το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών και της Πληροφορικής ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ...

Κυριακή 22 Μαΐου 2016

Ασκήσεις επανάληψης Προγραμματισμού Υπολογιστών για τις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ



Αγαπητοί συμ-μαθητές καλημέρα.

Παρακάτω παραθέτω την πρώτη δόση των ασκήσεων επανάληψης / εξάσκησης για τον προγραμματισμό υπολογιστών των ΕΠΑΛ. Τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσεις και νέο σετ ασκήσεων...

Τις περισσότερες από τις ασκήσεις τις βρήκα στο διαδίκτυο (από το στέκι των πληροφορικών, από προσωπικές σελίδες / δουλειές συναδέλφων, κλπ) χωρίς όμως αναφορά δικαιωμάτων / άδειας χρήσης και σε πολλές από αυτές χωρίς καν αναφορά του ονόματος του δημιουργού. Με την ευκαιρίας ρίξτε μια ματιά στις άδειες Creative Commons εδώ.

Προβληματίστηκα λοιπόν για το κατά πόσο είναι σωστό (κυρίως ηθικά) να τις αναδημοσιέυσω. Σε αυτές τις περιπτώσεις με βοηθάει να αποφασίσω μια ατάκα που είχε χρησιμοποιήσει (μάλλον υποκριτικά) μια υπουργός παιδείας στο παρελθόν: "πρώτα ο μαθητής". Με πρώτο τον μαθητή λοιπόν αναδημοσιεύω τις ασκήσεις / ερωτήσεις και θεωρώ ότι οι συνάδελφοι δεν θα έχουν αντίρρηση. Αν παρόλα αυτά κάποιος διαφωνεί παρακαλώ να επικοινωνήσει μαζί μου.

Έχουμε και λέμε λοιπόν:

Λυμμένες / Απαντημένες Ασκήσεις και Ερωτήσεις για Μελέτη

  1. Λυμένες αντιπροσωπευτικές ασκήσεις με ψευδοκώδικα του 4ου Κεφαλαίου (κλικ εδώ)
  2. Λυμένες ασκήσεις με λογικό διάγραμμα του 4ου κεφαλαίου (κλικ εδώ)
  3. Λυμένες ασκήσεις με κώδικα Pascal του 9ου κεφαλαίου (κλικ εδώ)

Άλυτες / Αναπάντητες Ασκήσεις και Ερωτήσεις για εξάσκηση


  1. Ασκήσεις επανάληψης του κ. Π. Κλειναυτάκη 
    1. κεφάλαιο 4 (κλικ εδώ)
    2. κεφάλαιο 7 (κλικ εδώ). Το pdf περιέχει και ασκήσεις των κεφαλαίων 5 και 6, απλά αγνοήστε τις μιας και τα κεφάλαια είναι εκτός της φετινής ύλης
    3. κεφάλαια 8, 9, 10, 11, 12, 13 (κλικ εδώ)
  2. Ασκήσεις επανάληψης του κεφαλαίου 4 (κλικ εδώ)
  3. Ασκήσεις επανάληψης κεφαλαίων 4, 7, 8, 9, 10 (κλικ εδώ)
  4. Ασκήσεις και Ερωτήσεις κεφαλαίων 8, 9 (κλικ εδώ)
  5. Ασκήσεις επανάληψης των κεφαλαίων 7, 8 (κλικ εδώ)
  6. Γενικές ασκήσεις / ερωτήσεις επανάληψης από όλα τα κεφάλαια (κλικ εδώ)

Παρασκευή 20 Μαΐου 2016

Προγραμματισμός ΕΠΑΛ: Μια σύντομη επανάληψη (για τις πανελλαδικές)...




Οι λύσεις των θεμάτων των πανελλαδικών για το μάθημα του προγραμματισμού υπολογιστών για το 2016 είναι διαθέσιμες εδώ

Ασκήσεις για μελέτη και επίλυση θα βρείτε εδώ.

Τα Θέματα που έχουν πέσει τα προηγούμενα χρόνια και τις λύσεις τους θα τις βρείτε εδώ

Τη βήμα-προς-βήμα μεθοδολογία επίλυσης τους θα τη βρείτε εδώ (35 βιντεο-μαθήματα)

Αν θέλετε να κάνετε μια σύντομη επανάληψη της υλης για τον Προγραμματισμό Υπολογιστών συνεχίστε παρακάτω...
(χρόνος που θα απαιτηθεί: 8-10 ώρες).
Κύριε, κύριε τι να διαβάσω στο λίγο χρόνο που μου απομένει μέχρι το Σάββατο (28/05/2016) που γράφουμε Προγραμματισμό;
Το ιδανικό θα ήταν την ερώτηση αυτή να την έχει κάνει μαθητής/τρια που έχει κάνει την προσπάθεια του/της καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς και απλά αναρωτιέται ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να διαχειριστεί τον λίγο χρόνο που απομένει μέχρι το Σάββατο που εξετάζεται το μάθημα του Προγραμματισμού Υπολογιστών.

Ακόμη όμως κι αν δεν έχεις προετοιμαστεί καλά κατά τη διάρκεια της χρονιάς μπορείς έστω και την τελευταία στιγμή να αφιερώσεις 10 ώρες (περίπου) σε μια σύντομη επανάληψη ώστε να πιάσεις κάποιες μονάδες επιπλέον...

Έχουμε και λέμε λοιπόν:
  1. για τη ΘΕΩΡΙΑ ξεκίνα από το καλογραμμένο "Βοήθημα για το Δομημένο Προγραμματισμό" του συνάδελφου Γ. Σαμαρτζίδη. Περιέχει όλη τη θεωρία συνοπτικά και πολλές λυμένες ασκήσεις (διάρκεια 2-3 ώρες)
  2. στη συνέχεια έλεγξε αν έχεις μάθει τη θεωρία κάνοντας ένα γρήγορο πέρασμα / διάβασμα όλων των απαντημένων ερωτήσεων θεωρίας του σχολικού βιβλίου (αυτές που είναι στο τέλος του κάθε κεφαλαίου). Θα τις βρεις πολύ καλά απαντημένες στο πολύ καλό βοήθημα "Δομημένος Προγραμματισμός Γ ΕΠΑΛ, Απαντήσεις των ερωτήσεων και Λύσεις των ασκήσεων". Υπενθυμίζω ότι η (καθαρή) θεωρία κάθε χρόνο δίνει το 40 από τις 100 μονάδες (με άλλα λόγια 8 στα 20) οπότε μη παραβλέπεις τη σημασία της στη διαμόρφωση του τελικού σου βαθμού (διάρκεια 1-2 ώρες).
  3. για τις ΑΣΚΗΣΕΙΣ προτείνω να παρακολουθήσεις το on-line μάθημα που παρουσιάζει τη διαδικασία επίλυσης (και τη λογική) για των θεμάτων που έχουν πέσει στον προγραμματισμό υπολογιστών τα προηγούμενα χρόνια. Θα το βρεις στην πλατφόρμα της Udemy (κλικ εδώ). Μπορείς να παρακολουθήσεις τα μαθήματα αυτά ακόμη και από το κινητό σου. Πέρνα στα βιαστικά τις πρώτες βιντεοδιαλέξεις και δώσε μεγαλύτερη βάση στις επόμενες (διάρκεια 4-5 ώρες).
Για τα δύο πρώτα λογικά δε θα χρειαστείς πάνω από 4-5 ώρες, ενώ για το τρίτο θα χρειαστείς 4-5 ώρες ακόμη. Νομίζω ότι αξίζει να προσπαθήσεις...

