το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022

Επικοινωνία και Διαδίκτυο, Εφαρμογές Πληροφορικής Α ΓΕΛ


Επικοινωνία και Διαδίκτυο

9.3 Από τον Web 1.0 στον Web X.0

Το κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου είναι διαθέσιμο εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2714/Pliroforiki_A-Lykeiou_html-empl/index3_9.html

Η παρουσίαση που θα χρησιμοποιήσουμε στην τάξη είναι διαθέσιμη εδώ: 

10.1 Υπηρεσίες Διαδικτύου
10.2 Ο παγκόσμιος ιστός, υπηρεσίες και εφαρμογές Διαδικτύου

Η παρουσίαση που θα χρησιμοποιήσουμε στην τάξη είναι διαθέσιμη εδώ: 


Δίκτυα Υπολογιστών


Δίκτυα Υπολογιστών

Από τα δίκτυα των φίλων και των γνωστών μας μέχρι τα οδικά και τηλεπικοινωνιακά δίκτυα έως τα δίκτυα υπολογιστικών συστημάτων...

Το κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2716/Pliroforiki_B-Lykeiou_html-empl/index3_3.html

Η παρουσίαση που χρησιμοποιήσαμε στην τάξη

Ασκήσεις και δραστηριότητες δικτύου






Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022

Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή


Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή

Υλικό προς Μελέτη

Το 5ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ

Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη

Βιντεοδιάλεξη που παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του 3ου Κεφαλαίου...

Δραστηριότητα "Γνωριμία με το λογισμικό του ΗΥ" διαθέσιμη ΕΔΩ

Δραστηριότητα Λογισμικού Συστήματος και Λογισμικού Εφαρμογών διαθέσιμη ΕΔΩ

Σταυρόλεξο "Λογισμικό", διαθέσιμο ΕΔΩ

Σταυρόλεξο "Κατηγορίες Λογισμικού", διαθέσιμο ΕΔΩ

Γνωριμία με το Λογισμικό του Υπολογιστή Συμπλήρωση κενών, διαθέσιμο ΕΔΩ

Quiz για το Λογισμικό, διαθέσιμο ΕΔΩ



Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022

AppInventor: Ομαδική Εργασία


Η ομαδική εργασία είναι μια ευκαιρία 
  • για να χρησιμοποιήσετε όλες τις γνώσεις που αποκτήσατε καθ 'όλη τη διάρκεια του προηγούμενου διαστήματος
  • για να ψάξετε τις επιπλέον δυνατότητες του AppInventor 
  • για να δημιουργήσετε κάτι που είναι πρωτότυπο, που λύνει ένα πρόβλημα ή εξυπηρετεί έναν σκοπό.
Για την επιλογή του θέματος της ομαδικής σας εργασίας θα ήθελα αφού πάρετε ιδέες από τους παρακάτω συνδέσμους να αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη και να διαλέξετε το πιο ενδιαφέρον και πρωτότυπο θέμα που μπορείτε να σκεφτετείτε :-) Όσο πιο "τρελή" η ιδέα σας τόσο το καλύτερο :-)

Για την εργασία σας θα πρέπει:
  1. να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο
  2. να υποβάλλετε (στην eclass του μαθήματος μας) μία παρουσίαση που θα περιγράφει 
    • το θέμα, 
    • τη σχεδίαση, 
    • τη λειτουργικότητα και 
    • τον τρόπο που συνεργαστήκατε στο πλαίσιο της ομάδας σας
    • ένα παράδειγμα πατουσίασης θα βρείτε ΕΔΩ
  3. να υποβάλλετε (στην eclass του μαθήματος μας) την εφαρμογή που θα έχετε υλοποιήσει για AppInventor σε μορφή αρχείου .apk
Η εργασία σας μπορεί να είναι είτε ένα ατόφιο project που θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους, είτε συνδυασμός ενός ή περισσοτέρων projects ή (ακόμη καλύτερα) κάτι εντελώς καινούριο και πρωτότυπο. ΠΡΟΣΟΧΗ: είναι απαραίτητο να αναφέρετε τις πηγές από τις οποίες εμπνευστήκατε για την εργασία σας.

Αν δεν σας εμπνέουν τα παραπάκω μπορείτε να κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο για επιπλέον πηγές...

Ιδέες για σχετικά projects μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:





Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2022

Κεφάλαιο 2: Το υλικό του Υπολογιστή


Κεφάλαιο 2: Το υλικό του Υπολογιστή

Υλικό προς Μελέτη

Το 2ο Κεφάλαιο του Σχολικού Βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ

Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη


Βιντεοδιάλεξη που παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του 2ου Κεφαλαίου...


Δραστηριότητες για το Υλικό του Υπολογιστή

Δραστηριότητα 1 (μέσα στην τάξη): Εννοιολογικός Χάρτης

Δημιουργήστε έναν εννοιολογικό χάρτη για το Υλικό του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή. 
Ο εννοιολογικός χάρτης να περιλαμβάνει όσες περισσότερες συσκευές εισόδου και εξόδου μπορείτε να βρείτε. 
Αν θέλετε μπορείτε να δημιουργήσετε και μία τρίτη κατηγορία για τις συσκευές που είναι ταυτόχρονα εισόδου και εξόδου.

Προτείνω να χρησιμοποιήσετε μία από τις δύο παρακάτω εφαρμογές:
Αφού δημιουργήσετε τον εννοιολογικό σας χάρτη αποθηκεύστε τον στον προσωπικό σας φάκελο χρησιμοποιώντας το κουμπί Print Screen του πληκτρολογίου σας.

Δραστηριότητα 2 (μέσα στην τάξη): Εξερευνώ το κουτί του ΗΥ

Εξερευνήστε (για 2-3 λεπτά) την κεντρική μονάδα και προβάλετε συνοπτικές πληροφορίες για τις επιμέρους συσκευές της.  Η δραστηριότητα είναι διαθέσιμη ΕΔΩ

Δραστηριότητα 3 (μέσα στην τάξη): Συσκευές Εισόδου/Εξόδου

Τοποθετήστε τις συσκευές εισόδου/εξόδου στην κατάληλη κατηγορία. Η δραστηριότητα είναι διαθέσιμη ΕΔΩ

Εργασίες για το Υλικό του Υπολογιστή

Εργασία 1: Ο δικός μου υπολογιστής

Στην εργασία αυτή θα πρέπει να βρείτε και να καταγράψτε τα χαρακτηριστικά του δικού σας υπολογιστή.
Αν ο υπολογιστής σας "τρέχει Windows" θα βρείτε τα στοιχεία του επεξεργαστή και της κύριας μνήμης κάνοντας δεξί κλικ στο εικονίδιο “Αυτός ο Υπολογιστής” και επιλέγοντας “Ιδιότητες”. 
Στο παράθυρο που έχει ανοίξει μπροστά σας θα πρέπει να κάνετε κλικ στην επιλογή “Διαχείριση Συσκευών” για να βρείτε πληροφορίες για τις υπόλοιπες συσκευές του υπολογιστή σας.
Καταγράψτε τα χαρακτηριστικά του υπολογιστή σε έναν πίνακα παρόμοιο με αυτόν που θα ετοίμασα εγώ για το δικό μου υπολογιστή (θα το βρείτε ΕΔΩ) και ανεβάστε τον στην ηλεκτρονική μας τάξη. 

