Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022
Δίκτυα Υπολογιστών
Νοεμβρίου 27, 2022 Philippos Koutsakas
Δίκτυα Υπολογιστών
Η παρουσίαση που χρησιμοποιήσαμε στην τάξη
Ασκήσεις και δραστηριότητες δικτύου
- Παίζοντας με εντολές δικτύωσης ipconfig, ifconfig, ping, tracert εδώ: https://docs.google.com/document/d/1LnEqGTHjU8s5jGqhaAMtryqdyA3GfxXvXedzWL6wxus/edit?usp=sharing και
- Περισσότερες σχετικές δραστηριότητες θα βρείτε στο σχολικό βιβλίο της Γ τάξης του τομέα πληροφορικής των ΕΠΑΛ εδώ: https://drive.google.com/file/d/1oM2jOUsjNOxsOHHLtbyPLhNWLsF8EFT6/view?usp=sharing
- Ακόμη περισσότερες δραστηριότητες θα βρείτε στον πλήρη οδηγό εργαστηριακών ασκήσεων δικτύων ΗΥ εδώ: https://drive.google.com/file/d/1LMzUvF-jQFWMzrGaEDek5Xe-RCGKzReo/view?usp=sharing
Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022
Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή
Νοεμβρίου 17, 2022 Philippos Koutsakas
Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή
Υλικό προς Μελέτη
Το 5ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ
Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη
Βιντεοδιάλεξη που παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του 3ου Κεφαλαίου...
Δραστηριότητα "Γνωριμία με το λογισμικό του ΗΥ" διαθέσιμη ΕΔΩ
Δραστηριότητα Λογισμικού Συστήματος και Λογισμικού Εφαρμογών διαθέσιμη ΕΔΩ
Σταυρόλεξο "Λογισμικό", διαθέσιμο ΕΔΩ
Σταυρόλεξο "Κατηγορίες Λογισμικού", διαθέσιμο ΕΔΩ
Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή Συμπλήρωση κενών, διαθέσιμο ΕΔΩ
Quiz για το Λογισμικό, διαθέσιμο ΕΔΩ
Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022
AppInventor: Ομαδική Εργασία
Νοεμβρίου 11, 2022 Philippos Koutsakas
- για να χρησιμοποιήσετε όλες τις γνώσεις που αποκτήσατε καθ 'όλη τη διάρκεια του προηγούμενου διαστήματος
- για να ψάξετε τις επιπλέον δυνατότητες του AppInventor
- για να δημιουργήσετε κάτι που είναι πρωτότυπο, που λύνει ένα πρόβλημα ή εξυπηρετεί έναν σκοπό.
- να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο
- να υποβάλλετε (στην eclass του μαθήματος μας) μία παρουσίαση που θα περιγράφει
- το θέμα,
- τη σχεδίαση,
- τη λειτουργικότητα και
- τον τρόπο που συνεργαστήκατε στο πλαίσιο της ομάδας σας
- ένα παράδειγμα πατουσίασης θα βρείτε ΕΔΩ
- να υποβάλλετε (στην eclass του μαθήματος μας) την εφαρμογή που θα έχετε υλοποιήσει για AppInventor σε μορφή αρχείου .apk
Αν δεν σας εμπνέουν τα παραπάκω μπορείτε να κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο για επιπλέον πηγές...
Ιδέες για σχετικά projects μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
- Η εφαρμογή του μήνα σε AppInventor: https://appinventor.mit.edu/explore/app-month-gallery
- Νικήτριες εφαρμογές του AppAthon https://appathon.appinventor.mit.edu/results
- Παραδείγματα Εφαρμογών σε AppInventor: http://appinventor.mit.edu/explore/teach/example_projects
- Οδηγοί και Tutorials σε AppInventor: https://appinventor.mit.edu/explore/app-building-guides
- Εφαρμογές AppInventor από την Ώρα του Κώδικα: http://appinventor.mit.edu/explore/hour-of-code
- Δημιουργία εφαρμογών με τον AppInventor: https://drive.google.com/file/d/1-KxIBGWH2gh9-CPCojSEiH2bm8Q1z75W/view?usp=sharing
- Πολλές διαθέσιμες εφαρμογές με την μορφή tutorial είναι διαθέσιμες ΕΔΩ
- Επίσης πολλά tutorials διαθέσιμα ΕΔΩ
- Android, Where's My Car? ΕΔΩ
- Fake Voice Tutorial ΕΔΩ
- Photo Booth Tutorial ΕΔΩ
- QuizMe Tutorial ΕΔΩ
- SnowGlobe Tutorial ΕΔΩ
- Magic Eight Ball Tutorial ΕΔΩ
- Space Invader Tutorial ΕΔΩ
- MakeQuiz and TakeQuiz Tutorial ΕΔΩ
- State Quiz App Tutorial ΕΔΩ
Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2022
Κεφάλαιο 2: Το υλικό του Υπολογιστή
Νοεμβρίου 06, 2022 Philippos Koutsakas
Κεφάλαιο 2: Το υλικό του Υπολογιστή
Υλικό προς Μελέτη
Το 2ο Κεφάλαιο του Σχολικού Βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ
Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη
Δραστηριότητες για το Υλικό του Υπολογιστή
Δραστηριότητα 1 (μέσα στην τάξη): Εννοιολογικός Χάρτης
- Popplet (https://www.popplet.com/)
- MindMap (https://www.mindmup.com/)
Δραστηριότητα 2 (μέσα στην τάξη): Εξερευνώ το κουτί του ΗΥ
Δραστηριότητα 3 (μέσα στην τάξη): Συσκευές Εισόδου/Εξόδου
Εργασίες για το Υλικό του Υπολογιστή
