το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

2022 Χριστουγεννιάτικες Δραστηριότητες και e-books :-)


Χριστουγεννιάτικες Δραστηριότητες και ebooks για παιδιά Δημοτικού και όχι μόνο :-)

Η ανάρτηση ενημερώνεται...

(η ανάρτηση είχε ανέβει πρώτη φορά τα Χριστούγεννα του 2019 προ COVID, τη χρονιά εκείνη δίδασκα σε δημοτικό :-)) 

Μία από τις πιό κλισέ εκφράσεις όλων των εποχών είναι η "τα παιδιά λατρεύουν τα Χριστούγεννα :-)". Ο καλύτερος τρόπος για να αντιληφθείς πόσο μα πόσο αληθινή είναι αυτή η έκφραση (μέχρι και τον τελευταίο χαρακτήρα της) είναι να διδάξεις σε Δημοτικό.

Από τις αρχές Δεκέμβρη στολισμένα δεντράκια ξεπετιούνται από εδώ και από εκεί, χριστουγεννιάτικα τραγούδια και ποιήματα ακούγονται από τις πρόβες της γιορτής, παράθυρα και πόρτες καλύπτονται με όλων των ειδών τα στολίδια, χειροτεχνίες και κατασκευές δίνουν και παίρνουν, πρωτοβουλίες συλλογής ειδών πρώτης ανάγκης διδάσκουν αλληλεγύη και όλα αυτά μέσα σε έναν παχύ-παχύ χρυσοσκονάνεμο από τις συνέπειες του οποίου τα ρόυχα σου ξεμπερδεύουν λίγο πριν το Πάσχα (κολλάει πάντού η άτιμη η χρυσόσκονη).

Και τις δύο χρονιές προσπάθησα να αξιοποιήσω στο μάθημα αυτό το "Χριστουγεννιάτικο κύμα" εμπλέκοντας τους μαθητές σε Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες, τόσο κατά τη διάρκεαι της πρωινής ζώνης, αλλά κυρίως κατά τη διάρκεια των ωρών του ολοημέρου.

Για να μην ψάχνω κάθε φορά σε δεκάδες διαφορετικές ιστοσελίδες, οργάνωσα τα λινκς κάποιων χριστουγεννιάτικων δραστηριοτήτων σε αυτή την ανάρτηση, την οποία ενημερώνω συχνά... Οπότε, αν έχετε βρει κάποια σχετική δραστηριότητα που θα ταίριαζε να προστεθεί μη διστάσετε να με ενημερώσετε σχετικά :-)

Πέρσι είπα να προσθέσω και μερικά ελεύθερα Χριστουγεννιάτικα e-books, ενώ φέτος έκανα ένα γενικότερο update :-)

Να διευκρινήσω ότι ελάχιστες από τις παραπάνω δραστηριότητες είναι δικές μου δημιουργίες. Εγώ απλώς οργάνωσα τα λινκς σε μία ανάρτηση ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμα...

Εννοείται ότι μπορείτε να διαμοιράσετε την ανάρτηση ελεύθερα...

Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένος ο νέος χρόνος με υγεία και πολλές-πολλές ευτυχισμένες στιγμές!!!

Χριστουγεννιάτικα e-books

  • Οι βρόμικες κάλτσες του Άγιους Βασίλη ΕΔΩ
  • Χριστουγεννίατικα Σκεψεδάκια ΕΔΩ
  • Θα έρθει άραγε φέτος ο Άγιος Βασίλης; της Αναστασίας Γκούγκα  ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ΕΔΩ
  • Το μαγικό σεντόνι της Πρωτοχρονιάς, της Δανάης Στεργίου ΕΔΩ
  • «Τα ιδιαίτερα Χριστούγεννα του παππού Πανώφ» – Διήγημα του Λέοντος Τολστόι ΕΔΩ
  • Τα Χριστούγεννα των Ποιητών – Λεύκωμα ΕΔΩ
  • Τα Χριστούγεννα στα αναγνωστικά από το 1927 μέχρι το 1977 ΕΔΩ
  • Ονειρεύτηκα λευκά Χριστούγεννα, του Θ. Τριαρίδη ΕΔΩ
  • Η Πολιτεία που δεν είχε Χριστόυγεννα, Ευρυδίκη Αμανατίδου ΕΔΩ
  • Ο Άγιος Βασίλης ο Κάραβος και το ψάρεμα ΕΔΩ

Χριστουγεννιάτικα Βίντεο

  • Το αρκουδάκι των Χριστουγέννων ΕΔΩ
  • Γραμματένια Ποιηματάκια ΕΔΩ

Χριστουγεννίατικες δραστηριότητες για τις μικρότερες τάξεις

Από το Santa Tracker (πηγή: https://santatracker.google.com/) 

