Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024
Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024
Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση
Οκτωβρίου 17, 2024 Philippos Koutsakas
Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση
Τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη, ποιά η διαφορά της από την μηχανική μάθηση;
Πώς μπορώ να εκπαιδεύσω ένα ευφυές σύστημα;
Ποιό είναι το ηθικό πρόβλημα του τρόλεϊ και τι σχέση μπορεί να έχει με την ΤΝ και την ΜΜ;
Τι είδους εφαρμογές ΤΝ και ΜΜ υπάρχουν διαθέσιμες και πώς μπορούν να μου φανούν χρήσιμες;
Ποιά η σχέση της τεχνητής νοημοσύνης με τα ρομπότ και από που προήλθε η λέξη (ρομπότ);
Πότε αντικαταστάθηκε η λέξη ανδροειδές από την λέξη ρομπότ;
Αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα επιχειρούμε να απαντήσουμε στην παρουσίαση που θα αποτελέσει αφορμή για κουβέντα με τους μαθητές της Β λυκείου στο μάθημα "Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ"
Παρουσίαση, αφορμή για συζήτηση...
Κεφάλαιο σχολικού βιβλίου
Παράγραφος 3.4. Τεχνητή Νοημοσύνη", διαθέσιμο ΕΔΩ
Ομαδική Εργασία Ενότητας
Οδηγίες για την ομαδική εργασία της ενότητας είναι διαθέσιμες ΕΔΩ
Όσοι/ες το επιθυμούν μπορόυν να υποβάλλουν τις εργασίες τους στο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδόνιας, περισσότερα ΕΔΩ
Ενδιαφέρουσα αρθρογραφία...
Βίντεο Σχετικά με AI και Machine Learning...
- What's Machine Learning: https://www.youtube.com/watch?v=KHbwOetbmbs&list=PLzdnOPI1iJNeehd1RXhnVMBFi1WhWLx_Y&index=4
- How Neural Networks Work: https://www.youtube.com/watch?v=JrXazCEACVo&list=PLzdnOPI1iJNeehd1RXhnVMBFi1WhWLx_Y&index=4
- https://blogs.sch.gr/ipoulis/2021/10/05/michaniki-mathisi-kai-i-istoria-tis-technitis-noimosynis/
Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024
5β - microbit: Τυχαίος Αριθμός (Μεταβλητές μέρος δεύτερο)
Οκτωβρίου 16, 2024 Philippos Koutsakas
Μεταβλητές - Μέρος 2
Το φύλλο εργασίας για τη δραστηριότητα "Τυχαίος Αριθμός - Μεταβλητές μέρος δεύτερο" ΕΔΩ
Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024
5 - AppInventor: Ζωάκια με ήχους
Οκτωβρίου 08, 2024 Philippos Koutsakas
Πώς κάνουν τα ζωάκια...
- την αρχική (εμφανίζεται με το άνοιγμα της εφαρμογής) περιλαμβάνει δύο κουμπιά που οδηγούν
- στην κεντρική οθόνη της εφαρμογής που θα περιλαμβάνει τα ζωάκια
- στην οθόνη των οδηγιών, που θα περιλαμβάνει οδηγίες για την εφαρμογή
Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024
4 - AppInventor: Πολλές οθόνες
Οκτωβρίου 06, 2024 Philippos Koutsakas
Εφαρμογή Πολλές οθόνες
- το στοιχείο Label
- τη χρήση πολλαπλών οθονών
- τη (συνδυαστική) χρήση Horizontal και Vertical Arrangements
3 - AppInventor: Εφαρμογή Πιάνο
Οκτωβρίου 06, 2024 Philippos Koutsakas
3 - AppInventor: Εφαρμογή Πιάνο
- το στοιχείο Vertical Arrangement
Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024
1 - AppInventor: Hallo World
Σεπτεμβρίου 22, 2024 Philippos Koutsakas
Εφαρμογή Hello World
Γνωρίζουμε τον AppInventor μέσα από τη δημιουργία της εφαρμογής Hallo World.
Ειδικότερα μέσα από τη δραστηρίοτητα της παρουσίασης που ακολουθεί θα
- συνδεθούμε στην πλατφόρμα του App Inventor
- θα γνωρίσουμε το περιβάλλον του App Inventor
- θα δημιουργήσουμε μία νέα εφαρμογή
- Σχεδίαση / Λειτουργικότητα
- Θα συνδέσουμε και θα εκτελέσουμε την εφαρμογή μας σε φορητή συσκευή
2 - AppInventor: Φρόντισε τη γάτα (Hallo Purr)
Σεπτεμβρίου 22, 2024 Philippos Koutsakas
- Κουμπί (button).
- Επαφή με κουμπί (on_click)
- Αναπαραγωγή ήχου (play)
0 - AppInventor: Εισαγωγή
Σεπτεμβρίου 22, 2024 Philippos Koutsakas
Εφαρμογές Πληροφορικής Α Γενικού Λυκείου, Οδηγίες Διδασκαλίας 2024-25
Σεπτεμβρίου 22, 2024 Philippos Koutsakas
Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος 2024-25 ΕΔΩ
Σχολικό Βιβλίο ΕΔΏ
Πρόγραμμα Σπουδών (ενδεικτικό)
- Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα, Δημιουργία Εφαμογών
- Προγραμματισμός εφαρμογών για φορητές συσκευές με ΜΙΤ AppInventor (16 ώρες)
- 5 ατομικές εργασίες
- 1 ομαδική εργασία
- Προγραμματισμός με BBC:microbit (4 ώρες)
- Επικοινωνία και Διαδίκτυο (18 ώρες)
- Web 2.0 και Υπηρεσίες Διαδικτύου
- Δημιουργία Ιστοσελίδων, HTML και CSS
- Συνεργασία και Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (16 ώρες)
- Εφαρμογές Νέφους
- Κοινωνικά Δίκτυα
- Θέματα Ασφάλειας και Προστασίας στο Διαδίκτυο
- Πνευματικά Δικαιώματα και Πειρατεία Λογισμικού στο Διαδίκτυο
- Ιδιωτικότητα και Προσωπικά Δεδομένα στο Διαδίκτυο
Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024
Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν
Σεπτεμβρίου 09, 2024 Philippos Koutsakas
Απέναντι στην ελεγχόμενη συχνά γραφειοκρατική διεκπεραίωση των διδακτικών μας καθηκόντων οι παιδαγωγικές αντιλήψεις του Freire όχι μόνο συνεισφέρουν στον προβληματισμό για το ρόλο της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και αποκαλύπτουν τις πραγματικές τους δυνατότητες. Μιλάμε για μια απελευθερωτική παιδαγωγική πράξη, που κάνει τον άνθρωπο περισσότερο άνθρωπο και ανοίγει δρόμους προς την ελευθερία, προς μια πιο δίκαιη και δημοκρατική κοινωνία...
