το ιστολόγιο ενός Κύριου των Υπολογιστών και της Πληροφορικής ;-)

Άδεια χρήσης περιεχομένου

Creative Commons Licence
Το περιεχόμενο του ιστολογίου παρέχεται με άδεια χρήσης Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ...

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

Μερικοί όχι τόσο απλοί γρίφοι


Μερικοί όχι και τόσο απλοί γρίφοι :-)

Πηγή: http://evripides.mysch.gr/forum/index.php?topic=33.0

Η Μοιρασιά των άπληστων πειρατών

Μία ομάδα 5 πανούργουν και ασυνήθιστα έξυπνων πειρατών, απέκτησε 100 χρυσά νομίσματα από το τελευταίο της πλιάτσικο σε ένα εμπορικό πλοίο. Σειρά έχει φυσικά, η μοιρασιά της πολύτιμης αυτής λείας σύμφωνα με τον περίφημο πειρατικό κώδικα. Ο τελευταίος προβλέπει σχετικά τα εξής:
Ο πρώτος στην ιεραρχία (καπετάνιος) παίρνει αρχικά το λόγο και προτείνει έναν τρόπο μοιρασιάς των νομισμάτων. Ακολουθεί ψηφοφορία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος. Αν οι μισοί (ή παραπάνω) πειρατές ψηφίσουν υπέρ, τότε η πρόταση ‘περνάει’ και τα λάφυρα διαμοιράζονται αναλόγως. Διαφορετικά, ο καπετάνιος “τρώει σανίδα” και πάει να κάνει παρέα στα σκυλόψαρα!
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε αναλαμβάνει ο δεύτερος στην ιεραρχία πειρατής, ο οποίος κάνει τη δική τους πρόταση την οποία και θέτει σε ψηφοφορία κοκ. Το μοτίβο συνεχίζεται μέχρι κάποια στιγμή να υπάρξει συμφωνία. Οι πειρατές είναι εξαιρετικά άπληστοι, αλλά δεν βάζουν τίποτε παραπάνω από την ίδια τους τη ζωή.
Τα ερωτήματα λοιπόν είναι τα εξής:
Ερώτημα 1: Ποια θα πρέπει να είναι η πρόταση του καπετάνιου, ώστε να γλυτώσει τη σανίδα, αλλά ταυτόχρονα να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερα νομίσματα?
Ερώτημα 2: Τι θα έπρεπε να δηλώσει ο καπετάνιος αν υπήρχαν 100 πειρατές αντί για 5?
Ερώτημα 3: Ποιος είναι ο μέγιστος αριθμός πειρατών που μπορούν να υπάρξουν, έτσι ώστε ο καπετάνιος να είναι σε θέση να κάνει μία πρόταση η οποία θα του αποφέρει τουλάχιστον ένα χρυσό νόμισμα?

Τα καπέλα των φυλακισμένων

10 βαρυποινίτες φυλακισμένοι ετοιμάζονται για εκτέλεση. Αύριο θα τοποθετηθούν σε μια ουρά κοιτώντας όλοι σε μια κατεύθυνση. Ο πρώτος της ουράς δεν θα μπορεί να δει τίποτα μπροστά του, ο δεύτερος θα μπορεί να δει το κεφάλι του πρώτου και πάει λέγοντας…ο τελευταίος θα μπορεί να δει τα κεφάλια όλων των μπροστινών του. Στη συνέχεια ένας εκτελεστής θα τοποθετήσει από ένα καπέλο στο κεφάλι του κάθε φυλακισμένου. Το καπέλο μπορεί να είναι είτε μαύρο είτε άσπρο με απολύτως τυχαία αναλογία. Οι φυλακισμένοι δεν μπορούν να δουν το χρώμα του δικού τους καπέλου.
Ο εκτελεστής τότε θα ρωτήσει έναν-έναν όλους τους φυλακισμένους τι χρώμα καπέλο φοράει ο καθένας στο κεφάλι του ξεκινώντας από τον 10ο στη σειρά, προχωρώντας στον 9ο, στον 8ο κ.ο.κ μέχρι το πρώτο. Ο κάθε φυλακισμένος θα πρέπει να απαντήσει “άσπρο” ή “μαύρο”. Αν η απάντηση του ταιριάζει με το χρώμα το καπέλου που φοράει θα γλιτώσει την εκτέλεση. Διαφορετικά θα πεθάνει. Όλοι οι φυλακισμένοι μπορούν να ακούσουν τις απαντήσεις όλων καθώς και την απάντηση του εκτελεστή που θα τους επιβεβαιώνει αν πρόβλεψαν σωστά ή όχι.

Είμαστε στη νύχτα πριν από την εκτέλεση. Οι φυλακισμένοι έχουν το δικαίωμα να μαζευτούν και να συζητήσουν ένα σχέδιο ώστε να μεγιστοποιήσουν τον αριθμό αυτών που θα σωθούν αύριο. Ποιο είναι το βέλτιστο σχέδιο; (Hint: στην καλύτερη περίπτωση οι 9 μπορούν να σωθούν στα σίγουρα ενώ ο δέκατος έχει πιθανότητα 50% να σωθεί).

Τα κάλπικα νομίσματα

Έχετε δέκα δοχεία με 1000 το καθένα ιδίου μεγέθους και σχήματος. Κανονικά, τα νομίσματα αυτά ζυγίζουν 10mg, αλλά ένα από τα δοχεία περιέχει κάλπικα νομίσματα, που ζυγίζουν 1mg λιγότερο, δηλαδή 9mg το καθένα. Παρ' όλα αυτά, τα νομίσματα δείχνουν απολύτως όμοια.
Πως θα βρείτε σε ποιο δοχείο είναι τα κάλπικα νομίσματα με ένα μόνο ζύγισμα;

Αν υπάρχουν πολλά ελαττωματικά δοχεία πως μπορούμε πάλι με ένα ζύγισμα να βρούμε ποια είναι;

Σημαδεμένη Επαγωγή

Κάποτε σε ένα μακρινό μοναστήρι στα Ιμαλάια μια παράξενη ασθένεια έκανε την εμφάνιση της. Μια ασθένεια η οποία είχε ορατά σημάδια πολλούς μήνες προτού αρχίσει να φθείρει τον οργανισμό, ο ασθενής δεν ήξερε αν είχε προσβληθεί ή όχι από την αρρώστια παρά μόνο αν έβλεπε στο μέτωπο του μια μικρή πράσινη κηλίδα .
Στο μοναστήρι τηρούνταν ανάμεσα στους μονάχους αυστηρά όρκοι σιωπής και λόγω αποχής από τα εγκόσμια δεν υπήρχαν στο μοναστήρι καθρέπτες ή μεταλλικές επιφάνειες ούτε κανένας άλλος τρόπος να μπορεί κάποιος μονάχος να δει το μέτωπο του. Κατά συνέπεια αν ένας μονάχος είχε προσβληθεί από την ασθένεια αυτό γινόταν ορατό από όλους τους άλλους μονάχους(λόγω της κηλίδας) αλλά όχι από τον ίδιο , φυσικά οι άλλοι μονάχοι δεν είχαν καπό τρόπο να τον ειδοποιήσουν για αυτό που του συνέβαινε.
Ο κανονισμός του μοναστηριού σε αυτές τις περιπτώσεις επέβαλλε το εξής:
Τη μέρα που θα αντιλαμβανόταν κάποιος μονάχος ότι είχε προσβληθεί από την ασθένεια και ήταν απόλυτα σίγουρος για αυτό έπρεπε να εγκαταλείψει το μοναστήρι αμέσως είναι σαφές από τα παραπάνω ότι ένας μέσος άνθρωπος δεν θα μπορούσε να διαπιστώσει εύκολα αν ασθενούσε η όχι, αλλά όλοι οι μονάχοι λόγω της μακρόχρονης παραμονής τους στο μοναστήρι κατείχαν στον υπέρτατο βαθμό επομένως Κατόρθωσαν να μάθουν αν είχαν προσβληθεί ή όχι .
Όσοι διηγούνται την ιστορία θυμούνται ξεκάθαρα ότι το μοναστήρι εγκατέλειψαν όλοι όσοι έχον την ασθένεια 10 άτομα το πλήθος αλλά κανείς τους δεν θυμάται σε πόσες μέρες το εγκατέλειψαν.
Μήπως εσύ μπορείς να πεις σε πόσες μέρες έφυγαν και γιατί;

Επαγωγικό φαγητό

Σε ένα κλουβί (σχετικά µεγάλο) είναι κλεισµένα 101 λιοντάρια και 1 πρόβατο. Αν κάποιο λιοντάρι φάει το πρόβατο τότε το πιάνει υπνηλία (από τη βαρυστοµαχιά) και είναι ευάλωτο σε επιθέσεις άλλου λιονταριού (γίνεται κατά κάποιο τρόπο ψευδό-πρόβατο, δηλαδή υποψήφιο θύµα).
Υποθέστε ότι αν κάποιο λιοντάρι σκοτώσει το θύµα του τότε το τρώει µόνο του (δεν το µοιράζεται µε άλλο λιοντάρι). Επίσης υποθέστε ότι όλα τα λιοντάρια είναι λογικά, και όλα ξέρουν ότι και τα άλλα λιοντάρια σκέφτονται µε λογικό τρόπο. Το κάθε λιοντάρι θέλει κατ' αρχάς να ζήσει και αν µπορεί να φάει κάποιο θύµα τότε θα το κάνει. Οι προτεραιότητές τους δηλαδή είναι (από τη µεγαλύτερη προς τη µικρότερη):
1. Να φάνε το υποψήφιο θύµα και να ζήσουν
2. Να µην φάνε το υποψήφιο θύµα και να ζήσουν
3. Να φάνε το υποψήφιο θύµα και να πεθάνουν
Θα επιβιώσει το πρόβατο;


100 Κρατούμενοι και 1 λάμπα

Υπάρχουν 100 κρατούμενοι σε μια φυλακή, όλοι τους σε ξεχωριστά κελιά, τα οποία είναι σφραγισμένα, με ηχομόνωση και χωρίς παράθυρα. Υπάρχει επίσης μια αίθουσα στη φυλακή με μια λάμπα. Κάθε μέρα, ο φύλακας θα διαλέγει έναν από τους 100 φυλακισμένους τυχαία (έστω και αν έχει ξαναεπιλεχθεί) και θα τον πηγαίνει στην αίθουσα. Ο κρατούμενος θα έχει την επιλογή να πατήσει το διακόπτη της λάμπας, αν θέλει. Ο διακόπτης βρίσκεται αρχικά στη θέση "off".

Όταν ένας κρατούμενος επιστρέφει απο την αίθουσα, έχει επίσης τη δυνατότητα να πει «Όλοι οι υπόλοιποι κρατούμενοτ έχει πάει στην αίθουσα." Εάν ένας κρατούμενος αποφασίσει να το πει και είναι αλήθεια, όλοι οι κρατούμενοι θα αποφυλακιστούν. Ωστόσο, εάν ένας κρατούμενος αποφασίσει να το πει και είναι λάθος, όλοι οι κρατούμενοι θα εκτελεστούν. Έτσι, ένας κρατούμενος πρέπει να το πει αυτό μόνο αν ξέρει ότι είναι σίγουρα αλήθεια.

Πριν από την πρώτη ημέρα που ξεκινά αυτή η διαδικασία, όλοι οι κρατούμενοι επιτρέπεται να βρεθούν μαζί για να συζητήσουν ποια στρατηγική θα ακολουθήσουν για να σωθούν. Ποια στρατηγική θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για να εξασφαλίσουν την ενδεχόμενη σωτηρία τους;



Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020

Τι είναι η επιστήμη μας και ένα ποίημα :-)



Λοιπόν, τις προάλλες έπρεπε να ετοιμάσω ένα εισαγωγικό μάθημα στο οποίο θα έπρεπε να πω και δυο λόγια για την επιστήμη της πληροφορικής. 5-6 διαφάνειες ήθελα να φτιάξω, ούτε μισή ωρίτσα, σκέφτηκα...

Προσπάθησα λοιπόν να βρω έναν καλό ορισμό για την Computer Science που να τα έχει όλα αλλά μάταια. "Τι είναι η επιστήμη μας;", "Τι είναι η επιστήμη μας;", "Τι είναι η επιστήμη μας;", "Τι είναι η επιστήμη μας;"... Δοκίμασα διάφορα στο Google χωρίς ικανοποιητικό αποτέλεσμα μέχρι που ΤΣΑΦ κάποιοι ξεχασμένοι νευρώνες στο πίσω μέρος του εγκεφάλου μου ανακάλεσαν το γνωστό ποίημα του Ιωάννη Πολέμη "Τι είναι η πατρίδα μας;" και αμέσως το πληκτρολόγιο πήρε φωτιά.

Πέντε λεπτά αργότερα το παρακάτω ποίημα είχε εμφανιστεί στην οθόνη μου και ο δρομέας αναβόσβηνε μετά το "παιδιά"...

Διαβάστε το (αφού οποδήποτε πρώτα διαβάσετε του Πολέμη) με δική σας ευθύνη ή απλώς προσπεράστε το και συνεχίστε παρακάτω...

Τι είναι η επιστήμη μας;
Τι είναι η επιστήμη μας; Μην είν' το χάρντγουερ;
Μην είναι τ' αργοκίνητα παλιά πισιά*;
Μην είναι το σόφτγουερ το προπριετάρι;
Μην είναι τα ΟΦΙΣ τα πειρατικά;

Μην είναι έν' άκαρπο βραδινό debugging
τρώγοντας πίτσα τέσσερα τυριά;
η γλώσσα πάιθον που αχνά προβάλλει,
κάθε της πόιντερ, κάθε ουρά; 

Μην είναι τάχατε τα STEM, τα πάι**
καινούρια φρούτα της, ρομποτική
τα σκράτσ, η Άλις και το ποδάρι***
τα σόσιαλ μίντια, το μπλε πουλί****;

Μην είναι τάχατε η C το Unix
αρχαία μνημεία της, χρυσή στολή;
Bazaar, Cathedral και Ανοιχτότης
μια δόξα αθάνατη αντιλαλεί;

Όλα Επιστήμη μας! Κι αυτά κι εκείνα,
και κάτι που 'χουμε μες στην καρδιά
και λάμπει αθώρητη σαν τ'σανς***** αχτίνα
και κράζει μέσα μας: Εμπρός παιδιά!

okiriostonipologiston

--------------------------------------------------------
* των Σχολικών Εργαστηρίων Πληροφορικής
** raspberry pi
*** green foot
**** προφανώς ο ποιητής αναφέρεται στο twitter
***** σαν να λέτε "της SUN's" στη διάλεκτο της Λάρισας, σόρυ αλλά δε μου βγαιναν οι συλλαβές
****** η σύζυγος (πληροφορικός γαρ) μου την είπε που ξέχασα τα δίκτυα αλλά δεν μου βγήκε :-)

Στη συνέχεια (ευτυχώς) θυμήθηκα την "Μελέτη Επισκόπησης Πληροφορικής" της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδος (Ε.Π.Ε) (ΕΔΏ) και πιάνοντας την αρχή του νήματος από εκεί συνειδητοποίησα ότι ο καλύτερος τρόπος για να ορίσεις την πληροφορική είναι μέσα από τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών Πληροφορικής (CS Curricula).

Ψάχνοντας λοιπόν βρήκα τα εξής:
  • Οριοθέτηση Πληροφορικής από τη μελέτη της Ε.Π.Ε, κλικ ΕΔΏ
  • ACM - IEEE-CS - Computer Science Curricula - 2013, κλικ ΕΔΏ
  • IEEE-CS -Computing Curricula 2005, κλικ ΕΔΏ
και ψάχνοντας λιγάκι ακόμη βρήκα και αυτά
  • Peter J. Denning, Computer Science The Discipline, κλικ ΕΔΏ
  • Boston University - WhatIsCS, κλικ ΕΔΏ
  • CSUnplugged_OS_2015_v3.1, κλικ ΕΔΏ
  • και το καταπληκτικό Phylosophy of Comuter Science ΕΔΩ
Τα μελέτησα τα χώνεψα και ετοίμασα μια draft παρουσίασης (δείτε παρακάτω) στην οποία θα σας παρακαλούσα πολύ να συνεισφέρετε με όποιο τρόπο κρίνετε σκόπιμο (σχόλια, διορθώσεις, προσθήκες, κλπ). Στόχος είναι η παρουσίαση αυτή να περιγράφει τι είναι η πληροφορική...

Επίσης σε μεταγενέστερη ανάρτηση ξεκίνησα να συγκεντρώνω τα must read του πληροφορικού. Θα τα βρείτε ΕΔΏ

Κλασικά η παρουσίαση προσφέρεται με άδεις cc-by-sa


Μία παλιότερο έκδοση διαθέσιμη σε pptx είνια διαθέσιμη για λήψη ΕΔΏ

Υ.Γ. Το ποστ είναι αφιερωμένο σε συνάδελφο από την Άρτα που ήταν αφορμή για να ξαναγράψω ;-))








Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2020

Προσωπικά δεδομένα στην Εκπαίδευση


Προσωπικά Δεδομένα στην Εκπαίδευση

Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση μέσα φέρνει συχνά-πυκνά στο προσκήνιο το θέμα των προσωπικών δεδομένων (μαθητών και εκπαιδευτικών) και τη διαχείριση τους.

Η παρουσίαση που θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο αναφέρεται στα προσωπικά δεδομένα στην εκπαίδευση και στις αλλαγές που έχει επιφέρει ο GDPR

Ο GDPR στην εκπαίδευση 

Αυτά που καταγράφονται στην παρουσίαση είναι θεσμοθετημένα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 679/2016 και έχουν τεθεί σε ισχύ από τον Μάιο του 2018.

Τι προβλέπει μεταξύ άλλων;
  • Ονόματα των μαθητών της τάξης μας σε δικό μας φλασάκι - τζιζ
  • Υπολογιστές που επεξεργάζονται στοιχεία μαθητών χωρίς αντιβάιρους - τζιζ
  • Υπολογιστές τάξεων χωρίς ισχυρό κωδικό πρόσβασης - τζιζ
  • Υπολογιστές τάξεων χωρίς ενεργοποιημένο το αυτόματο κλείδωμα μετά από πέντε λεπτά αδράνειας; - τζιζ
  • αποστολή στοιχείων μαθητών με email; - τζιζ
  • κλπ. κλπ
Είναι εφικτά τα παραπάνω;

Τι λέτε;




Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2020

Τρέξε Μάρκο, τρέξε Σοφία :-)


Τρέξε Μάρκο, τρέξε Σοφία :-)

Στο παιχνίδι "Τρέξε Μάρκο, τρέξε Σοφία" οι μικροί/ες προγραμματιστές/τριες αναλαμβάνουν να οδηγήσουν τον Μάρκο ή τη Σοφία στον θησαυρό, καθοδηγώντας τους βήμα προς βήμα.

Το παιχνίδι έχει αναπτυχθεί έτσι ώστε τα παιδιά να διακρίνουν τι εξυπηρετούν οι εντολές και εισάγονται σταδιακά στα άδυτα της αλγοριθμικής σκέψης. Το κάνουν μάλιστα εύκολα και γρήγορα, αφού «είναι πολύ βαρετό να επανατοποθετείς την εντολή «προχώρα μπροστά» πέντε φορές, όταν μπορείς να πεις στον Μάρκο να την επαναλάβει 5 φορές». Γρήγορα, διακρίνουν την χρησιμότητα των βρόχων (loop), των μεταβλητών (parameters) και των συνθηκών (when) ή του συνδυασμού των (repeat when) και, σε προχωρημένο επίπεδο, φτάνουν να υλοποιούν αλγόριθμους που οι σημερινοί προγραμματιστές διδάχτηκαν στα φοιτητικά τους χρόνια…

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την παρακάτω παρουσίαση για τη διδασκαλία/παρουσίαση του Τρέξε Μάρκο :-) 

 


Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο ΕΔΩ


Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020

Ο Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ


Ο Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ 

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον ανάπτυξης αλγορίθμων σε μορφή ψευδοκώδικα, ειδικά σχεδιασμένο για τη ΓΛΩΣΣΑ προγραμματισμού που διδάσκεται στα πλαίσια του μαθήματος Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον (ΑΕΠΠ) της Γ΄ Γενικού Λυκείου.

Είναι εγκεκριμένος από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ως κατάλληλος για εργαστηριακή χρήση στη Β/θμια εκπαίδευση και έχει διατεθεί σε όλα τα σχολεία μέσω του πακέτου Αλγοριθμική και Προγραμματισμός του ΥΠΕΠΘ.

Μπορείτε να τον κατεβάσετε από ΕΔΩ ή από τη διεύθυνση https://alkisg.mysch.gr/downloads/

Περισσότερες πληροφορίες, παραδείγματα και αναλυτικές οδηγίες μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του διερμηνευτή https://alkisg.mysch.gr/.

Ο διερμηνευτής έχει δημιουργηθεί από τον εξαιερτικό συνάδελφοι Άλκη  Γεωργόπουλο.

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2020

Δημιουργία Collage με την εφαρμογή AutoCollage



Θα δημιουργήσουμε collage φωτογραφιών με την εφαρμογή Photocollage που είναι διαθέσιμη ΕΔΩ.

Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:
  1. Συνδεθείτε στην εφαρμογή (https://www.photocollage.com/)
  2. Μεταφέρετε στην εφαρμογή AutoCollage τις φωτογραφίες σας από τον φάκελο στον οποίο είναι αποθηκευμένες (πιάσε-σύρε-και-άφησε...). Εναλλακτικά μπορείτε να μεταφέρετε περισσότερες φωτογραφίες από μία από το κουμπί Add Images
  3. Αλλάξτε το μέγεθος και τον προσανατολισμό των φωτογραφιών του Collage σας
  4. Αλλάξτε το φόντο του Collage σας (Menu > Collage > Set Background)
  5. Αποθηκεύστε το Collage σας (Menu > File > Save As PNG)
Μπορείτε επίσης να προσθέσετε αυτοκόλλητα (Stickers) η εικονίδια συναισθημάτων (emojis) από το μενού της εφαρμογής.

Αφού ολοκληρώστε το κολάζ σας μη ξεχάσετε να το αποθηκεύσετε στον υπολογιστή σας επιλέγοντας από το μενού "Save As Image"...

Όταν ολοκληρώσετε το Collage σας μπορείτε να μου το στείλετε στη διεύθυνση fkoutsakas παπάκι gmail τελεία com

Κοιτάξτε τι Collage δημιούργησα με φωτογραφίες από ζωάκια :-)


Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2020

Διδακτικές Οδηγίες για το μάθημα "Πληροφορική" Γυμνασίου 2020-21


Οι διδακτικές οδηγίες του μαθήματος "Πληροφορική" Γυμνασίου είναι διαθέσιμες εδώ
Ο γενικός σκοπός του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο είναι η καλλιέργεια του ψηφιακού και πληροφορικού γραμματισμού (ICT literacy), της ικανότητας δηλαδή των μαθητών να χρησιμοποιούν τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, τα εργαλεία επικοινωνίας και τις δικτυακές υπηρεσίες για την προσπέλαση, διαχείριση, ενσωμάτωση, ανάλυση, αξιολόγηση, δημιουργία και επικοινωνία πληροφοριών, με στόχο την επίλυση προβλημάτων και, τελικά, την ενεργό συμμετοχή τους στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης (knowledge society). 
Η διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο έχει σαφή εργαστηριακό προσανατολισμό, διδάσκεται στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου και για πρώτη φορά φέτος (2020-21) οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος έχουν αυξηθεί (μόνο για την Α’ Γυμνασίου) σε δύο την εβδομάδα. 
Τις πρώτες δύο εβδομάδες των μαθημάτων οι διδάσκοντες διερεύνησαν με διαγνωστικές δραστηριότητες τις προϋπάρχουσες γνώσεις, ικανότητες και στάσεις των μαθητών από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και από την καθημερινή τους ζωή, ώστε στη συνέχεια αξιοποιώντας διαφοροποιημένες παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις να επιδιώξουν την επίτευξη των προβλεπόμενων μαθησιακών στόχων του μαθήματος, οι οποίοι κινούνται πάνω στους εξής τέσσερις άξονες που περιγράφονται στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος: 
  • Η πληροφορική στον σύγχρονο κόσμο (γνωρίζω τις βασικές έννοιες της επιστήμης της πληροφορικής)
  • Χειρίζομαι και Δημιουργώ (αναπτύσσω δεξιότητες χρήσης ΤΠΕ μέσα από δημιουργικές εργασίες)
  • Αναζητώ πληροφορίες επικοινωνώ και συνεργάζομαι (γνωρίζω το διαδίκτυο και επικοινωνώ)
  • Διερευνώ ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα (αναπτύσσω υπολογιστική σκέψη)
Βασική τεχνική διδασκαλίας του μαθήματος της Πληροφορικής στην Α΄ Γυμνασίου θα είναι τα σχέδια εργασίας/έρευνας (projects), τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις θα συνδυάσουν τη διδασκαλία πολλών θεματικών ενοτήτων της Πληροφορικής ταυτόχρονα και θα αξιοποιήσουν διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις. 
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην αξιοποίηση Ελεύθερου και Ανοικτού Λογισμικού και Υλικού, καθώς και των Τεχνολογιών Υπολογιστικού Νέφους (cloud computing) μέσα από την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών εργαλείων της σουίτας της Google για την Εκπαίδευση (G-Suite for Education). 



Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2020

Δημιουργία εκπαιδευτικών εφαρμογών με το Learning Apps


Το περιβάλλον https://learningapps.org/ δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας εκπαιδευτικών εφαρμογών μέσα από ένα εύχρηστο οπτικό περιβάλλον.

Ιδιαίτερα χρήσιμο χαρακτηριστικό του περιβάλλοντος είναι η δυνατότητα χρήσης/διαμοιρασμού της διεύθυνσης της εφαρμογής (URL) με τη χρήση QR Code που δημιουργείται αυτόματα.



 

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2020

Διδακτικό Σενάριο "Εκπαιδευτική Ρομποτική και μετεωρολογία με Raspberry Pi και Python"


Σκοπός του παρόντος διδακτικού σεναρίου είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με τον προγραμματισμό στον φυσικό κόσμο (physical computing) με Raspberry Pi και Python και να μπορούν να δημιουργούν τα δικά τους έργα.




Το σενάριο προορίζεται για μαθητές των Β’ και Γ’ τάξεων Επαγγελματικών Λυκείων.

Το σενάριο κατ’ αρχήν προορίζεται για τους μαθητές του Τομέα Πληροφορικής για υλοποιηθεί και να επεκτείνει τις γνώσεις των μαθητών στα πλαίσια του μαθήματος «Αρχές Προγραμματισμού Υπολογιστών» http://ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSEPAL-B133 της Β’ τάξης καθώς και του μαθήματος «Προγραμματισμός Υπολογιστών» http://ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSEPAL-C219

Επιπλέον το σενάριο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στα πλαίσια του μαθήματος γενικής παιδείας «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των ΗΥ» που διδάσκεται στη Β΄ τάξη όλων των τομέων των Επαγγελματικών Λυκείων. Τέλος το σενάριο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στα πλαίσια projects και δράσεων προγραμματισμού στον φυσικό κόσμο (physical computing).

Μετά το στήσιμο που μετεωρολογικού σταθμού το έργο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς πολλών ειδικοτήτων για την διδασκαλία διαφόρων αντικειμένων όπως για παράδειγμα μαθηματικών, μελέτης περιβάλλοντος, φυσικής, γεωγραφίας, βιολογίας, κλπ.

Το διδακτικό σενάριο είναι διαθέσιμο εδώ: https://drive.google.com/file/d/1Danb-2wgWpP71oS2Bgz5yksrVH3IpazF/view?usp=sharing 

Το σενάριο περιέχει επτά φύλλα εργασίας:
Φύλλο Εργασίας 1
Είναι εισαγωγικό και έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τον υπολογιστή μικρού μεγέθους Raspberry Pi. 

Φύλλο Εργασίας 2:  
είναι επίσης εισαγωγικό και έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τα εξαρτήματα που θα συνθέσουν τον μετεωρολογικό σταθμός και με τους αισθητήρες που θα χρησιμοποιηθούν για την μέτρηση της θερμοκρασίας, της υγρασίας, της ατμοσφαιρικής πίεσης, της βροχόπτωσης, της κατεύθυνσης και ταχύτητας του ανέμου.

Το φύλλο εργασίας 3 παρουσιάζει βήμα-βήμα τη διαδικασία συναρμολόγησης και συγκόλλησης του

· του Raspberry Pi GPIO Header πάνω στο Raspberry Pi Weather Board

· του Adafruit BME280 Temperature / Pressure / Humidity Sensor

· του DS18B20 Temperature Sensor αισθητήρα θερμοκρασίας.

Τέλος στο φύλλο εργασίας 3 ολοκληρώνεται η σύνδεση των αισθητήρων πάνω στον μετεωρολογικό σταθμό.  

Φύλλο Εργασίας 4
Το φύλλο εργασίας 4 παρουσιάζει μέσα από καθοδηγούμενες δραστηριότητες την διαδικασία εγκατάστασης του λειτουργικού συστήματος (Rasbian) για τον υπολογιστή μικρού μεγέθους Raspberry Pi και τις απαραίτητες παραμετροποιήσεις για τη λειτουργία του ως μετεωρολογικό σταθμό.

Φύλλο Εργασίας 5
Το φύλλο εργασίας 5 έχει στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τις βιβλιοθήκες των γλωσσών προγραμματισμού γενικότερα και ειδικότερα με τις βιβλιοθήκες της γλώσσας προγραμματισμού Python.

Φύλλο Εργασίας 6
Το φύλλο εργασίας 6 παρουσιάζει μέσα από καθοδηγούμενες δραστηριότητες την εγκατάσταση των απαραίτητων βιβλιοθηκών για τη λειτουργία και διαχείριση των αισθητήρων του μετεωρολογικού σταθμού. 

Φύλλο Εργασίας 7
Το φύλλο εργασίας 7 αναλύει βήμα-βήμα τον κώδικα Python ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία, συλλογή και παρουσίαση των μετρήσεων θερμοκρασίας, υγρασίας, ατμοσφαιρικής πίεσης, βροχόπτωσης, ταχύτητας και κατεύθυνσης ανέμου.

Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020

H G-Suite for Education


Εισαγωγή στην G-Suite for Education.

Η παρουσίαση που ακολουθεί 

  • καταγράφει τις βασικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με την σουίτα της Google για την εκπαίδευση
  • περιγράφει τις πρώτες ενέργειες που πρέπει να κάνουμε μετά την πρώτη μας σύνδεση σε αυτήν
  • περιγράφει (συνοπτικά) τη διαδικασία αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομέιου
 




Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

Πώς αξιοποιώ τις Google Forms για τη δημιουργία Quiz που διορθώνονται αυτόματα


Τι είναι οι Google Forms?

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε τις G-Forms ως εργαλείο συλλογής δεδομένων σε έρευνες που υλοποιούνται διαδικτυακά. 

Πράγματι, οι G-Forms είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο που επιτρέπει τη δημιουργία εξατομικευμένων ερωτηματολογίων (Questionnaires) για τη συλλογή δεδομένων μέσω του διαδικτύου. Τα δεδομένα που συλλέγονται αποθηκεύονται αυτόματα στην εφαρμογή υπολογιστικού φύλλου της Google (Google Sheets) και στην συνέχεια αναλύονται και παρουσιάζονται αυτόματα με μία σειρά διαγραμμάτων.

Μία όχι και τόσο γνωστή αλλά ιδιαίτερα χρήσιμη δυνατότητα που προσφέρουν οι G-Forms είναι η μετατροπή ενός απλού ερωτηματολογίου (Questionnaire) συλλογής απαντήσεων σε αυτό-βαθμολογούμενο Quiz. 

Ας ξεκινήσουμε με ένα παράδειγμα...

Συμπληρώστε την φόρμα-παράδειγμα (Quiz) που είναι διαθέσιμη ΕΔΏ.

Στη συνέχεια θα δούμε πώς βλέπει τις απαντήσεις σας ο δημιουργός του Quiz.

Ακολούθως θα δούμε πώς δημιουργούμε ένα τέτοιο Quiz.

Τέλος θα δημιουργήσετε ένα τέτοιο Quiz στο εργαστήριο πληροφορικής.

Η παρουσίαση της εισήγησης είναι διαθέσιμη ΕΔΏ.



Πέμπτη 18 Ιουνίου 2020

Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyber-Bullying)


Διαδικτυακός Εκφοβισμός

Τι είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyber bulling);
Σε τι διαφέρει από τον εκφοβισμό (bullyng);
Πώς μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε;

Το σχέδιο του μαθήματος είναι διαθέσιμο στην παρουσίαση που ακολουθεί και συνοδεύεται και από το φύλλο εργασίας "Η ιστορία της Sonda" ΕΔΩ.







Βίντεο για τον διαδικτυακό εκφοβισμό (επιπλέον)





Τρίτη 16 Ιουνίου 2020

Ήχοι, Μουσική, Εφέ, ελεύθεροι και ανοιχτοί προς λήψη και χρήση...


Ελεύθεροι και ανοιχτοί ήχοι

Ηχητικά εφέ στο FreeSFX

Στο ιστότοπο  FreeSFX μπορείτε να βρείτε περισσότερα από 4.500 αρχεία ξεχωριστών ηχητικών εφέ, τα οποία είναι πλήρως καταλογογραφημένα ώστε να μπορείτε να αναζητήσετε ή να περιηγηθείτε θεματικά για να βρείτε αυτό που χρειάζεστε. Τα ηχητικά εφέ παρέχονται δωρεάν και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε σε οποιαδήποτε εμπορική, μη εμπορική, πολυμεσική / οπτικοακουστική εκπομπή. Περισσότερα ΕΔΏ

Ηχητικά εφέ στο PacDV

Στον ισότοπο PacDV μπορείτε να βρείτε κλιπ ήχου που διατίθενται δωρεάν για να λήψη. Από το 2001, το PacDV παράγει ήχους με ελεύθερα και ανοιχτά δικαιώματα για σκηνοθέτες, σχεδιαστές ήχου, παραγωγούς μουσικής, φοιτητές κινηματογράφου και προγραμματιστές πολυμέσων. Περισσότερα ΕΔΏ

Ηχητικά εφέ στο FreeSoundEffects

Σε αυτό το σημείο του ιστότοπου Free Sound Effects θα βρείτε μερικές χιλιάδες ελεύθερα προς χρήση εφέ ήχου, ιδανικά για χρήση σε εφαρμογές και παρουσιάσεις. Ο ιστότοπος προσφέρει και πολλά ακόμη ηχητικά εφέ με πληρωμή.

Μουσικά κομμάτια στο BenSound

Στον ιστότοπο BenSound μπορείτε να βρείτε ελεύθερα και ανοιχτά μουσικά κομμάτια που προσφέρονται κάτω από την Creative Commons Licence. Περισσότερα ΕΔΩ




Κυριακή 14 Ιουνίου 2020

Προγραμματίζουμε το Lightbot :-)


Προγραμματίζουμε το Lightbot :-)

Το παιχνίδι προγραμματισμού Lightbot μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνουμε μια πρώτη γνωριμία των μαθητών με τον Προγραμματισμό. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να καθοδηγήσουμε ένα ρομπότ  Το ρομποτάκι μπορεί να εκτελέσει μόνο κάποιες βασικές εντολές: μετακίνηση μπροστά, περιστροφή αριστερά ή δεξιά, άλμα και άναμμα μιας λάμπας (που είναι και ο στόχος του παιχνιιδιού). Υπάρχει επίσης η δυνατότητα κλήσης δύο συναρτήσεων.

