το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2022

Κεφάλαιο 10: Επεξεργασία Κειμένου


Υλικό προς Μελέτη

Μελετήστε το 10ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου που θα βρείτε ΕΔΩ

Στην μελέτη σας μπορείτε να αξιοποιήστε την παρακάτω παρουσίαση για το 10ο κεφάλαιο

Η παρουσίαση περιέχει εργαλεία εξάσκησης και παιχνίδια δακτυλογράφισης




Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022

Αναζήτηση στον Ιστό και το Ψηφιακό μας Αποτύπωμα


Αναζήτηση στον Ιστό

Με τη βοήθεια της παρουσίασης που ακολουθεί οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση
  1. να περιγράψουν τον τρόπο λειτουργίας της μηχανή αναζήτησης της Google 
  2. να κάνουν χρήση της μηχανής αναζήτησης Google για να εντοπίσουν τα ψηφιακά τους ίχνη στο διαδίκτυο

Ψηφιακή Φήμη (ψηφιακό αποτύπωμα)

Ψηφιακή φήμη είναι
Η αντίληψη που διαμορφώνει κανείς για μια κοινωνική οντότητα από το ψηφιακό της αποτύπωμα.
Καθορίζεται από τις προσωπικές μας πληροφορίες που είναι διαθέσιμες διαδικτυακά παρέχοντας σε άλλους χρήστες μια εικόνα για την επαγγελματική και κυρίως την προσωπική μας ζωή
Παραδείγματα τέτοιων ψηφιακών αποτυπωμάτων είναι:
  • το περιεχόμενο που ανάρτησε/διαμοίρασε η οντότητα και οι πληροφορίες ανάδρασης που έλαβε για αυτό
  • οι χρόνοι σύνδεσης και αποσύνδεσης
  • το ιστορικό επίσκεψης ιστοσελίδων
  • τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
  • τα μηνύματα σε υπηρεσίες άμεσης συζήτησης
  • οι λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιεί κανείς στις αναζητήσεις.
Περισσότερα για τη ψηφιακή φήμη θα βρείτε ΕΔΩ

Με τη βοηθεια της παρακάτω παρουσίασης οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση να περιγράψουν πώς διαμορφώνεται μία θετική διαδικτυακή φήμη ΕΔΩ


Πώς προστατεύουμε την ψηφιακή μας φήμη;


Με τη βοήθεια της παρακάτω αφίσας οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση να απαριθμήσουν δέκα πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε για το ψηφιακό μας αποτύπωμα


Δραστηριότητες

  1. Στο eclass του μαθήματος μας θα βρείτε την σχετική δραστηριόητα αναζήτησης στον ιστό
  2. Μελετήστε την ιστορία της Justine Sacco (διαθέσιμη ΕΔΩ) και στη συνέχεια συνδεθείτε στην eclass του μαθήματος μας για να υλοποιήσετε τη σχετική δραστηριότητα
  3. Δραστηριότητα "Προστατέω τα Προσωπικά μου Δεδομένα" ΕΔΩ






Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2022

Go To Statement Considered Harmful by Edsger W. Dijkstra


Μελετώντας υλικό για τη διδακτική του προγραμματισμού "έπεσα" πάνω στο ιστορικό κείμενο/γράμμα του Edsger W. Dijkstra με τίτλο "Go To Statement Considered Harmful" και συνειδητοποίησα ότι

  • από το 1987 που πρωτό-ξεκίνησα πάνω σε έναν Spectrum +2 να παιδεύομαι με την αλγοριθμική έχουν περάσει πραγματικά πολλά χρόνια
  • έχει κυλήσει πραγματικά πολύ νερό στον μύλο της διδακτικής του προγραμματισμού 
  • θα ήταν χρήσιμο να κρατήσω κάπου κάποια ιστορικά κείμενα/αναφορές/εργασίες

Ξεκινάω από το κείμενο του Dijkstra λοιπόν το οποίο αφορούσε στην γλώσσα προγραμματισμού Basic η οποία ήταν (και παραμένει ;-)) μια γλώσσα πολύ ευέλικτη. Αυτό ήταν το βασικό της προτέρημα, αλλά και το μειονέκτημά της: η υπερβολική «ελευθερία» που έδινε στον προγραμματιστή, οδήγησε στα περίφημα προγράμματα «σπαγγέτι», στα οποία ήταν πολύ δύσκολο να δει κανείς τη δομή.

Αυτό το είδος προγραμματισμού οδήγησε τον E. W. Dijsktra στο να γράψει το άρθρο του “Goto considered harmful” – στην πραγματικότητα μια επιστολή μιας σελίδας, που άλλαξέ όμως την πορεία του προγραμματισμού.

Ακολουθεί το κείμενο (το οποίο μπορείτε να το βρείτε και εδώ: http://www.u.arizona.edu/~rubinson/copyright_violations/Go_To_Considered_Harmful.html

Go To Statement Considered Harmful
Edsger W. Dijkstra


Reprinted from Communications of the ACM, Vol. 11, No. 3, March 1968, pp. 147-148. Copyright © 1968, Association for Computing Machinery, Inc.

This is a digitized copy derived from an ACM copyrighted work. It is not guaranteed to be an accurate copy of the author's original work.


Key Words and Phrases:
go to statement, jump instruction, branch instruction, conditional clause, alternative clause, repetitive clause, program intelligibility, program sequencing
CR Categories:
4.22, 6.23, 5.24

Editor:

For a number of years I have been familiar with the observation that the quality of programmers is a decreasing function of the density of go to statements in the programs they produce. More recently I discovered why the use of the go to statement has such disastrous effects, and I became convinced that the go to statement should be abolished from all "higher level" programming languages (i.e. everything except, perhaps, plain machine code). At that time I did not attach too much importance to this discovery; I now submit my considerations for publication because in very recent discussions in which the subject turned up, I have been urged to do so.

My first remark is that, although the programmer's activity ends when he has constructed a correct program, the process taking place under control of his program is the true subject matter of his activity, for it is this process that has to accomplish the desired effect; it is this process that in its dynamic behavior has to satisfy the desired specifications. Yet, once the program has been made, the "making' of the corresponding process is delegated to the machine.

My second remark is that our intellectual powers are rather geared to master static relations and that our powers to visualize processes evolving in time are relatively poorly developed. For that reason we should do (as wise programmers aware of our limitations) our utmost to shorten the conceptual gap between the static program and the dynamic process, to make the correspondence between the program (spread out in text space) and the process (spread out in time) as trivial as possible.

Let us now consider how we can characterize the progress of a process. (You may think about this question in a very concrete manner: suppose that a process, considered as a time succession of actions, is stopped after an arbitrary action, what data do we have to fix in order that we can redo the process until the very same point?) If the program text is a pure concatenation of, say, assignment statements (for the purpose of this discussion regarded as the descriptions of single actions) it is sufficient to point in the program text to a point between two successive action descriptions. (In the absence of go to statements I can permit myself the syntactic ambiguity in the last three words of the previous sentence: if we parse them as "successive (action descriptions)" we mean successive in text space; if we parse as "(successive action) descriptions" we mean successive in time.) Let us call such a pointer to a suitable place in the text a "textual index."

When we include conditional clauses (if B then A), alternative clauses (if B then Aelse A2), choice clauses as introduced by C. A. R. Hoare (case[i] of (A1, A2,···, An)),or conditional expressions as introduced by J. McCarthy (B1 -> E1, B2 -> E2, ···, Bn -> En), the fact remains that the progress of the process remains characterized by a single textual index.