Εργασία 2: Το υλικό του Υπολογιστή (Αντιστοίχισης)

Το υλικό του Υπολογιστή (αντιστοίχισης) ΕΔΩ

Εργασία 3: Το υλικό του Υπολογιστή (Πολλαπλής)

Υλικό του Υπολογιστή (πολλαπλής επιλογής) ΕΔΩ

Εργασία 4: Το υλικό του Υπολογιστή (Κενά)

Υλικό του Υπολογιστή (συμπλήρωσης κενών) ΕΔΩ

Εργασία 5: Το υλικό του Υπολογιστή (Σωστό/Λάθος)

Υλικό του Υπολογιστή (Σωστό - Λάθος) ΕΔΩ

Εργασία 6: Κύρια ή Περιφερειακή Μνήμη

Κύρια ή Περιφεριακή Μνήμη (Πολλαπλής Επιλογής) ΕΔΩ

Εργασία 7: Δημιουργήστε το δικό σας σταυρόλεξο

Επιλέξτε και λύστε ένα από τα παρακάτω σταυρόλεξα
  • 1ο & 2ο κεφάλαια Πληροφορικής α' γυμνασίου ΕΔΩ
  • Το υλικό μέρος του Υπολογιστή ΕΔΩ
  • Υλικό Υπολογιστή ΕΔΩ
  • Το υλικό του υπολογιστή ΕΔΩ
Στη συνέχεια δημιουργήστε ένα δικό σας σταυρόλεξο με θέμα "Το Υλικό του Υπολογιστή" το οποίο θα πρέπει να έχει τουλάχιστον δέκα (10) λέξεις. Οδηγίες για το πώς θα δημιουργήσετε το σταυρόλεξο σας βρείτε ΕΔΩ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Για να είναι εύκολη η εύρεση του σταυρολέξου σας από κάποιον άλλον, ο τίτλος του Σταυρολέξου σας θα πρέπει περιλαμβάνει:
  1. την φράση "Υλικό του Υπολογιστή"
  2. την τάξη σας
  3. τα αρχικά του ονόματος σας
  4. τα αρχικά του σχολείου μας (ΠΣΠΘ) 












Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2022

7 - AppInventor: Να σου πω μία ιστορία


Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή που θα μας δίνει τη δυνατότητα να αφηγούμαστε ιστορίες με βάση τα εικονίδια που εμφανίσει.

Αναλυτικές οδηγίες για την εφαρμογή θα βρείτε ΕΔΩ

Η εφαρμογή θα αποτελείται από τρεις διαφορετικές οθόνες: Αρχική, Παιχνίδι, Οδηγίες.





 



8 - AppInventor: Σκύλος φύλακας


Η εφαρμογή "Σκύλος Φύλακας" δεν θα επιτρέπει σε κανέναν να πειράξει το κινητό μας :-)

Συγκεκριμένα, ο σκύλος της κεντρικής οθόνης της εφαρμογής ενοχλείται και θα γαβγίζει όταν κάποιος αγγίζει την οθόνη της συσκευής, ενώ επιπλέον κινείται προς το σημείο που αγγί-ζουμε την οθόνη.

Βασικές έννοιες που θα καλύψουμε
  • Καμβάς (canvas)
  • Κινούμενη εικόνα μέσα σε οθόνη (sprite)
  • Επαφή με οθόνη (touchdown και touchup)
  • Κίνηση σε καμβά με βάση συντεταγμένες x, y
Οι οδηγίες για την υλοποίηση της δραστηριότητας είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

Τα απαιτούμενα αρχεία (εικόνες και ήχοι) είναι διαθέσιμα ΕΔΩ

Σχολιάζουμε τις εντολές
PointlnDirection x get(x) y get(y)

Η δραστηριότητα δημιουργήθηκε από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής - ΣΕΠ Χίου (https://www.sepchiou.gr/)

9 - AppInventor: Μαγνητισμός


Δημιουργία εφαρμογής Magnetism

Θα αναπτύξουμε μια εφαρμογή (σε δύο διαφορετικές εκδόσεις) που θα υλοποιεί το παιχνίδι Magnetism.

Επεξήγηση των απαιτούμενων εντολών θα βρείτε ΕΔΩ

Πρώτη έκδοση της εφαρμογής

Το παιχνίδι αποτελείται από μια σιδερένια μπάλα κόκκινου χρώματος, ένα κομμάτι ξύλου και ένα μαγνήτη. Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να σύρει (flung) το ξύλο και την μεταλλική μπάλα προς τον μαγνήτη. Όταν το κάνει αυτό τόσο το ξύλο όσο και η μπάλα θα πρέπει να κινούνται προς την κατεύθυνση που έχει καθορίσει ο χρήστης.

Όταν το ξύλο χτυπήσει πάνω στον μαγνήτη θα πρέπει να αναπηδά και να συνεχίζει την κίνηση του προς την αντίθετη κατεύθυνση από την αρχική.

Αντίθετα όταν η μεταλλική μπάλα χτυπήσει πάνω στον μαγνήτη θα πρέπει να μένει κολλημένη πάνω του.

Οδηγίες για τη δημιουργία της πρώτης έκδοσης της εφαρμογής θα βρείτε ΕΔΩ ενώ τα αρχεία της εφαρμογής είναι διαθέσιμα ΕΔΩ.



Δεύτερη έκδοση της εφαρμογής

Προσθέστε κι ένα ακόμη πλαστικό αντικείμενο και επεξεργαστείτε τη συμπεριφορά του (ήχους και αναπήδηση). Η εφαρμογή σας μετά από αυτή τη προσθήκη θα μοιάζει κάπως έτσι...

Magnetism Version 2

Κάντε τις απαραίτητες αλλαγές ώστε όταν συγκρούονται το ξύλο με τη σιδερένια μπάλα και το πλαστικό αντικείμενο να αλλάζουν κατεύθυνση μετά τη σύγκρουση.

Προσθέστε σχετικούς ήχους στην εφαρμογή σας και ειδικότερα
  • ήχους σύγκρουσης των αντικειμένων με τον μαγνήτη
  • ήχους σύγκρουσης των αντικειμένων μεταξύ τους
Ελεύθερους ήχους μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε από τις παρακάτω ιστοσελίδες
Προσθέστε τη δυνατότητα καταγραφής σκορ. Οδηγίες για τη δυνατότητα αυτή θα βρείτε ΕΔΩ

Λεπτομέρειες σχετικά με την καταμέτρηση πόντων θα συζητηθούν στην τάξη.

Προσθήκη επιπλέον οθονών

Θα επεκτείνουμε την εφαρμογή "Μαγνητισμός" προσθέτοντας
  1. μία αρχική οθόνη υποδοχής στο παιχνίδι, η οποία θα περιλαμβάνει:
    • κουμπί "Παίξε το παιχνίδι" που θα οδηγεί στο παιχνίδι
    • κουμπί "Οδηγίες" που θα οδηγεί στην οθόνη οδηγιών
    • κουμπί "Σχετικά με τους δημιουργούς" που θα οδηγεί στην οθόνη που θα παρουσιάζει τους δημιουργούς του παιχνιδιού
  2. η οθόνη "Οδηγίες" θα περιλαμβάνει 
    • τίτλο "Πως παίζεται το παιχνίδι" 
    • το κείμενο των οδηγιών
    • κουμπί παίξε το παιχνίδι
  3. η οθόνη "Σχετικά με τους δημιουργούς" θα περιλαμβάνει
    • τίτλο "Δημιουργοί του παιχνιδιού"
    • τα ονόματα των δημιουργών

Η αρχική οθόνη της εφαρμογής

Μία ιδέα για τις άλλες δύο οθόνες είναι αυτή που βλέπουμε στη συνέχεια...