Εργασία 1: Ο δικός μου υπολογιστής
Εργασία 2: Το υλικό του Υπολογιστή (Αντιστοίχισης)
Εργασία 3: Το υλικό του Υπολογιστή (Πολλαπλής)
Εργασία 4: Το υλικό του Υπολογιστή (Κενά)
Εργασία 5: Το υλικό του Υπολογιστή (Σωστό/Λάθος)
Εργασία 6: Κύρια ή Περιφερειακή Μνήμη
Εργασία 7: Δημιουργήστε το δικό σας σταυρόλεξο
- 1ο & 2ο κεφάλαια Πληροφορικής α' γυμνασίου ΕΔΩ
- Το υλικό μέρος του Υπολογιστή ΕΔΩ
- Υλικό Υπολογιστή ΕΔΩ
- Το υλικό του υπολογιστή ΕΔΩ
- την φράση "Υλικό του Υπολογιστή"
- την τάξη σας
- τα αρχικά του ονόματος σας
- τα αρχικά του σχολείου μας (ΠΣΠΘ)
Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2022
7 - AppInventor: Να σου πω μία ιστορία
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
8 - AppInventor: Σκύλος φύλακας
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
- Καμβάς (canvas)
- Κινούμενη εικόνα μέσα σε οθόνη (sprite)
- Επαφή με οθόνη (touchdown και touchup)
- Κίνηση σε καμβά με βάση συντεταγμένες x, y
Τα απαιτούμενα αρχεία (εικόνες και ήχοι) είναι διαθέσιμα ΕΔΩ
Η δραστηριότητα δημιουργήθηκε από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής - ΣΕΠ Χίου (https://www.sepchiou.gr/)
9 - AppInventor: Μαγνητισμός
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
Δημιουργία εφαρμογής Magnetism
Θα αναπτύξουμε μια εφαρμογή (σε δύο διαφορετικές εκδόσεις) που θα υλοποιεί το παιχνίδι Magnetism.Επεξήγηση των απαιτούμενων εντολών θα βρείτε ΕΔΩ
Πρώτη έκδοση της εφαρμογής
Το παιχνίδι αποτελείται από μια σιδερένια μπάλα κόκκινου χρώματος, ένα κομμάτι ξύλου και ένα μαγνήτη. Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να σύρει (flung) το ξύλο και την μεταλλική μπάλα προς τον μαγνήτη. Όταν το κάνει αυτό τόσο το ξύλο όσο και η μπάλα θα πρέπει να κινούνται προς την κατεύθυνση που έχει καθορίσει ο χρήστης.Όταν το ξύλο χτυπήσει πάνω στον μαγνήτη θα πρέπει να αναπηδά και να συνεχίζει την κίνηση του προς την αντίθετη κατεύθυνση από την αρχική.
Αντίθετα όταν η μεταλλική μπάλα χτυπήσει πάνω στον μαγνήτη θα πρέπει να μένει κολλημένη πάνω του.
Δεύτερη έκδοση της εφαρμογής
Magnetism Version 2 |
- ήχους σύγκρουσης των αντικειμένων με τον μαγνήτη
- ήχους σύγκρουσης των αντικειμένων μεταξύ τους
- https://freesound.org/
- https://www.zapsplat.com/?s=magnets
- http://soundbible.com/suggest.php?q=wood&x=0&y=0
Προσθήκη επιπλέον οθονών
- μία αρχική οθόνη υποδοχής στο παιχνίδι, η οποία θα περιλαμβάνει:
- κουμπί "Παίξε το παιχνίδι" που θα οδηγεί στο παιχνίδι
- κουμπί "Οδηγίες" που θα οδηγεί στην οθόνη οδηγιών
- κουμπί "Σχετικά με τους δημιουργούς" που θα οδηγεί στην οθόνη που θα παρουσιάζει τους δημιουργούς του παιχνιδιού
- η οθόνη "Οδηγίες" θα περιλαμβάνει
- τίτλο "Πως παίζεται το παιχνίδι"
- το κείμενο των οδηγιών
- κουμπί παίξε το παιχνίδι
- η οθόνη "Σχετικά με τους δημιουργούς" θα περιλαμβάνει
- τίτλο "Δημιουργοί του παιχνιδιού"
- τα ονόματα των δημιουργών
Η αρχική οθόνη της εφαρμογής |
10 - AppInventor: Ζωγραφική με τα δάχτυλα
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
Εφαρμογή "Ζωγραφική με τα δάχτυλα"
Στο σημερινό μάθημα θα κατασκευάσουμε μια εφαρμογή ζωγραφικής με τα δάχτυλα, η οποία θα επιτρέπει να ζωγραφίζουμε ακόμα και πάνω σε φωτογραφίες που τραβάμε με την κάμερα της συσκευής, ενώ θα μπορούμε και να αποθηκεύσουμε τις δημιουργίες μας.Το περιβάλλον της εφαρμογής μας θα μοιάζει κάπως έτσι...
Το περιβάλλον της εφαρμογής "Ζωγραφική με τα δάχτυλα" |
- Υποπρόγραμμα – διαδικασία (procedure).
- Λήψη φωτογραφιών με την κάμερα της συσκευής.
- Σχεδίαση κύκλων και γραμμών σε καμβά.
- Αποθήκευση σχεδίου στη συσκευή.
Βήμα 1: Δημιουργία project και ρυθμίσεις κεντρικής οθόνης
Ξεκινώντας, δημιουργούμε ένα καινούργιο project με όνομα FingerPainting.Βήμα 2: Μεταφόρτωση αρχείων πολυμέσων
Βήμα 3: Σχέδια επάνω στον καμβά
Βήμα 4: Καθαρισμός του καμβά
Βήμα 5: Μια μικρή παλέτα με χρώματα
Βήμα 6: Αλλάζοντας το πάχος της γραμμής
Βήμα 7: Σχέδια πάνω στις φωτογραφίες
Βήμα 8: Καθαρισμός του καμβά (συνέχεια)
Βήμα 9: Αποθήκευση των σχεδίων μας
11 - AppInventor: Πιάσε τη σημαία
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
Θα υλοποιήσουμε ένα παιχνίδι στο οποίο ο παίκτης θα χειρίζεται μια μπάλα με τη βοήθεια του αισθητήρα προσανατολισμού (Orientation Sensor).
