το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2019

Δημιουργούμε αστείες φατσούλες...



Δημιουργήστε αστείες και χαρούμενες φατσούλες στην ιστοσελίδα ABCYA.COM κλικ ΕΔΩ.

Επιλέξτε μάτια, μύτη, στόμα, μαλλιά, καπέλο, χρώμα δέρματος...


Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2019

Οργάνωση Φακέλων και Αρχείων




Θα δημιουργήσουμε

  • ένα κολάζ με αθλήματα
  • ένα κολάζ με ζωάκια
  • ένα Χριστουγεννιάτικο κολάζ 
για τα οποία θα χρειαστούμε πολλές-πολλές φωτογραφίες τις οποίες θα αναζητήσουμε στο διαδίκτυο και θα τις αποθηκεύσουμε στον υπολογιστή μας.

Για να μπορούμε όμως να βρίσκουμε εύκολα που είναι αποθηκευμένες αυτές οι φωτογραφίες θα πρέπει να τις οργανώσουμε θεματικά.

Με αυτόν τον τρόπο θα μάθουμε να χρησιμοποιούμε αρχεία και φακέλους













Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2019

Κατεβάστε 900 ηχητικά βιβλία (audio books)



Κατεβάστε 900 ηχητικά βιβλία (audio books)



Πηγή: www.openculture.com


Κατεβάστε εκατοντάδες ελεύθερα βιβλία ήχου, ως επί το πλείστον κλασικά, σε mp3 player ή τον υπολογιστή σας.

Παρακάτω, θα βρείτε σημαντικά έργα λογοτεχνίας, ποίησης και μη μυθοπλασίας, από συγγραφείς όπως: Twain, Tolstoy, Hemingway, Orwell, Vonnegut, Nietzsche, Austen, Shakespeare, Asimov, HG Wells κ.λπ.


Φτιάχνω το δικό μου πληκτρολόγιο



Οι μαθητές δημιουργούν το δικό τους (χάρτινο) πληκτρολόγιο και γράφουν φανταστικά κείμενα με οθόνη το μυαλό τους :-)

Η δραστηριότητα είναι καλύτερα να γίνει στην τάξη των μαθητών. Τα βήματα της δραστηριότητας είναι τα εξής:
  1. Κατεβάστε και εκτυπώστε σε δύο σελίδες Α4 το φανταστικό πληκτρολόγιο από ΕΔΩ (για την Α δημοτικού) και από ΕΔΩ για τις μεγαλύτερες τάξεις
  2. Κολλήστε τις δύο σελίδες μεταξύ τους
  3. Εξηγείστε τις 4 παρέες πλήκτρων: πλήκτρα "ειδικών αποστολών", πλήκτρα γραμμάτων, πλήκτρα αριθμών, πλήκτρα συμβόλων
  4. Ζητήστε από τους μαθητές (εν είδη διαγωνισμού ταχύτητας) να σας πουν με πλήκτρο αφήνουμε κενό. Ο μαθητής/τρια που θα απαντήσει πρώτος διαλέγει το χρώμα με το οποίο θα βάψουμε το αντίστοιχο πλήκτρο.
  5. Αν υπάρχει βιντεοπροβολέας δείχνουμε ταυτόχρονα την λειτουργία των πλήκτρων αυτών στους μαθητές...

Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2019

On-line τεστ για τον Εθισμό στο διαδίκτυο



On-line τεστ για τον Εθισμό στο διαδίκτυο



Το παρόν τεστ εθισμού στο διαδίκτυο είναι αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα: http://dide.sam.sch.gr/keplinet/images/article-other/iat/iat.html

Οδηγίες Χρήσης (διαβάστε με προσοχή)

Η παρούσα εφαρμογή σας επιτρέπει να διεξάγετε μόνοι σας ένα σύντομο Τεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο. Συνεπώς το τεστ επιχειρεί να ελέγξει μόνο θέματα εθισμού στο διαδίκτυο και όχι άλλου είδους εθισμούς. 

Το Τεστ αποτελείται από 20 ερωτήσεις που απαντάτε χρησιμοποιώντας την κλίμακα: 
  • 1 = Σπάνια
  • 2 = Περιστασιακά
  • 3 = Συχνά
  • 4 = Πολύ συχνά και 
  • 5 = Πάντα. 
Από τις απαντήσεις σας προκύπτει μια βαθμολογία που κυμαίνεται από 20 έως 100 και δίνει μια εκτίμηση για το αν και πόσο είστε εθισμένος στο Διαδίκτυο ή αν και κατά πόσο εμφανίζετε Συμπεριφορά Εξάρτησης από το Διαδίκτυο (ΣΕΔ). Η εκτίμηση που παρέχει το Τεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο είναι γενική και σας κατατάσσει σε μια από τις κατηγορίες του ήπιου, μέτριου ή σοβαρού εθισμού στο Διαδίκτυο.

Σημαντικό: Το Tεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο ΔΕΝ μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσει την εξέταση από κάποιον ειδικό όπως έναν ψυχίατρο και παρέχει απλώς μια εκτίμηση και όχι διάγνωση. Αν υποπτεύεστε ότι εσείς ή κάποιο κοντινό σας πρόσωπο πάσχει από εθισμό στο Διαδίκτυο ή εμφανίζει Συμπεριφορά Εξάρτησης από το Διαδίκτυο θα πρέπει να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό και ΌΧΙ ένα τεστ στο Διαδίκτυο. Αν θέλετε να διερευνήσετε περαιτέρω το θέμα του Εθισμού στο Διαδίκτυο μπορείτε να επισκεφθείτε το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.Θ.Ε.Α.) ή την Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.).

Αποποίηση ευθυνών: Το παρόν Τεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο παρέχει απλώς μια εκτίμηση και δεν αποτελεί διάγνωση η οποία σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνεται από κάποιον ειδικό. Η εφαρμογή παρέχεται ως έχει και ο δημιουργός της δεν φέρει καμιά ευθύνη.

Προστασία Προσωπικών Δεδομένων: Η εφαρμογή εκτελείται εξ ολοκλήρου τοπικά στον υπολογιστή σας. Καμία μεταφορά δεδομένων δεν συμβαίνει από και προς κανέναν εξυπηρετητή κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης πέρα από την αρχική φόρτωση της σελίδας. Δεν πραγματοποιείται καμία συλλογή δεδομένων.

