το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών και της Πληροφορικής ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ...

Τρίτη 26 Μαΐου 2015

Πληροφορική στην εκπαίδευση: Η επιστήμη του μέλλοντος στα ελληνικά σχολεία του σήμερα


αντιγραφή από την huffingtonpost.gr

Διαβάστε (αξίζει τον κόπο) ένα άρθρο σχετικά με την πληροφορική στην εκπαίδευση...
Δέκα με δεκαπέντε χρόνια πριν – και ίσως και παραπάνω- όταν μιλούσε κανείς για Πληροφορική, ήταν κοινώς αποδεκτό ότι επρόκειτο για την «επιστήμη του μέλλοντος», πάνω στην οποία θα «πατάει» μεγάλο τμήμα – για την ακρίβεια, το μεγαλύτερο- της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής δραστηριότητας του 21ου αιώνα. Έκτοτε, «πολύ νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι», και οι υπολογιστές βρίσκονται παντού, τόσο υπό τη μορφή desktop και laptop συστημάτων όσο και φορητών συσκευών (tablets, smartphones κ.α.) που κουβαλούν μαζί τους οι περισσότεροι επί καθημερινής βάσης.
Κάποιοι θα μπορούσαν να πουν ότι η διείσδυση της ψηφιακής τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή καθιστά περιττή την ανάγκη διδασκαλίας του μαθήματος της Πληροφορικής στο σύγχρονο σχολείο, και ειδικά στις μικρότερες τάξεις, καθώς οι σημερινοί μαθητές έρχονται de facto σε επαφή μαζί της και εκτός των σχολικών χώρων. Ωστόσο, κάτι τέτοιο θα αποτελούσε υπεραπλούστευση και μάλιστα σε αφοριστικό επίπεδο, καθώς, πέραν της εξοικείωσης, είναι εύκολα κατανοητό ότι είναι υποχρέωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος να θέτει τις βάσεις όχι απλά για τους χρήστες, αλλά και για τους μελλοντικούς «πληροφορικάριους»- τους επαγγελματίες του χώρου.
Η Πληροφορική στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Η διδασκαλία της Πληροφορικής στην Ελλάδα πλέον ξεκινά από το Δημοτικό. Όπως εξηγεί ο Γιάννης Τσοπόκης, καθηγητής Πληροφορικής στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου, στα κλασικά ολοήμερα το μάθημα της Πληροφορικής γίνετια δύο φορές την εβδομάδα, χωρίς ωστόσο το μάθημα να είναι «κανονικό», καθώς δεν πρόκειται για ολόκληρο τμήμα (το μάθημα λαμβάνει χώρα από τις 14.00 και μετά). Στην περίπτωση των ΕΑΕΠ τα δεδομένα αλλάζουν, καθώς υπάρχει η Πληροφορική σε όλες τις τάξεις- με μία ώρα εβδομαδιαίως στην Α' και τη Β' και δύο στις υπόλοιπες. Εκεί το μάθημα, όπως αναφέρει, γίνεται κανονικά, με ολόκληρο το τμήμα- ωστόσο επισημαίνει ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα, όπως η έλλειψη συγκεκριμένης ύλης. «Ενδεχομένως να μην χρειάζεται βιβλίο, αλλά δεν υπάρχει καν μπούσουλας, αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών ολοκληρωμένο που να λέει τι πρέπει να κάνεις, ποια πράγματα πρέπει να κάνεις σε κάθε τάξη, να έχει κάποια πράγματα να σε καθοδηγεί. Υπάρχει ένα πρόγραμμα σπουδών που αφορά 6 τάξεις και είναι ολιγοσέλιδο. Είναι τελείως αφηρημένο και πολύ γενικό. Αυτό είναι το βασικότερο πρόβλημα» σημειώνει ο κ. Τσοπόκης. Αυτό, όπως συνεχίζει, σημαίνει πως ο καθένας κάνει το μάθημα όπως νομίζει, προσαρμόζοντάς το όπως καταλαβαίνει και το θεωρεί καλύτερο. «Είναι πολύ αφηρημένο,, και αυτό το δυσκολεύει πάρα πολύ. Όταν έχω έξι διαφορετικά τμήματα και πρέπει να προετοιμάσω το μάθημα, και δεν έχω να ακολουθήσω κάτι, είνια δύσκολο να προβλέψω όλα όσα πρέπει να γίνουν. Έπρεπε να υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο» εκτιμά.
children school computers
Από πλευράς του, ο Παναγιώτης Αγγελόπουλος, προϊστάμενος στο τμήμα Α' της Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και πρώην προϊστάμενος του γραφείου της Κοινωνίας της Πληροφορίας του υπουργείου Παιδείας, υπογραμμίζει ότι ο γενικός χαρακτήρας έχει συγκεκριμένο λόγο ύπαρξης, καθώς η διδασκαλία της πληροφορικής στο δημοτικό αφορά σε ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές και όχι στη γνώση συγκεκριμένων πακέτων (επεξεργαστής κειμένου, λογιστικά φύλλα κλπ) όπως στην περίπτωση της Δευτεροθάμιας εκπαίδευσης. «Η αλήθεια είναι ότι στο Δημοτικό δεν υπάρχει κάποιο βιβλίο ή κάτι τέτοιο, αλλά γενικές οδηγίες. Απλά θεωρώ κι εγώ σαν πληροφορικός ότι δεν έχει νόημα στο Δημοτικό να διδάσκεται συγκεκριμένο αντικείμενο. Τα παιδιά θα πρέπει να αναπτύξουν δεξιότητες, να μάθουν τι είναι η Πληροφορική, πέρα από το Facebook κτλ».

