το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

Τι είναι οι άδειες Creative Commons


Ένα εργαλείο “απελευθέρωσης” και ταυτόχρονα προστασίας των ιδεών σας

Ποιος έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει 
  • τις φωτογραφίες που βγάζετε με το κινητό σας και ανεβάζετε στο Instagram
  • ένα βιντεάκι που δημιουργήσατε και ανεβάσατε στο Tik Tok 
  • μία πολύ καλή εργασία/παρουσίαση που ετοιμάσατε για το μάθημα της πληροφορικής
και τι ακριβώς σημαίνει "χρησιμοποιήσει";
  • να τις διαμοιράσει/κοινοποιήσει στο δικό του Instagram (διαμοιρασμός/κοινοποίηση)
  • να τις παρουσιάσει σε κάποιο ακροατήριο (επαναχρησιμοποίηση) 
  • να κάνει αλλαγές ώστε να δημιουργήσει μία νέα έκδοση (τροποποίηση)
  • να βγάλει χρήματα από αυτές (είτε πουλώντας τις άμεσα, είτε τυπώνοντας τις πάνω σε κάποιο t-shirt ή souvenir, είτε χρησιμοποιώντας τις σε τυχόν μαθήματα που θα διδάξει)
Στις παραπάνω ερωτήσεις επιχειρεί να απαντήσει η παρουσίαση που ακολουθεί ;-)






Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023

Κεφάλαιο 1.1: Επιστήμη των Υπολογιστών (sic). Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των ΗΥ


Κεφάλαιο 1.1: Επιστήμη των Υπολογιστών (sic)

Στόχοι του κεφαλαίου είναι οι μαθητές
  • να περιγράφουν τους βασικούς τομείς της Επιστήμης των Υπολογιστών και
  • να μπορούν να αναφερθούν στα πεδία τόσο της Θεωρητικής όσο και σε αυτά της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών

Παρουσίαση του πρώτου κεφαλαίου



Γνώριζες ότι...

Εργασία του 1ου Κεφαλαίου

Στόχος της δραστηριότητας είναι να κατανοήσετε τι είναι, με τι ασχολείται και από ποιές θεματικές περιοχές απαρτίζεται η επιστήμη της Πληροφορικής.

Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να επιλέξετε οκτώ από τους παρακάτω όρους και να βρείτε σύντομους σχετικούς ορισμούς:

Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, Δεδομένα, Πληροφορία, Δίκτυα, Διαδίκτυο, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, Τεχνολογία, Big Data, Τεχνητή Νοημοσύνη, Μηχανική Μάθηση, Λειτουργικά Συστήματα, Προγραμματισμός Υπολογιστών.  

Στη συνέχεια θα πρέπει να αναδιατυπώστε τους ορισμούς αυτούς με απλή και κατανοητή γλώσσα και να τους συνδυάσετε / συσχετίσετε ώστε να δημιουργήσετε ένα ενιαίο κείμενο όχι μικρότερο των 300 λέξεων.

Το κείμενο σας θα πρέπει να βοηθάει τον αναγνώστη να κατανοήσει τι είναι / με τι ασχολείται / από τι αποτελείται η Επιστήμη της Πληροφορικής.

Το κείμενο σας θα πρέπει συμπεριλαμβάνει τουλάχιστον οκτώ (8) σχετικές εικόνες.

Το κείμενο σας θα πρέπει συμπεριλαμβάνει τις ιστοσελίδες από τις οποίες αντλήσατε τις πληροφορίες σας, αναφέροντας (α) τον τίτλο των ιστοσελίδων αυτών και (β) την ηλεκτρονική τους διεύθυνση (URL).

Η αξιολόγηση των εργασιών σας θα γίνει ως εξής:
  • Ορισμός των 8 εννοιών 40/100
  • Αποτελεσματική συσχέτιση των παραπάνω εννοιών 20/100
  • Αναφορά Πηγών 20/100
  • Εισαγωγή 8 εικόνων 20/100











Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023

Κεφάλαιο 3: Εργονομία


Κεφάλαιο 3: Εργονομία

Υλικό προς Μελέτη

Το 3ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, διαθέσιμο ΕΔΩ 

Η παρουσίαση που αξιοποιήσαμε μέσα στην τάξη


Βιντεοδιάλεξη που παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία του 3ου Κεφαλαίου...