Οθόνη "Σχετικά με τους δημιουργούς"



Οθόνη "Πως παίζουμε;"

Η εφαρμογή βασίστηκε στις δραστηριότητες του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου. 



10 - AppInventor: Ζωγραφική με τα δάχτυλα


Εφαρμογή "Ζωγραφική με τα δάχτυλα"

Στο σημερινό μάθημα θα κατασκευάσουμε μια εφαρμογή ζωγραφικής με τα δάχτυλα, η οποία θα επιτρέπει να ζωγραφίζουμε ακόμα και πάνω σε φωτογραφίες που τραβάμε με την κάμερα της συσκευής, ενώ θα μπορούμε και να αποθηκεύσουμε τις δημιουργίες μας.
Το περιβάλλον της εφαρμογής μας θα μοιάζει κάπως έτσι...

Το περιβάλλον της εφαρμογής "Ζωγραφική με τα δάχτυλα"
Βασικές έννοιες
  • Υποπρόγραμμα – διαδικασία (procedure).
  • Λήψη φωτογραφιών με την κάμερα της συσκευής.
  • Σχεδίαση κύκλων και γραμμών σε καμβά.
  • Αποθήκευση σχεδίου στη συσκευή.
Η πρώτη έκδοση της εφαρμογής είναι έτοιμη μετά την ολοκλήρωση του βήματα 4. Καθένα από τα επόμενα βήματα προσθέτει και ένα επιπλέον χαρακτηριστικό στην εφαρμογή, οπότε προτείνω να ελέγχετε την λειτουργία της εφαρμογής μετά την ολοκλήρωση του κάθε βήματος.

Βήμα 1: Δημιουργία project και ρυθμίσεις κεντρικής οθόνης

Ξεκινώντας, δημιουργούμε ένα καινούργιο project με όνομα FingerPainting.
Αρχικά, το μοναδικό διαθέσιμο συστατικό της εφαρμογής είναι η οθόνη (Screen) και θα χρειαστεί να μεταβάλλουμε κάποιες από τις ιδιότητές της.

Βήμα 2: Μεταφόρτωση αρχείων πολυμέσων

Τα αρχεία που προσθέσουμε στο project μας είναι τα αρχεία εικόνας που θα χρησιμοποιεί η εφαρμογή μας και μπορείτε να τα βρείτε στον κοινόχρηστο φάκελο του εργαστηρίου μας.

Βήμα 3: Σχέδια επάνω στον καμβά

Στο βήμα αυτό θα δημιουργήσουμε σχέδια επάνω στον καμβά της εφαρμογής

Βήμα 4: Καθαρισμός του καμβά

Στο βήμα αυτό θα καθαρίσουμε τον καμβά από τυχών σχέδια

Βήμα 5: Μια μικρή παλέτα με χρώματα

Στο βήμα αυτό θα εισάγουμε την παλέτα των χρωμάτων

Βήμα 6: Αλλάζοντας το πάχος της γραμμής

Στο βήμα αυτό θα εισάγουμε τα κατάλληλα χειριστήρια καθώς και τις απαραίτητες εντολές για την αλλαγή του πάχους της γραμμής σχεδίασης

Βήμα 7: Σχέδια πάνω στις φωτογραφίες

Εντολές για την σχεδίαση πάνω στις φωτογραφίες που έχουμε τραβήξει

Βήμα 8: Καθαρισμός του καμβά (συνέχεια)

Καθαρισμός της φωτογραφίας που εισάγαμε στην εφαρμογή μας

Βήμα 9: Αποθήκευση των σχεδίων μας

Αποθήκευση του σχεδίου και της φωτογραφίας μας
Συνεχίστε την εφαρμογή ακολουθώντας προσεκτικά της αναλυτικές οδηγίες που θα βρείτε ΕΔΩ
Οι εικόνες της εφαρμογής είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

11 - AppInventor: Πιάσε τη σημαία



Θα υλοποιήσουμε ένα παιχνίδι στο οποίο ο παίκτης θα χειρίζεται μια μπάλα με τη βοήθεια του αισθητήρα προσανατολισμού (Orientation Sensor).

Σκοπός τους παιχνιδιού είναι να αγγίξει η μπάλα τη σημαία χωρίς να πέσει μέσα στις τρύπες. Η θέση της σημαίας θα αλλάζει κάθε 4 δευτερόλεπτα.

Η εφαρμογή Catch the ball


Ακολουθήστε τις οδηγίες που θα βρείτε ΕΔΩ μέχρι και το βήμα 7.

Τα αρχεία της εφαρμογής είναι διαθέσιμα ΕΔΩ

Στη συνέχεια, αντί του βήματος 8 προσθέστε την παρακάτω εντολή:

Η εφαρμογή έχει σχεδιαστεί από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου

12 - Appinventor: Κουραμπιεδο-μελονομακαρονο μετρητής :-)


Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή που θα μετράει και θα καταγράφει τον αριθμό των μελομακάρονων και τον κουραμπιέδων που έχουμε φάει.

Η εφαρμογή θα περιλαμβάνει

  • δύο κουμπιά που όταν πατηθούν αυξάνουν τον αριθμό των μελομακάρονων ή των κουραμπιέδων κατά ένα
  • δύο πλαίσια κειμένου που εμφανίζουν τον τρέχων αριθμό μελομακάρονων και κουραμπιέδων που έχουμε φάει 

Η εφαρμογή απεικονίζεται στην παρακάτω εικόνα. 

Αναλυτικά οι οδηγίες για την ερφαρμογή είναι διαθίσιμες ΕΔΩ


13 - AppInventor: Εφαρμογή Panic Button



Θα αναπτύξουμε μια εφαρμογή που θα λειτουργεί σαν κουμπί πανικού. Η εφαρμογή θα αποτελείται από δύο κουμπιά.

Το πρώτο θα είναι το κουμπί πανικού. Όταν ο χρήστης αγγίζει το κουμπί πανικού θα ξεκινάει ο ήχος μιας σειρήνας, ο οποίος θα αναπαράγεται ξανά και ξανά. Ταυτόχρονα, η συσκευή θα στέλνει ένα μήνυμα SMS σε έναν προεπιλεγμένο αριθμό για να ζητάει βοήθεια. Το κουμπί πανικού θα απενεργοποιείται προσωρινά (ιδιότητα enabled), ώστε να είναι ορατό, αλλά ο χρήστης να μην μπορεί να το ξαναπατήσει.

Το δεύτερο κουμπί θα τερματίζει τον ήχο της σειρήνας και θα ενεργοποιεί εκ νέου το κουμπί πανικού.