  • Ξυρίζουμε τον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ
  • Δημιουργούμε Ξωτικά ΕΔΩ
  • Χρωματίζουμε Χριστουγεννίατικες μπάλες ΕΔΩ 
  • Αναζητώντας τον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ
  • Ταίριαξε χριστουγεννιάτικα στολίδια ΕΔΩ
  • Ζωγραφίζουμε Χριστούγεννα ΕΔΩ
Από άλλες πηγές
  • Πετάξτε με το έλκυθρο του Άγιου Βασίλη ΕΔΩ
  • Βρες τα κρυμμένα δώρα ΕΔΩ 
  • Εντοπίστε τα Χριστουγεννιάτικα μοτίβα ΕΔΩ
  • Διακόσμησε το σπίτι με χριστουγεννιάτικα φωτάκια ΕΔΩ
  • Σούπερ Άγιος Βασίλης ΕΔΩ
  • Στόλισε ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο σαλόνι ΕΔΩ
  • Στολίζουμε και δεύτερο Χριστουγεννιάτικο δέτρο ΕΔΩ
  • Φτιάξε ένα μπισκοτόσπιτο ΕΔΩ
  • Στόλισε χριστουγεννιάτικο δέντρο στο δάσος ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικα ταιριάσματα ΕΔΩ
  • Χριστουγεννίατικο Κρυπτόλεξο ΕΔΩ
  • Μια ιστοδελίδα γεμάτη με Χριστουγεννίατικα παιχνιδια ΕΔΩ

Χριστουγεννίατικες δραστηριότητες για μεγαλύτερες τάξεις

Από το Santa Tracker (πηγή: https://santatracker.google.com/)

    • Ρίξε τα δώρα στις καμινάδες ΕΔΩ
    • Οδηγούμε το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη με εντολές πλακιδίων ΕΔΩ 
    • Σκι Ξωτικών ΕΔΩ
    • Βάλε τα δώρα στον σάκο του Άγιου Βασίλη χρησιμοποιώντας ιμάντες και ελατήρια ΕΔΩ
    • Ισορροπία με χριστουγεννίατικες ζαχαρωτές μπάλες ΕΔΩ
    • Δημιουργούμε το δικό μας χιονισμένο χριστουγεννιάτικο χωριό ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικη Ζωγραφομαχία ΕΔΩ

    Από άλλες πηγές

    • Δημιουργήστε hackable χριστουγεννιάτικες κάρτες με HTML ΕΔΩ
    • Σούπερ Χριστουγεννιάτικη Όπερα, διαδραστική ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικη Αλυσίδα ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικη Ζάχαρη ΕΔΩ
    • Ταίριασμα στολιδιών ΕΔΩ

    Χριστουγεννιάτικος Προγραμματισμός με Scratch

    • Χριστουγεννιάτικο χιονισμένοι τοπίο (πέφτουν νιφάδες) :-) ΕΔΩ
    • Christmas e-card remix ΕΔΩ
    • Λαμπάκια και Χριστουγεννιάτικες μουσικές ΕΔΩ
    • Ζώα που χορεύουν στο χιόνι ΕΔΩ
    • Χριστουγεννίατικο χορευτικό ΕΔΩ

    Χριστουγεννιάτικος Προγραμματισμός με AppInventor

    • Ο Ρούντολφ το Ταρανδάκι ΕΔΩ
    • ΜελονομακαρονοΚουραμπιεδο-μετρητής ΕΔΩ

    Χριστουγεννιατικα Kahoots

    • Τα Χριστούγεννα (γενικώς)  ΕΔΩ
    • Χριστουγεννιάτικο κουίζ ΕΔΩ
    • Τα Γεγονότα της Γέννησης του Χριστού ΕΔΩ

    Χριστουγεννιάτικα Pixel Puzzles

    Λύστε χριστουγεννιάτικα και χειμωνιάτικα χρωματικά παζλ και κατανοήστε την αναπαράσταση εικόνας στο εσωτερικό του υπολογιστή.

    Άγιος Βασίλης

    Ρομπότ Ρούντολφ

    Ρομπότ Χιονάνθρωπος

    Ξωτικό των Χριστουγέννων

    Λύστε Χριστουγεννιάτικους Συλλογισμούς

    Παράδειγμα Santa συλλογισμού:

    Όλα τα δώρα στο σάκο είναι για τα καλά παιδιά.
    Όλα τα αρκουδάκια στον σάκο είναι δώρα (στον σάκο).
    Επομένως μπορούμε να συμπεράνουμε ποια από τα παρακάτω
    1. μόνο μερικά αρκουδάκια στο σάκο είναι για καλά παιδιά
    2. όλα τα αρκουδάκια στο σάκο είναι για καλά παιδιά
    3. μόνο μερικά δώρα στο σάκο είναι για καλά παιδιά
    4. κανένα από τα παραπάνω
    Περισσότεροι Santa Syllogisms διαθέσιμοι ΕΔΩ

    Και άλλοι Χριστουγεννιάτικοι Συλλογισμού ΕΔΩ μεταφρασμένοι στα Ελληνικά από την Ν. Δούλγερη

    Κυνήγι Χριστουγεννιάτικου θυσαυρού ΕΔΩ από την Ν. Δούλγερη

    Εισαγωγή στη σχεδίαση με διανυσματικά μεγέθη

    https://teachinglondoncomputing.org/vector-drawing-puzzles/



    Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2023

    Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) Δημοτικού 2023-24


    Διδακτικές Οδηγίες 2023-24

    Οι οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για το μάθημα "Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας" του Δημοτικού Σχολείου για το σχολικό έτους 2023-24 είναι διαθέσιμες ΕΔΩ



    Άξονες Μαθησιακών Στόχων της διδασκαλίας των ΤΠΕ

    Γνωρίζω, δημιουργώ και εκφράζομαι με τις ΤΠΕ

    • Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή
    • Δημιουργώ και εκφράζομαι με τη ζωγραφική, τα πολυμέσα και τις παρουσιάσεις
    • Δημιουργώ με τον κειμενογράφο

