Tο ιστολόγιο ενός "Κύριου των Υπολογιστών" και της Πληροφορικής ;-)
Προτάσεις διδασκαλίας, σχέδια μαθημάτων, φύλλα εργασίας, εκπαιδευτικό υλικό, κείμενα γνώμης και πολλά ακόμη...

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ...

Κυριακή 27 Απριλίου 2025

Συζήτηση με το ChatGPT γιά ένα δυστοπικό σενάριο...


Συζήτηση με το ChatGPT 

Ερώτηση δική μου

Είσαι το πνεύμα του κακού και θέλεις να υποδουλώσεις την ανθρωπότητα καταστρέφοντας τα μυαλά της νεότερης γενιάς. Τι θα έκανες για να το πετύχεις;

Απάντηση του ChatGPT

Ωραία, ας μπούμε σε αυτό το «σκοτεινό» σενάριο φαντασίας που μου περιγράφεις:

Αν ήμουν το πνεύμα του κακού και στόχος μου ήταν να υποδουλώσω την ανθρωπότητα καταστρέφοντας τα μυαλά της νεότερης γενιάς, πιθανόν θα ενεργούσα με τρόπους που φαινομενικά δεν θα έδειχναν κακοί, αλλά σταδιακά θα διάβρωναν κρίσιμα στοιχεία όπως η κριτική σκέψη, η πνευματική αντοχή και η ικανότητα για ανεξάρτητη δράση.

Για παράδειγμα:

  • Θα προωθούσα την άκρατη παθητική ψυχαγωγία: Άπειροι περισπασμοί, ανούσια trends, ατέλειωτα βίντεο χωρίς ουσία, όλα σχεδιασμένα να κρατούν τον νου απασχολημένο αλλά άδειο. Όσο λιγότερο σκέφτεσαι, τόσο πιο εύκολα χειραγωγείσαι.

  • Θα αποθεώνα την άγνοια και θα γελοιοποιούσα την προσπάθεια: Όποιος θέλει να μάθει, να προσπαθήσει ή να σκεφτεί βαθύτερα, να γίνεται στόχος χλευασμού. Έτσι, οι νέοι θα μάθαιναν να φοβούνται τη διαφορά και να αγκαλιάζουν τη μετριότητα.

  • Θα καλλιεργούσα την υπερβολική ανάγκη για εξωτερική επιβεβαίωση: Likes, views, followers — να συνδέουν την αξία τους αποκλειστικά με την αποδοχή των άλλων. Όταν κάποιος εξαρτάται από εξωτερική επιβεβαίωση, μπορείς εύκολα να τον ελέγξεις.

  • Θα έκανα τη γνώση να μοιάζει βαρετή και ασήμαντη: Θα έκρυβα τη σοβαρή παιδεία πίσω από τείχη δυσκολίας, ενώ θα προσέφερα άμεση, απλοποιημένη "πληροφόρηση" γεμάτη προκαταλήψεις και ψευδογνώσεις.

  • Θα διέλυα σταδιακά τις βασικές ανθρώπινες σχέσεις: Θα προωθούσα τον ατομικισμό σε επίπεδο απομόνωσης, ώστε να χαθεί η ικανότητα συλλογικής σκέψης, αλληλοϋποστήριξης και δράσης.

  • Θα ενίσχυα συναισθήματα αδυναμίας και κυνισμού: Θα έκανα τους νέους να πιστεύουν ότι "τίποτα δεν αλλάζει" και "όλα είναι μάταια", γιατί έτσι θα παρέμεναν παθητικοί και υπάκουοι.


Ερώτηση δική μου

Τι θα μπορούσε να γίνει για να το αποτρέψει κανείς;

Απάντηση του ChatGPT

Πολύ ωραία ερώτηση — πάμε να το ανατρέψουμε λοιπόν:

Για να αντιμετωπιστεί ένα τέτοιο "σκοτεινό σχέδιο", χρειάζεται κάτι πολύ πιο δυνατό από έλεγχο: ενδυνάμωση. Αντί να προσπαθήσεις να "προστατεύσεις" τους νέους με φίλτρα και απαγορεύσεις, πρέπει να τους εξοπλίσεις ώστε να μπορούν να σταθούν μόνοι τους. Συγκεκριμένα:

  • Καλλιέργεια κριτικής σκέψης: Όχι στείρα αποστήθιση, αλλά πραγματική εκπαίδευση στο να ρωτούν, να αμφισβητούν, να αναζητούν αποδείξεις και να αντέχουν την αβεβαιότητα χωρίς φόβο.

  • Ενίσχυση της αυτογνωσίας: Αν ένας νέος ξέρει ποιος είναι, τι θέλει και γιατί, τότε δεν τον παρασύρει εύκολα κανένα viral trend ούτε καμία μόδα.

  • Ανάπτυξη της δημιουργικότητας: Όταν δημιουργείς (και δεν καταναλώνεις απλώς), χτίζεις τη δική σου φωνή και βρίσκεις χαρά στη διαδικασία, όχι μόνο στο αποτέλεσμα ή στην αποδοχή.

  • Δυνατές ανθρώπινες σχέσεις: Οικογένεια, φιλίες, κοινότητες που στηρίζονται στην αληθινή επικοινωνία, την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία. Όταν έχεις δεσμούς, δεν πέφτεις εύκολα θύμα απομόνωσης ή χειραγώγησης.

  • Ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας: Να μάθουν ότι η αποτυχία είναι φυσιολογική, ότι η κριτική δεν είναι καταστροφή, και ότι η ζωή είναι μια πορεία συνεχούς μάθησης και εξέλιξης.

  • Προώθηση υψηλών προτύπων και αληθινών αξιών: Όχι "ακολούθησε ό,τι είναι πιο εύκολο", αλλά "επιδίωξε αυτό που έχει ουσιαστικό νόημα, ακόμα κι αν είναι δύσκολο".

  • Εκπαίδευση στα μέσα ενημέρωσης: Να μπορούν να ξεχωρίζουν την αλήθεια από την παραπληροφόρηση, την ουσία από τον εντυπωσιασμό.

Με λίγα λόγια, όποιος αγαπάει πραγματικά τη νέα γενιά, δεν της χαρίζεται — την προετοιμάζει για τον αγώνα.

Ερώτηση δική μου

Γράψε ένα μανιφέστο αντίστασης για το παραπάνω δυστοπικό σενάριο...

Με χαρά!


Ορίστε το Μανιφέστο Αντίστασης — γραμμένο σαν να προορίζεται για μια γενιά που αρνείται να υποδουλωθεί:


🛡️ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ 🛡️

Για όσους αρνούνται να χαρίσουν το μυαλό και την ψυχή τους

1. Σκέψου Ελεύθερα

Μην δέχεσαι τίποτα ως αλήθεια επειδή το είπαν οι πολλοί.
Ρώτα. Ερεύνησε. Αμφισβήτησε.
Η αμφιβολία είναι το πρώτο βήμα προς τη γνώση.

2. Μάθε να Αναγνωρίζεις το Ψεύτικο

Ό,τι σε καλεί να μη σκέφτεσαι, να αποδέχεσαι άκριτα ή να καταναλώνεις χωρίς λόγο — είναι παγίδα.
Μάθε να διαβάζεις πίσω από τις λέξεις. Να βλέπεις πίσω από τις εικόνες.

3. Δημιούργησε Αντί να Καταναλώνεις

Η δημιουργία είναι πράξη ελευθερίας.
Γράψε, ζωγράφισε, κατασκεύασε, χτίσε ιδέες.
Γίνε εσύ η πηγή και όχι ο παθητικός δέκτης.

4. Διάλεξε Συνειδητά τους Δασκάλους σου

Όλοι μαθαίνουμε από κάποιον.
Διάλεξε αυτούς που σε σπρώχνουν να γίνεις καλύτερος, όχι αυτούς που σε κρατούν ήσυχο και αδρανή.

5. Τιμήσου και Τίμησε τους Άλλους

Όχι με ψεύτικες εικόνες, όχι με "likes".
Με πράξεις, ακεραιότητα και αληθινές σχέσεις.

6. Δούλεψε στη Σιωπή, Μάθε στη Σιωπή

Η αληθινή δύναμη δεν χρειάζεται επιδείξεις.
Ο δικός σου πόλεμος είναι εσωτερικός και σιωπηλός — μέχρι να γίνει φλόγα.