Από την πρώτη επιστολή: Διαβάζοντας τη λέξη διαβάζουμε τον κόσμο!
- Διδασκαλία = ανάγνωση, αναζήτηση
- Διδάσκω πραγματικά = παίρνω κριτική θέση στη διαδικασία της ανακάλυψης
- Μελετώ = αποκαλύπτω
- Διδασκαλία = όχι απλή μεταφορά γνώσης αλλά κριτικός τρόπος κατανόησης και αντίληψης της ανάγνωσης της λέξης και του κόσμου, του κειμένου και του πλαισίου του
- Ο δάσκαλος διαθέτει τα βασικά εργαλεία (όπως ο χτίστης) στη δουλειά του
- Η κατανόηση είναι μια κατεργασία που προϋποθέτει τη συνέργεια δασκάλου μαθητή και τη σωστή χρήση των απαιτούμενων εργαλείων
- Η γνώση θα πρέπει να προβάλλεται ως διαδικασία απαραίτητη για κάτι
- Μετά πρέπει να μάθουμε πώς να μαθαίνουμε
- Αυτό προϋποθέτει αγάπη για τη γνώση
- Η μελέτη πηγή απόλαυσης και χαράς: ασφαλής δείκτης μιας φιλόδοξης εκπαίδευσης!
- Μια κριτική ανάγνωση των κειμένων και του κόσμου έχει να κάνει με αλλαγές που συντελούνται εντός τους.
Δεύτερη επιστολή: Μην αφήνεις να σε παραλύει ο φόβος για ό,τι σε δυσκολεύει!
- Παρακίνησε τους μαθητές σου να θέσουν σε κίνηση τη φαντασία, την περιέργεια και την κριτική σκέψη τους μπροστά σε κάθε εμπόδιο
- Ενθάρρυνέ τους να βλέπουν το κάθε εμπόδιο ως μια νέα πρόκληση
Τρίτη επιστολή: Αγάπησε με πάθος τη διδασκαλία σου!
- Με τη διδασκαλία συμβάλλεις στη σταδιακή αλλαγή των μαθητών
- Δίνεις νόημα στην παρουσία τους στον κόσμο
- Με τη μετάδοση της γνώσης πολεμάς κάθε αυθαιρεσία και κάθε αλαζονεία
Τέταρτη επιστολή: Τα προσόντα του προοδευτικού δασκάλου
- Η ταπεινοφροσύνη (συνδυασμένη με αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό και σεβασμό για τους άλλους): Κανείς δεν τα ξέρει όλα. Κανείς δεν τα αγνοεί όλα. Όλοι ξέρουμε κάτι. Όλοι αγνοούμε κάτι!
- Να είσαι πάντα έτοιμος να διδάξεις και να διδαχθείς
- Κάθε αυταρχισμός οδηγεί στην άκριτη συμμόρφωση και σημαίνει ασέβεια για τα πλάσματα –τους μαθητές μου‐ που μου έχουν εμπιστευτεί
- Πλάι στην ταπεινοφροσύνη πρέπει να βρίσκεται η αγάπη στους μαθητές και στην πράξη της διδασκαλίας
- Πρόκειται για ένα είδος εξοπλισμένης αγάπης χωρίς την οποία οι δάσκαλοι δεν θα μπορούσαν ν’ αντέξουν την κρατική και κοινωνική αδικία και περιφρόνηση.
- Η μαχητική αυτή αγάπη με οπλίζει με θάρρος να αγαπήσω το όραμά μου και να αγωνιστώ γι’ αυτό.
- Μια άλλη αρετή είναι η ανεκτικότητα. Χωρίς αυτήν δεν είναι εφικτό κανένα παιδαγωγικό έργο. Καμιά δημοκρατική εμπειρία. Καμιά προοδευτική εκπαιδευτική πράξη. Είμαι ανεκτικός δεν σημαίνει ότι συναινώ στο μη εφικτό. Δεν συγκαλύπτω την αυθάδεια. Ανεκτικότητα είναι η αρετή που μας μαθαίνει να ζούμε με το διαφορετικό. Μας διδάσκει να μαθαίνουμε απ’ αυτό και να το σεβόμαστε.
- Όμως προσοχή: κανένας δεν μπορεί να διδαχθεί την ανεκτικότητα σ’ ένα περιβάλλον ανευθυνότητας που δεν παράγει δημοκρατία! Η πράξη της ανοχής προϋποθέτει περιβάλλον στο οποίο μπορούν να τίθενται όρια και αρχές σεβαστές.
- Η αποφασιστικότητα: η λήψη αποφάσεων προϋποθέτει την ελευθερία. Η λήψη αποφάσεων είναι συχνά ρήξη. Πρέπει όμως να απέχει από την αυθαιρεσία. Η χαλαρότητα είναι χειρότερη από την κατάχρηση εξουσίας.
- Το ιδανικό: παίρνουμε αποφάσεις μαζί με τους μαθητές μας, αφού αναλύσουμε το πρόβλημα. Άλλες φορές η απόφαση που πρέπει να ληφθεί ανήκει στο πεδίο αρμοδιότητας του εκπαιδευτικού.
- Η αναποφασιστικότητα φανερώνει έλλειψη αυτοπεποίθησης. Αλλά η αυτοπεποίθηση είναι απαραίτητη για όποιον έχει αναλάβει ευθύνες όπως να διοικεί μια τάξη.
- Ο προοδευτικός εκπαιδευτικός βιώνει διαρκώς την ένταση μεταξύ υπομονής και ανυπομονησίας. Στην ισορροπία αυτή εντάσσεται και η λεκτική φειδώ. Να μην χάνουμε τον έλεγχο των λόγων μας. Να μην υπερβαίνουμε τα όρια του συνετού αλλά και ενεργητικού λόγου. Ο λόγος του υπομονετικού είναι πάντα κόσμιος. Ο καλοσυνάτος λόγος μπορεί να γεννήσει την ψευδαίσθηση ότι όλα επιτρέπονται. Ο νευρικός και ανεξέλεγκτος λόγος καταλήγει σε ασυνέπεια και ανευθυνότητα. Δεν αρκεί να αγαπάς. Πρέπει να ξέρεις πώς να αγαπάς.
- Ο εκπαιδευτικός πρέπει να υπερασπίζεται τη χαρά της ζωής, να προσφέρει ολοκληρωτικά τον εαυτό του στη ζωή! Να συμβάλλει στη δημιουργία ενός χαρούμενου και ευτυχισμένου σχολείου. Να εργάζεται για ένα σχολείο‐ περιπέτεια, ένα σχολείο που πάει μπροστά, που δεν φοβάται να ριψοκινδυνεύει, που απορρίπτει τη στασιμότητα. Που μιλά, που συμμετέχει, δημιουργεί, αγαπά, φαντάζεται, αγκαλιάζει με πάθος και λέει ναι στη ζωή. Που δεν αφήνεται στη μοιρολατρική παραίτηση «και τι μπορώ να κάνω»;
- Δεν υπάρχει ζωή και πρόοδος και εξέλιξη χωρίς αγώνα και σύγκρουση!
- Υπέρτατο, τέλος, χρέος του εκπαιδευτικού είναι να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του: το δικαίωμα της ελευθερίας στη διδασκαλία, της κριτικής, το δικαίωμα των καλύτερων συνθηκών άσκησης του εκπαιδευτικού του έργου, το δικαίωμα να επιμορφώνεται και να αμείβεται σωστά. Το δικαίωμα να γίνονται σεβαστά από την πολιτεία τα δικαιώματά του! 5. Πέμπτη επιστολή: Η πρώτη μέρα στο Σχολείο.
- Ο εκπαιδευτικός δεν είναι άτρωτος. Είναι άνθρωπος, όπως και ο μαθητής. Μειονέκτημα για τον εκπαιδευτικό δεν είναι η ανασφάλεια και ο φόβος, αλλά η αδυναμία του να αγωνιστεί να ξεπεράσει το φόβο. Ο φόβος της πρώτης μέρας είναι απολύτως φυσιολογικός. Η ενδεδειγμένη στάση: ειλικρίνεια! Το καλύτερο είναι να πούμε στους μαθητές μας πώς νιώθουμε τη συγκεκριμένη στιγμή, δείχνοντας πως είμαστε άνθρωποι κι έχουμε όρια.
- Όταν αντιμετωπίζουμε το φόβο, κάνουμε το πρώτο βήμα να τον μετατρέψουμε σε θάρρος.
- Από την πρώτη μέρα ο εκπαιδευτικός κατανοεί και σέβεται τις προτιμήσεις των μαθητών του, τον τρόπο που μιλούν, που αντιδρούν… Είναι όλα μέρος της πολιτισμικής τους ταυτότητας, από την οποία δεν λείπει και το στοιχείο της κοινωνικής τάξης. Ο εκπαιδευτικός παρατηρεί και καταγράφει. Μελετά και ξαναμελετά όσα καταγράφει. Βοηθά την τάξη να κατανοήσει τον εαυτό της ως κείμενο.
- Από την ώρα αυτή ο εκπαιδευτικός θεμελιώνει μια σχέση σεβασμού και αφοσίωσης με την τάξη. Δεν περιορίζεται στη μηχανιστική διεκπεραίωση της ύλης. Κατανοεί το περιβάλλον του μαθητή και μπορεί να εξηγήσει την τραγική πολλές φορές ύπαρξη πολλών μη προνομιούχων μαθητών (που δεν βλέπουν όνειρα, μόνο εφιάλτες).
- Χρειαζόμαστε λοιπόν τον επαγγελματικά ικανό και ευαίσθητο δάσκαλο. Όχι απλώς μια μητέρα που κανακεύει. Ο δάσκαλος αυτός δεν φοβάται την τρυφερότητα, δεν είναι κλειστός απέναντι στις συναισθηματικές ανάγκες των ανθρώπων που του έχουν εμπιστευθεί. Δεν είναι άδειος από ζωή και αισθήματα. Κυριαρχείται από την αγάπη. Δεν μπορεί να διδάσκει την ύλη του σαν να μην υπάρχει τίποτε άλλο στον κόσμο.
- Από την πρώτη μέρα στην τάξη ο δάσκαλος πρέπει να δείξει στους μαθητές του τη σημασία της φαντασίας για τη ζωή! Να τονίσει το δικαίωμα που έχουν να φαντάζονται, να ονειρεύονται και να αγωνίζονται για τα όνειρά τους!
Έκτη επιστολή: Η σχέση με τους μαθητές: θεμελιώδης, περίπλοκη και δύσκολη!
- Βάση: ο συγκροτημένος και συνεπής λόγος. Η λογοδοσία.
- Οι μαθητές πρέπει να μάθουν: 1. ότι είναι θεμιτό ν’ αλλάζει κανείς θέση, όταν αλλάζουν τα δεδομένα, 2. να αναζητούν τους λόγους που τους έκαναν ν’ αλλάξουν
- Μόλις οι εκπαιδευτικοί αρχίσουν τη διαδικασία της λογοδοσίας, σιγά‐σιγά θ’ αρχίσουν να κάνουν το ίδιο και οι μαθητές.
- Τι μπορεί να πει όμως κανείς για το δάσκαλο που διδάσκει και απαιτεί συνέπεια, είναι όμως ο ίδιος ασυνεπής;
- Ο δάσκαλος έχει πολλά να διδάξει στα παιδιά, πέρα από τη διδακτέα ύλη
- Οι μαθητές δοκιμάζουν συχνά τον δάσκαλο. Ο δάσκαλος πρέπει να δεχτεί ότι κάποιος μπορεί να τον αμφισβητήσει.
- Είναι δικαίωμα του μαθητή να αμφισβητεί και να εκφράζει δημόσια την αμφιβολία του. Είναι καθήκον του δασκάλου να αποδεικνύει κάθε στιγμή την αλήθεια των λόγων του. Και να ελέγχει την αστήρικτη κριτική.
- Ο δάσκαλος οφείλει να είναι ταπεινός. Να δέχεται ότι δεν είμαστε τέλειοι ούτε αλάθητοι.
- Εξαιρετικά ωφέλιμο: ν’ αφιερώνουμε λίγο χρόνο κάθε δυο μέρες και να καταγράφουμε με τους μαθητές μας αναλυτικά και κριτικά τη γλώσσα και την πρακτική μας. Στιγμές που μας κέντρισαν θετικά ή αρνητικά. Μαθαίνουμε έτσι να παρατηρούμε, να αναλύουμε και εδραιώνουμε μια ειλικρινή συνεργασία.
Έβδομη επιστολή: Από το μιλάω στους μαθητές μου, στο μιλάω με τους μαθητές μου!
- Τήρηση κανόνων – αποστασιοποίηση από το «όλα επιτρέπονται» που ενισχύει τον αυταρχισμό
- Η έλλειψη πειθαρχίας δυναμώνει το φόβο απέναντι στην ελευθερία
- Ο δημοκρατικός δάσκαλος δεν υιοθετεί την απειθαρχία, την ασυνέπεια, το «άς το έτσι για να δούμε τι θα συμβεί»
- Μιλώντας στους μαθητές και με τους μαθητές συμβάλλουμε στη διαμόρφωση υπεύθυνων και με κριτική σκέψη πολιτών.