    Επικοινωνώ και συνεργάζομαι με ΤΠΕ

    • Γνωρίζω το Διαδίκτυο
    • Επικοινωνώ και συνεργάζομαι

    Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με ΤΠΕ

    • Μοντελοποιώ με εννοιολογικούς χάρτες
    • Λύνω προβλήματα με Υπολογιστικά Φύλλα
    • Προγραμματίζω τον υπολογιστή
    • Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project)

    Οι ΤΠΕ ως κοινωνικό φαινόμενο

    • Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό

    Ενδεικτική κατανομή ωρών διδασκαλίας σε Ε και Στ Δημοτικού


    Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Δημοτικού

    Το νέο αναλαυτικό πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα ΤΠΕ του δημοτικού, το σχετικό ΦΕΚ και ο αναλυτικός οδηγός εκπαιδευτικού είναι διαθέσιμα ΕΔΩ




    Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2023

    3 - AppInventor: Εφαρμογή Πιάνο



    Θα αναπτύξουμε μια εφαρμογή που θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη της να παίζει πιάνο. 

    Αναλυτικές οδηγίες για την εφαρμογή θα βρείτε ΕΔΩ

    Η εφαρμογή θα αποτελείται από 7 κουμπιά - νότες (Ντο, Ρε, Μι, Φα, Σολ, Λα, Σι). Με το άγγιγμα κάθε κουμπιού θα αναπαράγεται ο ήχος της αντίστοιχης νότας.

    Οι νέες έννοιες που θα συναντήσουμε σε αυτή την εφαρμογή είναι:
    • το στοιχείο Vertical Arrangement

    Η εφαρμογή πιάνο



    4 - AppInventor: Πολλές οθόνες


    Θα δημιουργήσουμε μία εφαρμογή που θα αποτελείται συνολικά από τέσσερις διαφορετικές οθόνες.
    Βασικές έννοιες που θα δούμε σε αυτή την εφαρμογή:
    • το στοιχείο Label
    • τη χρήση πολλαπλών οθονών
    • τη (συνδυαστική) χρήση Horizontal και Vertical Arrangements
    Αναλυτικά οι οδηγίες για τη δημιουργία της εφαρμογής είναι διαθέσιμες ΕΔΩ





    2 - AppInventor: Φρόντισε τη γάτα (Hallo Purr)


    Θα αναπτύξουμε μια εφαρμογή «κατοικίδιου ζώου», χρησιμοποιώντας μία γάτα που της αρέσουν τα χάδια :-)

    Συγκεκριμένα, όταν κάποιος χαϊδέψει τη γάτα που απεικονίζεται στην κεντρική οθόνη της συσκευής αυτή θα νιαουρίζει ευχαριστημένη :-)
    Βασικές έννοιες που θα εξετάσουμε...
    • Κουμπί (button).
    • Επαφή με κουμπί (on_click)
    • Αναπαραγωγή ήχου (play)
    Οι οδηγίες υλοποίησης της εφαρμογής είναι διαθέσιμες  ΕΔΩ

    Αφού ολοκληρώσετε την εφαρμογή δοκιμάστε την λειτουργία της.



    1 - AppInventor: Hallo World


    Γνωρίζουμε τον AppInventor μέσα από τη δημιουργία της εφαρμογής Hallo World.

    Ειδικότερα μέσα από τη δραστηρίοτητα της παρουσίασης που ακολουθεί θα

    • συνδεθούμε στην πλατφόρμα του App Inventor
    • θα γνωρίσουμε το περιβάλλον του App Inventor
    • θα δημιουργήσουμε μία νέα εφαρμογή
      • Σχεδίαση / Λειτουργικότητα
    • Θα συνδέσουμε και θα εκτελέσουμε την εφαρμογή μας σε φορητή συσκευή









    0 - AppInventor: Εισαγωγή


    Αξιοποιώντας την παρουσίαση που ακολουθεί εξηγούμε στους μαθητές μας ότι πριν ξεκινήσουμε το προγραμματισμό στο περιβάλλον του AppInventor θα ήταν χρήσιμο προηγουμένως να εξασκηθούμε στις εφαρμογές του Blockly καθώς και του makewithcode.


    Συζητάμε με τους μαθητές σχετικά με τον προγραμματισμό έξυπνων φορητών συσκευών Android.

    Ξενάγηση στο περιβάλλον προγραμματισμού του AppInventor

    Παρουσίαση της ολοκληρωμένη εφαρμογής Hallo Pur (εκτέλεση σε κινητό).

    Αν μείνει χρόνος παρουσίασης βραβευμένων εφαρμογών που έχουν δημιουργηθεί με τον AppInventor




    Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2023

    Όλα για τον Edi(son) το ρομπότ :-)



    Στοιχεία για τον Edi(son) θα βρείτε ΕΔΏ.

    Παρακάτω παραθέτω εκπαιδευτικό υλικό για την αξιοποίηση του Edi στην τάξη.