Σκοπός τους παιχνιδιού είναι να αγγίξει η μπάλα τη σημαία χωρίς να πέσει μέσα στις τρύπες. Η θέση της σημαίας θα αλλάζει κάθε 4 δευτερόλεπτα.
Η εφαρμογή Catch the ball |
Ακολουθήστε τις οδηγίες που θα βρείτε ΕΔΩ μέχρι και το βήμα 7.
Τα αρχεία της εφαρμογής είναι διαθέσιμα ΕΔΩ
Στη συνέχεια, αντί του βήματος 8 προσθέστε την παρακάτω εντολή:
12 - Appinventor: Κουραμπιεδο-μελονομακαρονο μετρητής :-)
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή που θα μετράει και θα καταγράφει τον αριθμό των μελομακάρονων και τον κουραμπιέδων που έχουμε φάει.
Η εφαρμογή θα περιλαμβάνει
- δύο κουμπιά που όταν πατηθούν αυξάνουν τον αριθμό των μελομακάρονων ή των κουραμπιέδων κατά ένα
- δύο πλαίσια κειμένου που εμφανίζουν τον τρέχων αριθμό μελομακάρονων και κουραμπιέδων που έχουμε φάει
Η εφαρμογή απεικονίζεται στην παρακάτω εικόνα.
Αναλυτικά οι οδηγίες για την ερφαρμογή είναι διαθίσιμες ΕΔΩ
13 - AppInventor: Εφαρμογή Panic Button
Νοεμβρίου 04, 2022 Philippos Koutsakas
Το πρώτο θα είναι το κουμπί πανικού. Όταν ο χρήστης αγγίζει το κουμπί πανικού θα ξεκινάει ο ήχος μιας σειρήνας, ο οποίος θα αναπαράγεται ξανά και ξανά. Ταυτόχρονα, η συσκευή θα στέλνει ένα μήνυμα SMS σε έναν προεπιλεγμένο αριθμό για να ζητάει βοήθεια. Το κουμπί πανικού θα απενεργοποιείται προσωρινά (ιδιότητα enabled), ώστε να είναι ορατό, αλλά ο χρήστης να μην μπορεί να το ξαναπατήσει.
Το δεύτερο κουμπί θα τερματίζει τον ήχο της σειρήνας και θα ενεργοποιεί εκ νέου το κουμπί πανικού.
Η εφαρμογή Panic Button |
Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022
Κεφάλαιο 2.2: Δομή Επιλογής (2.2.7.3)
Νοεμβρίου 03, 2022 Philippos Koutsakas
Ασκήσεις
Θεωρία
Σχολικό Βιβλίο
Ύλη στο σχολικό βιβλίο για την ενότητα 2.2.7.3 είναι διαθέσιμη εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2716/Pliroforiki_B-Lykeiou_html-empl/index2_2.html
Παρουσίαση για τη Δομή Επιλογής
Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022
6 - AppInventor: Ζάρια
Οκτωβρίου 17, 2022 Philippos Koutsakas
Οι βασικές έννοιες που θα μελετήσουμε είναι:
- Γεγονότα (events)
- Τυχαίοι (random) αριθμοί
- Επιταχυνσιόμετρο (accelerometer)
Τα απαιτούμενα αρχεία (εικόνες και ήχοι) είναι διαθέσιμα ΕΔΩ
Υπάρχουν πολλά παιχνίδια για παιδιά που παίζονται με ζάρια. Παράδειγμα το Knock Out...
- Κάθε παίχτης διαλέξει ένα “knock out” νούμερο (6, 7, 8, or 9). Περισσότεροι του ενός παίχτη μπορούν να διαλέξουν το ίδιο kkock out νούμερο.
- Οι παίχτες ρίχνουν τα ζάρια με τη σειρά και αθροίζουν το αποτέλεσμα.
- Αν ένας παίχτης ρίξει 6, 7, 8 ή 9 τότε αποβάλλεται (knocked out) από το παιχνίδι για τον επόμενη γύρο.
Επέκταση της εφαρμογής μπορεί να είναι παιχνίδια σας το Bogle Junior ή το Pizza Part ή το Zombie Dice.
Η δραστηριότητα δημιουργήθηκε από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής - ΣΕΠ Χίου (https://www.sepchiou.gr/)
5 - AppInventor: Ζωάκια με ήχους
Οκτωβρίου 17, 2022 Philippos Koutsakas
Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022
Podcast: Μιχάλης Μπλέτσας: Μια συζήτηση για την εκπαίδευση
Οκτωβρίου 07, 2022 Philippos Koutsakas
Ο Μιχάλης Μπλέτσας, Διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του MIT είναι καλεσμένος της Νίκης Λυμπεράκη για μια ειλικρινή συζήτηση γύρω από την ελληνική εκπαίδευση και την τεχνολογική και επιστημονική κατάρτιση των Ελλήνων. Τι είναι το STEM που ακούμε να μπαίνει τα τελευταία χρόνια στη ζωή των μαθητών; Ποια είναι τα λεγόμενα «soft skills» που πρέπει να καλλιεργήσουμε στις νέες γενιές; Μπορεί τελικά η Ελλάδα να προλάβει το τρένο της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης;
Διαθέσιμο εδώ: https://pod.gr/vodafone-connecting-for-good/mixalis-mpletsas-mia-syzitisi-gia-tin-ekpaideush/
Podcast: Going Undercover
Οκτωβρίου 07, 2022 Philippos Koutsakas
Are deception and secrecy categorically wrong? Or can they be a necessary means to an end? This hour, TED speakers share stories of going undercover to explore unknown territory, and find the truth.