Αναλυτικά οι οδηγίες της εφαρμογής είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

Τα αρχεία εικόνων και ήχου που θα χρειαστείτε για την εφαρμογή είναι διαθέσιμα ΕΔΩ

Η εφαρμογή Panic Button

Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022

Κεφάλαιο 2.2: Δομή Επιλογής (2.2.7.3)


Ασκήσεις

Φυλλάδιο Ασκήσεων "Φ2 - Δομή Επανάληψης Παραδείγματα και Ασκήσεις" ΕΔΩ

Οι λύσεις του Φυλλαδίου ΕΔΩ

Θεωρία

Σχολικό Βιβλίο

Ύλη στο σχολικό βιβλίο για την ενότητα 2.2.7.3 είναι διαθέσιμη εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2716/Pliroforiki_B-Lykeiou_html-empl/index2_2.html 

Παρουσίαση για τη Δομή Επιλογής





Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022

6 - AppInventor: Ζάρια


Θα κατασκευάσουμε μια εφαρμογή που θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να ρίχνει δύο ζάρια με το πάτημα ενός κουμπιού, όπως ακριβώς και στο τάβλι. Το περιβάλλον της εφαρμογής μας θα μοιάζει με το παρακάτω.


Οι βασικές έννοιες που θα μελετήσουμε είναι:
  • Γεγονότα (events)
  • Τυχαίοι (random) αριθμοί
  • Επιταχυνσιόμετρο (accelerometer)
Οι οδηγίες για την υλοποίηση της δραστηριότητας είναι διαθέσιμες ΕΔΩ

Τα απαιτούμενα αρχεία (εικόνες και ήχοι) είναι διαθέσιμα ΕΔΩ

Υπάρχουν πολλά παιχνίδια για παιδιά που παίζονται με ζάρια. Παράδειγμα το Knock Out...
  1. Κάθε παίχτης διαλέξει ένα “knock out” νούμερο (6, 7, 8, or 9). Περισσότεροι του ενός παίχτη μπορούν να διαλέξουν το ίδιο kkock out νούμερο.
  2. Οι παίχτες ρίχνουν τα ζάρια με τη σειρά και αθροίζουν το αποτέλεσμα.
  3. Αν ένας παίχτης ρίξει 6, 7, 8 ή 9 τότε αποβάλλεται (knocked out) από το παιχνίδι για τον επόμενη γύρο. 
Επέκταση της εφαρμογής είναι το παιχνίδι ΔΚΑ η LCR στα Αγγλικά. Το παιχνίδι αποτελείται από τρία ζάρια επισημασμένα με L, C, ή R αντί των παραδοσιακών αριθμών. Οι παίχτες ξεκινούν με 10 μάρκες ο καθένας και τα ζάρια μεταφέρονται μεταξύ των παικτών. 

Αν ο παίχτης που ρίξει τα ζάρια τύχει ένα L τότε θα πρέπει να δώσει μία μάρκα στον παίκτη στα αριστερά του, ένα R θα πρέπει να δώσει μία μάρκα στον παίκτη στα δεξιά του, ενώ αν τύχει C θα πρέπει να βάλει μία μάρκα στο κέντρο. Νικάει ο τελευταίος παίχτης που έχει στη διάθεση του μάρκες. 

Επέκταση της εφαρμογής μπορεί να είναι παιχνίδια σας το Bogle Junior ή το Pizza Part ή το Zombie Dice.

Η δραστηριότητα δημιουργήθηκε από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής - ΣΕΠ Χίου (https://www.sepchiou.gr/)

5 - AppInventor: Ζωάκια με ήχους


Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή που θα απεικονίζει ζωάκια και αναπαράγει τον αντίστοιχο ήχο όταν ο χρήστης κάνει κλικ πάνω σε κάποιο ζωάκι.

Η εφαρμογή θα περιλαμβάνει τρεις οθόνες (μία πρόταση σχεδίασης της μορφής των οθονών ακολουθεί)...

Αναλυτικές οδηγίες για την εφαρμογή θα βρείτε ΕΔΩ

Δωρεάν ήχους μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ

Οδηγίες για το πώς μπορείτε να κόψετε-ράψετε ήχους με το Audacity ΕΔΩ

    

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022

Podcast: Μιχάλης Μπλέτσας: Μια συζήτηση για την εκπαίδευση


Ο Μιχάλης Μπλέτσας, Διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του MIT είναι καλεσμένος της Νίκης Λυμπεράκη για μια ειλικρινή συζήτηση γύρω από την ελληνική εκπαίδευση και την τεχνολογική και επιστημονική κατάρτιση των Ελλήνων. Τι είναι το STEM που ακούμε να μπαίνει τα τελευταία χρόνια στη ζωή των μαθητών; Ποια είναι τα λεγόμενα «soft skills» που πρέπει να καλλιεργήσουμε στις νέες γενιές; Μπορεί τελικά η Ελλάδα να προλάβει το τρένο της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης;

Διαθέσιμο εδώ: https://pod.gr/vodafone-connecting-for-good/mixalis-mpletsas-mia-syzitisi-gia-tin-ekpaideush/



Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022

Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν


Αντιγράφω τα σημαντικότερα σημεία από το βιβλίο του Freire "Δέκα επιστολές προς εκ-παιδευτικούς", Εκδόσεις Επίκεντρο (πηγή εδώ) και το βάζω στη λίστα ανάγνωσης του Καλοκαιριού...



Απέναντι στην ελεγχόμενη συχνά γραφειοκρατική διεκπεραίωση των διδακτικών μας καθηκόντων οι παιδαγωγικές αντιλήψεις του Freire όχι μόνο συνεισφέρουν στον προβληματισμό για το ρόλο της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και αποκαλύπτουν τις πραγματικές τους δυνατότητες. Μιλάμε για μια απελευθερωτική παιδαγωγική πράξη, που κάνει τον άνθρωπο περισσότερο άνθρωπο και ανοίγει δρόμους προς την ελευθερία, προς μια πιο δίκαιη και δημοκρατική κοινωνία...

Από την πρώτη επιστολή: Διαβάζοντας τη λέξη διαβάζουμε τον κόσμο!

  • Διδασκαλία = ανάγνωση, αναζήτηση
  • Διδάσκω πραγματικά = παίρνω κριτική θέση στη διαδικασία της ανακάλυψης
  • Μελετώ = αποκαλύπτω
  • Διδασκαλία = όχι απλή μεταφορά γνώσης αλλά κριτικός τρόπος κατανόησης και αντίληψης της ανάγνωσης της λέξης και του κόσμου, του κειμένου και του πλαισίου του
  • Ο δάσκαλος διαθέτει τα βασικά εργαλεία (όπως ο χτίστης) στη δουλειά του
  • Η κατανόηση είναι μια κατεργασία που προϋποθέτει τη συνέργεια δασκάλου μαθητή και τη σωστή χρήση των απαιτούμενων εργαλείων
  • Η γνώση θα πρέπει να προβάλλεται ως διαδικασία απαραίτητη για κάτι 
  • Μετά πρέπει να μάθουμε πώς να μαθαίνουμε
  • Αυτό προϋποθέτει αγάπη για τη γνώση
  • Η μελέτη πηγή απόλαυσης και χαράς: ασφαλής δείκτης μιας φιλόδοξης εκπαίδευσης!
  • Μια κριτική ανάγνωση των κειμένων και του κόσμου έχει να κάνει με αλλαγές που συντελούνται εντός τους.

Δεύτερη επιστολή: Μην αφήνεις να σε παραλύει ο φόβος για ό,τι σε δυσκολεύει!