Άδεια Χρήσης: Το παρόν Τεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο αποτελεί μετάφραση στα ελληνικά του Internet Addiction Test της Dr. Kimberly Young (1998) και η κλίμακά του προέρχεται από την προασαρμογή των κριτηρίων για την παθολογική ενασχόληση με τα τυχερά παίγνια του DSM-IV. Παρέχεται για προσωπική χρήση. Η εφαρμογή Τεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο παρέχεται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). Ανάπτυξη-Δημιουργία: Κατεβάογλου Στυλιανός - Τεχνικός ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Σάμου - http://dide.sam.sch.gr/keplinet. Μπορείτε να ανοίξετε το Τεστ Εθισμού στο Διαδίκτυο σε νέο παράθυρο.

Αφού απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις, πατήστε στο «Ολοκλήρωση Τεστ» και η εφαρμογή θα υπολογίσει τη βαθμολογία σας στο τεστ προσθέτοντας τους αριθμούς που αντιστοιχούν στις απαντήσεις που έχετε επιλέξει για κάθε ερώτηση. Όσο υψηλότερη είναι βαθμολογία σας, τόσο μεγαλύτερο είναι το επίπεδο της εξάρτησής σας και τα προβλήματα που προκαλεί η χρήση του Διαδικτύου στη ζωή σας. Μετά την ολοκλήρωση του τεστ, η εφαρμογή θα σας παρουσιάσει την κατηγορία που ταιριάζει καλύτερα στη συνολική βαθμολογία σας (ήπιος, μέτριος ή σοβαρός εθισμός στο Διαδίκτυο). Έπειτα, δείτε και πάλι τις ερωτήσεις στις οποίες απαντήσατε «Πολύ συχνά» ή «Πάντα» και αναρωτηθείτε αν είχατε συνειδητοποιήσει ότι αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για εσάς.

Το τεστ είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018

Λογισμικό για μαθητές Δημοτικού



Το Εργαστήριο Πληροφορικής του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης - Δημοτικό διαθέτει έναν κεντρικό εξυπηρετητή, δώδεκα σταθμούς εργασίας, διαδραστικό πίνακα και πρόσβαση στο διαδίκτυο (μέσα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο).

Οι σταθμοί εργασίας έχουν δυνατότητα διπλής εκκίνησης (dual boot) και έχουν εγκατεστημένα τα λειτουργικά συστήματα “MS Windows 7” και «Ubuntu GNU/Linux LTSP 18.04 για σχολικά εργαστήρια» (http://ts.sch.gr/wiki/Linux/LTSP). 

Επιπλέον μέσα από τους σταθμούς εργασίας οι μαθητές έχουν πρόσβαση:
  • στο σύνολο των εγκεκριμένων εκπαιδευτικών λογισμικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (περισσότερα ΕΔΩ)
  • στη σουίτα γραφείου Libre Office (περισσότερα ΕΔΩ)
  • στη σουίτα εκπαιδευτικού λογισμικού GCompris (περισσότερα ΕΔΩ)
  • το λογισμικό ζωγραφικής TuxPaint (περισσότερα ΕΔΩ) και 
  • σε πολλά ακόμη Ελεύθερα Λογισμικά / Λογισμικά Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ)

Το παραπάνω λογισμικό διατίθεται ελεύθερα και ανοιχτά και συνεπώς μπορείτε να το «κατεβάσετε» και να το εγκαταστήσετε και στους υπολογιστές σας.

Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018

Δημιουργία κόμικ με το ToonDo


Το toondoo είναι μια εφαρμογή δημιουργίας σκίτσων και κόμικς, εύκολα και γρήγορα, χωρίς εγκατάσταση κάποιου προγράμματος στον υπολογιστή σας.

Μπορείτε να δημιουργήσετε τα σκίτσα σας στον ιστότοπο http://www.toondoo.com και να τα δημοσιεύσετε, να τα αποθηκεύσετε στον υπολογιστή σας ή να τα κρατήσετε στον λογαριασμό που θα φτιάξετε στο toondoo.

Απλά...
  1. συνδεθείτε στην ιστοσελίδα http://www.toondoo.com
  2. την πρώτη φορά 
    • θα χρειαστεί να δημιουργήσετε νέο λογαριασμό, συνεπώς επιλέξτε "Sign Up for Free" και στην συνέχεια "Sign Up for ToonDo"
  3. κάθε επόμενη φορά επιλέξετε
    1. Log In και πληκτρολογήστε το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης σας
  4. επιλέξτε "Create" (πάνω δεξιά)
  5. επιλέξτε το πρότυπο που σας αρέσει και ξεκινήστε
Αναλυτικές οδηγίες χρήσης του ToonDo θα βρείτε ΕΔΩ και ΕΔΩ

Το παρακάτω βίντεο παρουσιάζει επίσης αναλυτικά τη χρήση του ToonDo


Καλή διασκέδαση

Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2018

Το παιχνίδι "Ο Πληροφορικός του μήνα" για τον Δεκέμβριο



Καλή εβδομάδα και καλό μήνα :-)

Συνεχίζουμε το παιχνίδι «Ο Πληροφορικός του μήνα»...

Κάθε μήνα ένας επιστήμονας πληροφορικής που ανακάλυψε κάτι σπουδαίο θα εμφανίζεται στην είσοδο της αίθουσας της πληροφορικής, θα σας συστήνεται και θα σας προκαλεί να αναζητήσετε και να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για αυτόν.

Αυτό το μήνα ο πληροφορικός που σας προκαλεί να αναζητήσετε ποια ήταν η συμβολή του στην επιστήμη της πληροφορικής δεν είναι ο Άγιος Βασίλης στα νιάτα του αλλά ο Ρίτσαρντ Στόλλμαν
Ο Πληροφορικός του μήνα για το μήνα Δεκέμβριο 

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018

Το παιχνίδι του «Ο Πληροφορικός του μήνα» για τον μήνα Νοέμβριο



Καλή εβδομάδα και καλό μήνα :-)

Συνεχίζουμε το παιχνίδι «Ο Πληροφορικός του μήνα»...

Κάθε μήνα ένας επιστήμονας πληροφορικής που ανακάλυψε κάτι σπουδαίο θα εμφανίζεται στην είσοδο της αίθουσας της πληροφορικής, θα σας συστήνεται και θα σας προκαλεί να αναζητήσετε και να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για αυτόν.