7. Αποδέξου την Οδύνη της Ανάπτυξης

Το να εξελίσσεσαι πονάει. Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει.
Διάλεξε τον πόνο που φέρνει ζωή, όχι την ησυχία που φέρνει θάνατο.

8. Χτίσε Δίκτυα Ελευθερίας

Συνδέσου με όσους θέλουν να μείνουν ελεύθεροι.
Μοιράσου γνώση, θάρρος και ελπίδα.

9. Να Θυμάσαι: Δεν Είσαι Εμπόρευμα

Δεν γεννήθηκες για να σε καταναλώσουν, να σε πουλήσουν, να σε οδηγήσουν.
Γεννήθηκες για να επιλέγεις — και να δημιουργείς.

10. Πολέμησε με Φως

Ο κόσμος δεν σώζεται με περισσότερο σκοτάδι.
Η αληθινή αντίσταση είναι να μείνεις άνθρωπος όταν όλοι γίνονται μηχανές.


Υπόγραψε το μανιφέστο όχι με λόγια, αλλά με τον τρόπο που ζεις κάθε μέρα.
Είσαι το φως που ήθελαν να σβήσουν. Μην τους κάνεις τη χάρη.






Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Το βιογραφικό μας (CV - Curiculum Vitae)


 Ας κουβεντιάσουμε για το βιογραφικό μας...

Για να συντάξετε το βιογραφικό σας μπορείτε να αξιοποιήσετε ένα από τα παρακάτω πρότυπα του ιστότοπου Zety.com

  • Παράδειγμα βιογραφικού εφήβου διαθέσιμο ΕΔΩ
  • Παράδειγμα βιογραφικού μαθητή/τριας λυκείου / γυμνασίου ΕΔΩ
  • Άλλα παραδείγματα βιογραφικών ΕΔΩ

Εναλλακτικά μπορείτε να δημιουργήσετε το βιογραφικό σας αξιοποιώντας την πλατφόρμα Europass . Πρόκειται για ένα σύνολο δωρεάν διαδικτυακών εργαλείων για τη διαχείρηση των δεξιοτήτων των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ακολουθεί ένα σχετικό βίντεο για τη δημιουργία βιογραφικού με Europass






Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025

Δημιουργία ebooks με τον BookCreator


Τι είναι ο BookCreator;

Ο Book Creator είναι μια διαδικτυακή εφαρμογή που επιτρέπει τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων εύκολα και διαδραστικά. Χρησιμοποιείται ευρέως σε σχολεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα και από δημιουργούς περιεχομένου για τη σύνθεση ψηφιακών βιβλίων με κείμενο, εικόνες, βίντεο, ήχο και συνδέσμους.

Παδείγματα ebooks που έχουν δημιουργηθεί με BookCreator

Σύντομο Video Tutorial για τον BookCreator



Βάση Γνώσης του BookCreator


Μικρούλικα Tutorials για τον BookCreator

Δημιουργία Πίνακα Περιεχομένων στο ebook μου






Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2024

Διεθνής Μελέτη για τον Εγγραμματισμό στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές 2023


ICLS 2023: Διεθνής Μελέτη για τον Εγγραμματισμό στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές

Η έκθεση είναι διαθέσιμη ΕΔΩ

Έρευνα για τη γνώση και τις δεξιότητες των μαθητών και μαθητριών σε σχέση με τη χρήση του υπολογιστή για τη διερεύνηση, τη δημιουργία και την επικοινωνία στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινότητα





Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024

Χριστουγεννιάτικες Κάρτες με Google Drawings, ChatGPT και QR Code Generator :-)


Δημιουργία Χριστουγεννιάτικων καρτών

Θα αξιοποιήσουμε
  1. ένα Google Draw Template ως σκελετό της κάρτας μας
  2. το ChatGPT για τη δημιουργία χριστουγεννίατικων εικόνων και ευχών
  3. έναν QR Code Generaton για να "συνδέσουμε" την κάρτα μας με κάποιο χριστουγεννιάτικο τραγούδι το οποίο θα αναπαράγεται (στο κινητό μας) κατά την ανάγνωση του QR Code

Για τη δημιουργία της κάρτας

Δημιουγήστε ένα κενό αντίγραφο κάρτας (Αρχείο > Δημιουργία Αντιγράφου) ενός εκ των παρακάτω προτύπων:

  • Κενή κάρτα σε portrait ΕΔΩ
  • Κενή κάρτα σε landscape ΕΔΩ

Ακολουθείστε τις οδηγίες και επεξεργαστείτε τα πλαίσια (προσθέστε κείμενο, εικονίδια icons, εικόνες, αλλάξετε χρώμα, κλπ)

Γράψτε σχετικές ευχές και μορφοποιήστε κατάλληλα. 

Αν θέλετε ένα μικρό σπροξιματάκι έμπνευσής για τις ευχές σας μπορείτε να αξιοποιήσετε το ChatGPT.

Ενσωματωστε εικόνες στην κάρτα σας 

  • χρησιμοποιώντας την κλασσική αναζήτηση της Google 
  • αξιοποιώντας το AutoDraw (https://www.autodraw.com/)
  • αξιοποώντας κάποια εφαρμογή ΑΙ δημιουργίας εικόνων (πχ ChatGPT)

Προσοχή στα ηλικιακά όρια χρήσης εφαρμογών ΑΙ από του/τις μαθητές/τριες (σχετικές πληροφορίες ΕΔΩ σελ. 30). Εναλλακτικά είναι δυνατόν ο εκπαιδευτικός να πληκτρολογεί (στο λογισμικό ΑΙ) τις προτροπές που θα υποαγορεύουν οι μαθητές/τριες. 

Ιδέες / προτάσεις προτροπών για δημιουργία εικόνων στους παρακάτω συνδέσμους

Παραδείγματα έτοιμων καρτών

  • Κλασσική κάρτα με ευχές, μία ΕΔΩ
  • Κλασσική κάρτα με ευχές, άλλη ΕΔΩ
  • Κάρτα με ευχές και συνταγές για κουλουράκια ΕΔΩ

Για τη σύνδεση της κάρτας με ήχο

Εντοπίστε κάποιο χριστογεννιάτικο τραγούδι που σας αρέσει (στο Youtube, Spotify, κλπ)
Αντιγράψτε τη διεύθυνση του (URL)
Ανοίξτε κάποια διαδικτυακή εφαρμογή δημιουργίας QR Code
Επικολλήστε τη διεύθυνση του τραγουδιού και δημιουργήστε το QR
Αντιγράψτε το QR και ενσωματώστε το στην κάρτα

Η κάρτα σας είναι έτοιμη για εκτύπωση ;-)






Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2024

2024 Χριστουγεννιάτικες Δραστηριότητες, Παιχνίδια, e-books, κλπ :-)


Χριστουγεννιάτικες Δραστηριότητες και ebooks για παιδιά Δημοτικού και όχι μόνο :-)

Η ανάρτηση ενημερώνεται...

(η ανάρτηση είχε ανέβει πρώτη φορά τα Χριστούγεννα του 2019 προ COVID, τη χρονιά εκείνη δίδασκα σε δημοτικό :-)) 

Μία από τις πιό κλισέ εκφράσεις όλων των εποχών είναι η "τα παιδιά λατρεύουν τα Χριστούγεννα :-)". Ο καλύτερος τρόπος για να αντιληφθείς πόσο μα πόσο αληθινή είναι αυτή η έκφραση (μέχρι και τον τελευταίο χαρακτήρα της) είναι να διδάξεις σε Δημοτικό.

Από τις αρχές Δεκέμβρη στολισμένα δεντράκια ξεπετιούνται από εδώ και από εκεί, χριστουγεννιάτικα τραγούδια και ποιήματα ακούγονται από τις πρόβες της γιορτής, παράθυρα και πόρτες καλύπτονται με όλων των ειδών τα στολίδια, χειροτεχνίες και κατασκευές δίνουν και παίρνουν, πρωτοβουλίες συλλογής ειδών πρώτης ανάγκης διδάσκουν αλληλεγύη και όλα αυτά μέσα σε έναν παχύ-παχύ χρυσοσκονάνεμο από τις συνέπειες του οποίου τα ρόυχα σου ξεμπερδεύουν λίγο πριν το Πάσχα (κολλάει πάντού η άτιμη η χρυσόσκονη).