Διαθέσιμο εδώ: https://www.npr.org/programs/ted-radio-hour/570775382/going-undercover
The CoolCatTeacher: Podcasts and more...
Οκτωβρίου 07, 2022 Philippos Koutsakas
10 λεπτα podcast για εκπαιδευτικούς και πολλά περισσότερα..
Διαθέσιμο εδώ: https://www.coolcatteacher.com/
Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022
Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν
Οκτωβρίου 05, 2022 Philippos Koutsakas
Απέναντι στην ελεγχόμενη συχνά γραφειοκρατική διεκπεραίωση των διδακτικών μας καθηκόντων οι παιδαγωγικές αντιλήψεις του Freire όχι μόνο συνεισφέρουν στον προβληματισμό για το ρόλο της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και αποκαλύπτουν τις πραγματικές τους δυνατότητες. Μιλάμε για μια απελευθερωτική παιδαγωγική πράξη, που κάνει τον άνθρωπο περισσότερο άνθρωπο και ανοίγει δρόμους προς την ελευθερία, προς μια πιο δίκαιη και δημοκρατική κοινωνία...
Από την πρώτη επιστολή: Διαβάζοντας τη λέξη διαβάζουμε τον κόσμο!
- Διδασκαλία = ανάγνωση, αναζήτηση
- Διδάσκω πραγματικά = παίρνω κριτική θέση στη διαδικασία της ανακάλυψης
- Μελετώ = αποκαλύπτω
- Διδασκαλία = όχι απλή μεταφορά γνώσης αλλά κριτικός τρόπος κατανόησης και αντίληψης της ανάγνωσης της λέξης και του κόσμου, του κειμένου και του πλαισίου του
- Ο δάσκαλος διαθέτει τα βασικά εργαλεία (όπως ο χτίστης) στη δουλειά του
- Η κατανόηση είναι μια κατεργασία που προϋποθέτει τη συνέργεια δασκάλου μαθητή και τη σωστή χρήση των απαιτούμενων εργαλείων
- Η γνώση θα πρέπει να προβάλλεται ως διαδικασία απαραίτητη για κάτι
- Μετά πρέπει να μάθουμε πώς να μαθαίνουμε
- Αυτό προϋποθέτει αγάπη για τη γνώση
- Η μελέτη πηγή απόλαυσης και χαράς: ασφαλής δείκτης μιας φιλόδοξης εκπαίδευσης!
- Μια κριτική ανάγνωση των κειμένων και του κόσμου έχει να κάνει με αλλαγές που συντελούνται εντός τους.
Δεύτερη επιστολή: Μην αφήνεις να σε παραλύει ο φόβος για ό,τι σε δυσκολεύει!
- Παρακίνησε τους μαθητές σου να θέσουν σε κίνηση τη φαντασία, την περιέργεια και την κριτική σκέψη τους μπροστά σε κάθε εμπόδιο
- Ενθάρρυνέ τους να βλέπουν το κάθε εμπόδιο ως μια νέα πρόκληση
Τρίτη επιστολή: Αγάπησε με πάθος τη διδασκαλία σου!
- Με τη διδασκαλία συμβάλλεις στη σταδιακή αλλαγή των μαθητών
- Δίνεις νόημα στην παρουσία τους στον κόσμο
- Με τη μετάδοση της γνώσης πολεμάς κάθε αυθαιρεσία και κάθε αλαζονεία
Τέταρτη επιστολή: Τα προσόντα του προοδευτικού δασκάλου
- Η ταπεινοφροσύνη (συνδυασμένη με αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό και σεβασμό για τους άλλους): Κανείς δεν τα ξέρει όλα. Κανείς δεν τα αγνοεί όλα. Όλοι ξέρουμε κάτι. Όλοι αγνοούμε κάτι!
- Να είσαι πάντα έτοιμος να διδάξεις και να διδαχθείς
- Κάθε αυταρχισμός οδηγεί στην άκριτη συμμόρφωση και σημαίνει ασέβεια για τα πλάσματα –τους μαθητές μου‐ που μου έχουν εμπιστευτεί
- Πλάι στην ταπεινοφροσύνη πρέπει να βρίσκεται η αγάπη στους μαθητές και στην πράξη της διδασκαλίας
- Πρόκειται για ένα είδος εξοπλισμένης αγάπης χωρίς την οποία οι δάσκαλοι δεν θα μπορούσαν ν’ αντέξουν την κρατική και κοινωνική αδικία και περιφρόνηση.
- Η μαχητική αυτή αγάπη με οπλίζει με θάρρος να αγαπήσω το όραμά μου και να αγωνιστώ γι’ αυτό.
- Μια άλλη αρετή είναι η ανεκτικότητα. Χωρίς αυτήν δεν είναι εφικτό κανένα παιδαγωγικό έργο. Καμιά δημοκρατική εμπειρία. Καμιά προοδευτική εκπαιδευτική πράξη. Είμαι ανεκτικός δεν σημαίνει ότι συναινώ στο μη εφικτό. Δεν συγκαλύπτω την αυθάδεια. Ανεκτικότητα είναι η αρετή που μας μαθαίνει να ζούμε με το διαφορετικό. Μας διδάσκει να μαθαίνουμε απ’ αυτό και να το σεβόμαστε.