Το αρχείο σε επεξεργάσμο μορφή (.docx) είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Τι έμαθα κατά τη διάρκεια των πρώτων δύο μηνών σε δημοτικό σχολείο :-)



Τι έμαθα κατά τη διάρκεια των πρώτων δύο μηνών (ως κύριος των υπολογιστών και της πληροφορικής) σε δημοτικό σχολείο:
  • δεκάδες συγκρούσεις μεταξύ μαθητών που τρέχουν με απίστευτες ταχύτητες φαντάζουν πιθανές κατά τη διάρκεια κάθε λεπτού του διαλείμματος, τελικά δεν συμβαίνει καμία (κατά λάθος)...
  • πάντοτε να "βγαίνεις" αργά και με προσοχή από γωνίες αν δε θες να πέσει πάνω σου (στο ύψος του στομαχιού) και με φόρα ένα δευτεράκι ή τριτάκι "αστραπή" :-)
  • γενικώς τα πρωτάκια (και μερικά δευτεράκια) κινούνται χαμηλότερα από το οπτικό σου πεδίο, προσοχή μην τα πατήσεις...
  • είναι επίσης αναμενόμενο τα πρωτάκια να επευφημούν με δυνατή φωνή όλο ενθουσιασμό τον εαυτό τους ή τον συμμαθητή τους που κατάφερε να αποκαλύψει το κρυμμένο ζωάκι στην πλατφόρμα εκπαιδευτικών παιχνιδιών GCompris ή να σηκωθούν από τη θέση του για να δουν τη ζωγραφία του παρα-διπλανού τους, πρέπει να τους το εξηγήσεις ξανά και ξανά...
  • μπορεί να χρειαστεί να δέσεις κορδόνια, να ανοίξεις συσκευασίες από bake rolls ή να ξεκινήσεις μπανάνες αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • το "καθίστε κάτω" στην σημειολογία των μικρών μαθητών σημαίνει "στο πάτωμα" και όχι στις καρέκλες, πολύ προσοχή χρειάζεται επίσης και στη χρήση του "καθίστε στα θρανία σας"...
  • το "όσοι δεν συνεργάζεστε μπορεί τελικά να μην προλάβετε να παίξετε στο τέλος της ώρας" μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ένα μακρόσυρτο "ΙΙΙιιιιιιιχχχχχχχ" από τους μαθητές
  • είναι αναμενόμενο τα πρωτάκια όταν κάθονται μπροστά σε έναν υπολογιστή-σειρήνα να μην ακούνε τις οδηγίες σου, μην το παίρνεις προσωπικά και μην ανεβάζεις την ένταση της φωνής σου, δεν έχει κανένα αποτέλεσμα (γενικώς μην παίρνεις τίποτε προσωπικά και μην ανεβάζεις σχεδόν ποτέ την ένταση της φωνής σου...)
  • οι μικρότερες τάξεις θέλουν παιχνίδι (όχι στον υπολογιστή, γενικώς) και οι μεγαλύτερες έμπνευση, λειτούργησε ανάλογα...
  • αν οι μαθητές ορμάνε στο εργαστήριο δευτερόλεπτα μετά το χτύπημα του "κουδουνιού για έξω" της προγούμενης ώρας, εσύ να χαίρεσαι...
  • μην ενδώσεις στο friv, κράτα γερά...
  • τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού βγάζουν σπυράκια όταν ακούνε τον όρο "εκπαιδευτικά", ακόμη και αν αφορά σε παιχνίδια. Μιά από τις κορυφαίες ατάκες που άκουσα την πρώτη εβδομάδα όταν οι μαθητές αντίκρισαν το GCompris ήταν: "Κύριε, δεν θέλουμε εκπαιδευτικά παιχνίδια, θέλουμε από τα κανονικά...")
  • όσες φορές και αν το επαναλάβεις οι μαθητές πάντοτε θα ρωτάνε για το πως μπαίνει ο τόνος
  • ένα απλό "όχι τώρα στο διάλειμμα" είναι αρκετό για να μειώσει κατακόρυφα την ανάγκη για νερό ή τουαλέτα μέσα σε λιγότερο από μία εβδομάδα...
  • και το σημαντικότερο όλων: η βοήθεια και οι συμβουλές των δακάλων και των παλιότερων συναδέλφων των ειδικοτήτων είναι υπέρ-πολύτομες, ρώτα, ρώτα και ξανά-ρώτα. Κατά τη διάρκεια αυτών των δύο πρώτων μηνών προσαρμογής η βοήθεια των συναδέλφων του σχολείου μου ήταν υπέρ-πολύτιμη (και τους ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτό)...

Στον πίνακα την πρώτη μου χρονία στην εκπαίδευση (2002-3) στην Τζια

Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2018

Εκπαιδευτική σουίτα GCompris



Η εκπαιδευτική σουίτα GCompris περιλαμβάνει εφαρμογές υψηλής εκπαιδευτικής ποιότητας και αποτελείται από δραστηριότητες για παιδιά ηλικίας 2 έως 10 ετών.

Μερικές δραστηριότητες έχουν παιγνιώδη προσανατολισμό, παρόλα αυτά όμως διατηρούν τον εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα, για παράδειγμα...
  • ανακάλυψη του υπολογιστή: πληκτρολόγιο, ποντίκι, ...
  • ανάγνωση: εξάσκηση των αναγνωστικών δεξιοτήτων
  • αριθμητική: πίνακας μνήμης, αρίθμηση, πίνακας διπλής καταχώρησης, είδωλα γεωμετρικών σχημάτων, ...
  • επιστήμη: λειτουργία διώρυγας, ο κύκλος του νερού, υποβρύχιο, ηλεκτρικά κυκλώματα, ...
  • γεωγραφία: χώρες, ήπειροι, κουλτούρες, ...
  • παιχνίδια: σκάκι, μνημονικές τεχνικές, σύνδεσε 4, sudoku, ...
  • διάφορα: χρώματα, σχήματα, Braille, μαθαίνω να λέω την ώρα...
Το GCompris είναι ελεύθερο λογισμικό, που σημαίνει ότι μπορείτε να το προσαρμόσετε στις δικές σας ανάγκες, να το βελτιώσετε και, το πιο σημαντικό, να το μοιραστείτε με όλα τα παιδιά του κόσμου.

Το GCompris μπορείτε να το κατεβάσετε από ΕΔΩ και να το εγκαταστήσετε στους υπολογιστές ή στις φορητές συσκευές σας. Είναι δωρεάν για τα ελεύθερα λογισμικά (Linux, Android) ενώ προσφέρεται σε δοκιμαστική έκδοση για τα εμπορικά λογισμικά, ενώ η πλήρης έκδοση του απαιτεί πραγματοποίηση δωρεάς 9 ευρώ.

Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018

Σας αρέσουν τα puzzles?



Σας αρέσουν τα puzzles?

Στον ιστότοπο https://www.jigsawplanet.com/ θα βρείτε εκατοντάδες puzzles διαφορετικών θεμάτων και διαφορετικής δυσκολίας.

Με την αλληλεπίδραση τους με αυτό το παιχνίδι οι μαθητές εξασκούνται στη χρήση του ποντικιού (left click, drag and drop), και εξοικειώνονται με τη χρήση πλακιδίων. Η χρήση πλακιδίων είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη τα τελευταία χρόνια σε περιβάλλοντα προγραμματισμού για παιδιά (Scratch, Hour of Code, κ.α.)



Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

Παιχνίδια λογικής Plastelina



Παίξτε κλασικά παιχνίδια λογικής όπως αυτό με τον βαρκάρη, τον λύκο, το πρόβατο και τα λαχανικά, αυτό με τους μοναχούς και του κανίβαλους ή αυτό με τα σπιρτόξυλα...

Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: http://www.plastelina.net/ 


Δημιούργησε τον "άγριο" εαυτό σου



Ποιο είναι το αγαπημένο σου άγριο ζώο; Με ποιο άγριο ζώο νομίζεις ότι μοιάζεις;

Δημιούργησε τον "άγριο" εαυτό σου χρησιμοποιώντας την εφαρμογή "Build your wild self" και τοποθέτησε την στο τέλος ως παρασκήνιο στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.

Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: http://www.buildyourwildself.com/



Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018

Δραστηριότητες για την εβδομάδα προγραμματισμού


Το σχολείο μας συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού

Οι μαθητές όλων των τάξεων του σχολείο μας θα εμπλακούν σε δραστηριότητες προγραμματισμού υπό τη μορφή παιχνιδιών. Περισσότερα ΕΔΩ

Ειδικότερα, ανάλογα με την ηλικία τους οι μαθητές και οι μαθήτριες θα εμπλακούν στις παρακάτω δραστηριότητες: 

Δραστηριότητες για την Α, Β και Γ τάξη

Μάθε τη μεταφορά και αποθήκευση: https://studio.code.org/s/course1/stage/3/puzzle/1
Λαβύρινθος ακολουθία: https://studio.code.org/s/course1/stage/4/puzzle/1
Καλλιτέχνης Ακολουθίας: https://studio.code.org/s/course1/stage/8/puzzle/1?section_id=1754159 
Χαρούμενοι Χάρτες: https://studio.code.org/s/course1/stage/1/puzzle/1 
Λαβύρινθος Επαναλήψεις: https://studio.code.org/s/course1/stage/13/puzzle/1?section_id=1754159
Τρέξε Μάρκο / Τρέξε Σοφία: https://www.brainpop.com/games/runmarco/ 



Λαβύρινθος, εντοπισμός σφαλμάτων (βήμα): https://studio.code.org/s/course1/stage/5/puzzle/1

Δραστηριότητες για την Δ, Ε και Στ' τάξη

Blocky Games: https://blockly-games.appspot.com/?lang=el
Ζήσε μια περιπέτεια στο Minecraft: https://code.org/minecraft
Ζήσε μια περιπέτεια στο StarWars: https://code.org/starwars
Γράψε κώδικα με την Έλσα και την Άννα: https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1
Παίξε το κλασικό πια Angry Birds: https://studio.code.org/hoc/1
Make a flappy code game: https://code.org/hourofcode/flappy
Δραστηριότητες Collage και Emoji



Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

Blocky μαθαίνω να προγραμματίζω παίζοντας



Αυτή την εβδομάδα (8 - 12 Οκτωβρίου 2018) συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα προγραμματισμού και μαθαίνουμε να προγραμματίζουμε παίζοντας το παιχνίδι "Blocky".

Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

https://blockly-games.appspot.com/?lang=el

Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018

Εβδομάδα Προγραμματισμού 6-21Οκτωβρίου 2018



Αυτή την εβδομάδα (8 - 12 Οκτωβρίου 2018) συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα προγραμματισμού και μαθαίνουμε να προγραμματίζουμε παίζοντας το παιχνίδι "Τρέξε Μάρκο" ή "Τρέξε Σοφία".

Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

https://www.brainpop.com/games/runmarco/


6-21 Οκτωβρίου 2018 - Εβδομάδα Προγραμματισμόυ 2018

Η Ευρώπη αναβαθμίζει τις ψηφιακές της δεξιότητες! Πάρτε κι εσείς μέρος στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού και μάθετε πώς να εκφράζεστε με κώδικα. Δημιουργήστε μια εφαρμογή, ένα παιχνίδι, μια ιστοσελίδα, σκαρώστε μια διαδραστική ιστορία, μαστορέψτε με κάποιο υλικό (hardware) ή δώστε κίνηση σε ένα ρομπότ. Οργανώστε εκδηλώσεις κώδικα για τα παιδιά, τους μαθητές, τους γονείς, τους παππούδες και τις γιαγιάδες σας, τους φίλους και τους συναδέλφους σας, και βοηθήστε τους να κατανοήσουν τον ψηφιακό κόσμο μας και να συμμετάσχουν ενεργά σε αυτόν


Τι είναι η Εβδομάδα Προγραμματισμού;

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι μια πρωτοβουλία βάσης που οργανώνεται από εθελοντές, οι οποίοι προωθούν την εκμάθηση προγραμματισμού στις χώρες τους, ως Πρέσβεις της Εβδομάδας Προγραμματισμού. Είναι μια γιορτή της δημιουργίας με κώδικα.