    Ειδικότερα...
    • Οδηγός εκπαιδευτικού για το περιβάλλον EdBlocks ΕΔΩ
    • Φύλλα δραστηριοτήτων για το περιβάλλον EdBlocks ΕΔΩ (μετάφραση Αλέξανδρος Κοφτερός)
    • Τα blocks του περιβάλλοντος EdBlocks με σύντομες επεξηγήσεις ΕΔΩ
    • Easy reference guide ΕΔΩ

    Εισαγωγικό μάθημα για το περιβάλλον EdBlocks











    Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

    Υπολογιστική Σκέψη: Δημιουργουμε ένα παιχνίδι Λούνα Παρκ με το ρομπότ Edison


    Σχεδιάστε και δημιουργήστε το πιό τρελό παιχνίδι λούνα παρκ που μπορείτε να σκεφτείτε ;-)

    Θα σχεδιάσετε μια ρόδα, ένα καρουζέλ, ένα τρενάκι, συγκρουώμενα αυτοκινητάκια ή ένα εντελώς νέο και πρωτότυπο παιχνίδι λούνα πάρκ; 

    Οι λεπτομέρειες του σχεδιασμού είναι αποκλειστικά δική σας απόφαση.

    Στο σχέδιο σας θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε:

    Ένα παράδειγμα κατασκευής είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=og9_0K4i68o 

    Η δραστηριότητα βασίζεται στο της πρόκλησης / διαγωνσιμού της Edison για το 2023 που είναι διαθέσιμο εδώ: https://meetedison.com/2023-edison-robot-design-contest/






    Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

    Τι είναι οι άδειες Creative Commons


    Ένα εργαλείο “απελευθέρωσης” και ταυτόχρονα προστασίας των ιδεών σας

    Ποιος έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει 
    • τις φωτογραφίες που βγάζετε με το κινητό σας και ανεβάζετε στο Instagram
    • ένα βιντεάκι που δημιουργήσατε και ανεβάσατε στο Tik Tok 
    • μία πολύ καλή εργασία/παρουσίαση που ετοιμάσατε για το μάθημα της πληροφορικής
    και τι ακριβώς σημαίνει "χρησιμοποιήσει";
    • να τις διαμοιράσει/κοινοποιήσει στο δικό του Instagram (διαμοιρασμός/κοινοποίηση)
    • να τις παρουσιάσει σε κάποιο ακροατήριο (επαναχρησιμοποίηση) 
    • να κάνει αλλαγές ώστε να δημιουργήσει μία νέα έκδοση (τροποποίηση)
    • να βγάλει χρήματα από αυτές (είτε πουλώντας τις άμεσα, είτε τυπώνοντας τις πάνω σε κάποιο t-shirt ή souvenir, είτε χρησιμοποιώντας τις σε τυχόν μαθήματα που θα διδάξει)
    Στις παραπάνω ερωτήσεις επιχειρεί να απαντήσει η παρουσίαση που ακολουθεί ;-)






    Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023

    Κεφάλαιο 1.1: Επιστήμη των Υπολογιστών (sic). Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των ΗΥ


    Κεφάλαιο 1.1: Επιστήμη των Υπολογιστών (sic)

    Στόχοι του κεφαλαίου είναι οι μαθητές
    • να περιγράφουν τους βασικούς τομείς της Επιστήμης των Υπολογιστών και
    • να μπορούν να αναφερθούν στα πεδία τόσο της Θεωρητικής όσο και σε αυτά της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών

    Παρουσίαση του πρώτου κεφαλαίου



    Γνώριζες ότι...

    Εργασία του 1ου Κεφαλαίου

    Στόχος της δραστηριότητας είναι να κατανοήσετε τι είναι, με τι ασχολείται και από ποιές θεματικές περιοχές απαρτίζεται η επιστήμη της Πληροφορικής.

    Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να επιλέξετε οκτώ από τους παρακάτω όρους και να βρείτε σύντομους σχετικούς ορισμούς:

    Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, Δεδομένα, Πληροφορία, Δίκτυα, Διαδίκτυο, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, Τεχνολογία, Big Data, Τεχνητή Νοημοσύνη, Μηχανική Μάθηση, Λειτουργικά Συστήματα, Προγραμματισμός Υπολογιστών.  

    Στη συνέχεια θα πρέπει να αναδιατυπώστε τους ορισμούς αυτούς με απλή και κατανοητή γλώσσα και να τους συνδυάσετε / συσχετίσετε ώστε να δημιουργήσετε ένα ενιαίο κείμενο όχι μικρότερο των 300 λέξεων.

    Το κείμενο σας θα πρέπει να βοηθάει τον αναγνώστη να κατανοήσει τι είναι / με τι ασχολείται / από τι αποτελείται η Επιστήμη της Πληροφορικής.

    Το κείμενο σας θα πρέπει συμπεριλαμβάνει τουλάχιστον οκτώ (8) σχετικές εικόνες.

    Το κείμενο σας θα πρέπει συμπεριλαμβάνει τις ιστοσελίδες από τις οποίες αντλήσατε τις πληροφορίες σας, αναφέροντας (α) τον τίτλο των ιστοσελίδων αυτών και (β) την ηλεκτρονική τους διεύθυνση (URL).

    Η αξιολόγηση των εργασιών σας θα γίνει ως εξής:
    • Ορισμός των 8 εννοιών 40/100
    • Αποτελεσματική συσχέτιση των παραπάνω εννοιών 20/100
    • Αναφορά Πηγών 20/100
    • Εισαγωγή 8 εικόνων 20/100











    Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023

    Κεφάλαιο 3: Εργονομία


    Κεφάλαιο 3: Εργονομία

    Υλικό προς Μελέτη

    Το 3ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ 

    Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη


    Βιντεοδιάλεξη που παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του 3ου Κεφαλαίου...