As soon as we include in our language procedures we must admit that a single textual index is no longer sufficient. In the case that a textual index points to the interior of a procedure body the dynamic progress is only characterized when we also give to which call of the procedure we refer. With the inclusion of procedures we can characterize the progress of the process via a sequence of textual indices, the length of this sequence being equal to the dynamic depth of procedure calling.

Let us now consider repetition clauses (like, while B repeat A or repeat A until B). Logically speaking, such clauses are now superfluous, because we can express repetition with the aid of recursive procedures. For reasons of realism I don't wish to exclude them: on the one hand, repetition clauses can be implemented quite comfortably with present day finite equipment; on the other hand, the reasoning pattern known as "induction" makes us well equipped to retain our intellectual grasp on the processes generated by repetition clauses. With the inclusion of the repetition clauses textual indices are no longer sufficient to describe the dynamic progress of the process. With each entry into a repetition clause, however, we can associate a so-called "dynamic index," inexorably counting the ordinal number of the corresponding current repetition. As repetition clauses (just as procedure calls) may be applied nestedly, we find that now the progress of the process can always be uniquely characterized by a (mixed) sequence of textual and/or dynamic indices.

The main point is that the values of these indices are outside programmer's control; they are generated (either by the write-up of his program or by the dynamic evolution of the process) whether he wishes or not. They provide independent coordinates in which to describe the progress of the process.

Why do we need such independent coordinates? The reason is - and this seems to be inherent to sequential processes - that we can interpret the value of a variable only with respect to the progress of the process. If we wish to count the number, n say, of people in an initially empty room, we can achieve this by increasing n by one whenever we see someone entering the room. In the in-between moment that we have observed someone entering the room but have not yet performed the subsequent increase of n, its value equals the number of people in the room minus one!

The unbridled use of the go to statement has an immediate consequence that it becomes terribly hard to find a meaningful set of coordinates in which to describe the process progress. Usually, people take into account as well the values of some well chosen variables, but this is out of the question because it is relative to the progress that the meaning of these values is to be understood! With the go to statement one can, of course, still describe the progress uniquely by a counter counting the number of actions performed since program start (viz. a kind of normalized clock). The difficulty is that such a coordinate, although unique, is utterly unhelpful. In such a coordinate system it becomes an extremely complicated affair to define all those points of progress where, say, n equals the number of persons in the room minus one!

The go to statement as it stands is just too primitive; it is too much an invitation to make a mess of one's program. One can regard and appreciate the clauses considered as bridling its use. I do not claim that the clauses mentioned are exhaustive in the sense that they will satisfy all needs, but whatever clauses are suggested (e.g. abortion clauses) they should satisfy the requirement that a programmer independent coordinate system can be maintained to describe the process in a helpful and manageable way.

It is hard to end this with a fair acknowledgment. Am I to judge by whom my thinking has been influenced? It is fairly obvious that I am not uninfluenced by Peter Landin and Christopher Strachey. Finally I should like to record (as I remember it quite distinctly) how Heinz Zemanek at the pre-ALGOL meeting in early 1959 in Copenhagen quite explicitly expressed his doubts whether the go to statement should be treated on equal syntactic footing with the assignment statement. To a modest extent I blame myself for not having then drawn the consequences of his remark

The remark about the undesirability of the go to statement is far from new. I remember having read the explicit recommendation to restrict the use of the go to statement to alarm exits, but I have not been able to trace it; presumably, it has been made by C. A. R. Hoare. In [1, Sec. 3.2.1.] Wirth and Hoare together make a remark in the same direction in motivating the case construction: "Like the conditional, it mirrors the dynamic structure of a program more clearly than go to statements and switches, and it eliminates the need for introducing a large number of labels in the program."

In [2] Guiseppe Jacopini seems to have proved the (logical) superfluousness of the go to statement. The exercise to translate an arbitrary flow diagram more or less mechanically into a jump-less one, however, is not to be recommended. Then the resulting flow diagram cannot be expected to be more transparent than the original one.

References:

  1. Wirth, Niklaus, and Hoare C. A. R. A contribution to the development of ALGOL. Comm. ACM 9 (June 1966), 413-432.
  2. BÖhm, Corrado, and Jacopini Guiseppe. Flow diagrams, Turing machines and languages with only two formation rules. Comm. ACM 9 (May 1966), 366-371.

Edsger W. Dijkstra
Technological University
Eindhoven, The Netherlands



Δύο δεκαετίες τώρα και το "The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης


Δύο δεκαετίες τώρα και το "The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης.

Πριν από δεκαεννέα (περίπου) χρόνια, κατά τη διάρκεια ενός Linux-Congress στη Βαβαρία, ένας αμερικανός προγραμματιστής ονόματι Eric Raymond  παρουσίασε την πρώτη έκδοση ενός κειμένου (working-paper) με τίτλο: "The Cathedral and the Bazaar" (μετάφραση: ο Καθεδρικός Ναός και το Παζάρι).



Κατά τον ίδιο, το κείμενο του, που μελετούσε κάποιες παράξενες, νέες προγραμματιστικές πρακτικές
δεν περιελάμβανε κάποια ιδιαίτερη ανακάλυψη.
Η παρουσίαση του όμως "γκρέμισε" το κτήριο.
Το γεγονός ότι η έγινε αποδεκτή (η παρουσίαση) με τόσο μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό από ένα κοινό στο οποίο ελάχιστοι είχαν την Αγγλική ως μητρική τους γλώσσα ήταν η επιβεβαίωση ότι ήμουν μπροστά σε κάτι πολύ σημαντικό
δήλωσε ο Raymond, ένα χρόνο αργότερα, όταν το working-paper μετατράπηκε σε βιβλίο.

Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά από εκείνη την απογευματινή παρουσίαση στη Βαβαρία και το " The Cathedral and the Bazaar" συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης.

Το κείμενο αναλύει και συγκρίνει δύο διαφορετικά μοντέλα ανάπτυξης Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα:
  • το μοντέλο του "Καθεδρικού Ναού", στο οποίο ο πηγαίος κώδικας μιας εφαρμογής γίνεται διαθέσιμος με κάθε διανομή νέας έκδοσης της εφαρμογής αυτής, αλλά ο κώδικας που αναπτύσσεται μεταξύ των διανομών περιορίζεται αποκλειστικά μέσα σε μία ομάδα συγκεκριμένων προγραμματιστών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτού του μοντέλου ανάπτυξης είναι τα GNU Emacs και GCC.
  • το μοντέλο του "Παζαριού", στο οποίο ο κώδικας αναπτύσσεται στο διαδίκτυο, σε κοινή θέα. Ο Raymond πιστώνει στον Linus Torvalds, εμπνευστή του Linux kernel project, την ανακάλυψη αυτού του μοντέλου ανάπτυξης κώδικα, ενώ παρουσιάζει και τη δική του συνεισφορά σε αυτό το μοντέλο, όπως προέκυψε από την εμπλοκή του στο Fetchmail project.
Η κεντρική θέση του Raymond στο κείμενο (την οποία βαφτίζει "νόμο του Linus") είναι:
αν έχεις αρκετά μάτια στη διάθεση σου τα bugs (προγραμματιστικά λάθη) αποδεικνύονται πολύ λίγα...
Το κείμενο μπορείτε να το βρείτε εδώ (σε διάφορες γλώσσες) ή εδώ (στην Ελληνική).