Μέχρι εδώ ήμασταν στις 10 ώρες (περίπου). Τώρα αν έχει λίγο χρόνο ακόμη και θες να το παλέψεις λίγο περισσότερο; Έχουμε και λέμε...
  1. Μελέτησε τις λυμένες ασκήσεις του Κεφαλαίου 4, του Κεφαλαίου 10 και του Κεφάλαιου 11, Τι σημαίνει μελέτησε; Σημαίνει ότι τις λυμένες ασκήσεις τις διαβάσεις σε τρία "περάσματα" ως εξής: 
    • Πρώτο πέρασμα: διαβάζεις την εκφώνηση, δεν προσπαθείς να λύσεις την άσκηση αλλά κατευθείαν πηγαίνεις και διαβάζεις τη λύση προσπαθώντας νοητά να μεταφράσεις γραμμή-γραμμή των κώδικα του προγράμματος (ξέρεις πως: ζωγραφίζεις οθόνη και μνήμη στο χαρτί και εκτελείς βήμα-βήμα έχοντας το δείκτη του χεριού σου στη γραμμή που εκτελείται κάθε φορά).
    • Δεύτερο πέρασμα: διαβάζεις την εκφώνηση, (δεν βλέπεις τη λύση) και προσπαθείς να γράψεις τη λύση της άσκησης σε χαρτί. Όπου κολλάς κοιτάς την λύση. Στο τέλος ελέγχεις αν η λύση σου είναι σωστή συγκρίνοντας τη με αυτή του βοηθήματος.
    • Τρίτο πέρασμα: διαβάζεις την εκφώνηση και προσπαθείς χωρίς να κοιτάς την λύση να λύσεις την άσκηση από μόνος σου. Αν μάθετε να λύνετε όλες τις ασκήσεις του βιβλίου τότε έχετε πολύ καλές πιθανότητες να λύσετε όπια άσκηση σας δοθεί στις πανελλήνιες.
  2. Αντέχεις ακόμη; Πολύ ωραία. Συνέχισε με το βοήθημα που είδαμε και πριν αλλά τώρα διάβασε τις λυμένες ασκήσεις του σχολικού βιβλίου ξεκινώντας το διάβασμα των κεφαλαίων από το τέλος προς την αρχή (από το κεφάλαιο 13 προς το κεφάλαιο 1) γιατί στο τέλος είναι τα σημαντικά. 
  3. Αντέχεις να συνεχίσεις; Τέλεια!!! Συνέχισε με τις ασκήσεις που έχουν "πέσει" τα προηγούμενα πέντε χρόνια (θα τις βρεις εδώ). Διάβασε τις εκφωνήσεις και προσπάθησε να τις λύσεις (δες εδώ πως διαβάζουμε / λύνουμε ασκήσεις). Οι ασκήσεις τα τρία τελευταία χρόνια δίνουν το 40% της βαθμολογίας. Αν μπορείς να λύσεις ασκήσεις αυτού του επιπέδου δυσκολίας, (του 2011 και 2012, 2013 και 2014), τότε έχεις προετοιμαστεί αρκετά καλά. Οι διαδικασία επίλυσης τους παρουσιάζεται στο MOOC "Ο Προγραμματισμός Υπολογιστών στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ". Σου συνιστώ να το παρακολουθήσεις, κάνει καλό ;-)
Για να προλάβω την ερώτηση "Κύριε, κύριε τι μπορεί να πέσει;" θα σας πω ότι αυτό δε το γνωρίζει κανείς. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να διακινδυνεύσω μια πρόβλεψη, αλλά αυτό θα το κάνω σε μελλοντικό post. Εσείς διαβάστε τα όλα ;-)

Επίσης εδώ θα βρείτε μια συγκριτική ανάλυση των θεμάτων που έχουν πέσει μέχρι στιγμής.

Καλή μελέτη και εύχομαι όλα να εξελιχθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο (που θα εξελιχθούν ούτως ή άλλως ;-))

ΥΓ: Το Σάββατο, μετά τις εξετάσεις, θα λύσω και θα αναρτήσω στο blog τις λύσεις των ασκήσεων μετά τις 12:00.

Προγραμματισμός ΕΠΑΛ: Μια χορταστική επανάληψη (για τις πανελλαδικές)...



Μια χορταστική επανάληψη για τον Προγραμματισμό Υπολογιστών.

(χρόνος που θα απαιτηθεί: 20 ώρες).

Αφού είστε αποφασισμένοι να κάνετε την επανάληψη σωστά και χορταστικά δε θα σας αρχίσω με τερτίπια του στυλ: "ξεκινήστε από το τέλος γιατί φοβάμαι ότι θα σας χάσω στη πορεία". Θα ξεκινήσουμε κανονικά από την αρχή και θα διατρέξουμε όλη την ύλη του μαθήματος (θεωρία και ασκήσεις). Έχουμε και λέμε λοιπόν...

Κατ' αρχήν να υπενθυμίσω την ύπαρξη του Μαζικού, Ελεύθερου, Διαδικτυακού Μαθήματος (θα το βρείτε εδώ www.udemy.com/domprogepal) που παρουσιάζει σε περίπου 5 ώρες βιντροδιαλέξεων τη μεθοδολογία επίλυσης των θεμάτων που έχουν πέσει στις πανελλαδικές από το 2009 μέχρι το 2015. Είναι σαν να έχετε στη διάθεση σας έναν καθηγητή με play και pause που μπορείτε να τον βάλετε να σας εξηγήσει πως λύνονται τα θέματα των πανελλαδικών όσες φορές χρειαστεί. Τις βιντεοδιαλέςξεις μπορείτε να τις παρακολουθήσετε και από το κινητό σας.

Προτείνω το μάθημα του Udemy να το παρακολουθήσετε αφού έχετε κάνει όλα όσα περιγράφω παρακάτω.

Πριν ξεκινήσετε φτιάξετε πρόγραμμα διαβάσματος ώστε να απλώσετε το διάβασμα στο διαθέσιμο χρόνο με τρόπο που μπορεί να "¨βγει". Μη βάλετε 10 κεφάλαια σε μια μέρα, δεν είναι ρεαλιστικό.

Μια καλή (αλλά fast-forward) επανάληψη για έναν μαθητή που διάβαζε καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς απαιτεί περίπου 20 ώρες συνολικά (κεφ. 4: 4Ω, κεφ 7: 1Ω, κεφ 8: 1Ω, κεφ 9: 2Ω, κεφ 10: 3Ω, κεφ 11: 5Ω, κεφ 12: 3Ω, κεφ 13: 1Ω).

Επίσης ανεξάρτητα από το πόσο κακό-γραμμένο (ή οχι) είναι το σχολικό είναι ουσιαστικά αυτό που εξετάζεται στις πανελλαδικές. Οπότε η επανάληψη σας θα πρέπει να "βγάλει" την ύλη του βιβλίου.

Προτείνω να γίνει ως εξής:

Κατ΄αρχήν διατρέξτε στα γρήγορα το υλικό που σας δίνω παρακάτω για να δείτε τον όγκο του και να έχετε μία εικόνα. Στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη σας τις αδυναμίες σας και τις δυσκολίες που συναντήσατε κατά τη διάρκεια της χρονιά εκτελέστε το παρακάτω:

kefalaio := 4;
Repeat
  1. για το kefalaio κάνε πρώτα ένα πέρασμα των διαφανειών που παραθέτω παρακάτω 
  2. διάβασε τη θεωρία του kefalaio (είναι πολύ καλά δοσμένη) από το βοήθημα του Β. Μωυσίδη (το πράσινο με το ζόμπι απ'έξω) που θα βρεις εδώ
  3. διάβασε το kefalaio από το ίδιο το σχολικό βιβλίο (είτε από τη χάρτινη έκδοση που έχετε πάρει από το σχολείο είτε από την ηλεκτρονική που θα βρεις εδώ)
  4. απάντησε στις ερωτήσεις θεωρίας του σχολικού βιβλίου για το kefalaio και έλεγξε τις απαντήσεις σου από το πολύ καλό βοήθημα των Πελοποννήσιων συναδέλφων μας που θα βρεις εδώ
  5. για αρχή (μιας και είναι ευκολότερες από αυτές του βιβλίου) μελέτησε τις λυμένες και λύσε τις άλυτες ασκήσεις που σου προτείνουν οι παρουσιάσεις για το kefalaio (που θα βρεις παρακάτω)
  6. λύσε τις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου για το kefalaio και έλεγξε τις λύσεις σου από το πολύ καλό βοήθημα των Πελοποννήσιων συναδέλφων μας που θα βρεις εδώ
  7. kefalaio := kefalaio + 1;
until kefalaio <= 13;

Τι σημαίνει μελετήστε τις λυμένες ασκήσεις; Σημαίνει ότι τις λυμένες ασκήσεις τις διαβάζεις σε τρία "περάσματα" ως εξής:
  1. Πρώτο πέρασμα: διαβάζεις την εκφώνηση, δεν προσπαθείς να λύσεις την άσκηση αλλά κατευθείαν πηγαίνεις και διαβάζεις τη λύση προσπαθώντας νοητά να μεταφράσεις γραμμή-γραμμή των κώδικα του προγράμματος (ξέρεις πως: ζωγραφίζεις οθόνη και μνήμη στο χαρτί και εκτελείς βήμα-βήμα έχοντας το δείκτη του χεριού σου στη γραμμή που εκτελείται κάθε φορά).
  2. Δεύτερο πέρασμα: διαβάζεις την εκφώνηση, (δεν βλέπεις τη λύση) και προσπαθείς να γράψεις τη λύση της άσκησης σε χαρτί. Όπου κολλάς κοιτάς την λύση. Στο τέλος ελέγχεις αν η λύση σου είναι σωστή συγκρίνοντας τη με αυτή του βοηθήματος.
  3. Τρίτο πέρασμα: διαβάζεις την εκφώνηση και προσπαθείς χωρίς να κοιτάς την λύση να λύσεις την άσκηση από μόνος σου. Αν μάθετε να λύνετε όλες τις ασκήσεις του βιβλίου τότε έχετε πολύ καλές πιθανότητες να λύσετε όποια άσκηση σας δοθεί στις πανελλήνιες.
Οι διαφάνειες για την επανάληψη:

Η επανάληψη του 4ου κεφαλαίου (μαζί με προτεινόμενες ασκήσεις) είναι εδώ.