children school computers
Όσον αφορά στα μέσα που υπάρχουν, ο κ. Αγγελόπουλος επισημαίνει ότι πολλά σχολεία διαθέτουν εργαστήρια πληροφορικής συνδεδεμένα σε τοπικό δίκτυο με πρόσβαση στο Ιντερνετ μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Ταυτόχρονα μέσω προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ γίνεται μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού των ψηφιακών τεχνολογιών. 764 σχολεία ΕΑΕΠ ήδη έχουν εξοπλιστεί με ένα κινητό εργαστήριο πληροφορικής (1 τροχήλατο ερμάριο με 10 laptop), wifi για ασύρματη σύνδεση στο δίκτυο του σχολείου και δομημένη καλωδίωση σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας. «Επίσης αυτή τη στιγμή υλοποιείται εξοπλιστικό πρόγραμμα που αφορά επίσης ένα τροχήλατο εργαστήριο σε περισσότερα από 200 σχολεία ΕΑΕΠ και 1 laptop, δομημένη καλωδίωση και δικτυακό εξοπλισμό σε όλα τα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία της χώρας. Επιπλέον βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ που όσον αφορά τη δημοτική εκπαίδευση θα εξοπλίσει όλες τις αίθουσες της ΣΤ δημοτικού με 1 Διαδραστικό Σύστημα Διδασκαλίας (Διαδραστικός Πίνακας, Βιντεοπροβολέας, laptop)» συμπληρώνει. Ακόμη, όλα τα δημοτικά έχουν σύνδεση στο Ιντερνετ μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες του (ενδεικτικά, mail, web sites τηλεδιασκέψεις κλπ), ενώ όσον αφορά στο περιεχόμενο, είναι διαρκής η ανάπτυξη του ψηφιακού σχολείου και συνεχίζεται η δράση από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες και έργα που αφορούν στη διοίκηση της εκπαίδευσης μέσω πληροφοριακών συστημάτων (π.χ. Myschool).
Το πέρασμα στη Δευτεροβάθμια: Η Πληροφορική στο Γυμνάσιο
Περνώντας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα πράγματα όσον αφορά στην Πληροφορική αρχίζουν να διαφοροποιούνται, καθώς σκοπός είναι – όπως αναφέρεται στο βιβλίο της Α' Γυμνασίου- μέσα από το μάθημα της Πληροφορικής ο μαθητής να γνωρίσει τον υπολογιστή ως μια συσκευή – εργαλείο, που τη χρησιμοποιεί αρκετά συχνά στην καθημερινή ζωή. Τα αντικείμενα είναι η γνωριμία με τον υπολογιστή, το λογισμικό του υπολογιστή, η χρήση εργαλείων έκφρασης και δημιουργίας, η γνωριμία με το Ίντερνετ και τις υπηρεσίες του και ο υπολογιστής στην καθημερινή ζωή. Αντίστοιχα, στη Β' Γυμνασίου σκοπός είναι η γνωριμία με τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα, η επικοινωνία μαζί του, η χρήση εργαλείων έκφρασης, επικοινωνίας, ανακάλυψης και δημιουργίας και ο υπολογιστής στο επάγγελμα. Ο μαθητής διδάσκεται τις βασικές αρχές λειτουργίας του υπολογιστή, και στη συνέχεια περνά στην πρώτη γνωριμία με τον προγραμματισμό,στην Γ' Γυμνασίου, μαθαίνοντας τα βασικά στάδια επίλυσης προβλήματος με τη χρήση υπολογιστή, τη δημιουργία και εκτέλεση προγράμματος, τη δημιουργία πολυμεσικών εφαρμογών, την επίδραση στην επιστήμη, την τέχνη, τον πολιτισμό κλπ.
children school computers
Αναλυτικότερη εικόνα σχετικά με τη διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο παρέχει η Ελεωνόρα Λαυρεντιάδου, καθηγήτρια στο 8ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς. Όπως επισημαίνει, το μάθημα της Πληροφορικής διδάσκεται και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου, για μία ώρα την εβδομάδα.
«Οι μαθητές στην Α' Γυμνασίου διδάσκονται βασικές έννοιες της Πληροφορικής: δεδομένα, επεξεργασία πληροφορίας, πληροφορία, Πληροφορική, Υλικό του Η/Υ,  Ιστορία της Πληροφορικής,Εργονομία.  Λογισμικό Η/Υ: Λογισμικό,  Γραφικό Περιβάλλον (Windows), Προστασία Λογισμικού-Ιοί. Χρήση εργαλείων έκφρασης και δημιουργίας: Ζωγραφική, Επεξεργασία Κειμένου Γνωριμία με το Διαδίκτυο και τις υπηρεσίες του, ο Η/Υ στην καθημερινή μας ζωή. Στην Επεξεργασία Κειμένου, εγώ δείχνω το MS-Word και κάνουμε διάφορες διαθεματικές εργασίες, με τα μαθήματα της Γεωγραφίας, Τεχνολογίας, κ.ά».
Οι μαθητές στην Β' Γυμνασίου διδάσκονται: Το Εσωτερικό του Η/Υ, Ψηφιακός κόσμος (Bit, Byte, αναπαράσταση της πληροφορίας). Πολυμέσα, Δίκτυα Η/Υ, Αρχεία-Φάκελοι, Χρήση εργαλείων έκφρασης, επικοινωνίας, ανακάλυψης και δημιουργίας: Υπηρεσίες Αναζήτησης στον Παγκόσμιο ιστό, Επεξεργασία Δεδομένων και Υπολογιστικά Φύλλα, Γραφήματα και Παρουσιάσεις, Νέες Τεχνολογίες και επάγγελμα. «Στα Υπολογιστικά Φύλλα, εγώ διδάσκω τα βασικά από το MS-Excel, και στις παρουσιάσεις το Power Point. Κάνουμε διάφορες εργασίες που αφορούν το Μηχανισμό των Αντικυθήρων, Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, Σχολικός Εκφοβισμός, Θέματα από τη Γεωγραφία τους, κ.ά».
children school computers
Οι μαθητές στη Γ' Γυμνασίου διδάσκονται: Εισαγωγή στην έννοια Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό, Ο Προγραμματισμός στην Πράξη, Χρήση εργαλείων έκφρασης, επικοινωνίας, ανακάλυψης και δημιουργίας: Μεγάλες δραστηριότητες, Ο Υπολογιστής στην κοινωνία στον Πολιτισμό.«Τον προγραμματισμό πρέπει να τον διδάξουμε στους υπολογιστές με λογισμικό-περιβάλλον  Logo Like κι εγώ διδάσκω με τη χρήση του Microworlds Pro. Άλλοι καθηγητές διδάσκουν τo Scratch» σημειώνει.