- Όμως προσοχή: κανένας δεν μπορεί να διδαχθεί την ανεκτικότητα σ’ ένα περιβάλλον ανευθυνότητας που δεν παράγει δημοκρατία! Η πράξη της ανοχής προϋποθέτει περιβάλλον στο οποίο μπορούν να τίθενται όρια και αρχές σεβαστές.
- Η αποφασιστικότητα: η λήψη αποφάσεων προϋποθέτει την ελευθερία. Η λήψη αποφάσεων είναι συχνά ρήξη. Πρέπει όμως να απέχει από την αυθαιρεσία. Η χαλαρότητα είναι χειρότερη από την κατάχρηση εξουσίας.
- Το ιδανικό: παίρνουμε αποφάσεις μαζί με τους μαθητές μας, αφού αναλύσουμε το πρόβλημα. Άλλες φορές η απόφαση που πρέπει να ληφθεί ανήκει στο πεδίο αρμοδιότητας του εκπαιδευτικού.
- Η αναποφασιστικότητα φανερώνει έλλειψη αυτοπεποίθησης. Αλλά η αυτοπεποίθηση είναι απαραίτητη για όποιον έχει αναλάβει ευθύνες όπως να διοικεί μια τάξη.
- Ο προοδευτικός εκπαιδευτικός βιώνει διαρκώς την ένταση μεταξύ υπομονής και ανυπομονησίας. Στην ισορροπία αυτή εντάσσεται και η λεκτική φειδώ. Να μην χάνουμε τον έλεγχο των λόγων μας. Να μην υπερβαίνουμε τα όρια του συνετού αλλά και ενεργητικού λόγου. Ο λόγος του υπομονετικού είναι πάντα κόσμιος. Ο καλοσυνάτος λόγος μπορεί να γεννήσει την ψευδαίσθηση ότι όλα επιτρέπονται. Ο νευρικός και ανεξέλεγκτος λόγος καταλήγει σε ασυνέπεια και ανευθυνότητα. Δεν αρκεί να αγαπάς. Πρέπει να ξέρεις πώς να αγαπάς.
- Ο εκπαιδευτικός πρέπει να υπερασπίζεται τη χαρά της ζωής, να προσφέρει ολοκληρωτικά τον εαυτό του στη ζωή! Να συμβάλλει στη δημιουργία ενός χαρούμενου και ευτυχισμένου σχολείου. Να εργάζεται για ένα σχολείο‐ περιπέτεια, ένα σχολείο που πάει μπροστά, που δεν φοβάται να ριψοκινδυνεύει, που απορρίπτει τη στασιμότητα. Που μιλά, που συμμετέχει, δημιουργεί, αγαπά, φαντάζεται, αγκαλιάζει με πάθος και λέει ναι στη ζωή. Που δεν αφήνεται στη μοιρολατρική παραίτηση «και τι μπορώ να κάνω»;
- Δεν υπάρχει ζωή και πρόοδος και εξέλιξη χωρίς αγώνα και σύγκρουση!
- Υπέρτατο, τέλος, χρέος του εκπαιδευτικού είναι να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του: το δικαίωμα της ελευθερίας στη διδασκαλία, της κριτικής, το δικαίωμα των καλύτερων συνθηκών άσκησης του εκπαιδευτικού του έργου, το δικαίωμα να επιμορφώνεται και να αμείβεται σωστά. Το δικαίωμα να γίνονται σεβαστά από την πολιτεία τα δικαιώματά του! 5. Πέμπτη επιστολή: Η πρώτη μέρα στο Σχολείο.
- Ο εκπαιδευτικός δεν είναι άτρωτος. Είναι άνθρωπος, όπως και ο μαθητής. Μειονέκτημα για τον εκπαιδευτικό δεν είναι η ανασφάλεια και ο φόβος, αλλά η αδυναμία του να αγωνιστεί να ξεπεράσει το φόβο. Ο φόβος της πρώτης μέρας είναι απολύτως φυσιολογικός. Η ενδεδειγμένη στάση: ειλικρίνεια! Το καλύτερο είναι να πούμε στους μαθητές μας πώς νιώθουμε τη συγκεκριμένη στιγμή, δείχνοντας πως είμαστε άνθρωποι κι έχουμε όρια.
- Όταν αντιμετωπίζουμε το φόβο, κάνουμε το πρώτο βήμα να τον μετατρέψουμε σε θάρρος.
- Από την πρώτη μέρα ο εκπαιδευτικός κατανοεί και σέβεται τις προτιμήσεις των μαθητών του, τον τρόπο που μιλούν, που αντιδρούν… Είναι όλα μέρος της πολιτισμικής τους ταυτότητας, από την οποία δεν λείπει και το στοιχείο της κοινωνικής τάξης. Ο εκπαιδευτικός παρατηρεί και καταγράφει. Μελετά και ξαναμελετά όσα καταγράφει. Βοηθά την τάξη να κατανοήσει τον εαυτό της ως κείμενο.
- Από την ώρα αυτή ο εκπαιδευτικός θεμελιώνει μια σχέση σεβασμού και αφοσίωσης με την τάξη. Δεν περιορίζεται στη μηχανιστική διεκπεραίωση της ύλης. Κατανοεί το περιβάλλον του μαθητή και μπορεί να εξηγήσει την τραγική πολλές φορές ύπαρξη πολλών μη προνομιούχων μαθητών (που δεν βλέπουν όνειρα, μόνο εφιάλτες).
- Χρειαζόμαστε λοιπόν τον επαγγελματικά ικανό και ευαίσθητο δάσκαλο. Όχι απλώς μια μητέρα που κανακεύει. Ο δάσκαλος αυτός δεν φοβάται την τρυφερότητα, δεν είναι κλειστός απέναντι στις συναισθηματικές ανάγκες των ανθρώπων που του έχουν εμπιστευθεί. Δεν είναι άδειος από ζωή και αισθήματα. Κυριαρχείται από την αγάπη. Δεν μπορεί να διδάσκει την ύλη του σαν να μην υπάρχει τίποτε άλλο στον κόσμο.