    Ο ορισμός της εργονομίας στο Βικιλεξικό που θα βρείτε ΕΔΩ

    Περισσότερες πληροφορίες για την εργονομία στην Βικιπέδια ΕΔΩ

    Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο που παρουσιάζει συχνά λάθη εργονομίας που κάνουμε όταν χρησιμοποιούμε υπολογιστή


    Παρακολουθείστε το χιουμοριστικό βίντεο που ακολουθεί και παρουσιάζει συνηθισμένα λάθη εργονομίας κατά τη χρήση του υπολογιστή

    Δραστηριότητες για την Εργονομία

    Δραστηριότητα 1

    Πειραματιστείτε με τη δραστηριότητα με τίτλο "Η σωστή στάση εργασίας στον υπολογιστή" και καθοδηγήστε τον Πέτρο να καθίσει με σωστό τρόπο μπροστά στον υπολογιστή του. 

    Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε το ποντίκι σας για να επαναφέρετε τον Πέτρο στην σωστή στάση σώματος χρησιμοποιώντας τα "Σημεία Ελέγχου".

    Τα σημεία ελέγχου είναι μικρά κυκλικά κουμπιά, κόκκινου ή πράσινου χρώματος.
    • Για εμφανίσετε τα σημεία ελέγχου θα πρέπει να κάνετε κλικ στο κουμπί "Εμφάνιση των σημείων ελέγχου" (κάτω δεξιά).
    • Για να αλλάξετε την στάση σώματος του μαθητή θα πρέπει να κάνετε αριστερό κλικ σε ένα σημείο ελέγχου και κρατώντας το κουμπί πατημένο, να μετακίνησε το ποντίκι σας
    • Όταν όλα τα σημεία ελέγχου έχουν αποκτήσει πράσινο χρώμα τότε ο μαθητής έχει αποκτήσει τη σωστή στάση σώματος μπροστά στον υπολογιστή.
    Για να ανοίξει η δραστηριότητα κάντε κλικ ΕΔΩ.

    Δραστηριότητα 2

    Κάντε λήψη (Donwload) τη δραστηριότητα που θα βρείτε ΕΔΩ και τοποθετήστε τα πλαίσια με τις περιγραφές στην κατάλληλη θέση.

    Δραστηριότητα 3

    Παίξτε θέατρο (δραματοποίηση) με τους συμμαθητές ή/και την οικογένεια σας. Για παράδειγμα, σταθείτε μπροστά στον υπολογιστή με τον λάθος τρόπο και ζητήστε από τους άλλους να διορθώσουν τη στάση σας

    Δραστηριότητα 4

    Εκτυπώστε την αφίσα για την εργονομία που θα βρείτε ΕΔΩ και τοποθετήστε σε εμφανές σημείο απέναντι

    Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023

    Κεφάλαιο 1: Βασικές έννοιες πληροφορικής


    Μελετήστε το 1ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

    Στην μελέτη σας αξιοποιήστε την παρουσίαση και το βίντεο που ακολουθούν...





    Μετα την κάλυψη της ύλης του 1ου Κεφαλαίου θα δημιουργήσουμε το δικό μας σταυρόλεξο με θέμα "Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής και άλλα σχετικά με το μάθημα".

    Σε αυτόν τον σύνδεσμο ΕΔΩ θα βρείτε ένα παράδειγμα σταυρολέξου που δημιούργησα στα βιαστικά...

    Οδηγίες για τη δημιουργία σταυρολέξου θα βρείτε εδώ: https://okiriostonipologiston.blogspot.com/2018/09/thecolorcom.html








    Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

    Πληροφορική Α Γυμνασίου: Πρόγραμμα Σπουδών, Σχολικό βιβλίο και Διδακτικές οδηγίες 2023-24


    Το μάθημα διδάσκεται δύο ώρες την εβδομάδα (συνεχόμενο δίωρο) στο εργαστήριο πληροφορικής

    Το τμήμα "σπάει" σε δύο υπό-τμήματα (α1α και α1β, α2α και α2β) με το πρώτο τμήμα (α1α και α2α) να κάνει μάθημα στο πρώτο δύωρο της εβδομάδας και το δεύτερο (α1β και α2β) στο δεύτερο.

    Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος για το 2023-24 ΕΔΩ

    Σχολικό Βιβλίο ΕΔΩ

    Από το σχολικό έτος 2021-22 εφαρμόζεται πιλοτικά και το νέο πρόγραμμα σπουδών πληροφορικής, περισσότερα ΕΔΩ

    Τα διδακτικό υλικό που δουλέψουμε διαθέσιμο ΕΔΩ






    "Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ" (sic) - Β Γενικού Λυκείου. Πρόγραμμα Σπουδών, Σχολικό βιβλίο και Διδακτικές οδηγίες 2023-24


    Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ

    Ο πιό άστοχος τίτλος όλων των εποχών :-)

    Το μάθημα διδάσκεται 2 ώρες / εβδομάδα στο εργαστήριο πληροφορικής.

    Συνολικά 70 ώρες με 13 μαθητές / τάξη.