Η Α' και η Β' τάξη δε δίνουν εξετάσεις τον Ιούνιο. Από τους τρεις βαθμούς των τριών τριμήνων βγαίνει ένας μέσος όρος που  συμψηφίζεται με το μέσο όρο στο μάθημα της Τεχνολογίας και βγαίνει ένας τελικός μέσος όρος στον κλάδο Πληροφορική-Τεχνολογία. Και τα δύο μαθήματα ανήκουν στη Β' ομάδα μαθημάτων. Η Γ' τάξη δίνει κανονικά εξετάσεις τον Ιούνιο και το μάθημα της Πληροφορικής ανήκει στην Α' ομάδα μαθημάτων.
children school computers
Ένα μεγάλο ζήτημα όσον αφορά στο μάθημα της Πληροφορικής, είναι, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η στάση των μαθητών. «Νομίζω πως μεγάλο ρόλο παίζει η στάση του καθηγητή. Όταν είναι ο καθηγητής έτοιμος και κάνει καλό μάθημα, γίνονται και οι ίδιοι σοβαροί. Γενικά, οι μαθητές έχουν συνδυάσει την Πληροφορική με παιχνίδι και έχουν θετική διάθεση στο να μαθαίνουν καινούριες εφαρμογές, να κάνουν εργασίες-project με παρουσιάσεις, καθώς τους φαίνεται κάτι ξεκούραστο. Φυσικά, οι περισσότεροι δε δουλεύουν στο σπίτι τους. Μόνο οι καλοί μαθητές έρχονται προετοιμασμένοι. Οι περισσότεροι αντιγράφουν στα τυφλά πληροφορίες από το Διαδίκτυο. Φαίνονται τόσο κουρασμένοι όταν έρχονται για Πληροφορική!  Πάντως, μπροστά στον υπολογιστή ξυπνάνε όλοι. Και συχνά συμβαίνει, μαθητές που στα περισσότερα μαθήματα υστερούν, στους υπολογιστές να είναι πολύ γρήγοροι. Φυσικά, όταν ζορίσουν τα πράγματα και ξεφύγουμε προς Μαθηματικά, επαναστατούν! Στη διάρκεια της χρονιάς, γίνεται μία δράση που ονομάζεται “Η Ώρα Κώδικα”. Στη διάρκεια της διδακτικής ώρας μπορούμε να ασχοληθούμε με όλες τις τάξεις με τον προγραμματισμό. Μέσα στα site βρίσκουμε διάφορα εκπαιδευτικά παιχνιδάκια μεταφρασμένα στα ελληνικά, κάποιες unplugged δραστηριότητες, κ.ά. που ελκύουν τα παιδιά» αναφέρει η κ. Λαυρεντιάδου.
Σε παρόμοιο πλαίσιο κινείται και η άποψη της Δέσποινας Γκανίδου (9ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς). «Τα παιδιά δεν το αντιμετωπίζουν σαν μάθημα. Μπαίνοντας μέσα στην τάξη μου λένε να μην κάνουμε μάθημα, να παίξουμε. Λέω δεν είναι ούτε το μεγάλο διάλειμμα, αλλά ούτε και βρισκόμαστε στο Ίντερνετ καφέ του σχολείου. Δεν θέλουν να κάνουν μάθημα, θέλουν να παίξουν, να μπουν στο Facebook, στο email τους κλπ».
plhroforik
Τι θα μπορούσε να αλλάξει στο πρόγραμμα σπουδών για να βελτιωθούν τα πράγματα; «Σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών, πράγματι είναι κάπως γενικό. Ίσως όμως έτσι δίνεται η ευχέρεια στους καθηγητές να διαλέξουν το λογισμικό που κρίνουν ότι θα βοηθήσει στην εκπαιδευτική διαδικασία, είτε γιατί το ξέρουν οι ίδιοι καλά, είτε γιατί ταιριάζει στην ηλικία των μαθητών τους, στις πρότερες γνώσεις τους, που ποικίλλουν από περιοχή σε περιοχή, κλπ. Γνωρίζω πως γίνονται προτάσεις από τους Συμβούλους Πληροφορικής για διορθώσεις» αναφέρει η κα Λαυρεντιάδου, προσθέτοντας ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα θεωρεί ότι είναι η μικρή διάρκεια του μαθήματος. «Μέχρι να ξεκινήσουμε, τελειώνει η ώρα και πρέπει να συνεχίσουμε μετά από μία εβδομάδα (στην καλύτερη περίπτωση, εάν δε χαθεί το μάθημα).Επίσης, πολλά εργαστήρια σχολείων, που ονομάζονται Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. έχουν Η/Υ που είναι αγορασμένοι πριν 15 χρόνια, όπως και το δικό μας».
Από πλευράς της, η κ. Γκανίδου υπογραμμίζει ότι είναι στην κρίση του καθηγητή να κάνει το μάθημα επίκαιρο ή όχι- δηλαδή αν κάποιος μπορεί να ακολουθεί πιστά το βιβλίο ή βάλει και άλλα αντικείμενα, σχετικά με το Ίντερνετ για παράδειγμα, όπως blogs και σχετικές εργασίες. «Γενικά είναι πολύ ελεύθερο μάθημα, οπότε ο καθένας μπορεί να το διαμορφώσει όπως νομίζει. Υπάρχει βέβαια η ύλη που προτείνει το υπουργείο, ωστόσο ποτέ δεν μας είπαν να ακολουθήσουμε πιστά την ύλη. Εξάλλου, οι πολύ θεωρητικές ενότητες δεν αρέσουν στα παιδιά»- τα οποία, όπως συμπληρώνει, όσο περνάνε οι χρονιές, έρχονται όλο και πιο εξοικειωμένα. «Δεν υπάρχει ενιαίο πρόγραμμα με το Δημοτικό και επαναλαμβάνουμε πολλά πράγματα που έχουν κάνει στο Δημοτικό, στα ολοήμερα και τα πιλοτικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα να εμβαθύνεις παραπάνω σε δεξιότητες. Στο Δημοτικό δεν έχουν θεωρητικό υπόβαθρο, απλά μαθαίνουν να χειρίζονται προγράμματα».
Κατά την άποψή της, μία ώρα την εβδομάδα είναι λίγη. «Θα έπρεπε να είναι δίωρο και μάλιστα αν είναι δυνατόν συνεχόμενο δίωρο για να προλαβαίνουμε ένα αντικείμενο να το εξετάζουμε πιο διεξοδικά. Επίσης θα μπορούσε το βιβλίο να εκσυγχρονιστεί. Το βιβλίο έχει τουλάχιστον 7-8 χρόνια και οι εξελίξεις τρέχουν. Δεν υπάρχει μέριμνα. Απλά υπάρχει ένας ιστότοπος, όπου έχει διάφορες εφαρμογές για όλα τα μαθήματα και κάποιες είνια για Πληροφορική». Επίσης, τίθεται και το θέμα των διδασκομένων γλωσσών προγραμματισμού. Αναφερόμενη στη Logo, η κ. Γκανίδου δηλώνει ότι δεν μπορεί να φανταστεί σε τι θα τη χρησιμοποιήσει κάποιος. «Η προσωπική μου άποψη είναι ότι πρέπει να φύγει ο προγραμματισμός για τη γυμνάσιο. Βλέπω ότι τα παιδιά μετά από ένα μήνα ενάμισι βαριούνται. Σαφώς και έχει να κάνει με το ότι είναι παλιές οι γλώσσες. Η Logo έχει μια χελώνα που πρέπει να κινηθεί. Σαφώς και είναι εύκολη στην κατανόηση αλλά δεν δίνει και πολλές δυνατότητες. Και πέρα από αυτό, είναι και ο χρόνος της Γ΄ Γυμνασίου (μισή χρονιά Logo, μισή το project). Όταν φτάσουμε στην επιλογή για πιο σύνθετες εφαρμογές έχει τελειώσει ο χρόνος, πρέπει να πάμε στο project. Τα παιδιά βαριούνται, στο τέλος δεν βλέπουν κάτι συναρπαστικό που να μπορεί να τους δώσει πολλές δυνατότητες».
