • Μοντελοποιώ με εννοιολογικούς χάρτες
  • Λύνω προβλήματα με Υπολογιστικά Φύλλα
  • Προγραμματίζω τον υπολογιστή
  • Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project)

Οι ΤΠΕ ως κοινωνικό φαινόμενο

  • Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό

Ενδεικτική κατανομή ωρών διδασκαλίας σε Ε και Στ Δημοτικού


Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Δημοτικού

Το νέο αναλαυτικό πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα ΤΠΕ του δημοτικού, το σχετικό ΦΕΚ και ο αναλυτικός οδηγός εκπαιδευτικού είναι διαθέσιμα ΕΔΩ




Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2023

Όλα για τον Edi(son) το ρομπότ :-)



Στοιχεία για τον Edi(son) θα βρείτε ΕΔΏ.

Παρακάτω παραθέτω εκπαιδευτικό υλικό για την αξιοποίηση του Edi στην τάξη.

Ειδικότερα...
  • Οδηγός εκπαιδευτικού για το περιβάλλον EdBlocks ΕΔΩ
  • Φύλλα δραστηριοτήτων για το περιβάλλον EdBlocks ΕΔΩ (μετάφραση Αλέξανδρος Κοφτερός)
  • Τα blocks του περιβάλλοντος EdBlocks με σύντομες επεξηγήσεις ΕΔΩ
  • Easy reference guide ΕΔΩ

Εισαγωγικό μάθημα για το περιβάλλον EdBlocks











Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

Υπολογιστική Σκέψη: Δημιουργουμε ένα παιχνίδι Λούνα Παρκ με το ρομπότ Edison


Σχεδιάστε και δημιουργήστε το πιό τρελό παιχνίδι λούνα παρκ που μπορείτε να σκεφτείτε ;-)

Θα σχεδιάσετε μια ρόδα, ένα καρουζέλ, ένα τρενάκι, συγκρουώμενα αυτοκινητάκια ή ένα εντελώς νέο και πρωτότυπο παιχνίδι λούνα πάρκ; 

Οι λεπτομέρειες του σχεδιασμού είναι αποκλειστικά δική σας απόφαση.

Στο σχέδιο σας θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε:

Ένα παράδειγμα κατασκευής είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=og9_0K4i68o 

Η δραστηριότητα βασίζεται στο της πρόκλησης / διαγωνσιμού της Edison για το 2023 που είναι διαθέσιμο εδώ: https://meetedison.com/2023-edison-robot-design-contest/








Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

Τι είναι οι άδειες Creative Commons


Ένα εργαλείο “απελευθέρωσης” και ταυτόχρονα προστασίας των ιδεών σας

Ποιος έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει 
  • τις φωτογραφίες που βγάζετε με το κινητό σας και ανεβάζετε στο Instagram
  • ένα βιντεάκι που δημιουργήσατε και ανεβάσατε στο Tik Tok 
  • μία πολύ καλή εργασία/παρουσίαση που ετοιμάσατε για το μάθημα της πληροφορικής
και τι ακριβώς σημαίνει "χρησιμοποιήσει";
  • να τις διαμοιράσει/κοινοποιήσει στο δικό του Instagram (διαμοιρασμός/κοινοποίηση)
  • να τις παρουσιάσει σε κάποιο ακροατήριο (επαναχρησιμοποίηση) 
  • να κάνει αλλαγές ώστε να δημιουργήσει μία νέα έκδοση (τροποποίηση)
  • να βγάλει χρήματα από αυτές (είτε πουλώντας τις άμεσα, είτε τυπώνοντας τις πάνω σε κάποιο t-shirt ή souvenir, είτε χρησιμοποιώντας τις σε τυχόν μαθήματα που θα διδάξει)
Στις παραπάνω ερωτήσεις επιχειρεί να απαντήσει η παρουσίαση που ακολουθεί ;-)






Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023

Κεφάλαιο 1.1: Επιστήμη των Υπολογιστών (sic). Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των ΗΥ


Κεφάλαιο 1.1: Επιστήμη των Υπολογιστών (sic)

Στόχοι του κεφαλαίου είναι οι μαθητές
  • να περιγράφουν τους βασικούς τομείς της Επιστήμης των Υπολογιστών και
  • να μπορούν να αναφερθούν στα πεδία τόσο της Θεωρητικής όσο και σε αυτά της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών

Παρουσίαση του πρώτου κεφαλαίου



Γνώριζες ότι...

Εργασία του 1ου Κεφαλαίου

Στόχος της δραστηριότητας είναι να κατανοήσετε τι είναι, με τι ασχολείται και από ποιές θεματικές περιοχές απαρτίζεται η επιστήμη της Πληροφορικής.

Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να επιλέξετε οκτώ από τους παρακάτω όρους και να βρείτε σύντομους σχετικούς ορισμούς:

Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, Δεδομένα, Πληροφορία, Δίκτυα, Διαδίκτυο, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, Τεχνολογία, Big Data, Τεχνητή Νοημοσύνη, Μηχανική Μάθηση, Λειτουργικά Συστήματα, Προγραμματισμός Υπολογιστών.  

