το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών και της Πληροφορικής ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ...

Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Οι 8 καλύτερες δωρεάν εφαρμογές για video meetings!



Οι 8 καλύτερες δωρεάν εφαρμογές για video meetings!

Αναδημοσίευση από εδώ

8 από τις καλύτερες δωρεαν εφαρμογες για video meeting !

Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν σκοπό να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη, ειδικά αυτή τη περίοδο που ο Κορωναϊός μας έχει κλείσει στο σπίτι. Η ανάπτυξη video meetings εφαρμογών όπως το WhatsApp ήταν είναι μεγάλο βήμα για τη βελτίωση της επικοινωνίας. Σε περιόδους όπως το ξέσπασμα του Κορωναϊού, οι εφαρμογές για βιντεοκλήσεις μπορεί να είναι αρκετά χρήσιμες.

Η μεγάλη ταλαιπωρία ξεκινά όταν πρέπει να διαλέξουμε μια εφαρμογή που να είναι δωρεάν, να παρέχει καλή εξυπηρέτηση και να είναι συμβατή με περισσότερες πλατφόρμες. Υπάρχουν διάφορες εφαρμογές στο διαδίκτυο, αλλά όταν απαιτείται μια επαγγελματική συνάντηση, προσπαθούμε να βρούμε την καλύτερη εφαρμογή με αποτελεσματικά εργαλεία τα οποία να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εύκολα κατά τη διάρκεια των συνεδρίων.

1) Zoom Meetings



Το Zoom Meetings είναι μία από τις καλύτερες εφαρμογές για video meeting. Χρησιμοποιείται για την οργάνωση επαγγελματικών συναντήσεων και είναι συμβατή με smartphones.

Οι συναντήσεις στην εφαρμογή μπορούν να αποθηκευτούν στο cloud, κάτι το οποίο θεωρείται πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Η εφαρμογή παρέχει ποιότητα ήχου και εικόνας HD. Μπορεί επίσης να χειριστεί περίπου 1000 συμμετέχοντες ταυτόχρονα. Στην πραγματικότητα, είναι το πιο κατάλληλο λογισμικό ηλεκτρονικής συνάντησης για μεγάλες συγκεντρώσεις.

Χαρακτηριστικά:
Μπορεί άνετα να χειριστεί 100 συμμετέχοντες σε ενιαία κλήση.
Δεν υπάρχει περιορισμός στις συγκεντρώσεις.
Διάρκεια έως και 40 λεπτά.

2) Google Hangouts Meetings



Αυτή είναι μία από τις πιο αξιόπιστες εφαρμογές διαθέσιμες για όλες τις μεγάλες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των Windows, Mac, Android και iOS. Η πιο σημαντική λειτουργία του Google Hangouts είναι το Screen Sharing. Με άλλα λόγια, οι χρήστες μπορούν να βλέπουν την οθόνη του καθενός κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης. Η εφαρμογή λειτουργεί άψογα σε κινητές συσκευές, και επίσης υπάρχει στο G suite.

Χαρακτηριστικά:
Ο κάθε χρήστης μπορεί να έχει διαφορετικά δικαιώματα.
Υποστήριξη από αρκετές συσκευές.
HD ποιότητα.

3) Go To Meeting



Οι εφαρμογές Go To Meeting και Zoom Meeting έχουν παρόμοιες δυνατότητες . Το Go To Meeging είναι συμβατό με τις περισσότερες από τις συσκευές, όπως PC, Mac και smartphones με λειτουργικό σύστημα Android. Η εφαρμογή αυτή, επίσης μπορεί να καταγράφει τις συνεντεύξεις στο cloud. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι δέχεται φωνητικές εντολές από την Siri της Apple.

Χαρακτηριστικά:
Εύκολη μετακίνηση στις διάφορες συγκεντρώσεις.
Δυνατότητα καταγραφής στο cloud ακόμα και από κινητά.

4) Blue Jeans



Το Blue Jeans είναι μια ακόμα αξιόπιστη εφαρμογή η οποία μοιάζε με τις προαναφερθείσες εφαρμογές. Υποστηρίζει έως και 25 χρήστες σε μια κλήση ταυτόχρονα. Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό της εφαρμογής Blue Jeans είναι ότι δεν χρειάζεται να έχετε λογαριασμό για να τη χρησιμοποιήσετε.

Χαρακτηριστικά:
Απλή εφαρμογή.
Υποστηρίζει 100+ χρήστες ταυτόχρονα, ένα έχετε την premium έκδοση.
Υπάρχει σε όλες τις πλατφόρμες.

5) Cisco Webex Meetings



Cisco Webex Meetings είναι ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στη λίστα μας. Είναι πολύ διάσημο λόγο των χαρακτηριστικών του. Η εφαρμογή διαθέτει έναν εικονικό πίνακα, τον οποίο οι συμμετέχοντες μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να σχεδιάζουν ή να επισημάνουν οτιδήποτε στην οθόνη. Η εφαρμογή είναι πολύ αποδοτική για μεγάλα video meetings.

Χαρακτηριστικά:
Εικονικός Πίνακας
Δωρεάν για 3 συμμετέχοντες.
Μπορείτε να προγραμματίζετε τις συνεδρίες από την εφαρμογή.

6) Join.me



Αυτή η εφαρμογή έχει μία από τις πιο μοναδικές εμφανίσεις. Οι συμμετέχοντες σε μια τηλεδιάσκεψη εμφανίζονται σε φυσαλίδες αντί σε τετράγωνα. Η Premium έκδοση της εφαρμογής επιτρέπει μέχρι 10 συμμετέχοντες σε τηλεδιάσκεψη και η δωρεάν έκδοση επιτρέπει 3 συμμετέχοντες. Οι χρήστες του Google Chrome μπορούν να συμμετέχουν χωρίς να έχουν την εφαρμογή.

Χαρακτηριστικά:
Μπορείτε να αλλάζετε τα BackGrounds.
HD ποιότητα του ήχου.
Screen share με ένα κλικ.

7) Zoho Meetings



Η εφαρμογή αυτή, βασίζεται αποκλειστικά στους browsers. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι πολύ σημαντικό, διότι οι χρήστες μπορούν να χρησιμοποιούν την εφαρμογή κατευθείαν από το internet, χωρίς την ανάγκη λήψης και εγκατάστασης. Παρόλα αυτά, η εφαρμογή υπάρχει όπως για android, έτσι και για IOS.

Χαρακτηριστικά:
Webcam/screen sharing
Η δωρεάν έκδοση υποστηρίζει έως και 3 χρήστες.
Δυνατότητα να κρυπτογραφήσετε την κλήση

8) Skype for business



Το Skype for business είναι μία από τις πιο αξιόπιστες και χρησιμοποιούμενες εφαρμογές για video meetings σε αυτήν τη λίστα. Η διαχείριση της τηλεδιάσκεψης με το Skype είναι πολύ εύκολη. Έχει επίσης μερικά μοναδικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, οι συμμετέχοντες μπορούν να αντιδράσουν στα γραπτά μηνύματα.

Χαρακτηριστικά:
Είναι συμβατό ακόμα και με πλατφόρμες όπως Alexa,xbox, κ.α.
Υποστηρίζει την μεταφορά αρχείων με μέγεθος έως και 300MB
Μεταφραστής.

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

Στήνοντας Εξ Αποστάσεως μαθήματα "στο μέτωπο"...



"...σιγά μη παρακολουθούν το μάθημα οι μαθητές, θα είναι συνδεμένοι στην ηλεκτρονική τάξη αλλά σε άλλο παράθυρο θα ανεβάζουν υλικό στο Instagram"

"...δηλαδή θα πρέπει να κάνω πι-ντι-εφ όλες τις σημειώσεις μου; πως γίνεται;"

"... όχι, όχι, το μάθημα εξ' αποστάσεως δεν είναι τσάτινγκ, ο πίνακας που έχεις βάλει πίσω από την πλάτη για να γράφεις με τον μαρκαδόρο θα πρέπει φαίνεται και όχι η φάτσα σου..."