Λύκειο: Με τις Πανελλαδικές προ των πυλών
Φτάνοντας στο Λύκειο, με τις Πανελλαδικές και την επιλογή σχολής να πλησιάζει, η Πληροφορική συναντάται στην Α' ΓΕΛ ως μάθημα επιλογής (Εφαρμογές Πληροφορικής). Ως επιλογής συναντάται και στη Β' ΓΕΛ, με το μάθημα «Εφαρμογές Πληροφορικής Υπολογιστών», μάθημα που «στοχεύει στο να βοηθήσει τους­ νέο­υς και τις νέες του Λυκείου να ενισχύσουν τις γνώσεις τους στην Πληροφορική και να διευκολύνει την ενεργητική στάση τους στη χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών ως εργαλείων μάθησης και σκέψης». Στην Γ' ΓΕΛ υπάρχει η «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» (Κατεύθυνσης), καθώς και τα μαθήματα επιλογής «Τεχνολογία Υπολογιστικών Συστημάτων και Λειτουργικά Συστήματα» και «Πολυμέσα- Δίκτυα». Αντίστοιχα, για τα ΕΠΑΛ υπάρχουν οι «Αρχές Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρολογίας» στην Α' ΕΠΑΛ, και στη Β' ΕΠΑΛ – μεταξύ άλλων- τα εξής: «Βασικά Θέματα Πληροφορικής»«Υλικό και Δίκτυα Υπολογιστών»«Σχεδίαση και Διαχείριση Ιστοτόπων»«Λειτουργικά Συστήματα και Ασφάλεια Πληροφοριακών Συστημάτων»,«Εγκατάσταση- συντήρηση Υπολογιστικών Συστημάτων»«Αρχές Προγραμματισμού Υπολογιστών»«Ανάπτυξη Εφαρμογών Πολυμέσων»,«Βάσεις δεδομένων με εφαρμογές στο Διαδίκτυο». Στη Γ' ΕΠΑΛ τα μαθήματα έχουν ως εξής: «Βάσεις Δεδομένων»«Δομημένος Προγραμματισμός»«Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ»«Εφαρμογές Πολυμέσων»«Εφαρμογές Η/Υ- Σχεδιασμός»«Εφαρμογές Προγραμματισμού για Ηλεκτρονικούς»«Λειτουργικά Συστήματα ΙΙ»«Στοιχεία Προγραμματισμού σε Γραφικό Περιβάλλον»«Συλλογή Μεταφορά και Έλεγχος Δεδομένων»«Συστήματα Ψηφιακών Ηλεκτρονικών»«Τεχνολογία Δικτύων Επικοινωνιών»«Τεχνολογία Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών».
Το άνωθεν «μπαράζ» τίτλων μαθημάτων και αντικειμένων δημιουργεί σαφώς μια εικόνα, αν μη τι άλλο, επάρκειας αντικειμένου για τους μαθητές που ετοιμάζονται να εισέλθουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, όπως εξηγεί ο Δημήτρης Κυριακός, πρόεδρος Δ.Σ. της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.
coding students
«Σχετικά με Γλώσσες Προγραμματισμού στο σχολείο διδάσκονται ελάχιστα πράγματα. Συγκεκριμένα στις βαθμίδες από Δημοτικό έως και Γυμνάσιο διδάσκεται ένα περιβάλλον Logo (MicroWorlds Pro) και ίσως το περιβάλλον Scratch του MIT αν θέλει ο εκπαιδευτικός. Στο Γενικό Λύκειο, υπάρχουν ελάχιστες ώρες Πληροφορικής στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα αν και ο εκπαιδευτικός έχει την ελευθερία να επιλέξει πώς θα διδάξει προγραμματισμό. Ειδικά στην Γ’ ΓΕΛ, όσοι μαθητές (μέχρι και φέτος) επέλεγαν τον Κύκλο ΙΙ της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, διδασκόταν μια γλώσσα με όνομα “ΓΛΩΣΣΑ” που  δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του μαθήματος “Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (πανελλαδικών εξεταζόμενο στη συγκεκριμένη κατεύθυνση).  Στην Τεχνική Εκπαίδευση (ΕΠΑΛ), διδάσκονται Turbo Pascal (παρωχημένη), Visual Basic και στοιχεία Javascript/VBScript στα πλαίσια των μαθημάτων “Δομημένος Προγραμματισμός” (Πανελλαδικώς Εξεταζόμενο), “Στοιχεία Προγραμματισμού σε Γραφικό Περιβάλλον” και “Προγραμματιστικά Εργαλεία για το Διαδίκτυο” (στο τελευταίο διδάσκεται κυρίως HTML). Από την φετινή σχολ. χρονιά άλλαξε το βιβλίο στο μάθημα “Εφαρμογές Πληροφορικής” της Α’ ΓΕΛ και Α’ ΕΠΑΛ και δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να διδάξουν προγραμματισμό σε Android με τη χρήση του περιβάλλοντος App Inventor».
Ωστόσο, προσθέτει ο κ. Κυριακός, το κυρίαρχο ζήτημα όσον αφορά την παρεχόμενη Πληροφορική Παιδεία δεν είναι η διδασκαλία πολλών γλωσσών προγραμματισμού αλλά «η επιλογή της κατάλληλης κάθε φορά γλώσσας προκειμένου να καλυφθούν ζητήματα που αφορούν την αλγοριθμική προσέγγιση στην επίλυση προβλημάτων, τη άρτια σχεδίαση και την ανάπτυξη προγραμμάτων καθώς και την υποστήριξη διαθεματικών μαθησιακών προστεγγίσεων που εστιάζουν στη δημιουργικότητα.Οφείλουμε, επίσης να τονίσουμε ότι η Πληροφορική και, συνακόλουθα, η Πληροφορική Παιδεία δεν αφορά μόνο τον προγραμματισμό (software) και το λογισμικό. Αφορά εξίσου και το υλισμικό (hardware) στις ποικίλες εκφάνσεις που συνδέονται, μεταξύ άλλων, με την ρομποτική, τους αυτοματισμούς και αυτό που έχει επικρατεί να ονομάζεται “Διαδίκτυο των Αντικειμένων” (Internet of Things). Όσον αφορά αυτή την διάστασή της, η παρεχόμενη Πληροφορική Παιδεία είναι ελλιπής έως ανύπαρκτη». Επίσης, επιπρόσθετα, ο κ. Κυριακός τονίζει και το ζήτημα των αλλαγών που φέρνει στο θέμα της εισαγωγής στις σχολές Πληροφορικής η κυβέρνηση.
coders school