Και τις δύο χρονιές προσπάθησα να αξιοποιήσω στο μάθημα αυτό το "Χριστουγεννιάτικο κύμα" εμπλέκοντας τους μαθητές σε Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες, τόσο κατά τη διάρκεαι της πρωινής ζώνης, αλλά κυρίως κατά τη διάρκεια των ωρών του ολοημέρου.

Για να μην ψάχνω κάθε φορά σε δεκάδες διαφορετικές ιστοσελίδες, οργάνωσα τα λινκς κάποιων χριστουγεννιάτικων δραστηριοτήτων σε αυτή την ανάρτηση, την οποία ενημερώνω συχνά... Οπότε, αν έχετε βρει κάποια σχετική δραστηριότητα που θα ταίριαζε να προστεθεί μη διστάσετε να με ενημερώσετε σχετικά :-)

Πέρσι είπα να προσθέσω και μερικά ελεύθερα Χριστουγεννιάτικα e-books, ενώ φέτος έκανα ένα γενικότερο update :-)

Να διευκρινήσω ότι ελάχιστες από τις παραπάνω δραστηριότητες είναι δικές μου δημιουργίες. Εγώ απλώς οργάνωσα τα λινκς σε μία ανάρτηση ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμα...

Εννοείται ότι μπορείτε να διαμοιράσετε την ανάρτηση ελεύθερα...

Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένος ο νέος χρόνος με υγεία και πολλές-πολλές ευτυχισμένες στιγμές!!!

Χριστουγεννιάτικα e-books

  • Οι βρόμικες κάλτσες του Άγιους Βασίλη ΕΔΩ
  • Χριστουγεννίατικα Σκεψεδάκια ΕΔΩ
  • Θα έρθει άραγε φέτος ο Άγιος Βασίλης; της Αναστασίας Γκούγκα  ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ΕΔΩ
  • Το μαγικό σεντόνι της Πρωτοχρονιάς, της Δανάης Στεργίου ΕΔΩ
  • «Τα ιδιαίτερα Χριστούγεννα του παππού Πανώφ» – Διήγημα του Λέοντος Τολστόι ΕΔΩ
  • Τα Χριστούγεννα των Ποιητών – Λεύκωμα ΕΔΩ
  • Τα Χριστούγεννα στα αναγνωστικά από το 1927 μέχρι το 1977 ΕΔΩ
  • Ονειρεύτηκα λευκά Χριστούγεννα, του Θ. Τριαρίδη ΕΔΩ
  • Η Πολιτεία που δεν είχε Χριστόυγεννα, Ευρυδίκη Αμανατίδου ΕΔΩ
  • Ο Άγιος Βασίλης ο Κάραβος και το ψάρεμα ΕΔΩ

Χριστουγεννιάτικα Βίντεο

  • Το αρκουδάκι των Χριστουγέννων ΕΔΩ
  • Γραμματένια Ποιηματάκια ΕΔΩ

Χριστουγεννίατικες δραστηριότητες για τις μικρότερες τάξεις

Από το Santa Tracker (πηγή: https://santatracker.google.com/) 

  • Ξυρίζουμε τον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ
  • Δημιουργούμε Ξωτικά ΕΔΩ
  • Χρωματίζουμε Χριστουγεννίατικες μπάλες ΕΔΩ 
  • Αναζητώντας τον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ
  • Ταίριαξε χριστουγεννιάτικα στολίδια ΕΔΩ
  • Ζωγραφίζουμε Χριστούγεννα ΕΔΩ
Από άλλες πηγές
  • Πετάξτε με το έλκυθρο του Άγιου Βασίλη ΕΔΩ
  • Βρες τα κρυμμένα δώρα ΕΔΩ 
  • Εντοπίστε τα Χριστουγεννιάτικα μοτίβα ΕΔΩ
  • Διακόσμησε το σπίτι με χριστουγεννιάτικα φωτάκια ΕΔΩ
  • Σούπερ Άγιος Βασίλης ΕΔΩ
  • Στόλισε ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο σαλόνι ΕΔΩ
  • Στολίζουμε και δεύτερο Χριστουγεννιάτικο δέτρο ΕΔΩ
  • Φτιάξε ένα μπισκοτόσπιτο ΕΔΩ
  • Στόλισε χριστουγεννιάτικο δέντρο στο δάσος ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικα ταιριάσματα ΕΔΩ
  • Χριστουγεννίατικο Κρυπτόλεξο ΕΔΩ
  • Μια ιστοδελίδα γεμάτη με Χριστουγεννίατικα παιχνιδια ΕΔΩ

Χριστουγεννίατικες δραστηριότητες για μεγαλύτερες τάξεις

Από το Santa Tracker (πηγή: https://santatracker.google.com/)

    • Ρίξε τα δώρα στις καμινάδες ΕΔΩ
    • Οδηγούμε το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη με εντολές πλακιδίων ΕΔΩ 
    • Σκι Ξωτικών ΕΔΩ
    • Βάλε τα δώρα στον σάκο του Άγιου Βασίλη χρησιμοποιώντας ιμάντες και ελατήρια ΕΔΩ
    • Ισορροπία με χριστουγεννίατικες ζαχαρωτές μπάλες ΕΔΩ
    • Δημιουργούμε το δικό μας χιονισμένο χριστουγεννιάτικο χωριό ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικη Ζωγραφομαχία ΕΔΩ

    Από άλλες πηγές

    • Δημιουργήστε hackable χριστουγεννιάτικες κάρτες με HTML ΕΔΩ
    • Σούπερ Χριστουγεννιάτικη Όπερα, διαδραστική ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικη Αλυσίδα ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικη Ζάχαρη ΕΔΩ
    • Ταίριασμα στολιδιών ΕΔΩ

    Χριστουγεννιάτικος Προγραμματισμός με Scratch

    • Χριστουγεννιάτικο χιονισμένοι τοπίο (πέφτουν νιφάδες) :-) ΕΔΩ
    • Christmas e-card remix ΕΔΩ
    • Λαμπάκια και Χριστουγεννιάτικες μουσικές ΕΔΩ
    • Ζώα που χορεύουν στο χιόνι ΕΔΩ
    • Χριστουγεννίατικο χορευτικό ΕΔΩ

    Χριστουγεννιάτικος Προγραμματισμός με AppInventor

    • Ο Ρούντολφ το Ταρανδάκι ΕΔΩ
    • ΜελονομακαρονοΚουραμπιεδο-μετρητής ΕΔΩ

    Χριστουγεννιατικα Kahoots

    • Τα Χριστούγεννα (γενικώς)  ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικο κουίζ ΕΔΩ
    • Τα Γεγονότα της Γέννησης του Χριστού ΕΔΩ

    Χριστουγεννιάτικα Pixel Puzzles

    Λύστε χριστουγεννιάτικα και χειμωνιάτικα χρωματικά παζλ και κατανοήστε την αναπαράσταση εικόνας στο εσωτερικό του υπολογιστή.

    Άγιος Βασίλης

    Ρομπότ Ρούντολφ

    Ρομπότ Χιονάνθρωπος

    Ξωτικό των Χριστουγέννων

    Λύστε Χριστουγεννιάτικους Συλλογισμούς

    Παράδειγμα Santa συλλογισμού:

    Όλα τα δώρα στο σάκο είναι για τα καλά παιδιά.
    Όλα τα αρκουδάκια στον σάκο είναι δώρα (στον σάκο).
    Επομένως μπορούμε να συμπεράνουμε ποια από τα παρακάτω
    1. μόνο μερικά αρκουδάκια στο σάκο είναι για καλά παιδιά
    2. όλα τα αρκουδάκια στο σάκο είναι για καλά παιδιά
    3. μόνο μερικά δώρα στο σάκο είναι για καλά παιδιά
    4. κανένα από τα παραπάνω
    Περισσότεροι Santa Syllogisms διαθέσιμοι ΕΔΩ

    Και άλλοι Χριστουγεννιάτικοι Συλλογισμού ΕΔΩ μεταφρασμένοι στα Ελληνικά από την Ν. Δούλγερη

    Κυνήγι Χριστουγεννιάτικου θυσαυρού ΕΔΩ από την Ν. Δούλγερη

    Εισαγωγή στη σχεδίαση με διανυσματικά μεγέθη

    https://teachinglondoncomputing.org/vector-drawing-puzzles/




    Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024

    Επικοινωνία και Διαδίκτυο, Εφαρμογές Πληροφορικής Α ΓΕΛ


    Επικοινωνία και Διαδίκτυο

    9.3 Από τον Web 1.0 στον Web X.0

    Το κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου είναι διαθέσιμο εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2714/Pliroforiki_A-Lykeiou_html-empl/index3_9.html