Ο ορισμός της εργονομίας στο Βικιλεξικό που θα βρείτε ΕΔΩ

Περισσότερες πληροφορίες για την εργονομία στην Βικιπέδια ΕΔΩ

Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο που παρουσιάζει συχνά λάθη εργονομίας που κάνουμε όταν χρησιμοποιούμε υπολογιστή


Παρακολουθείστε το χιουμοριστικό βίντεο που ακολουθεί και παρουσιάζει συνηθισμένα λάθη εργονομίας κατά τη χρήση του υπολογιστή

Δραστηριότητες για την Εργονομία

Δραστηριότητα 1

Πειραματιστείτε με τη δραστηριότητα με τίτλο "Η σωστή στάση εργασίας στον υπολογιστή" και καθοδηγήστε τον Πέτρο να καθίσει με σωστό τρόπο μπροστά στον υπολογιστή του. 

Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε το ποντίκι σας για να επαναφέρετε τον Πέτρο στην σωστή στάση σώματος χρησιμοποιώντας τα "Σημεία Ελέγχου".

Τα σημεία ελέγχου είναι μικρά κυκλικά κουμπιά, κόκκινου ή πράσινου χρώματος.
  • Για εμφανίσετε τα σημεία ελέγχου θα πρέπει να κάνετε κλικ στο κουμπί "Εμφάνιση των σημείων ελέγχου" (κάτω δεξιά).
  • Για να αλλάξετε την στάση σώματος του μαθητή θα πρέπει να κάνετε αριστερό κλικ σε ένα σημείο ελέγχου και κρατώντας το κουμπί πατημένο, να μετακίνησε το ποντίκι σας
  • Όταν όλα τα σημεία ελέγχου έχουν αποκτήσει πράσινο χρώμα τότε ο μαθητής έχει αποκτήσει τη σωστή στάση σώματος μπροστά στον υπολογιστή.
Για να ανοίξει η δραστηριότητα κάντε κλικ ΕΔΩ.

Δραστηριότητα 2

Κάντε λήψη (Donwload) τη δραστηριότητα που θα βρείτε ΕΔΩ και τοποθετήστε τα πλαίσια με τις περιγραφές στην κατάλληλη θέση.

Δραστηριότητα 3

Παίξτε θέατρο (δραματοποίηση) με τους συμμαθητές ή/και την οικογένεια σας. Για παράδειγμα, σταθείτε μπροστά στον υπολογιστή με τον λάθος τρόπο και ζητήστε από τους άλλους να διορθώσουν τη στάση σας

Δραστηριότητα 4

Εκτυπώστε την αφίσα για την εργονομία που θα βρείτε ΕΔΩ και τοποθετήστε σε εμφανές σημείο απέναντι

Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023

Κεφάλαιο 1: Βασικές έννοιες πληροφορικής


Μελετήστε το 1ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

Στην μελέτη σας αξιοποιήστε την παρουσίαση και το βίντεο που ακολουθούν...





Μετα την κάλυψη της ύλης του 1ου Κεφαλαίου θα δημιουργήσουμε το δικό μας σταυρόλεξο με θέμα "Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής και άλλα σχετικά με το μάθημα".

Σε αυτόν τον σύνδεσμο ΕΔΩ θα βρείτε ένα παράδειγμα σταυρολέξου που δημιούργησα στα βιαστικά...

Οδηγίες για τη δημιουργία σταυρολέξου θα βρείτε εδώ: https://okiriostonipologiston.blogspot.com/2018/09/thecolorcom.html








Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

Πληροφορική Α Γυμνασίου: Πρόγραμμα Σπουδών, Σχολικό βιβλίο και Διδακτικές οδηγίες 2023-24


Το μάθημα διδάσκεται δύο ώρες την εβδομάδα (συνεχόμενο δίωρο) στο εργαστήριο πληροφορικής

Το τμήμα "σπάει" σε δύο υπό-τμήματα (α1α και α1β, α2α και α2β) με το πρώτο τμήμα (α1α και α2α) να κάνει μάθημα στο πρώτο δύωρο της εβδομάδας και το δεύτερο (α1β και α2β) στο δεύτερο.

Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος για το 2023-24 ΕΔΩ

Σχολικό Βιβλίο ΕΔΩ

Από το σχολικό έτος 2021-22 εφαρμόζεται πιλοτικά και το νέο πρόγραμμα σπουδών πληροφορικής, περισσότερα ΕΔΩ

Τα διδακτικό υλικό που δουλέψουμε διαθέσιμο ΕΔΩ






"Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ" (sic) - Β Γενικού Λυκείου. Πρόγραμμα Σπουδών, Σχολικό βιβλίο και Διδακτικές οδηγίες 2023-24


Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ

Ο πιό άστοχος τίτλος όλων των εποχών :-)

Το μάθημα διδάσκεται 2 ώρες / εβδομάδα στο εργαστήριο πληροφορικής.

Συνολικά 70 ώρες με 13 μαθητές / τάξη.

