το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Τρίτη 13 Μαΐου 2014

Φιλανδία: Αναζητώντας το σχολείο της ισότητας


Αντιγράφω από το http://www.o-klooun.com/





Φιλανδία: Αναζητώντας το σχολείο της ισότητας


    Μπαίνοντας στο δημοτικό σχολείο της Ράουμα, μιας φινλανδικής πόλης στον κόλπο του Μπότνικ, δεν βλέπεις ούτε περίφραξη, ούτε είσοδο : περνάς απλώς μπροστά από ένα πάρκινγκ ποδηλάτων κι από μια παιδική χαρά. Από το γυμναστήριο έως την αίθουσα μουσικής, τα πάντα μοιάζουν να έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν τα παιδιά να νιώθουν όσο το δυνατόν πιο άνετα.
    Κατά τη διάρκεια των σαράντα πέντε λεπτών που διαρκεί το μάθημα, η καθηγήτρια των αγγλικών εναλλάσσει πέντε διαφορετικές δραστηριότητες. Διατηρεί αμείωτη την προσοχή των μαθητών της ήδη από τα πρώτα δευτερόλεπτα του μαθήματος, χάρη σε μια μπάλα που κυκλοφορεί στην τάξη και στέλνεται με μια πάσα σε κάθε μαθητή που λαμβάνει τον λόγο. Βέβαια, το σύστημα δεν είναι άγνωστο στις τάξεις κι άλλων χωρών, όμως, στη Φινλανδία, με 12,4 μαθητές ανά εκπαιδευτικό (μία από τις καλύτερες αναλογίες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη) αποδεικνύεται εξαιρετικά αποτελεσματικό.
    Στα μέσα Αυγούστου, ο θερισμός δεν είχε ακόμα ολοκληρωθεί, όταν οι Γαλλίδες Φανί Σολεϊγιαβού και Φαμπιέν Μουαζί συνόδεψαν τα παιδιά τους στο σχολείο, για την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς. Ήταν η δεύτερη χρονιά τους σε φινλανδικό σχολείο. Οι μητέρες τους είναι καθηγήτριες που έλαβαν από το γαλλικό υπουργείο Παιδείας άδεια άνευ αποδοχών για να ακολουθήσουν τους συζύγους τους που εργάζονται στη χώρα, και επέλεξαν για τα παιδιά τους το τοπικό σχολείο και όχι το γαλλικό, στο οποίο τους προσφερόταν η δυνατότητα να φοιτήσουν. Και οι οποίες δεν φαντάζονταν ποτέ ότι η επιλογή τους θα άλλαζε ριζικά την εικόνα που έχουν για την παιδεία.
    Η Κλερ Ερπέν, μια άλλη Γαλλίδα που αποφάσισε να μείνει μακριά από τη Γαλλία, προσθέτει : « Τα τρία μου παιδιά έχουν αρχίσει να γίνονται σωστοί άνθρωποι. Στο σχολείο σέβονται τη διαφορετικότητά τους κι αυτά σέβονται τους άλλους. Οι καθηγητές γνωρίζουν πώς να ενθαρρύνουν τους μαθητές και να τους κάνουν να βγάλουν ό,τι καλύτερο κρύβουν μέσα τους ». Τα παιδιά των οικογενειών αυτών είχαν βρεθεί αντιμέτωπα με προβλήματα δυσλεξίας, σχολικής αποτυχίας ή πρόωρης διανοητικής ανάπτυξης : όσο κι αν δεν πρόκειται για σπάνιες καταστάσεις, το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα δυσκολεύεται να τις αντιμετωπίσει.
    Πολλοί θα δυσκολευτούν να πιστέψουν όλα όσα διηγούνται αυτές οι γυναίκες : ένα σχολείο δίχως εντάσεις, δίχως ανταγωνισμό ανάμεσα στους μαθητές, δίχως επιθεωρητές, χωρίς κανένας μαθητής να μένει στην ίδια τάξη, χωρίς καν βαθμούς κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών της φοίτησης. Κι όλα αυτά, ενώ κατορθώνει να επιτυγχάνει τις καλύτερες επιδόσεις παγκοσμίως.
    Οι έρευνες του PISA (Διεθνές πρόγραμμα για την παρακολούθηση των γνώσεων που αποκτήθηκαν από τους μαθητές), του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) προκαλούν μεγάλη ανησυχία στη Γερμανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ για την ώρα σχολιάζονται ελάχιστα στη Γαλλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, χώρες οι οποίες δεν επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις.
    Παρά τις επενδύσεις τους στην παιδεία, κατατάσσονται στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ όσον αφορά τις ικανότητες των δεκαπεντάχρονων μαθητών τους στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά ή στις επιστήμες [1]. Εκτός από τη μεθοδολογική τους ακρίβεια, με την οποία επιδιώκεται η εξάλειψη κάθε παράγοντα που ενδέχεται να οφείλεται σε πολιτισμικές παραμέτρους και να επηρεάζει τα αποτελέσματα, οι αξιολογήσεις παρουσιάζουν το πλεονέκτημα ότι δεν αφορούν την αφομοίωση ενός συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, αλλά την απόκτηση ενός συνόλου ικανοτήτων, οι οποίες είναι χρήσιμες για την κατανόηση του κόσμου και για την επίλυση προβλημάτων στην καθημερινή ζωή του ατόμου.
    Είναι, ωστόσο, οι ίδιες έρευνες που ανέδειξαν απρόσμενα τη Φινλανδία σε χώρα μοντέλο. Στην κατάταξη του 2009, η οποία αφορούσε 65 χώρες, όπως εξάλλου και στις τρεις προηγούμενες (2000, 2003 και 2006), η Φινλανδία κατατάσσεται ανάμεσα στις κορυφαίες χώρες, μαζί με τη Νότια Κορέα και αρκετές ασιατικές πόλεις εταίρους του ΟΟΣΑ (Σαγκάη, Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρη). Πρόκειται επίσης για τη χώρα (μαζί με τη Νότια Κορέα) της οποίας οι επιδόσεις είναι περισσότερο ομοιογενείς, καθώς επίσης και για εκείνη όπου η σχέση ανάμεσα στο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον του μαθητή και στις σχολικές του επιδόσεις αποδεικνύεται μικρή. Εξάλλου, το 93% των νεαρών Φιλανδών επιτυγχάνουν στις εξετάσεις του απολυτηρίου Λυκείου (το οποίο επιτρέπει την πρόσβαση στα ΑΕΙ χωρίς κατατακτήριες εξετάσεις) έναντι 80% κατά μέσο όρο στις δυτικές χώρες [2]. Βέβαια, είναι αλήθεια ότι στη Φινλανδία το επίπεδο των κοινωνικών ανισοτήτων είναι από τα χαμηλότερα που παρατηρούνται στις χώρες του ΟΟΣΑ.
    Τα αποτελέσματα του PISA προσέλκυσαν ένα νέο είδος τουριστών στη χώρα. Μετά την επίσκεψή του στη Φινλανδία, τον Αύγουστο του 2011, ο Γάλλος τότε (δεξιός) υπουργός Παιδείας, Λικ Σατέλ, δήλωνε : « Υπάρχει ένας αριθμός συνταγών τις οποίες είδα να λειτουργούν σε αυτήν τη χώρα και οι οποίες μπορούν να μεταφερθούν στη δική μας, κυρίως η μεγάλη αυτονομία » [3] « που δίνεται στις σχολικές μονάδες » [4]. Έναν χρόνο αργότερα, η βρετανική επιθεώρηση Socialist Review χαιρέτιζε ένα σύστημα « δίχως εξετάσεις », στο οποίο « κάθε παιδί δικαιούται ένα υγιεινό γεύμα κάθε μεσημέρι » [5]. Είτε προέρχεται από τη νεοφιλελεύθερη γαλλική δεξιά, είτε από τον αγγλικό τροτσκισμό, κάθε ξένος παρατηρητής έρχεται να « ψωνίσει » από το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα κάποια καινοτομία, η οποία –αποκομμένη από το συνολικό της πλαίσιο- θα επιβεβαιώσει την ορθότητα του δικού του προγράμματος.