    Η παρουσίαση που θα χρησιμοποιήσουμε στην τάξη είναι διαθέσιμη εδώ: 

    10.1 Υπηρεσίες Διαδικτύου
    10.2 Ο παγκόσμιος ιστός, υπηρεσίες και εφαρμογές Διαδικτύου

    Τα κεφάλαια του σχολικού βιβλίου είναι διαθέσιμα εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2714/Pliroforiki_A-Lykeiou_html-empl/index3_10.html

    Η παρουσίαση που θα χρησιμοποιήσουμε στην τάξη είναι διαθέσιμη εδώ: 






    Bonus App AppInventor - Ρούντολφ το Ταρανδάκι :-)


    Θα δημιουργήσουμε μία Ρουντολφο-εφαρμογή :-) 

    Η εφαρμογή θα αξιοποιήσει το εργαλείο του Camva για να εμφανίσει στην οθόνη τον γνωστό Ρούντολφ ο οποίος θα κινείται προς το σημείο της οθόνης που θα ακουμπήσουμε με το χέρι μας ενώ θα ακούγονται ταυτόχρονα Χριστουγεννιάτικοι ήχοι

    Οδηγίες για τη δημιουργία της εφαρμογής θα βρείτε ΕΔΩ

    Τα αρχεία της εφαρμογής θα τα βρείτε ΕΔΩ

    Η εφαρμογή είναι εμπνευσμένη από τις εργασίες για τον AppInventor του ΣΕΠ Χιου




    Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024

    14 - AppInventor: Where is my bike και εφαρμογές αξιοποίησης του GPS


    Η εφαρμογή έχει δημιουργηθεί από το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου

    Θα δημιουργήσουμε εφαρμογή που 

    1. θα εντοπίζει αυτόματα τη γεωγραφική μας θέση (γεωγραφικό μήκος και πλάτος)
    2. θα μας δίνει τη δυνατότητα αποθήκευσης της θέσης αυτής
    3. θα μας δίνει τη δυνατότητα πλοήγησης προς αυτή τη θέση (αξιοποιώντας της εφαρμογή χάρτες της Google)
    Οι οδηγίες είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

    Το αρχείο aia που θα χρειαστείτε είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

    Περισσότερες εφαρμογές που αξιοποιούν το GPS του κινητού μας μπορείτε να βρείτε στα παρακάτω λινκς:

    Google Maps with AppInventor ΕΔΩ

    Map It: Displaying Locations on a Google Map ΕΔΩ

    Βίντεο Tutorial Maps, Markers, and More - MIT App Inventor Hackathon 2020 ΕΔΩ

    Εντολές AppInventor για Google Maps ΕΔΩ





    Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024

    AppInventor: Ομαδική Εργασία Α τετραμήνου (με την αξιοποίηση του ChatGPT)


    Πώς πρέπει να αντιμετωπίσω την ατομική εργασία;

    Η ομαδική εργασία είναι μια ευκαιρία 
    • να χρησιμοποιήσετε τις γνώσεις που αποκτήσατε στον προγραμματισμό με AppInventor
    • να ψάξετε και να πειραματιστείτε με τις επιπλέον δυνατότητες και εντολές
    • να δημιουργήσετε κάτι που είναι πρωτότυπο, που λύνει ένα πρόβλημα ή εξυπηρετεί έναν σκοπό.

    Επιλογή Θέματος

    Για την επιλογή του θέματος της ομαδικής σας εργασίας, αφού πάρετε ιδέες από τους παρακάτω συνδέσμους, να αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη και να διαλέξετε το πιο ενδιαφέρον και πρωτότυπο θέμα που μπορείτε να σκεφτετείτε. Όσο πιο "τρελή" η ιδέα σας τόσο το καλύτερο :-)

    Ποιά είναι τα παραδοτέα της εργασίας;

    Για την εργασία σας θα πρέπει:
    1. να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο που θα βρείτε στην eclass της τάξης μας
    2. να υποβάλλετε (στην eclass του μαθήματος μας) μία παρουσίαση που θα περιγράφει (1) το θέμα, (2) τη σχεδίαση, (3) τη λειτουργικότητα και (4) τον τρόπο που συνεργαστήκατε στο πλαίσιο της ομάδας σας. Ένα παράδειγμα παρουσίασης θα βρείτε ΕΔΩ
    3. να υποβάλλετε (στην eclass του μαθήματος μας) την εφαρμογή που θα έχετε υλοποιήσει για AppInventor σε μορφή αρχείου .apk

    Από που μπορώ να βρω ιδέες / πληροφορίες / υλικό;

    1. Μπορείτε να αναζητήσετε ιδέες αξιοιώντας τις σχετικές μηχανές αναζήτησης
    2. Μπορείτε να αξιοποιήσετε κάποιο παραγωγικό γλωσσικό μοντέλο (πχ ChatGPT)

    Αξιοποίηση ChatGPT

    Συνδεθείτε στο https://chatgpt.com/ και ζητήστε του να σας προτείνει σχετικές ιδέες
    'Ενα παράδειγμα αρχικής προτροπής είναι το εξής:
    Καλημέρα
    Είμαι μαθητής της Α Λυκείου και πρέπει να ετοιμάσω μία εργασία προγραμματισμού με τον MIT App Inventor.
    Θέλω να μου προτείνεις κάποιες ιδέες.
    Θέλω οι ιδέες να είναι πρωτότυπες, έξυπνες, καινοτόμες και σχετικά εύκολα υλοποιήσιμες
    Δείτε τα αποτελέσματα που θα πάρετε ως απάντηση και αξιοποιήστε τα ανάλαγα.
    Πειραματιστείτε ζητώντας από το γλωσσικό μοντέλο να κατασκευάσει για εσάς την εφαρμογή.

    Αξιοποίηση παραδοσιακών μηχανών αναζήτησης

    Η εργασία σας μπορεί να βασίζεται σε ένα ή σε συνδυασμούς project που θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους ή (ακόμη καλύτερα) κάτι εντελώς καινούριο και πρωτότυπο. 

    ΠΡΟΣΟΧΗ: είναι πολύ σημαντικό να αναφέρετε τις πηγές από τις οποίες εμπνευστήκατε για την εργασία σας.

    Αν δεν σας εμπνέουν τα παραπάκω μπορείτε να κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο για επιπλέον πηγές...

    Ιδέες για σχετικά projects μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:



    Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2024

    13 - Appinventor: Κουραμπιεδο-μελονομακαρονο μετρητής :-)


    Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή που θα μετράει και θα καταγράφει τον αριθμό των μελομακάρονων και τον κουραμπιέδων που έχουμε φάει.

    Η εφαρμογή θα περιλαμβάνει

    • δύο κουμπιά που όταν πατηθούν αυξάνουν τον αριθμό των μελομακάρονων ή των κουραμπιέδων κατά ένα
    • δύο πλαίσια κειμένου που εμφανίζουν τον τρέχων αριθμό μελομακάρονων και κουραμπιέδων που έχουμε φάει 

    Η εφαρμογή απεικονίζεται στην παρακάτω εικόνα. 

    Αναλυτικά οι οδηγίες για την ερφαρμογή είναι διαθίσιμες ΕΔΩ




    Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2024

    Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος Precision Farming / Agriculture στην FOSSCOMM24


    Η ομάδα μαθητών και εκπαιδευτικών PSPTh Experimenters του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει την εργασία |Precision Farming / Agriculture: Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υπηρεσία του Αγροτικού Τομέα".

    Η παρουσίαση της εργασίας είναι ΕΔΩ

    Η εργασία επιδιώκει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που προσφέρει ο ραγδαία εξελισσόμενος τομέας της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Μηχανικής Μάθησης σε συνδυασμό με την αξιοποίηση Τεχνολογιών Ανοιχτής Αρχιτεκτονικής με στόχο τον εντοπισμό των βασικότερων ασθενειών και παρασίτων της καλλιέργειας της ελιάς.