Ποιος είναι ο στόχος της Εβδομάδας Κώδικα;

  • Μια γιορτή της δημιουργίας με κώδικα
  • Ενδυνάμωση
  • Επικοινωνία
  • Ενίσχυση του ενδιαφέροντος για τις επιστήμες, την τεχνολογία, τον τεχνικό σχεδιασμό και τα μαθηματικά

Γιατί να συμμετάσχω;

  • Η συγγραφή κώδικα είναι διασκέδαση!
  • Η συγγραφή κώδικα είναι δημιουργία! Από τις απαρχές της, η ανθρωπότητα δημιουργεί έργα με πηλό, πέτρα, τούβλα, χαρτί και ξύλο. Σήμερα επίσης δημιουργούμε, με κώδικα.
  • Η συγγραφή κώδικα σου δίνει δύναμη! Με τον κώδικα μπορείς να κάνεις πολύ περισσότερα πράγματα, από το να είσαι απλός καταναλωτής ψηφιακού περιεχομένου, μπορείς να δημιουργήσεις και να διαθέσεις τις δημιουργίες σου σε εκατομμύρια ανθρώπους. Με τον κώδικα μπορείς να δημιουργήσεις ιστοσελίδες και παιχνίδια, ή να ελέγξεις έναν υπολογιστή ή ένα ρομπότ. 
  • Να κατανοήσεις τον κόσμο. Όλο και περισσότερο τα πράγματα γύρω μας αλληλοσυνδέονται. Αν αντιληφθούμε τι ακριβώς συμβαίνει πίσω από αυτά, μπορούμε να κατανοήσουμε τον κόσμο καλύτερα! 
  • Η συγγραφή κώδικα διδάσκει τι θα πει υπολογιστική σκέψη και επίλυση προβλημάτων, ενώ προάγει τη δημιουργικότητα, τον κριτικό στοχασμό, την αναλυτική σκέψη, καθώς και την ομαδική εργασία.
  • Σε περισσότερες από το 90 % των θέσεων εργασίας σήμερα ζητούνται άτομα με ψηφιακές δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένης και αυτής της συγγραφής κώδικα

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018

Ο φιμωμένος (σιωπηλός) δάσκαλος



Ένα μινιμαλιστικό παιχνίδι όπου οι αρχάριοι προγραμματιστές μπορούν να ανακαλύψουν τι είναι ο προγραμματισμός και να έρθουν σε επαφή με βασικές προγραμματιστικές έννοιες χωρίς να χρειάζεται να τους δοθούν εξηγήσεις από κάποιον εκπαιδευτικό.

Μέσα από μια σειρά ερωτήσεων ο παίκτης καλείται να μαντέψει τους κανόνες αυτής της γλώσσας και να μάθει από τα δικά του λάθη.

Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Περισσότερα σχετικά με το παιχνίδι θα βρείτε ΕΔΩ


Το παιχνίδι του «Ο Πληροφορικός του μήνα» για τον μήνα Οκτώβριο



Καλή εβδομάδα και καλό μήνα :-)

Από σήμερα (1η Οκτωβρίου) θα ξεκινήσουμε το παιχνίδι «Ο Πληροφορικός του μήνα»

Κάθε μήνα ένας επιστήμονας πληροφορικής που ανακάλυψε κάτι σπουδαίο θα εμφανίζεται στην είσοδο της αίθουσας της πληροφορικής, θα σας συστήνεται και θα σας προκαλεί να αναζητήσετε και να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για αυτόν.



Το πρωτότυπο για επεξεργασία σε docx διαθέσιμο ΕΔΩ

Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018

Υλικό Υπολογιστών: HardCrafts Επεισόδια 1 - 4



Hardcrafts 01 - Η εξέλιξη των υπολογιστών






Hardcrafts 02 - Μεγάλοι, μικροί και μικρότεροι υπολογιστές





Hardcrafts 03 - Τα μέρη ενός υπολογιστή






Hardcrafts 04 - Το εσωτερικό της κεντρική μονάδας

Ο Υπολογιστής του παππού γουρουνάκι, Πέππα το γουρουνάκι



Τι συμβαίνει όταν η μαμά γουρουνίτσα πηγαίνει τον παλιό της υπολογιστή στο παππού γουρουνάκι...

Η Πέππα συμβουλεύει τη γιαγιά γουρουνίτσα "μόνο μη του δώσεις γάλα ή μπισκότα ή μαρμελάδα"




Τι είναι το λογισμικό: SoftCrafts, Επεισόδιο 1



Το πρώτο βίντεο της συλλογής Digicrafts από το National Geographic με τίτλο Softcrafts 01 - Τι είναι λογισμικό.


Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018

Δημιουργία Avatar με τον My Blue Robot Avatart Creator



Δημιουργήστε το Avatar σας με τον MyBlueRobotAvater Creator

Είναι διαθέσιμος στη διεύθυνση: https://mybluerobot.com/create-your-own-avatar/

Για οδηγίες παρακολουθήστε το βίντεο που ακολουθεί

Δημιουργία αφίσας με το PosterMyWall



Η διαδικτυακή εφαρμογή postermywall (https://www.postermywall.com/) είναι ένα δωρεάν διαδικτυακό εργαλείο δημιουργίας ψηφιακών αφισών, πόστερ, ημερολογίων και καρτών.

Η εφαρμογή είναι ιδιαίτερα απλή στη χρήση της και παρέχει αρκετά έτοιμα πρότυπα ομαδοποιημένα ανά κατηγορία και θεματολογία, ενώ πολλά δωρεάν εφέ, πλαίσια εικόνων, clip arts, stock photos και γραμματοσειρές, ενώ σας δίνει και τη λήψης της δημιουργίας σας τοπικά στον υπολογιστή σας.

Οδηγίες χρήσης της εφαρμογής θα βρείτε στη συνέχεια...


Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2018

Τα βασικά μέρη ενός υπολογιστή


Τα βασικά μέρη του υπολογιστή




Δραστηριότητα Αναγνώρισης των βασικών τμημάτων του υπολογιστή  ΕΔΩ

Δραστηριότητα τοποθέτησης στη σωστή θέση των τμημάτων ενός υπολογιστή ΕΔΩ

Εξοικείωση με το ποντίκι από την σουίτα GCompris


Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018

Σειρά βιβλίων για την Πληροφορική στο Δημοτικό




Αντιγράφω από το site pe19.gr που αντέγραψε από το site του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου:

Η σειρά βιβλίων Computer Masti περιλαμβάνει 8 βιβλία για τη διδασκαλία της επιστήμης των υπολογιστών σε μαθητές ηλικίας από 6 ετών και άνω. Περιλαμβάνουν μια μεγάλη γκάμα δραστηριοτήτων τόσο στον υπολογιστή όσο και unplugged. Τα βιβλία ακολουθούν σύγχρονες τεχνικές διδασκαλίας, μειώνοντας την παρέμβαση του εκπαιδευτικού και παροτρύνοντας την αναζήτηση της γνώσης από τους μαθητές μέσα από “ελκυστικά” προβλήματα που καλούνται να επιλύσουν. Ο Σύλλογος έκανε μια καταγραφή στα ελληνικά των αντικειμένων που περιλαμβάνονται στα βιβλία καθώς και για τις βαθμίδες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Τα φύλλα εργασίας του πρώτου βιβλίου της σειράς Computer Masti μεταφρασμένα στα ελληνικά.

To 3o βιβλίο της σειράς Computer Masti περιέχει μια πλούσια γκάμα δραστηριοτήτων. Μεταξύ άλλων, δύο κεφάλαια είναι αφιερωμένα στο περιβάλλον προγραμματισμού Scratch και ένα κεφάλαιο στην επεξεργασία κειμένου. Μπορείτε να κατεβάσετε τις δραστηριότητες του 3ου βιβλίου της σειράς Computer Masti μεταφρασμένες στα ελληνικά. Οι δραστηριότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μαθητές τόσο του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου.

Ακολουθεί χάρτης με τα αντικείμενα του μαθήματος της Πληροφορικής στα Δημοτικά ανά τάξη. Στο χάρτη περιλαμβάνονται και προτεινόμενες πηγές δραστηριοτήτων (περιλαμβάνονται τα βιβλία της σειράς Computer Masti) για κάθε διδακτικό αντικείμενο.

Τα βιβλία της σειράς Computer Masti στα αγγλικά θα τα βρείτε εδώ:
https://www.cse.iitb.ac.in/~sri/ssrvm/

Ιστοσελίδες και λογισμικά για το Δημοτικό


Μερικά χρόνια πριν, κατά τη διάρκεια ενός παιδικού πάρτι, έτυχε να καθίσω δίπλα σε συνάδελφο πληροφορικό της πρωτοβάθμιας και παρά τα αδιανόητα ντεσιμπέλ (όσοι έχετε πάει σε παιδικά πάρτι καταλαβαίνετε τι εννοώ) τη ρώτησα να μάθω τι κάνει (= διδάσκει) στο σχολείο της (μιας και εγώ είχα χρόνια να διδάξω σε πρωτοβάθμια).

Να που φέτος (2018-19) μου χρειάστηκε αυτή η λίστα :-)

Έχουμε και λέμε λοιπόν...

Ιστοδελίδες
  1. Αερόστατο: Διαδικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη Ψυχαγωγίας και Μάθησης για Μικρά Παιδιά.
  2. jele: Δραστηριότητες για μαθητές Α, Β, Γ Δημοτικού που βασίζονται στην ύλη των σχολικών μαθημάτων
  3. Θρανία: Εκπληκτική ιστοσελίδα για το Δημοτικό τόσο από άποψης περιεχομένου όσο και από άποψη αισθητικής.
  4. Πρωτάκι: Ιστολόγιο υποστήριξης μαθητών πρώτης δημοτικού για εκπαιδευτικούς και γονείς.
  5. Στην Τάξη: Ιστοσελίδα ψηφιακής και έντυπης υποστήριξης μαθημάτων του Δημοτικού Σχολείου
  6. Sheppardsoftware: Αγγλόφωνη ιστοσελίδα με εκπαιδευτικά παιχνίδια, δραστηριότητες, κουίζ, κλπ για παιδιά (και όχι μόνο).
  7. Poissonrouge: Εκπαιδευτικά παιχνίδια και λογισμικό με συνδρομή. Παρέχεται δωρεάν η δυνατότητα πλήρους χρήσης του για δοκιμαστική περίοδο δέκα ημερών.
  8. CyberKid: Συμπαθητική προσπάθεια της Ελληνικής Αστυνομίας.
  9. funtwothree: site εκπαιδευτικού χαρακτήρα για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας με πολλά δωρεάν δωρεάν αλλά και με περιεχόμενο επί πληρωμή (συνδρομή).
  10. mikrouli.gr: δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας
  11. Το Moodle του συναδέλφου Ανδρέα Ανδρουλιδάκη με υλικό για ΤΠΕ στην Πρωτοβάθμια
  12. Μικρός Αναγνώστης: Όμορφες ιστορίες που γίνονται ακαταμάχητες όταν ζωντανεύουν στα χείλη χαρισματικών αναγνωστών.
  13. BedTimeStories: αφήγηση παιδικών παραμυθιών (διαθέσιμο και για φορητές συσκευές)
  14. Τα σχολικά βιβλία διαδραστικά
  15. Ζωγραφική για παιδιά στο ColoringPages24 και στο thecolor


Λογισμικά
  1. Gcompris: σουίτα εκπαιδευτικού λογισμικού που αποτελείται από ένα μεγάλο πλήθος δραστηριοτήτων για παιδιά ηλικίας 2 έως 10 ετών
  2. Tuxpaint: Λογισμικό ζωγραφικής. Μη ξεχάσετε να κατεβάσετε και τις σφραγίδες του.
  3. Sebran's ABC: Free Software For Kids.
  4. Childsplay: a collection of educational activities for children.
  5. Λογισμικό αλληλεπίδρασης με το Bee Bot.

Σίγουρα πάντοτε θα υπάρχει και κάτι ακόμη που μπορεί να προστεθεί στη λίστα. Αν δε σας κάνει κόπο ενημερώστε με σχετικά να το προσθέσω...

Πέμπτη 31 Μαΐου 2018

Draft - Αν θέλεις να παραμείνεις εκπαιδευτικός (και να μη μεταμορφωθείς σε ρινόκερο)



Επηρεασμένος από μία εκπομπή του Άρη Χατζηστεφάνου (διαθέσιμη εδώ) στην οποία έκανε αναφορά στον Ρινόκερο (του Ιονέσκο) και στον αγώνα του πρωταγωνιστή να παραμείνει άνθρωπος την ώρα που όλοι γύρω του μεταμορφώνονται σε ρινόκερους σκέφτηκα να ξεκινήσω μία πρόχειρη λίστα μετρήσιμων κανόνων που αν τους παραβείς παύεις να είσαι εκ-παιδευτικός και αρχίζεις να μεταμορφώνεσαι σε ρινόκερο :-)

Κανόνες
  1. αγάπη
  2. στην σχολική καθημερινότητα σημαντικότερος από το μάθημα (= εκ-παιδευτική διαδικασία που έχει στόχο τη μάθηση) είναι μόνο ο μαθητής, τίποτε άλλο...
  3. δικαιοσύνη
  4. κανόνες και όρια
  5. επιβράβευση του αποτελέσματος σε συνάρτηση με την προσπάθεια
  6. ανοιχτότητα (στο εκπαιδευτικό υλικό που παράγεις)
Τι άλλο; Παρακαλώ βοηθάτε...

Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017

Εκπαιδευτικό υλικό για το "πράσινο ποδάρι" (GreenFoot)



Η ανάρτηση αυτή είναι μια προσπάθεια συλλογής υλικού για το "πράσινο ποδάρι" (GreenFoot). Έχουμε και λέμε λοιπόν...

Πριν ξεκινήσετε με τον Green Foot...

  • Πριν ξεκινήσετε το Green Foot θα ήταν χρήσιμη μια εισαγωγική παρουσίαση σχετικά με την Java, την αντικειμενοστρέφεια, κλπ (κλικ εδώ)

Ιστοσελίδα (η επίσημη)

  • Κατ' αρχήν ξεκινήστε από την επίσημη ιστοσελίδα (κλικ εδώ). Κατεβάστε το λογισμικό (GreenFoot), documentation, tutorials, έτοιμα σενάρια, και πολλά ακόμη...

Βίντεο-μαθήματα

  • Αν είστε του "βίντεο" ξεκινήστε από το "The Joy of Code video series". Πρόκειται για σειρά τριαντα-τριών βιντεο-μαθημάτων που βήμα-βήμα μας εισάγουν στις βασικές αρχές του προγραμματισμού σε Java μέσα από τη μελέτη και δημιουργία παιχνιδιών στο περιβάλλον του GreenFoot. Τα βίντεο αυτά είναι διαθέσιμα και στο κανάλι του youtube (κλικ εδώ)
  • Τα βιντεομαθήματα της Oracle με τίτλο "Getting Started with Java Using GreenFoot" διαθέσιμο εδώ
  • Το κανάλι του GreenFoot στο Youtube διαθέσιμο εδώ
  • Και ένα από τα πολλά διαθέσιμα tutorials στο youtube το οποίο δημιουργεί το παιχνίδι-αρρώστια flappy bird (κλικ εδώ)

Βιβλία - Tutorials

  • Ένα εκπληκτικό σενάριο διδασκαλίας (με τα όλα του :-)) δημιουργίας ενός παιχνιδιού (φιδάκι) που στήθηκε από το devoxx4kids και περιλαμβάνει έναν σύντομο οδηγό για το GreenFoot, την παρουσίαση, οδηγίες, cheatsheet, και την ίδια την εφαρμογή
  • Το βιβλίο του Michael Kölling με τίτλο "Introduction to Programming with Greenfoot, Object-Oriented Programming in Java with Games and Simulations" είναι διαθέσιμο εδώ. Στον σύνδεσμο θα βρείτε (προς λήψη) τα σενάρια του βιβλίου. 
  • Οδηγίες χρήσης και σύντομη εισαγωγή στην πλατφόρμα Greenfoot των Πατρικάκη, Χ., Τουμανίδη, Λ. και Κόγια, Δ. του τμήματος Ηλεκτρονικών Μηχανικών του ΤΕΙ Πειραιά διαθέσιμες εδώ
  • Οι σημειώσεις του συναδέλφου Νικολού Δημήτρη (κλικ εδώ).
  • Τα tutorials του greenfoot.org μεταφρασμένα στα ελληνικά (κλικ εδώ). Το κείμενο το βρήκα εδώ και είναι δουλειά των Μαντζά Ι. και ΜιλολιδάκηςΓ.
  • Τα εκπαιδευτικά σενάρια που ανέπτυξε η Ευαγγελία – Μαρία Αλεξανδρή, διαθέσιμα εδώ
  • Το σχολικό βιβλίο του ΙΕΠ (κλικ εδώ).

Ομάδα Συζητήσεων

  • Το επονομαζόμενο "Green Room" (κλικ εδώ)
Αν έχετε να προτείνετε κάτι ακόμη μπορείετε να το κάνετε είτε με μύνημα ακροιβώς από κάτω είτε με email στο fkoutsakas στο gmail...




Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2017

Homo Sarcophilus



Το αρχικό κείμενο είναι διαθέσιμο ΕΔΏ (στην ιστοσελίδα του γελωτοποιού). Πραγματεύεται το ζήτημα του ανταγωνισμού και προς το τέλος του κειμένου κάνει αναφορά και στις συνέπειες που έχει το ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό μας σύστημα στους μαθητές μας...

Στην Ελλάδα άπαντες οι έχοντες ονύχια αγωνίζονται να σπαράξωσιν τους έχοντες πτερά – Ε. Ροΐδης


O διάβολος της Τασμανίας (sarcophilus harrisii) είναι το μεγαλύτερο σαρκοφάγο μαρσιποφόρο –μετά την εξαφάνιση, το 1936, του μαρσιποφόρου τίγρη της Τασμανίας.

Δεν είναι μεγαλύτερος από ένα μικρό σκύλο, όμως έχει τα πιο δυνατά σαγόνια ανάμεσα στα ζώα της ξηράς. Σαν τις ύαινες μπορεί να σπάσει οποιοδήποτε κόκαλο. Και σαν τις ύαινες είναι σαπροφάγο.

Αν το δεις ήρεμο πιθανότατα θα πιστέψεις ότι είναι ένα γλυκό ζωάκι, το οποίο θα μπορούσες να έχεις και για κατοικίδιο. Όμως ο διάβολος είναι γνωστός για την αγριότητα του –γι’ αυτό και ενέπνευσε τους καρτουνίστες να φτιάξουν τον Ταζ.

Στην Τασμανία όπου ζει (ένα νησί νότια της Αυστραλίας) δεν έχει εχθρούς, πέρα από τον άνθρωπο. Έτσι μπορούμε να παρατηρήσουμε πόσο άγριος είναι μόνο όταν μοιράζεται το φαΐ με τους «συμπολίτες» του. Κάθε τους γεύμα μοιάζει με ταινία τρόμου.

Αυτή του η αγριότητα, καθώς και η δολοφονική του ανταγωνιστικότητα, ερμηνεύτηκε πρόσφατα.

Ο διάβολος της Τασμανίας είναι, όπως προείπαμε, μαρσιποφόρο. Αυτό σημαίνει ότι τα μικρά μεγαλώνουν και θηλάζουν μέσα στον μάρσιπο της μητέρας τους, μέχρι να μεγαλώσουν αρκετά για να μπορούν να τραφούν μόνα τους.