    Τις περισσότερες φορές, τα διεθνή μέσα ενημέρωσης αγνοούν τις ιδιαίτερες συνθήκες κάτω από τις οποίες γεννήθηκε το συγκεκριμένο μοντέλο, [6] στο οποίο έχουν αφιερωθεί αρκετά συναρπαστικά βιβλία [7]. Ωστόσο, στη Φινλανδία, πρώτον, η αποκέντρωση δεν είναι συνώνυμο της επιδίωξης να υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα στις περιφέρειες, δεύτερον, όταν γίνεται λόγος για μεγαλύτερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη ζωή του σχολείου δεν υπονοείται η αύξηση των ωρών παρουσίας τους μέσα στο σχολείο και, τρίτον, πίσω από την επιδίωξη της συγκράτησης των δαπανών δεν κρύβεται η επιθυμία να προωθηθούν τα συμφέροντα των ιδιωτικών επιχειρήσεων. « Ξεχάστε το PISA », μας λέει ο Ζούκα Σαρτζάλα, ένας από τους πρωτεργάτες της μεταρρύθμισης του σχολείου τη δεκαετία του 1970. « Φυσικά, είμαστε υπερήφανοι που αναγνωρίζεται η δουλειά μας. Ωστόσο, το σύστημά μας θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα σύνολο : δεν είναι δυνατόν να τσιμπολογάει κανείς οποιαδήποτε πλευρά του αρέσει ».
    Δυσπιστία απέναντι στις αξιολογήσεις
    Στη Φινλανδία, η δωρεάν παιδεία δεν περιορίζεται μονάχα στη διδασκαλία. Μέχρι την ηλικία των 16 ετών, το κράτος αναλαμβάνει τη δωρεάν παροχή όλων των ειδών που χρειάζεται ο μαθητής κατά τη φοίτησή του [8], καθώς επίσης και των γευμάτων στο σχολικό εστιατόριο, όλες τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες και τα έξοδα μεταφοράς του μαθητή από και προς το σχολείο. Η χρηματοδότηση προέρχεται κατά κύριο λόγο από τους 336 δήμους της χώρας, όμως το κράτος διαχειρίζεται τους πόρους που διατίθενται για την παιδεία.
    Παρ' όλο που η συμμετοχή στη χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών δαπανών του Έσποο, του πλουσιότερου δήμου της χώρας, που βρίσκεται κοντά στην πρωτεύουσα, ανέρχεται μονάχα στο 1%, ο μέσος όρος της κρατικής χρηματοδότησης ανέρχεται στο 33% [9] και φθάνει το 60% στους φτωχότερους δήμους. Επίσης, η κυβέρνηση προσπαθεί να αποθαρρύνει το άνοιγμα ιδιωτικών σχολείων. Τη δεκαετία του 1970, τα ιδιωτικά σχολεία σχεδόν εξαφανίστηκαν (σε αυτά φοιτά το 2% των μαθητών, έναντι 17% στη Γαλλία [10]), με εξαίρεση τα ιδιωτικά σχολεία που ανήκουν σε συνεταιρισμούς που εφαρμόζουν εναλλακτικά συστήματα, του τύπου Steiner ή Freinet.
    Το κόστος της δημόσιας παιδείας δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα υψηλό, το αντίθετο μάλιστα. Αν οι δαπάνες για την παιδεία σταθμιστούν με τον παράγοντα της αγοραστικής δύναμης κάθε χώρας, η Φινλανδία δαπανά λιγότερα χρήματα για κάθε μαθητή της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τον μέσο όρο των δυτικών χωρών, και πολύ λιγότερα σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες ή με το Ηνωμένο Βασίλειο [11].
    Δίνεται δε έμφαση στην ποιότητα της στελέχωσης, καθώς και στον αριθμό και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει υψηλό κύρος και μεγάλη ζήτηση, παρά το γεγονός ότι προϋποθέτει μακροχρόνιες σπουδές, τουλάχιστον πενταετείς, (μάστερ, συχνά δε ακόμα πιο μακροχρόνιες) ενώ το επίπεδο των μισθών βρίσκεται –λίγο πολύ- στον μέσο όρο των απολαβών των εκπαιδευτικών στον δυτικό κόσμο [12] : αν και στην αρχή της καριέρας του ένας Φινλανδός εκπαιδευτικός έχει μισθό κατά 36% υψηλότερο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και κατά 27% στη δευτεροβάθμια σε σχέση με τον Γάλλο συνάδελφό του, στο τέλος της καριέρας τους οι απολαβές τους είναι συγκρίσιμες.
    Στη Φινλανδία, μονάχα ένας στους δέκα υποψήφιους κατορθώνει να εργαστεί ως εκπαιδευτικός. Εξάλλου, από τον εκπαιδευτικό περιμένουν τόσο μεγάλη αφοσίωση στη δουλειά του, ώστε ορισμένοι καθηγητές δεν διστάζουν να δίνουν στους γονείς των μαθητών τους τον αριθμό του τηλεφώνου τους ή την ηλεκτρονική τους διεύθυνση. Επιπλέον, μεγάλο μέρος της ειδικής επαγγελματικής κατάρτισης την οποία παρακολουθούν μετά τις σπουδές τους (τουλάχιστον ένα έτος) δεν αφορά το περιεχόμενο των γνώσεων που θα κληθούν να μεταδώσουν, αλλά την παιδαγωγική, τον τρόπο με τον οποίο θα μεταδοθούν οι γνώσεις.
    Η Ούλα Ροχιόλα, υποδιευθύντρια του δημοτικού σχολείου της Ράουμα, περιγράφει ως εξής την αποστολή της : «Έχουμε το καθήκον να ενσωματώσουμε στην κοινωνία όλα τα παιδιά. Καθένα από αυτά είναι σημαντικό ! » Πρέπει να δίνεται μια απάντηση σε κάθε αναπηρία, διαφορά ή δυσκολία στο κοινωνικό, συναισθηματικό ή σχολικό επίπεδο. Και εξηγεί : « Εάν αισθάνεστε άνετα μέσα στην ομάδα και μαθαίνετε πράγματα που αντιστοιχούν στο δικό σας επίπεδο, δεν θα αναπτύξετε αισθήματα απογοήτευσης. Ένα παιδί που μαθαίνει γρήγορα μπορεί να περάσει ολόκληρη τη σχολική ζωή του δίπλα σε έναν πολύ πιο αργό συμμαθητή του, εάν λαμβάνουμε υπόψη τις ανάγκες και των δυο τους στην καθημερινή ζωή ».
    Ενώ το μοντέλο που επικρατεί σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο προωθεί τους δείκτες επιδόσεων, τις αξιολογήσεις και τις κατατάξεις σε λίστες αριστείας, οι Φινλανδοί παιδαγωγοί προβαίνουν σε μια διαφορετική μορφή αξιολογήσεων. Κατά τη γνώμη τους, η αξιολόγηση οφείλει να αποτελεί ένα εργαλείο για την αναπροσαρμογή των μέσων και των μεθόδων που τίθενται στην υπηρεσία της ανάπτυξης της προσωπικότητας των παιδιών και των εκπαιδευτικών και σε καμία περίπτωση ένα εργαλείο ελέγχου και προώθησης του ανταγωνισμού.
    Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο οι αξιολογήσεις πραγματοποιούνται δειγματοληπτικά και όχι σε εθνικό επίπεδο. Καθένας γνωρίζει τα δικά του αποτελέσματα, όχι όμως και εκείνα των υπόλοιπων σχολείων. Εξάλλου, πολλοί δήμοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη εναντίον εφημερίδων που ήθελαν να δημοσιοποιήσουν τις κατατάξεις που προέκυπταν από τις αξιολογήσεις. Κι ακόμα κι όταν τα δικαστήρια απέρριψαν το αίτημά τους, μεγάλο μέρος του Τύπου προτίμησε τελικά να μην τις δημοσιεύσει.
    Η Σους Χούθα, φιλόλογος στο Ελσίνκι, διηγείται : « Τη δεκαετία του 1990 ενθαρρύνθηκε ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα σχολεία. Μάλιστα, στο Ελσίνκι, ένας συντηρητικός αιρετός της τοπικής αυτοδιοίκησης τα παρακίνησε να κάνουν ακόμα και διαφήμιση. Σήμερα, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι αυτό ήταν λάθος ». Με την κατάργηση του « σχολικού χάρτη » [13] πυροδοτήθηκε ένα κύμα αναζήτησης σχολείων με καλή φήμη : αν και αυτό το φαινόμενο είναι περιθωριακό στην υπόλοιπη χώρα, στην πρωτεύουσα έχει πάρει διαστάσεις, καθώς το 30% της 7ης τάξης (παιδιά 13 ετών) δεν φοιτούν στο σχολείο της γειτονιάς τους.
    Το φαινόμενο συμβαδίζει με την ταχύτατη αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων και την κοινωνική εξέλιξη που παρατηρείται στην Φινλανδία. Σύμφωνα με τον Τουόμα Κουρτίλα, διευθυντή της Ένωσης Γονέων, « υπάρχει ο κίνδυνος να μετατραπεί η εκπαιδευτική μας πολιτική σε μια απλή βιτρίνα, πίσω από την οποία οι κοινωνικές πολιτικές μας θα γνωρίζουν υποχώρηση και υποβάθμιση. Οι σημερινές επιτυχίες οικοδομήθηκαν τη δεκαετία του 1970 και το 1980. Και οι επιτυχίες του αύριο οικοδομούνται σήμερα.
    Εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά παιδιά που δεν ξεπερνούν την υποχρεωτική φοίτηση. Είμαι αισιόδοξος, αλλά θα πρέπει να υπάρχει επαγρύπνηση μπροστά στην αύξηση των ανισοτήτων ». Κι ο Πέτρι Ποχτζόνεν, αναπληρωτής διευθυντής του Εθνικού Γραφείου Εκπαίδευσης, συμπληρώνει : « Ζητάμε από το σχολείο να δώσει απάντηση σε όλα τα προβλήματα της κοινωνίας, πράγμα δύσκολο ».
    Ο Έερο Βααταΐνεν, ο οποίος για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξε διευθυντής σχολείου και στη συνέχεια διευθυντής του Γραφείου Εκπαίδευσης της πόλης Βαντάα, κοντά στο Ελσίνκι, συνοψίζει ως εξής μια άποψη η οποία είναι ευρύτατα διαδεδομένη στους κύκλους των Φινλανδών εκπαιδευτικών : « Οφείλουμε να μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά δεν βρίσκονται στο σχολείο για να υποβάλλονται σε τεστ. Έρχονται στο σχολείο για να μάθουν τη ζωή, για να βρουν τον δρόμο τους. Μπορούμε άραγε εμείς να μετρήσουμε τη ζωή ; » Στην ευρωπαϊκή χώρα η οποία καταλαμβάνει τις καλύτερες θέσεις στις διεθνείς κατατάξεις και αξιολογήσεις, υπάρχει μεγάλη δυσπιστία απέναντι σε αυτές.
    Notes
    [1] ΟΟΣΑ, Αποτελέσματα του PISA σε έξι τόμους, Εκδόσεις του ΟΟΣΑ, Παρίσι, 2011.
    [2] Στατιστική του ΟΟΣΑ, 2010.
    [3] (ΣτΜ) : Για τους νεοφιλελεύθερους πολιτικούς, η « αυτονομία » αποτελεί ένα εργαλείο χάρη στο οποίο θα μπορέσουν να δημιουργήσουν δημόσια σχολεία πολλών ταχυτήτων.
    [4] « En visite en Finlande, Chatel prepare la rentrée de 2012 », Les Echos, Παρίσι, 19-8-11.
    [5] Terry Wrigley, « Growing up in Goveland : How Politicians Are Wrecking Schools », Socialist Review Λονδίνο, Ιούλιος-Αύγουστος 2012.
    [6] Το 1966, μετά τη νίκη του Λαϊκού Μετώπου, στο οποίο συμμετείχαν κεντρώοι υπέρμαχοι της αγροτικής μεταρρύθμισης και ολόκληρη η φινλανδική Αριστερά, δρομολογήθηκε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, η οποία άρχισε να εφαρμόζεται το 1972, συνδυάζοντας στοιχεία από τη Σουηδία και τη Ανατολική Γερμανία, με πλήθος πρωτοφανείς εκπαιδευτικές καινοτομίες. Υποστηρίχθηκε από τη νέα γενιά των εκπαιδευτικών και το ενωτικό συνδικάτο OAJ που ιδρύθηκε το 1974, το οποίο, ωστόσο, δεν δίστασε να έρθει σε πολύ σκληρή σύγκρουση το 1984 με την αριστερή κυβέρνηση, προκειμένου να επιτύχει την ικανοποίηση ριζοσπαστικών θεσμικών και μισθολογικών αιτημάτων.
    [7] Paul Robert, « La Finlande : un modèle éducatif pour la France ? Les secrets de la réussite », ESF éditeur, 2008, Pasi Sahlberg. « Finnish Lessons\ : What Can the World Learn from Educational Change in Finland ? » Teachers College Press, Νέα Υόρκη, 2011. Hannelle Niemi, Auli Toom, Arto Kallioniemi, « Miracle of Education : The Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools », Sense Publishers, Ρότερνταμ, 20012.
    [8] (ΣτΜ) : Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι μαθητές αγοράζουν τα βιβλία.
    [9] Δεδομένα του Εθνικού Γραφείου Εκπαίδευσης, του ανεξάρτητου οργανισμού που είναι επιφορτισμένος με την παρακολούθηση των προγραμμάτων και με την αξιολόγηση της διδασκαλίας στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
    [10] (ΣτΜ) : Καθώς η Γαλλία είναι ένα ουδετερόθρησκο κράτος με πλήρη απουσία των θρησκειών από τον τομέα των κρατικών δραστηριοτήτων, δεν υπάρχει μάθημα θρησκευτικών στα σχολεία(ούτε και προσευχή, εκκλησιασμός κ.λπ.), με αποτέλεσμα όσοι επιθυμούν τα παιδιά τους να λάβουν θρησκευτική αγωγή να τα γράφουν σε ιδιωτικό σχολείο, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και μια ταξική ομοιογένεια : στη Γαλλία τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία σχετίζονται με κάποια θρησκεία ή θρησκευτικό δόγμα.
    [11] ΟΟΣΑ, « Regards sur l'éducation », 2010.
    [12] Ό.π.
    [13] (ΣτΜ) : Του χάρτη που ορίζει τα σχολεία στα οποία οφείλουν να φοιτήσουν τα παιδιά κάθε περιοχής. Αν στην Ελλάδα είναι σχετικά εύκολο να παρακαμφθεί, έτσι ώστε ένα παιδί να γραφτεί σε διαφορετικό σχολείο, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αυτό είναι πολύ δυσκολότερο, με αποτέλεσμα να αποτελεί αίτημα των νεοφιλελεύθερων η κατάργησή του, έτσι ώστε οι γονείς να διαθέτουν το « δικαίωμα επιλογής », να γράψουν το παιδί τους σε « καλό » σχολείο.