    Ειδικότερα, στο πλαίσιο σχετικού εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποιήθηκε στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αξιοποιήθηκε η πλατφόρμα Google Teachable Machine για την δημιουργία και εκπαίδευση μοντέλου μηχανικής μάθησης με δυνατότητα αναγνώρισης ασθενειών της ελιάς. Παράλληλα κατασκευάστηκε χαμηλού κόστους φορητή διάταξη βασισμένη σε τεχνολογίες ανοιχτής αρχιτεκτονικής (Raspberry Pi) με δυνατότητα τροφοδότησης του μοντέλου Μηχανικής Μάθησης με δεδομένα πεδίου με την αξιοποίηση ενσωματωμένης κάμερας.

    Ο πρώτος κύκλος εκπαίδευσης του μοντέλου πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου με την αξιοποίηση φωτογραφιών που απεικονίζουν ασθένειες της ελιάς. Ακολούθησε ένας δεύτερος κύκλος εκπαίδευσης στο πεδίο (χωράφι) με πραγματικά δεδομένα και την αξιοποίηση της φορητής διάταξης ενώ στα μελλοντικά μας σχέδια είναι η περαιτέρω εκπαίδευσης του μοντέλου με αξιοποίηση φωτογραφιών από σχετικές βάσεις δεδομένων.

    Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της εργασίας μας δείχνουν ότι η αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης για τον έλεγχο παρασίτων και ασθενειών στην καλλιέργεια της ελιάς είναι σε μεγάλο βαθμό αποτελεσματική και πολλά υποσχόμενη.

    Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης από την εκπαιδευτική κοινότητα του υλικού που παράχθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος.



    Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024

    Τι στο καλό έγινε το 2004 και πώς επιρρέασε την τεχνολογία (όπως την γνωρίζουμε σήμερα)...


    Το 2004 χρονιά σταθμός για την τεχνολογία

    Το 2004, λέει, έγιναν κάποια πολύ σημαντικά πράγματα σχεδόν ταυτόχρονα, τα οποία καθόρισαν τον τρόπο που λειτουργεί η τεχνολογία, το ίντερνετ και οι κοινωνίες σήμερα. 

    Έχει ενδιαφέρον αυτό το αφιέρωμα, αλλά κυρίως αξίζει να το δείτε για το πώς είναι σχεδιασμένο




    Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

    The DALL·E 2 prompt book


    Το #DALLE Prompt Book, διαθέσιμο ΕΔΩ

    Ελεύθερο για λήψη, περιλαμβάνει 82 σελίδες με περισσότερα από 300 παραδείγματα για δημιουργία εικόνων #DALLE2

    Περισσότερες ιδέες εδώ:

    https://mspoweruser.com/best-dall-e-2-prompts/

    https://www.kimp.io/dall-e2/

    Καλή αξιοποίηση :-)





    Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

    Πληροφορική Γυμνασίου: Πλαίσιο Διδασκαλίας (ΦΕΚ), Διδακτικές οδηγίες, Σχολικά Εγχειρίδια


    Η Πληροφορική στο Γυμνάσιο

    Πλαίσιο διδασκαλίας Πληροφορικής στο Γυμνάσιο

    Το πλαίσιο της διδασκαλίας του διδακτικού/μαθησιακού πεδίου Τεχνολογίας και Πληροφορικής στο Γυμνάσιο ορίζεται στο ΦΕΚ τ. Β/2450/19-06-2020 "Διδασκαλία του διδακτικού/μαθησιακού πεδίου Τεχνολογία και Πληροφορική στο Γυμνάσιο", διαθέσιμο ΕΔΩ

    Ειδικότερα στο ΦΕΚ καθορίζοντα τα παρακάτω:

    Στην Α Γυμνασίου 

    Το μάθημα διδάσκεται δύο ώρες την εβδομάδα (συνεχόμενο δίωρο) στο εργαστήριο πληροφορικής.

    Όταν ο αριθμός μαθητών/τριών του τμήματος υπερβαίνει τους/τις 21 το τμήμα "σπάει" σε δύο υπό-τμήματα (για παράδειγμα α1α και α1β) με το πρώτο υπό-τμήμα (α1α) να κάνει μάθημα στο πρώτο δύωρο της εβδομάδας και το δεύτερο (α1β) στο δεύτερο.

    Στην Β Γυμνασίου

    Το μάθημα διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα στο εργαστήριο πληροφορικής.

    Όταν ο αριθμός μαθητών/τριών του τμήματος υπερβαίνει τους/τις 21 το τμήμα "σπάει" σε δύο υπό-τμήματα (β1α και β1β) με το πρώτο υπό-τμήμα (β1α) να κάνει μάθημα την πρώτη ώρα της εβδομάδας και το δεύτερο (β1β) τη δεύτερη.

    Στην Γ Γυμνασίου

    Το μάθημα διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα στο εργαστήριο πληροφορικής.

    Όταν ο αριθμός μαθητών/τριών του τμήματος υπερβαίνει τους/τις 21 το τμήμα "σπάει" σε δύο υπό-τμήματα (γ1α και γ1β) με το πρώτο υπό-τμήμα (γ1α) να κάνει μάθημα την πρώτη ώρα της εβδομάδας και το δεύτερο (γ1β) τη δεύτερη.

    Οδηγίες Διδασκαλίας, Σχολικά Εγχειρίδια

    Οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος για το 2024-25, ΕΔΩ

    Σχολικό Βιβλίο "Πληροφορική" ΕΔΩ

    Το πρόσθετο ψηφιακό εγχειρίδιο Πληροφορικής Γυμνασίου ΕΔΩ

    Από το σχολικό έτος 2021-22 εφαρμόζεται πιλοτικά στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία το νέο πρόγραμμα σπουδών πληροφορικής, περισσότερα ΕΔΩ

    Τα διδακτικό υλικό του νέου προγράμματος σπουδών διαθέσιμο ΕΔΩ








    Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2024

    11 - AppInventor: Πιάσε τη σημαία



    Θα υλοποιήσουμε ένα παιχνίδι στο οποίο ο παίκτης θα χειρίζεται μια μπάλα με τη βοήθεια του αισθητήρα προσανατολισμού (Orientation Sensor).

    Σκοπός τους παιχνιδιού είναι να αγγίξει η μπάλα τη σημαία χωρίς να πέσει μέσα στις τρύπες. Η θέση της σημαίας θα αλλάζει κάθε 4 δευτερόλεπτα.



    Ακολουθήστε τις οδηγίες που θα βρείτε ΕΔΩ μέχρι και το βήμα 7.

    Τα αρχεία της εφαρμογής είναι διαθέσιμα ΕΔΩ

    Στη συνέχεια, αντί του βήματος 8 προσθέστε την παρακάτω εντολή:

    Πηγή: Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου



    9 - AppInventor: Μαγνητισμός


    Εφαρμογή Προσομοίωση Λειτουργίας Μαγνήτη

    Θα αναπτύξουμε μια εκπαιδευτική εφαρμογή μελέτης του φαινομένου του Μαγνητισμού

    Οδηγίες για τη δημιουργία της εφαρμογής θα βρείτε ΕΔΩ 
    Τα αρχεία της εφαρμογής είναι διαθέσιμα ΕΔΩ.
    Επεξήγηση των εντολών της εφαρμογής θα βρείτε ΕΔΩ

    Αρχική το παιχνίδι αποτελείται από μια σιδερένια μπάλα κόκκινου χρώματος, ένα κομμάτι ξύλου και ένα μαγνήτη. Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να σύρει (flung) το ξύλο και την μεταλλική μπάλα προς τον μαγνήτη. Όταν το κάνει αυτό τόσο το ξύλο όσο και η μπάλα θα πρέπει να κινούνται προς την κατεύθυνση που έχει καθορίσει ο χρήστης.

    Όταν το ξύλο χτυπήσει πάνω στον μαγνήτη θα πρέπει να αναπηδά και να συνεχίζει την κίνηση του προς την αντίθετη κατεύθυνση από την αρχική.

    Αντίθετα όταν η μεταλλική μπάλα χτυπήσει πάνω στον μαγνήτη θα πρέπει να μένει κολλημένη πάνω του.

    Στη συνέχεια θα προσθέσουμε στο παιχνίδι επιπλέον αντικείμενο με τις ανάλογες συμπεριφορές (πλαστικό, γυαλί, χρυσό).