    Οι οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος για το 2023-24 διαθέσιμες ΕΔΩ

    Το Σχολικό βιβλίο ΕΔΩ

    Η ηλεκτρονική μας τάξη e-class.sch.gr ΕΔΩ

    Πρόγραμμα Σπουδών (ενδεικτικό)

    1. Η επιστήμη της Πληροφορικής - Εισαγωγή
    2. Προγραμματισμός (Πρόβλημα, Αλγόριθμοι και λίγη Python)
    3. Λειτουργικά Συστήματα
    4. Πληροφοριακά Συστήματα
    5. Δίκτυα
    6. Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση
    Παράλληλες Δράσεις (ενδεικτικές)
    • Συμμετοχή σε μαθητικά συνέδρια
    • Συμμετοχή σε μαθητικούς διαγωνισμούς 
    • Υλοποίηση εργασιών με (σχετικά) ελεύθερο θέμα
    • Αγώνες επιχειρηματολογίας σε συνεργασία με άλλα σχολεία
    • Εισηγήσεις από ειδικούς σε αντικείμενα του προγράμματος σπουδών


    Ενδεικτική κατανομή ωρών διδασκαλίας






    Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023

    21 ιστοσελίδες με εκπληκτικές (δωρεάν) φωτογραφίες / εικόνες...


    Το 70% της αίσθησης που μου δίνει μια ιστοσελίδα είναι οι φωτογραφίες της.

    Δωρεάν φώτο από το https://stocksnap.io

    Εδώ και λίγο καιρό λοιπόν άρχισα να ψάχνω στον ίντερνετ για ποιοτικές / επαγγελματικές φωτογραφίες για να συνοδεύω τις αναρτήσεις μου και εξεπλάγην από το ιδιαίτερα υψηλό κόστος αγοράς τους.

    ΟΚ, λογικό σκέφτηκα να δίνεις 10$ για μία φωτογραφία αν είναι να την βάλεις στο e-shop σου, αλλά ένας φτωχός και μόνος blogger που δε μπορεί να διαθέσει τόσα τι να κάνει ο έρμος;

    Να κάνει κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο στον οποίο θα βρει ουκ ολίγες συλλογές (searchable) επαγγελματικών / καλαίσθητων φωτογραφιών που μπορεί να χρησιμοποιήσει δωρεάν.

    Το λινκ εδώ...

    Επιπλέον ιστοσελίδες θα βρείτε εδω τις οποίες έχει μαζέψει και οργανώσει σε ένα padlet ο Γιώργος Χοροζίδης...

    Υ.Γ. Όλον αυτόν τον καιρό που δεν είχα γράψει λέξη δεν τεμπέλιαζα, έφτιαξα αυτό και αυτό και πολλά ακόμη που δεν σχετίζονταν με το το περιεχόμενο του blog...

    free images


    Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023

    Εβδομάδα Προγραμματισμού 2023 με το Microbit


    Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2023 (Code Week 2023) θα κάνουμε τον μικροελεγκτή microbit 
    • να καρδιοχτυπήσει :-)
    • να εμφανίσει το μήνυμα "Happy Code Week 2023!!!" και
    • να εμφανίσει ένα φαντασματάκι να διατρέχει την οθόνη του :-)
    Αναλυτικά η Δραστηριότητα είναι διαθέσιμη ΕΔΩ




    Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

    Podcast: Disruptive Leadership


    Μιά εξαιρετική ραδιοφωνική εκπομπή που συνδυάζει TedTalks για την "διαφορετική ηγεσία". 

    Οι ομιλίες 3 και 4 έχουν πολύ στενή σχέση με την εκπαίδευση...

    Κλικ ΕΔΩ



    Τρίτη 2 Μαΐου 2023

    Οδηγίες συναρμολόγησης LEGO Mindstorms EV3


    Οι οδηγίες συναρμολόγησης είναι διαθέσιμες στον επίσημο ιστότοπο της LEGO Education ΕΔΏ ή εναλλακτικά στο Google Drive ΕΔΩ

    Αρχικά επιλέγουμε το Driving Base από την κατηγορία "Building Instructions for Robot Educator"



    Δευτέρα 1 Μαΐου 2023

    Μήπως τελικά οι εταιρίες που ανταγωνίζονται η μία την άλλη είναι πιό χαζές από τους Ντάλτονς;


    Ποιά η διαφορά του ελεύθερου λογισμικού από την δωρεάν μπύρα;

    Ποιός είναι αυτός ο μουσάτος που φωνάζει GNU-GNU όλη την ώρα;

    Η ανοιχτότητα αφορά μόνο στα λογισμικά ή μπορεί εφαρμοστεί και στα λαχανικά;

    Πώς θα ήταν σήμερα το ιντερνΕτ αν ο Τιμ είχε πατεντάρει την ιδέα του;

    Μήπως οι εταιρίες που ανταγωνίζονται η μία την άλλη στην έρευνα για τα εμβόλια είναι πιό χαζές από τους Ντάλτονς;

    Σε αυτές και σε πολλές ακόμη παρόμοιες ερωτήσεις επιχειρούμε να απαντήσουμε με την παρουσίαση που ακολουθεί ;-)







    Παρασκευή 28 Απριλίου 2023

    Δευτέρα 3 Απριλίου 2023

    Πασχαλινό Κουναλέκι Origami ή αλλίως "ας μιλήσουμε για Αλγορίθμους"


    Αλγόριθμος είναι μια πεπερασμένη σειρά ενεργειών, αυστηρά καθορισμένων και εκτελέσιμων σε πεπερασμένο χρόνο, που στοχεύουν στην επίλυση ενός προβλήματος. 