Να υπενθυμίσω πως μελετάμε / διαβάζουμε ασκήσεις εδώ

Η επανάληψη των κεφαλαίων 7, 8 και 9 είναι εδώ.

Η επανάληψη των κεφαλαίων 10 και 11 είναι εδώ.

Η επανάληψη των κεφαλαίων 12 και 13 είναι εδώ.

Για να προλάβω την ερώτηση "Κύριε, κύριε τι μπορεί να πέσει;" θα σας πω ότι αυτό δε το γνωρίζει κανείς. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να διακινδυνεύσω μια πρόβλεψη. Αυτή θα τη βρείτε στην διάλεξη 31 του μαθήματος Ο προγραμματισμός υπολογιστών στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ.

Επίσης εδώ θα βρείτε μια συγκριτική ανάλυση των θεμάτων που έχουν πέσει μέχρι στιγμής.

Καλή μελέτη και εύχομαι όλα να εξελιχθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο (που θα εξελιχθούν ούτως ή άλλως ;-))

Για ότι χρειαστεί στο www.facebook.com/groups/domprogepal

ΥΓ: Το Σάββατο, μετά τις εξετάσεις, θα λύσω και θα αναρτήσω στο blog τις λύσεις των ασκήσεων μετά τις 12:00.



Δευτέρα 16 Μαΐου 2016

Η ευλογία του να είσαι καθηγητής...



Το κείμενο είναι της Φρόσως Μαγκαφοπούλου και το βρήκα εδώ

Μπαίνει με τα χίλια στην κατηγορία there is always hope :-)

Απολαύστε το...



Ίσως πάνε πολλά χρόνια από τότε που κάποιος σε πήρε απ’ το χέρι και σε οδήγησε στο πρώτο σου σχολείο μα ακόμα ορκίζεσαι πως μπορείς να νιώσεις εκείνη τη γλυκιά αγωνία μπροστά στο άγνωστο που σου έσφιγγε το στομάχι. Τα χρόνια πέρασαν, το Δημοτικό έγινε Γυμνάσιο, το Γυμνάσιο έγινε Λύκειο και το Λύκειο με τη σειρά του Πανεπιστήμιο· το σφίξιμο ονομάστηκε επίσημα άγχος και το φτερούγισμα –υπό τους νέους όρους, των «μεγάλων»– ομοίως μα ακόμα κι έτσι στιγμή δεν έπαψες ν’ αγαπάς αυτήν την αίσθηση της νέας αρχής που συνέπιπτε τόσο ταιριαστά με το τέλος του καλοκαιριού. 

Ίσως ήταν όνειρο, ίσως ήταν ανάγκη, ίσως πάλι και να σου προέκυψε στην πορεία· λες και το μυαλό σου δε χωρούσε την ενήλικη πραγματικότητα κι η καρδιά σου σε πρόσταζε να μη γίνεις σαν τον υπόλοιπο κόσμο που συνδέει τα ξεκινήματα με τις αλλαγές των αριθμών στις χρονολογίες μα να είσαι από εκείνους τους περίεργους τύπους που μετράνε τις πρωτοχρονιές με Σεπτέμβρηδες. Έγινες καθηγητής και το μόνο που άλλαξε είναι η θέση σου στην αίθουσα. Μα πόσο μπορεί η αλλαγή μιας θέσης να σου αλλάξει την κοσμοθεωρία;

Δε μιλάω για τους καθηγητές που σέρνονται σε ρημαδιασμένες αίθουσες κι αφήνονται στη μιζέρια ενός ρουτινιασμένου μέλλοντος που μόνοι τους έχουν προδιαγράψει, ούτε για όλους αυτούς που χωλαίνουν ακόμη περισσότερο ένα ήδη διαλυμένο εκπαιδευτικό σύστημα με τις σκουριασμένες τους αντιλήψεις.

Οι άνθρωποι που αναγνώρισαν πως η παιδεία είναι το μοναδικό όπλο που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο ουδεμία σχέση είχαν ποτέ με όλους εκείνους που βλέπουν τους μαθητές τους σαν νομισματικές ισοτιμίες ή, χειρότερα, σαν αναγκαίο κακό.

Είναι ευλογία να είσαι καθηγητής κι οι άνθρωποι που επέλεξαν το συγκεκριμένο επάγγελμα ακούγοντας την καρδιά τους γνωρίζουν τι εννοώ. Αυτοί οι άνθρωποι ξέρουν πως δεν αρκεί να μπαινοβγαίνεις σε μια αίθουσα ή να κάθεσαι σε μια έδρα για να αξιώνεσαι τον τίτλο σου. Καθηγητής σημαίνει να εμπνέεις περισσότερο απ’ όσο διδάσκεις, να προωθείς την ελεύθερη έκφραση περισσότερο απ’ την παπαγαλία και να υψώνεις πνεύματα αντί για τη φωνή σου. Να είσαι αρκετά ρεαλιστής ώστε να γνωρίζεις πως δεν μπορείς να βγάλεις τον καλύτερο εαυτό του κάθε παιδιού μα να είσαι ταυτόχρονα τόσο τρελός ώστε να ξεκινάς την κάθε σου μέρα πιστεύοντας πως ίσως αυτή να είναι η ευκαιρία σου να το καταφέρεις.

Να πηγαίνεις βάσει πλάνου μα να είσαι αρκετά ευέλικτος και να γνωρίζεις πως τα παιδιά κι οι ανάγκες τους δε συνάδουν πάντα με την ημερήσια ύλη. Να μη φοβάσαι το χάος όπως όλοι μα να κεντράρεις στη δημιουργική πλευρά του και να σου αρκεί το γεγονός πως έμαθες έστω και σ’ έναν άνθρωπο πως ουσιαστική παιδεία δεν είναι ο βαθμός του διαγωνίσματος μα η διαπίστωση πως η ουσία δεν είναι στους αριθμούς.

Κι όσο κι αν σε βαραίνει ώρες-ώρες η αποστολή σου, τόσο εύκολα να ξεχνάς τα ζόρια σου διαπιστώνοντας πως έχεις μια ικανότητα που δεν έχουν πολλοί άνθρωποι, ν’ αλλάζεις τη ζωή εκείνων που έτυχε να είναι ακροατήριό σου, έστω κι αν κάποιες στιγμές σε κοιτούν βαριεστημένα.

Να περνάει ο καιρός και να διαπιστώνεις πόσο πλασματική έννοια είναι ο χρόνος, πως είναι μέρες που οι ώρες τρέχουν αδυσώπητα κι άλλες που το ρολόι μοιάζει να σταματάει· κάποιες φορές να πιστεύεις πως μπορείς ν’ αλλάξεις τον κόσμο κι άλλες να σφίγγεις τα δόντια για να μην τα παρατήσεις.

Να γελάς με τα αστεία μιας γενιάς μακρινής απ’ τη δικιά σου, της οποίας το πνεύμα δε σε αφήνει ποτέ να γεράσεις, να δουλεύεις περισσότερο απ’ όσο φανταζόσουν και ν’ αντλείς όλη σου τη δύναμη απ' τη σκέψη πως οι δάσκαλοι που γουστάρουν να διδάσκουν, πλάθουν μαθητές που γουστάρουν να μαθαίνουν, κι όλα ξαφνικά να σου φαίνονται λίγο πιο απλά.

Κι ας έρθουν να σου πουν πως δεν κάνεις τίποτα σοβαρό όλη μέρα, πως υπάρχουν άνθρωποι που κουράζονται περισσότερο από ‘σένα, πως δεν έχεις δικαίωμα να μιλάς για εξάντληση εσύ που κάθεσαι τρεις μήνες το χρόνο· όσο κι αν εξοργίζεσαι στιγμιαία πάντα να το αφήνεις να περάσει επειδή θα ξέρεις πως τέτοιες ρήσεις λέγονται συνήθως από άτομα που μετράνε τις εργατομέρες με ένσημα κι όχι με χαμόγελα.

Θα σου το πουν άνθρωποι που η δουλειά τους τελειώνει στο γραφείο και δεν κάνουν άλλη τόση δουλειά στο σπίτι, που δε γνωρίζουν τι θα πει να περνάς τα βράδια σου πάνω από γραπτά, που δε νοιάζονται για τα ξένα παιδιά περίπου όσο νοιάζονται για τα δικά τους.