Το παιχνίδι στο πέρασμα των χρόνων εξελίχθηκε και παρουσιάστηκε το Lightbot 2.0. Πρόκειται για μια βελτιωμένη έκδοση με καλύτερα γραφικά, περισσότερες επιλογές και μεγαλύτερο ενδιαφέρον!

Το παιχνίδι LightBot είναι διαθέσιμο ΕΔΩ


LightBot 2 είναι διαθέσιμο ΕΔΏ



Παρασκευή 12 Ιουνίου 2020

Διαγωνισμός Υπολογιστικής Σκέψης Bebras - Θέματα και λύσεις 2019-20


Διαγωνισμός Υπολογιστικής Σκέψης Bebras

Ο διαγωνισμός Bebras® (προφέρεται “Μπέμπρας” και σημαίνει “Κάστορας” στα Λιθουανικά) ξεκίνησε το 2003 ως ιδέα της Καθηγήτριας Valentina Dagiene του University of Vilnius της Λιθουανίας και υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2006.

Ο διαγωνισμός “Κάστορας” αποτελεί, σήμερα, μια διεθνή πρωτοβουλία της ομώνυμης κοινότητας (Bebras®), με σκοπό την προώθηση της Πληροφορικής (ή Επιστήμης των Υπολογιστών) και της Υπολογιστικής Σκέψης μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και μαθητριών όλων των ηλικιών.
Διοργανώνεται σε σχολεία, με χρήση υπολογιστών ή φορητών συσκευών, για διάφορες ηλικιακές ομάδες και υπό την επιτήρηση εκπαιδευτικών. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, από 50 και πλέον χώρες.

Το βιβλίο των θεμάτων του διαγωνισμού για το 2019 (περιλαμβάνει και τις λύσεις) είναι διαθέσιμο ΕΔΩ



Πέμπτη 11 Ιουνίου 2020

Καθ-οδηγείστε την πασχαλίτσα :-)


Προγραμματίστε με απλές εντολές την πασχαλίτσα (ή ένα αυτοκινητάκι αν προτιμάτε) μέσα από πολλές διαφορετικές πίστες...

Πρόκειται για μία κλασική δραστηριότητα "προγραμματισμού ρομπότ", με τη χρήση εντολών κίνησης. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις βασικές εντολές προγραμματισμού (όπως είναι οι εντολές κατεύθυνσης και προσανατολισμού, εκτέλεσης, παύσης, διακοπής και διαγραφής προγράμματος, καθώς και διαγραφής ίχνους).

Η δραστηριότητα είναι διαθέσιμη ΕΔΩ


Τετάρτη 10 Ιουνίου 2020

Hoaxes and Fakes: όχι άλλο κουτόχορτο :-)


Τρίτη 9 Ιουνίου 2020

Πληροφορίες Ηλικιακής Διαβάθμισης Παιχνιδιών - Σύστημα PEGI


Το σύστημα σήμανσης PEGI

Πως μπορώ να ξέρω αν ένα παιχνίδια που θέλω να παίξω στον υπολογιστή, στην κονσόλα ή στο κινητό μου είναι κατάλληλο για την ηλικία μου;

Το σύστημα PEGI μου δίνει αυτή την πληροφορία χρησιμοποιώντας σύμβολα που είναι εύκολο να θυμάμαι.

Περισσότερα στην παρουσίαση που ακολουθεί...

 


Το σύστημα ηλικιακών διαβαθμίσεων με την ονομασία Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (Pan-European Game Information – PEGI) αναπτύχθηκε από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Αλληλεπιδραστικού Λογισμικού (Interactive Software Federation of Europe – ISFE). Στόχος του είναι να βοηθήσει τους Ευρωπαίους γονείς να αποφασίζουν υπεύθυνα για την αγορά ψηφιακών παιχνιδιών για τα παιδιά τους. Τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2003 και ήρθε να αντικαταστήσει μια σειρά από εθνικά συστήματα ηλικιακών διαβαθμίσεων με ένα ενιαίο σύστημα, το οποίο χρησιμοποιείται πλέον στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης. Το PEGI χρησιμοποιούν σήμερα 30 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Το σύστημα υποστηρίζεται από τους κυριότερους κατασκευαστές κονσολών (μεταξύ άλλων από τη Sony, τη Microsoft και τη Nintendo), καθώς και από τους προγραμματιστές και τους εκδότες αλληλεπιδραστικών παιχνιδιών σε όλη την Ευρώπη.

Πηγές


Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Μοντελοποιώ με εννοιολογικούς χάρτες


Εννοιολογική Χαρτογράφηση

Μέσα από την ενασχόληση τους με εργαλεία εννοιολογικής χαρτογράφησης οι μαθητές
  • κατανοούν την έννοια της θεματικής οργάνωσης περιεχομένου η οποία αποτελεί υπόβαθρο για τη διδασκαλία της οργάνωσης του συστήματος διαχείρισης αρχείων των λειτουργικών συστημάτων
  • μαθαίνουν να οργανώνουν και να παρουσιάζουν τις ιδέες τους
  • αποκτούν/ενισχύουν πολλές δεξιότητες ΤΠΕ, όπως πληκτρολόγηση, drag-n-drop και τακτοποίηση αντικειμένων στην οθόνη, αλλαγή μεγέθους αντικειμένων με τη χρήση του ποντικιού, κλπ.
Περισσότερα για τους εννοιολογικούς χάρτες θα βρείτε εδώ.

Την εβδομάδα αυτή, με τους μαθητές των Α, Β, Γ και Δ τάξεων αξιοποιήσαμε το εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης Popplet (διαθέσιμο στο http://popplet.com/) για να δημιουργήσουμε εννοιολογικούς χάρτες που αναπαριστούν μέρος του ζωικού βασιλείου.