Σε παρεμφερές πλαίσιο κινείται και η άποψη υπεύθυνου τομέα πληροφορικής Δ.Ε. ο οποίος δεν θέλησε να κατονομαστεί: όπως αναφέρει ο εν λόγω τομεάρχης, για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα το περιεχόμενο και οι τίτλοι των μαθημάτων του τομέα Πληροφορικής και ιδιαίτερα στα Επαγγελματικά Λύκεια της Ελλάδας, ήταν μη επικαιροποιημένα και αρκετές φορές παρουσίαζαν ανακολουθία με την σύγχρονη επιστήμη και την αγορά του τομέα Πληροφορικής. «Επί παραδείγματι , για ένα τόσο βασικό μάθημα όπως είναι τα Δίκτυα Η/Υ, το σχολικό βιβλίο (αρχικά στα ΤΕΕ δεν είχε γραφεί το Βιβλίο Μαθητή αλλά είχε διανεμηθεί στους μαθητές το βοήθημα, γιαυτό και όταν τα ΤΕΕ μετατράπηκαν σε ΕΠΑΛ αντί να γραφεί βιβλίο Δικτύων Η/Υ για τον τομέα Πληροφορικής μοίρασαν στους μαθητές βιβλίο άλλου τομέα!».
Όπως σημειώνει ο τομεάρχης, το μόνο οργανωμένο και τεκμηριωμένο επί λειτουργίας των ΤΕΕ (πριν τα ΕΠΑΛ), ήταν το προφίλ αποφοίτου του μαθητή του τομέα Πληροφορικής, όπου περιγράφονταν ο προδιαγραφές που θα πρέπει να έχει ένας απόφοιτος μαθητής ώστε να είναι σαφείς οι στόχοι και το περιεχόμενο σπουδών καθώς επίσης κα το ποια επαγγελματικά δικαιώματα ένας απόφοιτος του ΤΕΕ θα αξιώνει στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά Πληροφορικής. «Με την μετατροπή των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ δεν υπήρχε αυτή η προεργασία. Μόνο μετά την λειτουργία των ΕΠΑΛ ακολούθησε αρκετά εκπρόθεσμα, η αντιστοιχία των επαγγελματικών δικαιωμάτων με τις μονάδες (credits) των αντίστοιχων ευρωπαϊκών εκπ. συστημάτων, χωρίς να υπάρχει ξεκάθαρη παιδαγωγική στόχευση για την εκπαιδευτική στρατηγική της Ελλάδας για την Πληροφορική τις επόμενες δεκαετίες. Το “τρένο χάθηκε” από την στιγμή που ανακοινώθηκε η μετάβαση στα “Νέα ΕΠΑΛ”. Ηταν μια καλή ευκαιρία οι προχειρότητες και ο “συντεχνιασμός” να εξυγιανθούν και να γραφούν σοβαρά επιστημονικά βιβλία Πληροφορικής για τους μαθητές του Λυκείου. Μέχρι τώρα δεν έχει γίνει τίποτα από αυτά. Ανακοινώθηκαν μόνο τίτλοι των νέων μαθημάτων. Φέτος στην αρχή του σχολικού έτους δεν υπήρχε καμία απολύτως οδηγία ή βιβλίο ή αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για τα μαθήματα της Β’ τάξης του ΕΠΑΛ. Όσα ερωτήματα προς τους συμβούλους Πληροφορικής ή το υπουργείο και αν είχαν γίνει υπήρχε ένα απόλυτο σκοτάδι ενώ οι εκπαιδευτικοί έμπαιναν μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας για να παραδώσουν ύλη σε μάθημα που ήταν γνωστός μόνο ο τίτλος. Στη συνέχεια έγιναν ακόμα χειρότερα τα πράγματα όταν ανακοινώθηκαν από το υπουργείο τα βιβλία που ήταν ακριβώς τα ίδια που είχαν γραφεί το 1998-99 για τα ΤΕΕ (πλην μεμονωμένης εξαίρεσης), με την τεχνολογική αναντιστοιχία μιας δεκαετίας και βάλε, και αντιεπιστημονικά εδάφια σε συγκεκριμένα σημεία. Ιδιαίτερα όσον αφορά την επικαιροποίηση των οδηγιών που εστάλησαν σχεδόν στο μέσο της σχολιικής χρονιάς, έχω να πω, ότι με βάση τα απηρχαιωμένα βιβλία οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ καλούνται να διδάξουν κεφάλαια μέσα από τα βιβλία αυτά, αντί πρώτα να έχει γίνει σωστή μελέτη και σύνδεση με τη σύγχρονη τεχνολογία Πληροφορικής και συγγραφή νέων βιβλίων. Όπως ήταν αναμενόμενο δεν έγινε τίποτα και πάμε για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς με νέους τίτλους μαθημάτων για την Γ’ τάξη των ΕΠΑΛ χωρίς να έχει ανακοινωθεί τίποτα».
Προτάσεις και υποδείγματα για το μέλλον
Τι κατευθύνσεις θα μπορούσε να ακολουθήσει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα όσον αφορά στον τομέα της Πληροφορικής; Κατά τον κ. Κυριακό, οι σπουδές πληροφορικής έχουν λίγες ώρες στο Γυμνάσιο, καθώς το μάθημα θα έπρεπε να είναι δίωρο. «Και θεωρούμε ότι η χρήση προγράμματος όπως το Scratch θέλει άλλη μία ώρα τουλάχιστον. Γενικά τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν προγραμματισμό από την ηλικία του Γυμνασίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Ισραήλ, όπου οι μαθητές διδάσκονται Java Scripts από τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου. Και σε όλο τον κόσμο η Πληροφορική έχει ενσωματωθεί στα προγράμματα σπουδών, και πολλοί την χρησμιοποιούν ως εργαλείο διαθεματικότητας». Μια πολύ καλή ιδέα, προσθέτει, είναι ο εμπλουτισμός της Wikipedia ως μάθημα- project σε Γυμνάσια και Λύκεια. Σε κάθε περίπτωση, συμπληρώνει ότι χρειάζεται σύγχρονος εξοπλισμός, καθώς, αναφέρει, σε όλα σχεδόν τα σχολεία είναι πεπαλαιωμένος, ενώ χαρακτηρίζει μεγάλη την ανάγκη για χρήση προϊόντων ΕΛ/ΛΑΚ (Ελεύθερου Λογισμικού/ Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα). «Επίσης αντί για τα βιβλία θα πρέπει σιγά σιγά να πάμε σε εκδόσεις e-books, που θα επικαιροποιούνται συχνότερα, καθώςη τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία.
ebooks
Όσον αφορά σε άλλες χώρες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως πρότυπα στον τομέα, ο κ. Κυριακός αναφέρει την Εσθονία και τοΗνωμένο Βασίλειο. «Στο βρετανικό σύστημα στα BSc μέχρι πρόσφατα είχαν ως βασική γλώσσα εισαγωγής στον (σοβαρό) προγραμματισμό τη C ή C++ για OOP. Εδώ και λίγα χρόνια έχουν γυρίσει σχεδόν όλα σε Java, λόγω καλύτερης δομής/σχεδίασης αλλά και λόγω αυξανόμενης ζήτησης στην αγορά εργασίας. Επίσης, αξίζει ίσως να αναφερθεί ότι στο βρετανικό σύστημα, παρότι θεωρείται πολύ "δεμμένο" με την αγορά εργασίας, 13% από τους πτυχιούχους BSc σε Computer Science / Informatics (ενώ μόνο 8% σε όλα τα BSc) περιμένουν κατά μέσο όρο 6+ μήνες μέχρι να βρούνε μια δουλειά της προκοπής στον τομέα τους, λόγω μη επάρκειας στις απαιτούμενες γνώσεις/δεξιότητες». Ακόμη, καλό παράδειγμα αποτελεί η Κύπρος, καθώς ο αριθμός ωρών Πληροφορικής στα προγράμματα Σπουδών της Δευτεροβάθμιας κρίνεται ικανοποιητικός και με το παραπάνω.