- Η δημοκρατία, όπως κάθε όραμα, δεν φτιάχνεται με διακηρύξεις αλλά με περίσκεψη και καλλιέργεια. Δεν είναι ο λόγος μου που δηλώνει ότι είμαι δημοκράτης, ότι δεν είμαι ρατσιστής, αλλά οι πράξεις μου. Οι πράξεις μου μαρτυρούν αν είμαι πιστός στο λόγο μου.
Όγδοη επιστολή: Πολιτισμική ταυτότητα και παιδεία
- Είμαστε προγραμματισμένοι να μαθαίνουμε. Η μάθηση και η αναζήτηση αποτελούν μέρος της ύπαρξής μας στον κόσμο.
- Είμαστε προορισμένοι να δημιουργούμε πολιτισμό. Η παιδεία είναι η κατεξοχήν πολιτισμική έκφραση. Είναι η περηφάνια του ανθρώπου γι’ αυτό που αποκτά, πέρα απ’ αυτό που κληρονομεί.
- Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο.
Ένατη επιστολή: ανάμεσα στο θεωρητικό και στο πραγματικό πλαίσιο
- Είμαστε τα μόνα όντα με την ικανότητα να είμαστε ταυτόχρονα και τα αντικείμενα και τα υποκείμενα των σχέσεων που συνυφαίνουμε με τους άλλους.
- Δημιουργούμε την ιστορία κι αυτή μας δημιουργεί και μας ξαναδημιουργεί
- Ξεκινώντας από ένα αναγκαίο θεωρητικό πλαίσιο, πρέπει να αποστασιοποιούμαστε ταυτόχρονα απ’ αυτό και να σκεφτόμαστε την πράξη. Είναι αδύνατο να διδάξω την ύλη χωρίς να γνωρίζω πώς σκέφτονται οι μαθητές μου στο πλαίσιο της καθημερινής τους ζωής. Χωρίς να γνωρίζω τι ξέρουν ανεξάρτητα από το σχολείο, ώστε να τους βοηθήσω να γνωρίσουν καλύτερα αυτά που ήδη ξέρουν και να τους διδάξω αυτά που δεν ξέρουν.
Δέκατη επιστολή: και πάλι για το ζήτημα της πειθαρχίας
- Μας λείπει η πειθαρχία στο σπίτι, στο σχολείο, στο δρόμο, στην κυκλοφορία. Η ανομία και η έλλειψη ευθύνης είναι ασέβεια για τον άλλο. Ασέβεια για τη δημοκρατία, αφού μόνο με την υπευθυνότητα πολεμάμε την αδικία και την ανευθυνότητα του συστήματος.
- Χωρίς πειθαρχία δεν δημιουργεί κανείς πνευματικό έργο. Ποια είναι όμως η υγιής πειθαρχία; Πως θα βρούμε την ισορρόπηση ανάμεσα στην εξουσία και την ελευθερία, πώς θα ξεπεράσουμε μικρόψυχες πολιτικές, πώς θα πούμε όχι στα ατομικιστικά συμφέροντα και πώς θ’ αφήσουμε στην άκρη τις αυταπάτες του σχολαστικού παιδαγωγού; Απαιτώντας ηθικές αρχές πώς θα απομακρυνθούμε από την ασχήμια του πουριτανισμού και θα στοχεύσουμε στην ομορφιά και στην καθαρότητα; Δεχόμενοι την επιστημονική υπευθυνότητα, πώς θα απορρίψουμε τις στρεβλώσεις του επιστημονισμού;
- Στους σκοπούς αυτούς πρέπει να αφοσιωθούμε και όχι στη μονοδιάστατη λογική της μετάδοσης γνώσεων στους μαθητές.
- Μόνο εφόσον οι μαθητές γίνουν σκεπτόμενα υποκείμενα και αναγνωρίσουν ότι είναι εξίσου σκεπτόμενα υποκείμενα με τους δασκάλους, είναι δυνατόν να γίνουν παραγωγικά υποκείμενα του νοήματος ή της γνώσης του αντικειμένου. Στη διαλεκτική αυτή κίνηση η διδασκαλία και η μάθηση γίνονται γνώση και εκ νέου γνώση. Οι μαθητές γνωρίζουν αυτό που δεν γνώριζαν και οι δάσκαλοι κατακτούν εκ νέου αυτό που γνώριζαν ήδη.
- Ναι, ονειρεύομαι, επειδή ως ιστορική οντότητα αν δεν ονειρεύομαι, δεν μπορώ να είμαι οντότητα.
- Ονειρεύομαι, γιατί ο στόχος μου είναι ψηλός: να συμβάλω στη δημιουργία του ελεύθερου πολίτη, όπως τον οραματίστηκε ο Αριστοτέλης, και η ιδιότητα του πολίτη προϋποθέτει πειθαρχία και ελευθερία. Η ιδιότητα του πολίτη δεν αποκτιέται τυχαία. Είναι μια διεργασία που ποτέ δεν τελειώνει και που πάντα πρέπει ν’ αγωνιζόμαστε γι’ αυτήν. Ονειρεύομαι, γιατί κάθε δημοκρατική εκπαίδευση είναι εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη. Του υπεύθυνου, του έντιμου, του συνεπούς και γι’ αυτό ευτυχισμένου πολίτη! Ο σεβασμός στους μαθητές μου προκύπτει από τη λογοδοσία μου στο ζήτημα της προσφοράς μου στην ιδιότητα του πολίτη.
Drtft - Αν θέλεις να παραμείνεις εκπαιδευτικός (και να μη μεταμορφωθείς σε ρινόκερο)
Σεπτεμβρίου 09, 2024 Philippos Koutsakas
Κανόνες
- αγάπη
- στην σχολική καθημερινότητα σημαντικότερος από το μάθημα (= εκ-παιδευτική διαδικασία που έχει στόχο τη μάθηση) είναι μόνο ο μαθητής, τίποτε άλλο...
- δικαιοσύνη
- κανόνες και όρια
- επιβράβευση του αποτελέσματος σε συνάρτηση με την προσπάθεια
- ανοιχτότητα (στο εκπαιδευτικό υλικό που παράγεις)
Και τα παιδιά; - Γιάνους Κόρτσακ
Σεπτεμβρίου 09, 2024 Philippos Koutsakas
Λέτε: "Είναι κουραστικό να συναναστρέφεσαι παιδιά" Έχετε δίκιο. Προσθέτετε:
"Γιατί πρέπει να κατέβεις στο επίπεδό τους, να χαμηλώσεις, να σκύψεις, να λυγίσεις, να γίνεις μικρός" Εδώ σφάλλετε. Δεν είναι αυτό που κουράζει πιο πολύ. Φταίει μάλλον που είστε υποχρεωμένοι Να φτάσετε στο ύψος των συναισθημάτων τους. Να τεντωθείτε, να μακρύνετε, να σηκωθείτε στις μύτες των ποδιών. Για να μην τα πληγώσετε. (Γιάνους Κόρτσακ)Αυτός, ο σπουδαίος παιδαγωγός (1879-1942), εγκατέλειψε το επάγγελμα του γιατρού για να γίνει δάσκαλος. Η απόφασή του αυτή είχε σαν βάση την πεποίθησή του ότι για την αντιμετώπιση των παιδικών προβλημάτων δεν αρκεί μια ιατρική αντιμετώπιση των συμπτωμάτων τους, αλλά απαιτείται από τους ενήλικες ριζική αλλαγή στάσης απέναντι στα παιδιά.