"...ρε Φιλ δε θα κολλήσει αυτό το πράμα αν συνδεθούν όλοι οι μαθητές ταυτόχρονα;"

"... και άμα κολλήσει την ώρα που κάνω μάθημα;"

"...και οι μαθητές που δεν έχουν υπολογιστές τι θα κάνουν;"

"...είναι δυνατόν οι μαθητές να μην ξέρουν να επισυνάπτουν αρχείο στο μέιλ τους;"

Στις δεκάδες συζητήσεις (ατάκες παρατίθενται παραπάνω) που έχω συμμετάσχει από την προηγούμενη Τετάρτη, μετά την ανακοίνωση της αναστολής λειτουργίας των σχολείων, οι συνάδελφοι (κυρίως οι μη-πληροφορικοί) έχουν αναδείξει όλες τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΕξΑΕ) σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες:
  • θέληση μαθητών
  • υποστήριξη εκπαιδευτών
  • απουσία ψηφιοποιημενου εκπαιδευτικού υλικού
  • έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και υποστήριξης
  • χαμηλό επίπεδο ψηφιακού γραμματισμού μαθητών και εκπαιδευτών
Είναι συνάδελφοι που από την πρώτη στιγμή της "καραντίνας" αποφάσισαν να στήσουν μαθήματα εξ΄ αποστάσεως με ότι διαθέτουν: το λάπτον του συζύγου, το τάμπλετ του μικρού, το Google Hangouts του Gmail τους, το πινακάκι ζωγραφικής της μικρής, το φωτιστικό του γραφείου, τα ακουστικά του κινητού τους...
...είναι σαν να στήνουμε e-learning στο "μέτωπο", σαν τα χειρουργεία που γίνονται λίγα μέτρα από την πρώτη γραμμή, όπως-όπως και με ότι έχεις...
καταλήξαμε με έναν συνάδελφο χθες το βράδυ, σε μια στιγμή αναλαμπής :-)

Τι είναι όμως η Εξ' Αποστάσεως Εκπαίδευση που όψιμα ανακαλύψαμε στη χώρα μας λόγω κορονοϊού :
  • είναι η εκπαιδευτική μέθοδος κατά την οποία ο μαθητής διδάσκεται και μαθαίνει χωρίς τη φυσική παρουσία του εκπαιδευτή, 
  • μπορεί όμως να υπάρχει καθοδήγηση και εμψύχωση από μέρους του εκπαιδευτή προς το μαθητή, μέσω κάποιας μορφής επικοινωνίας μαζί του
  • βασικό χαρακτηριστικό της ΕξΑΕ είναι η απόσταση (χωρική ή/και χρονική) που χωρίζει τον διδάσκοντα από τον διδασκόμενο την οποία καλούνται να "καλύψουν" οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
  • η ΕξΑΕ προσφέρεται σε δύο διαφορετικές μορφές
    • "σύγχρονα", κατά την οποία ο εκπαιδευτής παραδίδει το μάθημα σε ζωντανή σύνδεση και ο εκπαιδευόμενος, αν και βρίσκεται σε διαφορετικό τόπο, παρακολουθεί το μάθημα στον ίδιο χρόνο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα σύγχρονης ΕξΑΕ είναι η τηλεδιάσκεψη
    • "ασύγχρονα", κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει όχι μόνο σε διαφορετικό χώρο από τον εκπαιδευτή, αλλά και σε διαφορετικό χρόνο από τη διαδικασία της παράδοσης ή δημιουργίας του μαθήματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι βιντεοσκοπημένες διαλέξεις.
  • πολύ συχνά σύγχρονη και ασύχρονη ΕξΑΕ συνδυάζονται σε ένα μικτό σύστημα εκπαίδευσης, ώστε να παρέχουν πιο ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία
Αξίζει να αναφερθεί ότι σε πολλές χώρες του εξωτερικού η Εξ' Αποστάσεως Εκπαίδευση είναι ενταγμένη στο επίσημο πλαίσιο των εκπαιδευτικών συστημάτων σε τέτοιο βαθμό που κάποιος μαθητής μπορεί να καλύψει μεγάλο μέρος της υποχρεωτικής του εκπαίδευση Εξ΄ Αποστάσεως.

Στη χώρα μας, στις 13/03/2020, με σκοπό την αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών το Υπουργείο Παιδείας δήλωσε «Είμαστε έτοιμοι: ξεκινά η Εξ’ Αποστάσεως Εκπαίδευση» (εδώ) η οποία και θα συμπεριλαμβάνει:
Βέβαια
  • η ψηφιακή πλατφόρμα δεν είναι ακόμη διαθέσιμη και θα διατεθεί στα σχολείο το επόμενο διάστημα μέσα από τις υποδομές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, το οποίο λειτουργεί στο όριο των αντοχών του, με "πετσοκομμένη" υποστήριξη (υπο-χρηματοδότηση ή/και κατάργηση δομών υποστήριξης και ΚΕΠΛΗΝΕΤ)
  • τα διαδραστικά σχολικά βιβλία είναι κατά κύριο λόγο βιβλία σε pdf, ενώ το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό (Φωτόδεντρο) και τα ψηφιακά διδακτικά σενάρια (Αίσωπος) περιέχουν μικρό σχετικά αριθμό (σε σχέση με το σύνολο της διδακτέας ύλης), δύσκολα αναζητήσιμων, αποσπασματικών προτάσεων διδασκαλίας, οι οποίες δεν χαίρουν ιδιαίτερης δημοφιλίας
Παρόλα αυτά, ας υποθέσουμε για την ανάγκη της «συζήτησης», ότι τα προαναφερθέντα εργαλεία, η αναγκαία τεχνολογική υποδομή και οι δομές τεχνικής υποστήριξης είναι (με ένα μαγικό τρόπο) άμεσα διαθέσιμα και επαρκούν για την υποστήριξη 1.000.000 μαθητών (με έναν μαγικό τρόπο είπαμε ;-)) 

Αμέσως προκύπτει η επόμενη ερώτηση:
κατά πόσο το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει προετοιμάσει τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς αλλά κυρίως τους μαθητές για να συμμετάσχουν σε αυτή την εξ’ αποστάσεων εκπαιδευτική διαδικασία;
Αν μελετήσει κανείς τα προγράμματα σπουδών πληροφορικής, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η απάντηση είναι εύκολη:
ελάχιστα έως καθόλου
Και πως θα μπορούσε άλλωστε
όταν το μάθημα της πληροφορικής διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο 
το οποίο μεταφράζεται σε περίπου 30 διδακτικές ώρες τη χρονιά;

ΟΚ λοιπόν, υποδομές δεν έχουμε, τεχνική υποστήριξη δεν έχουμε, εκπαιδευτικό υλικό δεν έχουμε, μαθητές-εκπαιδευτικούς και γονείς καταρτησμένους για ΕξΑΕ δεν έχουμε...

Ωραία και τι μπορούμε να κάνουμε με τα παραπάνω δεδομένα;