    Αν το πρόβλημα μας είναι πώς θα μετατρέψουμε ένα τετράγωνο κομμάτι χαρτιού σε πασχαλινό λαγουδάκι, τότε τα βήματα που περιγράφονται στην σελίδα που θα βρείτε ΕΔΩ είναι ένας αλγόριθμος :-)

    Τα βήματα του αλγόριθμου Πασχαλινό Λαγουδάκι θα πρέπει να ακολουθηθούν με ακρίβεια και με τη σωστή σειρά.

    Καλή διασκέδαση :-)

    Το φύλλο εργασίας είναι διαθέσιμο ΕΔΩ



    Τρίτη 21 Μαρτίου 2023

    Βιβλίο Παιχνίδια για Python και Pygame


    Δεδομένου ότι η Pyhton έχει γίνει πολύ viral φέτος ρίξτε μια ματιά (και όχι μόνο) στο εξαιρετικό βιβλίο του συναδέλφου Μανόλη Κιαγιά με τίτλο: "Παιχνίδια σε Python και Pygame".








    Pythonies: προγραμματισμός σε python μέσα από παραδείγματα


    Οι Pythonies είναι μαθήματα διδασκαλίας Python μέσα από τη δημιουργία αυτοτελών παραδειγμάτων / προγραμμάτων, διαθέσιμες ΕΔΩ
    Το υλικό αποτελείται από κεφάλαια, με κάθε ένα από αυτά να αντιστοιχεί σ' ένα πρόγραμμα, συνήθως ένα παιχνίδι. Το πρόγραμμα δεν παρουσιάζεται ολοκληρωμένο, αλλά ξεκινώντας από το μηδέν χτίζεται βήμα προς βήμα, εξηγώντας τη φιλοσοφία με την οποία περνάμε από το κάθε βήμα στο επόμενο.
    Κάθε κεφάλαιο συνοδεύεται από ασκήσεις, που βοηθούν στην εξάσκηση και εμπέδωση των εννοιών. Στο τέλος κάθε κεφαλαίου υπάρχουν επίσης σύντομα κείμενα, σχετικά με τις έννοιες που πραγματεύεται το συγκεκριμένο κεφάλαιο.
    Πρόκειται για εξαιρετική δουλειά των συναδέλφων Βασίλη Βασιλάκη και Γιώργου Μπουκέα

    Για αρχή χρησιμοποιώ το παρακάτω μάθημα...





    Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

    Κεφάλαιο 11: Γνωριμία με το Διαδίκτυο


    Κεφάλαιο 11: Γνωριμία με το Διαδίκτυο

    Πληροφορική Α' Γυμνασίου

    Μελετήστε το 11ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

    Στην μελέτη σας μπορείτε να αξιοποιήστε την παρακάτω παρουσίαση για το 11ο κεφάλαιο ...


    Δραστηριότητα  "Με πόσο τρέχει το ίντερνετ μου (sic);"

    Μετρήστε την ταχύτητα πρόσβασης του σπιτιού σας στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα SpeedTest (https://www.speedtest.net/). Καταγράψτε την ταχύτητα λήψης (download) και την ταχύτητα αποστολής (upload).

    Επαναλάβετε την παραπάνω διαδικασία από κάποια φορητή συσκευή (κινητό ή ταμπλετ) που είναι συνδεμένο στο ίδιο δίκτυο του σπιτιού σας ασύρματα. Παρατηρείτε διαφορά στις ταχύτητες των δύο διαφορετικών συσκευών. Αν ναι, που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η διαφορά; 








    Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023

    Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο;


    Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο; 

    Μία πρόταση Ψηφιακού Γραμματισμού για την προσχολική εκπαίδευση, με έμφαση στην αξιοποίηση τεχνολογιών και λογισμικού Ανοιχτής/Ελεύθερης φιλοσοφίας.

    Το διδακτικό σενάριο που θα βρείτε παρακατω προτείνει ένα τρόπο αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση, στοχεύοντας στην προαγωγή της καλλιέργειας του ψηφιακού γραμματισμού. 

    Βασισμένο στις αρχές του κοινωνικού εποικοδομισμού και της συνεργατικής μάθησης με την αξιοποίηση υπολογιστή και έχοντας ως αφόρμηση την ιστορία αλληλεγγύης του μικρού ελέφαντα Elvis και της ομάδας του, το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε ως ένα ανοιχτό, συνεργατικό μικροπρόγραμμα σπουδών για το Νηπιαγωγείο που αξιοποιεί τις Ανοιχτές Τεχνολογίες, τις αρχές των κινημάτων της Ανοιχτότητας και της Παιδαγωγικής της Αλληλεγγύης και εστιάζει στην αξία της συνεργασίας, της αλληλοϋποστήριξης, της ομαδικότητας και του διαμοιρασμού της γνώσης. 

    Με αυτό τον τρόπο, οι μικροί/ες μαθητές/τριες, ακολουθώντας τη διαδρομή των συνεργατικών δραστηριοτήτων του σεναρίου αποκτούν νέες γνώσεις, καλλιεργούν δεξιότητες και αναπτύσσουν θετικές στάσεις αναφορικά με τις ΤΠΕ ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζονται για την επερχόμενη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    Το σενάριο παρουσιάστηκε στο 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, 14-16 Οκτωβρίου 2022 στην Λάρισα.