- Από την πρώτη μέρα στην τάξη ο δάσκαλος πρέπει να δείξει στους μαθητές του τη σημασία της φαντασίας για τη ζωή! Να τονίσει το δικαίωμα που έχουν να φαντάζονται, να ονειρεύονται και να αγωνίζονται για τα όνειρά τους!
Έκτη επιστολή: Η σχέση με τους μαθητές: θεμελιώδης, περίπλοκη και δύσκολη!
- Βάση: ο συγκροτημένος και συνεπής λόγος. Η λογοδοσία.
- Οι μαθητές πρέπει να μάθουν: 1. ότι είναι θεμιτό ν’ αλλάζει κανείς θέση, όταν αλλάζουν τα δεδομένα, 2. να αναζητούν τους λόγους που τους έκαναν ν’ αλλάξουν
- Μόλις οι εκπαιδευτικοί αρχίσουν τη διαδικασία της λογοδοσίας, σιγά‐σιγά θ’ αρχίσουν να κάνουν το ίδιο και οι μαθητές.
- Τι μπορεί να πει όμως κανείς για το δάσκαλο που διδάσκει και απαιτεί συνέπεια, είναι όμως ο ίδιος ασυνεπής;
- Ο δάσκαλος έχει πολλά να διδάξει στα παιδιά, πέρα από τη διδακτέα ύλη
- Οι μαθητές δοκιμάζουν συχνά τον δάσκαλο. Ο δάσκαλος πρέπει να δεχτεί ότι κάποιος μπορεί να τον αμφισβητήσει.
- Είναι δικαίωμα του μαθητή να αμφισβητεί και να εκφράζει δημόσια την αμφιβολία του. Είναι καθήκον του δασκάλου να αποδεικνύει κάθε στιγμή την αλήθεια των λόγων του. Και να ελέγχει την αστήρικτη κριτική.
- Ο δάσκαλος οφείλει να είναι ταπεινός. Να δέχεται ότι δεν είμαστε τέλειοι ούτε αλάθητοι.
- Εξαιρετικά ωφέλιμο: ν’ αφιερώνουμε λίγο χρόνο κάθε δυο μέρες και να καταγράφουμε με τους μαθητές μας αναλυτικά και κριτικά τη γλώσσα και την πρακτική μας. Στιγμές που μας κέντρισαν θετικά ή αρνητικά. Μαθαίνουμε έτσι να παρατηρούμε, να αναλύουμε και εδραιώνουμε μια ειλικρινή συνεργασία.
Έβδομη επιστολή: Από το μιλάω στους μαθητές μου, στο μιλάω με τους μαθητές μου!
- Τήρηση κανόνων – αποστασιοποίηση από το «όλα επιτρέπονται» που ενισχύει τον αυταρχισμό
- Η έλλειψη πειθαρχίας δυναμώνει το φόβο απέναντι στην ελευθερία
- Ο δημοκρατικός δάσκαλος δεν υιοθετεί την απειθαρχία, την ασυνέπεια, το «άς το έτσι για να δούμε τι θα συμβεί»
- Μιλώντας στους μαθητές και με τους μαθητές συμβάλλουμε στη διαμόρφωση υπεύθυνων και με κριτική σκέψη πολιτών.
- Η δημοκρατία, όπως κάθε όραμα, δεν φτιάχνεται με διακηρύξεις αλλά με περίσκεψη και καλλιέργεια. Δεν είναι ο λόγος μου που δηλώνει ότι είμαι δημοκράτης, ότι δεν είμαι ρατσιστής, αλλά οι πράξεις μου. Οι πράξεις μου μαρτυρούν αν είμαι πιστός στο λόγο μου.
Όγδοη επιστολή: Πολιτισμική ταυτότητα και παιδεία
- Είμαστε προγραμματισμένοι να μαθαίνουμε. Η μάθηση και η αναζήτηση αποτελούν μέρος της ύπαρξής μας στον κόσμο.
- Είμαστε προορισμένοι να δημιουργούμε πολιτισμό. Η παιδεία είναι η κατεξοχήν πολιτισμική έκφραση. Είναι η περηφάνια του ανθρώπου γι’ αυτό που αποκτά, πέρα απ’ αυτό που κληρονομεί.
- Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο.
Ένατη επιστολή: ανάμεσα στο θεωρητικό και στο πραγματικό πλαίσιο
- Είμαστε τα μόνα όντα με την ικανότητα να είμαστε ταυτόχρονα και τα αντικείμενα και τα υποκείμενα των σχέσεων που συνυφαίνουμε με τους άλλους.
- Δημιουργούμε την ιστορία κι αυτή μας δημιουργεί και μας ξαναδημιουργεί
- Ξεκινώντας από ένα αναγκαίο θεωρητικό πλαίσιο, πρέπει να αποστασιοποιούμαστε ταυτόχρονα απ’ αυτό και να σκεφτόμαστε την πράξη. Είναι αδύνατο να διδάξω την ύλη χωρίς να γνωρίζω πώς σκέφτονται οι μαθητές μου στο πλαίσιο της καθημερινής τους ζωής. Χωρίς να γνωρίζω τι ξέρουν ανεξάρτητα από το σχολείο, ώστε να τους βοηθήσω να γνωρίσουν καλύτερα αυτά που ήδη ξέρουν και να τους διδάξω αυτά που δεν ξέρουν.