Καλή ανάγνωση ;-)

Και με την ευκαιρία μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει την εικοσάχρονη (τότε) πορεία του GNU, Linux, Open Source. Περισσότερα για το ντοκιμαντέρ στο imdb (κλικ εδώ).



Το κείμενο βασίστηκε στο άρθρο του Bryan Behrenshausen (κλικ εδώ) καθώς και στην wikipedia

Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

Ασφαλείς/Ισχυροί Κωδικοί Πρόσβασης


 Με αφορμή την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου 2022 (περισσότερα ΕΔΩ) αυτή την εβδομάδα θα συζητήσουμε για τους (ισχυρούς) κωδικούς πρόβασης...

Παρακολουθούμε ένα εισαγωγικό βίντεο...


Παρακολουθούμε την παρακάτω παρουσίαση, συζητάμε, υλοποιούμε τις δραστηριότητες






Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2022

Μελετώντας το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής μέσα από την καταγραφή και ανάλυση μετεωρολογικών δεδομένων


Εκπαιδευτικό Υλικό

Φύλλο Εργασίας 1

Φύλλο Εργασίας 2

Διδακτικό Σενάριο Μελετώντας το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής μέσα από την καταγραφή και ανάλυση μετεωρολογικών δεδομένων.

Φάσεις Υλοποίσης Σεναρίου

Φάση 1: Προσέλκυση ενδιαφέροντος μαθητών: Κλιματική Αλλαγή και Ακραία Καιρικά Φαινόμενα.

Διάρκεια: 15 λεπτά, στο ΣΕΠΕΗΥ

Ο/Η εκπαιδευτικός αξιοποιώντας την παρουσίαση «Κλιματική Αλλαγή, Ακραία Καιρικά Φαινόμενα.pptx» επιδιώκει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών.

Ειδικότερα, απευθυνόμενος στην ολομέλεια της τάξης

  • παρουσιάζει και συζητάει με τους μαθητές κάποιους από τους επιστημονικούς ορισμούς της κλιματικής αλλαγής
  • προβάλλει τα διαγράμματα “Global Land and Ocean Temperature” και “Temperature of Planet Earth” και συζητάει με τους μαθητές την ΕΝΤΟΝΗ αύξηση της θερμοκρασίας που έχουν παρατηρήσει οι επιστήμονες τα τελευταία χρόνια σε όλο τον πλανήτη σε σχέση με την περίοδο (1850-1900)
  • κάνει αναφορά στα φυσικά αίτια των κλιματικών αλλαγών σε αντιδιαστολή με τα ανθρωπογενή αίτια (θερμοκηπικά αέρια)
  • κάνει μία σύντομη αναφορά στα ακραία καιρικά φαινόμενα και του δείκτες της θερμοκρασίας και της βροχόπτωσης
  • συζητάει με τους μαθητές για τους τρόπους συστηματικής συλλογής, καταγραφής, οργάνωσης, επεξεργασίας, ανάλυσης και αξιοποίησης μετεωρολογικών δεδομένων (θερμοκρασία, ύψος βροχής, υγρασία, ατμοσφαιρική πίεση, ταχύτητα και κατεύθυνση ανέμου) και για το πώς αυτή μπορεί να υποστηριχθεί από το κατάλληλο λογισμικό
  • συζητάει με τους μαθητές για το κατά πόσο και με ποιο τρόπο η συλλογή και επεξεργασία μετεωρολογικών δεδομένων είναι δυνατόν να δώσουν απαντήσεις αναφορικά με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής

Φάσεις 2 και 3: ανάλυση δεδομένων και εφαρμογή/υλοποίηση

Διάρκεια: 30 (υπόλοιπο διδακτικής ώρας) + 15 λεπτά (από την επόμενη διδακτική ώρα) στο ΣΕΠΕΗΥ

Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ζυγό αριθμό ομάδων των 2-3 ατόμων, αριθμούνται (1, 2, 3, …) για να εφαρμόσουν τις δραστηριότητες των Φύλλων Εργασίας 1 και 2. 

Όπως αναφέρθηκε και πριν ο εκπαιδευτικός καθορίζει τη σύνθεση των ομάδων, παρουσιάζει το περιβάλλον σύγχρονης συνεργασίας που θα χρησιμοποιηθεί για την διδασκαλία, περιγράφει το έργο που ανατίθεται στους/στις μαθητές/τριες. 

Ειδικότερα οι ομάδες με περιττό αριθμό μελετούν και δουλεύουν τις Δραστηριότητες του Φύλλου Εργασίας 1 που πραγματεύεται δεδομένα Θερμοκρασίας, ενώ οι ομάδες με άρτιο αριθμό μελετούν και δουλεύουν το Φύλλο Εργασίας 2 που πραγματεύεται δεδομένα Βροχόπτωσης.

Κατά τη διάρκεια της εργασίας των μαθητών ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός, ελέγχοντας την πορεία των εργασιών των ομάδων. Όταν κρίνεται απαραίτητο δίνεται βοήθεια σε κάθε ομάδα καθώς και σε όλη την τάξη με την βοήθεια του βιντεοπροβολέα.

Φάση 4. Παρουσίαση έργων, αναστοχασμός και συζήτηση στην τάξη

Διάρκεια: 20 (συνέχεια της διδακτικής ώρας, στο ΣΕΠΕΗΥ)

Μετά την ολοκλήρωση της προηγούμενης Φάσης οι ψηφιακές δημιουργίες των ομάδων θα προβληθούν στην ολομέλεια της τάξης όπου και θα υπάρχει συζήτηση, εποικοδομητικός σχολιασμός και αξιολόγηση τους, ενώ ακολούθως θα υπάρχει χρόνος αναστοχασμού για κάθε ομάδα επί των σχολίων και δυνατότητα αναπροσαρμογής/υιοθέτησης αυτών των συμπερασμάτων.

Δεδομένου ότι οι δραστηριότητες είναι ομαδικές ορίζεται ένας/μία μαθητής/τρια κάθε φορά που θα ανακοινώσει στην ολομέλεια τα αποτελέσματα της εργαστηριακής άσκησης. 

Φάση 5. Αξιολόγηση δραστηριότητας και επιτευγμάτων και Ανάθεση εργασίας για το σπίτι

Διάρκεια: 10 λεπτά (υπόλοιπο μέχρι τέλος της διδακτικής ώρας, στο ΣΕΠΕΗΥ)

Διάρκεια: 1 – 1,5 ώρα (εργασία για το σπίτι)

Η αξιολόγηση των δραστηριοτήτων των ομάδων και των επιτευγμάτων θα ανατεθεί με την μορφή ομαδικής εργασίας για το σπίτι, αφού πρώτα καθοριστούν τα κριτήρια αξιολόγησης σε συνεργασία με τους μαθητές. 