Όταν ήταν μικρός, ήταν ένα ήσυχο μοναχικό παιδί, που υπέφερε από την ψυχρή και αυστηρή ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο οικογενειακό του περιβάλλον. Μπορούσε να παίζει ώρες ολόκληρες μόνος του και να αρκείται στις προσωπικές παρατηρήσεις και ονειροπολήσεις. "Ένας ονειροπόλος" συνήθιζε να λέει ο πατέρας του, "ένας φιλόσοφος" διαπίστωνε η γιαγιά του.
"Ο πατέρας μου με χαρακτήριζε βλάκα, ανόητο και, όταν θύμωνε, ηλίθιο και γάιδαρο. Μόνο η γιαγιά πίστευε στο άστρο μου. Διαφορετικά, για τον πατέρα μου ήμουν τεμπέλης, κλαψιάρης, ηλίθιος και άχρηστος".
"Απατάσθε κύριε! Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι, παλιάνθρωποι"
Αντικλείδι, Και τα παιδιά; - Γιάνους Κόρτσακ
Γράφει ο Tasos Papanastasiou
Ο Γιάνους Κόρτσακ (Janusz Korczak) ήταν Πολωνός παιδίατρος, παιδαγωγός, συγγραφέας, δημοσιογράφος, κοινωνικός ακτιβιστής και αξιωματικός του πολωνικού στρατού. Το πραγματικό του όνομα ήταν Χένρυκ Γκόλντσμιτ (Henryk Goldszmit), επίσης γνωστός και ως ο Γερο-δόκτωρ ή ο Κύριος δόκτωρ. Γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου 1878 ή 1879 στη Βαρσοβία και πέθανε στις 5 Αυγούστου 1942 στο στρατόπεδο εξόντωσης Τρεμπλίνκα.
Αντικλείδι, Και τα παιδιά; - Γιάνους Κόρτσακ
Τρεις δεκαετίες τώρα και το "The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης
Σεπτεμβρίου 09, 2024 Philippos Koutsakas
Τρεις δεκαετίες τώρα και το "The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης.
Πριν από τριάντα (περίπου) χρόνια, κατά τη διάρκεια ενός Linux-Congress στη Βαβαρία, ένας αμερικανός προγραμματιστής ονόματι Eric Raymond παρουσίασε την πρώτη έκδοση ενός κειμένου (working-paper) με τίτλο: "The Cathedral and the Bazaar" (μετάφραση: ο Καθεδρικός Ναός και το Παζάρι)..jpg)
Κατά τον ίδιο, το κείμενο του, που μελετούσε κάποιες παράξενες, νέες προγραμματιστικές πρακτικές
δεν περιελάμβανε κάποια ιδιαίτερη ανακάλυψη.Η παρουσίαση του όμως "γκρέμισε" το κτήριο.
Το γεγονός ότι η έγινε αποδεκτή (η παρουσίαση) με τόσο μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό από ένα κοινό στο οποίο ελάχιστοι είχαν την Αγγλική ως μητρική τους γλώσσα ήταν η επιβεβαίωση ότι ήμουν μπροστά σε κάτι πολύ σημαντικό
Το κείμενο αναλύει και συγκρίνει δύο διαφορετικά μοντέλα ανάπτυξης Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα:
- το μοντέλο του "Καθεδρικού Ναού", στο οποίο ο πηγαίος κώδικας μιας εφαρμογής γίνεται διαθέσιμος με κάθε διανομή νέας έκδοσης της εφαρμογής αυτής, αλλά ο κώδικας που αναπτύσσεται μεταξύ των διανομών περιορίζεται αποκλειστικά μέσα σε μία ομάδα συγκεκριμένων προγραμματιστών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτού του μοντέλου ανάπτυξης είναι τα GNU Emacs και GCC.
- το μοντέλο του "Παζαριού", στο οποίο ο κώδικας αναπτύσσεται στο διαδίκτυο, σε κοινή θέα. Ο Raymond πιστώνει στον Linus Torvalds, εμπνευστή του Linux kernel project, την ανακάλυψη αυτού του μοντέλου ανάπτυξης κώδικα, ενώ παρουσιάζει και τη δική του συνεισφορά σε αυτό το μοντέλο, όπως προέκυψε από την εμπλοκή του στο Fetchmail project.
αν έχεις αρκετά μάτια στη διάθεση σου τα bugs (προγραμματιστικά λάθη) αποδεικνύονται πολύ λίγα...
Και με την ευκαιρία μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει την εικοσάχρονη (τότε) πορεία του GNU, Linux, Open Source. Περισσότερα για το ντοκιμαντέρ στο imdb (κλικ εδώ).
Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω;
Σεπτεμβρίου 09, 2024 Philippos Koutsakas
Πώς βοηθάς τους μαθητές που μένουν πίσω;
η δημιουργία εξατομικευμένων προγραμμάτων,
η προσαρμογή τους στην τάξη,
η λανθασμένη πεποίθηση ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα.
Η δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος
Δε φτιάχνεται εύκολα. Απαιτείται να εντρυφήσεις στην Ειδική Αγωγή. Συνοπτικά, αξιολογείς τον μαθητή όχι για να τον κατατάξεις κάπου, π.χ., δυσλεξία, αλλά για να βρεις τι ξέρει και τι δεν ξέρει· σχεδιάζεις τι θα διδάξεις και πώς· τον αξιολογείς τακτικά. Στον σχεδιασμό μπορεί να μας βοηθήσει ο εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης, το ΚΕΣΥ ή τέλος πάντων κάποιος που ξέρει. Είναι το θεμέλιο στο οποίο θα στηριχθούν τα επόμενα βήματα.Η προσαρμογή του στην πραγματικότητα της τάξης
Αφού σχεδιαστεί η διδασκαλία, μπορεί να εφαρμοστεί με 5 διαφορετικούς τρόπους, που είναι δυνατό να συνδυαστούν. Θα τους παρουσιάσω σε αυξανόμενη σειρά δυσκολίας.α) Το κάνουν οι γονείς. Δε γίνεται πάντα, αλλά μας λύνει τα χέρια. Υπάρχουν γονείς που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους και το μόνο που χρειάζεται είναι να τους δώσουμε σαφείς οδηγίες. Εμείς αξιολογούμε τον μαθητή και προτείνουμε τροποποιήσεις. Π.χ., στην Α΄ Δημοτικού από πολύ νωρίς ενημερώνω τους γονείς των παιδιών που δυσκολεύονται στη φωνημική επίγνωση, τους εξηγώ τι να κάνουν και πολύ γρήγορα υπάρχει μεγάλη βελτίωση.