Ναι, είναι ευλογία να είσαι καθηγητής γιατί ποτέ δεν είσαι μόνο αυτό· είσαι ταυτόχρονα ψυχολόγος γιατί γνωρίζεις να δίνεις κίνητρα και να διαβάζεις ψυχές, είσαι γιατρός που πολεμάει μικρόβια και μικροασθένειες, είσαι ηθοποιός επειδή έχεις μάθει να χαμογελάς μπροστά στο κοινό σου όσο κι αν η καρδιά σου καταρρέει στα παρασκήνια, είσαι αστυνόμος, προπονητής μα πάνω απ’ όλα είσαι ένας δεύτερος γονιός που καλείται να σταθεί στο πλάι μιας γενιάς που σιχάθηκε ν’ ακούει πως δεν έχει μέλλον, που έχει ανάγκη να πιστέψει στην ικανότητά της να φτιάξει τον κόσμο απ’ την αρχή και χρειάζεται να χωνέψει πως τα λουλούδια που φυτεύεις μόνος σου μυρίζουν πάντα πιο όμορφα· μην την απογοητεύσεις.

Επιμέλεια Κειμένου Φρόσως Μαγκαφοπούλου: Πωλίνα Πανέρη

Καλή απόδοση...


Εύχομαι καλή απόδοση (και επιτυχία) σε όλους τους μαθητές στις εξετάσεις τους...

και να είστε σίγουροι ότι όλα θα πάνε όπως πρέπει να πάνε ;-)


Παρασκευή 29 Απριλίου 2016

Αλλαγή των εκπαιδευτικών προτύπων


Ομιλία του Ken Robinson που θίγει με πανέξυπνο τρόπο πολλά ζητήματα που αφορούν στη σύγχρονη εκπαίδευση.

Παραθέτω 2-3 δυνατά σημεία...

Παρακολουθήστε την, αξίζει κάθε της δευτερόλεπτο ;-)

The arts especially address the idea of an aesthetic experience = when sences are operating in their peak, when you are fully alive

Anaesthetic is when you set youe sences off and deaden yourself to what's happening

we are getting our childrten through education by anesthetizing them

we shouldnt be putting them to sleep, we should be waking them up to what they have inside themselves

Collaboration is the stuff of growth.




Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Διαχειριστείτε την τάση σας για κωλυσιεργία...



Προσωπικά είμαι ο ορισμός της κωλυσιεργίας. Ασχολούμαι με οτιδήποτε άλλο πέραν της πραγματικής δουλειάς που πρέπει να διεκπεραιώσω μέχρι στη στιγμή που αντιλαμβάνομαι ότι έχω ήδη αργήσει...

Τότε παίρνω φωτιά και... χμ δείτε το βίντεο, τα λέει όλα με πολύ παραστατικό τρόπο...

Tim Urban knows that procrastination doesn't make sense, but he's never been able to shake his habit of waiting until the last minute to get things done.
In this hilarious and insightful talk, Urban takes us on a journey through YouTube binges, Wikipedia rabbit holes and bouts of staring out the window — and encourages us to think harder about what we're really procrastinating on, before we run out of time.


Υλικό για μαθήματα ρομποτικής


Υλικό για μαθήματα ρομποτικής που προσφέρει η Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Frederick στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου στη Λεμεσό.

Είναι υλικό για την εκμάθηση χρήσης διαφόρων πακέτων ρομποτικής (κατασκευή ρομπότ και εκμάθηση γλωσσών προγραμματισμού), αρχές ρομποτικής, χρήσης της ρομποτικής ως εκπαιδευτικό εργαλείο και για προετοιμασία για συμμετοχή στην ολυμπιάδα ρομποτικής και άλλους διαγωνισμούς ρομποτικής. 

Τα μαθήματα απευθύνονται σε μαθητές, φοιτητές, ενήλικες που θέλουν να μάθουν ή να ασχοληθούν με τον τομέα της ρομποτικής.

διαθέσιμο εδώ


There is always hope...




είναι κάτι στιγμές
που νιώθεις την απελπισία να κατακλύζει την καρδιά σου
που αισθάνεσαι ότι όλα όσα κάνεις είναι μάταια και άσκοπα
που σκέφτεσαι ότι ξοδεύεσαι χωρίς κανένα αποτέλεσμα
που νιώθεις την κούραση να σε καταβάλεις, τις δυνάμεις σου να σε εγκαταλείπουν
που αμφισβητείς το νόημα όλων αυτών που κάνεις

είναι κάτι στιγμές
που θέλεις να τα παρατήσεις
να αφεθείς
να ξεκουραστείς κι εσύ λιγάκι
σου το λέει και η μαμά σου εξάλλου...

για αυτές τις στιγμές
που νιώθω ότι "δεν υπάρχει ελπίδα"
(και τα τελευταία 2-3 χρόνια είναι δυστυχώς πολλές)
λίγο πριν ξεστομίσω το "Κιμ Γιούγκ Ουν ρίξε μια βόμβα και για μένα..."
προστρέχω σε ανθρώπους που με εμπνέουν

Προς τιμήν όλων αυτών θα φτιάξω την ετικέτα (tag) "there is always hope" κάτω από την οποία θα βρίσκω (και θα βρίσκετε) το αντίδοτο στην απελπισία της εποχής και (όπως πάντα) στο τέλος - να είστε σίγουροι - η Άνοιξη θα νικήσει...

Πρώτη ανάρτηση αυτής της κατηγορίας είναι η παρουσίαση ενός εκπαιδευτικού στο TedX της Θεσσαλονίκης το 2016 (δείτε εδώ).

Υστερόγραφο ή "πως προέκυψε η ετικέτα":

Έμπνευση για την επιλογή της ετικέτας (there is always hope) αποτέλεσε η εξής σκηνή από την δεύτερη ταινία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών:

...ελάχιστοι ηλικιωμένοι και παιδιά πρέπει να υπερασπιστούν το κάστρο Helm's Deep και τη στιγμή που μοιράζονται όπλα ένας νεαρός (σχεδόν παιδί) απευθυνόμενος στον Άραγκορν λέει:
οι μεγάλοι λένε ότι δε θα βγάλουμε καν τη νύχτα, ότι είναι μάταιο [να πολεμήσουμε]
και ο Άραγκορν, αφού δοκιμάζει το σπαθί του μικρού γονατίζει μπροστά του και του λέει (σε μια στιγμή που πραγματικά δε φαίνεται να υπάρχει πουθενά-μα πουθενά ελπίδα):
there is always hope (πάντοτε υπάρχει ελπίδα)
Ακριβώς η στιγμή του "There is always hope" της ταινίας (διάρκεια 8 secs)...



και για τους λάτρεις της ταινίας η στιγμή του "There is always hope" με μεγαλύτερη διάρκεια (διάρκεια 1:14 secs) για να μπείτε σωστά στο κλίμα...






Η ομιλία ενός εκ-παιδευτικού στο TedX Thessalonikis 2016


Η ομιλία του εκ-παιδευτικού Στέργιου Πάριζα στο TedX Thessaloniki 2016 κλείνει κάπως έτσι...
Όλοι εμείς οι εκπαιδευτικοί μέσα απ' τις μικρές μας κοινωνίες έχουμε στα χέρια μας το μέλλον του κόσμου. Με υλικά όπως αγάπη, μεράκι, αφοσίωση, όχι φόβος για το λάθος, ελεύθερη έκφραση, μπορούμε να φτιάξουμε το πιο λαχταριστό γλυκό με τα παιδιά μας.
Αξίζει να την παρακολουθήσετε, είναι πηγή έμπνευσης...



Διαθέσιμη και εδώ

Το τραγουδάκι με το μικρό Μιχάλη (το γέλιο αυτού του παιδιού είναι όλα τα λεφτά)...




Τετάρτη 20 Απριλίου 2016

Το ελεύθερο διαδικτυακό μάθημα "Ο προγραμματισμός υπολογιστών στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ" συνεχίζεται...


Το ελεύθερο, διαδικτυακό μάθημα "Ο προγραμματισμός υπολογιστών στις πανελλαδικές των ΕΠΑΛ" συνεχίζεται... (διαθέσιμο εδώ)

Το μάθημα είναι διαθέσιμο για παρακολούθηση και από το κινητό ή το tablet σας. Απλά κατεβάστε την εφαρμογή Udemy Online Courses...



Πλέον είναι διαθέσιμες για μελέτη περισσότερες από 35 βιντεο-διαλέξεις που λύνουν βήμα-προς-βήμα θέματα πανελλαδικών που έχουν πέσει τα προηγούμενα χρόνια.

Επιπλέον το μάθημα προσφέρει για εξάσκηση περισσότερες από 50 ασκήσεις προς επίλυση καθώς και πλούσιο υλικό προς μελέτη.