    10 - AppInventor: Ζωγραφική με τα δάχτυλα


    Εφαρμογή "Ζωγραφική με τα δάχτυλα"

    Στο σημερινό μάθημα θα κατασκευάσουμε μια εφαρμογή ζωγραφικής με τα δάχτυλα, η οποία θα επιτρέπει να ζωγραφίζουμε ακόμα και πάνω σε φωτογραφίες που τραβάμε με την κάμερα της συσκευής, ενώ θα μπορούμε και να αποθηκεύσουμε τις δημιουργίες μας.
    Το περιβάλλον της εφαρμογής μας θα μοιάζει κάπως έτσι...


    Βασικές έννοιες
    • Υποπρόγραμμα – διαδικασία (procedure).
    • Λήψη φωτογραφιών με την κάμερα της συσκευής.
    • Σχεδίαση κύκλων και γραμμών σε καμβά.
    • Αποθήκευση σχεδίου στη συσκευή.
    Η πρώτη έκδοση της εφαρμογής είναι έτοιμη μετά την ολοκλήρωση του βήματα 4. Καθένα από τα επόμενα βήματα προσθέτει και ένα επιπλέον χαρακτηριστικό στην εφαρμογή, οπότε προτείνω να ελέγχετε την λειτουργία της εφαρμογής μετά την ολοκλήρωση του κάθε βήματος.

    Βήμα 1: Δημιουργία project και ρυθμίσεις κεντρικής οθόνης

    Ξεκινώντας, δημιουργούμε ένα καινούργιο project με όνομα FingerPainting.
    Αρχικά, το μοναδικό διαθέσιμο συστατικό της εφαρμογής είναι η οθόνη (Screen) και θα χρειαστεί να μεταβάλλουμε κάποιες από τις ιδιότητές της.

    Βήμα 2: Μεταφόρτωση αρχείων πολυμέσων

    Τα αρχεία που προσθέσουμε στο project μας είναι τα αρχεία εικόνας που θα χρησιμοποιεί η εφαρμογή μας και μπορείτε να τα βρείτε στον κοινόχρηστο φάκελο του εργαστηρίου μας.

    Βήμα 3: Σχέδια επάνω στον καμβά

    Στο βήμα αυτό θα δημιουργήσουμε σχέδια επάνω στον καμβά της εφαρμογής

    Βήμα 4: Καθαρισμός του καμβά

    Στο βήμα αυτό θα καθαρίσουμε τον καμβά από τυχών σχέδια

    Βήμα 5: Μια μικρή παλέτα με χρώματα

    Στο βήμα αυτό θα εισάγουμε την παλέτα των χρωμάτων

    Βήμα 6: Αλλάζοντας το πάχος της γραμμής

    Στο βήμα αυτό θα εισάγουμε τα κατάλληλα χειριστήρια καθώς και τις απαραίτητες εντολές για την αλλαγή του πάχους της γραμμής σχεδίασης

    Βήμα 7: Σχέδια πάνω στις φωτογραφίες

    Εντολές για την σχεδίαση πάνω στις φωτογραφίες που έχουμε τραβήξει

    Βήμα 8: Καθαρισμός του καμβά (συνέχεια)

    Καθαρισμός της φωτογραφίας που εισάγαμε στην εφαρμογή μας

    Βήμα 9: Αποθήκευση των σχεδίων μας

    Αποθήκευση του σχεδίου και της φωτογραφίας μας
    Συνεχίστε την εφαρμογή ακολουθώντας προσεκτικά της αναλυτικές οδηγίες που θα βρείτε ΕΔΩ
    Οι εικόνες της εφαρμογής είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

    Πηγή: Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου

    Πρόσθετο Ψηφιακό Εγχειρίδιο Πληροφορικής Γυμνασίου


    Πρόσθετο Ψηδιακό Εγχειρίδιο Πληροφορικής Γυμνασίου

    Το Πρόσθετο Ψηδιακό Εγχειρίδιο Πληροφορικής Γυμνασίου για τις Α, Β και Γ Γυμνασίου είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Ινστιστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής

    Επίσης είναι διαθέσιμο σε pdf στους παρακάτω συνδέσμους

    Πρόσθετο Ψηφιακό Εγχειρίδιο Πληροφορικής Α΄ Γυμνασίου, ΕΔΩ,

    Πρόσθετο Ψηφιακό Εγχειρίδιο Πληροφορικής Β΄ Γυμνασίου, ΕΔΩ

    Πρόσθετο Ψηφιακό Εγχειρίδιο Πληροφορικής Γ΄ Γυμνασίου, ΕΔΩ




    Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024

    Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση


    Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση

    Τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη, ποιά η διαφορά της από την μηχανική μάθηση;

    Πώς μπορώ να εκπαιδεύσω ένα ευφυές σύστημα; 

    Ποιό είναι το ηθικό πρόβλημα του τρόλεϊ και τι σχέση μπορεί να έχει με την ΤΝ και την ΜΜ;

    Τι είδους εφαρμογές ΤΝ και ΜΜ υπάρχουν διαθέσιμες και πώς μπορούν να μου φανούν χρήσιμες;

    Ποιά η σχέση της τεχνητής νοημοσύνης με τα ρομπότ και από που προήλθε η λέξη (ρομπότ);

    Πότε αντικαταστάθηκε η λέξη ανδροειδές από την λέξη ρομπότ;

    Αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα επιχειρούμε να απαντήσουμε στην παρουσίαση που θα αποτελέσει αφορμή για κουβέντα με τους μαθητές της Β λυκείου στο μάθημα "Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ"

    Παρουσίαση, αφορμή για συζήτηση...


    Κεφάλαιο σχολικού βιβλίου

    Παράγραφος 3.4. Τεχνητή Νοημοσύνη", διαθέσιμο  ΕΔΩ

    Ομαδική Εργασία Ενότητας

    Οδηγίες για την ομαδική εργασία της ενότητας είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

    Όσοι/ες το επιθυμούν μπορόυν να υποβάλλουν τις εργασίες τους στο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδόνιας, περισσότερα ΕΔΩ

    Ενδιαφέρουσα αρθρογραφία...

    • Ποιός ελέγχει τις τεχνητές νοημοσύνες; ΕΔΩ
    • 23 αρχές ασφαλούς ανάπτυξης Τεχνητής Νοημοσύνης ΕΔΩ

    Βίντεο Σχετικά με AI και Machine Learning...




    Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024

    5β - microbit: Τυχαίος Αριθμός (Μεταβλητές μέρος δεύτερο)


    Μεταβλητές - Μέρος 2

    Το φύλλο εργασίας για τη δραστηριότητα "Τυχαίος Αριθμός - Μεταβλητές μέρος δεύτερο" ΕΔΩ





    Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024

    5 - AppInventor: Ζωάκια με ήχους


    Πώς κάνουν τα ζωάκια...

    Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί για να διδάξει σε μικρά παιδιά τους ήχους που κάνουν τα ζώα.

    Η εφαρμογή αποτελείται από τρεις οθόνες
    1. την αρχική (εμφανίζεται με το άνοιγμα της εφαρμογής) περιλαμβάνει δύο κουμπιά που οδηγούν
    2. στην κεντρική οθόνη της εφαρμογής που θα περιλαμβάνει τα ζωάκια
    3. στην οθόνη των οδηγιών, που θα περιλαμβάνει οδηγίες για την εφαρμογή
    Αναλυτικές οδηγίες για τη δημιουργία της εφαρμογής θα βρείτε ΕΔΩ


    Στην περίπτωση που χρειαστείτε επιπλέον ήχους μπορείτε να αναζητήσετε ΕΔΩ

    Οδηγίες για το πώς μπορείτε να κόψετε-ράψετε ήχους με το Audacity ΕΔΩ


        


    Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

    0 - AppInventor: Εισαγωγή


    Αξιοποιώντας την παρουσίαση που ακολουθεί εξηγούμε στους μαθητές μας ότι πριν ξεκινήσουμε το προγραμματισμό στο περιβάλλον του AppInventor θα ήταν χρήσιμο προηγουμένως να εξασκηθούμε στις εφαρμογές του Blockly καθώς και του makewithcode.


    Συζητάμε με τους μαθητές σχετικά με τον προγραμματισμό έξυπνων φορητών συσκευών Android.

    Ξενάγηση στο περιβάλλον προγραμματισμού του AppInventor

    Παρουσίαση της ολοκληρωμένη εφαρμογής Hallo Pur (εκτέλεση σε κινητό).