β) Αν τα παιδιά είναι σχετικά μεγάλα και τους ζητάμε κάτι απλό, μπορούν να το κάνουν μόνα τους στο σπίτι. Τους εξηγούμε αναλυτικότερα τι πρέπει να κάνουν και ελέγχουμε συστηματικότερα την απόδοσή τους. Μόνο αν καταλαβαίνουν τι κάνουν είναι δυνατόν να εξασκηθούν μόνα τους. Αυτό απαιτεί μερικές φορές χρόνο. Θυμάμαι μία χρονιά στην Ε΄ Δημοτικού είχα έναν μαθητή ο οποίος μου είπε ότι δεν μπορούσε με τίποτα να μάθει την προπαίδεια του 8. Του είπα να δοκιμάσει να την πει πολλές φορές στο σπίτι του μόνος του και να δούμε πώς θα τα πάει. Την επόμενη μέρα μου είπε ότι δεν μπορούσε να θυμηθεί με τίποτα το 8Χ8. Τον συμβούλεψα να πει αρκετές φορές στο σπίτι του 8Χ8=64 και θα το βλέπαμε πάλι την επομένη. Το πρόβλημα λύθηκε με αυτές τις απλές οδηγίες και την ατομική προσπάθεια του μαθητή.
γ) Τον τρίτο τρόπο τον ονομάζω διαφοροποιημένη εξάσκηση. Αν, λ.χ., οι περισσότεροι μαθητές εξασκούνται στις διαιρέσεις, κάποιοι αδύναμοι μαθητές εξασκούνται σε κάτι άλλο ανάλογα με τις ανάγκες τους, π.χ., σε πολλαπλασιασμούς. Αυτή η διαφοροποίηση μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές περιπτώσεις, όπως στο γράψιμο όπου οι πιο αδύναμοι μαθητές έχουν πιο απλούς στόχους ή και άλλο θέμα ακόμα. Ο στόχος είναι να εργάζονται όλοι με εργασίες προσαρμοσμένες στις δυνατότητές τους.
δ) Ο τέταρτος τρόπος είναι να αξιοποιείς τον νεκρό χρόνο πριν το κουδούνι, όπου έχεις τελείωσει τα πάντα και δεν ξέρεις τι άλλο να κάνεις. Αυτός ο χρόνος είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί για να διδάξεις στο παιδί κάτι πολύ συγκεκριμένο, να εξασκηθεί σε κάτι πολύ απλό, όπως στην προπαίδεια, ή να αξιολογηθεί η πρόοδός του. Μια χρονιά θυμάμαι, δίδασκα τους μήνες σε δύο μαθητές της Ε΄ Δημοτικού λίγο πριν το σχόλασμα και σιγά σιγά τους έμαθαν.
ε) Ο πέμπτος και τελευταίος τρόπος είναι ο πιο δύσκολος. Δουλεύεις όπως στα ολιγοθέσια σχολεία. Kάνεις το εξής: χωρίζεις τα παιδιά σε δύο ομάδες, την Α και τη Β. Παραδίδεις στην Α ομάδα και η Β ομάδα κάνει κάποιες εργασίες. Στη συνέχεια, παραδίδεις στη Β ομάδα και κάνει κάποιες εργασίες η Α και μετά πάλι από την αρχή. Αυτή η διαρκής εναλλαγή επιτρέπει να διδάσκεις δύο διαφορετικά πράγματα την ίδια διδακτική ώρα. Είναι σαφώς πιο δύσκολος ο έλεγχος, αλλά δυστυχώς, κάποιες φορές είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις.
Πολύ σημαντικό είναι να διδάσκεις με βάση τις αρχές της Ειδικής Αγωγής όλους τους μαθητές. Λ.χ., να κάνεις στην άκρη το βιβλίο της Γλώσσας της Α΄ Δημοτικού και να διδάξεις όπως θα δίδασκες ένα παιδί με δυσκολίες στον γραπτό λόγο. Με αυτόν τον τρόπο εν μέρει καταργείς τις εξατομικευμένες παρεμβάσεις, ενώ εξασφαλίζεις ότι διδάσκεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς πολλές φορές αυτό που λέει η Ειδική Αγωγή είναι η καλύτερη δυνατή διδασκαλία για όλους τους μαθητές.
Η ψυχολογική υποστήριξη
Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η πίεση που δέχεται ο εκπαιδευτικός. Για μένα η πίεση δημιουργείται για δύο λόγους: νομίζουμε ότι πρέπει να τα ξέρουμε όλα· θεωρούμε υπεύθυνο τον εαυτό μας για τις αποτυχίες.Αν πιστεύεις ότι πρέπει να τα ξέρεις όλα, είναι λογικό να αγχώνεσαι. Οι συγκεκριμένοι μαθητές σού αποδεικνύουν σε κάθε ευκαιρία ότι δεν τα ξέρεις. Η δουλειά μας όμως δεν είναι να τα ξέρουμε όλα· η δουλειά μας είναι να μαθαίνουμε. Σιγά σιγά, με κόπο, με διάβασμα, με τη συζήτηση με ανθρώπους που ξέρουν, είναι δυνατόν να βελτιωθούμε, να πετύχουμε στόχους που στο παρελθόν φάνταζαν αδύνατοι. Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους αδύναμους μαθητές πρέπει να καταλάβουμε ότι μόνο με τον χρόνο θα βελτιωνόμαστε ολοένα και περισσότερο και θα πετυχαίνουμε καλύτερα αποτελέσματα. Το ξεκίνημα θα είναι άκρως απογοητευτικό.
Ο δεύτερος λόγος από τον οποίο προέρχεται η ψυχολογική φθορά είναι οι αυτοκατηγορίες. Αν και συχνά κατηγορούμε όλο το σύμπαν για την απόδοση των μαθητών μας, πιστεύω ότι, όταν είμαστε μόνοι μας, θεωρούμε τον εαυτό μας απόλυτα υπεύθυνο. Φτάνουμε στο σημείο να πιστεύουμε ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να τα καταλαβαίνουν όλα. Δεν αντέχουμε να μείνει κάποιος πίσω· μας σκοτώνει. Είναι ένα βάρος που μας πνίγει και δεν έχει σχέση με την αλήθεια. Για να μπορέσεις να βοηθήσεις τους μαθητές σου πρέπει να απαλλαγείς από αυτήν την αντίληψη και να αποδεχτείς πως ό,τι κι αν κάνεις, κάποιοι θα μείνουν πίσω. Το θέμα είναι να προχωρούν όμως και αυτοί με βάση τις ικανότητές τους.