    Το σενάριο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

    Τα φύλλα εργασίας σε επεξεργάσιμη μορφή διαθέσιμα ΕΔΩ

    Το διδακτικό σενάριο υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2021-22 στο πλαίδιο δράσης συνεργασίας του Γυμνασίου/Λυκείου με το Νηπιαγωγείο του ΠΣΠΘ και ειδικότερα των εκπαιδευτικών πληροφορικής Φίλιππου Κουτσάκα και Εμμανουήλ Κοσμίδη και της Νηπιαγωγού Μαστοροδήμου Σταυρούλας. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν η τελειόφοιτη φοιτήτρια του τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ Ειρήνη Τσατρσούλα και ο επίσης τελειόφοιτος φοιτητής του ίδιου τμήματος Γιώργος Τσαμπατσίδης.

    Φωτογραφικό υλικό από την υλοποίηση της δράσης διαθέσιμο ΕΔΩ



    Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023

    Screen Time (Χρόνος μπροστά σε οθόνες)...


    Screen Time (Χρόνος μπροστά σε οθόνες)...

    Το διδακτικό μικρο-σενάριο διδασκαλίας "Screen Time" ανήκει στο "Υλικό της καραντίνας", περισσότερα ΕΔΩ.

    Το μικρό-σενάριο περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό / δραστηριότητες για μαθητές καθώς και υλικό μελέτης για γονείς (προαιρετικής κατανάλωσης) ;-).

    Υλικό για μαθητές

    Πρόκειται για ένα μικρο-σενάριο διδασκαλίας το οποίο οι μαθητές των μικρότερων τάξεων Α, Β και Γ τάξεων θα πρέπει να το δουλέψουν μαζί με τους γονείς τους, ενώ οι μαθητές των μεγαλύτερων θα ήταν χρήσιμο να εμπλέξουν τους γονείς τους.

    Το σενάριο περιγράφεται στην παρουσίαση που ακολουθεί με τίτλο "Χρόνος μπροστά σε οθόνες..." και περιλαμβάνει
    1. πληροφορίες από σχετικούς οργανισμούς / φορείς / επιστημονικές ενώσεις σχετικά με τον χρόνο μπροστά σε οθονες
    2. τρεις σχετικές δραστητιότητες



    Υλικό για γονείς 

    Για να ακούσετε (podcasts)

    1. Attention Please, από την σειρά Ted Radio Hout του Αμερικάνικου National Public Radio, διαθέσιμο ΕΔΩ
    2. How do I handle screen time with my kids, από την σειρά Good Inside, διαθέσιμο ΕΔΩ
    3. Screen Time, Part I, από την σειρά Ted Radio Hout του Αμερικάνικου National Public Radio, διαθέσιμο ΕΔΩ
    4. Screen Time, Part IΙ, από την σειρά Ted Radio Hout του Αμερικάνικου National Public Radio, διαθέσιμο ΕΔΩ

    Για να διαβάσετε (άρθρα, οδηγοί)

    1. Άρθρο, Το δικό σας 4χρονο, πόσο χρόνο περνά στα social; διαθέσιμο ΕΔΩ
    2. Άρθρο, Screen Time Advice for parents, διαθέσιμο ΕΔΩ
    3. Άρθρο, Screen time limits are outdated – the role of technology in children’s lives has changed, διαθέσιμο ΕΔΩ 
    4. Οδηγός με θέμα "Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, για γονείς", ΕΔΩ 
    Το υλικό προσφέρεται "ανοιχτά" με άδεια Creative Commons BY-SA, γεγονός που σημαίνει ότι μπορείτε να το κάνετε ότι θέλετε αρκεί να κάνετε αναφορά στον δημιουργό και να διανείμετε τη δική σας έκδοση με τους ίδιους όρους...

    Σχόλια, διορθώσεις, προτάσεις για προσθήκες και βελτιώσεις είναι ευπροσδεκτότατες :-)



    Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

    Σχολικό Εγχειρίδιο "Ασφάλεια στο Διαδίκτυο" από το SaferInternet4Kids


    Σχολικά εγχειρίδια Γυμνασίου για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

    • για μαθητές ΕΔΩ
    • για εκπαιδευτικούς ΕΔΩ
    Φυλλάδιο για την ασφάλεια στο διαδίκτυο (για παιδιά Γυμνασίου-Λυκείου) ΕΔΩ




    Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2023

    Συνομιλώντας με ασφάλεια στο Διαδίκτυο


    Πόσο καλά γνωρίζουμε τα άτομα με τα οποία αλληλεπιδρούμε στο διαδίκτυο;

    Ποιες πληροφορίες είναι ασφαλές να μοιραστείτε με διαφορετικούς τύπους διαδικτυακών φίλων;

    Τι είναι η αίσθηση "της κόκκινης σημαίας", πώς την αναγνωρίζουμε;

    Στις παραπάνω ερωτήσεις επιχειρούμε να απαντήσουμε / εκπαιδευτούμε με την παρουσίαση και με το φύλλο εργασίας που ακολοθούν.

    Φύλλο Εργασίας ΕΔΩ


    Το σχετικό βίντεο της παρουσίασης είναι διαθέσιμο εδώ: