Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014
Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014
Προγραμματισμός Εργαστηριακών Ασκήσεων των μαθημάτων που πραγματοποιούνται στα εργαστήρια του Τομέα Πληροφορικής του ΕΚ Πολυγύρου
Σεπτεμβρίου 17, 2014 Philippos Koutsakas
Στην αρχή κάθε σχολικού έτους προβλέπεται η κατάρτιση του προγράμματος των εργαστηριακών ασκήσεων για τα εργαστηριακά μαθήματα της κάθε ειδικότητας.
Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014
Παλιά βιβλία για το νέο ΕΠΑΛ (=νΕΠΑΛ)
Σεπτεμβρίου 16, 2014 Philippos Koutsakas
τα νέα μαθήματα (που ομολογουμένως έχουν πολύ εύηχα και σύγχρονα ονόματα) θα διδάσκονται με τα ίδια βιβλία που χρησιμοποιούσαμε τα τελευταία 10 (τουλάχιστον) χρόνια
Και για όσους δεν πιστεύουν ακόμη στα μάτια τους το έγγραφο είναι εδώ.
Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2014
Εφαρμογές Πληροφορικής Α' ΕΠΑΛ 2014-15: Που είχαμε μείνει;
Σεπτεμβρίου 09, 2014 Philippos Koutsakas
- τι στο καλό είναι (θεωρητικό, εργαστηριακό, μεικτό, προσανατολισμού, κλπ)
- από πόσους διδάσκεται (από έναν, από δύο, από τρεις, από χίλιους-δέκα-τρεις, κλπ)
- σε ποιόν χώρο (στην αίθουσα θεωρίας, στο εργαστήριο, στο γήπεδο μπάσκετ, κλπ)
- Τον Ιούνιο στάλθηκε στα σχολεία το βιβλίο «Αυτοματισμός Γραφείου» για το μάθημα «Εφαρμογές Πληροφορικής».
- Στις 10 Σεπτεμβρίου ανακοινώνονται με υπουργική απόφαση οι αναθέσεις για (κάποιο) μάθημα «Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών» χωρίς να προσδιορίζεται το περιεχόμενό του.
- Στις 17 Σεπτεμβρίου στο ΦΕΚ του νόμου για το Λύκειο το μάθημα μετονομάζεται σε «Εφαρμογές Πληροφορικής» και ως νέο μάθημα κανείς από αυτούς που καλείται να το διδάξει δεν ξέρει τι ύλη θα έπρεπε να διδάσκει από την αρχή της χρονιάς.
- Στις 15 Οκτωβρίου σε εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας που καθορίζει την αντιστοιχία μαθημάτων – διδακτικών εγχειριδίων ανακοινώνεται ότι στο μάθημα «Εφαρμογές Πληροφορικής» αντιστοιχεί το βιβλίο «Εφαρμογές Πληροφορικής-Υπολογιστών» του Γενικού Λυκείου, επιβεβαιώνοντας τις ανεπίσημες αλλά έγκυρες πληροφορίες ότι το περιεχόμενο του μαθήματος έχει αλλάξει.
Το Υπουργείο απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα είπε εν ολίγοις ότι:
ΥΓ: Εννοείται ότι πρέπει να διεκδικήσουμε ουσιαστική λύση για το πρόβλημα και ότι η παραπάνω τακτική είναι προσωρινή "λύση"...
Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2014
Αναθέσεις Μαθημάτων ΕΠΑΛ για ΠΕ19-20 (Νομοθεσία)
Σεπτεμβρίου 08, 2014 Philippos Koutsakas
Αναθέσεις Α' τάξη ΕΠΑ.Λ. για τις Ομάδες Προσανατολισμού.
Υπουργική Απόφαση 67791/Γ2/05-05-2014Τροποποίηση της με αρ. πρωτ. 126567/Γ2/10-09-2013 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 2344 Β ́) “Τροποποίηση και συμπλήρωση της με αρ. πρωτ. 118842/Γ2/17-09-2008 υπουργικής απόφασης
Οι αναθέσεις των μαθημάτων για ΠΕ19-20 για την Α ΕΠΑΛ
- Πρώτη Ανάθεση για το μάθημα "Εφαρμογές Πληροφορικής" της Α' ΕΠΑΛ για όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού, για ΠΕ19-20
Επίσης καταγράφω λόγω ιδιαίτερου ενδιαφέροντος την (μετά βδελυγμίας) εξαίρεση των ΠΕ19-20 από την ανάθεση του μαθήματος του ΣΕΠ.
- Πρώτη ανάθεση για το μάθημα "Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός" της Α' ΕΠΑΛ, όλοι οι εκπαιδευτικοί ΠΕ, με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ19 & ΠΕ20, που διδάσκουν μαθήματα ειδικοτήτων ως Α ́ ανάθεση στην κάθε ομάδα προσανατολισμού η οποία συμπεριλαμβάνει τους τομείς και τις ειδικότητες όλων των τάξεων.
Αναθέσεις Β', Γ' τάξη ΕΠΑ.Λ. για τα μαθήματα του Τομέα Πληροφορικής
Υπουργική Απόφαση 137841/Γ2/02-09-2014 (δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2432 Β΄ / 12-09-2014 )Αναθέσεις μαθημάτων ανά Ειδικότητα Τομέα Ομάδας Προσανατολισμού των Β΄ και Γ΄ τάξεων Ημερησίων ΕΠΑ.Λ. και των Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεων Εσπερινών ΕΠΑ.Λ.
Οι αναθέσεις των μαθημάτων για ΠΕ19-20 για τις Β, Γ, ΕΠΑ.Λ.
- Πρώτη ανάθεση σε μαθήματα του Τομέα Πληροφορικής για ΠΕ19-20
- Δεύτερη ανάθεση σε μαθήματα του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού για ΠΕ19-20
- Ειδικότητα: Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων
- Μάθημα: Εισαγωγή στις επικοινωνίες και στα υπολογιστικά συστήματα (Β΄ Τάξη)
- Μάθημα: Δίκτυα υπολογιστικών συστημάτων (Γ΄ Τάξη)
- Ειδικότητα: Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών
- Μάθημα: Εισαγωγή στα Δίκτυα και τις Επικοινωνίες (Β΄Τάξη)
Αναθέσεις Β', Γ' τάξη ΕΠΑ.Λ. για τα μαθήματα γενικής παιδείας.
- Πρώτη Ανάθεση για το μάθημα: Εισαγωγή στις αρχές τις Επιστήμης των ΗΥ της Β τάξης του ΕΠΑ.Λ.
Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014
Αντιστοιχίες Τομέων, Ειδικοτήτων και Ομάδων Προσανατολισμού ΕΠΑΛ του Ν.3475/2006 με τον Ν.4186/2013
Σεπτεμβρίου 02, 2014 Philippos Koutsakas
Η βασική ιδέα συνοψίζεται ως εξής:
Αντιστοιχίες Τομέων και Ειδικοτήτων του Ν.3475/2006 και του Ν.4186/2013
Καθορισμός αντιστοιχιών των κύκλων, τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ. του Ν.3475/2006 (Α 146) με τις ομάδες προσανατολισμού, τους τομείς και τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. του Ν. 4186/2013 (Α ́193)»
Δευτέρα 28 Ιουλίου 2014
Η κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας υιοθετεί το ανοιχτό πρότυπο ODF για τα δημόσια έγραφα
Ιουλίου 28, 2014 Philippos Koutsakas
Από την κίνηση αυτή εκτιμάται ότι θα περικόψει 1,2 δις GBP (κάπου 1,52 δις €) από τους εκεί φορολογούμενους.
Η ανακοίνωση μεταξύ άλλων αναφέρει:
"Compliance with any of the existing versions of OOXML, the competing document format championed by Microsoft, is neither required nor relevant.
Άραγε τι θα κάνουν οι άλλες χώρες τις Ε.Ε; Εμείς;
Οι σχολικές τάξεις της Γενεύης μεταπηδούν στο Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα
Ιουλίου 28, 2014 Philippos Koutsakas
Submitted by Gijs Hillenius on July 20, 2014
All primary and secondary public schools in the Swiss Canton of Geneva are switching to using Ubuntu GNU/Linux for the PCs used by teachers and students. The switch has been completed by all of the 170 primary public schools, and the migration of the canton's 20 secondary schools is planned for the next school year. Ubuntu GNU/Linux offers powerful services to the teachers, is easier to maintain, faster, safer and more stable than the decade-old proprietary operating system it is replacing, the canton's school IT department concludes, based on several four-year long pilots.
Making it easier to service the canton's schools' PC needs was one the main reasons for 'Service écoles-médias' (SEM), part of Geneva's IT department, to switch the schools to Ubuntu, as the proprietary system is no longer being maintained. Secondly, it is easier for PC users to switch to this system than to move to a recent version of the proprietary operating system, explains Cyril Roiron, who heads the Open Standards and Free Software project at theGeneva State Department for Education (Département de l'Instruction Publique, de la Culture et du Sport).
All of Geneva's primary schools, for school children aged 4 to 12, have one PC in a classroom that can be used by teachers and students to access the Internet, send emails, play educational games and run other educational applications. The provided configuration proposes 3 different sessions, based on the target group: one for the 'administrative' work of the teacher, and one for each of the two children's age groups.
Some secondary schools, for students aged 12 to 15, already have one or two PC labs and currently use a mix of PCs running Ubuntu and two different brands of proprietary operating systems. "Where possible, we'll be phasing out the proprietary systems. For now, one language teaching tool will only work on a proprietary operating system, so we will not be able to get rid of them all."
SEM is focussing entirely on the PCs that are used for teaching. It has been preparing the switch to GNU/Linux foryears. During this time, it has created inventories of PC hardware and the various computer network facility capacities. It has searched for and tested alternatives for all the applications used. The department is making available a detailed http://petit-bazar.unige.ch/guide-utilisation-ubuntu.pdf manual. They also organise teacher trainings, host an online forum for teachers, and are available for teachers to drop by with questions on Wednesday afternoon.
Easier to use
Roiron contacted all schools to offer training and assistance. He visited all of primary schools, often by bike, and met with teachers to discuss their PC needs and taking away their fears and doubts.
Change management
Among the teachers themselves, the biggest resistance is to the change from a proprietary text editor to the LibreOffice text editor. This is highlighting a lot of interoperability issues with documents stored in a mix of proprietary electronic formats, Roiron says. "We recommend that teachers install LibreOffice at home, or if that is not an option, to create PDFs for those documents they need to print at school. But that move is not exactly popular, even though training and support is available."
"Teachers in the secondary schools are required to give an introduction into free software, says Roiron. "However, many teachers don't have the time to increase their knowledge. It would make sense if more teachers were aware of the freedoms that come with free and open source software."
Geneva's primary schools has 32,501 students in the 2012/2013 school year, and another 13,048 students in the compulsory stage of its secondary school cycle.
As in many large ICT projects, Roiron says, switching the Geneva Canton's secondary schools to Ubuntu GNU/Linux experienced a few hiccups. A few teachers lost data during the switch because they did not follow the back-up instructions and copied 'shortcuts to data', instead of the data itself. Some teachers were very keen to use cloud services to manage files, and the Service écoles-médias team wrestled with a wide variety of printers and other PC peripherals. For some the drivers were not fully translated into French, and others limited the available options on printers. "We had many questions on the availability of fonts, and how to scan photos and illustrations."
More information:
Announcement on the use of free software in primary schools (in French)
Initial deployment plan of the Geneva State Department for Education
Video tutorials (in French)
Τρίτη 15 Ιουλίου 2014
Μπροστά στο νέο σχολείο...
Ιουλίου 15, 2014 Philippos Koutsakas
…Η ζωή αλλάζει δίχως να κοιτάζει
τη δική σου μελαγχολία
κι έρχεται η στιγμή για ν’ αποφασίσεις
με ποιους θα πας και ποιους θ’ αφήσεις»
Διονύσης Σαββόπουλος
Η λήξη της φετινής χρονιάς στα δημοτικά σχολεία ήταν συμμορφωμένη με την εμπέδωση μιας νέας καθημερινότητας. Οι ασκήσεις ομαδικής «αυτοαξιολόγησης», που επιβλήθηκαν στα πληρώματα των σχολικών μονάδων, και η διεκπεραίωσή τους από την πλειοψηφία, που αρνήθηκε να πραγματοποιήσει στάσεις εργασίας κρατώντας γραμμή άμυνας, πιστοποίησαν και το τέλος του παλιού σχολείου. Αυτού που άρχιζε με γοργό ρυθμό να αλλάζει από το 2006 μέσω της χρήσης των νέων εγχειριδίων, της εφαρμογής των ΔΕΕΠΣ και ΑΠΣ, μέσω σεμιναρίων διάχυτων από νεολογισμούς, μέσω θεσμικών αλλαγών που απέδιδαν στους διευθυντές επιτελικό ρόλο στην αξιολόγηση, μέσω της διάλυσης του σχολείου με προσωπικό μιας χρήσης, μέσω ενός σχεδίου που βρήκε το «παλιό» σχολείο με τις «πόρτες ανοιχτές». Και μπήκε.
Από το 2006 αξιοποιήθηκαν συμπεριφορές που διαδέχτηκαν την αντίληψη των μεταρρυθμίσεων Αρσένη και βρίσκονταν στο όριο εμπλουτισμού του επαγγελματικού φακέλου. Πληθώρα κόσμου της εκπαίδευσης, διαισθανόμενη τις αλλαγές, επιδόθηκε στη «εξομοίωση», στα μεταπτυχιακά, στα διδακτορικά, για λόγους που αφορούσαν σε μια καλύτερη θέση.
Από την εποχή της ύστερης μεταπολίτευσης και του «εκσυγχρονισμού» ξεκίνησε δειλά να αλλάζει το παλιό σχολείο στην οργάνωση, στη μορφή και στο περιεχόμενό του. Η «κοινωνία της γνώσης» όφειλε να ανταποκριθεί στις παγκόσμιες προκλήσεις και αλλαγές. Γι’ αυτό έπρεπε το σχολείο να ξεπεράσει τον «αναχρονιστικό» φορμαλισμό και να απολαύσει τη χαρά των «πληροφοριών». Μέσω «ομάδων εργασίας» σε «διαθεματικές» δραστηριότητες στην «ευέλικτη ζώνη», αποκτώντας «δεξιότητες», το μάθημα γίνεται «παιχνίδι». Έπρεπε ο δάσκαλος να γίνει εμψυχωτής των παιδιών στην προσπάθειά τους να «μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν». Έπρεπε κάθε δράση που ξέφευγε από το πρόγραμμα να καταγράφεται ως project και να ίσως να βρίσκει χορηγό. Έπρεπε να αποκεντρωθούν οι οικονομικές λειτουργίες του σχολείου και, γιατί όχι, και οι εκπαιδευτικές.
Όσα αποτέλεσαν ιερά κείμενα της ευρωπαϊκής Λευκής Βίβλου ξεκίνησαν να γίνονται καραμέλα στο στόμα των σχολικών συμβούλων, που προσπαθούσαν να αρθρώσουν άγνωστες λέξεις όπως «κονστρουκτιβισμός» σε ακροατήρια με χεράκια που υψωνόντουσαν για «απορίες», με κάπως ψυλλιασμένους από τα πληρώματα που ανακοίνωναν εμφατικά τις «καινοτομίες» τους, με τους συνδικαλιστές που έφταναν μέχρι στο «η παιδεία είναι η πιο σημαντική επένδυση».
Χαριτωμένες συνάξεις που διοργάνωναν κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών που εντρυφούσαν στη «διαπολιτισμική και πολυπολιτισμική» εκπαίδευση, αγκαλιά με laptop και power point με τη φιγούρα του Αρμπέν για το pet shop της παγκοσμιοποιημένης εκπαίδευσης. Μούτσοι που έγιναν καπεταναίοι και επιδείκνυαν με ύφος χιλίων Μοντεσόρι τις ανακαλύψεις… αρχών του προηγούμενου αιώνα, τις οποίες επένδυαν με νεολογισμούς περί «σπειροειδούς μάθησης» και άλλες μετα-λέξεις.
Ένας νέος φορμαλισμός με τις πιο νωθρές υστερίες ενός φιλελεύθερου ελευθεριακού λόγου, μεταμοντέρνος και παλαιάς κοπής, διατυπώθηκε στο χωνευτήρι του παλιού σχολείου, που απέκτησε σαφή χαρακτηριστικά στην καρδιά της μεταπολίτευσης με πληρώματα που είχαν δέσει το γάιδαρό τους, μέσω θέσεων σε «διάφορες» υπηρεσίες, μέσω κομματικών διαύλων στα υπηρεσιακά συμβούλια, με τη διάχυτη συνενοχική «συναδελφικότητα», με τα ιδιαίτερα μαθήματα που πήγαιναν σύννεφο μαζί με τη βιομηχανία φωτοτυπίας, με ένα συνδικάτο που χαϊδεύει τα αυτιά και συνεργάζεται με τις κυβερνήσεις.
Αυτό το σχολείο αποτέλεσε το κέλυφος του νέου σχολείου. Τα προεδρικά διατάγματα που προβλέπουν τις απολύσεις, οι επικείμενες συμπτύξεις τμημάτων και σχολείων, οι διαθεσιμότητες, καθώς και άλλες δεξαμενές απολύσεων, οι «επιορκίες» που εξυφαίνονται τρομοκρατικά, δείχνουν το αέριο που καταλαμβάνει το κενό.
Ως παρασιτική εκδοχή της ελλαδικής μεταπολίτευσης, ο κλαδικός συνδικαλισμός καθιέρωσε μια ήττα 0-2 από τα αποδυτήρια, επενδυμένη με αριστερίστικες ιαχές και δεξιές κορόνες: α) 0-1 διότι ακολούθησε το διάγραμμα της κλαδικής διεκδίκησης με 1264/82 διαχωρισμούς, β) 0-2 διότι το σχολείο αφέθηκε στα χέρια της γραφειοκρατίας και της αγοράς. Έγινε αυτό που δεν έπρεπε να γίνει και δεν πραγματοποιήθηκε αυτό που έπρεπε να συμβεί. Γι’ αυτό και στο γήπεδο πανηγυρίζει η μεταρρύθμιση «που έγινε» απέναντι στην ηττημένη μεταρρύθμιση «που δεν έγινε».
Και οι διαιρέσεις δεν σταματούν εδώ: από τις κατηγοριοποιήσεις μέσα στο ίδιο το εκπαιδευτικό σώμα, από τον κατακερματισμό του σχολείου με αναπληρωτές και στη συνέχεια ΕΣΠΑ ευκαιρίας, μέχρι τη διαχρονική αντιπαλότητα με τους γονείς των μαθητών. Από τη μία, εφαρμόζεται το ευέλικτο σχολείο που παραδίδει μαθήματα αγγλικών στην Α’ δημοτικού, στο πλαίσιο μιας φανερής υποβάθμισης της ελληνικής γλώσσας. Από την άλλη, η κατάσταση στην ελληνική οικογένεια είναι τραγική, διότι δίπλα στην ανεργία που μαστίζει, έχουμε παιδιά που μεγαλώνουν σαν ορφανά μπροστά στις οθόνες, χωρίς βιβλίο, με μυριάδες ασχολίες… Σχολείο και σπίτι βαδίζουν στο άγνωστο, με οδηγό την αποσύνθεση της γνώσης, τη διάλυση της κοινωνικής συνοχής, με την αμάθεια των νέων ανθρώπων ως προσόν για την ευέλικτη αγορά, στο παγκόσμιο σχέδιο καταστροφής κάθε προσκόμματος που εμποδίζει το κέρδος. Το τέλμα αναλύεται στη μετατροπή της εναπομείνασας παιδείας και εκπαίδευσης, σε χώρο ασκήσεων χάρτου για το παρασιτικό, αντιπαραγωγικό και αποικιοποιημένο μοντέλο στη χώρα μας.
Δάσκαλοι και δασκάλες που στηρίζουν και μορφώνουν τα παιδιά, που πορεύονται με τους γονείς, που πορεύονται με αληθινούς συναδέλφους στα μονοπάτια της κιμωλίας και της αυλής, βρίσκονται στο κέντρο συνιστωσών που τραβούν προς την υπονόμευση κάθε δυνατότητας πνευματικής αναγέννησης, προς τη φτωχοκτονία, προς την ανάδειξη πολιτικών που μετατρέπουν τη χώρα σε χώρο.
Ανάμεσα στο συνδικαλισμό και στο ραγιαδισμό/ Ανάμεσα στον «κοσμοπολιτισμό» και στην «εθνικοφροσύνη»/Ανάμεσα στην αποδόμηση της γνώσης και στην στείρα αποθήκευσή της/Ανάμεσα στο project και στην αδιαφορία, έχουμε μπροστά μας την κρίση ως ευκαιρία για να συνθέτουμε το θρυμματισμένο κόσμο μας.
Το συνδικάτο της ζωής ενώνει: ο δάσκαλος, ο ναυτεργάτης, ο αγρότης, ο υπάλληλος, ο άνεργος, η νοσοκόμα, η κομμώτρια, ο μικροεπαγγελματίας, ο συνταξιούχος, που θα απαιτούν τα αυτονόητα. Οι δάσκαλοι είναι αυτοί που θα μιλήσουν για την εκπαίδευση, που θα ενώσουν τις φωνές τους με το γυμνάσιο που υποδέχεται τους μαθητές τους, και, με το λύκειο που βιώνει την υποθήκευση της νεότητας σε «τράπεζες θεμάτων».
Αυτοί είναι που θα παλέψουν με όλους τους κλάδους. Αυτοί είναι που θα παλέψουν διακριτά για απεργίες μέσα στα σχολεία για τη σύνθεση της γνώσης, για τον εκσυγχρονισμό της κλασικής παιδείας, για τον πολιτισμό. Αυτοί είναι που θα παλέψουν να ενωθούν με τους γονείς, πέρα από τη συνδικαλιστική προτροπή, πέρα από τη λειτουργική αξιοποίησή τους στο ρεφενέ των σχολικών δράσεων. Μπροστά μας είναι ένα νήμα που συνδέει τις περιόδους των εκπαιδευτικών αναζητήσεων στις επαναστάσεις του 1821 και του 1940-44, του μεσοπολέμου, της δεκαετίας του ’60, του ’73, της πρώιμης μεταπολίτευσης. Ας το πιάσουμε.
Τρίτη 1 Ιουλίου 2014
Τι στο καλό είναι αυτά τα MOOCs?
Ιουλίου 01, 2014 Philippos Koutsakas
Τι στο καλό είναι αυτά τα MOOCs (Massive, Open, Online, Courses)?
Απαντήσεις δίνει το βίντεο που ακολουθεί (το περιεχόμενο του έχει αποδοθεί σε ελεύθερη μετάφραση ακριβώς από κάτω)Είναι Μαζικά, Ελεύθερα / Ανοιχτά, Διαδικτυακά, Μαθήματα τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν:
- βίντεο
- εικόνες
- κείμενα
- quiz
Με τα MOOCs μπορείς να μάθεις
- οπουδήποτε
- οποτεδήποτε και
- οτιδήποτε
Τα MOOCs δεν είναι απλά ένα δια-δικτυακό μάθημα:
είναι ένας τρόπος να συνδεθείς και να συνεργαστείς με άλλους (μαθητές), όχι μέσα από ανατεθημένες εργασίας, αλλά συμμετέχοντας σε ομάδες συζητήσεων.
Για να παρακολουθήσεις ένα MOOC (συνήθως) δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα και η παρακολούθηση είναι δωρεάν.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι τα MOOCs αλλάζουν το χώρο της εκπαίδευσης. Ας δούμε το γιατί...
Τα Massive Open Online Courses – MOOCs, συνδυάζοντας στοιχεία από τους χώρους της εξ-αποστάσεως, της τεχνολογικά υποστηριζόμενης και της ανοιχτής εκπαίδευσης, αποτελούν ουσιαστικά την εξέλιξη υφιστάμενων παραδειγμάτων παροχής διαδικτυακού εκπαιδευτικού περιεχομένου, εμπλουτίζοντας και εξελίσσοντάς τα ως προς την μαζικότητα, την ελευθερία αλλά και τη δυνατότητα των εκπαιδευόμενων στη παραγωγή γνώσης μέσω της εμπλοκής τους σε «δίκτυα συνδεδεμένης και συνεργατικής γνώσης».
Από το 2008 που πρωτοεμφανίστηκαν στο Πανεπιστήμιο της Manitoba, έχουν προσελκύσει την προσοχή των ΜΜΕ, διεθνώς αναγνωρισμένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ερευνητικών οργανισμών αλλά και σημαντικών επενδυτών. Ως αποτέλεσμα, τα τελευταία χρόνια έχουν προκύψει πολυάριθμες πρωτοβουλίες τόσο σε ερευνητικό όσο και σε επενδυτικό επίπεδο, με την περιοχή να επιδεικνύει μια αξιοσημείωτη δυναμική.
Το ιδιαίτερα περιγραφικό βίντεο που παρατίθεται παρακάτω επιχειρεί μια ιστορική αναδρομή όσον αφορά στα Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα (Massive Open Online courses - MOOCs) και καταφέρνει να παρουσιάσει με ευχάριστο τρόπο όλες τις βασικές πτυχές του χώρου. Το βίντεο είναι μέρος ενός MOOC σχετικά με τα MOOCs (ο ορισμός του αυτοαναφορικού ;-)) το οποίο βρίσκεται στην πλατφόρμα της coursera.
Για δείτε...
Με ποιο τρόπο τα MOOCs εξελίσσουν το ρόλο του εκ-παιδευτικού
Ιουλίου 01, 2014 Philippos Koutsakas
Μερικές "ατάκες" από τη συνέντευξη / τοποθέτηση.
...αφού λοιπόν ο εκπαιδευτικός δε χρειάζεται να σχεδιάσει πλέον για τους μαθητές τη διαδρομή της μάθησης που πρέπει να ακολουθήσουν μέσα από το επιλεγμένο εκπαιδευτικό περιεχόμενο θα αφιερώσει το χρόνο του στη σχεδίαση του learning space (αυτό πως στο καλό μεταφράζεται;).
Ουφ δύσκολη η μετάφραση οπότε τα υπόλοιπα στο βίντεο...
Πέμπτη 26 Ιουνίου 2014
Η προτεινόμενη λίστα ανάγνωσης του OpenSource.com (μιας και οι Καλοκαιρινές διακοπές πλησιάζουν)
Ιουνίου 26, 2014 Philippos Koutsakas
A Linux distribution for science geeks
Ιουνίου 26, 2014 Philippos Koutsakas
If you use open source software tools such as GNU Octave, IPython, gnuplot, and libraries such as SciPy and GNU Scientific library in your work—and you write papers and reports in LaTeX—Fedora Scientific is for you. When you install it, you get these and a number of other applications that you may be using to get your scientific work done. The Fedora Scientific guideaims to help you learn about the included software. It features pointers to resources, so you can learn more about them.
Downloading Fedora Scientific
You can download the current Fedora Scientific release (Fedora 20, at the time of this writing) as an ISO file. Both 32-bit and 64-bit images are available, and each is around 3.4 GB in size. You can also create Live USB media with these images. Just follow these instructions. You can also burn the ISO file to a DVD.
If you are not keen on installing Fedora Scientific before trying it out, it's a good idea to use software such as libvirt or VirtualBox to first test it in a virtual machine.
Customising Fedora Scientific
Since Fedora Scientific is essentially a Fedora Linux distribution with a number of additional applications installed, you can install any additional software using the package manager. For example, if you are not a big fan of the KDE Plasma Desktop, you can install GNOME 3 or any of the other desktop environments.
Discussions, support, and getting involved
If you have a suggestion regarding the spin, have a query, or want to report a problem, please join the Fedora scitech mailing list.
As users, you are most enabled to help shape the spin. At this stage, the best way to contribute is to help complete the user guide.
Why should you care?
The reason you are reading an article on Fedora Scientific during Open Source Week is obvious. Outlined here are the benefits of using Fedora Scientific for scientific work. I encourage you to use Fedora Scientific and help make it better. In the process, you will help push forward the beautiful collaboration between science and open source software.
Τρίτη 17 Ιουνίου 2014
Greece should be protecting coding lessons in schools, not cutting them
Ιουνίου 17, 2014 Philippos Koutsakas
Mina Theofilatou
theguardian.com, Monday 16 June 2014 11.35 BST
Will coding be back on the curriculum when this boy reaches his senior year? Photograph: Sebastien Pirlet / Reuters
Coding is becoming acknowledged as a critical literacy for the 21st century. In Greece, despite a four-year long, devastating financial crisis and a much-criticised government, Greece ranked sixth worldwide in the number of students completing 2013's Hour of Code challenge.
Students in Greece have enjoyed the option of a coding class in their senior year of high school for the past 15 years, which is examined nationally in the technology orientation of the University Placement Exams.
Yet the Greek government, with its new school bill proposals in August 2013, astonished students and teachers by moving to eliminate technology completely from these exams.
In response, university professors and teachers' associations objected in letters and petitions, and hundreds commented on the government's consultation website. This, in the same year marking the launch of the Hour of Code, which engaged as many teachers as possible in introducing students to an hour-long programming activity in class.
Greece has always been a small country lacking technology infrastructure in schools, but teachers and students embraced the Hour of Code initiative with fervour, ranking only behind the US, UK, Canada, Turkey and India on the global leaderboard.
US president Barack Obama may have stressed how important coding is to the economy, but the Greek administration thinks otherwise and since September, coding has had no place in our high-school curriculum.
“The children of today are far from the rural or even typical industrial societies we knew,” wrote Joseph Sifakis, laureate of the 2007 Turing award, in a powerful newspaper opinion piece arguing that the bill promoted digital illiteracy.
“In modern societies we spend 95% of our time using technology products. Education should provide youngsters with the necessary theoretical and practical tools – and skills – to comprehend this technological world and pursue a successful career in its ranks.”
Since then, three hours of computer science have been introduced into the core curriculum, while another item on the government's agenda is the "Digital School" initiative, which the education minister, Constantinos Arvanitopoulos, has said is about “introducing ICT in education, leading to innovation in both teaching and learning".
Computer science teachers, technology-oriented students and their parents remain confused. Did they have to lose their coding classes?
Unemployment is soaring in Greece, as the government tries to satisfy demands from the European commission, IMF and European Central Bank – the "Troika" as they are known – for more austerity measures.
Those who do still have a job are dealing with regular salary cuts, while taxes and prices are still rising. The dwindling nature of the economy is shown by the number of businesses closing every day.
But the Greek government should be protecting education policies that foster economic growth opportunities – not chopping them.
Mina Theofilatou is a computer science teacher and electrical and computing engineer in Kefalonia, Greece
Δευτέρα 16 Ιουνίου 2014
Δομημένος Προγραμματισμός ΕΠΑΛ: Θέματα Λύσεις και Απαντήσεις (Πανελλήνιες 2014)
Ιουνίου 16, 2014 Philippos Koutsakas
Στη συνέχεια παραθέτω τις (βιαστικές ;-)) λύσεις των θεμάτων (συγγνώμη για την κακή ποιότητα της φωτογραφίας, θα ανεβάσω καλύτερη στη αργότερα...).
Εννοείται ότι οι προτεινόμενες λύσεις είναι ενδεικτικές, προφανώς δεν είναι οι μοναδικές και ενδέχεται να περιέχουν λάθη. Παρακαλώ πολύ αν εντοπίσετε λάθη, αλλά και για οποιοδήποτε σχόλιο επικοινωνήστε.
Κυριακή 15 Ιουνίου 2014
Δομημένος Προγραμματισμός: Τι θα πέσει άραγε αύριο στις πανελλαδικές;
Ιουνίου 15, 2014 Philippos Koutsakas
Δυστυχώς (ή ευτυχώς ;-)) δεν έχω τη δυνατότητα να προβλέψω ακριβώς τα θέματα. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να σας δώσω μια καλή στοιχηματική ;-) πρόταση για τα φετινά θέματα βασιζόμενος:
- στη δεξαμενή θεμάτων των προηγούμενων ετών,
- στο τι θα επέλεγα εγώ αν ήμουν στη θέση της επιτροπής
Τα Ν σχολεία μιας πόλης πάνε σε ένα μουσείο. Το μουσείο χρεώνει κλιμακωτά για την επίσκεψη ως εξής:
- 10 ευρώ για τους πρώτους 50 μαθητές
- 8 ευρώ για τους επόμενους 100 μαθητές
- 5 ευρώ για τους υπόλοιπους μαθητές
Η άσκηση δηλαδή απαιτούσε το συνδυασμό της αλγοριθμικής δομής της επανάληψης (while, repeat ή for) με την αλγοριθμική δομή της επιλογής (if ή case).
Η άσκηση αυτή έδινε το 20% των μονάδων.
Τις ασκήσεις αυτή της μορφής που έχουν πέσει τα τελευταία χρόνια μπορείτε να τις βρείτε εδώ.
Σε αυτό το θέμα είναι πιθανό λίγο-πολύ να πέσει οτιδήποτε από οποιοδήποτε κεφάλαιο. Εγώ θα επέλεγα θεωρία από το 7ο κεφάλαιο (interpreterm compiler, είδη προγραμματισμού, κατηγορίες γλωσσών, κλπ).
Το θέμα αυτό θα έδινε το 20% των μονάδων.
- με mod και div
- με συναρτήσεις του κεφ 13 (pred, succ, κλπ)
- με write / writeln και read / readln (τι θα εμφανιστεί στην οθόνη,τι θα καταχωρηστεί στη μνήμη;)
- με αποσπάσματα κώδικα (read, write, :=, while, repeat, for, κλπ) που θα ζητούσα από τους μαθητές να μου πουν τι περιέχει η μνήμη και τι εμφανίζεται στην οθόνη
- ...
Και για αυτούς της επιτροπής που γουστάρουν τα πολυσέλιδα θέματα θα έλεγα ότι μπορούν να βάλουν δύο τέτοια προγραμματάκια ή αν θέλουν να αφήσουν εποχή μπορούν να βάλουν και τρία (υποθέματα).
Ακόμη και αυτά (τα παραπάνω) τα θέματα που είναι σαφώς ευκολότερα από τα θέματα του 2010, 11, 12, 13 μου φαίνονται ένα κλικ πιο δύσκολα από θέματα άλλων τομέων (για δείτε εδώ)
ΥΓ: Τη Δευτέρα θα λύσω και θα αναρτήσω στο blog τις λύσεις των ασκήσεων μετά τις 11:00.
Σάββατο 14 Ιουνίου 2014
Ποσοτική σύγκριση των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων του Τομέα Πληροφορικής με τα θέματα των άλλων τομέων
Ιουνίου 14, 2014 Philippos Koutsakas
Ήδη, εκτός από τα δύο μαθήματα γενικής παιδείας που είναι ίδια για όλες τις ειδικότητες, έχουν εξεταστεί έντεκα μαθήματα ειδικοτήτων.
Ξεφυλλίζοντας τα φετινά θέματα του μαθήματος των Δικτύων (του Τομέα Πληροφορικής) μπήκα στον πειρασμό να τα συγκρίνω με μαθήματα άλλων τομέων. Και επειδή δεν έχω τις γνώσεις ώστε να μπορώ να συγκρίνω σε επίπεδο ποιοτικό είπα να τα συγκρίνω ποσοτικά. Μέτρησα λοιπόν τις σελίδες των θεμάτων και από το παρακάτω πινακάκι προκύπτει ότι (με εξαίρεση το μάθημα Γραφιστικές Εφαρμογές που έχει στην εκφώνηση του αφίσες και συνεπώς είναι εκτός συναγωνισμού) το μάθημα των δικτύων είχε τις μεγαλύτερες εκφωνήσεις και συνεπώς τις απαιτητικότερες απαντήσεις από πλευράς ποσότητας (;).
Μάλιστα μπροστά στα θέματα των Δικτύων τα θέματα άλλων μαθημάτων σου δίνουν την εντύπωση ότι έχει χαλάσει ο εκτυπωτής σου και δεν έχει εκτυπώσει όλες τις σελίδες. Ρίξτε μια ματιά στις Εγκαταστάσεις Κλιματισμού καθώς και στα Βοηθητικά Μηχανήματα. Είναι μαθήματα που αν αφαιρέσεις την τελευταία σελίδα των οδηγιών και την μισή πρώτη με τους τίτλους απομένει μια-μιση σελίδα θεμάτων...
Αν σε όλη αυτή την εικόνα προσθέσεις και το γεγονός ότι τα θέματα του Δομημένου Προγραμματισμού των παρελθόντων ετών ήταν 4, 5, 6, 6, 6 σελίδων αντίστοιχα (το 2009, 2010, 2011, 2012, 2013) σου 'ρχεται να πεις στην επιτροπή που βγάζει τα θέματα: "ρε παιδιά ρίξτε μια ματιά στο τι συμβαίνει και στα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα και χαλαρώστε λιγάκι..."
Το ξέρω ότι (αν το θέλεις) σε τρεις σελίδες μπορείς να βάλεις πολύ πιο δύσκολα θέματα από ότι σε πέντε αλλά φανταστείτε τον εαυτό σας να γράφει πανελλαδικές και να παίρνει ένα παχουλό πακετάκι σελίδων με θέματα τα οποία θα πρέπει να απαντήσει. Τι αντίκτυπο θα είχε αυτό στην ψυχολογία σας;
ΗΜΕΡΟΜΗΝΑ
|
ΜΑΘΗΜΑ
|
Αριθμός
Σελίδων
|
14-06-2014
|
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
|
4
|
14-06-2014
|
ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
|
10
|
14-06-2014
|
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
|
4
|
14-06-2014
|
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
|
3
|
14-06-2014
|
ΑΝΘΟΚΗΠΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
|
3
|
14-06-2014
|
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΙΙ
|
4
|
14-06-2014
|
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΙΙ
|
3
|
13-06-2014
|
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ – ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ
|
3
|
13-06-2014
|
∆ΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΙΙ
|
5
|
13-06-2014
|
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
|
3
|
13-06-2014
|
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕ∆ΙΟ
|
4
|
03-06-2014
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ι
|
4
|
29-05-2014
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
|
4
|
Τρίτη 10 Ιουνίου 2014
Πληροφορικής Απάνθισμα: Μια συλλογική προσπάθεια διαμόρφωσης ενός ολοκληρωμένου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής
Ιουνίου 10, 2014 Philippos Koutsakas
Αν επιθυμείς να συμμετέχεις στην ομάδα μας πάτησε το Join this Wiki στα αριστερά.
Για να καλέσεις και άλλους στο Πληροφορικής Απάνθισμα, πάτησε το Manage Wiki στα αριστερά και το Invite People.
- Πρώτα Βήματα - Απευθύνεται σε γονείς και νηπιαγωγούς που επιθυμούν να οργανώσουν παιγνιώδεις δραστηριότητες για νήπια ώστε να τα βοηθήσουν να γνωρίσουν με απλό τρόπο θεμελιώδεις έννοιες της Πληροφορικής με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία τους.
- Μαγικά Μολύβια - Απευθύνεται σε γονείς και εκπαίδευτικούς που επιθυμούν να βοηθήσουν παιδιά 6-7 ετών να γνωρίσουν το κόσμο του γραπτού λόγου και της αριθμητικής μέσα από δραστηριότητες που ενσωματώνουν βασικές αλγοριθμικές έννοιες. Ένα μέρος αυτών των δραστηριοτήτων γίνεται με τη βοήθεια υπολογιστή ώστε να γίνει η πρώτη επαφή με τις συσκευές εισόδο/εξόδου και να αποκτηθούν οι πρώτες δεξιότητες χειρισμού τους. Συνοδεύεται από τεράδιο εργασιών για το παιδί και από το απαραίτητο λογισμικό τύπου ΕΛΛΑΚ
- Πρώτες Δημιουργίες - Εγχειρίδιο για το δάσκαλο, βιβλίο εργασιών μαθητή, προτάσεις διαθεματικών έργων και συνοδευτικό λογισμικό (SCRATCH) για παιδιά 8-12 ετών. Βασικός στόχος είναι η άσκηση στη συλλογική εργασία και η από κοινού επίλυση προβλημάτων αναπτυσσόντας οργανωτικές, αναλυτικές και συνθετικές ικανότητες.