Οι οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος για το 2023-24 διαθέσιμες ΕΔΩ

Το Σχολικό βιβλίο ΕΔΩ

Η ηλεκτρονική μας τάξη e-class.sch.gr ΕΔΩ

Πρόγραμμα Σπουδών (ενδεικτικό)

  1. Η επιστήμη της Πληροφορικής - Εισαγωγή
  2. Προγραμματισμός (Πρόβλημα, Αλγόριθμοι και λίγη Python)
  3. Λειτουργικά Συστήματα
  4. Πληροφοριακά Συστήματα
  5. Δίκτυα
  6. Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση
Παράλληλες Δράσεις (ενδεικτικές)
  • Συμμετοχή σε μαθητικά συνέδρια
  • Συμμετοχή σε μαθητικούς διαγωνισμούς 
  • Υλοποίηση εργασιών με (σχετικά) ελεύθερο θέμα
  • Αγώνες επιχειρηματολογίας σε συνεργασία με άλλα σχολεία
  • Εισηγήσεις από ειδικούς σε αντικείμενα του προγράμματος σπουδών


Ενδεικτική κατανομή ωρών διδασκαλίας






Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023

21 ιστοσελίδες με εκπληκτικές (δωρεάν) φωτογραφίες / εικόνες...


Το 70% της αίσθησης που μου δίνει μια ιστοσελίδα είναι οι φωτογραφίες της.

Δωρεάν φώτο από το https://stocksnap.io

Εδώ και λίγο καιρό λοιπόν άρχισα να ψάχνω στον ίντερνετ για ποιοτικές / επαγγελματικές φωτογραφίες για να συνοδεύω τις αναρτήσεις μου και εξεπλάγην από το ιδιαίτερα υψηλό κόστος αγοράς τους.

ΟΚ, λογικό σκέφτηκα να δίνεις 10$ για μία φωτογραφία αν είναι να την βάλεις στο e-shop σου, αλλά ένας φτωχός και μόνος blogger που δε μπορεί να διαθέσει τόσα τι να κάνει ο έρμος;

Να κάνει κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο στον οποίο θα βρει ουκ ολίγες συλλογές (searchable) επαγγελματικών / καλαίσθητων φωτογραφιών που μπορεί να χρησιμοποιήσει δωρεάν.

Το λινκ εδώ...

Επιπλέον ιστοσελίδες θα βρείτε εδω τις οποίες έχει μαζέψει και οργανώσει σε ένα padlet ο Γιώργος Χοροζίδης...

Υ.Γ. Όλον αυτόν τον καιρό που δεν είχα γράψει λέξη δεν τεμπέλιαζα, έφτιαξα αυτό και αυτό και πολλά ακόμη που δεν σχετίζονταν με το το περιεχόμενο του blog...

free images


Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023

Εβδομάδα Προγραμματισμού 2023 με το Microbit


Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2023 (Code Week 2023) θα κάνουμε τον μικροελεγκτή microbit 
  • να καρδιοχτυπήσει :-)
  • να εμφανίσει το μήνυμα "Happy Code Week 2023!!!" και
  • να εμφανίσει ένα φαντασματάκι να διατρέχει την οθόνη του :-)
Αναλυτικά η Δραστηριότητα είναι διαθέσιμη ΕΔΩ




Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

Podcast: Disruptive Leadership


Μιά εξαιρετική ραδιοφωνική εκπομπή που συνδυάζει TedTalks για την "διαφορετική ηγεσία". 

Οι ομιλίες 3 και 4 έχουν πολύ στενή σχέση με την εκπαίδευση...

Κλικ ΕΔΩ



Τρίτη 2 Μαΐου 2023

Οδηγίες συναρμολόγησης LEGO Mindstorms EV3


Οι οδηγίες συναρμολόγησης είναι διαθέσιμες στον επίσημο ιστότοπο της LEGO Education ΕΔΏ ή εναλλακτικά στο Google Drive ΕΔΩ

Αρχικά επιλέγουμε το Driving Base από την κατηγορία "Building Instructions for Robot Educator"



Δευτέρα 1 Μαΐου 2023

Μήπως τελικά οι εταιρίες που ανταγωνίζονται η μία την άλλη είναι πιό χαζές από τους Ντάλτονς;


Ποιά η διαφορά του ελεύθερου λογισμικού από την δωρεάν μπύρα;

Ποιός είναι αυτός ο μουσάτος που φωνάζει GNU-GNU όλη την ώρα;

Η ανοιχτότητα αφορά μόνο στα λογισμικά ή μπορεί εφαρμοστεί και στα λαχανικά;