Αύριο, Πέμπτη 21/04/2016, όπως και κάθε Πέμπτη, θα συναντηθούμε (όσοι θέλουμε) στις 21:30 στην ομάδα συζητήσεων του μαθήματος στο facebook (https://www.facebook.com/groups/domprogepal/) για να "τα πούμε" και να λύσουμε απορίες.

Και μη ξεχνάτε ότι τις ερωτήσεις, τις απορίες, τα σχόλια σας και τις λυμένες ασκήσεις μπορείτε να τα ανεβάζετε :
για να τις διορθώνουμε και να τις συζητάμε.

Καλή μελέτη...


Δευτέρα 11 Απριλίου 2016

Hoaxes: Ως πληροφορικός, ως εκπαιδευτικός (και ως άνθρωπος) έχω ευθύνη απέναντι στο φαινόμενο αυτό...




Ανέκαθεν με ιντριγκάριζε η ευκολία με την οποία κάποιος κοινοποιούσε μία πληροφορία χωρίς να την ελέγξει στοιχειωδώς.

Δεν κατάλαβα ποτέ τι ήταν αυτό που με έκανε, παιδί ακόμη, να ρωτάω μανιωδώς φίλους και γνωστούς όταν διέδιδαν κάτι από στόμα σε στόμα: "ναι, αλλά ΠΟΙΟΣ σου το είπε; Ναι αλλά το είδε ο ΙΔΙΟΣ ή του το είπανε;"

Και αν τα κουτσομπολιά του χωριού είχαν κάτι το χαριτωμένο (όπως θέλουμε να πιστεύουμε για κάθε τι παλιό) τα δεκάδες e-mails που έφταναν (μέχρι πριν μερικά χρόνια) κάθε εβδομάδα στο mail-box μου υποσχόμενα τετραψήφιες επιταγές από τη Microsoft αν τα κοινοποιούσα ή κακοτυχία αν δεν τα κοινοποιούσα, είχαν αρχίσει να γίνονται εκνευριστικά. Πολλές φορές με θυμάμαι να απαντώ στον αποστολέα (με κοινοποίηση σε όλους τους άλλους παραλήπτες) αποδομώντας / καταρρίπτοντας το περιεχόμενο και εξηγώντας το ρόλο που συνήθως παίζουν αυτά τα e-mails. Βέβαια σε δύο-τρεις μέρες, "τσουπ", έφτανε από το ίδιο άτομα νέο, παρόμοιο email.

Μα καλά, δε σε νοιάζει που ξεφτιλίζεσαι σε φίλους και γνωστούς;
ρώτησα κάποια γνωστο-φίλη που είχε έφεση στη αποστολή των πιο απίθανων emails σε 200+ παραλήπτες (με όλες τις διευθύνσεις ορατές εννοείται στο Προς: )
Μα για να τα γράφουν, τι, ψέματα είναι;  
Κάπου εκεί το παράτησα γιατί το μυαλό μου έχει πραγματικά πρόβλημα όταν πρέπει να μπει σε στροφές για να αποδείξει το αυτονόητο:
Δε διαδίδω τίποτα πριν ελέγξω την πηγή του...
Και μετά ήρθε το Facebook και μαζί του η ευκολία:

  1. πρόσβασης σε κάθε βλακεία που κυκλοφορεί (κυριολεκτικά περνάν από μπροστά σου, στο time-line σου) και
  2. κοινοποίησης της με ένα κλικ σε εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες "φίλους" σου


Τουλάχιστον παλιά για να στείλεις μαζικά emails με hoaxes χρειαζόταν:

  1. πρώτα να το λάβεις από κάποιο "μπούφο" και
  2. στη συνέχεια να κάνεις μερικές δεκάδες κλικ για να μοιραστείς τα συνταρακτικά νέα

Ήθελε μια προσπάθεια βρε παιδάκι μου...

Παρόλα αυτά η αίσθηση που έχω είναι ότι μέχρι και πριν 3-4 μήνες η κατάσταση ήταν ψιλο-παλέψιμη, μιας και οι μια-δύο βλακείες την εβδομάδα που περνούσαν από το time-line του facebook μου ήταν σαν ποσότητα ΟΚ...

Θεωρώ ότι η κατάσταση έχει ξεφύγει εντελώς (μα εντελώς) εδώ και 2-3 μήνες που το προσφυγικό έχει περάσει στη φάση "οι πρόσφυγες είναι πια τόσο κοντά μας που τους βλέπουμε". Και τι δεν πέρασε μπροστά από τα ματάκια μου: βανδαλισμένες εικόνες, εκκλησίες και ξωκλήσια, επιστολές του δημάρχου του Μόντρεαλ, απάτες με Σύριους που θέλουν να βγάλουν τα λεφτά τους έξω, φυλλάδια για χτύπημα τζιχαντιστών στην Ευκαρπία Θεσσαλονίκης, ποδοπατημένα μωρά, σκύλους στο φούρνο με πατάτες, δεν περιγράφω άλλο...

Εδώ και 2-3 μήνες λοιπόν νιώθω ότι αρχίζει να χάνεται η μάχη με τη βλακεία.

Έτσι αποφάσισα ως πληροφορικός, ως εκπαιδευτικός και ως άνθρωπος να κηρύξω ιερό πόλεμο (κλεμμένο, χι, χι...) στη βλακεία των hoaxes (ανεξαρτήτως περιεχομένου) λαμβάνοντας τα εξής μέτρα:
  1. hashtag "μην τρως κουτόχορτο" για τον χαρακτηρισμό σχετικών άρθρων στο ιστολόγιο  και συχνές σχετικές αναρτήσεις
  2. δημιουργία καρτέλων / αφισών του στυλ "δέκα συμβουλές για να αναγνωρίσετε / αντιμετωπίσετε τα hoaxes"
  3. χοντρό κράξιμο φίλων / γνωστών όταν κοινοποιούν κάτι χωρίς προηγουμένως να το ελέγξουν με την ταυτόχρονη παραπομπή τους σε σχετικό άρθρο που θα δημιουργηθεί στο ιστολόγιο που θα εξηγεί τι εστί hoaxes και τρόποι αντιμετώπισης τους
  4. άμεση ενημέρωση / συζήτηση με τους μαθητές (τουλάχιστον της πληροφορικής) σχετικά τη σημασία ελέγχου των πηγών μιας πληροφορίας που βρίσκουμε στο διαδίκτυο
  5. άμεση ενημέρωση / συζήτηση με τους συναδέλφους στο σχολείο
  6. σχετικό project (την επόμενη σχολική χρονιά) με στόχο την ευαισθητοποίηση / ενημέρωση των συμμετεχόντων μαθητών και τη δημιουργία επαναχρησιμοποιήσιμου υλικού

Έχετε να προτείνετε κάτι άλλο;

Και για αρχή μερικά χρήσιμα λίνκς:
  • Ελληνικά Hoaxes κλικ εδώ, ίσως και μόνο αυτό το λινκ είναι αρκετό μιας και η ομάδα της ιστοσελίδας ελέγχει ότι κυκλοφορεί. Οπότε πριν κοινοποιήσετε κάτι κάντε μια αναζήτηση εδώ...
  • HoaxMap by RefugeesMythBusters κλικ εδώ για να δείτε τη διασπορά στον χάρτη των ψευδών ειδήσεων που αφορούν στους πρόσφυγες 

Παρασκευή 8 Απριλίου 2016

Έτοιμοι για την εμπορική έκθεση...


Ο τιμοκατάλογος μας με τα ανακατασκευασμένα...


Η αφισούλα μας...

Το φυλλαδιάκι μας (τρίπτυχο, όχι παίξε γέλασε)



και το περίπτερο μας (ένα πρόχειρο σχέδιο)


Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

Συμμετοχή της εικονικής επιχείρισης GreenPC του ΕΠΑΛ-ΕΚ Πολυγύρου στην εμπορική έκθεση του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων


Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η Εικονική Επιχείρηση Πληροφορικής "GreenPC" του ΕΠΑΛ-ΕΚ Πολυγύρου θα συμμετάσχει στην εμπορική έκθεση που διοργανώνονται από το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece) με τίτλο «Trade Fair 2016».

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, (10:00 πμ- 3:00 μ.μ, 8 Απριλίου 2016, Mediterranean Cosmos), υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων.

Την εικονική μας επιχείρηση θα εκπροσωπίσουν οι μαθητές της Β' τάξης του τομέα Πληροφορικής του ΕΠΑΛ Πολυγύρου μαζί με τους εκπαιδευτικούς της ειδικότητας και θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν την επιχειρηματική τους ιδέα και τη μέχρι τώρα δράση της επιχείρησης.

Ειδικότερα το όραμα / στόχος της επιχείρησης είναι η εφαρμογή του τρίπτυχου "Ελάττωσε -
Επαναχρησιμοποίησε - Ανακύκλωσε" στον εξοπλισμό Πληροφορικής.