Βραχυπρόθεσμα, "ότι καλύτερο μπορούμε στην παρούσα συγκυρία ώστε να υποστηρίξουμε μαθητές και συναδέλφους εκπαιδευτικούς". Ειδικότερα:
  • συμμετοχή σε ομάδες εργασίας (θα πρέπει να υπάρξει πρόσκληση και συντονισμός κεντρικά από το υπουργείο ή/και το ΙΕΠ) εκπαιδευτικών που έχουν εμπειρία ή/και διάθεση για την σχεδίαση, υλοποίηση και υποστήριξη του εγχειρήματος της Εξ Αποστάσεων Εκπαίδευσης 
  • επικαιροποίηση/βελτίωση του υφιστάμενου υλικού που βρίσκεται στα αποθετήρια (Διαδραστικά σχολικά βιβλίαΦωτόδεντροΑίσωπος) και συσχέτισης τους με τα αντίστοιχα αντικείμενα στα σχετικά προγράμματα σπουδών
  • συλλογή διδακτικού υλικού (ασκήσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, κλπ) από εκπαιδευτικούς, τυποποίηση, ψηφιοποίηση, ανάρτηση τους στα εκπαιδευτικά αποθετήρια και συσχέτισης τους με τα αντίστοιχα αντικείμενα στα σχετικά προγράμματα σπουδών
  • αξιοποίηση του ήδη αναρτημένου υφιστάμενου εκπαιδευτικού ψηφιακού υλικού (πχ βίντεο youtube, εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, blogs ή/και ιστοσελίδες εκπαιδευτικών, κλπ)
Η ιδιόρρυθμη κατάσταση που βιώνουμε (λόγω "καραντίνας") ανέδειξε την αξία και τη χρησιμότητα της ΕξΑΕ. Μακροπρόθεσμα λοιπόν, και σε πολύ καλύτερες συνθήκες θα πρέπει να
  • αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθητών Πληροφορικής και να επικαιροποιηθούν τα προγράμματα σπουδών
  • επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί στις ψηφιακές δεξιότητες
  • υποστηριχθούν πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών για την σχεδίαση και υλοποίηση πιλοτικών εφαρμογών ΕξΑΕ
  • αναβαθμιστούν οι υποδομές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
  • ενισχυθούν οι υποστηρικτικές δομές (του ΠΣΔ και των σχολικών εργαστηρίων πληροφορικής)
Κλείνω με την φοβερή ατάκα συναδέλφου...
τι είναι ρε αυτά τα μούντλς; εγώ μόνο από κινέζικα νούντλς ξέρω...
Καλή νύχτα και καλή τύχη :-)

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

What is Linux and Why There are 100’s of Linux Distributions?


Πρόκειται για ένα εξαιρετικό άρθρο που περιγράφει με απλό και κατανοητό τρόπο τι είναι το Linux. Δυστυχώς είναι γραμμένο στα Αγγλικά. Ελπίζω να βρω το χρόνο κάποια στιγμή να το μεταφράσω...
Αντιγραφή από εδώ: https://itsfoss.com/what-is-linux/

What is Linux and Why There are 100’s of Linux Distributions?

When you are just starting with Linux, it’s easy to get overwhelmed.
You probably know only Windows and now you want to use Linux because you read that Linux is better than Windows as it is more secure and you don’t have to buy a license to use Linux.
But then when you go about downloading and installing Linux, you learn that Linux is not a single entity. There are UbuntuFedoraLinux Mint, elementary and hundreds of such ‘Linux variants’. The trouble is that some of them look just like the other.
If that’s the case, why are there multiple of those Linux operating systems? And then you also learn that Linux is just a kernel not an operating system.

Too Many Linux Choices
Too Many Linux!
It gets messy. And you may feel like pulling out your hair. For a person who has a receding hairline, I would like you to keep your hair intact by explaining things in a way you could easily understand.
I am going to take an analogy and explain why Linux is just a kernel, why there are hundreds of Linux and why, despite looking similar, they are different.
The explanation here may not be considered good enough for an answer in an exam or interview but it should give you a better understanding of the topic.
Apology in advance!
My analogy may not be entirely correct from mechanical point of view as well. I am not knowledgeable about engines, cars and other related mechanical stuff.
But in my experience, I have noticed that this analogy helps people clearly understand the concept of Linux and operating system.
Also, I have used the term Linux OS instead of Linux distribution deliberately so that newcomers don’t start wondering about distribution.

Linux is just a kernel

Linux is not an operating system, it’s just a kernel.
The statement is entirely true. But how do you understand it. If you look into books, you’ll find Linux kernel structure described like this:
Linux Kernel Structure
There is absolutely correct, however, let’s take a different approach. Think of operating systems as vehicles, any kind of vehicle be it motorbikes, cars or trucks.
What is at the core of a vehicle? An engine.
Think of kernel as the engine. It’s an essential part of the vehicle and you cannot use a vehicle without the engine.
Operating System Analogy
But you cannot drive an engine, can you? You need a lot of other stuff to interact with the engine and drive the vehicle. You need wheels, steering, gears, clutch, brakes and more to drive a vehicle on top of that engine.
Similarly, you cannot use a kernel on its own. You need lots of tool to interact with the kernel and use the operating system. These stuff could be shell, commands, graphical interface (also called desktop environments) etc.
This makes sense, right? Now that you understand this analogy, let’s take it further so that you understand the rest of it.
Windows and other operating systems have kernel too
Kernel is not something exclusive to Linux. You may not have realized but Windows, macOS and other operating systems have a kernel underneath as well.
Microsoft Windows operating systems are based on Windows NT kernel. Apple’s macOS is based on the XNU kernel.

Think of operating systems as vehicles

Think of Microsoft as an automobile company that makes a general purpose car (Windows operating system) that is hugely popular and dominates the car market. They use their own patented engine that no one else can use. But these ‘Microsoft cars’ do not offer scope of customization. You cannot modify the engine on your own.
Now come to ‘Apple automobile’. They offer shiny looking, luxury cars at an expensive price. If you got a problem, they have a premium support system where they might just replace the car.
Now comes Linux. Remember, Linux is just an engine (kernel). But this ‘Linux engine’ is not patented and thus anyone is free to modify and build cars (desktop operating system), bikes (small embed system in your toys, tvs etc), trucks (servers) or jet-planes (supercomputers) on top of it. In real world, no such engine exists but accept it for the sake of this analogy.
Linux Kernel As Engine
  • kernel = engine
  • Linux kernel = specific type of engine
  • desktop operating systems = cars
  • server operating systems = heavy trucks
  • embed systems = motor-bikes
  • desktop environment = body of the vehicle along with interiors (dashboard and all)
  • themes and icons = paint job, rim job and other customization
  • applications = accessories you put for specific purpose (like music system)


Why there are so many Linux OS/distributions? Why some look similar?

Why there are so many cars? Because there are several vehicle manufacturers using the ‘Linux engine’ and each of them have so many cars of different type and for different purposes.
Since ‘Linux engine’ is free to use and modify, anyone can use it to build a vehicle on top of it.
This is why Ubuntu, Debian, Fedora, SUSE, Manjaro and many other Linux-based operating systems (also called Linux distributions or Linux distros) exist.
You might also have noticed that these Linux operating systems offer different variants but they look similar. I mean look at Fedora’s default GNOME version and Debian’s GNOME version. They do look the same, don’t they?
Fedora Gnome Vs Debian Gnome
Fedora GNOME vs Debian GNOME: Virtually No Visual Difference
The component that gives the look and feel in a Linux OS is called desktop environment. In our analogy here, you can think of it as a combination of outer body and matching interiors. This is what provides the look and feel to your vehicle, does it not?


It’s from the exterior that you can identify the cars into category of sedan, SUV, hatchback, station wagon, convertible, minivan, van, compact car, 4×4 etc.
But these ‘type of cars’ are not exclusive to a single automobile company. Ford offers SUV, compact cars, vans etc and so do other companies like General Motors, Toyota.
Linux SUV Analogy
Vehicles of same type look similar even if they are from different automobile companies
Similarly, distributions (Linux OSes) like Fedora, Ubuntu, Debian, Manjaro etc also offer different variants in the form of GNOME, KDE, Cinnamon, MATE and other desktop environments.
Ford’s SUV may look similar to Toyota’s or Renault’s SUV. Fedora’s GNOME version may look similar to Manjaro or Debian’s GNOME version.

Some type of cars consume more fuel, some desktop environments need more RAM

You probably understand the ‘usefulness’ of different types of cars. Compact cars are good for driving in the cities, vans are good for long trip with family, 4×4 are good for adventures in jungles and other rough terrain. A SUV may look good and feel comfortable for sitting but it consumes more fuel than a compact car that might not be comfortable to sit in.
Similarly, desktop environments (GNOME, MATE, KDE, Xfce etc) also serve some purpose other than just providing the looks to your Linux operating system.
GNOME gives a modern looking desktop but it consumes more RAM and thus require that your computer has more than 4 GB of RAM. Xfce on the other hand may look old/vintage but it can run on systems with 1 GB of RAM.