Πώς θα ήταν σήμερα το ιντερνΕτ αν ο Τιμ είχε πατεντάρει την ιδέα του;

Μήπως οι εταιρίες που ανταγωνίζονται η μία την άλλη στην έρευνα για τα εμβόλια είναι πιό χαζές από τους Ντάλτονς;

Σε αυτές και σε πολλές ακόμη παρόμοιες ερωτήσεις επιχειρούμε να απαντήσουμε με την παρουσίαση που ακολουθεί ;-)







Παρασκευή 28 Απριλίου 2023

Δευτέρα 3 Απριλίου 2023

Πασχαλινό Κουναλέκι Origami ή αλλίως "ας μιλήσουμε για Αλγορίθμους"


Αλγόριθμος είναι μια πεπερασμένη σειρά ενεργειών, αυστηρά καθορισμένων και εκτελέσιμων σε πεπερασμένο χρόνο, που στοχεύουν στην επίλυση ενός προβλήματος. 

Αν το πρόβλημα μας είναι πώς θα μετατρέψουμε ένα τετράγωνο κομμάτι χαρτιού σε πασχαλινό λαγουδάκι, τότε τα βήματα που περιγράφονται στην σελίδα που θα βρείτε ΕΔΩ είναι ένας αλγόριθμος :-)

Τα βήματα του αλγόριθμου Πασχαλινό Λαγουδάκι θα πρέπει να ακολουθηθούν με ακρίβεια και με τη σωστή σειρά.

Καλή διασκέδαση :-)

Το φύλλο εργασίας είναι διαθέσιμο ΕΔΩ



Τρίτη 21 Μαρτίου 2023

Βιβλίο Παιχνίδια για Python και Pygame


Δεδομένου ότι η Pyhton έχει γίνει πολύ viral φέτος ρίξτε μια ματιά (και όχι μόνο) στο εξαιρετικό βιβλίο του συναδέλφου Μανόλη Κιαγιά με τίτλο: "Παιχνίδια σε Python και Pygame".








Pythonies: προγραμματισμός σε python μέσα από παραδείγματα


Οι Pythonies είναι μαθήματα διδασκαλίας Python μέσα από τη δημιουργία αυτοτελών παραδειγμάτων / προγραμμάτων, διαθέσιμες ΕΔΩ
Το υλικό αποτελείται από κεφάλαια, με κάθε ένα από αυτά να αντιστοιχεί σ' ένα πρόγραμμα, συνήθως ένα παιχνίδι. Το πρόγραμμα δεν παρουσιάζεται ολοκληρωμένο, αλλά ξεκινώντας από το μηδέν χτίζεται βήμα προς βήμα, εξηγώντας τη φιλοσοφία με την οποία περνάμε από το κάθε βήμα στο επόμενο.
Κάθε κεφάλαιο συνοδεύεται από ασκήσεις, που βοηθούν στην εξάσκηση και εμπέδωση των εννοιών. Στο τέλος κάθε κεφαλαίου υπάρχουν επίσης σύντομα κείμενα, σχετικά με τις έννοιες που πραγματεύεται το συγκεκριμένο κεφάλαιο.
Πρόκειται για εξαιρετική δουλειά των συναδέλφων Βασίλη Βασιλάκη και Γιώργου Μπουκέα

Για αρχή χρησιμοποιώ το παρακάτω μάθημα...





Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

Κεφάλαιο 11: Γνωριμία με το Διαδίκτυο


Κεφάλαιο 11: Γνωριμία με το Διαδίκτυο

Πληροφορική Α' Γυμνασίου

Μελετήστε το 11ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

Στην μελέτη σας μπορείτε να αξιοποιήστε την παρακάτω παρουσίαση για το 11ο κεφάλαιο ...


Δραστηριότητα  "Με πόσο τρέχει το ίντερνετ μου (sic);"

Μετρήστε την ταχύτητα πρόσβασης του σπιτιού σας στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα SpeedTest (https://www.speedtest.net/). Καταγράψτε την ταχύτητα λήψης (download) και την ταχύτητα αποστολής (upload).

Επαναλάβετε την παραπάνω διαδικασία από κάποια φορητή συσκευή (κινητό ή ταμπλετ) που είναι συνδεμένο στο ίδιο δίκτυο του σπιτιού σας ασύρματα. Παρατηρείτε διαφορά στις ταχύτητες των δύο διαφορετικών συσκευών. Αν ναι, που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η διαφορά; 








Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023

Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο;


Τι κάνει ένας ελέφαντας στο Νηπιαγωγείο; 

Μία πρόταση Ψηφιακού Γραμματισμού για την προσχολική εκπαίδευση, με έμφαση στην αξιοποίηση τεχνολογιών και λογισμικού Ανοιχτής/Ελεύθερης φιλοσοφίας.