Δέκατη επιστολή: και πάλι για το ζήτημα της πειθαρχίας
- Μας λείπει η πειθαρχία στο σπίτι, στο σχολείο, στο δρόμο, στην κυκλοφορία. Η ανομία και η έλλειψη ευθύνης είναι ασέβεια για τον άλλο. Ασέβεια για τη δημοκρατία, αφού μόνο με την υπευθυνότητα πολεμάμε την αδικία και την ανευθυνότητα του συστήματος.
- Χωρίς πειθαρχία δεν δημιουργεί κανείς πνευματικό έργο. Ποια είναι όμως η υγιής πειθαρχία; Πως θα βρούμε την ισορρόπηση ανάμεσα στην εξουσία και την ελευθερία, πώς θα ξεπεράσουμε μικρόψυχες πολιτικές, πώς θα πούμε όχι στα ατομικιστικά συμφέροντα και πώς θ’ αφήσουμε στην άκρη τις αυταπάτες του σχολαστικού παιδαγωγού; Απαιτώντας ηθικές αρχές πώς θα απομακρυνθούμε από την ασχήμια του πουριτανισμού και θα στοχεύσουμε στην ομορφιά και στην καθαρότητα; Δεχόμενοι την επιστημονική υπευθυνότητα, πώς θα απορρίψουμε τις στρεβλώσεις του επιστημονισμού;
- Στους σκοπούς αυτούς πρέπει να αφοσιωθούμε και όχι στη μονοδιάστατη λογική της μετάδοσης γνώσεων στους μαθητές.
- Μόνο εφόσον οι μαθητές γίνουν σκεπτόμενα υποκείμενα και αναγνωρίσουν ότι είναι εξίσου σκεπτόμενα υποκείμενα με τους δασκάλους, είναι δυνατόν να γίνουν παραγωγικά υποκείμενα του νοήματος ή της γνώσης του αντικειμένου. Στη διαλεκτική αυτή κίνηση η διδασκαλία και η μάθηση γίνονται γνώση και εκ νέου γνώση. Οι μαθητές γνωρίζουν αυτό που δεν γνώριζαν και οι δάσκαλοι κατακτούν εκ νέου αυτό που γνώριζαν ήδη.
- Ναι, ονειρεύομαι, επειδή ως ιστορική οντότητα αν δεν ονειρεύομαι, δεν μπορώ να είμαι οντότητα.
- Ονειρεύομαι, γιατί ο στόχος μου είναι ψηλός: να συμβάλω στη δημιουργία του ελεύθερου πολίτη, όπως τον οραματίστηκε ο Αριστοτέλης, και η ιδιότητα του πολίτη προϋποθέτει πειθαρχία και ελευθερία. Η ιδιότητα του πολίτη δεν αποκτιέται τυχαία. Είναι μια διεργασία που ποτέ δεν τελειώνει και που πάντα πρέπει ν’ αγωνιζόμαστε γι’ αυτήν. Ονειρεύομαι, γιατί κάθε δημοκρατική εκπαίδευση είναι εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη. Του υπεύθυνου, του έντιμου, του συνεπούς και γι’ αυτό ευτυχισμένου πολίτη! Ο σεβασμός στους μαθητές μου προκύπτει από τη λογοδοσία μου στο ζήτημα της προσφοράς μου στην ιδιότητα του πολίτη.
Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2022
Κεφάλαιο 2.2: Αλγόριθμος, Δεδομένα, Έξοδος, Είσοδος, Εκχώρηση τιμής, Δομή ακολουθίας
Σεπτεμβρίου 27, 2022 Philippos Koutsakas
2.2.7.1 Εκχώρηση, Είσοδος και Έξοδος τιμών2.2.7.2 Δομή ακολουθίας
Ακολουθούν παρουσιάσεις για τις αντίστοιχες ενότητες του σχολικού βιβλίου
Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2022
Φτιάχνω το δικό μου σταυρόλεξο με το crosswordslab
Σεπτεμβρίου 23, 2022 Philippos Koutsakas
- τη λέξη
- ένα κενό και
- την περιγραφή της λέξης
νυχτερίδα Ιπτάμενο θηλαστικό
ελέφαντας Έχει προβοσκίδα
καγκουρό Μεγάλο μαρσιποφόρο
Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2022
Κεφάλαιο 2.1: Πρόβλημα. Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ
Σεπτεμβρίου 21, 2022 Philippos Koutsakas
Πολύ χρήσιμο υλικό για τη διδακτική του συγκεκριμένου κεφαλαίου υπάρχει στο υλικό αναφοράς της επιμόρφωσης επιπέδου Β2 της Πληροφορικής που είναι διαθέσιμο ΕΔΩ
Μέχρι την επόμενη συνάντηση μας
- μελετήστε το κεφάλαιο 2.1 του σχολικού βιβλίου ΕΔΩ
- μελετήστε την παρουσιάση που ακολουθεί
- επιλέξτε και λύστε (μέσα στην τάξη) τρεις ακήσεις από το Φυλλάδιο-0 που θα βρείτε ΕΔΏ. Θα πρέπει να επιλέξετε μία άσκηση από κάθε κατηγόρία ασκήσεων (εύκολες, μέτριας δυσκολίας, δύσκολες)
Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2022
Η πλατφόρμα e-class
Σεπτεμβρίου 07, 2022 Philippos Koutsakas
Όλα σε ένα ΕΔΩ
Συνοπτική παρουσίαση για την open eClass ΕΔΩ
Τι είναι η eclass
Δύο σενάρια αξιοποίησης της eclass
Πρώτο σενάριο αξιοποίησης της eclass: ως ηλεκτρονικό βιβλίο ύλης
- Δημιουργία νέου μαθήματος ("κλειστό μάθημα")
- Μάθημα με ενότητες (εβδομαδιαίες, θεματικές)
- Ενεργά / Ανενεργά εργαλεία
- Πρόσκληση μαθητών/τριών
- Ανάρτηση καθημερινά
- τι κάναμε σήμερα (θεωρία)
- τι έχουμε για την επόμενη (ασκήσεις) και αν θέλουμε να το κάνουμε και λιγάκι πιο advanced αναβάζουμε και ένα πι-ντι-εφ ;-)
- Δημιουργία νέου μαθήματος ("κλειστό μάθημα" με "ανοιχτό περιεχόμενο")
- Μάθημα με ενότητες (εβδομαδιαίες, θεματικές)
- Ενεργά / Ανενεργά εργαλεία
- Πρόσκληση μαθητών/τριών
- Δημιουργία ομάδων
- Συνδυασμός του μαθήματος με άλλα εργαλεία
- περιεχόμενο με links σε pdf ή G-Docs ή αναρτήσεις σε Blogger
- ασκήσεις σε G-Forms, G-Docs ή Ασκήσεις του e-class
- Δημιουργία Εργασιών
- keep it simple, keep it small...