Difference between getting desktop environment from distribution and installing on your own

As you start using Linux, you’ll also come across suggestions that you can easily install other desktop environments on your current system.
Remember that Linux is a free world. You are free to modify the engine, customize the looks on your own, if you have the knowledge/experience or if you are an enthusiastic learner.
Think of it as customizing cars. You may modify a Hundai i20 to look like Suzuki Swift Dzire. But it might not be the same as using a Swift Dzire.
When you are inside the i20 modified to look like Swiftz Dzire, you’ll find that it may not have the same experience from the inside. Dashboard is different, seats are different. You may also notice that the exterior doesn’t fit the same on i20’s body.
The same goes for switching desktop environments. You will find that you don’t have the same set of apps in Ubuntu that you should be getting in Mint Cinnamon. Few apps will look out of place. Not to mention that you may find a few things broken, such as network manager indicator missing etc.
Of course, you can put time, effort and skills to make Hundai i20 look as much like Swift Dzire as possible but you may feel like getting Suzuki Swift Dzire is a better idea in the first place.
This is the reason why installing Ubuntu MATE is better than installing Ubuntu (GNOME version) and then installing MATE desktop on it.

Linux operating systems also differ in the way they handle applications

Another major criteria on which the Linux operating systems differ from each other is the package management.
Package management is basically how you get new software and updates in your systems. It’s up to your Linux distribution/OS to provide the security and maintenance updates. Your Linux OS also provides the means of installing new software on your system.
Some Linux OS provides all the new software version immediately after their release while some take time to test them for your own good. Some Linux OS (like Ubuntu) provides easier way of installing a new software while you may find it complicated in some other Linux OS (like Gentoo).
Keeping the line of our analogy, consider installing software as adding accessories to your vehicle.
Suppose you have to install a music system in your car. You may have two options here. Your car is designed in such a way that you just insert the music player, you hear the click sound and you know it’s installed. The second option could be to get a screwdriver and then fix the music player on screws.
Most people would prefer the hassle-free click lock installing system. Some people might take matter (and screwdriver) into their own hands.
If an automobile company provides scope for installing lots of accessories in click-lock fashion in their cars, they will be preferred, won’t they?
This is why Linux distributions like Ubuntu have a more users because they have a huge collection of software that can be easily installed in matter of clicks.

Conclusion

Before I conclude this article, I’ll also like to talk about support that plays a significant role in choosing a Linux OS. For your car, you would like to have its official service center or other garages that service the automobile brand you own, don’t you? If the automobile company is popular, naturally, it will have more and more garages providing services.
The same goes for Linux as well. For a popular Linux OS like Ubuntu, you have some official forums to seek support and a good number of websites and forums providing troubleshooting tips to fix your problem.

Again, I know this is not a perfect analogy but this helps understand the things slightly better.
If you are absolutely new to Linux, did this article made things clear for you or you are more confused than before?
If you already know Linux, how would you explain Linux to someone from non-technical background?
Your suggestions and feedback is welcome.

Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2020

Εννοιολογικός Χάρτης των ζώων με τη χρήση του Popplet


Δημιουργούμε εννοιολογικό χάρτη που αναπαριστά το ζωικό βασίλειο με τη χρήση του εργαλείου Popplet (www.popplet.com).

Μέσα από τη χρήση του εργαλείου εννοιολογικής χαρτογράφησης popplet οι μαθητές
  • κατακτούν την έννοια της θεματικής οργάνωσης περιεχομένου που αποτελεί υπόβαθρο για τη διδασκαλία της οργάνωσης του συστήματος διαχείρισης αρχείων των λειτουργικών συστημάτων
  • αποκτούν δεξιότητες πληκτρολόγησης, drag-n-drop και τακτοποίησης αντικειμένων στην οθόνη, αλλαγής μεγέθους αντικειμένων με τη χρήση του ποντικιού, κλπ
Για τις μεγαλύτερες τάξεις μπορεί να γίνει ομαδοποίηση σε Θηλαστικά, Πτηνά, Ψάρια Αμφίβια, Ερπετά.

Το popplet μας στην τελική του μορφή απεικονίζεται παρακάτω, ενώ είναι διαθέσιμο και στο περιβάλλον του popplet εδώ


Για τις μικρότερες τάξεις η κατηγοριοποίηση μπορεί να γίνει με βάση:

  • το μέγεθος τους (μεγάλα, μέτρια, μικρά)
  • το που ζουν (στη στεριά, στο νερό, στον αέρα)
  • το σώμα τους (έχουν πόδια, πτερύγια, φτερά, νύχια, βράγχια, κλπ). Σε αυτή την περίπτωση μπορεί ένα ζωάκι να συνδέεται με περισσότερες από μία "κατηγορίες" (π.χ. έχει πόδια, νύχια, κλπ)
Το popplet μας στην τελική του μορφή απεικονίζεται παρακάτω, ενώ είναι διαθέσιμο και στο περιβάλλον του popplet και εδώ

Τα εικονίδια από τα ζωάκια είναι διαθέσιμα εδώ


Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020

Στο μυαλό της Μαρίζας :-)


Στο μυαλό της Μαρίζας

Παρακολουθούμε την Μαρίζα, την πεισματάρα γαϊδουρίτσα να αφήνεται στον ρυθμό της μουσικής του Ζορμπά και μαζί με τον αγαπημένο της παππού-ψαρά να σκαρφαλώνει στην Άνω Χώρα χορεύοντας. Εκεί όμως τους περιμένει μια δυσάρεστη έκπληξη...



Δραστηριότητα στο Εργαστήριο Πληροφορικής

Παρακολουθούμε το βίντεο το οποίο "παγώνουμε" σε συγκεκριμένες στιγμές και καταγράφουμε (στον επεξεργαστή κειμένου) τις σκέψεις της Μαρίζας.

Η καταγραφή μπορεί να γίνει
  • σε ένα κενό έγγραφο του Libre Office Impress (μεγαλύτερες τάξεις) το οποίο εμπλουτίζουμε στη συνέχεια με εικόνες που θα βρούμε ΕΔΩ
  • σε ένα έγγραφο που περιέχει ήδη φωτογραφίες από στιγμές του βίντεο (διαθέσιμο ΕΔΩ)
Στο τέλος εκτυπώνουμε την ιστορία (προτεινόμενο μέγεθος εκτύπωσης Α6, 4 σελίδες ανά σελίδα χαρτιού) και να δημιουργήσουμε ένα μικρό παραμυθάκι. Ένα παράδειγμα τέτοιο βιβλίου (με ενσωματωμένες εικόνες) είναι διαθέσιμο ΕΔΩ.

Δραστηριότητα για στο σπίτι

Κατεβάζουμε το έγγραφο που περιέχει τις φωτογραφίες από στιγμές του βίντεο (διαθέσιμο ΕΔΩ) και ζητάμε από τους/τις μαθητές/τριες να συμπληρώσουν το κείμενο από μνήμης και να αυτοσχεδιάσουν.

Συζητάμε με τους μαθητές τους πέντε κανόνες και τα πέντε μυστικά της επεξεργασίας κειμένου (δείτε την παρακάτω παρουσίαση)


Στο τέλος επιλέγουμε μία από τις διαθέσιμες ζωγραφιές και χρωματίζουμε τη Μαρίζα.

Χρωματίζω τη Μαρίζα αφού πρώτα κάνω λήψη και εκτυπώσω τις ζωγραφιές από ΕΔΩ ή από ΕΔΩ ή από ΕΔΩ.



Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020

Εννοιολογικός Χάρτης των πρωταγωνιστών του βιβλίου της γλώσσας της Α' τάξης με τη χρήση του Popplet



Δημιουργούμε εννοιολογικό χάρτη για τους ήρωες του βιβλίου της Γλώσσας της Α΄Δημοτικού με τη χρήση του εργαλείου Popplet (www.popplet.com)

Αρχικά δημιουργούμε κόμβους με τα ονόματα των ηρώων του βιβλίου. Δίνουμε μεγάλη σημασία στη σωστή γραφή...


Στη συνέχεια εισάγουμε την κατάλληλη εικόνα στον κατάλληλο κόμβο...



Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020

Δημιουργώ με τον Κειμενογράφο


Δημιουργώ με τον Κειμενογράφο

Παρουσίαση για το πληκτρολόγιο


Πέντε Κανόνες και Πέντε Μυστικά για την Επεξεργασία Κειμένου


Δραστηριότητες, Ασκήσεις και Παιχνίδια

Λεξιδρομίες ΕΔΩ

Γραμματοεισβολείς ΕΔΩ

Ασκήσεις Πληκτρολογίου για αρχάριους ΕΔΩ

Δραστηριότητα Ερωτήσεις για την Α' δημοτικού ΕΔΩ

Δραστηριότητα Ερωτήσεις για την Β' δημοτικού ΕΔΩ

Δραστηριότητα Ερωτήσεις για την Γ' δημοτικού ΕΔΩ

Δραστηριότητα πληκτρολόγηση Α' Δημοτικού (Δραστηριότητα 1 ΕΔΩ, Δραστηριότητα 2 ΕΔΩ)

Δραστηριότητα πληκτρολόγηση B' Δημοτικού (κεφαλαία και πεζά ΕΔΩ)

Γράμμα στον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ

Ο Ρούντολφ μας εύχεται ΕΔΩ

Μαθήματα εκμάθησης τυφλού συστήματος ΕΔΩ

Πληκτρολόγηση και εισαγωγή εικόνων ΕΔΩ

Σταυρόλεξο για το πληκτρολόγιο ΕΔΩ

Χειροτεχνία για το πληκτρολόγιο ΕΔΩ


Περισσότερες δραστηριότητες (στα Αγγλικά) στους παρακάτω συνδέσμους...




Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2020

Δημιουργία Stop Motion ταινιών


Δημιουργία Stop Motion ταινιών

Τι είναι η τεχνική Stop Motion?

Είναι μια κινηματογραφική τεχνική η οποία δημιουργεί κινούμενη εικόνα (βίντεο) με τη αναπαραγωγή διαδοχικών καρέ (φωτογραφίες). Τα αντικείμενα που περιέχονται στα καρέ αυτά μεταβάλλονται με μικρές αυξήσεις (από καρέ σε καρέ) ώστε όταν τελικά εμφανιστούν στην σειρά να παρουσιάζουν κίνηση.

Σε μία τυπική stop motion ταινία προβάλλονται 12 εικόνες σε ένα δευτερόλεπτο. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε δημιουργήσει την ψευδαίσθηση της κίνησης...

Αν αυξήσουμε ή μειώσουμε τον αριθμό των εικόνων ανά δευτερόλεπτο αυξάνουμε ή μειώνουμε αντίστοιχα και την ταχύτητα κίνησης του αντικειμένου μας.

Stop Motion animation Explained ΕΔΩ

FlipBook και Animation

  • Cristiano Rolaldo ΕΔΩ
  • Music FlipBook ΕΔΩ
  • A Grand Day Out - Building a Rocket - A Grand Day Out ΕΔΩ

Αντιπροσωπευτικά Stop Motion βίντεο

Δημιούργησε τις δικές σου Stop Motion ταινίες καρέ-καρέ ΕΔΏ

Ο ροζ πάνθηρας περπατάει Animated GIF ΕΔΩ

Δημιουργία Stop Motion με τη χρήση του Libre Office Impress

Ανοίγουμε το Libre Office Impress
Μενού > Εισαγωγή > Εικόνα > Χαρούμενο.png
Διαφάνεια > Νέα Διαφάνεια
Διαγραφή πλαισίων
Μενού > Εισαγωγή > Εικόνα > Λυπημένο.png
Παρουσίαση Οθόνης

Παραδείγματα

Χαρμολύπη χωρίς λόγια ΕΔΩ
Χαρμολύπη με λόγια ΕΔΩ
Ροζ κίνηση χωρίς λόγια ΕΔΩ
Ροζ κίνηση με λόγια ΕΔΩ
Ροζ αποχώρηση με λόγια ΕΔΏ


Ένα καλό παράδειγμα του τι μπορεί να κάνει κάποιος αξιοποιώντας μια διαδοχική σειρά φωτογραφιών είναι το ακόλουθο. Ο φωτογράφος Νόα Καλίνα ανέβασε άλλο ένα βιντεάκι. Γιατί, από ό,τι αποδείχτηκε, ποτέ δεν σταμάτησε να τραβάει φωτογραφίες τη μούρη του. Κάθε μέρα. Για είκοσι χρόνια. Κάθε. Μέρα. Το καινούργιο βιντεάκι κρατάει πάνω από οκτώ λεπτά και είναι ακόμα πιο δυνατό, γιατί πια εδώ βλέπεις ανάγλυφες τις αλλαγές στη μούρη του ανθρώπου, συνοπτικά και μαζεμένα την αλλοίωση που φέρνει ο χρόνος απάνω στο δέρμα, την έκφραση, τις γραμμές, το σχήμα, το περιτύλιγμα ενός περιεχομένου που πάντως ποτέ δεν σταματά να θυμίζει αυτό που ήταν στην αρχή. Μα δεν είναι πια ίδιο.

https://www.youtube.com/watch?v=wAIZ36GI4p8


Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2019

Οι βρόμικες κάλτσες του Άγιου Βασίλη



Ένα εικονογραφημένο χριστουγεννιάτικο παραμύθι για την αξία την υπολογιστικής σκέψης :-)

Βόρειος πόλος, παραμονή πρωτοχρονιάς...

Το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη φορτωμένο δώρα και έτοιμο για αναχώρηση, όταν ένα ξωτικό ανακαλύπτει ότι ένα ζευγάρι βρόμικες κάλτσες του άγιου έχει πέσει μέσα σε ένα από τα 1024 τυλιγμένα κουτιά με δώρα.

Θα μπορέσει ένα μικρό ξωτικό με τη βοήθεια μίας ζυγαριάς και αξιοποιώντας τις γνώσεις του (υπολογιστική σκέψη) να ανακαλύψει σε ποιο κουτί βρίσκονται οι βρόμικες κάλτσες, με μόλις 10 ζυγίσματα;

Το βιβλίο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Καλές γιορτές, καλή χρονιά με υγεία, αγάπη και πολλές-πολλές ευτυχισμένες στιγμές :-)



Συγγραφέας: Victor Chicha // Εικονογράφηση: Tim Powell // Στίχοι: Michael Bell

Μετάφραση: Βασίλης Βασιλάκης (για τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου)

Έκδοση: Computer Science Unplugged // University of Canterbury

Άδεια διανομής: Creative Commons BY-NC-ND (Αναφορά δημιουργού – Μη εμπορική χρήση – Όχι παράγωγα έργα)

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2019

Οι Climate Detectives του ΠΣΠΘ εν δράση...


Οι Climate Detectives του ΠΣΠΘ εν δράση...

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (European Space Agency – ESA) προσκάλεσε ομάδες μαθητών ηλικίας 8 έως 15 ετών να «κάνουν τη διαφορά» σε θέματα που αφορούν στο κλίμα και να συμμετάσχουν στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό Climate Detectives. Ειδικότερα, μαθητές από όλες τις χώρες της Ευρώπης κλήθηκαν να επιλέξουν ένα πρόβλημα που να αφορά στο τοπικό κλίμα της περιοχής/χώρας τους, να το ερευνήσουν να καταγράφοντας μετρήσεις, χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες και κλιματολογικά δεδομένα και στη συνέχεια να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης και λύσεις. Περισσότερα σχετικά με το πρόγραμμα ΕΔΏ.

Οι μαθητές της ομάδας “Experimental Climate Detectives” του ΠΣΠΘ – Δημοτικού μαζί με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, υπέβαλαν την πρόταση τους με τίτλο: “Students work on robotic engineering and meteorology to protect Greek islands from climate change”. Η πρόταση του σχολείου μας χαρακτηρίστηκε ως η πληρέστερη από τις υποβληθείσες, αξιολογήθηκε θετικά και πέρασε στην επόμενη φάση του προγράμματος, που είναι η φάση της υλοποίησης.

Κατά τη διάρκεια της φάσης υλοποίησης (Δεκέμβριος 2019 – Απρίλιος 2020) οι μαθητές μαζί με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς θα μελετήσουν το φαινόμενο του Μεσογειακού Κυκλώνα (Medicanes – Υφέσεις με χαρακτηριστικά τροπικού κυκλώνα στη Μεσόγειο).