Το διδακτικό σενάριο που θα βρείτε παρακατω προτείνει ένα τρόπο αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση, στοχεύοντας στην προαγωγή της καλλιέργειας του ψηφιακού γραμματισμού. 

Βασισμένο στις αρχές του κοινωνικού εποικοδομισμού και της συνεργατικής μάθησης με την αξιοποίηση υπολογιστή και έχοντας ως αφόρμηση την ιστορία αλληλεγγύης του μικρού ελέφαντα Elvis και της ομάδας του, το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε ως ένα ανοιχτό, συνεργατικό μικροπρόγραμμα σπουδών για το Νηπιαγωγείο που αξιοποιεί τις Ανοιχτές Τεχνολογίες, τις αρχές των κινημάτων της Ανοιχτότητας και της Παιδαγωγικής της Αλληλεγγύης και εστιάζει στην αξία της συνεργασίας, της αλληλοϋποστήριξης, της ομαδικότητας και του διαμοιρασμού της γνώσης. 

Με αυτό τον τρόπο, οι μικροί/ες μαθητές/τριες, ακολουθώντας τη διαδρομή των συνεργατικών δραστηριοτήτων του σεναρίου αποκτούν νέες γνώσεις, καλλιεργούν δεξιότητες και αναπτύσσουν θετικές στάσεις αναφορικά με τις ΤΠΕ ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζονται για την επερχόμενη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το σενάριο παρουσιάστηκε στο 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, 14-16 Οκτωβρίου 2022 στην Λάρισα.

Το σενάριο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Τα φύλλα εργασίας σε επεξεργάσιμη μορφή διαθέσιμα ΕΔΩ

Το διδακτικό σενάριο υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2021-22 στο πλαίδιο δράσης συνεργασίας του Γυμνασίου/Λυκείου με το Νηπιαγωγείο του ΠΣΠΘ και ειδικότερα των εκπαιδευτικών πληροφορικής Φίλιππου Κουτσάκα και Εμμανουήλ Κοσμίδη και της Νηπιαγωγού Μαστοροδήμου Σταυρούλας. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν η τελειόφοιτη φοιτήτρια του τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ Ειρήνη Τσατρσούλα και ο επίσης τελειόφοιτος φοιτητής του ίδιου τμήματος Γιώργος Τσαμπατσίδης.

Φωτογραφικό υλικό από την υλοποίηση της δράσης διαθέσιμο ΕΔΩ



Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023

Screen Time (Χρόνος μπροστά σε οθόνες)...


Screen Time (Χρόνος μπροστά σε οθόνες)...

Το διδακτικό μικρο-σενάριο διδασκαλίας "Screen Time" ανήκει στο "Υλικό της καραντίνας", περισσότερα ΕΔΩ.

Το μικρό-σενάριο περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό / δραστηριότητες για μαθητές καθώς και υλικό μελέτης για γονείς (προαιρετικής κατανάλωσης) ;-).

Υλικό για μαθητές

Πρόκειται για ένα μικρο-σενάριο διδασκαλίας το οποίο οι μαθητές των μικρότερων τάξεων Α, Β και Γ τάξεων θα πρέπει να το δουλέψουν μαζί με τους γονείς τους, ενώ οι μαθητές των μεγαλύτερων θα ήταν χρήσιμο να εμπλέξουν τους γονείς τους.

Το σενάριο περιγράφεται στην παρουσίαση που ακολουθεί με τίτλο "Χρόνος μπροστά σε οθόνες..." και περιλαμβάνει
  1. πληροφορίες από σχετικούς οργανισμούς / φορείς / επιστημονικές ενώσεις σχετικά με τον χρόνο μπροστά σε οθονες
  2. τρεις σχετικές δραστητιότητες



Υλικό για γονείς 

Για να ακούσετε (podcasts)

  1. Attention Please, από την σειρά Ted Radio Hout του Αμερικάνικου National Public Radio, διαθέσιμο ΕΔΩ
  2. How do I handle screen time with my kids, από την σειρά Good Inside, διαθέσιμο ΕΔΩ
  3. Screen Time, Part I, από την σειρά Ted Radio Hout του Αμερικάνικου National Public Radio, διαθέσιμο ΕΔΩ
  4. Screen Time, Part IΙ, από την σειρά Ted Radio Hout του Αμερικάνικου National Public Radio, διαθέσιμο ΕΔΩ

Για να διαβάσετε (άρθρα, οδηγοί)