Δευτέρα 11 Μαΐου 2015

Τα μαθήματα συνεχίζονται στο MOOC "Ο Δομημένος Προγραμματισμός στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ"


Το ελεύθερο, διαδικτυακό μάθημα (MOOC) "Ο Δομημένος Προγραμματισμός στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ" διανύει ήδη την τρίτη του εβδομάδα.

Εγγραφείτε τώρα (κλικ εδώ) και:
  • παρακολουθήσετε τριάντα-μία βιντεοδιαλέξεις
  • λύστε / μελετήστε δεκάδες ασκήσεις
  • συμμετάσχετε σε δύο ομάδες συζητήσεων και ανταλλαγής απόψεων (Udemy και Facebook)
  • αλληλεπιδράστε με 215 εγγεγραμμένοι (μέχρι στιγμής) μαθητές και καθηγητές
Οι τελευταίες δέκα (10) βιντεο-διαλέξεις (βίντεο-διαλέξεις 22 - 31) που είναι πλέον (και αυτές) διαθέσιμες (στο www.udemy.com/domprogepal) περιλαμβάνουν:
  • τις λύσεις (και τη μεθοδολογία) θεμάτων ανάπτυξης αλγορίθμων / προγραμμάτων (θέματα Γ και Δ)
  • πλήθος σχετικών ασκήσεων προς επίλυση
  • εκτίμηση του τι θα πέσει φέτος
  • χρήσιμες συμβουλές
Παρακολουθείστε τις βιντεοδιαλέξεις, λύστε τις ασκήσεις και (μη διστάσετε να) μοιραστείτε απορίες, προβληματισμούς, ιδέες, απαντήσεις, λύσεις, κλπ στις ομάδες συζητήσεων του μαθήματος.

Πάρτε μια ιδέα από την βιντεοδιάλεξη 30 που περιλαμβάνει χρήσιμες συμβουλές για την προετοιμασίας σας (και όχι μόνο). Αν θέλετε να δείτε και τις υπόλοιπες κλικ εδώ.



Μέσα στην εβδομάδα θα ανέβει και το Section 9 με επανάληψη της ύλης και ασκήσεις προς μελέτη / επίλυση.

Ενημερώστε φίλους και γνωστούς για το μάθημα ώστε να γραφτούν και αυτοί.

Τα λέμε στο μάθημα ;-)

Δευτέρα 4 Μαΐου 2015

Προγραμματισμός Υπολογιστών: Επανάληψη και Θέματα παρελθόντων ετών κεφαλαίων 12, 13


Επανάληψη, ασκήσεις και θέματα παρελθόντων ετών από τα δύο τελευταία κεφάλαια της εξεταστέας ύλης (ουφ τέλος)...

Η παρουσίαση και οι ασκήσεις του 12ου κεφαλαίου είναι εδώ.

Η παρουσίαση και οι ασκήσεις του 13ου κεφαλαίου είναι εδώ

Οι γενικές ασκήσεις επανάληψης είναι εδώ.

Ακολουθεί η παρουσίαση της επανάληψης

Διαθέσιμες οι βιντεοδιαλέξεις της δεύτερης εβδομάδας...


Το ελεύθερο, διαδικτυακό μάθημα (MOOC) "Ο Δομημένος Προγραμματισμός στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ" διανύει ήδη τη δεύτερη εβδομάδα  του.

(περισσότερα για το μάθημα εδώ).

Μέχρι στιγμής περισσότεροι από εκατόν-πενήντα μαθητές και εκπαιδευτικοί έχουν παρακολουθήσει τις δεκατρείς (13) διαλέξεις της πρώτης εβδομάδας, έχουν λύσει τις προσφερόμενες ασκήσεις και έχουν αλληλεπιδράσει με τους συμμαθητές τους, λειτουργώντας περισσότερο ως δημιουργοί και λιγότερο ως καταναλωτές γνώσης.

Από την Κυριακή (02-05-2015) είναι διαθέσιμες οι επόμενες οκτώ (8) βιντεο-διαλέξεις (βίντεο-διαλέξεις 14 - 21) της δεύτερης εβδομάδας του μαθήματος στην πλατφόρμα της Udemy (στο σύνδεσμο: www.udemy.com/domprogepal).

Το πρόγραμμα σπουδών της δεύτερης εβδομάδας περιλαμβάνει:
  • παρουσίαση θεμάτων αντικατάστασης ψευδο-κώδικα ή λογικού διαγράμματος με ισοδύναμα τους
    • μετατροπή της εντολής while-do σε λογικό διάγραμμα (ΘΕΜΑ Β1-2014)
    • αντικατάσταση της while-do από την repeat-until (ΘΕΜΑ Β2-2014)
    • αντικατάσταση πολλών if-then με μία case (ΘΕΜΑ Β2-2011)
  • παρουσίαση θεμάτων ανάπτυξης αλγορίθμων / προγραμμάτων
    • παρουσίαση των ειδών των ασκήσεων
    • παρουσίαση των σταδίων / βημάτων επίλυσης των ασκήσεων
    • επίλυση θέματος που περιλαμβάνει τη Δομή της Επιλογής (ΘΕΜΑ Γ-2014)
    • επίλυση θέματος που περιλαμβάνει τις δομές της Επανάληψης και της Επιλογής: ΘΕΜΑ Δ-2011 (Εκφώνηση - Επίλυση - Έλεγχος Ορθότητας)
  • πλήθος σχετικών ασκήσεων προς επίλυση.
Παρακολουθείστε τις βιντεοδιαλέξεις και μοιραστείτε απορίες, προβληματισμούς, ιδέες, απαντήσεις, λύσεις, κλπ στις ομάδες συζητήσεων του μαθήματος:
Τα λέμε στο μάθημα ;-)

Τρίτη 28 Απριλίου 2015

Ξεκίνησε το μάθημα, όλοι στην τάξη, εεε στο udemy ήθελα να πω...