- Ψηφιακή Έκφραση - Εγχειρίδιο για το καθηγητή, βιβλίο εργασιών μαθητή, προτάσεις διαθεματικών έργων και συνοδευτικό λογισμικό (SCRATCH) για εφήβους 12-15 ετών. Τα συλλογικά έργα είναι πιο απαιτητικά και συνδυάζουν τη χρήση εργαλείων ανοικτού λογισμικού για τη δημιουργία κειμένων, παρουσιάσεων, πολυμέσων κ.λ.π.
- Ισόπεδος Διάβασις - Εγχειρίδιο για το καθηγητή, βιβλίο εργασιών μαθητή, προτάσεις διαθεματικών έργων και συνοδευτικό λογισμικό (SCRATCH) για εφήβους 15-18 ετών. Στο επίπεδο του Λυκείου, όπου αντιστοιχεί αυτή η ενότητα, ο κεντρικός στόχος είναι να εμβαθύνουν οι έφηβοι σε θεμελιώδεις έννοιες και μεθοδολογίες της Πληροφορικής ώστε να αποκτήσουν μια σφαιρική εικόνα της ως αυτόνομης επιστήμης και να βοηθηθούν στην διερεύνηση των κλίσεών τους.
- Τι είναι Πληροφορική - Απευθύνεται σε φοιτητές όλων των ειδικοτήτων πλην Πληροφορικής. Συστηματική μελέτη του μεθοδολογικού πυρήνα της Πληροφορική και των εφαρμογών της και άσκησή τους στον προγραμματισμό με χρήση προηγμένων εκπαιδευτικών γλωσσών (π.χ. Alice) ή γλωσσών προγραμματισμού γενικού σκοπού αναλόγως και του προσανατολισμού των σπουδών τους (θετικές επιστήμες, ανθρωπιστικές επιστήμες, οικονομικές επιστήμες...).
- Η Επιστήμη της Πληροφορικής - Ειδική έκδοση του Τι είναι Πληροφορικήπου απευθύνεται σε πρωτοετείς φοιτητές τμήματων Πληροφοριικής με σκοπό να θέσει τις βάσεις για την αποτελεσματική σπουδή της σε ανώτατο επίπεδο.
Γιατί Απάνθισμα;
Ο τίτλος του έργου μας είναι εμπνευσμένος από το Βιβλίο του Ρήγα ΦερραίουΦυσικής Απάνθισμα και εκφράζει το αίτημα των καιρών για Πληροφορική Αφύπνιση του λαού μας ώστε να μπορέσει να σταθεί στο απατητικό διεθνές περιβάλλον που διαμορφώνει η παγκοσμιοποίηση. Σκοπός μας είναι το έργο αυτό να αποτελέσει βασικό εργαλείο ώστε η χώρα να βγει από τα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα και να βρει τη θέση της στην Εποχή της Πληροφορικής που ανατελεί. Στη διαμόρφωση της Εποχής αυτής η συμμετοχή του Ελληνισμού μπορεί να είναι καθοριστική. Είναι μια διαπίστωση που συμμερίζονται ολοένα και περισσότεροι διαννοούμενοι και κοινωνικοί αναλυτές διεθνώς λαμβάνοντας υπόψη τα σύνθετα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η Ανθρωπότητα και την ανάγκη προσφυγής σε επιτυχείς ανάλογες ιστορικές εμπειρίες. Οφείλουμε, λοιπόν, ως Έληνες και Πολίτες του Κόσμου να ξαναβρούμε και να προσφέρουμε στην Ανθρωπότητα τις υψηλές αξίες και τα ιδανικά που γεννήθηκαν στον τόπο μας και αποτελούν τη μόνη, ίσως, επίκαιρη απάντηση στις περιβαλλοντικές, οργανωτικές και οντολογικές προκλήσεις που δημιουργούν οι παθογένειες της Βιομηχανικής Εποχής οι οποίες επιβιώνουν ακόμη. Για το σκοπό αυτό οφείλουμε να συγχρονίσουμε το βηματισμό μας με τα άλλα προηγμένα έθνη στο πεδίο της επιστήμης και της τεχνολογίας και να αξιοποιήσουμε την οικουμενικότητα της Πληροφορικής για να μπορέσουμε ως έθνος να καταθέσουμε την προσφορά μας στο σύγχρονο κόσμο διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα της πατρίδας μας.
Σάββατο 7 Ιουνίου 2014
Μα που είναι οι καλλιτέχνες; Να που είναι οι καλλιτέχνες: Σίλας Σεραφείμ: "Οι άνθρωποι αγαπούν τα χρώματα"
Ιουνίου 07, 2014 Philippos Koutsakas
Στο πρώτο σποτάκι ο ηθοποιός και stand up comedian Σίλας Σεραφείμ μας λέει «Οι άνθρωποι αγαπούν τα χρώματα»!
Τον Οκτώβρη του 2012 αποφασίσαμε να προσεγγίσουμε, στα πλαίσια της γιορτής της 28ης, το ρατσισμό και σκεφτήκαμε να ζητήσουμε από το Σίλα (χωρίς να γνωριζόμαστε) να μας ετοιμάσει ένα σχετικό βιντέακι. Η ανταπόκριση του καλλιτέχνη στο μέιλ ενός άγνωστου σχολείου ήταν άμεση και το βιντεάκι ήταν έτοιμο σε 1-2 μέρες δίνοντας απάντηση (με το παράδειγμα του) στην ερώτηση μα που είναι οι καλλιτέχνες σε αυτή τη δύσκολη εποχή;
Για δείτε...
Και εδώ είναι κάποιες εικόνες από τις πρόβες της γιορτής...