Ειδικότερα, για την αποτίμηση των κριτηρίων αξιολόγησης προτείνεται να χρησιμοποιηθούν οι πίνακες διαβαθμισμένων κριτηρίων (rubrics) μιας και ευνοούν την αξιοπιστία της αξιολόγησης (Jonsson & Svingby, 2007). Μπορεί μεν η συμμετοχή των μαθητών στη δημιουργία πινάκων διαβαθμισμένων κριτηρίων είτε για να αξιολογήσουν τα παραδοτέα τους, είτε τη συνεργασία στην εργασία σε ομάδες είτε το περιεχόμενο σε ιστοσελίδες είτε τα αποτελέσματα της αναζήτησης σε μια μηχανή αναζήτησης κ.α. να έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία στην εκπαιδευτική διαδικασία, απαιτεί όμως πολύ χρόνο. Για τον λόγο αυτό προτείνεται ο εκπαιδευτικός να έχει έτοιμες κάποιες εναλλακτικές προτάσεις/πίνακες αξιολόγησης τις οποίες θα παρουσιάσει και θα συζητήσει με τους μαθητές ώστε τελικά να καταλήξουν από κοινού στην επιλογή αυτού που θα χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση.

Η κατανομή των εργασιών που θα αξιολογηθούν θα γίνει ως εξής: κάθε ομάδα θα αξιολογήσει τις δραστηριότητες μίας άλλης ομάδας. Οι ομάδες με περιττό αριθμό θα μελετήσουν και θα αξιολογήσουν τις δραστηριότητες και τις ψηφιακές δημιουργίες μίας ομάδας με άρτιο αριθμό και αντιστρόφως και η ανάθεση/αντιστοίχιση θα γίνει τυχαία μετά από κλήρωση.

Φάση 7. Αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό, ανατροφοδότηση, αναστοχασμός  και συζήτηση στην ολομέλεια

Διάρκεια: 20-30 λεπτά για κάθε Φύλλο Εργασίας

Διάρκεια: 45 λεπτά (στο ΣΕΠΕΗΥ)

Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω φάσεων ο εκπαιδευτικός θα μελετήσει/παρατηρήσει την προσπάθεια των μαθητών και θα αξιολογεί με τη σειρά του τα αποτελέσματα της δικής τους αξιολόγησης, χρησιμοποιώντας τα για τυχόν αλλαγές. Ο ρόλος του καθηγητή σε αυτήν τη διαδικασία αλλάζει, καθώς γίνεται εξωτερικός κριτής.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση, ανατροφοδότηση, αναστοχασμός την ολομέλεια.




Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2022

Οι τρεις ιεράρχες


Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες και μελετούν για 10 λεπτά το παρακάτω υλικό.

Στη συνέχεια συμμέτουν ομαδικά σε δύο παιχνίδια Kahoot







Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022

Ημέρα Μνήμης Ολοκαυτώματος


Για να δούμε τι θα δούμε/κάνουμε με αφορμή την Ημέρα Μνήμης Ολοκαυτώματος

Το πρώτο επεισόδιο της μίνι τηλεοπτικής σειράς “Το Ημερολόγιο της Άννας Φράνκ” (περισσότερα εδώ: https://www.imdb.com/title/tt0246430/?ref_=fn_al_tt_2)

Εικονική Περιήγηση στο σπίτι που φιλοξένησε την Άννα Φρανκ και την οικογένεια της https://www.annefrank.org/en/anne-frank/secret-annex/landing/

Εικονική Περιήγηση στο βιογραφικό μουσείο της Άννας Φρανκ https://www.artsteps.com/view/600c4aa5dd16480b351df985?fbclid=IwAR0r_oiEh-dTL7wfbOETtzvlx46k9YNS-LzawY_ADwlSPoYdHSU4llYA16U

Εικονική Περιήγηση στο Εβραϊκό Μουσείο https://virtualtour.jewishmuseum.gr/index_gr.html

Διαδραστικό Παιχνίδι Η Τέχνη ως Μαρτυρία: Το Ολοκαύτωμα μέσα από τη Τέχνη https://ww2istories.gr/index.php?id=6





Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022

Visual ChatBot: ένα έξυπνο ρομπότ αναγνώρισης φωτογραφιών



Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε ένα ιδιαίτερα έξυπνο Chatbot το οποίο αξιοποιώντας τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης αναλύει το περιεχόμενο μιας οποιαδήποτε φωτογραφίες ανεβάσετε, την περιγράφει και είναι σε θέση στη συνέχεια να απαντήσει σε όλες τις σχετικές σας ερωτήσεις

Θα το βρείτε ΕΔΩ


Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

Δημιουργία Ιστοτόπου με Google Sites


Τι είναι ο Ιστότοπος;

Τι είναι η ιστοσελίδα;

Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ιστοτόπους και ιστοσελίδες;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα καθώς και αναλυτικές οδηγίες για τη δημιουργία ιστοτόπου με το εργαλεία Google Sites θα βρείτε ΕΔΩ

Αναλυτικές οδηγίες για την εργασία αυτής της ενότητα θα βρείτε ΕΔΩ

Όταν ολοκληρώστε την εργασία σας θα πρέπει να υποβάλλετε τη διεύθυνση του ιστότοπου σας ΕΔΩ

Για εισαγωγή θα ήταν χρήσιμη μία συνοπτική αναφορά στο Διαδίκτο και στην Υπηρεσία του Παγκόσμιου ιστού, περισσότερα ΕΔΩ




Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2021

Λονδίνο, Άμστερνταμ ή Βερολίνο;


Ας ταξιδέψουμε διαδικτυακά, μιας και δεν μπορούμε αλλιώς :-)




Drive and Listen 

Οδηγείστε το αυτοκίνητο σας σε μία από τις δεκάδες διαθέσιμες μεγάλες πόλεις της εφαρμογής ακούγοντας τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς. Και ναι, εδώ και λίγο καιρό υπάρχει και η Θεσσαλονίκη :-)

Fly and Listen

Το Drive and Listen απέκτησε και αδερφάκι το οποίο, σωστά μαντέψατε, πετάει :-)

Radio Garden και το ξαδερφάκι του Radioooo

Πρόκειται για ένα παγκόσμιο JukeBox

Random Street View

Είναι ακριβώς αυτό που λέει ο τίτλος του: μία μαγική τηλεμεταφορά σε έναν τυχαίο σημείο του πλανητη. Την τελευταία φορά που το δοκίμασα βρέθηκα στην Ζουαζιλάνδη :-)

MapCrunch

Ξαδερφάκι του Random Street View

GeoGuess

Αλήθεια, ποιό είναι αυτό το μέρος;

Window Swap

Θέα από τα χιλιάδες παράθυρα στον κόσμο :-)

Rainy Mood

Αν έχετε ή θέλετε να αποκτίσετε μελαγχολική διάθεση 

Slow Television

Περιλαμωβάνει μεταξύ άλλων βίντεο και ένα (βοντεοσκοπημένο) ταξίδι διάρκειας 7 ωρών με τρένο πό το Bergen στο Oslo

και κάτι εκτός θέματος αλλά ωραίο the passive aggressive password machine για να ελέγξετε την ισχύ των κωδικών πρόσβασης που χρησιμοποιείτε

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2021

Κινούμενη Εικόνα (Animated GIFs)


Σχολικό βιβλίο Πληροφορικής, Β Γυμνασίου, Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα, Παράγραφοι 3.1 και 3.2 διαθέσιμο ΕΔΩ

Κι όμως είναι εικόνα και όχι βίντεο χωρίς ήχο. Η παρουσίαση μας εισάγει στον κόσμο των animated GIFs...

 



Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021

Διαγωνισμοί Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2021-22


Διαγωνισμοί εκπαιδευτικής ρομποτικής της WRO 2021-22

Όλοι οι διαθέσιμες κατηγορίες και οι διαγωνισμοί στην ιστοσελίδα της WRO (https://wrohellas.gr/) στο μενού "Οι Διαγωνισμοί μας".