  1. Άρθρο, Το δικό σας 4χρονο, πόσο χρόνο περνά στα social; διαθέσιμο ΕΔΩ
  2. Άρθρο, Screen Time Advice for parents, διαθέσιμο ΕΔΩ
  3. Άρθρο, Screen time limits are outdated – the role of technology in children’s lives has changed, διαθέσιμο ΕΔΩ 
  4. Οδηγός με θέμα "Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, για γονείς", ΕΔΩ 
Το υλικό προσφέρεται "ανοιχτά" με άδεια Creative Commons BY-SA, γεγονός που σημαίνει ότι μπορείτε να το κάνετε ότι θέλετε αρκεί να κάνετε αναφορά στον δημιουργό και να διανείμετε τη δική σας έκδοση με τους ίδιους όρους...

Σχόλια, διορθώσεις, προτάσεις για προσθήκες και βελτιώσεις είναι ευπροσδεκτότατες :-)



Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

Σχολικό Εγχειρίδιο "Ασφάλεια στο Διαδίκτυο" από το SaferInternet4Kids


Σχολικά εγχειρίδια Γυμνασίου για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

  • για μαθητές ΕΔΩ
  • για εκπαιδευτικούς ΕΔΩ
Φυλλάδιο για την ασφάλεια στο διαδίκτυο (για παιδιά Γυμνασίου-Λυκείου) ΕΔΩ




Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2023

Συνομιλώντας με ασφάλεια στο Διαδίκτυο


Πόσο καλά γνωρίζουμε τα άτομα με τα οποία αλληλεπιδρούμε στο διαδίκτυο;

Ποιες πληροφορίες είναι ασφαλές να μοιραστείτε με διαφορετικούς τύπους διαδικτυακών φίλων;

Τι είναι η αίσθηση "της κόκκινης σημαίας", πώς την αναγνωρίζουμε;

Στις παραπάνω ερωτήσεις επιχειρούμε να απαντήσουμε / εκπαιδευτούμε με την παρουσίαση και με το φύλλο εργασίας που ακολοθούν.

Φύλλο Εργασίας ΕΔΩ


Το σχετικό βίντεο της παρουσίασης είναι διαθέσιμο εδώ: 





Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο - Όλα σε ένα


Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Κάθε χρόνο με αφορμή την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου και με στόχο την ενημέρωση / εκπαίδευση των μαθητών των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (που υπηρετούσα τα προηγούμενα χρόνια) οργανώναμε μία σχετική ημερίδα για τους μαθητές .

Για παράδειγμα δείτε την αναστάτωση που προκαλέσαμε με την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου το 2011 ;-) ή το υλικό της εκδήλωσης για την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου 2015

Το παραπάνω υλικό προσαρμόστηκε στις ανάγκες της πρωτοβάθμιας και χρησιμοποιήθηκε για την Δ, Ε και ΣΤ τάξεις.

Τα ζητήματα που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν ήταν τα ακόλουθα:
  1. εθισμός
  2. επικοινωνία με αγνώστους
  3. δημοσίευση / ανάρτηση περιεχομένου (σκέψου πριν δημοσιεύσεις)
  4. προσβλητική συμπεριφορά / ηλεκτρονική παρενόχληση
  5. μετάδοση βλαβερού λογισμικού / επιβλαβές περιεχόμενο
  6. ηλεκτρονικές απάτες
  7. αναξιοπιστία πληροφορίας
Ως υλικό/τροφή για προβληματισμό και συζήτηση χρησιμοποιήθηκαν η παρουσίαση και τα βίντεο που ακολουθούν.

Πριν ξεκινήσουμε, ΕΔΩ θα βρείτε το ημερολόγιο διαδικτυακής ασφάλειας.

Παρουσίαση για την ασφάλεια στο διαδίκτυο θα βρείτε ΕΔΩ

Ένα παιχνίδια / quiz στο Kahoot για την ασφάλεια στο διαδίκτυο ΕΔΩ

Η παρουσίαση...

Εθισμός

On-line τεστ σχετικά με τον εθισμό στο διαδίκτυο διαθέσιμο ΕΔΩ





Σκέψου πριν δημοσιεύσεις







 

 Συνομιλίες με αγνώστους - Online Grooming

 










Ηλεκτρονική Παρενόχληση - Cyber Bulling




Επιβλαβές Περιεχόμενο



Ηλεκτρονικές Απάτες



Αναξιοπιστία Πληροφορίας



Το παρακάτω βίντεο περιγράφει τεχνικές αναζήτησης. Το θέμα της αξιοπιστίας παρουσίαζεται από το 4:30 μέχρι 7:10.