  • Παρακίνησε τους μαθητές σου να θέσουν σε κίνηση τη φαντασία, την περιέργεια και την κριτική σκέψη τους μπροστά σε κάθε εμπόδιο 
  • Ενθάρρυνέ τους να βλέπουν το κάθε εμπόδιο ως μια νέα πρόκληση 

Τρίτη επιστολή: Αγάπησε με πάθος τη διδασκαλία σου!

  • Με τη διδασκαλία συμβάλλεις στη σταδιακή αλλαγή των μαθητών
  • Δίνεις νόημα στην παρουσία τους στον κόσμο
  • Με τη μετάδοση της γνώσης πολεμάς κάθε αυθαιρεσία και κάθε αλαζονεία

Τέταρτη επιστολή: Τα προσόντα του προοδευτικού δασκάλου

  • Η ταπεινοφροσύνη (συνδυασμένη με αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό και σεβασμό για τους άλλους): Κανείς δεν τα ξέρει όλα. Κανείς δεν τα αγνοεί όλα. Όλοι ξέρουμε κάτι. Όλοι αγνοούμε κάτι!
  • Να είσαι πάντα έτοιμος να διδάξεις και να διδαχθείς
  • Κάθε αυταρχισμός οδηγεί στην άκριτη συμμόρφωση και σημαίνει ασέβεια για τα πλάσματα –τους μαθητές μου‐ που μου έχουν εμπιστευτεί
  • Πλάι στην ταπεινοφροσύνη πρέπει να βρίσκεται η αγάπη στους μαθητές και στην πράξη της διδασκαλίας
  • Πρόκειται για ένα είδος εξοπλισμένης αγάπης χωρίς την οποία οι δάσκαλοι δεν θα μπορούσαν ν’ αντέξουν την κρατική και κοινωνική αδικία και περιφρόνηση. 
  • Η μαχητική αυτή αγάπη με οπλίζει με θάρρος να αγαπήσω το όραμά μου και να αγωνιστώ γι’ αυτό.
  • Μια άλλη αρετή είναι η ανεκτικότητα. Χωρίς αυτήν δεν είναι εφικτό κανένα παιδαγωγικό έργο. Καμιά δημοκρατική εμπειρία. Καμιά προοδευτική εκπαιδευτική πράξη. Είμαι ανεκτικός δεν σημαίνει ότι συναινώ στο μη εφικτό. Δεν συγκαλύπτω την αυθάδεια. Ανεκτικότητα είναι η αρετή που μας μαθαίνει να ζούμε με το διαφορετικό. Μας διδάσκει να μαθαίνουμε απ’ αυτό και να το σεβόμαστε.
  • Όμως προσοχή: κανένας δεν μπορεί να διδαχθεί την ανεκτικότητα σ’ ένα περιβάλλον ανευθυνότητας που δεν παράγει δημοκρατία! Η πράξη της ανοχής προϋποθέτει περιβάλλον στο οποίο μπορούν να τίθενται όρια και αρχές σεβαστές.
  • Η αποφασιστικότητα: η λήψη αποφάσεων προϋποθέτει την ελευθερία. Η λήψη αποφάσεων είναι συχνά ρήξη. Πρέπει όμως να απέχει από την αυθαιρεσία. Η χαλαρότητα είναι χειρότερη από την κατάχρηση εξουσίας.
  • Το ιδανικό: παίρνουμε αποφάσεις μαζί με τους μαθητές μας, αφού αναλύσουμε το πρόβλημα. Άλλες φορές η απόφαση που πρέπει να ληφθεί ανήκει στο πεδίο αρμοδιότητας του εκπαιδευτικού.
  • Η αναποφασιστικότητα φανερώνει έλλειψη αυτοπεποίθησης. Αλλά η αυτοπεποίθηση είναι απαραίτητη για όποιον έχει αναλάβει ευθύνες όπως να διοικεί μια τάξη.
  • Ο προοδευτικός εκπαιδευτικός βιώνει διαρκώς την ένταση μεταξύ υπομονής και ανυπομονησίας. Στην ισορροπία αυτή εντάσσεται και η λεκτική φειδώ. Να μην χάνουμε τον έλεγχο των λόγων μας. Να μην υπερβαίνουμε τα όρια του συνετού αλλά και ενεργητικού λόγου. Ο λόγος του υπομονετικού είναι πάντα κόσμιος. Ο καλοσυνάτος λόγος μπορεί να γεννήσει την ψευδαίσθηση ότι όλα επιτρέπονται. Ο νευρικός και ανεξέλεγκτος λόγος καταλήγει σε ασυνέπεια και ανευθυνότητα. Δεν αρκεί να αγαπάς. Πρέπει να ξέρεις πώς να αγαπάς.
  • Ο εκπαιδευτικός πρέπει να υπερασπίζεται τη χαρά της ζωής, να προσφέρει ολοκληρωτικά τον εαυτό του στη ζωή! Να συμβάλλει στη δημιουργία ενός χαρούμενου και ευτυχισμένου σχολείου. Να εργάζεται για ένα σχολείο‐ περιπέτεια, ένα σχολείο που πάει μπροστά, που δεν φοβάται να ριψοκινδυνεύει, που απορρίπτει τη στασιμότητα. Που μιλά, που συμμετέχει, δημιουργεί, αγαπά, φαντάζεται, αγκαλιάζει με πάθος και λέει ναι στη ζωή. Που δεν αφήνεται στη μοιρολατρική παραίτηση «και τι μπορώ να κάνω»;
  • Δεν υπάρχει ζωή και πρόοδος και εξέλιξη χωρίς αγώνα και σύγκρουση!
  • Υπέρτατο, τέλος, χρέος του εκπαιδευτικού είναι να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του: το δικαίωμα της ελευθερίας στη διδασκαλία, της κριτικής, το δικαίωμα των καλύτερων συνθηκών άσκησης του εκπαιδευτικού του έργου, το δικαίωμα να επιμορφώνεται και να αμείβεται σωστά. Το δικαίωμα να γίνονται σεβαστά από την πολιτεία τα δικαιώματά του! 5. Πέμπτη επιστολή: Η πρώτη μέρα στο Σχολείο.
  • Ο εκπαιδευτικός δεν είναι άτρωτος. Είναι άνθρωπος, όπως και ο μαθητής. Μειονέκτημα για τον εκπαιδευτικό δεν είναι η ανασφάλεια και ο φόβος, αλλά η αδυναμία του να αγωνιστεί να ξεπεράσει το φόβο. Ο φόβος της πρώτης μέρας είναι απολύτως φυσιολογικός. Η ενδεδειγμένη στάση: ειλικρίνεια! Το καλύτερο είναι να πούμε στους μαθητές μας πώς νιώθουμε τη συγκεκριμένη στιγμή, δείχνοντας πως είμαστε άνθρωποι κι έχουμε όρια.
  • Όταν αντιμετωπίζουμε το φόβο, κάνουμε το πρώτο βήμα να τον μετατρέψουμε σε θάρρος.
  • Από την πρώτη μέρα ο εκπαιδευτικός κατανοεί και σέβεται τις προτιμήσεις των μαθητών του, τον τρόπο που μιλούν, που αντιδρούν… Είναι όλα μέρος της πολιτισμικής τους ταυτότητας, από την οποία δεν λείπει και το στοιχείο της κοινωνικής τάξης. Ο εκπαιδευτικός παρατηρεί και καταγράφει. Μελετά και ξαναμελετά όσα καταγράφει. Βοηθά την τάξη να κατανοήσει τον εαυτό της ως κείμενο.
  • Από την ώρα αυτή ο εκπαιδευτικός θεμελιώνει μια σχέση σεβασμού και αφοσίωσης με την τάξη. Δεν περιορίζεται στη μηχανιστική διεκπεραίωση της ύλης. Κατανοεί το περιβάλλον του μαθητή και μπορεί να εξηγήσει την τραγική πολλές φορές ύπαρξη πολλών μη προνομιούχων μαθητών (που δεν βλέπουν όνειρα, μόνο εφιάλτες).
  • Χρειαζόμαστε λοιπόν τον επαγγελματικά ικανό και ευαίσθητο δάσκαλο. Όχι απλώς μια μητέρα που κανακεύει. Ο δάσκαλος αυτός δεν φοβάται την τρυφερότητα, δεν είναι κλειστός απέναντι στις συναισθηματικές ανάγκες των ανθρώπων που του έχουν εμπιστευθεί. Δεν είναι άδειος από ζωή και αισθήματα. Κυριαρχείται από την αγάπη. Δεν μπορεί να διδάσκει την ύλη του σαν να μην υπάρχει τίποτε άλλο στον κόσμο.
  • Από την πρώτη μέρα στην τάξη ο δάσκαλος πρέπει να δείξει στους μαθητές του τη σημασία της φαντασίας για τη ζωή! Να τονίσει το δικαίωμα που έχουν να φαντάζονται, να ονειρεύονται και να αγωνίζονται για τα όνειρά τους!