    Δευτέρα 12 Μαΐου 2014

    Πρόγραμμα διαβάσματος - επανάληψης για τις πανελλαδικές



    Όταν (πριν από πολλά-πολλά χρόνια) διάβαζα για πανελλήνιες μου άρεσε (και κυρίως με βοηθούσε) πολύ να φτιάχνω πρόγραμμα διαβάσματος. Ειδικά τις τελευταίες μέρες λίγο πριν τις εξετάσεις...

    Επισυνάπτω λοιπόν παρακάτω ένα ημερολόγιο το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε να εκτυπώσετε και να χρησιμοποιήσετε ώστε να προγραμματίσετε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο το διάβασμα σας.

    Το πρόγραμμα σε μορφή .docx

    Το πρόγραμμα σε μορφή .odt

    Το πρόγραμμα σε μορφή .pdf

    Καλή μελέτη.

    Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

    Όλα (;) όσα χρειάζεστε για να στήσετε μια (εικονική) Επιχείρηση Πληροφορικής επισκευής ΗΥ




    Ελάττωση - Επαναχρησιμοποίηση - Ανακύκλωση εξοπλισμού Πληροφορικής ήταν ο τίτλος της εργασίας που τρέξαμε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο ΕΠΑΛ Πολυγύρου με ιδιαίτερη επιτυχία.

    Μεταξύ των άλλων φέτος παρουσιάσαμε τη δράση μας και στην ημερίδα καινοτόμων διδακτικών πρακτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης κάπου στα τέλη Φεβρουαρίου. Μάλιστα με αφορμή την παρουσίαση υποσχεθήκαμε να πακετάρουμε το υλικό της εικονικής επιχείρησης και να το ανεβάσουμε στο blog ώστε να είναι διαθέσιμο για επαναχρησιμοποίηση από κάθε ενδιαφερόμενο.

    Ακολουθεί λοιπόν ένα μέρος του υλικού της "επιχείρησης"

    Αφίσα της δράσης fixPC

    Αφίσα της δράσης greenPC

    Τιμοκατάλογος παρεχόμενων υπηρεσιών της εικονικής επιχείρησης

    Φόρμα Παραλαβής Εξοπλισμού

    Έντυπο Τεχνικού Ελέγχου

    Φόρμα παράδοσης - επισκευής εξοπλισμού

    Την πορεία των επισκευών την κρατούσαμε σε ένα απλό αρχείο λογιστικού φύλλου.

    Για την επιχείρηση μπορείτε να πάρετε μια εικόνα από την παρουσίαση που ακολουθεί.



    Επίσης για τις επισκευές μας είχαμε ως οδηγό την παρουσίαση που ακολουθεί...



    Τα παραπάνω υλικά διατίθενται κάτω από άδεια

    Creative Commons License
    Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-ShareAlike Greece 3.0 .


    Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

    Επαναληπτικά Διαγωνίσματα για το μάθημα του Δομημένου Προγραμματισμού




    Παρακάτω θα βρείτε επαναληπτικά διαγωνίσματα για το μάθημα του Δομημένου Προγραμματισμού για (σχεδόν) όλα τα κεφάλαια που εξετάζονται στις πανελλαδικές.

    Σε κάποια από αυτά, μετά το τέλος των ασκήσεων έχω και τις λύσεις τους, χρησιμοποιήστε τες με το σωστό τρόπο :-)

    Πολλές από τις ασκήσεις που θα βρείτε στα διαγωνίσματα είναι ασκήσεις συναδέλφων που βρήκα κυρίως στο "στέκι των πληροφορικών" (πρόκειται για το γνωστό φόρουμ http://alkisg.mysch.gr/steki/ που διατηρεί ο συνάδελφος Άλκης Γεωργόπουλος). Δυστυχώς τις έχω μπερδέψει σε τέτοιο βαθμό μέσα στα διαγωνίσματα όλα αυτά τα χρόνια που μου είναι αδύνατο να κάνω αναφορά στη δουλειά των συναδέλφων. Ελπίζω να μην έχουν πρόβλημα με την ενσωμάτωση της δουλειάς τους στα διαγωνίσματα κάτω από την άδεια cc-Attribution-NonCommercial-ShareAlike. Ούτως ή άλλως ο σκοπός είναι ιερός :-) 

    Καλή μελέτη και καλή επιτυχία

    Παρακαλώ ενημερώστε με για λάθη (που είμαι σίγουρος θα υπάρχουν αρκετά)

    Έχουμε και λέμε...

    Επαναληπτικό 1-4 + Λύσεις
    Επαναληπτικό 1-3
    Επαναληπτικό 4
    Επαναληπτικό 1-7 + Λύσεις
    Επαναληπτικό 1-9
    Επαναληπτικό 1-9 + Λύσεις

    Επαναληπτικό 5-9 έκδοση 1
    Επαναληπτικό 5-10 έκδοση 2 + Λύσεις

    Επαναληπτικό 10-11 + Λύσεις

    Επαναληπτικό κεφάλαια 8-9 + Λύσεις.doc

    Επαναληπτικό 11
    Επαναληπτικό 11 - Κώδικας Ασκήσεων

    Επαναληπτικό (γενικό)

    Τετάρτη 7 Μαΐου 2014

    Προγραμματιστικά Εργαλεία Διαδικτύου- Κεφάλαιο 3ο: Δημιουργία Ιστοσελίδων και Ιστοτόπου


    Οι σημειώσεις για το 3ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου καθώς και η εκφώνηση της άσκησης για τα νησιά των σποράδων.

    Καλή μελέτη




    Προγραμματιστικά Εργαλεία Διαδικτύου: Κεφάλαιο 2ο - Το περιβάλλον του Παγκόσμιου Ιστού


    Το δεύτερο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που παρουσιάζει το περιβάλλον του παγκόσμιου ιστού.