 

Μετά από το ποηγούμενο βίντεο δείτε οπωσδήποτε αυτό... 
και διαβάστε αυτό: https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_penguin_hoax

 Για όσα βιντεάκια έχουν διαλόγους σε διαφορετική γλώσσα από την ελληνική έχω δημιουργήσει αρχεία υποτίτλων (srt) τα οποία μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ. Δυστυχώς για να παίξουν θα πρέπει να κατεβάσετε τα βίντεο από το youtube στον υπολογιστή σας και να τα αναπαράξετε από τον VLC Media Player τοποθετώντας τα βίντεο στον ίδιο φάκελο με το αρχείο υποτίτλων. Αλήθεια υπάρχει τρόπος να ενσωματώσω υπότιτλους στο youtube? Διαφοπρετικά μπορείτε απλά να σταματάτε το βίντεο και να κάνετε μετάφραση εσείς (οι διάλογοι είναι ελάχιστοι).

Πειραματιζόμενος δοκίμασα να παρουσιάσω το παραπάνω υλικό ως εξής:
  1. για κάθε μία από τις κακοτοπιές "έπαιζα" τα σχετικά βιντεάκια
  2. άφηνα τους μαθητές να μιλήσουν
  3. συμπλήρωνα ή ανακεφαλαίωνα χρησιμοποιώντας την παρουσίαση

Εναλλακτικά κάποιες χρονιές δε χρησιμοποίησα καθόλου την παρουσίαση και
  1. για κάθε μία από τις κακοτοπιές "έπαιζα" τα σχετικά βιντεάκια
  2. άφηνα τους μαθητές να μιλήσουν

Τέλος άφησα τους μαθητές να θέσουν τα θέματα που τους προβληματίζουν περισσότερο, κουβεντιάζαμε και χρησιμοποιούσαμε τα βίντεο υποστηρικτικά της συζήτησης.

Επίσης στο δίλημμα "να κάνω ένα γρήγορο πέρασμα από όλες τις κακοτοπιές ή να επικεντρωθώ σε 2-3 από αυτές και να δώσω περισσότερο χρόνο στη συζήτηση" απάντηση πρέπει να δώσετε εσείς με γνώμονα το διαθέσιμο χρόνο". Τα τελευταία χρόνια προσωπικά προτιμώ το δεύτερο και προσπαθώ να αφήνω τα παιδιά να μιλάνε όσο περισσότερο γίνεται και πιστέψτε με, τα παιδιά έχουν να πουν πολλά επί του θέματος.

Σχόλια και παρατηρήσεις ευπροσδεκτότατες...





Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2023

Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023

Το ψηφιακό μας αποτύπωμα Διαδίκτυο


Με αφορή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2023 μελετήσαμε με τους μαθητές της α γυμνασίου θέματα που σχετίζονται με το ψηφιακό αποτύπωμα.

Αξιοποιήσαμε υλικό της Common Sense Education.

Το σχέδιο μαθήματα "The Power of Digital Footprints" είναι ΕΔΩ

Η παρουσίαση του μαθήματος

Βήματα...

  1. Παρακολουθήστε το βίντεο της Διαφάνειας 4, δώστε ιδιαίτερη σημασία στις εικόνες του βίντεο 
  2. Συζητήστε με τον/την διπλανό/ή σας τι μπορεί να συμβολίζουν/σημαίνουν οι εικόνες
    • φάρος / φωτοαντιγραφικό μηχάνημα / ψιθυρος στο αυτί / γήπεδο / ένας ανεξίτηλος μαρκαδόρος
  3. Τι σχέση έχουν οι παραπάνω εικόνες με το ψηφιακό μας αποτύπωμα;
  4. Ορισμοί (Διαφάνεια 5) και  Συζήτηση
    • το ψηφιακό αποτύπωμα είναι όλες οι πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με ένα άτομο που δημοσιεύονται 
      • από αυτό το άτομο ή άλλους, 
      • ηθελημένα ή ακούσια. 
    • ότι, όπως δείχνουν οι εικόνες, 
      • ένα ψηφιακό αποτύπωμα μπορεί να αποκαλύψει πολλά για κάποιον (φάρος, ψίθυρος στο αυτί), 
      • μπορεί να κοινοποιηθεί ευρέως (αντιγραφικό και γήπεδο/jumbotron) 
      • και είναι μόνιμο (μόνιμος μαρκαδόρος). 
  5. Ερώτηση Διαφάνειας 6, 9 και 10
  6. Φυλλάδιο Εργασίας για μαθητές/τριες ΕΔΩ
  7. Αφού δείτε το Φυλλάδιο Εργασίας στη συνέχεια δείτε τη διαφάνεια 11
  8. Φυλλάδιο Εργασίας για εκπαιδευτικούς ΕΔΩ
  9. Εργαλεία αναζήτησης ψηφιακού αποτυπώματος