Περισσότερα για την κατηγορία της Βαθμίδας Kατηγορία Γυμνασίου IoT και Physical Computing: «Farmbots»...

Διαγωνισμοί Εκπαιδευτικής Ρομποτικής της FLL 2021-22

Όλες οι διαθέσιμες κατηγορίες και οι διαγωνισμοί στην ιστοσελίδα της FLL (https://firstlegoleague.gr/fll/) στο μενού "Προγράμματα FIRST"

Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών της ΕΛΛΑΚ 2021-22

Όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες για τον 4ο πανελλήνιο διαγωνσιμό ανοιχτών τεχνολογιών της ΕΛΛΑΚ (https://openedtech.ellak.gr/


Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2021

34ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής


Ενδεικτικός Προγραμματισμός

Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου 2022: Λήξη υποβολών Α Φάσης

Σάββατο, 15 Ιανουαρίου 2022: Πέρας εγγραφών 34ου ΠΔΠ

Δευτέρα, 8 Νοεμβρίου 2021: Ανοιγμα συστήματος υποβολών HelleniCO

Κυριακή, 10 Οκτωβρίου 2021: Εναρξη εγγραφών 34ου Πανελλήνιου μαθητικού διαγωνισμού Πληροφορικής 

Οι οδηγίες είνα διαθέσιμες ΕΔΩ

Το θέμα της πρώτης φάσης είναι διαθέσιμο ΕΔΩ



Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2021

Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

5α - microbit: Μετρητής Βημάτων (Μεταβλητές Ι)


Το φύλλο εργασίας "Μετρητής Βημάτων" είναι διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε βήμα-βήμα το αρχικό tutorial και στη συνέχεια αντιμετωπίστε τις προκλήσεις



Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2021

Πληροφορική στη προσχολική εκπαίδευση θα πάρετε; Βεβαίως, ευχαριστώ ;-)


Εγχειρίδια, βιβλία ΕΔΩ

Η έννοια της Ανοιχτότητας (Μοιράζομαι, Συνεργάζομαι) μέσα από την ιστορία του μικρού ελέφαντα Elvis ΕΔΩ

Ένα ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών (υπό επεξεργασία) είναι διαθέσιμο ΕΔΩ







Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2021

PodCast: Open Source World


The era of open source has led to countless innovations. When does it work and when is it chaos? In this episode, TED speakers explore how open source is changing how we build, collaborate and govern.

Το podcast είναι διαθέσιμο ΕΔΩ





Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2021

Kαλέ μου λαπτοπάκο, έχε γειά :-(


Καλέ μου λαπτοπάκο…

Πριν λίγο, την ώρα που ετοίμαζα το μάθημα της Δευτέρας, -τσουφ- έσβησες ξαφνικά και δεν ξανά-άναψες από τότε...

Λογικά (;) αυτή τη στιγμή, οκτώ χρόνια από την ημέρα που σε απέκτησα σε τιμή ευκαιρίας λόγω ξε-στοκαρίσματος αποθεμάτων laptops με i3 τρίτης γενιάς, θα ταξιδεύεις για την εξασφαλισμένη από καιρό θέση σου στον “παράδεισο” των λαπτοπς…

Ο Freire είχε πει ότι η εκπαίδευση είναι μια πράξη αγάπης, η αγάπη (για πολλούς) είναι συνυφασμένη με τη θυσία, κι εσύ το γνωρίζεις αυτό καλύτερα από τον καθένα.

Από το 2013 έως το 2016 ήσουν μαζί μου σχεδόν καθημερινά στο ΕΠΑΛ Πολυγύρου για να υποστηρίζεις παρέα με τον μοναδικό φορητό βιντεοπροβολέα του σχολείου τη διδασκαλία του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος του τομέα πληροφορικής στις αίθουσες διδασκαλίας, μιας και δεν υπήρχαν υπολογιστές στις τάξεις. Τότε ήταν που χρειάστηκε να σου αλλάξω την πρώτη σου μπαταρία (30 ευρώ)…

Στη συνέχεια, από το 2016 έως το 2018 ήσουν ο βασικός υπολογιστής του Κέντρου Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού - ΚΕΣΥΠ Πολυγύρου, μιας και δεν υπήρχε αξιοπρεπής υπολογιστής κατά τη διάρκεια της θητείας μου εκεί. Το ίδιο διάστημα, με ακολούθησες σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια του νομού Χαλκιδικής, από τη Γαλάτιστα μέχρι την Ιερισσό και από την Καλλικράτεια μέχρι τη Συκιά, για να υποστηρίξεις τις σχετικές ενημερώσεις των μαθητών για θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού, γιατί στην πλειονότητα των σχολείων δεν υπάρχει υπολογιστής σε αίθουσα εκδηλώσεων. Βασικά στα περισσότερα σχολεία ούτε αίθουσα εκδηλώσεων υπάρχει αλλά αυτό είναι άλλο θέμα… Τότε ήταν που χρειάστηκε να σου αλλάξω τη δεύτερη σου μπαταρία (άλλα 30 ευρώ) και να σου πάρω και ένα καινούριο τροφοδοτικό (25ευρώ)…

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια με συντρόφευσες για εκατοντάδες ώρες στην συμμετοχή/παρακολούθηση κάθε λογής εκδήλωσης, επιμόρφωσης, σεμιναρίου, συνεδρίου και συνεδρίασης Συλλόγου Διδασκόντων, μιας και πλέον όλες αυτές οι δράσεις πραγματοποιούνται εξ αποστάσεως και εκτός εργασιακού ωραρίου…

Εκεί όμως που πραγματικά έβγαλες ασπροπρόσωπο τόσο εμένα όσο και (εξ αντανακλάσεως) τους προϊσταμένους μου στο υπουργείο παιδείας ήταν τα δύο τελευταία σχολικά έτη, κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, λόγω της καραντίνας…

Ειδικότερα, τον Μάρτη του 2020 μετά από πολύ-ωρη αναμονή στις εισόδους των διαρκώς πεσμένων e-class και e-me, μπήκες ηρωικά στην Google Classroom και κατά τη διάρκεια της καραντίνας παρέμενες συνδεδεμένος εκεί για προετοιμασία εκπαιδευτικού υλικού, επιμόρφωση/υποστήριξη συναδέλφων, μαθητών και γονέων τουλάχιστον 10-12 ώρες την ημέρα. Προς το τέλος εκείνης της πρώτης καραντίνας γνωρίστηκες με τη "ζόρικη" Cisco Webex η οποία απαίτησε την αναβάθμιση του δίσκου σου σε SSD (40 ευρώ), της κύριας μνήμης σου σε 8 GB (25 ευρώ) και της σύνδεσης στο Internet σε 100αρα (35 ευρώ / μήνα), για να καταδεχθεί να τρέξει αξιοπρεπώς στα γέρικα κυκλώματα σου. Τότε ήταν που χρειάστηκε να αντικαταστήσουμε και την δεύτερη σου μπαταρία (άλλα 30 ευρώ)…

Αυτό όμως που κλόνισε ανεπανόρθωτα την υγεία σου καλέ μου ήταν οι εκατοντάδες ώρες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης κατά το διάστημα Οκτωβρίου-Απριλίου του σχολικού έτους 2020-21, όταν για να ικανοποιήσεις την απαιτητικότατη Cisco WebEx χρειάστηκε να υπερβάλλεις εαυτόν και να φυσήξεις ασθμαίνοντας από τους ανεμιστήρες σου χιλιάδες κυβικά δροσερού αέρα στα πυρωμένα σου κυκλώματα. 