Οπότε τι κάνουμε; Πρώτο βήμα είναι να ξεκινήσεις με κάτι απλό, π.χ., να μάθει το παιδί τους μήνες. Με τον καιρό βελτιώνεσαι και προχωράς σε πολυπλοκότερους στόχους. Δεν είναι δυνατόν από την αρχή να κάνεις κάτι δύσκολο. Θα απογοητευτείς και θα τα παρατήσεις.
Δεύτερον, πρέπει να έχεις κατά νου πως, αν δεν κάνεις τίποτα, τα πράγματα θα χειροτερεύσουν. Έστω και μικρά, είναι βήματα προόδου. Αν δεν επιχειρήσεις κάτι, στο τέλος της χρονιάς τα πράγματα θα είναι χειρότερα.
Τρίτον, μην περιμένεις θαύματα. Το θέμα είναι η βελτίωση. Δεν είναι δυνατόν με ό,τι κάνεις ένας αδύναμος μαθητής να γίνει, και μάλιστα πολύ γρήγορα, ο κορυφαίος στην τάξη. Το πιθανότερο είναι ότι θα παραμείνει αδύναμος. Το θέμα όμως είναι να βελτιωθεί, να μάθει πέντε πράγματα, να φτάσει ψηλότερα από κει που θα έφτανε αν παρέμενες άπραγος.
Τέταρτον, είναι φυσιολογικό να τα ξεχνάνε αμέσως. Θέλει χρόνο! Οι συγκεκριμένοι μαθητές δε μαθαίνουν και τόσο εύκολα ακόμα κι αν διδάσκεις με τον καλύτερο τρόπο. Πρέπει να έχεις μεγάλη υπομονή για να δεις αποτελέσματα.
Πέμπτον, οι περισσότερες δράσεις της ειδικής αγωγής είναι εξατομικευμένη διδασκαλία, άρα, είναι λογικό να μην έχεις τέλεια αποτελέσματα, αυτά τουλάχιστον που θα είχες αν έκανες όντως εξατομικευμένη διδασκαλία. Αυτός όμως δεν είναι λόγος για να τα παρατήσεις. Απεναντίας, αυτή η διαπίστωση πρέπει να σε γεμίζει περηφάνια για όσα έχεις πετύχει.
Κάποιες φορές, συχνότερα από όσο περιμένεις, θα αποτύχεις. Δε σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψεις την προσπάθεια. Σημαίνει ότι πρέπει να αναπροσαρμόσεις τους στόχους. Προφανώς, έθεσες τον πήχη ψηλά — πώς να ξέρεις από πριν ποιος είναι ο πήχης; — και οφείλεις να τον χαμηλώσεις.
Είναι φυσιολογικό να κουραστείς, να απογοητευτείς, να θυμώσεις. Παράτα τα για λίγο και ηρέμησε. Αυτό που κάνεις είναι πολύ πιο δύσκολο από όσο φαντάζεσαι. Πόσοι εκπαιδευτικοί, όταν ήσουν μαθητής, το έκαναν; Απλώς, έχεις πέσει. Πάρε μια ανάσα και ξανασήκω. Δε γίνεται να το ζητάς από τους μαθητές σου και να τα παρατάς εσύ. Αναπροσάρμοσε τα σχέδιά σου, διάβασε παραπάνω, ζήτα βοήθεια και προχώρα! Στο τέλος, θα χαμογελάσεις.
«Καλλιεργώντας την αλγοριθμική σκέψη μαθητών/τριών με την αξιοποίηση της εκπαιδευτικής ρομποτικής»
Σεπτεμβρίου 09, 2024 Philippos Koutsakas
Τρίτη 18 Ιουνίου 2024
Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο;
Ιουνίου 18, 2024 Philippos Koutsakas
Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο;
Μία πρόταση Ψηφιακού Γραμματισμού για την προσχολική εκπαίδευση, με έμφαση στην αξιοποίηση τεχνολογιών και λογισμικού Ανοιχτής/Ελεύθερης φιλοσοφίας.
Το διδακτικό σενάριο που θα βρείτε παρακατω προτείνει ένα τρόπο αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση, στοχεύοντας στην προαγωγή της καλλιέργειας του ψηφιακού γραμματισμού.
Βασισμένο στις αρχές του κοινωνικού εποικοδομισμού και της συνεργατικής μάθησης με την αξιοποίηση υπολογιστή και έχοντας ως αφόρμηση την ιστορία αλληλεγγύης του μικρού ελέφαντα Elvis και της ομάδας του, το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε ως ένα ανοιχτό, συνεργατικό μικροπρόγραμμα σπουδών για το Νηπιαγωγείο που αξιοποιεί τις Ανοιχτές Τεχνολογίες, τις αρχές των κινημάτων της Ανοιχτότητας και της Παιδαγωγικής της Αλληλεγγύης και εστιάζει στην αξία της συνεργασίας, της αλληλοϋποστήριξης, της ομαδικότητας και του διαμοιρασμού της γνώσης.
Με αυτό τον τρόπο, οι μικροί/ες μαθητές/τριες, ακολουθώντας τη διαδρομή των συνεργατικών δραστηριοτήτων του σεναρίου αποκτούν νέες γνώσεις, καλλιεργούν δεξιότητες και αναπτύσσουν θετικές στάσεις αναφορικά με τις ΤΠΕ ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζονται για την επερχόμενη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το σενάριο παρουσιάστηκε στο 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, 14-16 Οκτωβρίου 2022 στην Λάρισα.
Πέμπτη 6 Ιουνίου 2024
Σύστημα Ασφαλούς Μετάδοσης Θεμάτων - SAM
Ιουνίου 06, 2024 Philippos Koutsakas
Εδώ είπα να μαζέψω τις σχετικές πληροφορίες με το Σύστημα Ασφαλούς Μετάδοσης (ΣΑΜ) των θεμάτων σε μία ανάρτηση (αχρείαστα να 'ναι...)
Κατ' αρχή το ΣΑΜ είναι το σύστημα που διεκπαιρεώνει τη λήψη και την εκτύπωση των θεμάτων των Πανελληνίων Εξετάσεων στα εξεταστικά κέντρα όλης της χώρας.
Αποτελείται από το παρακάτω υλικό:
- Μini PC Maxtang VBR-30 με λειτουργικό σύστημα MS Windows
- Laser Printer Lexmark C2425DW
- Router Draytek Vigor 2912
- USB Mobile Broadband USB Modem HUAWEI E3372h-153
- Πολύπριζο Legrand694651
- OTP Token FortiToken200
- Keyboard/Mouse (Combo)
Η συνολική εικόνα του συστήματος μοιάζει κάπως έτσι...