Στο πλαίσιο αυτό οι παρεχόμενες υπηρεσίες της εικονικής επιχείρησης είναι οι ακόλουθες:
  • συλλογή απαξιωμένου (και όχι μόνο) εξοπλισμού πληροφορικής με στόχο την επανάχρηση του
  • ανακατασκευή και επανάχρηση των υπολογιστών που είναι σε θέση να λειτουργήσουν για την κάλυψη των αναγκών του σχολείου, σε διαφορετική περίπτωση αποσυναρμολόγηση και αξιοποίηση ως ανταλλακτικών των χρήσιμων εξαρτημάτων τους
  • εμπορία (σε συμβολικές τιμές) κάποιων εξαρτημάτων ή ανακατασκευασμένων ηλεκτρονικών υπολογιστών με στόχο το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων να διατεθεί σε δράσεις αλληλεγγύης, με ιδιαίτερη έμφαση φέτος στην ενίσχυση των οργανώσεων που βοηθούν τους πρόσφυγες.
  • ανακύκλωση του εξοπλισμού που δεν μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί (στον ΧΥΤΑ Πολυγύρου)
Η εικονική επιχείρηση του ΕΠΑΛ-ΕΚ Πολυγύρου θα αξιολογηθεί μαζί με τις υπόλοιπες εικονικές επιχειρήσεις από κριτική επιτροπή του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων /JA GREECE για να αναδειχθεί το «Καλύτερο Μαθητικό Περίπτερο 2016». Για την αξιολόγηση θα ληφθούν υπόψη παράγοντες όπως η καινοτομία, η ποιότητα, η παρουσίαση και η εκτιμώμενη απήχηση που μπορούν να έχουν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους στην κοινωνία. Τον Ιούνιο, στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό που θα διεξαχθεί στην Αθήνα, θα αναδειχθεί η «Καλύτερη Εικονική Επιχείρηση 2016», η οποία θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό του Junior Achievement Europe που θα διεξαχθεί στις 25-28 Ιούλιου στη Λουκέρνη της Ελβετίας.

Την Παρασκευή λοιπόν οι μαθητές και οι καθηγητές της Εικονικής Επιχείρησης "GreenPC" σας περιμένουμε στην εμπορική έκθεση στη Θεσσαλονίκη.

Για την εικονική επιχείρηση
Ο παιδαγωγικά υπεύθυνος
Φίλιππος Κουτσάκας

Κυριακή 27 Μαρτίου 2016

Προγραμματισμός Υπολογιστών: Επανάληψη και Θέματα παρελθόντων ετών κεφαλαίων 10 και 11


Επανάληψη και Θέματα παρελθόντων ετών για τα κεφάλαια 10 και 11.


Η παρουσίαση του κεφαλαίου 10 είναι εδώ
Οι ασκήσεις του κεφαλαίου 10 είναι εδώ

Η παρουσίαση του κεφαλαίου 11 είναι εδώ
Οι ασκήσεις του κεφαλαίου 11 είναι εδώ

Επίσης (για τους ορεξάτους μαθητές) υπάρχουν και οι ασκήσεις του 4ου κεφαλαίου (αλγοριθμικές δομές κλικ εδώ) που μπορούν να λυθούν με κώδικα Pascal.

Οι γενικές ασκήσεις επανάληψης είναι εδώ.

Καλή μελέτη.

Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

Ένα ελεύθερο, διαδικτυακό μάθημα για τις πανελλαδικές εξετάσεις του Προγραμματισμού Υπολογιστών των ΕΠΑΛ


Ένα μαζικό, ελεύθερο, διαδικτυακό μάθημα (MOOC) που παρουσιάζει τη διαδικασία επίλυσης των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων των προηγούμενων ετών για το μάθημα του 

Προγραμματισμού Υπολογιστών (των ΕΠΑΛ)

προσφέρεται δωρεάν στην πλατφόρμα της Udemy

κάντε εγγραφή άμεσα στο www.udemy.com/domprogepal





Σε ποιους απευθύνεται το μάθημα;
  • 1. στους μαθητές των ΕΠΑΛ που θα εξεταστούν πανελλαδικά στο μάθημα του Προγραμματισμού Υπολογιστών και θέλουν να μάθουν πώς να λύνουν όλα τα θέματα των πανελλαδικών των προηγούμενων ετών, αλλά και κάθε παρόμοιο. 
  • 2. στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα. 
  • 3. σε όσους ενδιαφέρονται για τον Προγραμματισμό Υπολογιστών ή / και τα MOOCs
Ποιοι είναι οι στόχοι του μαθήματος;
  • 1. να βοηθήσει τους μαθητές των ΕΠΑΛ που θα εξεταστούν στο μάθημα του Προγραμματισμού, στις πανελλαδικές εξετάσεις.
  • 2. να διερευνήσει τις δυνατότητες και τις προοπτικές των MOOCs στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τι θα κερδίσουν οι μαθητές αν παρακολουθήσουν το μάθημα;
  • 1. θα μπορούν να αναγνωρίζουν τα είδη των θεμάτων των πανελλαδικών
  • 2. θα μπορούν να λύνουν τα θέματα των προηγούμενων ετών αλλά και κάθε παρόμοιο

Πότε και που μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει το μάθημα;
  1. Οι εισαγωγικές βιντεοδιαλέξεις του μαθήματος είναι άμεσα διαθέσιμες. Οι βιντεοδιαλέξεις όμως που αφορούν στα θέματα των πανελλαδικών θα "ανοίξουν" στη 01 Απριλίου 2016 (και δεν είναι ψέμα ;-)). Κάντε λοιπόν άμεσα την προ-εγγραφή σας στο www.udemy.com/domprogepal και παρακολουθείστε το μάθημα με το δικό σας ρυθμό.
  2. Το μάθημα θα προσφερθεί στην πλατφόρμα της Udemy

Τι θα περιλαμβάνει το μάθημα;
  1. 1. βιντεο-διαλέξεις που θα παρουσιάζουν την βήμα προς βήμα επίλυση των θεμάτων των πανελλαδικών των προηγούμενων ετών
  2. 2. τεστ αξιολόγησης, κουίζ, ερωτήσεις σωστού-λάθους, συμπλήρωση κενού, κλπ (σε μορφή on-line test και .pdf)
  3. 3. εκτίμηση / πρόβλεψη για τα φετινά θέματα
  4. 4. ένα τελικό τεστ αξιολόγησης (τρίωρης διάρκειας) με πιθανά θέματα
  5. 5. ένα foroum (του Udemy) και μία ομάδα συζητήσεων στο Facebook
  6. 6. οκτώ "ζωντανά" διαδικτυακά ραντεβού, με τους συμμετέχοντες στο μάθημα (στην ομάδα συζητήσεων του Facebook) κάθε Πέμπτη βράδυ (21:30 - 22:30), από τις 8 Απριλίου και μέχρι το τέλος των εξετάσεων.

Απορρέει κάποια υποχρέωση μου από την παρακολούθηση του μαθήματος;

  1. 1. Όχι, μιας και η συμμετοχή σας στο μάθημα είναι προαιρετική
  2. 2. Θα ήταν πολύ χρήσιμο όμως για τα συμπεράσματα του μαθήματος αν συμπληρώνατε ανώνυμα τα δύο ερωτηματολόγια καταγραφής προσδοκιών και αντιλήψεων
    1. - το ερωτηματολόγιο της αρχής (κλικ εδώ) και
    2.  - το ερωτηματολόγιο του τέλους (κλικ εδώ)


Τι είναι τέλος πάντων αυτά τα MOOCs;
Είναι διαδικτυακά (Online) μαθήματα (Courses), που αποσκοπούν στη μαζική (Massive) συμμετοχή και ελεύθερη (Open) πρόσβαση στη γνώση. Στην εποχή των MOOCs ο καθένας με έναν υπολογιστή, μια σύνδεση στο διαδίκτυο και ελάχιστες γνώσεις χρήσης υπολογιστή μπορεί να εγγραφεί και να παρακολουθήσει διαδικτυακά οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο.

Η διδασκαλία μέσω ενός MOOC γίνεται κυρίως με βιντεο-διαλέξεις, κουίζ και τακτικές εργασίες. Παράλληλα, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές τους μέσα από διαδικτυακές ομάδες συζητήσεων (forum, social media, webcasts, συνεδρίες ή ακόμα και δια ζώσης συναντήσεις). Αυτή η εμπλοκή των μαθητών σε «δίκτυα συνδεδεμένης και συνεργατικής γνώσης» είναι η καινοτομία που εισάγουν τα MOOCs μιας και οι μαθητές πλέον αποκτούν ενεργό ρόλο στη διαδικασία «δημιουργίας γνώσης» και μετατρέπονται από καταναλωτές σε παραγωγούς γνώσης.