Όλα ωραία και καλά ως εδώ. Και τα καγκουρό μεγαλώνουν μέσα σε μάρσιπο. Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά.

Η θηλυκή διαβολίνα γεννάει 20-30 μικρά κάθε φορά. Όμως μέσα στο μάρσιπο υπάρχουν μόλις 4 θηλές!

Όπως καταλαβαίνετε η διαβολίνα δεν ασχολείται με την ανατροφή των παιδιών της και τους καλούς τους τρόπους. Δεν πρόκειται να πει: «Γιωργάκη, εσύ έφαγες το φαγητό σου, άσε και τον αδελφό σου να φάει τώρα.»

Τα μικρά, τυφλά και πεινασμένα, πρέπει να ανταγωνιστούν με τα υπόλοιπα αδέλφια τους για μία από τις 4 θηλές. Όποιος δεν είναι αρκετά δυνατός ή δεν διεκδικεί το μερτικό του απ’ τη ζωή… Απλά πεθαίνει.

Το πιο μακάβριο είναι ότι τα μικρά μέσα στο μάρσιπο επωφελούνται από τον θάνατο των αδελφών τους, για λίγες παραπάνω πρωτεΐνες.

Μέσα από το μάρσιπο θα βγουν 3 ή 4 μικρά. Τα πιο δυνατά, τα πιο άγρια, τα πιο αποφασισμένα. Αυτό, εξελικτικά, έχει τεράστια σημασία. Τα τέσσερα που θα επιβιώσουν θα είναι τα πιο ανταγωνιστικά. Οπότε και τα παιδιά τους θα κουβαλάνε τα γονίδια της ανταγωνιστικότητας.

Αν κάποιο γεννηθεί πιο ήρεμο, πιο «φιλειρηνικό», απλά δε θα προλάβει να βγει από τον μάρσιπο, οπότε δε θα μεταδώσει τα γονίδια της «φιλειρηνικότητας» στα παιδιά του –και στο είδος του.

Ο διάβολος της Τασμανίας θα μπορούσε να είναι το σύμβολο του ανεξέλεγκτου νεοφιλελευθερισμού, αν οι νεοφιλελεύθεροι είχαν το γνώθι σαυτόν.

Στη σύγχρονη οικονομία θα επιβιώσει μόνο όποια επιχείρηση καταφέρει να «φάει» τους ανταγωνιστές της. Δεν υπάρχουν κανόνες δεοντολογίας.

«Οι νόμοι γράφονται από τους νικητές», παραφράζοντας τον Αδόλφο.

Οι μικροί και αδύναμοι θα καταπατηθούν, ενώ οι μεγάλοι θα τραφούν από το γάλα της Μεγάλης Μητέρας, του Κράτους.

Οι νεοφιλεύθεροι παρουσιάζουν τον κανιβαλισμό ως επίτευγμα: Επιβιώνουν οι πιο ικανοί.

Όμως όποιος μπορεί να δει βλέπει.

Βλέπει ότι ικανότητα σημαίνει διαπλοκή συμφερόντων.

Σημαίνει δωροδοκία των ανωτέρων και απόλυτη αδιαφορία για όσους δεν κατέχουν θέσεις εξουσίας.

Σημαίνει εκφοβισμός και εκμετάλλευση των “μη-ικανών”.

Σημαίνει καταστρατήγηση κάθε δικαιώματος.

Σημαίνει εξόντωση των πολλών (των 26) για να απολαμβάνουν οι λίγοι (οι 4).

Και κοινωνιολογικά το παράδειγμα του διαβόλου της Τασμανίας μπορεί να μας πει πολλά.

Παρατηρήστε πως λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα. Τα παιδιά δε μαθαίνουν να συνεργάζονται και να βοηθάνε τους πιο αδύναμους. Ο σκοπός του σχολείου δεν είναι η κοινωνικοποίηση (ότι και να λένε οι εκπαιδευτικοί, οι ψυχολόγοι και οι υπουργοί), αλλά ο ατομικισμός.

Δεν προωθείται η συνεργασία και η αλληλεγγύη, αλλά ο ανταγωνισμός. Δεν κρίνονται ως τάξη, ως ομάδα, αλλά ως άτομα.

Αντί να αναπτύσσουν τις ιδιαίτερες ικανότητες τους μέσα από μια συνολική προσπάθεια και να επαινούνται για αυτό, διδάσκονται πως να πρωτεύουν –προσωπικά.

Ο καλός μαθητής οφείλει να κρύψει το γραπτό του για να μην αντιγράψει ο αδύναμος, αυτό είναι κάτι που το μαθαίνουμε από την πρώτη τάξη του σχολείου.

Αντί να μαθαίνουν να μοιράζονται, μαθαίνουν να επικρατούν, πάση θυσία –προσωπική και συλλογική.

Έτσι, όταν βγαίνουν από το μάρσιπο, δώδεκα χρόνια μετά, είναι έτοιμοι να κανιβαλίσουν. Γιατί ξέρουν ότι το μόνο που έχει σημασία είναι να είσαι νικητής. Χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς και δευτερογνωμίες.

Οι νικητές επιβιώνουν, οι χαμένοι τρώγονται.

Σαν ανθρώπινοι διάβολοι της Τασμανίας δείχνουν τα δόντια τους και τις προθέσεις τους πάνω από τα πτώματα.

Σαπροφάγοι και ανένδοτοι θα κληροδοτήσουν στα παιδιά τους τα γονίδια της επιθετικότητας. Για να επιβιώσουν κι εκείνα –κανιβαλίζοντας με τη σειρά τους.

Ήταν ο Μιλ που είχε πει ότι μόνο μέσα από μια ελεύθερη κοινωνία μπορεί να γεννηθεί ένας ελεύθερος άνθρωπος.

Θα μάθει να σκέφτεται, να σέβεται, να συνεργάζεται, να υποστηρίζει, να υπερασπίζεται.

Και φυσικά εκεί έρχεται η απαραίτητη αντίρρηση: Η κότα δεν έκανε το αυγό ή το αυγό δεν έκανε την κότα;

Την ελεύθερη κοινωνία θα την σχηματίσουν ελεύθεροι άνθρωποι. Και πως μπορεί να δημιουργηθεί μια τέτοια κοινωνία –η οποία θα γαλουχήσει τους ανθρώπους με ελευθερία- όταν δεν υπάρχει ελευθερία;