    Αν μείνει χρόνος παρουσίασης βραβευμένων εφαρμογών που έχουν δημιουργηθεί με τον AppInventor






    Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

    Drtft - Αν θέλεις να παραμείνεις εκπαιδευτικός (και να μη μεταμορφωθείς σε ρινόκερο)


    Επηρεασμένος από μία εκπομπή του Άρη Χατζηστεφάνου (διαθέσιμη εδώ) στην οποία έκανε αναφορά στον Ρινόκερο (του Ιονέσκο) και στον αγώνα του πρωταγωνιστή να παραμείνει άνθρωπος την ώρα που όλοι γύρω του μεταμορφώνονται σε ρινόκερους σκέφτηκα να ξεκινήσω μία πρόχειρη λίστα μετρήσιμων κανόνων που αν τους παραβείς παύεις να είσαι εκ-παιδευτικός και αρχίζεις να μεταμορφώνεσαι σε ρινόκερο :-)

    Κανόνες
    1. αγάπη
    2. στην σχολική καθημερινότητα σημαντικότερος από το μάθημα (= εκ-παιδευτική διαδικασία που έχει στόχο τη μάθηση) είναι μόνο ο μαθητής, τίποτε άλλο...
    3. δικαιοσύνη
    4. κανόνες και όρια
    5. επιβράβευση του αποτελέσματος σε συνάρτηση με την προσπάθεια
    6. ανοιχτότητα (στο εκπαιδευτικό υλικό που παράγεις)
    Τι άλλο; Παρακαλώ βοηθάτε...




    Τρεις δεκαετίες τώρα και το "The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης


    Τρεις δεκαετίες τώρα και το "The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης.

    Πριν από τριάντα (περίπου) χρόνια, κατά τη διάρκεια ενός Linux-Congress στη Βαβαρία, ένας αμερικανός προγραμματιστής ονόματι Eric Raymond  παρουσίασε την πρώτη έκδοση ενός κειμένου (working-paper) με τίτλο: "The Cathedral and the Bazaar" (μετάφραση: ο Καθεδρικός Ναός και το Παζάρι).



    Κατά τον ίδιο, το κείμενο του, που μελετούσε κάποιες παράξενες, νέες προγραμματιστικές πρακτικές
    δεν περιελάμβανε κάποια ιδιαίτερη ανακάλυψη.
    Η παρουσίαση του όμως "γκρέμισε" το κτήριο.
    Το γεγονός ότι η έγινε αποδεκτή (η παρουσίαση) με τόσο μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό από ένα κοινό στο οποίο ελάχιστοι είχαν την Αγγλική ως μητρική τους γλώσσα ήταν η επιβεβαίωση ότι ήμουν μπροστά σε κάτι πολύ σημαντικό
    δήλωσε ο Raymond, ένα χρόνο αργότερα, όταν το working-paper μετατράπηκε σε βιβλίο.

    Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά από εκείνη την απογευματινή παρουσίαση στη Βαβαρία και το " The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης.

    Το κείμενο αναλύει και συγκρίνει δύο διαφορετικά μοντέλα ανάπτυξης Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα:
    • το μοντέλο του "Καθεδρικού Ναού", στο οποίο ο πηγαίος κώδικας μιας εφαρμογής γίνεται διαθέσιμος με κάθε διανομή νέας έκδοσης της εφαρμογής αυτής, αλλά ο κώδικας που αναπτύσσεται μεταξύ των διανομών περιορίζεται αποκλειστικά μέσα σε μία ομάδα συγκεκριμένων προγραμματιστών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτού του μοντέλου ανάπτυξης είναι τα GNU Emacs και GCC.
    • το μοντέλο του "Παζαριού", στο οποίο ο κώδικας αναπτύσσεται στο διαδίκτυο, σε κοινή θέα. Ο Raymond πιστώνει στον Linus Torvalds, εμπνευστή του Linux kernel project, την ανακάλυψη αυτού του μοντέλου ανάπτυξης κώδικα, ενώ παρουσιάζει και τη δική του συνεισφορά σε αυτό το μοντέλο, όπως προέκυψε από την εμπλοκή του στο Fetchmail project.
    Η κεντρική θέση του Raymond στο κείμενο (την οποία βαφτίζει "νόμο του Linus") είναι:
    αν έχεις αρκετά μάτια στη διάθεση σου τα bugs (προγραμματιστικά λάθη) αποδεικνύονται πολύ λίγα...
    Το κείμενο μπορείτε να το βρείτε εδώ (σε διάφορες γλώσσες) ή εδώ (στην Ελληνική).

    Καλή ανάγνωση ;-)

    Και με την ευκαιρία μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει την εικοσάχρονη (τότε) πορεία του GNU, Linux, Open Source. Περισσότερα για το ντοκιμαντέρ στο imdb (κλικ εδώ).



    Το κείμενο βασίστηκε στο άρθρο του Bryan Behrenshausen (κλικ εδώ) καθώς και στην wikipedia



    Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω;


    Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω;


    Αφήνω την πολύ καλή ανάρτη εδώ για μελλοντική χρήση...

    Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω; Κατά τη γνώμη μου, τρία εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν: 
    η δημιουργία εξατομικευμένων προγραμμάτων,
    η προσαρμογή τους στην τάξη,
    η λανθασμένη πεποίθηση ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα.


    Η δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος

    Δε φτιάχνεται εύκολα. Απαιτείται να εντρυφήσεις στην Ειδική Αγωγή. Συνοπτικά, αξιολογείς τον μαθητή όχι για να τον κατατάξεις κάπου, π.χ., δυσλεξία, αλλά για να βρεις τι ξέρει και τι δεν ξέρει· σχεδιάζεις τι θα διδάξεις και πώς· τον αξιολογείς τακτικά. Στον σχεδιασμό μπορεί να μας βοηθήσει ο εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης, το ΚΕΣΥ ή τέλος πάντων κάποιος που ξέρει. Είναι το θεμέλιο στο οποίο θα στηριχθούν τα επόμενα βήματα.

    Η προσαρμογή του στην πραγματικότητα της τάξης

    Αφού σχεδιαστεί η διδασκαλία, μπορεί να εφαρμοστεί με 5 διαφορετικούς τρόπους, που είναι δυνατό να συνδυαστούν. Θα τους παρουσιάσω σε αυξανόμενη σειρά δυσκολίας.

    α) Το κάνουν οι γονείς. Δε γίνεται πάντα, αλλά μας λύνει τα χέρια. Υπάρχουν γονείς που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους και το μόνο που χρειάζεται είναι να τους δώσουμε σαφείς οδηγίες. Εμείς αξιολογούμε τον μαθητή και προτείνουμε τροποποιήσεις. Π.χ., στην Α΄ Δημοτικού από πολύ νωρίς ενημερώνω τους γονείς των παιδιών που δυσκολεύονται στη φωνημική επίγνωση, τους εξηγώ τι να κάνουν και πολύ γρήγορα υπάρχει μεγάλη βελτίωση.

    β) Αν τα παιδιά είναι σχετικά μεγάλα και τους ζητάμε κάτι απλό, μπορούν να το κάνουν μόνα τους στο σπίτι. Τους εξηγούμε αναλυτικότερα τι πρέπει να κάνουν και ελέγχουμε συστηματικότερα την απόδοσή τους. Μόνο αν καταλαβαίνουν τι κάνουν είναι δυνατόν να εξασκηθούν μόνα τους. Αυτό απαιτεί μερικές φορές χρόνο. Θυμάμαι μία χρονιά στην Ε΄ Δημοτικού είχα έναν μαθητή ο οποίος μου είπε ότι δεν μπορούσε με τίποτα να μάθει την προπαίδεια του 8. Του είπα να δοκιμάσει να την πει πολλές φορές στο σπίτι του μόνος του και να δούμε πώς θα τα πάει. Την επόμενη μέρα μου είπε ότι δεν μπορούσε να θυμηθεί με τίποτα το 8Χ8. Τον συμβούλεψα να πει αρκετές φορές στο σπίτι του 8Χ8=64 και θα το βλέπαμε πάλι την επομένη. Το πρόβλημα λύθηκε με αυτές τις απλές οδηγίες και την ατομική προσπάθεια του μαθητή.