Έκτη επιστολή: Η σχέση με τους μαθητές: θεμελιώδης, περίπλοκη και δύσκολη!

  • Βάση: ο συγκροτημένος και συνεπής λόγος. Η λογοδοσία.
  • Οι μαθητές πρέπει να μάθουν: 1. ότι είναι θεμιτό ν’ αλλάζει κανείς θέση, όταν αλλάζουν τα δεδομένα, 2. να αναζητούν τους λόγους που τους έκαναν ν’ αλλάξουν
  • Μόλις οι εκπαιδευτικοί αρχίσουν τη διαδικασία της λογοδοσίας, σιγά‐σιγά θ’ αρχίσουν να κάνουν το ίδιο και οι μαθητές.
  • Τι μπορεί να πει όμως κανείς για το δάσκαλο που διδάσκει και απαιτεί συνέπεια, είναι όμως ο ίδιος ασυνεπής;
  • Ο δάσκαλος έχει πολλά να διδάξει στα παιδιά, πέρα από τη διδακτέα ύλη
  • Οι μαθητές δοκιμάζουν συχνά τον δάσκαλο. Ο δάσκαλος πρέπει να δεχτεί ότι κάποιος μπορεί να τον αμφισβητήσει.
  • Είναι δικαίωμα του μαθητή να αμφισβητεί και να εκφράζει δημόσια την αμφιβολία του. Είναι καθήκον του δασκάλου να αποδεικνύει κάθε στιγμή την αλήθεια των λόγων του. Και να ελέγχει την αστήρικτη κριτική.
  • Ο δάσκαλος οφείλει να είναι ταπεινός. Να δέχεται ότι δεν είμαστε τέλειοι ούτε αλάθητοι.
  • Εξαιρετικά ωφέλιμο: ν’ αφιερώνουμε λίγο χρόνο κάθε δυο μέρες και να καταγράφουμε με τους μαθητές μας αναλυτικά και κριτικά τη γλώσσα και την πρακτική μας. Στιγμές που μας κέντρισαν θετικά ή αρνητικά. Μαθαίνουμε έτσι να παρατηρούμε, να αναλύουμε και εδραιώνουμε μια ειλικρινή συνεργασία.

 Έβδομη επιστολή: Από το μιλάω στους μαθητές μου, στο μιλάω με τους μαθητές μου!

  • Τήρηση κανόνων – αποστασιοποίηση από το «όλα επιτρέπονται» που ενισχύει τον αυταρχισμό
  • Η έλλειψη πειθαρχίας δυναμώνει το φόβο απέναντι στην ελευθερία
  • Ο δημοκρατικός δάσκαλος δεν υιοθετεί την απειθαρχία, την ασυνέπεια, το «άς το έτσι για να δούμε τι θα συμβεί»
  • Μιλώντας στους μαθητές και με τους μαθητές συμβάλλουμε στη διαμόρφωση υπεύθυνων και με κριτική σκέψη πολιτών.
  • Η δημοκρατία, όπως κάθε όραμα, δεν φτιάχνεται με διακηρύξεις αλλά με περίσκεψη και καλλιέργεια. Δεν είναι ο λόγος μου που δηλώνει ότι είμαι δημοκράτης, ότι δεν είμαι ρατσιστής, αλλά οι πράξεις μου. Οι πράξεις μου μαρτυρούν αν είμαι πιστός στο λόγο μου.

 Όγδοη επιστολή: Πολιτισμική ταυτότητα και παιδεία

  • Είμαστε προγραμματισμένοι να μαθαίνουμε. Η μάθηση και η αναζήτηση αποτελούν μέρος της ύπαρξής μας στον κόσμο.
  • Είμαστε προορισμένοι να δημιουργούμε πολιτισμό. Η παιδεία είναι η κατεξοχήν πολιτισμική έκφραση. Είναι η περηφάνια του ανθρώπου γι’ αυτό που αποκτά, πέρα απ’ αυτό που κληρονομεί.
  • Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο.

 Ένατη επιστολή: ανάμεσα στο θεωρητικό και στο πραγματικό πλαίσιο

  • Είμαστε τα μόνα όντα με την ικανότητα να είμαστε ταυτόχρονα και τα αντικείμενα και τα υποκείμενα των σχέσεων που συνυφαίνουμε με τους άλλους. 
  • Δημιουργούμε την ιστορία κι αυτή μας δημιουργεί και μας ξαναδημιουργεί
  • Ξεκινώντας από ένα αναγκαίο θεωρητικό πλαίσιο, πρέπει να αποστασιοποιούμαστε ταυτόχρονα απ’ αυτό και να σκεφτόμαστε την πράξη. Είναι αδύνατο να διδάξω την ύλη χωρίς να γνωρίζω πώς σκέφτονται οι μαθητές μου στο πλαίσιο της καθημερινής τους ζωής. Χωρίς να γνωρίζω τι ξέρουν ανεξάρτητα από το σχολείο, ώστε να τους βοηθήσω να γνωρίσουν καλύτερα αυτά που ήδη ξέρουν και να τους διδάξω αυτά που δεν ξέρουν.