Το Μαζικό, Ελεύθερο, Διαδικτυακό Μάθημα (Massive Open Online Course - MOOC) με τίτλο "Ο Δομημένος Προγραμματισμός στις Πανελλαδικές των ΕΠΑΛ" είναι πλέον διαθέσιμο και προσφέρεται δωρεάν, στην Ελληνική γλώσσα, στην πλατφόρμα της Udemy.

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
- τριάντα-μία βιντεοδιαλέξεις
- δεκάδες ασκήσεις
- δύο ομάδες συζητήσεων και ανταλλαγής απόψεων (Udemy και Facebook)
- 210 εγγεγραμμένους (μέχρι στιγμής) μαθητές και καθηγητές

Κάντε κλικ εδώ για να παρακολουθήσετε το μάθημα

Το μάθημα θα παρουσιάσει τη βήμα προς βήμα επίλυση αντιπροσωπευτικών θεμάτων των πανελλαδικών των προηγούμενων χρόνων και θα περιγράψει αναλυτικά τη μεθοδολογία επίλυσης τους. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του μαθήματος οι μαθητές θα διατυπώνουν τις απορίες τους, τις απόψεις τους και γενικότερα να συνεισφέρουν στο μάθημα τόσο στην ομάδα συζητήσεων της πλατφόρμας του Udemy όσο και στην ομάδα συζητήσεων του facebook που έχει δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό.

Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
  1. Εισαγωγή στο μάθημα
  2. Η λογική των θεμάτων του Δομημένου Προγραμματισμού
  3. Θέματα (σκέτης) Θεωρίας
  4. Θέματα προσομοίωσης της λειτουργίας του μεταφραστή
  5. Θέματα αντικατάστασης (ψευδο)κώδικα ή λογικού διαγράμματος με ισοδύναμα τους
  6. Θέματα ανάπτυξης αλγορίθμου / προγράμματος
  7. Εκτίμηση για τα φετινά θέματα
  8. Απολογισμός και επόμενα βήματα
  9. Επανάληψη ύλης και ασκήσεις

Μπορείτε να πάρετε μια γεύση παρακολουθώντας την πρώτη βιντεοδιάλεξη του μαθήματος.



Καλό μας μάθημα.







Παρασκευή 24 Απριλίου 2015

Ένα διαδικτυακό μάθημα για την υποστήριξη του Προγραμματισμού Υπολογίστών


Ο Δομημένος Προγραμματισμός στις πανελλαδικές εξετάσεις των ΕΠΑΛ

Παρακολούθησε ένα Μαζικό, Ελεύθερο, Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC), μάθε να λύνεις αντιπροσωπευτικά θέματα των πανελλαδικών των προηγούμενων ετών, συνεισέφερε στη δημιουργία γνώσης συμμετέχοντας σε μια διαδικτυακή κοινότητα μάθησης στο www.udemy.com
Κάνε κλικ εδώ για να εγγραφέις άμεσα στο μάθημα, το οποίο θα "ανοίξει" τη Δευτέρα 27 Απριλίου 2015.

Μέχρι τότε πάρε μια πρώτη γεύση παρακολουθώντας το promo-video του μαθήματος




Περισσότερα για το μάθημα...

Σε ποιους απευθύνεται;

Στους μαθητές των ΕΠΑΛ που θα εξεταστούν πανελλαδικά στο μάθημα του Δομημένου Προγραμματισμού, για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα. Σε όποιον ενδιαφέρεται να συμμετέχει σε μία συνεργατική κοινότητα μάθησης και να συνεισφέρει στη δημιουργία γνώσης. Σε όποιον ενδιαφέρεται να συμμετέχει και να δει στην πράξη πώς λειτουργεί ένα MOOC.


Τι περιλαμβάνει το μάθημα;

Μια σειρά βιντεομαθημάτων τα οποία λύνουν βήμα προς βήμα αντιπροσωπευτικά θέματα των πανελλαδικών των προηγούμενων χρόνων και περιγράφουν αναλυτικά τη μεθοδολογία επίλυσης τους

Τα θέματα όλων των προηγούμενων ετών και τις λύσεις τους σε μορφή ηλεκτρονικών εγγράφων

On-line τεστ αξιολόγησης

Εκτίμηση / πρόβλεψη για τα φετινά θέματα σε μορφή βίντεο-μαθήματος

Ένα τελικό τεστ αξιολόγησης με τα πιθανά θέματα του 2015.


Γιατί να το παρακολουθήσω; Ποιοι είναι οι στόχοι του;

Γιατί στο τέλος του μαθήματος, αφού θα έχεις παρακολουθήσει τη μεθοδολογία επίλυσης των αντιπροσωπευτικότερων θεμάτων που έχουν πέσει τα προηγούμενα χρόνια, θα μπορείς να λύνεις με σχετική άνεση όλα τα θέματα των προηγούμενων ετών αλλά και κάθε παρόμοιο.
Οι στόχοι της προσπάθειας είναι τρεις:
  • να υποστηριχθούν οι μαθητές των ΕΠΑΛ στην προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές
  • να μελετηθεί αν είναι δυνατόν οι μαθητές να συνεισφέρουν στη δημιουργία γνώσης μέσα από συνεργατικές κοινότητες μάθησης
  • να διερευνηθούν οι δυνατότητες και οι προοπτικές των MOOCs στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Πού θα βρώ το μάθημα;

Αυτή είναι μία σελίδα προβολής του μαθήματος. Το ίδιο το μάθημα βρίσκεται στην πλατφόρμα της Udemy με όνομα "Ο Δομημένος Προγραμματισμός στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ".