Όπως και να χει καλέ μου λαπτοπάκο δεν είσαι πιά μαζί μας και γράφω αυτές τις γραμμές γιατί θέλω κάπως να αποτυπωθεί η προσφορά σου στο δημόσιο σχολείο, μιας και από όσο έχω αντιληφθεί, ούτε στην επερχόμενη (;) αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, αλλά ούτε και σε αυτή των εκπαιδευτικών υπάρχει κάποιος δείκτης για να καταγράψει τη προσφορά και τις θυσίες σου για το δημόσιο σχολείο :-( την προσφορά και τις θυσίες όλων αυτών των λάπτοπς που μέσα από τα βάθη της πυριτιούχου καρδιάς τους πιστεύουν ακράδαντα ότι (α) οι άνθρωποι χρειάζονται την εκπαίδευση για να γίνουν καλύτεροι οι ίδιοι και η κοινωνία και ότι (β) η εκπαίδευση μπορεί και πρέπει να είναι κτήμα όλων των ανθρώπων, no matter what...

Έχε γειά!!!



Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2021

Podcast: Becoming Wize


Πότε γινόμαστε (αν ποτέ...) τελικά σοφοί;

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει το απόσπασμα από την ομιλία "What Wisdom Can We Gain From Nature?" (από το 09:48) που παρουσιάζει τη βαθύτερη σημασία της λέξης Ubuntu καθώς και την αξία και τη σημασία της της μοιρασιάς, της αλληλεγύης και της αλληλουποστήριξης...

Το Podcast είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.npr.org/programs/ted-radio-hour/481290551/becoming-wise



Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2021

Πώς μπορούμε να συνεισφέρουμε σε ανοιχτά και ελεύθερα projects


The ultimate back to school guide to open source for teachers

Το παραπάνω άρθρο που είναι διαθέσιμο ΕΔΩ παρουσιάζει μεταξύ άλλων 

  • τις βασικές αρχές της ανοιχτότητας (διαφάνεια, συνεργασία, κοινότητα, αξιοκρατία, απελευθερώστε νωρίς και συχνά)
  • ανοιχτές τεχνολογίες για τη σχολική τάξη
  • βιβλία και δραστηριότητες για να εμπνεύσετε μαθητές και γονείς
και κλείνει μα ένα εξαιρετικό κείμενο που μιλάει για τους λόγους που μπορεί να κινητοποιήσουν κάποιου για να εμπλακεί με το ανοιχτό/ελεύθερο λογισμικό

How to Contribute to Open Source

Want to contribute to open source? A guide to making open source contributions, for first-timers and for veterans. Διαθέσιμο ΕΔΩ

How to Contribute to Open Source Projects – A Beginner's Guide

Διαθέσιμο ΕΔΩ





Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2021

Εργασία (επαναληπτική/διαγνωστική) για τους μαθητές της Α Γυμνασίου


Εργασία (επαναληπτική/διαγνωστική) για το μάθημα της Πληροφορικής (Α Γυμνασίου)

Προετοιμάστε μία παρουσίαση με θέμα "Πως πέρασα το Καλοκαίρι"

Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε
  • το λογισμικό παρουσιάσεων Libre Office Impress (εγκατεστημένο στον Υπολογιστή σας). Το περιβάλλον του Libre Office Impress είναι παρόμοιο με του MS Power Point 
  • το λογισμικό πλοήγησης στο διαδίκτυο Mozilla Firefox ή Google Chrome 
Ακολουθήστε με προσοχή τις αναλυτικές οδηγίες που θα βρείτε ΕΔΏ

Πάρτε μία ιδέα για το πώς πέρασα εγώ το δικό μου Καλοκαίρι ΕΔΩ σε pdf και ΕΔΩ σε pptx

Αφού ολοκληρώσετε την παρουσίαση σας θα πρέπει να την υποβάλλετε στο eclass του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ΕΔΩ


Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021

Podcast: Rethinking School


Rethinking School

For most of modern history, humans have placed smaller humans in institutions called schools. But what parts of this model still work? And what must change? This hour, TED speakers rethink education.

https://www.npr.org/programs/ted-radio-hour/535044918/rethinking-school



0 - microbit: Τι είναι


Το BBC micro:bit είναι μια υπολογιστική συσκευή τσέπης :-) 

Το μέγεθος του είναι μικρότερο απο το μέγεθος μιας πιστωτικής κάρτας, μόλις 4 x 5 εκατοστά και μοιάζει έτσι...

Παρά το μικρό του μέγεθος το microbit περιέχει 

  • επεξεργαστή, 
  • κύρια μνήμη, 
  • οθόνη 25 led, 
  • δύο κουμπιά ελέγχου, 
  • επιταχυνσιόμετρο, 
  • μετρητή θερμοκρασίας, 
  • αισθητήρα φωτός, 
  • πιξύδα,
  • πομπό ραδιοσημάτων, pins 
  • διασύνδεσης με άλλες συσκευές, 
  • δυνατότητα σύνδεσης με υπολογιστή μέσω θύρας USB
  • ηχείο και μικρόφωνο (έκδοση 2.0)

Το micro:bit υποστηρίζεται από μία πολύ ενεργή/δραστήρια κοινότητα η οποία έχει δημιουργήσει και συνεχίζει να εξελίσσει εξαιρετικής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό. Περισσότερα στο https://microbit.org/ 

Στο σχήμα που ακολουθεί μπορείτε να δείτε αναλυτικά το υλικό του BBC micto:bit



Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2021

Collage Καλοκαιρινών αναμνήσεων :-)


Θα δημιουργήσουμε ένα collage Καλοκαιρικών αναμνήσεων με φωτογραφίες από τα μέρη που επισκεφτήκαμε και τα πράγματα που κάναμε κατά τη διάρκεια του Καλοκαιριού που πέρασε. 

Για το σκοπό αυτό θα χρησιμοιποιήσουμε την εφαρμογή Photocollage που είναι διαθέσιμη ΕΔΩ.

Για να δημιουργήσετε το Collage σας ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

  1. Συνδεθείτε στην εφαρμογή (https://www.photocollage.com/)
  2. Αναζητείστε στο διαδίκτυο φωτογραφίες από τα μέρη που επισκευθήκατε και από δραστηριότητες που κάνατε κατά τη διάρκεια του Καλοκαιριού και "κατεβάστε" τις στον φάκελο "Εικόνες" του λογαριασμού σας.
  3. Μεταφέρετε στην εφαρμογή AutoCollage τις φωτογραφίες σας από τον φάκελο στον οποίο είναι αποθηκευμένες (πιάσε-σύρε-και-άφησε...). Εναλλακτικά μπορείτε να μεταφέρετε περισσότερες φωτογραφίες από μία από το κουμπί Add Images
  4. Αλλάξτε το μέγεθος και τον προσανατολισμό των φωτογραφιών του Collage σας
  5. Αλλάξτε το φόντο του Collage σας (Menu > Collage > Set Background)
  6. Αποθηκεύστε το Collage σας (Menu > File > Save As PNG)

Μπορείτε επίσης να προσθέσετε αυτοκόλλητα (Stickers) η εικονίδια συναισθημάτων (emojis) από το μενού της εφαρμογής.