    Καλή μελέτη.

     

    Δευτέρα 5 Μαΐου 2014

    Τελετή βράβευση διαγωνισμών Πληροφορικής του Νομού Χαλκιδικής


    Για την αξιέπαινη πρωτοβουλία του υπεύθυνου ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ν. Χαλκιδικής (Βασίλη Σταφανίδη) να τρέξει δύο διαγωνισμούς πληροφορικής:
    έχω ξαναγράψει στο παρελθόν εδώ εδώ κι εδώ.

    Το κερασάκι στη τούρτα ήταν η τελετή βράβευσης που διοργανώθηκε την Παρασκευή 2-5-2014 στο ΓΕΛ Πολυγύρου.

    Την Παρασκευή λοιπόν πηγαίνω στο ΓΕΛ Πολυγύρου (τρέχοντας ως συνήθως γιατί είχαμε ενημέρωση του Γυμνασίου Πολυγύρου στις 12:45 κι έπρεπε να επιστρέψω) κι ενώ περίμενα να είμαστε εμείς κι εμείς σε μια τυπική διαδικασία, μπαίνω σε ένα γεμάτο αμφιθέατρο από μαθητές, καθηγητές και γονείς.


    Πριν από αυτό βέβαια, στο διάδρομο συνάντησα τον Βασίλη.


    "Ξανά-μπράβο ρε συ Βασίλη για την πρωτοβουλία (ευνοούσα την τελετή βράβευσης γιατί για τους διαγωνισμούς του τα έχω ήδη πει) να βραβεύσεις τους μαθητές αλλά και τους συναδέλφους για τις ιστοσελίδες. Αναδεικνύεις και επιβραβεύεις ηθικά με αυτό τον τρόπο την προσπάθεια τους..."

    ¨Κάστε να δεις και τα δώρα σας" με διακόπτει ο Βασίλης.

    "Έλα ρε συ τι δώρα, το σημαντικό είναι η συμμετοχή, και η ηθική ανταμοιβή..."

    "Είναι τάμπλετ..." με ξανα-διακόπτει...

    "ΤΑΜΠΛΕΤ; Ξέχνα αυτό που μόλις είπα περί ηθικής ανταμοιβής, ανασκευάζω, το τάμπλετ είναι μια χαρά ;-)"

    Ο Βασίλης παρουσίασε σύντομα τους διαγωνισμούς και στη συνέχεια ακολούθησε η βράβευση (και η επίδοση των τάμπλετς ;-)).

    Εγώ κλασικά με το που πήρα το μικρόφωνο (αν και πολύ αγχωμένος) δεν το άφηνα γιατί ήθελα να πω...


    πόσο σημαντικό είναι να δίνουμε τη δυνατότητα εμπλοκής των μαθητών σε τέτοιες δράσεις που από τη μία αναδεικνύουν τις ιδιαίτερες ικανότητες τους και από την άλλη τη σημασία του προγραμματισμού ως γνωστικού αντικειμένου με ιδιαίτερα θετικές επαγγελματικές προοπτικές (για δες την παρουσίαση αλλά και εδώ)

    επίσης




    ότι ο διαγωνισμός ιστοσελίδων έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαμε να γνωρίσουμε τις ιστοσελίδες που διατηρούν συνάδελφοι στον νομό Χαλκιδικής. Αν και χρόνια στον Πολύγυρο ομολογώ ότι δε γνώριζα ότι τόσοι πολλοί συνάδελφοι διατηρούν τόσο αξιόλογες ιστοσελίδες. Τέλος για μένα η βράβευση αποτέλεσε αφορμή για να σουλουπώσω λίγο το template του blog αλλά και την πλοηγησιμότητα του (για δείτε εδώ).

    Αξίζει ιδιαίτερης αναφοράς η βράβευση της ιστοσελίδας του δημοτικού σχολείου της Ολύνθου και του υπεύθυνου κ. Βασίλη Μησαηλίδη ο οποίος κέρδισε το πρώτο βραβείο σε όλες τις κατηγορίες!!!

    Τέτοιες πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν τη δουλειά που γίνεται στο δημόσιο σχολείο, ιδιαίτερα στις μέρες μας που η γενικότερη τάση που επικρατεί είναι η υπογράμμιση και ανάδειξη των κακώς κείμενων, είναι ιδιαίτερα σημαντικές και μας δίνουν κουράγιο να συνεχίσουμε την προσπάθεια μας για την βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα "παιδιά μας".

    Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

    Η Επαγγελματική Εκπαίδευση (το νέο ΕΠΑΛ = νΕΠΑΛ ;-))


    Παρουσίαση για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί με βάση τον νόμο για το νέο Λύκειο (4186/2013).

    Όπως θα δείτε οι διαφάνειες είναι αρκετά αφαιρετικές και με αυτόν τον τρόπο δίνουν τη δυνατότητα στον εισηγητή να πει τι δική του "ιστορία".

    Αν θέλετε να δείτε τη δική μου συλλογιστική (δεν τα πα ακριβώς έτσι, δεν το κάνω ποτέ ;-)) κάντε κλικ στο γρανάζι στο κάτω μέρος της παρουσίασης και ανοίξτε το "Open Speker Notes".

    Παρακαλώ για σχόλια και προτάσεις,

    Ευχαριστώ...




    Η αλλαγή που παρατηρείτε οφείλεται...


    Αγαπητοί επισκέπτες,

    Θα έχετε παρατηρήσει μια "μικρή" αλλαγή στο look and feel του ιστολογίου εδώ και μερικές εβδομάδες.

    Αφορμή αποτέλεσε η αξιέπαινη πρωτοβουλία του υπεύθυνου ΚΕΠΛΗΝΕΤ Β. Στεφανίδη να διοργανώσει των 1ο διαγωνισμό Ιστοσελίδων του νομού ο οποίος μας έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε τις ιστοσελίδες που διατηρούν συνάδελφοι στον νομό Χαλκιδικής. Αν και χρόνια στον Πολύγυρο ομολογώ ότι δε γνώριζα ότι τόσοι πολλοί συνάδελφοι διατηρούν τόσο αξιόλογες ιστοσελίδες. Μάλιστα την Παρασκευή 2-5-2014, στο ΓΕΛ Πολυγύρου θα πραγματοποιηθεί η βράβευση των διακριθέντων τόσο στο διαγωνισμό δημιουργίας ιστοσελίδων όσο και στο μαθητικό διαγωνισμό προγραμματισμού του νομού μας (η πρόσκληση παρακάτω).

    Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι χωρίς να το περιμένω ο ιστότοπος "του κυρίου των υπολογιστών" διακρίθηκε στην κατηγορία περιεχόμενο. Το ακόμη πιο αστείο της υπόθεσης είναι ότι το γεγονός αυτό αποτέλεσε την αφορμή να αλλάξω και το πρότυπο του ιστότοπου (μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού). Σκέφτηκα και λειτούργησα όπως κάναν παλιά οι μαμάδες μας όταν περίμεναν επισκέπτες: σκούπιζαν, σφουγγάριζαν, έστρωναν τα καλά τραπεζομάντηλα και χαλιά, κλπ. Έτσι κι εγώ σκέφτηκα να τη σουλουπώσω λιγάκι μιας και θα "περνούσε" κόσμος :-)

    Ελπίζω η νέα μορφή να είναι καλύτερη όχι μόνο από αισθητικής απόψεως αλλά και από λειτουργικής.