Ειδικότερα, οι μαθητές
  • θα ενημερωθούν για θέματα που αφορούν στον καιρό, στο κλίμα και στα ακραία καιρικά φαινόμενα (με εκπαιδευτικές επισκέψεις στον Τομέα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ καθώς και επισκέψεις της επίκουρης καθηγήτριας κλιματολογίας Κωνσταντίας Τολίκα στο σχολείο κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος)
  • θα τοποθετήσουν έναν πρότυπο μετεωρολογικό σταθμό στο ΠΣΠΘ
  • θα καταγράψουν, μελετήσουν και αναλύσουν μετεωρολογικά και κλιματικά δεδομένα
  • με την χρήση των παραπάνω δεδομένων θα σχεδιάσουν και θα υλοποιήσουν ρομποτικές κατασκευές με στόχο την έγκαιρη ενημέρωση και προειδοποίηση των πολιτών για τα ακραία καιρικά φαινόμενα (extreme events) καθώς και τους φυσικούς κινδύνους (natural hazards) υπό συνθήκες κλιματικής αλλαγής.
Στο διάστημα αυτό οι μαθητές θα υποστηρίζονται και θα καθοδηγούνται επιστημονικά τόσο από ερευνητές της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (μέσω τηλεδιασκέψεων) όσο και από τα μέλη του Τομέα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, ΑΠΘ, (υπεύθυνη καθηγήτρια: K. Τολίκα).

Τον Μάιο του 2020 οι μαθητές θα κληθούν να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους, ενώ τον Ιούνιο του 2020 θα απονεμηθούν τα σχετικά βραβεία του προγράμματος στα σχολεία που θα διακριθούν.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Κουτλή Παναγίωτα, Καρατζίδης Ευστράτιος, Κουτσάκας Φίλιππος

Χορηγός του παρόντος έργου είναι η Επιτροπή Ερευνών (ΕΛΚΕ ΑΠΘ, Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Λογισμικό και Ιστοσελίδες για την Πρωτοβάθμια


Λογισμικό και Ιστοσελίδες για την Πρωτοβάθμια

Στον σύνδεσμο https://okiriostonipologiston.blogspot.com/p/software.html θα βρείτε το λογισμικό/εφαρμογές που χρησιμοποιούμε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς για να υλοποιήσουμε το προβλεπόμενο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στο Δημοτικό σχολείο.

Βασικό κριτήριο επιλογής του λογισμικού και των εφαρμογών ήταν η δυνατότητα ελεύθερης (και δωρεάν) χρήσης τους.

Οι μαθητές (μαζί με τους γονείς τους) μπορούν (και συστήνεται) να χρησιμοποιούν το λογισμικό αυτό και εκτός σχολείου.





Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2019

Computing our future: Computer programming and coding Priorities, school curricula and initiatives across Europe



Αποσπάσματα από την έρευνα σχετικά με την υπολογιστική σκέψη που υλοποίησε το European Schoolnet.


Θα βρω χρόνο να το μεταφράσω...

This is a report on a large amount of complex data which has to be set against extremely varied national and regional education contexts. There are nevertheless some “big picture” conclusions to be drawn. Coding continues to play a prominent role in the education agenda. The rationale for integrating coding in school curricula is twofold: to equip all students with skills that are increasingly perceived as important in today’s digital society, such as problem-solving and logical thinking skills, and, but to a slightly lesser extent, to respond to the lack of IT-skilled labour force in Europe.
Computer programming is the process of developing and implementing various sets of instructions to enable a computer to perform a certain task, solve problems, and provide human interactivity. These instructions (source codes which are written in a programming language) are considered computer programs and help the computer to operate smoothly. In this report the terms computer programming and coding are used interchangeably, and are in general referred to as coding. They refer to activities that enable children not only to know how to use specific programmes but to learn how to programme computers, tablets, or other electronic devices. Computational thinking is typically associated with coding and computer programming, but is more than that, involving “solving problems, designing systems, and understanding human behaviour”, according to the Carnegie Mellon University.


Rationale for integrating coding in the curriculum

Countries generally have multiple reasons for integrating coding in the curriculum. The majority of countries aim to develop students’ logical thinking skills (15 countries) and problem-solving skills (14 countries), thus addressing 21st century skills. More than half of the countries, namely 11, focus on the development of key competences and coding skills. Attracting more students to study computer sciences is also a rationale for 11 countries. In particular, Slovakia is introducing the optional subject “programming and coding” in schools because of students’ interest in studying computer programming at university level. The aim of fostering employability in the sector is key for only eight countries.




The following picture illustrates the distinction between ICT and technology on the one hand, with a focus on the USE of ICT and its applications, and computer science, on the other hand, with a focus on the CREATION of programs and computer solutions, and acquiring understanding about underlying theories and principles

Decomposing ICTs, Computer Science/Informatics/Computing


What is Computational thinking:
  1. is a form of thinking that uses computational methods to solve problems, including complex or vaguely specified problems
  2. develops the ability to analyse and synthesize, to generalize, to seek suitable problem-solving strategies and to verify them in practice
  3. enhances the ability to express one’s thoughts and processes precisely and to record them in formal descriptions that serve as a universal means of communication
  4. uses basic universal terms that extend beyond contemporary technology: algorithm, structures, representation of information, effectiveness, modelling, information systems, principles of operation of digital technology
The main concepts and approaches of computational thinking, underlining that this competence includes a wider set of mental tools, is also illustrated in the following diagram (www.barefootcas.org.uk* )

The Computational Thinker

Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2019

Το βαθύτερο νόημα δύο εννοιών: της «προσφοράς» και της «ανιδιοτέλειας»


Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, από το 2010 και μετά, αναδημοσιεύω το παρακάτω κείμενο...

Είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε για ανθρώπους της «προσφοράς» και της «ανιδιοτέλειας»...

Η δασκάλα με τα κλειστά μάτια



Αναδημοσίευση από το protagon.gr
Άρθρο του Κώστα Ρεσβάνη




Θα είμαι νοερά στο ξόδι της δασκάλας του 21ου Δημοτικού Σχολείου Τούμπας στη Θεσσαλονίκη, που σκαρφάλωσε χθες στην ταράτσα του σχολείου της, προσπαθώντας να κρεμάσει τα χριστουγεννιάτικα στολίδια και τσακίστηκε καθώς υποχώρησε η στέγη. Ο διευθυντής του Σχολείου έτρεξε και την σκέπασε-νεκρή πλέον- με ένα σεντόνι, να μη δουν το πτώμα οι μαθητές και τα δύο της παιδιά που φοιτούσαν στην 2α και 5η Δημοτικού του ίδιου σχολείου.

Όπως έμαθα δίδασκε εικαστικά, τη χαρά των χρωμάτων, της ζωής με άλλα λόγια. Σκαρφάλωσε στα κεραμίδια με αποκοτιά, η 41 χρόνων δασκάλα, για μια δουλειά που μόνο σκληροί εργάτες αποτολμούν. Και δεν πληρωνόταν γι’ αυτό. Ήθελε το δικό της σχολείο να λάμψει με τα χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια. Ήθελε τα παιδιά να χτυπούν τα χέρια τους χαρούμενα, συνοδεύοντας τα τραγούδια των ημερών. Να μην είναι όλα ίδια όπως ήταν πριν, στο 21ο Δημοτικό Σχολείο της Τούμπας. Ήθελε να πουν τα παιδιά της στους συμμαθητές τους υπερήφανα: «Δείτε τι έφτιαξε ή μητέρα μας για όλους». Όμως η μητέρα τους , τώρα, είναι η δασκάλα με τα κλειστά μάτια, είναι η μάνα τους με τα κλειστά για πάντα μάτια.

Θα ήθελα να είμαι στο ξόδι της για να πω στους συναδέλφους της να μην αναλωθούν σε ανούσιες μεγαλοστομίες, όπως συνηθίζεται. Αντί γι’ αυτές να εξηγήσουν στα μικρά παιδιά, μέσα στις τάξεις, με λόγια απλά το βαθύτερο νόημα δύο εννοιών. Της «προσφοράς» και της «ανιδιοτέλειας», έννοιες δυσεύρετες στους «σπασμένους καιρούς» μας. Δεν πειράζει, ας δακρύσουν τα δύο της παιδιά. Θα μεγαλώσουν όμως υπερήφανα για τη μάνα και δασκάλα τους.