Στη συνέχεια θα πρέπει να αναδιατυπώστε τους ορισμούς αυτούς με απλή και κατανοητή γλώσσα και να τους συνδυάσετε / συσχετίσετε ώστε να δημιουργήσετε ένα ενιαίο κείμενο όχι μικρότερο των 300 λέξεων.

Το κείμενο σας θα πρέπει να βοηθάει τον αναγνώστη να κατανοήσει τι είναι / με τι ασχολείται / από τι αποτελείται η Επιστήμη της Πληροφορικής.

Το κείμενο σας θα πρέπει συμπεριλαμβάνει τουλάχιστον οκτώ (8) σχετικές εικόνες.

Το κείμενο σας θα πρέπει συμπεριλαμβάνει τις ιστοσελίδες από τις οποίες αντλήσατε τις πληροφορίες σας, αναφέροντας (α) τον τίτλο των ιστοσελίδων αυτών και (β) την ηλεκτρονική τους διεύθυνση (URL).

Η αξιολόγηση των εργασιών σας θα γίνει ως εξής:
  • Ορισμός των 8 εννοιών 40/100
  • Αποτελεσματική συσχέτιση των παραπάνω εννοιών 20/100
  • Αναφορά Πηγών 20/100
  • Εισαγωγή 8 εικόνων 20/100











Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023

Κεφάλαιο 3: Εργονομία


Κεφάλαιο 3: Εργονομία

Υλικό προς Μελέτη

Το 3ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ 

Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη


Βιντεοδιάλεξη που παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του 3ου Κεφαλαίου...


Ο ορισμός της εργονομίας στο Βικιλεξικό που θα βρείτε ΕΔΩ

Περισσότερες πληροφορίες για την εργονομία στην Βικιπέδια ΕΔΩ

Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο που παρουσιάζει συχνά λάθη εργονομίας που κάνουμε όταν χρησιμοποιούμε υπολογιστή


Παρακολουθείστε το χιουμοριστικό βίντεο που ακολουθεί και παρουσιάζει συνηθισμένα λάθη εργονομίας κατά τη χρήση του υπολογιστή

Δραστηριότητες για την Εργονομία

Δραστηριότητα 1

Πειραματιστείτε με τη δραστηριότητα με τίτλο "Η σωστή στάση εργασίας στον υπολογιστή" και καθοδηγήστε τον Πέτρο να καθίσει με σωστό τρόπο μπροστά στον υπολογιστή του. 

Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε το ποντίκι σας για να επαναφέρετε τον Πέτρο στην σωστή στάση σώματος χρησιμοποιώντας τα "Σημεία Ελέγχου".

Τα σημεία ελέγχου είναι μικρά κυκλικά κουμπιά, κόκκινου ή πράσινου χρώματος.
  • Για εμφανίσετε τα σημεία ελέγχου θα πρέπει να κάνετε κλικ στο κουμπί "Εμφάνιση των σημείων ελέγχου" (κάτω δεξιά).
  • Για να αλλάξετε την στάση σώματος του μαθητή θα πρέπει να κάνετε αριστερό κλικ σε ένα σημείο ελέγχου και κρατώντας το κουμπί πατημένο, να μετακίνησε το ποντίκι σας
  • Όταν όλα τα σημεία ελέγχου έχουν αποκτήσει πράσινο χρώμα τότε ο μαθητής έχει αποκτήσει τη σωστή στάση σώματος μπροστά στον υπολογιστή.
Για να ανοίξει η δραστηριότητα κάντε κλικ ΕΔΩ.

Δραστηριότητα 2

Κάντε λήψη (Donwload) τη δραστηριότητα που θα βρείτε ΕΔΩ και τοποθετήστε τα πλαίσια με τις περιγραφές στην κατάλληλη θέση.

Δραστηριότητα 3

Παίξτε θέατρο (δραματοποίηση) με τους συμμαθητές ή/και την οικογένεια σας. Για παράδειγμα, σταθείτε μπροστά στον υπολογιστή με τον λάθος τρόπο και ζητήστε από τους άλλους να διορθώσουν τη στάση σας

Δραστηριότητα 4

Εκτυπώστε την αφίσα για την εργονομία που θα βρείτε ΕΔΩ και τοποθετήστε σε εμφανές σημείο απέναντι

Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023

Κεφάλαιο 1: Βασικές έννοιες πληροφορικής


Μελετήστε το 1ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

Στην μελέτη σας αξιοποιήστε την παρουσίαση και το βίντεο που ακολουθούν...





Μετα την κάλυψη της ύλης του 1ου Κεφαλαίου θα δημιουργήσουμε το δικό μας σταυρόλεξο με θέμα "Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής και άλλα σχετικά με το μάθημα".

Σε αυτόν τον σύνδεσμο ΕΔΩ θα βρείτε ένα παράδειγμα σταυρολέξου που δημιούργησα στα βιαστικά...

Οδηγίες για τη δημιουργία σταυρολέξου θα βρείτε εδώ: https://okiriostonipologiston.blogspot.com/2018/09/thecolorcom.html