Περισσότερα για τα MOOCs θα βρείτε εδώ.

Επίσης εδώ ο George Siemens (ένας από τους εμπνευστές των MOOCs) παρουσιάζει με ποιόν τρόπο τα μαθήματα αυτά εξελίσσουν το ρόλο του εκπαιδευτικού.

Τέλος εδώ ο Chriss Dellarocas σε μία ομιλία του σε TedX περιγράφει την επανεφεύρεση των πανεπιστημίων (μέσα από τα MOOCs).

Το μάθημα αποτελεί μέρος διδακτορικής έρευνας με στόχο τη διερεύνηση των δυνατοτήτων και των προοπτικών υιοθέτησης των MOOCs στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.



κάντε εγγραφή άμεσα στο www.udemy.com/domprogepal




Κυριακή 20 Μαρτίου 2016

Προγραμματισμός Υπολογιστών: Επανάληψη και Θέματα παρελθόντων ετών κεφαλαίων 7, 8, 9


Επανάληψη και θέματα παρελθόντων ετών για το μάθημα του Δομημένου Προγραμματισμού για τα κεφάλαια 5, 6, 7, 8 και 9.

Τις ασκήσεις μπορείτε να τις βρείτε σε παλιότερες αναρτήσεις.

Καλή μελέτη



Η παρουσίαση του κεφαλαίου 7 είναι εδώ
Η παρουσίαση του κεφαλαίου 8 είναι εδώ
Η παρουσίαση του κεφαλαίου 9 είναι εδώ
Ασκήσεις για τα κεφάλαια 8 και 9 θα βρείτε εδώ και εδώ (τις πρώτες) 
Επίσης καλές ασκήσεις για αυτά τα κεφάλαια περιλαμβάνει και το φυλλάδιο με τις γενικές ασκήσεις επανάληψης που θα βρείτε εδώ.
Τέλος λύσετε (αν είστε μάγκες ;-)) και τις ασκήσεις επανάληψης του φυλλαδίου που θα βρείτε εδώ


Σάββατο 19 Μαρτίου 2016

Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα.


Πλούσιο (πραγματικά πλούσιο...) υλικό ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις και το ρατσισμό (για την επόμενη εβδομάδα).

Κλικ εδώεδώ και εδώ (μπορεί κάποια λινκς να υπάρχουν και στις δύο σελίδες)

Βίντεο, φύλλα δραστηριοτήτων, βιβλία, προτάσεις για ταινίες, παραμύθια, κλπ...

Στα βιαστικά έχω διαλέξει μερικά:
  • Με τα γυαλιά του ρατσιστή (κλκ εδώ)
  • Πρόσφυγες ήμασταν, πρόσφυγες είναι (κλικ εδώ)
  • Λαθρεπιβάτης (κλικ εδώ)
  • Παίρνουμε θέση (κλικ εδώ)
  • Βάλε το ρατσισμό στη θέση του (κλικ εδώ)
  • Θάνατος στους ξένους (κλικ εδώ)
  • Drop it (κλικ εδώ)
  • Πείραμα ρατσισμού με κούκλες (κλικ εδώ)




Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Προγραμματισμός Υπολογιστών: Επανάληψη και Θέματα παρελθόντων ετών 4ου κεφαλαίου


Διόρθωσα τα λάθος λίνκς (συγνώμη για την ταλαιπωρία)...

Ακολουθεί η επανάληψη του 4ου κεφαλαίου του μαθήματος, ασκήσεις, καθώς και θέματα παρελθόντων ετών για το κεφάλαιο αυτό.

Για την ολοκληρωμένη επανάληψη της ύλης κάθε κεφαλαίου θα πρέπει να κάνετε μία μούντζα (πέντα) πράγματα. Πιο συγκεκριμένα:
  1. Διαβάστε τη θεωρία από το βοήθημα του συναδέλφου Μωυσίδη (κλικ εδώ)
  2. ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ απαντήστε στις ερωτήσεις της θεωρίας του σχολικού βιβλίου (κλικ εδώ)
  3. Μελετήστε την παρουσίαση του κεφαλαίου (κλικ εδώ)
  4. ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ μελετήστε τις λυμένες ασκήσεις που είδαμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς (κλικ εδώ). Εδώ είναι οι εκφωνήσεις (φυλλάδιο) των ασκήσεων του 4ου κεφαλαίου.
  5. και αν είστε μάγκες λύστε τις ασκήσεις του φυλλαδίου επανάληψης (κλικ εδώ κι εδώ)

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016

Ένα Μαζικό, Ελεύθερο, Διαδικτυακό Μάθημα - MOOC, για τη διδασκαλία του Δομημένου Προγραμματισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση


Δημοσίευση στα πλαίσια του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ) που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 30, 31 Οκτωβρίου και 1 Νοεμβρίου 2015.

Η περίληψη της δημοσίευσης...

Τα Massive Open Online Courses - MOOCs είναι μαθήματα που αποσκοπούν στη μαζική και ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση μέσω του Διαδικτύου, εμπλέκοντας τους μαθητές σε «δίκτυα συνδεδεμένης και συνεργατικής μάθησης». Η συντριπτική πλειοψηφία των MOOCs απευθύνεται σε ενήλικους, κυρίως φοιτητές ή απόφοιτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ ελάχιστα έχουν διερευνηθεί οι δυνατότητες και οι προοπτικές της υιοθέτησης τους για τη διδασκαλία γνωστικών αντικείμενων χαμηλότερων εκπαιδευτικών βαθμίδων με κοινό μαθητές μικρότερων ηλικιών. Στην κάλυψη του κενού αυτού φιλοδοξεί να συμβάλλει η παρούσα έρευνα δράσης, μελετώντας τη συμμετοχή έφηβων μαθητών της τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ένα MOOC-πιλότο, με γνωστικό αντικείμενο του αναλυτικού προγράμματος της Γ’ Λυκείου και με παιδαγωγικό υπόβαθρο τη θεωρία της μάθησης του Κονεκτιβισμού. Η παρούσα εργασία παρουσιάζει τα πρώτα στάδια της έρευνας που περιλαμβάνουν την ανάλυση, τη σχεδίαση, την υλοποίηση και διαχείριση ενός MOOC-πιλότου που σαν στόχο του είχε την καταγραφή των αντιλήψεων, των στάσεων καθώς και του βαθμού εμπλοκής των συμμετεχόντων μαθητών.

Το πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο εδώ

Η παρουσίαση της εργασίας είναι διαθέσιμη εδώ


Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016

Θέλω να βοηθήσω στην Ειδομένη, τι μπορώ να κάνω;




Σήμερα (Κυριακή 28/02/2016) πήγαμε (με την Ελίνα) Ειδομένη.

Ήταν η πρώτη μας φορά. 

Φτάσαμε στις 13:00 και φύγαμε στις 19:00. 

Αντικρίσαμε εικόνες που θα μπορούσαν να δώσουν υλικό για μια αρκετά δυνατή συναισθηματικά ανάρτηση (από αυτές που αρέσουν γενικά, που συγκινούν πολλούς και παίρνουν πολλά λάικ) αλλά νομίζω ότι έχουμε διαβάσει πολλές τέτοιες αναρτήσεις και έχουμε δει ακόμη περισσότερες τέτοιες εικόνες. 

Κλάψαμε αρκετά νομίζω όλο αυτόν τον καιρό, ήρθε η ώρα να σταματήσουμε τα κλάματα και να κάνουμε κάτι. 

Αυτή η ανάρτηση λοιπόν έχει σαν στόχο της να βοηθήσει όσους το θελήσουν να κάνουν "αυτό που μπορούν" για να βοηθήσουμε τους 6.500 συν-ανθρώπους μας που βρίσκονται εκεί...

Κουτάλα και πλαφ...
Μη τρομάζετε, όχι κάτι φοβερό και τρομερό, κάτι στα μέτρα μας. Εμείς ας πούμε σήμερα δεν κάναμε τίποτα ηρωικό, μεγαλειώδες και υπεράνθρωπο. Απλά βάζαμε φαγητό σε ταπεράκια. 3.600 ταπεράκια γεμίσαμε μαζί με τους άλλους εθελοντές, ο ένας πλάι στον άλλον, ο ένας δίπλα στον άλλον. Κουτάλα και πλαφ, κλείσιμο καπάκι, βάλσιμο σακουλίτσα, ψωμάκι, κουταλάκι, φρουτάκι και ξανά-μανά. Δεν είναι δα και δύσκολο. Απλά θέλει χρόνο και χέρια κάθε μέρα και τον έναν πλάι στον άλλον, τον έναν δίπλα στον άλλον...

Ο ένας δίπλα στον άλλον, ο ένας πλάι στον άλλον...