(Είμαι γιός δασκάλας και μαζί με τον αδελφό μου φοιτούσαμε στο ίδιο Δημοτικό του Πειραιά που δίδασκε η μάνα μας Βιργινία, η «δασκάλα χωρίς βέργα» όπως την έλεγαν, τη ζοφερή- και για την ίδια- δεκαετία του 1950.)

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2019

Μαθήματα Δακτυλογράφισης




Στον παρακάτω σύνδεσμο (ΕΔΩ)  θα βρείτε δέκα-έξι μαθήματα δακτυλογράφισης, αυξανόμενης δυσκολίας.

Μετά την ολοκλήρωση κάθε μαθήματος μπορείτε να δείτε τις επιδόσεις σας στη δακτυλογράφιση.

Μερικές χρήσιμες συμβουλές:
  • Όταν εξασκήστε στη δακτυλογράφηση, μην κοιτάτε το πληκτρολόγιο, ούτε καν για λίγο! Να κοιτάτε μόνο στην οθόνη.
  • Η βασική θέση μπορεί να βρεθεί εύκολα, χωρίς ματιές στο πληκτρολόγιο. Απλά νιώστε τις χαρακτηριστικές γραμμές (μικρά εξογκώματα)  στο «F» και στο «J».
  • Στα πρώτα μαθήματα δακτυλογράφησης, τα γράμματα προς εξάσκηση δεν θα σχηματίζουν λέξεις. Όσο εξοικειώνεστε με τα πλήκτρα, οι «αληθινές» λέξεις και προτάσεις θα χρησιμοποιούνται. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να δακτυλογραφείτε σωστά.
  • Να θυμάστε να τεστάρετε περιοδικά την ταχύτητά σας. Με τα τεστ δακτυλογράφησης, μπορείτε να ελέγξετε, τόσο την πρόοδο στην ταχύτητα, όσο και στην ακρίβεια. Ο αριθμός λέξεων ανά λεπτό δείχνει το επίπεδο δακτυλογράφησής σας.
Καλή διασκέδαση


Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019

Bebras: Ανακαλύπτουμε μαζί τον κόσμο της Υπολογιστικής Σκέψης!




Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης - Δημοτικό για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές των Β’ - Στ’ τάξεων να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό υπολογιστικής σκέψης Bebras ο οποίος θα υλοποιηθεί το διάστημα 25–04 Δεκεμβρίου 2019 (παράταση). 

Η συμμετοχή στον διαγωνισμό έχει διάρκεια 35 λεπτά της ώρας και περιλαμβάνει την απάντηση 10 σύντομων προβλημάτων ή ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών που απαιτούν την εφαρμογή λογικής και υπολογιστικής σκέψης. Τα θέματα είναι διασκεδαστικά και ελκυστικά και βασίζονται σε σημαντικά προβλήματα που συχνά αντιμετωπίζουν οι επιστήμονες της Πληροφορικής. Είναι διατυπωμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να μην απαιτείται προηγούμενη τυπική γνώση για να απαντηθούν, αλλά λογική σκέψη και υπολογιστική νοοτροπία. Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να λύσουν σωστά όσο περισσότερα προβλήματα μπορούν στον διαθέσιμο χρόνο.

Τόσο η εγγραφή όσο και η συμμετοχή των μαθητών στον διαγωνισμό θα γίνει από το σχολείο, στα πλαίσια του μαθήματος της πληροφορικής. Από τους γονείς δεν απαιτείται κάποια επιπλέον ενέργεια εκτός της έγγραφης συναίνεσης συμμετοχής.

Περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό καθώς και παραδείγματα θεμάτων μπορείτε να βρείτε και να επιχειρήσετε να λύσετε με τα παιδιά σας στην επίσημη ιστοσελίδα του διαγωνισμού https://bebras.gr/

Ειδικότερα
  • παραδείγματα θεμάτων ΕΔΩ
  • θέματα παλιότερων διαγωνισμών ΕΔΩ
  • πλατφόρμα διαγωνισμού ΕΔΩ


Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2019

Η συγκλονιστική εξομολόγηση μίας δασκάλας για τα επιθετικά παιδιά...


Αναδημοσιεύω ένα κείμενο που καταγράφει τη συγκλονιστική εξομολόγηση μιας δασκάλας για τα επιθετικά παιδιά (θα το βρείτε στο e-mesara.gr).

Αγαπητέ γονέα,

Το ξέρω. Ανησυχείς. Κάθε μέρα, το παιδί σου έρχεται στο σπίτι με μια ιστορία γι ΑΥΤΟ το παιδί. Αυτό που πάντα χτυπά, σπρώχνει, τσιμπάει, ξύνει, ίσως ακόμα και δαγκώνει τα άλλα παιδιά. Το παιδί που πρέπει πάντα να κρατάει το χέρι μου στο διάδρομο. Αυτό που έχει μια ιδιαίτερη θέση στο χαλί και που τις περισσότερες φορές κάθεται σε μια καρέκλα κι όχι στο πάτωμα. Το παιδί που σκαρφάλωσε πάνω από το φράχτη της παιδικής χαράς, ακριβώς τη στιγμή που της έλεγα να σταματήσει. Το παιδί που έχυσε το γάλα του γείτονά του στο πάτωμα σε μια έκρηξη θυμού. Επίτηδες. Ενώ έβλεπα. Και τότε, όταν του ζήτησα να το καθαρίσει, πέταξε όλο το χαρτί υγείας στο πάτωμα. Επίτηδες. Ενώ έβλεπα.

Ανησυχείς πως ΑΥΤΟ το παιδί, μπλοκάρει τη διαδικασία της μάθησης για το δικό σου το παιδί. Ανησυχείς πως παίρνει πάρα πολύ απ' το χρόνο και την ενέργειά μου κι ότι στερεί το "μερίδιο" που αναλογεί στο δικό σου παιδί. Ανησυχείς πως κάποια μέρα θα βλάψει κάποιον. Ανησυχείς πως αυτό ο "κάποιος" ίσως είναι το δικό σου παιδί. Ανησυχείς πως και το παιδί σου θ' αρχίσει να χρησιμοποιεί την επιθετικότητα για να πάρει αυτό που θέλει. Ανησυχείς πως το παιδί σου θα μείνει πίσω ακαδημαϊκά, επειδή παλεύει ακόμα και για να κρατήσει ένα μολύβι. Το ξέρω.

Το παιδί σου, αυτό το έτος, σε αυτή την τάξη, σε αυτή την ηλικία, δεν είναι ΑΥΤΟ το παιδί. Το παιδί σου δεν είναι τέλειο, αλλά γενικά ακολουθεί τους κανόνες. Είναι σε θέση να μοιράζεται τα παιχνίδια του με ειρηνικό τρόπο. Δεν πετά κάτω τα έπιπλα. Σηκώνει το χέρι του για να μιλήσει. Εργάζεται όταν έρχεται η ώρα για να εργαστούμε και παίζει όταν έρχεται η ώρα του παιχνιδιού. Μπορείς να το εμπιστευτείς πως θα πάει κατ 'ευθείαν στο μπάνιο και θα επιστρέψει κατ' ευθείαν πίσω, χωρίς να κάνει ανοησίες.

Το ξέρω. Κι εγώ ανησυχώ επίσης.

Βλέπετε, εγώ ανησυχώ όλη την ώρα. Σχετικά με ΟΛΑ αυτά. Ανησυχώ για το πιάσιμο του μολυβιού απ' το παιδί σας και για το πως προφέρει τα γράμματα ένα άλλο παιδί. Ανησυχώ για τη συστολή ενός μικρού παιδιού και για το μονίμως άδειο ταπεράκι ενός άλλου. Ανησυχώ πως το μπουφάν του Γκάβιν δεν είναι αρκετά ζεστό και πως ο μπαμπάς της Ταλίθα της φωνάζει γιατί γράφει ανάποδα το γράμμα "Β". Οι περισσότερες βόλτες με το αυτοκίνητο μου, ακόμα και οι στιγμές στο ντους μου, είναι γεμάτες από ανησυχία.