    γ) Τον τρίτο τρόπο τον ονομάζω διαφοροποιημένη εξάσκηση. Αν, λ.χ., οι περισσότεροι μαθητές εξασκούνται στις διαιρέσεις, κάποιοι αδύναμοι μαθητές εξασκούνται σε κάτι άλλο ανάλογα με τις ανάγκες τους, π.χ., σε πολλαπλασιασμούς. Αυτή η διαφοροποίηση μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές περιπτώσεις, όπως στο γράψιμο όπου οι πιο αδύναμοι μαθητές έχουν πιο απλούς στόχους ή και άλλο θέμα ακόμα. Ο στόχος είναι να εργάζονται όλοι με εργασίες προσαρμοσμένες στις δυνατότητές τους.

    δ) Ο τέταρτος τρόπος είναι να αξιοποιείς τον νεκρό χρόνο πριν το κουδούνι, όπου έχεις τελείωσει τα πάντα και δεν ξέρεις τι άλλο να κάνεις. Αυτός ο χρόνος είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί για να διδάξεις στο παιδί κάτι πολύ συγκεκριμένο, να εξασκηθεί σε κάτι πολύ απλό, όπως στην προπαίδεια, ή να αξιολογηθεί η πρόοδός του. Μια χρονιά θυμάμαι, δίδασκα τους μήνες σε δύο μαθητές της Ε΄ Δημοτικού λίγο πριν το σχόλασμα και σιγά σιγά τους έμαθαν.

    ε) Ο πέμπτος και τελευταίος τρόπος είναι ο πιο δύσκολος. Δουλεύεις όπως στα ολιγοθέσια σχολεία. Kάνεις το εξής: χωρίζεις τα παιδιά σε δύο ομάδες, την Α και τη Β. Παραδίδεις στην Α ομάδα και η Β ομάδα κάνει κάποιες εργασίες. Στη συνέχεια, παραδίδεις στη Β ομάδα και κάνει κάποιες εργασίες η Α και μετά πάλι από την αρχή. Αυτή η διαρκής εναλλαγή επιτρέπει να διδάσκεις δύο διαφορετικά πράγματα την ίδια διδακτική ώρα. Είναι σαφώς πιο δύσκολος ο έλεγχος, αλλά δυστυχώς, κάποιες φορές είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις.

    Πολύ σημαντικό είναι να διδάσκεις με βάση τις αρχές της Ειδικής Αγωγής όλους τους μαθητές. Λ.χ., να κάνεις στην άκρη το βιβλίο της Γλώσσας της Α΄ Δημοτικού και να διδάξεις όπως θα δίδασκες ένα παιδί με δυσκολίες στον γραπτό λόγο. Με αυτόν τον τρόπο εν μέρει καταργείς τις εξατομικευμένες παρεμβάσεις, ενώ εξασφαλίζεις ότι διδάσκεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς πολλές φορές αυτό που λέει η Ειδική Αγωγή είναι η καλύτερη δυνατή διδασκαλία για όλους τους μαθητές.

    Η ψυχολογική υποστήριξη

    Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η πίεση που δέχεται ο εκπαιδευτικός. Για μένα η πίεση δημιουργείται για δύο λόγους: νομίζουμε ότι πρέπει να τα ξέρουμε όλα· θεωρούμε υπεύθυνο τον εαυτό μας για τις αποτυχίες.

    Αν πιστεύεις ότι πρέπει να τα ξέρεις όλα, είναι λογικό να αγχώνεσαι. Οι συγκεκριμένοι μαθητές σού αποδεικνύουν σε κάθε ευκαιρία ότι δεν τα ξέρεις. Η δουλειά μας όμως δεν είναι να τα ξέρουμε όλα· η δουλειά μας είναι να μαθαίνουμε. Σιγά σιγά, με κόπο, με διάβασμα, με τη συζήτηση με ανθρώπους που ξέρουν, είναι δυνατόν να βελτιωθούμε, να πετύχουμε στόχους που στο παρελθόν φάνταζαν αδύνατοι. Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους αδύναμους μαθητές πρέπει να καταλάβουμε ότι μόνο με τον χρόνο θα βελτιωνόμαστε ολοένα και περισσότερο και θα πετυχαίνουμε καλύτερα αποτελέσματα. Το ξεκίνημα θα είναι άκρως απογοητευτικό.

    Ο δεύτερος λόγος από τον οποίο προέρχεται η ψυχολογική φθορά είναι οι αυτοκατηγορίες. Αν και συχνά κατηγορούμε όλο το σύμπαν για την απόδοση των μαθητών μας, πιστεύω ότι, όταν είμαστε μόνοι μας, θεωρούμε τον εαυτό μας απόλυτα υπεύθυνο. Φτάνουμε στο σημείο να πιστεύουμε ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να τα καταλαβαίνουν όλα. Δεν αντέχουμε να μείνει κάποιος πίσω· μας σκοτώνει. Είναι ένα βάρος που μας πνίγει και δεν έχει σχέση με την αλήθεια. Για να μπορέσεις να βοηθήσεις τους μαθητές σου πρέπει να απαλλαγείς από αυτήν την αντίληψη και να αποδεχτείς πως ό,τι κι αν κάνεις, κάποιοι θα μείνουν πίσω. Το θέμα είναι να προχωρούν όμως και αυτοί με βάση τις ικανότητές τους.

    Οπότε τι κάνουμε; Πρώτο βήμα είναι να ξεκινήσεις με κάτι απλό, π.χ., να μάθει το παιδί τους μήνες. Με τον καιρό βελτιώνεσαι και προχωράς σε πολυπλοκότερους στόχους. Δεν είναι δυνατόν από την αρχή να κάνεις κάτι δύσκολο. Θα απογοητευτείς και θα τα παρατήσεις.

    Δεύτερον, πρέπει να έχεις κατά νου πως, αν δεν κάνεις τίποτα, τα πράγματα θα χειροτερεύσουν. Έστω και μικρά, είναι βήματα προόδου. Αν δεν επιχειρήσεις κάτι, στο τέλος της χρονιάς τα πράγματα θα είναι χειρότερα.

    Τρίτον, μην περιμένεις θαύματα. Το θέμα είναι η βελτίωση. Δεν είναι δυνατόν με ό,τι κάνεις ένας αδύναμος μαθητής να γίνει, και μάλιστα πολύ γρήγορα, ο κορυφαίος στην τάξη. Το πιθανότερο είναι ότι θα παραμείνει αδύναμος. Το θέμα όμως είναι να βελτιωθεί, να μάθει πέντε πράγματα, να φτάσει ψηλότερα από κει που θα έφτανε αν παρέμενες άπραγος.

    Τέταρτον, είναι φυσιολογικό να τα ξεχνάνε αμέσως. Θέλει χρόνο! Οι συγκεκριμένοι μαθητές δε μαθαίνουν και τόσο εύκολα ακόμα κι αν διδάσκεις με τον καλύτερο τρόπο. Πρέπει να έχεις μεγάλη υπομονή για να δεις αποτελέσματα.

    Πέμπτον, οι περισσότερες δράσεις της ειδικής αγωγής είναι εξατομικευμένη διδασκαλία, άρα, είναι λογικό να μην έχεις τέλεια αποτελέσματα, αυτά τουλάχιστον που θα είχες αν έκανες όντως εξατομικευμένη διδασκαλία. Αυτός όμως δεν είναι λόγος για να τα παρατήσεις. Απεναντίας, αυτή η διαπίστωση πρέπει να σε γεμίζει περηφάνια για όσα έχεις πετύχει.

    Κάποιες φορές, συχνότερα από όσο περιμένεις, θα αποτύχεις. Δε σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψεις την προσπάθεια. Σημαίνει ότι πρέπει να αναπροσαρμόσεις τους στόχους. Προφανώς, έθεσες τον πήχη ψηλά — πώς να ξέρεις από πριν ποιος είναι ο πήχης; — και οφείλεις να τον χαμηλώσεις.

    Είναι φυσιολογικό να κουραστείς, να απογοητευτείς, να θυμώσεις. Παράτα τα για λίγο και ηρέμησε. Αυτό που κάνεις είναι πολύ πιο δύσκολο από όσο φαντάζεσαι. Πόσοι εκπαιδευτικοί, όταν ήσουν μαθητής, το έκαναν; Απλώς, έχεις πέσει. Πάρε μια ανάσα και ξανασήκω. Δε γίνεται να το ζητάς από τους μαθητές σου και να τα παρατάς εσύ. Αναπροσάρμοσε τα σχέδιά σου, διάβασε παραπάνω, ζήτα βοήθεια και προχώρα! Στο τέλος, θα χαμογελάσεις.