    Περιμένω τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας.

    Ευχαριστώ.


    Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

    Ένα άλλο σχολείο είναι εφικτό!!!


    Τι σχολείο θέλουμε;
    Τι θέλουμε να αλλάξουμε;
    Ποιό είναι το όραμα μας για την εκπαίδευση;
    Γιατί απεργούμε;
    Ποιός είναι ο στόχος μας;
    Ποιές είναι οι (επτά) πληγές τους εκπαιδευτικού μας συστήματος;

    Αυτά και άλλα πολλά ζητήματα συζητήθηκαν κατ' επανάληψη από τους εκπαιδευτικούς του ΕΠΑΛ Πολυγύρου (και όχι μόνο) και γεννήθηκε το κείμενο που επισυνάπτουμε.

    Το αναρτούμε με την ελπίδα ότι θα αποτελέσει τροφή για σκέψη, προβληματισμό και διάλογο.








    Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

    Το μάθημα όχι ως απόλαυση αλλά ως τιμωρία...


    Τετάρτη 23/04/2014, στο σχολείο...

    Βλέποντας την έκφραση στα πρόσωπα των μαθητών μου, σήμερα στην τάξη, σκέφτομαι ότι για ακόμη μία φορά το εκπαιδευτικό μας σύστημα κατάφερε αυτό που με τόση αποτελεσματικότητα επιτυγχάνει όλα αυτά τα χρόνια: να ταυτίσει (στις συνειδήσεις των μαθητών) το μάθημα με "τιμωρία".

    Γιατί αυτό ακριβώς είναι η επιστροφή στα θρανία κατά τη διάρκεια των διακοπών: τιμωρία (με μάθημα) για τους μαθητές που κάναν καταλήψεις.

    Και ας βάζω τα δυνατά μου (όπως και τόσοι άλλοι συν-άδελφοι που γνωρίζω) να κάνουν το μάθημα απόλαυση και διασκέδαση. Με μία κίνηση (τιμωρώντας τους μαθητές με μάθημα), αυτοί που έκαναν αυτή την αντι-εκπαιδευτική επιλογή, με έχουν ακυρώσει!!!

    Όλα τα άλλα, ότι δηλαδή όλη η ιστορία γίνεται για να μη χαθούν ώρες μπλα-μπλα-μπλα είναι για να χουμε να λέμε. Το παραπάνω αποδεικνύεται περίτρανα από τις εκατοντάδες (μόνο στο δικό μου σχολείο) χαμένες ώρες για τους μαθητές του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας. Οι ώρες αυτές χάθηκαν και εξακολουθούν να χάνονται (εννέα κάθε εβδομάδα στο σχολείο μου λόγω έλλειψης καθηγητών του τομέα) με υπαιτιότητα ποιανού;

    Για αυτές τις ώρες ούτε κουβέντα, ούτε για το γεγονός ότι οι μαθητές αυτοί θα κληθούν να δώσουν πανελλήνιες με ελάχιστη προετοιμασία ή θα πάρουν απολυτήριο και πτυχίο έχοντας φοιτήσει ελλιπώς (εννοείται χωρίς δική τους υπαιτιότητα).

    Τι θα κάνω εγώ; Χμ, καταρχήν θα διώξω αυτή την αίσθηση που μου έχουν δημιουργήσει τα ΜΜΕ (και κερατάς και δαρμένος, και στο σχολείο σε περίοδο διακοπών και τεμπέλης), θα μπω στην τάξη, θα γράψω στον πίνακα:

    "Το μάθημα δεν είναι τιμωρία αλλά απόλαυση" 

    και θα κάνω τα πιο απολαυστικό μάθημα της ζωής μου ;-)

    Καλή δύναμη, θα μας χρειαστεί για αυτά που έρχονται...

    ΥΓ: Αύριο θα υπολογίσω ακριβώς τις χαμένες ώρες από την αρχή της χρονιάς του τομέα υγείας και πρόνοιας του σχολείου μου και θα ετοιμάσω ένα δελτίο τύπου το οποίο θα ζητήσω από την τοπική ΕΛΜΕ να προωθήσει στα τοπικά ΜΜΕ. Επίσης θα πετάξω την ιδέα της κατοχύρωσης του www.xameneswres.gr ώστε να ανέβουν εκεί οι χαμένες ώρες (με μορφή μεγάλου counter). Και κάθε εβδομάδα θα τις ενημερώνουμε...

    Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

    Διδασκαλία με Ανοιχτά Εργαλεία και Υλικό - Teach with open source tools and materials | opensource.com


    Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που περιγράφει πως μπορούμε να προετοιμάσουμε τους μαθητές μας για έναν ραγδαία εξελισσόμενο κόσμο, διδάσκοντας τους με "ανοιχτά" εργαλεία και υλικό.

    Καλή ανάγωνση

    Teach with open source tools and materials | opensource.com



    How to upgrade your school system to open source | opensource.com


    Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που περιγράφει βήμα-βήμα το ΠΩΣ για το ΓΙΑΤΙ της μετάβασης / αναβάθμισης των πληροφοριακών συστημάτων του σχολείου μας συστήματα ανοιχτού κώδικα...



    Καλή ανάγνωση



    How to upgrade your school system to open source | opensource.com








    Open Educational Resources



    What are Open Educational Resources (OER)?

    Open Education "...is the simple and powerful idea that the world’s knowledge is a public good and that technology in general and the Worldwide Web in particular provide an extraordinary opportunity for everyone to share, use, and reuse knowledge."
    The William and Flora Hewlett Foundation










    Τετάρτη 16 Απριλίου 2014

    Πρόγραμμα Πανελλαδικών Εξετάσεων 2014 Ημερησίων και Εσπερινών ΕΠΑΛ (Ομάδα Α) και μαθημάτων Ειδικότητας


    Μπήκαμε στην τελική ευθεία, ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων.

    Ολόκληρο το δελτίο τύπου του ΥΠΑΙΘ μπορείτε να το βρείτε εδώ

    Ο σύνδεσμος της ανάρτησης στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ είναι εδώ

    Στην συνέχεια παραθέτω το πρόγραμμα εξετάσεων των ΕΠΑΛ (Ομάδα Α).


    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2014 
    ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄) 
    ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ 



    ΗΜΕΡΑ
    ΗΜΕΡ/ΝΙΑ
    ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
    ΠΕΜΠΤΗ
    29-5-2014
    -ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
    ΤΡΙΤΗ
    03-6-2014
    -ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ι
    ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
    13-6-2014
    -ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
    -ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
    -ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΙΙ
    -ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ
    -ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΙΙ
    ΣΑΒΒΑΤΟ
    14-6-2014
    -ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΙΙ
    -ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
    -ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
    -ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
    -ΑΝΘΟΚΗΠΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
    -ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
    ΔΕΥΤΕΡΑ
    16-6-2014
    -ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ
    -ΔΟΜΗΜΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
    -ΑΓΩΓΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
    -ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ
    -ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ
    ΤΡΙΤΗ
    17-6-2014
    -ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ
    -ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΙΙ
    -ΦΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
    -ΑΡΧΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
    -ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΙΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ-ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ
    ΤΕΤΑΡΤΗ
    18-6-2014
    -ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ
    -ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΕΩΝ
    -ΜΗΧΑΝΕΣ ΠΛΟΙΟΥ Ι
    -ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
    -ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΠΙΟΥ
    ΠΕΜΠΤΗ
    19-6-2014
    -ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
    -ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
    -ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΨΥΞΗΣ
    -ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ ΙΙ
    -ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΦΟΡΤΙΩΝ









    Τρίτη 15 Απριλίου 2014

    MOOCs: Λιγότερη επικοινωνία και περισσότερη παιδαγωγική παρακαλώ!