- περιεχόμενο μόνο στη Ροή (όχι ανακοινώσεις, μηνύματα, κλπ)
- όσο λιγότερα εργαλεία τόσο καλύτερα
- πρωτόκολλα συνεργασίας με τους μαθητές
- χρησιμοποιήστε εικόνες
- εκπαιδευτικό υλικό σε GSlides και GDocs (καλύτερη μορφοποίηση)
- ασκήσεις σε κάποια άλλη πλατφόρμα
- εργασίες μέσα στην e-class
- και προς Θεού, όχι βαθμολόγιο στην eclass
- Για ένα από τα μαθήματα που διδάσκετε δημιουργήστε μάθημα στην eclass με την μορφή "μάθημα με ενότητες"
- Προσκαλέστε τους μαθητές σας
- Δημιουργήστε ομάδες μαθητών
- Αναρτήστε υλικό για τουλάχιστον 3 ενότητες
- Δημιουργήστε μία Εργασία
Τι λειτουργικό σύστημα έχουμε στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας;
Σεπτεμβρίου 07, 2022 Philippos Koutsakas
Στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης χρησιμοποιούμε το Ubuntu Linux LTPS 20.04 για σχολικά εργαστήριο πληροφορικής.
Περισσότερες πληροφορίες για μαθητές στην παρουσίαση που ακουλουθεί
Περισσότερες πληροφορίες για εκπαιδευτικούς στην παρουσίαση που ακολουθεί
Δευτέρα 11 Ιουλίου 2022
Best Fonts for Dyslexia and Why They Work
Ιουλίου 11, 2022 Philippos Koutsakas
Αναδημοσίευση του άρθρου από την ιστοσελίδα "We are Teachers"
Best Fornt for Dyslexia
According to the International Dyslexia Association, as much as 15 to 20 percent of the U.S. population may have symptoms of dyslexia. Those include slow or inaccurate reading, weak spelling, and poor writing. While not all reading problems are caused by dyslexia, some of the same accommodations can help many struggling students. Using the best fonts for dyslexia is one way you can help.
How do these fonts work?
First, it’s important to understand that switching to a different font will not magically “cure” dyslexia, but they can be helpful. As long as you don’t neglect other proven strategies for helping those with dyslexia (and other learning disorders), these fonts are just one more tool in your toolkit.
According to research, the best fonts for dyslexia (and other learning disorders) share these characteristics:
Sans Serif
Image: Creative Spark
This term literally means “without serif.” Serifs are those little projections at the ends of letters some fonts use to make them look a little fancier. Times New Roman is a classic example of a serif font, while Arial is a common sans serif option.
Non-Italic, Non-Oblique
Image: Microsoft Docs
Oblique fonts are a slanted version of a font, while italic fonts have a slanted and more stylized appearance. Either way, this style significantly reduces readability, so stick to upright fonts, also known as roman style.
Monospace
Image: Wikimedia Commons
In a monospace font, each letter (and space) takes up the same amount of horizontal space on a line. The opposite is proportional or variable-width fonts. Monospace fonts are harder to find these days, but there are some good options out there.
Specially designed fonts like Dyslexie and OpenDyslexic add one more feature. They strive to make the differences in mirrored letters like “d” and “b” more obvious, with subtle changes to their appearance. Some researchers feel that special fonts like Dyslexie don’t offer any true benefits at all. But they also say there’s no harm in trying them out.
Best Standard Fonts for Dyslexia
This sans serif, non-italic font isn’t monospaced, but Arial is still a good choice as long as you don’t italicize it.
If you’re looking for a serif font, try Courier. It’s monospaced, which makes it easier to read than its cousin Times New Roman.
Here’s another sans serif font to try. Note that like Arial, it’s not monospaced, but it is still clear and easy to read.
Another font that’s not monospaced but is sans serif, Verdana is overall rated as fairly easy to read.
Specially Designed Fonts for Dyslexia
There are a few fonts on the market that may or may not make a real difference for those with dyslexia. While the research is still out, it doesn’t hurt to give them a try.
In Dyslexie, letters have heavier bottoms, slightly adjusted shapes, and longer sticks. This is a licensed font, and you’ll need to pay to use it in all your programs. Learn more about Dyslexie here.
OpenDyslexic is a free font and uses heavier bottoms and irregular shapes just like Dyslexie. Find out more about OpenDyslexic here.
Other Good Fonts for Dyslexia
Try not to shudder, but Comic Sans is often recommended for folks with dyslexia. The irregular design of the letters makes it easier to read. (Only “b” and “d” are true mirrors.)
You can also try Century Gothic, Trebuchet, Calibri, Open Sans, and
Tahoma, among others. In general, just remember to choose simple fonts
without serifs that provide good spacing between letters. Avoid fonts
that are “condensed,” and don’t use italicized versions.