Αφού ολοκληρώστε το κολάζ σας μη ξεχάσετε να το αποθηκεύσετε στον υπολογιστή σας επιλέγοντας από το μενού "Save As Image"...

Όταν ολοκληρώσετε το Collage σας μπορείτε να μου το στείλετε στη διεύθυνση fkoutsakas παπάκι gmail τελεία com

Δείτε το δικό μου Καλοκαιρινό Collage :-)



Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021

Πληροφορική Β Γυμνασίου: Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό


Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό

Μελετήστε από το σχολικό βιβλίο την Ενότητα Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό (σελ. 176)

Στο κεφάλαιο αυτό θα απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα:
  • Τι είναι πρόβλημα;
  • Πώς μπορούμε να περιγράψουμε με σαφήνεια τη λύση ενός προβλήματος;
  • Σε ποια γλώσσα «καταλαβαίνει» ο υπολογιστής τις εντολές που του δίνουμε;




Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021

Πληροφορική Β Γυμνασίου: Πρόγραμμα Σπουδών, Σχολικό βιβλίο και Διδακτικές οδηγίες 2021-22


Το μάθημα διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα στο εργαστήριο πληροφορικής

Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος ΕΔΏ

Σχολικό Βιβλίο ΕΔΏ

Πρόγραμμα Σπουδών (ενδεικτικό) θα διδαχθεί αξιοποιώντας εφαρμογές υπολογιστικού νέφους

  1. Προγραμματίζω υπολογιστικές συσκευές και ρομποτικά συστήματα
    • Προγραμματισμός με τον μικρο-ελεγκτή BBC:microbit
  2. Η Πληροφορική στο σύγχρονο κόσμο: βασικές έννοιες 
    • Το εσωτερικό του υπολογιστή, Επεξεργαστής, Κύρια μνήμη, Μητρική πλακέτα, Θύρες επέκτασης, Ψηφιακή αναπαράσταση, δεδομένων, Δυαδικό ψηφίο, Μονάδες μέτρησης πληροφορίας κ.τ.λ
  3. Δημιουργώ και εκφράζομαι με πολυμέσα και παρουσιάσεις
    • επεξεργασία εικόνας, animated gifs, ήχου και βίντεο
  4. Η Πληροφορική στο σύγχρονο κόσμο: βασικές έννοιες 
    • Δίκτυο, Τοπικό δίκτυο, Μητροπολιτικό Δίκτυο, Δίκτυο ευρείας περιοχής, Διαδίκτυο, Συσκευές δικτύου
  5. Λύνω προβλήματα με Υπολογιστικά Φύλλα


Εφαρμογές Πληροφορικής - Α Γενικού Λυκείου, 2021-22


Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος ΕΔΏ

Σχολικό Βιβλίο ΕΔΏ

Πρόγραμμα Σπουδών (ενδεικτικό)

  1. Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα, Δημιουργία Εφαμογών
    • Προγραμματισμός εφαρμογών για φορητές συσκευές με ΜΙΤ AppInventor (16 ώρες)
      • 5 ατομικές εργασίες
      • 1 ομαδική εργασία
    • Προγραμματισμός με BBC:microbit (4 ώρες)
  2. Επικοινωνία και Διαδίκτυο (18 ώρες)
    • Web 2.0 και Υπηρεσίες Διαδικτύου
    • Δημιουργία Ιστοσελίδων, HTML και CSS
  3. Συνεργασία και Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (16 ώρες)
    • Εφαρμογές Νέφους
    • Κοινωνικά Δίκτυα
    • Θέματα Ασφάλειας και Προστασίας στο Διαδίκτυο
    • Πνευματικά Δικαιώματα και Πειρατεία Λογισμικού στο Διαδίκτυο
    • Ιδιωτικότητα και Προσωπικά Δεδομένα στο Διαδίκτυο



Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2021

Παιχνίδια Γνωριμίας (για την πρώτη φορά στην τάξη) ;-)


Ας γνωριστούμε παίζοντας :-)

Μπαίνουμε ξανά στις τάξεις και γνωριζόμαστε παίζοντας :-)

Από τα παρακάτω παιχνίδια γνωριμίας αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι το "δύο αλήθειες και ένα ψέμα". Για να γίνει κατανοητό από τους μαθητές ξεκινάω με εμένα, δίνοντας ένα παράδειγμα...

Καλή αρχή λοιπόν :-) 

Ακολουθούν λοιπόν μερικές ιδέες για παιχνίδια γνωριμίας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη (αντιγραφή από http://aggeloskosmas-edu.blogspot.com/2013/05/blog-post_1464.html)

Συμφωνώ - Διαφωνώ

Στόχος: Να χρησιμεύσει ως μια πρώτη προσέγγιση των μελών για το «σπάσιμο του πάγου».

Διαδικασία: Ο διαμεσολαβητής της ομάδας έχει γράψει τις λέξεις – κατηγορίες «ΣΥΜΦΩΝΩ», «ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕΡΙΚΩΣ», «ΔΙΑΦΩΝΩ» σε ταμπέλες και τις κρεμάει στους τοίχους της αίθουσας. Παράλληλα κάνει μια δήλωση όπως: «Η εκπαίδευση μπορεί να αλλάξει τον κόσμο».

Καθένας από τους επιμορφωνόμενους μετακινείται προς την ταμπέλα που του ταιριάζει η άποψη και στη συνέχεια κάθε ομάδα, απo αυτές που δημιουργούνται, συζητάει και παρουσιάζει τους λόγους που την οδήγησαν σ’ αυτή τη θέση.

Παιχνίδι Ονομάτων

Στόχος: Να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλο να μάθουμε τα ονόματα των μελών της ομάδας.

Διαδικασία: Οι εκπαιδευόμενοι κάθονται σε κύκλο. Ο πρώτος ξεκινά λέγοντας το όνομά του. Ο δεύτερος επαναλαμβάνει το όνομα του πρώτου και στη συνέχεια λέει το δικό του. Ο τρίτος επαναλαμβάνει τα ονόματα του πρώτου και του δεύτερου ατόμου και στη συνέχεια λέει το δικό του. Η διαδικασία συνεχίζεται με αυτόν τον τρόπο. Ο τελευταίος στον κύκλο επαναλαμβάνει τα ονόματα όλων των ατόμων της ομάδας.

Βρες κοινά στοιχεία

Στόχος: Να χρησιμεύσει ως μια ενέργεια προσέγγισης των μελών μεταξύ τους.

Διαδικασία: Δίνεται σε καθένα μια λίστα με πέντε ερωτήσεις, με τις οποίες πρέπει να βρει κάτι κοινό με τους γύρω του. Για παράδειγμα:

· «Βρες κάποιον που σπούδασε στην ίδια πόλη με σένα»

· «Βρες κάποιον που έχει ίδιο υπολογιστή με το δικό σου»

· «Βρες κάποιον που έχει οικολογικές ανησυχίες και ασχολείται με την περιβαλλοντική εκπαίδευση»

· «Βρες κάποιον που είναι κολλημένος με το Linux και το ΕΛ/ΛΑΚ»

· «Βρες κάποιον που τον ενδιαφέρει πολύ το αντικείμενο που διδάσκεται».