    Δραστηριότητα για το σπίτι (Οικογένεια) διαθέσιμη ΕΔΩ

    Μπορεί να συνδυαστεί με τα βίντεο Think Before you post που είναι διαθέσιμα ΕΔΩ




    Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023

    Υπηρεσίες Νέφους (Cloud Computing)


    Το κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου για τις "Εφαρμογές Νέφους" είναι διαθέσιμο εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2714/Pliroforiki_A-Lykeiou_html-empl/index4_13.html

    Παρουσίαση για τις υπηρεσίες νέφους 2

    Παρουσίαση για υπηρεσίες νέφους 2


    Παρουσίαση για τα Google Docs


    Παρουσίαση για τα Google Slides




    Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022

    Δημιουργία Χριστουγεννιάτικου Animated GIF


    Θα δημιουργήσουμε χριστουγεννιάτικα animated GIFs τα οποία στη συνέχεια μπορούμε να στείλουμε στους συμμαθητές/φίλους μας με email ή ακόμη και μέσω των υπηρεσιών instant messaging




    Κεφάλαιο 14: Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο


    Υλικό προς Μελέτη

    Μελετήστε το 14ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

    Στην μελέτη σας μπορείτε να αξιοποιήστε την παρακάτω παρουσίαση για το 14ο κεφάλαιο ...






    Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2022

    Εισαγωγή στην HTML


    Ιστοστότοποι και HTML

    Σε προηγούμενα μαθήματα δημιουργήσαμε ιστοτόπους με τη χρήση του εργαλείου Google Sites. Το εργαλείο Google Sites χρησιμοποιεί γραφικό περιβάλλον για τη δημιουργία του ιστοτόπου.
    Κατά τη δημιουργία ενός ιστοτόπου με Google Sites, στο παρασκήνιο δημιουργείται αυτόματα κώδικας HTML

    Τι είναι η HTML;

    Η HTML είναι μια περιγραφική γλώσσα, δηλαδή μία γλώσσα που καθορίζει το τρόπο που θα εμφανίζονται τα στοιχεία μίας ιστοσελίδας.  Όταν ο Φυλλομετρητής ανακτά μια ιστοσελίδα, στην ουσία ανακτά τον κώδικα HTML της ιστοσελίδας, τον οποίο «διαβάζει» και «διερμηνεύει» τις ετικέτες του (της HTML), δημιουργεί την ιστοσελίδα και την εμφανίζει στην οθόνη, μορφοποιώντας το κείμενο και τις εικόνες της.

    Εισαγωγή στην HTML

    • Το σχετικό κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου είναι διαθέσιμο ΕΔΩ
    • Εισαγωγικές Οδηγίες και Δραστηριότητες για την HTML διαθέσιμες ΕΔΩ
    • Ο κώδικας HTML μίας κενής ιστοσελίδας διεθέσιμος ΕΔΩ. Μπορετέ να τον αντιγράψετε/επικολήσετε σε ένα κενό έγγραφο HTML κάθε φορά που ξεκινάστε μία καινούρια σελίδα

    Το σκονάκι μου για την HTML

    • Οι βασικές εντολές της HTML διαθέσιμες ΕΔΩ και ΕΔΩ
    • Το Λεξικό της HTML (με αναλυτική επεξήγηση των εντολών) ΕΔΩ

    Δραστηριότητες και Εργασίες HTML

    • Δραστηριότητες 2, 3, 4, 5, 6, 7 διαθέσιμες ΕΔΩ 
    • Εργασία "Τα νησιά των σποράδων" διαθέσιμη ΕΔΩ και τα αρχεία που θα χρειαστείτε ΕΔΩ

    Tutorials HTML









    Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022

    Κεφάλαιο 2.2: Δομή Επανάληψης (2.2.7.4)


    Ασκήσεις

    Φυλλάδιο Ασκήσεων "Φ3 - Δομή Επανάληψης Παραδείγματα και Ασκήσεις" ΕΔΩ

    Λύσεις του Φ3 ΕΔΩ

    Θεωρία

    Σχολικό Βιβλίο

    Ύλη στο σχολικό βιβλίο για την ενότητα 2.2.7.4 είναι διαθέσιμη εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2716/Pliroforiki_B-Lykeiou_html-empl/index2_2.html 

    Παρουσίαση για τη Δομή Επανάληψης


    Τρέξε Μάρκο, τρέξε Σοφία, ένας εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας των αλγοριθμικών δομών...