Αρκετές ημέρες πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις γίνοται δοκιμαστικές αποστολές ώστε να ελεγθεί η καλή λειτουργία του συστήματος το οποίο σημειωτέον παραμένει ανενεργό το υπόλοιπο χρονικό διάστημα...
Πριν την χρήση του συστήματος θα πρέπει να γίνει Έλεγχος Καλής Λειτουργίας ΣΑΜ, οι σχετικές οδηγίες είναι ΕΔΩ
Οι σύντομες οδηγίες του ΣΑΜ είναι διαθέσιμες ΕΔΩ
Ένα κεφάλαιο από μόνος του είναι ο εκτυπωτής του συστήματος.
Αναλυτικές οδηγίες χρήσης (manual) του εκτυπωτή είναι διαθέσιμες ΕΔΩ
Σύντομες οδηγίες χρήσης του εκτυπωτή είναι διαθέσιμες ΕΔΩ
Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024
Podcast Press Play: Η αξία του παιχνιδίου
Ιουνίου 03, 2024 Philippos Koutsakas
Σε αυτό το επεισόδιο, οι ομιλητές του TED περιγράφουν πώς όλες οι μορφές διασκέδασης - από το πέταγμα μιας μπάλας μέχρι τα βιντεοπαιχνίδια - μπορούν να μας κάνουν πιο έξυπνους, πιο λογικούς και πιο συνεργατικούς. (Αρχική ημερομηνία μετάδοσης: 27 Μαρτίου 2015),
Το επεισόδιο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ
Κυριακή 2 Ιουνίου 2024
Is Your School Using Toxic Positivity To Exploit You? The 5 Biggest Red Flags
Ιουνίου 02, 2024 Philippos Koutsakas
Με τη σχολική χρονιά να φτάνει το τέλος της και τους απολογισμούς να πέφτουν σας βροχή αναρτώ εδώ ένα άρθρο ως τροφή για σκέψη, προβληματισμό, ανα-στοχασμό, αναπλαισίωση και όλα αυτά τα ωραία που έχουμε εντάξει στο λεξιλόγιο μας τα τελευταία χρόνια...
Ο τίτλος του άρθρου είναι "Is Your School Using Toxic Positivity To Exploit You? The 5 Biggest Red Flags" και είναι διαθέσιμο (στην αγγλική γλώσσα) από την ιστοσελίδα "We ARE Teachers"
Κάντε μία ανάγνωση και δείτε πόσες στις πέντε (x/5) κόκκινες σημαίες (red flags που λέγαμε και στο χωριό μου) σηκώνεται όταν σκέφτεστε το σχολείο σας;
Εξαίρεση αποτελεί το 2 (Taking work home) μιας και στην Ελληνική πραγματικότητα οι ανύπαρκτες υποδομές δεν επιτρέπουν τη δουλεία στο σχολείο. Για παράδειγμα το γραφείο του Συλλόγου Διδασκόντων είναι "φάση κοινόβιο" στο οποίο απολαμβάνεις λιγότερη ιδιοτικότητα από ότι οι κατασκηνωτές στο Woodstock, μοιράζεσαι ένα γραφείο (έπιπλο) στην καλύτερη περίπτωση με δύο άλλους συναδέλφους και ένα γραφείο (αίθουσα) 25-30 τ.μ. με άλλα 30 άτομα. Βιβλιοθήκες / αναγνωστήρια είτε δεν υπάρχουν καθόλου είτε έχουν κλείσει / μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας... Τα παραπάνω καθιστούν αδύνατη τη εργασία / προετοιμασία στον χώρο του σχολείου και αναπόφευκτα όλη η δουλειά γίνεται στο σπίτι...
Διαβάστε λοιπόν το αρθράκι, αναστοχαστείτε κάντε κουράγιο έναν ακόμη απαιτητικό μήνα και καλό Καλοκαίρι!!!
Κυριακή 19 Μαΐου 2024
Ας Scratch-άρουμε λιγάκι...
Μαΐου 19, 2024 Philippos Koutsakas
Ας Scratch-άρουμε λιγάκι...
Δραστηριότητες για το Scratch
Πώς αναζητούμε άλλες δραστηριότητες σε Scratch
Τρίτη 23 Απριλίου 2024
Τα βιβλία των σχολικών μας χρόνων είναι εδώ...
Απριλίου 23, 2024 Philippos Koutsakas
Βρήκα επιτέλους τα τρία Ανθολόγια (μου). Αυτά που είχα ως μαθητής Δημοτικού της δεκαετίας του '80 (πρόδωσα ηλικία ;-) )
Η ψηφιακή βιβλιοθήκη του ΙΕΠ διαθέτει περίπου 6000 ψηφιοποιημένα βιβλία από το χρονικό διάστημα 1828-1980.
![]() |
Αρνίτσι-μπίτσι έλα άνοιξε, χλωρή βοσκίτσα σου 'φερα... |
Δευτέρα 22 Απριλίου 2024
Τι γνωρίζει η Google για εσένα και άλλα θέματα προσωπικών δεδομένων...
Απριλίου 22, 2024 Philippos Koutsakas
Γνωρίζει η Google τη γεωγραφική μου θέση;
Μπορώ να απενεργοποιήσω αυτή τη δυνατότητα;
Σε ποιές εφαρμογές έχω δώσει πρόσβαση στα δεδομένα μου;
Κρατάει το youtu ιστορικό αναζητήσεων;
Αυτά και πολλά ακόμη θα συζητήσουμε παρακολουθώντας την παρουσίαση που ακολουθεί...
Κυριακή 14 Απριλίου 2024
Από την Ψευδο-Γλώσσα στην Python, μία παρουσίαση δρόμος...
Απριλίου 14, 2024 Philippos Koutsakas
Στόχος
Πατάμε πάνω στις γνώσεις μας στην Ψευδο-Γλώσσα και κάνουμε μία σύντομη βουτικά στην Python ;-)
Ειδικότερα οι μαθητές/τριες θα μπορούν να
- αναγνωρίζουν εντολές της γλώσσας προγραμματισμού Python και να τις αντιστοιχούν με εντολές της ψευδογλώσσας
- μετατρέπουν απλά προγράμματα από ψευδογλώσσα σε Python
- εκτελούν προγράμματα γραμμένα σε Python
- κάνουν αποσφαλμάτων προγραμμάτων γραμμένων σε Python
Τι είναι η Python?
Κυριακή 31 Μαρτίου 2024
Τρίτη 26 Μαρτίου 2024
The terrible cost of phone-based childhood
Μαρτίου 26, 2024 Philippos Koutsakas