Όποιος βρει τους περισσότερους με κοινά στοιχεία τα παρουσιάζει και κερδίζει.

Τρία σημαντικά γεγονότα- σταθμοί

Στόχος: Αναγνώριση ταυτότητας. Ανακοίνωση στην ολομέλεια των στοιχείων που θέλει να προβάλει καθένας για τον εαυτό του.

Διαδικασία: Σχηματίζονται ομάδες τριών ατόμων και καθένας με τη σειρά του αναφέρει στα άλλα δυο άτομα τρία σημαντικά γεγονότα, που θεωρεί σταθμούς στην επαγγελματική ή την προσωπική του ζωή και θα ήθελε να γνωρίζουν οι άλλοι για αυτόν/αυτήν. Στη συνέχεια ένας-ένας από την τριμελή ομάδα παρουσιάζει τον άλλο κυκλικά, στο σύνολο των εκπαιδευόμενων. Η παρουσίαση γίνεται περιληπτικά με λίγες προτάσεις, χωρίς παρέμβαση του αναφερόμενου.

Παροιμίες, ρητά που σε εκφράζουν

Στόχος: Να πραγματοποιηθεί βαθύτερη γνωριμία και να ενθαρρυνθεί η αλληλεπίδραση μέσα στην ομάδα.

Διαδικασία: Ενώ ο διαμεσολαβητής της ομάδας μοιράζει τα χαρτιά και τα μολύβια, ζητιέται από τους συμμετέχοντες να σκεφτούν την προσωπική τους ή την επαγγελματική ζωή. Στη συνέχεια κάθε μέλος της ομάδας καταγράφει δυο γνωστά ρητά, παροιμίες ή λίγες γραμμές ποίησης, που φαίνονται κατάλληλες για την περιγραφή της προσωπικής του ζωής ή της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Για παράδειγμα ο στίχος: «Αξίζει φίλε να υπάρχεις για ένα όνειρο, κι ας είναι η φωτιά του να σε κάψει » (P. Neruda), μπορεί να περιγράψει ένα συμμετέχοντα, ο οποίος είναι οραματιστής, ενώ το «Μη κάνεις στους άλλους ότι θα δε θα ήθελες να σου κάνουν» μπορεί να αντανακλά την προσωπική φιλοσοφία ενός άλλου μέλους της ομάδας. Ακολουθεί ανάγνωση-παρουσίαση των γραπτών και συζήτηση ανάλογα με το διαθέσιμο χρόνο.

Παιχνίδι με μπαλάκι

Στόχος: Να διευκολυνθεί η επικοινωνία μέσα στην ομάδα και να αρχίσει η γνωριμία

Διαδικασία: Οι εκπαιδευόμενοι είναι καθισμένοι σε κύκλο. Ο πρώτος πετά το μπαλάκι στον απέναντι λέγοντας το δικό του όνομα. Αυτός που το πιάνει το πετά σε κάποιον άλλο απέναντί του λέγοντας το δικό του όνομα. Συνεχίζουν έτσι και αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος επαναλαμβάνουν για δεύτερη φορά την διαδικασία, μόνο που πρέπει να θυμούνται τα ονόματα των απέναντι και να λένε σε ποιον πετούν το μπαλάκι.

Αλήθεια ή ψέμα

Στόχος: Να προκαλέσει ενδιαφέρον για καλύτερη γνωριμία, και να χρησιμεύσει ως μια εξοικείωση.

Διαδικασία: Ο κάθε συμμετέχων αναφέρει τρία στοιχεία για τον εαυτό του, δυο αλήθειες και ένα ψέμα. Οι υπόλοιποι πρέπει να μαντέψουν το ψέμα, κάνοντας καθένας δυο διευκρινιστικές ερωτήσεις.

Μάντεψε ποιος είναι

Στόχος: Να χρησιμεύσει ως γνωριμία μέσω των προτιμήσεων καθενός.

Διαδικασία: Καθένας απαντά γραπτώς σε ερωτήσεις που παίρνει σε χαρτί, όπως για παράδειγμα «Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό, χόμπι, χρώμα και τηλεοπτικό θέαμα;». Υπογράφει με το όνομά του χωρίς να τα δει κανείς άλλος. Στη συνέχεια ο διαμεσολαβητής διαβάζει τις απαντήσεις σε όλη την ομάδα και τα μέλη προσπαθούν να μαντέψουν σε ποιόν ανήκουν οι απαντήσεις. Όποιος συγκεντρώσει τις περισσότερες επιτυχίες κερδίζει.

Αυτοοργάνωση ομάδας με κάποιο κριτήριο

Στόχος: Να αναγνωριστούν κοινά χαρακτηριστικά και να δημιουργηθεί θετικό κλίμα.

Διαδικασία: Οι εκπαιδευόμενοι χωρίζονται τυχαία σε ομάδες των 4 ή 5 μελών. Ο διαμεσολαβητής δίνει απλές οδηγίες του τύπου «οργανωθείτε σε 30 δευτερόλεπτα σύμφωνα με ένα κριτήριο που θα επιλέξετε». Δεν κάνει περαιτέρω διασαφήνιση των οδηγιών, ακόμη και αν ζητηθεί. Στο τέλος των 30 δευτερόλεπτων ο διαμεσολαβητής ζητά από κάθε ομάδα να εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο οργανώθηκε (σύμφωνα με το ύψος, το μέγεθος παπουτσιού, την ηλικία, τον αριθμό τηλεφώνου, κλπ.). Η επόμενη εργασία αφορά στην οργάνωση της ομάδας με δύο τρόπους εξηγώντας κάθε φορά τους τρόπους με τους οποίους επέλεξαν να οργανώσουν την ομάδα τους.

Αδέλφια

Στόχος: Να χρησιμεύσει ως εξοικείωση και προσέγγιση μέσω κοινών εμπειριών.

Διαδικασία: Με την έναρξη ο διαμεσολαβητής ζητά από την ομάδα να χωριστεί στις τέσσερις γωνιές του δωματίου σύμφωνα με τα παρακάτω κριτήρια: Αν καθένας ήταν:

1. το μεγαλύτερο παιδί στην οικογένεια

2. ο μικρότερος στην οικογένεια

3. μεσαίο παιδί

4. ένα μόνο παιδί στην οικογένεια.

Καθώς οι συμμετέχοντες αναζητούν τις αντίστοιχες ομάδες, τους ζητιέται να θυμηθούν τι τους άρεσε ή δεν τους άρεσε σχετικά. Για παράδειγμα, το μεγαλύτερο παιδί ίσως είχε τη φροντίδα των μικρότερων ή ο μικρότερος μπορεί να φορούσε τα μεταχειρισμένα ρούχα των μεγαλύτερων. Εκ των υστέρων, θα προτιμούσε μια διαφορετική θέση;

Κάθε ομάδα έχει λίγα λεπτά για να συζητήσει αυτά και άλλα ερωτήματα. Μετά ένα μέλος-εκπρόσωπος θα μιλήσει από κάθε ομάδα και θα μεταφέρει τις κοινές απόψεις.

Σπασμένο τηλέφωνο

Στόχος: Να χρησιμεύσει ως μια εξοικείωση των μελών της ομάδας.

Διαδικασία: Σπασμένο τηλέφωνο με μια πρόταση που μεταφέρει μυστικά ο ένας στο αυτί του διπλανού του, όπως μια άποψη για το μάθημα ή σεμινάριο που αρχίζει.