Επιπλέον το μάθημα θα υποστηριχθεί από:
  • μία σελίδα καθώς και από μία ομάδα συζητήσεων στο Facebook
  • ένα λογαριασμό στο twitter για ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτωνστις οποίες οι μαθητές μπορούν να διατυπώνουν τις απορίες τους, να ανταλλάσουν απόψεις και γενικότερα να συνεισφέρουν στο μάθημα

Το μάθημα αποτελεί μέρος διδακτορικής έρευνας σχετικά με τις δυνατότητες και τις προοπτικές εφαρμογής των MOOCs στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Επικοινωνία: fkoutsakas στο gmail τελεία com

Κυριακή 19 Απριλίου 2015

Παρουσίαση του τομέα Πληροφορικής των ΕΠΑΛ


Η παρουσίαση του τομέα Πληροφορικής των ΕΠΑΛ για τους μαθητές της φετινής Α' τάξης τόσο του ΓΕΛ (που μπορεί να μεταγραφεί στην Β' ΕΠΑΛ ) όσο και τους μαθητές της φετινής Α' ΕΠΑΛ που καλούνται να επιλέξουν τομέα για το σχολικό έτος 2015-16.



Απλά κορυφαία...














Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Τα 10 δημοφιλέστερα εκπαιδευτικά εργαλεία του 2014 (ιin english)


(αντιγράφω από το edudemic)

Last year, Edudemic published a list of the most essential and popular educational tools used in modern classrooms across the globe. While many of 2013’s contenders retain top spots for 2014, there are a few new and noteworthy tools that made it onto this year’s list, and some of last year’s mentions have shifted in the rankings. We highly recommend taking a look at these “battle-tested” teaching tools; some of them may be a perfect fit for your modern classroom.

The Most Popular Teacher Tools Used in 2014

1. Google Apps for Education

9385282793_d75cbcc205Image via Flickr by topgold
It’s no surprise that Google once again reigns supreme. Google claims that more than 40 million students and educators use its suite of free apps. And why wouldn’t they? Google Apps for Education include tools like Google Docs, which helps student and teachers collaborate, and a calendar that helps students and teachers stay organized. The customizable security settings lend peace of mind, and it’s all ad-free. This suite of tools retains its top-dog position from 2013, thanks to its utility and because it continues to be so wildly popular with educators on a worldwide scale.

2. Twitter

Twitter stays planted firmly in its number two spot primarily because it has evolved into a legitimate place for growing a personal learning network (PLN) among educators. More and more teachers, in fact, are realizing just how handy this social network is when it comes to stimulating thought-provoking discussions. Educator Chris Bonke, whose story appeared on The Atlantic’s website, says he initially hesitated to use Twitter for his Freshman English class at North High School in Downer’s Grove, Illinois. However, Bonke explains that he found it helped his students engage in conversation about their assigned reading material.

3. YouTube

What student wouldn’t choose to watch YouTube rather than read a textbook? This video-sharing platform is a universe in itself, with myriad channels that can help educators. Among the most popular channels that are bound to capture students’ attention is Shots of Awe, which presents fascinating facts about a range of scientific topics. For its ever-growing usefulness, YouTube moved up a spot in the rankings from last year’s list.

4. Edmodo

7542141500_51dfc4cd96_cImage via Flickr by espiche
Edmodo, like Google, boasts more than 40 million members. This all-in-one learning platform gives teachers the power to easily schedule homework and assignments, read about the latest trends in education, network with other teachers, and monitor student progress. The best part? Unlike other industry-leading learning management systems, Edmodo is free. Last year, Edmodo came in at number seven, but its booming popularity has secured the number four spot in 2014.

5. Remind

The most popular upstart to break into this year’s list is Remind. One in four teachers use the app, according to a recently published article by NPR. “Think of it as a combo of sticky note and class newsletter for the digital age,” writes nprED reviewer Elissa Nadworny. “Remind allows teachers to send messages — via email, cellphone, iPad or Android device — to an entire class with the push of a button.” Businessweek says that about one million teachers and 17 million students and parents use Remind. The app is particularly popular in Texas, Georgia, and Alabama, where between 40 and 50 percent of teachers use it. Remind is a newcomer on our list of popular teaching tools, but its star is clearly rising.

6. WordPress (and other Blogging Software)

Last year, WordPress came in at number nine on our list, but this year we moved this platform (and all of its associated blogging tools) to the number six spot because of its value to educators. Teachers can start a classroom blog that all students can contribute to; this encourages them to think deeply about what they are learning and engage in discussions. It also serves as a fun way to help them hone their writing skills.

7. Evernote

Evernote proudly points out that it has more than 100 million users. A good number of those users are teachers. They make use of the app to share information with students and substitute teachers, organize lesson plans, and jot down ideas. The tags and reminders features can help you stay on schedule and on top of all your material. Last year, Evernote came in at number five on the list, and the only reason it dropped a few places is because there are so many other awesome teaching tools that merit a mention. See Edudemic’s recent walkthrough on using Evernote to build student portfolios to get an idea of this tool’s potential for your classroom.

8. EDpuzzle

Screen Shot 2014-12-08 at 1.11.17 PMImage via edpuzzle.com
EDpuzzle is another newcomer on the list, and its spot is well-deserved, thanks to its ability to transform any video into a real lesson. With EDpuzzle, you can add your voice to videos or even insert questions. You can also search for useful videos across multiple platforms including YouTube and LearnZillion. If you want your students to slow down and digest the material, you can disable skipping on a video.

9. Easel.ly

Easel.ly is a relatively new tool; it stepped onto the scene in 2012, and since then, it has welcomed more than 300,000 users. This free gem lets you create custom infographics. Whether you want to break down a complex idea using charts and images or just want to highlight some main points, Easel.ly lets you do it — well, easily. As Easel.ly continues to evolve, we wouldn’t be surprised to see it climb a few spots on this list.

10. Dropbox

Dropbox is another cloud storage service that gives you easy access to your documents at any time and any place. All you have to do is drag a file or folder into Dropbox, and it syncs across all your devices. Even though it was number six on our list last year, this app has fallen to the 10th spot because Google Drive has usurped much of its functionality.

Honorable Mentions

The following are some teaching tools that we showcased on last year’s list. They still have undeniable value to educators, but were bumped off the list because they’ve become more stagnant in popularity than the exciting newcomers that have supplanted them:
  • Skype: This communication service lets you collaborate with colleagues or students around the world. Skype took the number three spot on last year’s list.
  • Socrative: Socrative came in at number 10 last year. It is a platform that encourages student discussion by allowing teachers to create assessments and activities and keep an eye on how students perform.
  • Class Dojo: This app was in the number eight spot on last year’s list. It is a perfect fit for elementary school classrooms because it lets you instantly reward good behavior and point out less-than-ideal behavior. A little more than 2 million teachers use Class Dojo.
We don’t blame you if all the teaching tools available to educators leave you feeling a tad overwhelmed. Try them out one at a time and see what works for your classroom!



Κυριακή 22 Μαρτίου 2015