    Αντιγραφή από το http://mysatelite.wordpress.com

    MOOCs: Λιγότερη επικοινωνία και περισσότερη παιδαγωγική παρακαλώ!

    Χαιρετίσαμε με μεγάλο ενθουσιασμό και με πολλά άρθρα την άφιξη των μαζικών διαδικτυακών και δωρεάν μαθημάτων ως την πιο ελπιδοφόρα σελίδα στη σύγχρονη εκπαίδευση.

    Το παρακάτω άρθρο που διαβάσαμε και μεταφράσαμε από την ιστοσελίδαThot cursus, γράφτηκε από την Christine Vaufrey με αφορμή ένα εκτενές άρθρο του Sir John Daniel, πρώην προέδρου του βρετανικού ανοιχτού πανεπιστημίου (Open University). Σε αυτό εξετάζει με εποικοδομητική κριτική ματιά την εκπαιδευτική αξία αυτών των πρωτοβουλιών υπό το φως της πολυετούς εμπειρίας σε θέματα μάθησης εξ αποστάσεως και εκπαίδευσης ενηλίκων. Αξίζει να το διαβάσετε.

    H πρωτοφανής επιτυχία των Moocs (Massive open online course) πρέπει να είναι πικρή για όσους μόχθησαν δεκαετίες τώρα για την παραγωγή μαθημάτων υψηλής ποιότητας εξ αποστάσεως.
    Με μια κίνηση ματ, τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της Βορείου Αμερικής έδωσαν ελεύθερη πρόσβαση μέσα από ειδικές πλατφόρμες, σε χιλιάδες μαθήματα on-line, ενώ δηλώνουν περήφανα ότι στοχεύουν σε ένα δισεκατομμύριο διδασκομένους.

    Όμως τα Πανεπιστήμια αυτά δεν ασχολούνται με το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα των διδασκομένων. Ούτε έχει σημασία αν μόνο το 5 με 10% απ’αυτούς φτάνουν μέχρι το τέλος των μαθημάτων. Ούτε ακόμα ασχολούνται να αναγνωρίσουν την προσπάθεια εκμάθησης που καταβάλλεται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, καθώς δεν απονέμει οποιαδήποτε πανεπιστημιακή πίστωση εις αντάλλαγμα μιας εξέτασης στο τέλος των μαθημάτων, αλλά δίνει μόνο ένα πιστοποιητικό που μόνο οι πιο τυχεροί και πιο πλούσιοι -του EdX και της Coursera- θα μπορούν να ανταλλάξουν με πραγματική πιστοποίηση (credits) για το πτυχίο τους.

    Πανεπιστήμια πιο γνωστά για την έρευνα τους παρά για τη διδασκαλία τους
    Αυτή η αναιδής άνεση επιβεβαιώνεται επίσης από την παραδοσιακή -για να μην πούμε απηρχαιωμένη- παιδαγωγική προσέγγιση που υιοθετείται από τα πανεπιστήμια των προγραμμάτων αυτών. Πρόκειται για απλή μεταφορά περιεχομένου μέσω κειμένων τύπου ευρετηρίου ή βίντεο των 15 λεπτών, σε συνδυασμό με κουίζ και άλλες απλές ασκήσεις αξιολόγησης. Εξαφανίστηκε όλη η προηγούμενη προσπάθεια προσεκτικής εκπόνησης διαδικτυακών ποιοτικών μαθημάτων, όπου ο διδασκόμενος αναγνωρίζεται ως ύπαρξη, μπορεί να συμμετάσχει σε πολλαπλές ανταλλαγές και έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο σε ποικίλες μορφές!

    Προφανώς, ο Sir John Daniel, πρώην πρόεδρος του βρετανικού ανοιχτού πανεπιστημίου Open University και ένθερμος οπαδός των ελεύθερων εκπαιδευτικών πόρων (Open Educational Resources), δεν συμπαθεί ιδιαίτερα τα xMoocs όπως διαγράφονται σήμερα. Ένα μεγάλο και πρόσφατο άρθρο το πιστοποιεί. Με τίτλο «Making Sense of Moocs : Musing in a Maze of Myths, Paradox and Possibility«, το άρθρο προσπαθεί να σπάσει την ασπίδα ενθουσιασμού που περιέβαλε την ανακοίνωση της ανάμιξης των πιο φημισμένων αμερικανικών πανεπιστημίων στην παραγωγή των Moocs, καπαρώνοντας συγχρόνως ένα ακρώνυμο που κρύβει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία της εκμάθησης και της εκπαίδευσης και ονομάζονται πλέον cMoocs.

    Ο Sir John Daniel εκφράζει μια ισχυρή πεποίθηση:

    δεν γινόμαστε παραγωγοί ποιητικών διαδικτυακών μαθημάτων απλώς επειδή το επιθυμούμε.

    Έχει και μια δεύτερη πεποίθηση :

    τα πανεπιστήμια που σήμερα εμπλέκονται στην μαζική παραγωγή xMoocs έχουν χτίσει την φήμη τους πάνω στις εξαιρετικές ερευνητικές εργασίες μάλλον παρά στην ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχουν.

    Προσκαλεί τον αναγνώστη του άρθρου του να δει τι συμβαίνει πέρα από τς πλατφόρμες EdX ή Coursera, σε ό,τι αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Σε χώρους όπου το κύριο μέλημα είναι το ποσοστό επιτυχίας των διδασκομένων και το ποσοστό απόκτησης διπλώματος. Σε τόπους όπου ομάδες ολόκληρες συναγωνίζονται για τη δημιουργία διαδικτυακών μαθημάτων που τηρούν τους διεθνείς κανόνες ποιότητας.

    Ένα σχήμα μάθησης εν τη γενέσει
    Ο Sir John Daniel δεν απορρίπτει τα Μοocs μονομιάς. Απ’τη μια, σημειώνει στο (περιθώριο) τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ των xMoocs, που χτίστηκαν με βάση τα παραδοσιακά μοντέλα προκαθορισμένων μαθημάτων, προσαρμοσμένα στους διδασκομένους, και των cMoocs που πειραματίζονται με πραγματικές εναλλακτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις απόκτησης γνώσης μέσα από ανταλλαγές ον λάιν και με βάση την παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου από τους συμμετέχοντες. Απ” την αλλη, προβλέπει ότι καθώς ο αριθμός των Moocs θα αυξάνεται, ο ανταγωνισμός θα κάνει την εμφάνισή του και η πραγματική ικανοποίηση των διδασκομένων, όχι μόνο από άποψη πρόσβασης στο περιεχόμενο αλλά κυρίως σε επίπεδο πραγματικής εκμάθησης και όσον αφορά στη λήψη πτυχίων, θα κάνει τη διαφορά. Με ένα fair playεντελώς βρετανικό, ο Daniel υπενθυμίζει ότι οι βλέψεις του MIT και του Stanford ήταν, κατά το άνοιγμα των xMoocs, να αναλύσουν το πώς οι νέες τεχνολογίες επιδρούν στην εκμάθηση και πώς μπορούν να βελτιώσουν την εκπαιδευτική πρακτική. Τα μίντια πήραν το πάνω χέρι μετά, ιδιαίτερα στα γραφεία επικοινωνίας αυτών των πανεπιστημίων, τάζοντας παγκόσμια πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση χάρη στα Moocs, χωρίς κάν να έχουν κάνει την πρώτη αξιολόγηση της διάδοσής τους σε μια κλίμακα που μέχρι τώρα δεν έχουμε φτάσει ποτέ.