Δέκατη επιστολή: και πάλι για το ζήτημα της πειθαρχίας

  • Μας λείπει η πειθαρχία στο σπίτι, στο σχολείο, στο δρόμο, στην κυκλοφορία. Η ανομία και η έλλειψη ευθύνης είναι ασέβεια για τον άλλο. Ασέβεια για τη δημοκρατία, αφού μόνο με την υπευθυνότητα πολεμάμε την αδικία και την ανευθυνότητα του συστήματος.
  • Χωρίς πειθαρχία δεν δημιουργεί κανείς πνευματικό έργο. Ποια είναι όμως η υγιής πειθαρχία; Πως θα βρούμε την ισορρόπηση ανάμεσα στην εξουσία και την ελευθερία, πώς θα ξεπεράσουμε μικρόψυχες πολιτικές, πώς θα πούμε όχι στα ατομικιστικά συμφέροντα και πώς θ’ αφήσουμε στην άκρη τις αυταπάτες του σχολαστικού παιδαγωγού; Απαιτώντας ηθικές αρχές πώς θα απομακρυνθούμε από την ασχήμια του πουριτανισμού και θα στοχεύσουμε στην ομορφιά και στην καθαρότητα; Δεχόμενοι την επιστημονική υπευθυνότητα, πώς θα απορρίψουμε τις στρεβλώσεις του επιστημονισμού;
  • Στους σκοπούς αυτούς πρέπει να αφοσιωθούμε και όχι στη μονοδιάστατη λογική της μετάδοσης γνώσεων στους μαθητές.
  • Μόνο εφόσον οι μαθητές γίνουν σκεπτόμενα υποκείμενα και αναγνωρίσουν ότι είναι εξίσου σκεπτόμενα υποκείμενα με τους δασκάλους, είναι δυνατόν να γίνουν παραγωγικά υποκείμενα του νοήματος ή της γνώσης του αντικειμένου. Στη διαλεκτική αυτή κίνηση η διδασκαλία και η μάθηση γίνονται γνώση και εκ νέου γνώση. Οι μαθητές γνωρίζουν αυτό που δεν γνώριζαν και οι δάσκαλοι κατακτούν εκ νέου αυτό που γνώριζαν ήδη.
  • Ναι, ονειρεύομαι, επειδή ως ιστορική οντότητα αν δεν ονειρεύομαι, δεν μπορώ να είμαι οντότητα.
  • Ονειρεύομαι, γιατί ο στόχος μου είναι ψηλός: να συμβάλω στη δημιουργία του ελεύθερου πολίτη, όπως τον οραματίστηκε ο Αριστοτέλης, και η ιδιότητα του πολίτη προϋποθέτει πειθαρχία και ελευθερία. Η ιδιότητα του πολίτη δεν αποκτιέται τυχαία. Είναι μια διεργασία που ποτέ δεν τελειώνει και που πάντα πρέπει ν’ αγωνιζόμαστε γι’ αυτήν. Ονειρεύομαι, γιατί κάθε δημοκρατική εκπαίδευση είναι εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη. Του υπεύθυνου, του έντιμου, του συνεπούς και γι’ αυτό ευτυχισμένου πολίτη! Ο σεβασμός στους μαθητές μου προκύπτει από τη λογοδοσία μου στο ζήτημα της προσφοράς μου στην ιδιότητα του πολίτη.

Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2022

Κεφάλαιο 2.2: Αλγόριθμος, Δεδομένα, Έξοδος, Είσοδος, Εκχώρηση τιμής, Δομή ακολουθίας


Θα μελετήσουμε τις παρακάτω ενότητες:

2.2.1 Ορισμός αλγορίθμου
2.2.5 Αναπαράσταση αλγορίθμου
2.2.6 Δεδομένα και αναπαράστασή τους
2.2.7 Εντολές και δομές αλγορίθμου
2.2.7.1 Εκχώρηση, Είσοδος και Έξοδος τιμών
2.2.7.2 Δομή ακολουθίας
Η θεωρία του σχολικού βιβλίου είναι διαθέσιμη ΕΔΩ

Το Φυλλάδιο Ασκήσεων (Φ1) για αυτή την ενότητα είναι διαθέσιμο ΕΔΩ
Οι λύσεις του Φ1 θα είναι διαθέσιμες ΕΔΩ
Το Φύλλο Εργασίας (ΦΕ1) που δουλέψαμε μέσα στην τάξη θα είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθούν παρουσιάσεις για τις αντίστοιχες ενότητες του σχολικού βιβλίου

Ο αλγόριθμος τους έξυπνου χαρτιού είναι ΕΔΩ









Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2022

Φτιάχνω το δικό μου σταυρόλεξο με το crosswordslab


Αφού συνδεθείτε στη σελίδα https://crosswordlabs.com δημιουργήστε ένα δικό σας σταυρόλεξο...

Αρχικά επιλέγετε έναν τίτλο για το σταυρόλεξο σας τον οποίο συμπληρώνετε στο πεδίο "Crossword Puzzle Title"

Στη συνέχεια για κάθε λέξη που θέλετε να περιλαμβάνει το σταυρόλεξο σας θα πρέπει να εισάγετε σε ξεχωριστή γραμμή μεγάλο στο κενό πλαίσιο τα παρακάτω:
  1. τη λέξη
  2. ένα κενό και 
  3. την περιγραφή της λέξης
Παράδειγμα:
σκύλος Ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου
γάτα Της αρέσει να κυνηγάει ποντίκια
νυχτερίδα Ιπτάμενο θηλαστικό
ελέφαντας Έχει προβοσκίδα
καγκουρό Μεγάλο μαρσιποφόρο

Για να μπορέσετε να επεξεργαστείτε ξανά το σταυρόλεξο σας μπορείτε να επιλέξετε/ορίσετε μία μυστική λέξη στο πεδίο "Create a passcode".

Για να μοιραστείτε το σταυρόλεξο θα πρέπει να αντιγράψετε και να κοινοποιήσετε τον σύνδεσμο του.
 
Σε αυτόν τον σύνδεσμο ΕΔΩ θα βρείτε ένα σταυρόλεξο που έφτιαξα στα βιαστικά
 
Στο βίντεο που ακολουθεί θα βρείτε αναλυτικές οδηγίες για τη χρήση του crosswordslab





Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2022

Κεφάλαιο 2.1: Πρόβλημα. Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ


Πολύ χρήσιμο υλικό για τη διδακτική του συγκεκριμένου κεφαλαίου υπάρχει στο υλικό αναφοράς της επιμόρφωσης επιπέδου Β2 της Πληροφορικής που είναι διαθέσιμο ΕΔΩ  

Μέχρι την επόμενη συνάντηση μας

  1. μελετήστε το κεφάλαιο 2.1 του σχολικού βιβλίου ΕΔΩ 
  2. μελετήστε την παρουσιάση που ακολουθεί
  3. επιλέξτε και λύστε (μέσα στην τάξη) τρεις ακήσεις από το Φυλλάδιο-0 που θα βρείτε ΕΔΏ. Θα πρέπει να επιλέξετε μία άσκηση από κάθε κατηγόρία ασκήσεων (εύκολες, μέτριας δυσκολίας, δύσκολες)

Αν έχετε χρόνο και διάθεση πειραματιστείτε με προβλήματα υπολογιστικής σκέψης που θα βρείτε στην παρακάτω ιστοσελίδα: https://challenge.bebras.gr/index.php?action=user_competitions. Πρόκειται για θέματα παλιότερων διαγωνισμών Υπολογιστικής Σκέψης "Bebras" (κάστορας).
Τα θέματα είναι οργανωμένα σε σχολικές τάξεις. Μπορείτε να ξεκινήσετε από την επίλυση θεμάτων της Ε, Στ Δημοτικού και να συνεχίσετε με τις επόμενες τάξεις.






Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2022

Η πλατφόρμα e-class


 Όλα σε ένα ΕΔΩ

Συνοπτική παρουσίαση για την open eClass ΕΔΩ

Τι είναι η eclass

Δύο σενάρια αξιοποίησης της eclass

Πρώτο σενάριο αξιοποίησης της eclass: ως ηλεκτρονικό βιβλίο ύλης

  • Δημιουργία νέου μαθήματος ("κλειστό μάθημα")
  • Μάθημα με ενότητες (εβδομαδιαίες, θεματικές)
  • Ενεργά / Ανενεργά εργαλεία
  • Πρόσκληση μαθητών/τριών
  • Ανάρτηση καθημερινά 
    • τι κάναμε σήμερα (θεωρία)
    • τι έχουμε για την επόμενη (ασκήσεις) και αν θέλουμε να το κάνουμε και λιγάκι πιο advanced αναβάζουμε και ένα πι-ντι-εφ ;-)
Δεύτερο σενάριο χρήσης της eclass: ως το σημείο συγκέντρωσης/οργάνωσης εκπαιδευτικού υλικού του μαθήματος

  • Δημιουργία νέου μαθήματος ("κλειστό μάθημα" με "ανοιχτό περιεχόμενο")
  • Μάθημα με ενότητες (εβδομαδιαίες, θεματικές)
  • Ενεργά / Ανενεργά εργαλεία
  • Πρόσκληση μαθητών/τριών
  • Δημιουργία ομάδων
  • Συνδυασμός του μαθήματος με άλλα εργαλεία
    • περιεχόμενο με links σε pdf ή G-Docs ή αναρτήσεις σε Blogger
    • ασκήσεις σε G-Forms, G-Docs ή Ασκήσεις του e-class
  • Δημιουργία Εργασιών

Σκέψεις / Προτάσεις...
  • keep it simple, keep it small...
    • περιεχόμενο μόνο στη Ροή (όχι ανακοινώσεις, μηνύματα, κλπ) 
    • όσο λιγότερα εργαλεία τόσο καλύτερα
    • πρωτόκολλα συνεργασίας με τους μαθητές
  • χρησιμοποιήστε εικόνες
  • εκπαιδευτικό υλικό σε GSlides και GDocs (καλύτερη μορφοποίηση)
  • ασκήσεις σε κάποια άλλη πλατφόρμα
  • εργασίες μέσα στην e-class
  • και προς Θεού, όχι βαθμολόγιο στην eclass

Δραστηριότητα / Παραδοτέο: προθεσμία 30/09/2022
  • Για ένα από τα μαθήματα που διδάσκετε δημιουργήστε μάθημα στην eclass με την μορφή "μάθημα με ενότητες"
  • Προσκαλέστε τους μαθητές σας
  • Δημιουργήστε ομάδες μαθητών
  • Αναρτήστε υλικό για τουλάχιστον 3 ενότητες
  • Δημιουργήστε μία Εργασία

Τι λειτουργικό σύστημα έχουμε στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας;


 Στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης χρησιμοποιούμε το Ubuntu Linux LTPS 20.04 για σχολικά εργαστήριο πληροφορικής.

Περισσότερες πληροφορίες για μαθητές στην παρουσίαση που ακουλουθεί


Περισσότερες πληροφορίες για εκπαιδευτικούς στην παρουσίαση που ακολουθεί




Δευτέρα 11 Ιουλίου 2022

Best Fonts for Dyslexia and Why They Work


Αναδημοσίευση του άρθρου από την ιστοσελίδα "We are Teachers" 

Best Fornt for Dyslexia

According to the International Dyslexia Association, as much as 15 to 20 percent of the U.S. population may have symptoms of dyslexia. Those include slow or inaccurate reading, weak spelling, and poor writing. While not all reading problems are caused by dyslexia, some of the same accommodations can help many struggling students. Using the best fonts for dyslexia is one way you can help.

How do these fonts work?

First, it’s important to understand that switching to a different font will not magically “cure” dyslexia, but they can be helpful. As long as you don’t neglect other proven strategies for helping those with dyslexia (and other learning disorders), these fonts are just one more tool in your toolkit.

According to research, the best fonts for dyslexia (and other learning disorders) share these characteristics:

Sans Serif


Image: Creative Spark

This term literally means “without serif.” Serifs are those little projections at the ends of letters some fonts use to make them look a little fancier. Times New Roman is a classic example of a serif font, while Arial is a common sans serif option.

Non-Italic, Non-Oblique

Graphic showing the difference between normal, italic, and oblique font styles

Image: Microsoft Docs

Oblique fonts are a slanted version of a font, while italic fonts have a slanted and more stylized appearance. Either way, this style significantly reduces readability, so stick to upright fonts, also known as roman style.

Monospace

Graphic showing the difference between monospace and proportional fonts

Image: Wikimedia Commons

In a monospace font, each letter (and space) takes up the same amount of horizontal space on a line. The opposite is proportional or variable-width fonts. Monospace fonts are harder to find these days, but there are some good options out there.

Specially designed fonts like Dyslexie and OpenDyslexic add one more feature. They strive to make the differences in mirrored letters like “d” and “b” more obvious, with subtle changes to their appearance. Some researchers feel that special fonts like Dyslexie don’t offer any true benefits at all. But they also say there’s no harm in trying them out.

Best Standard Fonts for Dyslexia

With those criteria in mind, these four standard picks are typically recommended as the best fonts for dyslexia. They’re available on pretty much every computer, so consider setting one of them as your default.

Arial (Best Fonts for Dyslexia)

This sans serif, non-italic font isn’t monospaced, but Arial is still a good choice as long as you don’t italicize it.

Courier (Best Fonts for Dyslexia)

If you’re looking for a serif font, try Courier. It’s monospaced, which makes it easier to read than its cousin Times New Roman.

Helvetica (Best Fonts for Dyslexia)

Here’s another sans serif font to try. Note that like Arial, it’s not monospaced, but it is still clear and easy to read.

Verdana (Best Fonts for Dyslexia)

Another font that’s not monospaced but is sans serif, Verdana is overall rated as fairly easy to read.

Specially Designed Fonts for Dyslexia

There are a few fonts on the market that may or may not make a real difference for those with dyslexia. While the research is still out, it doesn’t hurt to give them a try.

The word "Dyslexie" written in the special Dyslexia font for people with dyslexia

In Dyslexie, letters have heavier bottoms, slightly adjusted shapes, and longer sticks. This is a licensed font, and you’ll need to pay to use it in all your programs. Learn more about Dyslexie here.

OpenDyslexic (Best Fonts for Dyslexia)

OpenDyslexic is a free font and uses heavier bottoms and irregular shapes just like Dyslexie. Find out more about OpenDyslexic here.

Other Good Fonts for Dyslexia

Calibri, Trebuchet, Open Sans, Comic Sans, Tahoma, Century Gothic


Try not to shudder, but Comic Sans is often recommended for folks with dyslexia. The irregular design of the letters makes it easier to read. (Only “b” and “d” are true mirrors.)

You can also try Century Gothic, Trebuchet, Calibri, Open Sans, and Tahoma, among others. In general, just remember to choose simple fonts without serifs that provide good spacing between letters. Avoid fonts that are “condensed,” and don’t use italicized versions.