Αλλά ξέρω, θέλετε να μιλήσουμε γι ΑΥΤΟ το παιδί. Επειδή τα ανάποδα "Β" της Ταλίθα δεν πρόκειται να προκαλέσουν πρόβλημα στο δικό σας παιδί.

Θέλω κι εγώ να μιλήσω γι’ ΑΥΤΟ το παιδί, αλλά υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που δεν μπορώ να σας πω.
Δεν μπορώ να σας πω πως την υιοθέτησαν από ένα ορφανοτροφείο σε ηλικία 18 μηνών.
Δεν μπορώ να σας πω ότι βρίσκεται σε αυστηρή δίαιτα, για πιθανές τροφικές αλλεργίες και πως γι αυτό, είναι πεινασμένος. ΟΛΗ ΤΗΝ ΩΡΑ.
Δεν μπορώ να σας πω ότι οι γονείς της είναι στη μέση ενός φρικτού διαζυγίου και πως μένει με τη γιαγιά της.
Δεν μπορώ να σας πω ότι έχω αρχίσει ν' ανησυχώ πως η γιαγιά της πίνει.
Δεν μπορώ να σας πω πως η φαρμακευτική αγωγή του για το άσθμα, τον ταράζει.
Δεν μπορώ να σας πω ότι η μαμά της είναι μονογονέας κι έτσι (το παιδί) είναι στο σχολείο πριν καν ανοίξουμε, μέχρι τη στιγμή που η ώρα φύλαξης λήγει και πως η διαδρομή με το αυτοκίνητο μεταξύ σπιτιού και σχολείου διαρκεί 40 λεπτά και έτσι (το παιδί) κοιμάται λιγότερο κι απ' τις ώρες που κοιμούνται οι περισσότεροι ενήλικες.
Δεν μπορώ να σας πω ότι υπήρξε μάρτυρας ενδοοικογενειακής βίας.

Εντάξει, θα πείτε. Καταλαβαίνετε ότι δεν μπορώ να μοιραστώ προσωπικές ή οικογενειακές πληροφορίες. Απλά θέλετε να γνωρίζετε ΤΙ ΚΑΝΩ ΕΓΩ, για τη συμπεριφορά ΑΥΤΟΥ του παιδιού.

Θα ήθελα πολύ να σας πω. Αλλά δεν μπορώ.
Δεν μπορώ να σας πω ότι κάνει λογοθεραπείες, ότι η αξιολόγηση έδειξε σοβαρή διαταραχή και καθυστέρηση στη γλώσσα κι ότι ο θεραπευτής έχει εντοπίσει πως η επιθετικότητα συνδέεται με την απογοήτευση για την αδυναμία επικοινωνίας.
Δεν μπορώ να σας πω ότι συναντώ του γονείς του ΚΑΘΕ ΕΒΔΟΜΑΔΑ και πως και οι δύο συνήθως κλαίνε σε αυτές τις συναντήσεις.
Δεν μπορώ να σας πω ότι το παιδί κι εγώ έχουμε ένα μυστικό σήμα που κάνουμε με το χέρι μας, για να είναι σε θέση να μου πει πότε χρειάζεται να κάτσει μόνη της για λίγο.
Δεν μπορώ να σας πω ότι περνά το χρόνο της ανάπαυσης κουλουριασμένη στα πόδια μου, επειδή... "Με κάνει να νιώθω καλύτερα ο χτύπος της καρδιά σας, Κυρία".
Δεν μπορώ να σας πω ότι παρακολουθώ σχολαστικά τα περιστατικά των επιθέσεων τους τελευταίους τρείς μήνες και πως από πέντε περιστατικά την ημέρα, έχουμε πέσει σε πέντε την εβδομάδα.
Δεν μπορώ να σας πω πως η γραμματέας του σχολείου έχει συμφωνήσει να τον στέλνω στο γραφείο της για "βοήθεια", όταν κρίνω πως χρειάζεται αλλαγή σκηνικού.
Δεν μπορώ να σας πω πως "εναντιώθηκα" σε μια συνάντηση με το προσωπικό και πως με δάκρυα στα μάτια, ΙΚΕΤΕΥΣΑ τους συναδέλφους μου να την παρακολουθούν πιο στενά, να είναι ευγενικοί μαζί της τη στιγμή που εξοργίζονται επειδή χτύπησε κάποιον ΠΑΛΙ και αυτή τη φορά, μπροστά στο δάσκαλο.
Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που δεν μπορώ να σας πω γι ΑΥΤΟ το παιδί. Δεν μπορώ να σας πω ακόμα και τα καλά πράγματα.
Δεν μπορώ να σας πω πως η δουλειά του στην τάξη, είναι να ποτίζει τα φυτά και πως έκλαιγε με σπαραγμό όταν ένα από τα φυτά ξεράθηκε κατά τη διάρκεια των χειμερινών διακοπών απ' το σχολείο.
Δεν μπορώ να σας πω πως φιλά τη μικρή της αδελφή κάθε πρωί και πως της ψιθυρίζει "Είσαι η ηλιαχτίδα μου" προτού η μαμά σπρώξει το καροτσάκι και φύγουν.
Δεν μπορώ να σας πω ότι ξέρει περισσότερα για τις καταιγίδες απ' όσα γνωρίζουν οι περισσότεροι μετεωρολόγοι.
Δεν μπορώ να σας πω ότι συχνά ζητά να σας βοηθήσει στο ξύσιμο των μολυβιών και μάλιστα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Δεν μπορώ να σας πω ότι χαϊδεύει τα μαλλιά του καλύτερού της φίλου, κατά το χρόνο της ανάπαυσης.
Δεν μπορώ να σας πω ότι όταν ένας συμμαθητής του κλαίει, ορμά πάνω του με το αγαπημένο παραμύθι απ' τη γωνιά της ανάγνωσης.

Βλέπετε, αγαπητοί γονείς, μπορώ να σας μιλήσω μόνο για το παιδί σας. Έτσι, αυτό που μπορώ να σας πω είναι το εξής:

Αν ποτέ, σε οποιοδήποτε σημείο, το παιδί σας ή κάποιο από τα παιδιά σας, γίνει ΑΥΤΟ το παιδί...
Δεν θα μοιραστώ ποτέ την οικογενειακή σας ιστορία με άλλους γονείς απ' την τάξη.
Θα επικοινωνώ μαζί σας συχνά, ξεκάθαρα κι ευγενικά.
Θα βεβαιωθώ πως υπάρχουν χαρτομάντηλα στις συναντήσεις μας κι αν μου το επιτρέψετε, θα σας κρατώ το χέρι όταν κλαίτε.
Θα υποστηρίζω το παιδί και την οικογένειά σας, για να λάβετε την υψηλότερη ποιότητα των εξειδικευμένων υπηρεσιών και θα συνεργαστώ με τους απαραίτητους επαγγελματίες στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Θα βεβαιωθώ ότι το παιδί σας λαμβάνει επιπλέον αγάπη και στοργή όταν τη χρειάζεται περισσότερο.
Θα είμαι η φωνή για το παιδί σας στη σχολική μας κοινότητα.
Θα συνεχίζω -ό,τι κι αν συμβεί- ν' αναζητώ τα καλά, καταπληκτικά, ειδικά, θαυμάσια χαρακτηριστικά του παιδιού σας.
Θα του υπενθυμίζω και σ' εκείνο και σ' ΕΣΑΣ, αυτά τα καλά, καταπληκτικά, ειδικά, θαυμάσια χαρακτηριστικά, ξανά και ξανά.
Κι όταν κάποιος άλλος γονέας θα έρθει σε μένα, με ανησυχίες για το παιδί ΣΑΣ...

Θα του πω όλα αυτά, πάλι από την αρχή.

Με τόση πολλή αγάπη,

Μια δασκάλα...

Το άρθρο δημοσιεύει στο http://missnightmutters.com/ η εκπαιδευτικός Amy Murray

Μετάφραση-Επιμέλεια: Αθανασία Ανεζάκη