    Χωρίς αμφιβολία, οι παραγωγοί των Moocs θα βελτιώσουν τις εφαρμογές τους, και τα πανεπιστήμια και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν. Αυτό επιτάσσει να βρούμε ένα οικονομικό μοντέλο παραγωγής που επιτρέπει στην αρχή της διαδικασίας μια εκπαιδευτική σύλληψη υψηλής ποιότητας. Ο Sir John Daniel δίνει το παράδειγμα μιας τέτοιας πρότασης πολύ λιγότερο γνωστής από τα xMoocs του ΜΙΤ, αλλά που επέτρεψε σε πολλά αμερικάνικα κρατικά πανεπιστήμια να προσφέρουν ποιοτικά μαθήματα στο διαδίκτυο και με χαμηλό κόστος για τους φοιτητές. Η Academic Partnerships είναι μια σύμπραξη δημοσίου-ιδιωτικού τομέα, στο πλαίσιο της οποίας μια τράπεζα χρηματοδοτεί την όλη προσπάθεια διαδικτυακής παροχής μαθημάτων και παρακολούθησης των φοιτητών από εξειδικευμένο προσωπικό και με στόχο να αποτρέψει τον αριθμό εγκατάλειψης σπουδών καθ’όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης.

    Θα μας άρεσε τέτοιες πρωτοβουλίες να αφορούν και τα cMoocs, που έχουν χωρίς αμφιβολία πολλά προτερήματα σε όρους παιδαγωγικούς αλλά υπολείπονται πόρων, με εξαίρεση τα πρωτοποριακά καναδέζικα πανεπιστήμια.

    Δεν έχουμε ακόμα τελειώσει με το θέμα των Moocs.

    Αλλά μήπως να τα αντιμετωπίσουμε όπως είναι : παιδαγωγικοί πειραματισμοί, προϊόντα εν τη γενέσει τους, που από εδώ και στο εξής μας επιτρέπουν να φανταστούμε ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον για την ανώτατη παιδεία, εντός και εκτός των ακαδημαϊκών τειχών. Μένει τώρα η εμπειρία και οι πολλές πρωτοβουλίες που αποκομίστηκαν με τα χρόνια σε θέματα μάθησης εξ αποστάσεως και εκπαίδευσης ενηλίκων να αξιοποιηθούν, προς όφελος πάντα των διδασκομένων.

    Η μετάφραση είναι της Φαίδρας Σίμιτσεκ

    Ανοιχτά ακαδημαϊκά μαθήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων


    Μια παρουσίαση της κ. Καμήλαλης Δέσποινας σχετικά με τα ανοιχτά ακαδημαϊκά μαθήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων

    Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

    Οδηγίες για τον τρόπο αξιολόγησης των μαθημάτων της Α τάξης των ΕΠΑΛ για το σχολικό έτος 2013-14





    Οδηγίες για τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων της Α τάξης ΕΠΑΛ για το σχολικό έτος 2013-14 θα βρείτε εδώ.

    Μεταξύ άλλων για ο μάθημα εφαρμογές πληροφορικής η εγκύκλιος προβλέπει τα εξής:

    ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 
    (για όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού) 


    Η γραπτή εξέταση στο μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής περιλαμβάνει θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας και συγκεκριμένα:

    α) δύο (2) θέματα θεωρίας,

    β) δύο (2) θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων.

    Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των μαθητών, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.

    Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του μαθητή να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.

    Η βαθμολογία προκύπτει κατά 50% από τα θέματα της θεωρίας (2x25%) και κατά 50% από τις ασκήσεις ή τα προβλήματα (2x25%).


    Επισημαίνεται ότι στα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού, τα θέματα τίθενται από τον διδάσκοντα/ τους διδάσκοντες και δεν ισχύει για αυτά η Τράπεζα Θεμάτων.

    Κυριακή 13 Απριλίου 2014

    Ερωτήματα προς απάντηση από το HarvardX...


    Τι κινητοποιεί τους μαθητές;

    Πως οι μαθητές διατηρούν τη γνώση;

    Ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διδάξουμε πολύπλοκες έννοιες;

    Δείτε περισσότερα στο http://news.harvard.edu/gazette/story/2014/01/harvard-and-mit-release-working-papers-on-open-online-learning/



    Σάββατο 12 Απριλίου 2014

    Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

    Να τι είναι διδακτορικό σε εικόνες...


    Ο Matt Might είναι ένας καθηγητής πληροφορικής στο University of Utah, ο οποίος αποφάσισε να μας… ζωγραφίσει το “τι εστί διδακτορικό”!

    Μάλιστα, το όλο εγχείρημα είναι σαν να περιγράφει τη δουλειά των PhD ερευνητών σε παιδάκια δημοτικού! Όμως, δεν ξεφεύγει από αυτό που θέλει να πει: Η γνώση δεν σταματά ποτέ!

    Για το λόγο αυτό, πρέπει οι άνθρωποι που έχουν ως έργο ζωής να εξελίξουν την επιστήμη τους να προσπαθούν όλο και σκληρότερα για να σπάσουν το “φράγμα” όσων ήδη γνωρίζουν!








    Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

    Ο κύριος των υπολογιστών (με τα μάτια ενός παιδιού).


    Είναι προφανές ότι ο κόκκινος κύριος που διακρίνεται από τους σι-θρου τοίχους του σχολείου να κάθεται μπροστά στον υπολογιστή και να δείχνει την οθόνη είναι "ο Κύριος των υπολογιστών" (http://okiriostonopologiston.blogspot.com). Ανέκαθεν μου άρεσε το κόνσεπτ του "διάφανου σχολείου στην κοινωνία". Διάφανου με την έννοια του ανοιχτού...
    Η καλλιτέχνης (όταν ρωτήθηκε) είπε ότι το μαλλί μου πετάει λιγάκι γιατί είμαι ιδρωμένος (αντιλαμβάνεται το παιδί ότι το έργο του εκπαιδευτικού είναι δύσκολο ;-)). Κόκκινος και ιδρωμένος είμαι συνήθως όταν κάνω μάθημα, με 110 σφυγμούς...

    Παρατηρήστε επίσης ότι τα παιδάκια της τάξης είναι super χαρούμενα. Η καλλιτέχνης είναι ακόμη στην ηλικία που το σχολείο και η διαδικασίας της μάθησης σημαίνει χαρά, σε μερικά χρόνια αυτή η αίσθηση (δυστυχώς) θα έχει αντιστραφεί κι εμείς θα έχουμε επιτελέσει το έργο μας :-(