Η κ. Μαρία η μαγείρισσα (σεφ) δε
μασάει από δημοσιότητα μιας και
την έχει δείξει μέχρι και
το Αλ Τζαζίρα
Αυτό είναι που μας τρέλανε, το κάθε μέρα. Όλον αυτό τον καιρό που εμείς δακρύζαμε διαβάζοντας αναρτήσεις στο φου-μπου κάποιοι ήταν εκεί κάθε μέρα και γέμιζαν ταπεράκια. Και όταν γεμίζεις ταπεράκια για να φάει ο μπόμπιρας που περιμένει στην ουρά πιστέψτε με δε δακρύζεις πια από λύπη αλλά από χαρά :-) 

Το δυσκολότερο κομμάτι για εμάς ήταν να το πάρουμε απόφαση και να νικήσουμε τους ανυπόστατους φόβους μας για το τι θα συναντήσουμε εκεί. Σημειωτέον δε νιώσαμε ούτε μια στιγμή ότι κινδυνεύουμε από κάτι και τώρα που το ξανά-σκέφτομαι μου φαίνεται απίστευτα χαζός αυτός ο φόβος.

Όσοι λοιπόν θέλετε να πάτε (και χρειάζονται χέρια, πολλά χέρια) ελάτε σε επαφή με τα παιδιά από την Οικόπολις που πηγαίνουν καθημερινά ή από την Ετεροτοπία

Απλά είναι τα πράγματα...

Και όσοι δεν είστε για ταξίδια, μπορείτε απλά να πάτε τα υλικά που χρειάζονται (και μόνο αυτά) στους χώρους συλλογής. Για Θεσσαλονίκη δες εδώ.

Υ.Γ. My apologies για το χαζό-χαρούμενο ύφος της ανάρτησης αλλά μπούχτισα πια με κλάψα.

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016

Open Access Explained



What is open access?
Nick Shockey and Jonathan Eisen take us through the world of open access publishing and explain just what it's all about. Make sure to watch it in HD and Fullscreen!



Sci-hub: όταν η έρευνα αναγκάζεται να γίνει πειρατική...


Αντιγράφω από το OS Arena (κλικ εδώ)

Η γνώση πρέπει να είναι ελεύθερη. Για το Δικαίωμα στο Διάβασμα πρέπει να παλεύουμε όλοι μας· όχι μόνον οRichard Stallman και ο Aaron Swartz ο οποίος πριν από τρία χρόνια βρέθηκε νεκρός σε ηλικία μόλις 26 ετών ενώ αντιμετώπιζε ποινή 35 ετών φυλάκισης σε δίκη που θα ξεκινούσε τον επόμενο μήνα επειδή κατέβασε εκατομμύρια ακαδημαϊκές εργασίες από το αρχείο JSTOR σκοπεύοντας να τις διαθέσει ελεύθερα.

Η πληροφορία είναι δύναμη. Όμως, όπως κάθε δύναμη, υπάρχουν εκείνοι που θέλουν να την κρατήσουν για τον εαυτό τους. Ολόκληρη η παγκόσμια επιστημονική και πολιτιστική κληρονομιά, η οποία δημοσιεύθηκε στη διάρκεια των αιώνων σε βιβλία και περιοδικά, ολοένα ψηφιοποιείται και κλειδώνεται από μια χούφτα ιδιωτικές εταιρείες.
Μανιφέστο Αντάρτικου Ανοικτής Πρόσβασης
Το δικαίωμα στην ανάγνωση είναι μία μάχη που την δίνουμε μέχρι και σήμερα.
Το διάβασμα μας κάνει όλους μετανάστες. Μας παίρνει μακριά από τα σπίτια μας αλλά, το σημαντικότερο, μας βρίσκει σπίτια παντού.

Sci-hub: η πρώτη πειρατική ιστοσελίδα με εκατομμύρια ερευνητικές εργασίες

Sci-Hub· και από το όνομά της ακόμα δείχνει αυτό που κάνει πράξη, όντας ο κόμβος της επιστήμης. Μέχρις στιγμής, στην ιστοσελίδα του, έχει πάνω από 47.000.000 ερευνητικές εργασίες, ελεύθερα διαθέσιμες στο κοινό.

Όπως εξηγούν, ο λόγος για αυτό το πρότζεκτ είναι ότι οι ερευνητικές εργασίες πρέπει να είναι ελεύθερα προσβάσιμες στο ευρύ κοινό.

Μια ερευνητική εργασία είναι μία ειδική δημοσίευση η οποία γράφτηκε από κάποιους επιστήμονες για να διαβαστεί από άλλους ερευνητές. Πρόκειται για τα λεγόμενα «papers» (ελληνιστί, εργασίες) που είναι πρωτογενείς πηγές οι οποίες είναι απαραίτητες για την έρευνα αφού, για παράδειγμα, περιέχουν λεπτομερή περιγραφή των νέων αποτελεσμάτων και πειραμάτων.

Σην εποχή μας, η ευρύτερη δυνατή διάδοση των ερευνητικών εργασιών αλλά και άλλων επιστημονικών ή εκπαιδευτικών πηγών, τεχνηέντως, περιορίζεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων. Τέτοιοι νόμοι επιβραδύνουν αποτελεσματικά την ανάπτυξη της επιστήμης.

Το πρότζεκτ Sci-Hub, που τρέχει από την 5η Σεπτεμβρίου 2011 αμφισβητεί το status quo, την καθεστηκυία εξουσιαστική ελίτ η οποία θέλει η γνώση να πληρώνεται αδρά.
Αυτήν την στιγμή, το Sci-Hub παρέχει πρόσβαση σε εκατοντάδες χιλιάδες ερευνητικές εργασίες κάθε μέρα, ουσιαστικά παρακάμπτοντας όλους τους περιορισμούς. Οι εργασίες που, το Sci-Hub, έχει στην βιβλιοθήκη του είναι πάνω από 47 εκατομμύρια και, μέρα με την μέρα, αυξάνονται.

Με σύνθημα
γνώση για όλους, ανοιχτή πρόσβαση χωρίς πνευματικά δικαιώματα
το πρότζεκτ Sci-Hub μάχεται την ανισότητα, δίνοντας πρόσβαση στην γνώση σε ολόκληρο τον κόσμο. Η επιστημονική γνώση πρέπει να είναι διαθέσιμη σε κάθε άτομο, ανεξάρτητα από το εισόδημά του και από την κοινωνική του θέση ή ακόμα-ακόμα και από την γεωγραφική του θέση.

Όπως λένε και οι ίδιοι:
We advocate for cancellation of intellectual property, or copyright laws, for scientific and educational resources.
Copyright laws render the operation of most online libraries illegal. Hence many people are deprived from knowledge, while at the same time allowing rightholders to have a huge benefits from this. The copyright fosters increase of both informational and economical inequality.
The Sci-Hub project supports Open Access movement in science. Research should be published in open access, i.e. be free to read.
The Open Access is a new and advanced form of scientific communication, which is going to replace outdated subscription models. We stand against unfair gain that publishers collect by creating limits to knowledge distribution.
δηλαδή:
Η αποστολή μας είναι να αρθεί κάθε εμπόδιο που εμποδίζει την ευρύτερη δυνατή διάδοση της γνώσης στην ανθρώπινη κοινωνία!
Προωθούμε την κατάργηση της πνευματικής ιδιοκτησίας και των νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων στους επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς πόρους.
Οι νόμοι περί πνευματικής ιδιοκτησίας καθιστούν παράνομη την λειτουργία των περισσότερων on-line βιβλιοθηκών. Ως εκ τούτου, πολλοί άνθρωποι στερούνται της γνώσης, ενώ την ίδια στιγμή οι δικαιούχοι έχουν τεράστια οφέλη από όλο αυτό.
Τα πνευματικά δικαιώματα προωθούν την ανισότητα στην ενημέρωση αλλά και την οικονομική ανισότητα.
Το πρότζεκτ Sci-Hub υποστηρίζει το κίνημα της Ανοιχτής Πρόσβασης στην επιστήμη.
Η έρευνα θα πρέπει να δημοσιεύεται χωρίς να χρειάζεται να πληρώσετε για να την διαβάσετε. Ο καθένας θα πρέπει να μπορεί να διαβάζει ελεύθερα τις ερευνητικές εργασίες.
Η Ανοιχτή Πρόσβαση είναι μια νέα και προηγμένη μοno copyrightρφή της επιστημονικής επικοινωνίας, η οποία μέλλει να αντικαταστήσει τα ξεπερασμένα μοντέλα συνδρομής.
Στεκόμαστε απέναντι στο αθέμιτο κέρδος των εκδοτών που μαζεύουν χρήματα δημιουργώντας όρια στην διανομή της γνώσης.
Η ιστοσελίδα του Sci-hub είναι εδώ