Ανάλογα με την τάξη, η κατηγοριοποίηση των ζώων μπορεί να γίνει (α) με βάση το περιβάλλον στο οποίο περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους (ξηρά, αέρας, θάλασσα), (β) την τροφή (σαρκοφάγα, φυτοφάγα, παμφάγα), τους τρόπους που κινούνται, κλπ. Υπάρχουν πολλά σχετικά φύλλα εργασίας απότ τα οποίο μπορούμε να πάρουμε ιδέες ΕΔΩ 


Το αποτέλεσμα της εργασίας μας αλλά και τα εικονίδια που χρησιμοποιήσαμε είναι διαθέσιμα παρακάτω:
  • Ζωικό βασίλειο (για Α και Β) για μικρές τάξεις ΕΔΩ και τα εικονίδια του ΕΔΩ
  • Ζωικό βασίλειο (για Γ, Δ, Ε, Στ) για μεγάλες τάξεις ΕΔΩ και τα εικονίδια του ΕΔΩ
Επιπλέον παραδείγματα εννοιολογικών χαρτών:
  • Οι ήρωες του βιβλίου της Α δημοτικού ΕΔΩ
  • Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής για μικρές τάξεις ΕΔΩ και τα εικονίδια του ΕΔΩ 
  • Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής για μεγάλες τάξεις ΕΔΩ και τα εικονίδια του ΕΔΩ
Με κάποιες τάξεις αντί να χρησιμοποιήσουμε τις παραπάνω εικόνες αναζητήσαμε εικόνες από το διαδίκτυο, τις οποίες στη συνέχεια αποθηκεύσαμε στον υπολογιστή μας και μεταφορτώσαμε στο περιβάλλον του Popplet και με αυτή την αφορμή θυμηθήκαμε κανόνες που έχουν να κάνουν με την αναζήτηση στο διαδίκτυο. 

Μετά το τέλος του μαθήματος οι μαθητές ανέλαβαν να δημιουργήσουν έναν εννοιολογικό χάρτη τριών τουλάχιστον επιπέδων. Θέματα που προτείνονται:
  • οικογενειακό γενεαλογικό δέντρο 
  • ήρωες κόμικ
  • φρούτα
  • μουσική
  • ταινίες
  • κάποιο άλλο θέμα της επιλογής σας
Για να γίνει αυτό θα πρέπει οι μαθητές (ενδεχομένως με τη βοήθεια των γονιών τους)
  1. να δημιουργήσουν λογαριασμό στην πλατφόρμα του Popplet (από εδώ: http://popplet.com/app/#/signup)
  2. να δημιουργήσουν έναν νέο εννοιολογικό χάρτη (κουμπί make new popplet)
  3. να δημιουργήσουν κόμβους (με διπλό κλικ σε μία κενή περιοχή της σελίδας) και συνδέσεις μεταξύ τους
Οδηγίες για το Popplet θα βρείτε στο βίντεο που ακολουθεί




Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020

Δεν θα πιστέψεις τι έγινε... κάνε κλικ εδώ για να μάθεις... (ή clickbait για αρχάριους :-) )


Τι είναι το clickbait, και πως μπορείτε να το αποφύγετε.

Διδακτικοί Στόχοι

Μετά το τέλος του μαθήματος οι μαθητές θα πρέπει
  1. Να μπορούν να ορίσουν το “χάσμα περιέργειας”
  2. Να μπορούν να εξηγήσουν πώς χρησιμοποιείται το “χάσμα περιέργειας” για να τραβήξει την προσοχή τους
  3. Να χρησιμοποιούν στρατηγικές αποφυγής του click bait

Σχέδιο μαθήματος

Προβάλετε τα παραδείγματα των clickbait τίλων στους μαθητές (διαφάνεια 4) και ρωτήστε τους μαθητές
Σε ποιόν από αυτούς τους τίτλους θα κάνατε κλικ πρώτα; Γιατί;
Μπορείτε να ζητήστε από τους μαθητές να ψηφίσουν και να καταμετρήστε τους ψήφους.
Στη συνέχεια, ξαναδιαβάστε τον τίτλο με τις περισσότερες ψήφους και ρωτήστε τους μαθητές 
Γιατί επιλέξατε αυτή την είδηση; Τι σας τράβηξε την προσοχή;
 Συζητήστε για το "κενό περιέργειας" (διαφάνειες 5 και 6)

Παρουσιάστε τα παραδείγματα στις διαφάνειες 7, 8, 9, 10 και ζητήστε από τους μαθητές να σκεφτούν
Με ποιόν τρόπο αυτή η είδηση αναφέρεται σε κάτι που τους είναι ήδη γνωστό/οικείο
Ποιο κενό περιέργειας υπόσχεται να καλύψει
Εξηγήστε τι είναι το Clickbate (Διαφάνειες 11, 12, 13) και συζητήστε τις ενδείξεις που μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε τα Clickbates (Διαφάνεια 14).

Εξετάστε και συζητήστε με τους μαθητές αν οι τίτλοι στις διαφάνειες 14 και 15 είναι ή δεν είναι clickbates και γιατί; 

Συζητήστε επίσης τους λόγους για τους οποίους κάποιος μπορεί να δημιουργήσει ένα click-bait, τι έχει να κερδίσει και αξιοποιώντας τις απαντήσεις μπορείτε να σχολιάσετε τις διαδικτυακές διαφημίσεις.

Τέλος ζητήστε από τους μαθητές να δημιουργήσουν τα δικά τους clickbates (Διαφάνεια 18) αξιοποιώντας τις γνώσεις που αποκόμισαν. Μπορείτε να παρουσιάσετε τα click-baits των μαθητών μίας τάξης σε μία άλλη για να αναδείξετε το πιο αποτελεσματικό.

 

Κυριακή 31 Μαΐου 2020

Επιστρέφουμε στο σχολείο και προσέχουμε :-)


Επιστρέφουμε στο σχολείο, τι πρέπει να προσέχουμε για να είμαστε ασφαλείς από τον Κορονοϊό;

Τη Δευτέρα 01 Ιουνίου επιστρέφουμε στα σχολεία μας :-)

Για να μείνουμε ασφαλείς θα πρέπει να ακολουθήσουμε με προσοχή τις παρακάτω οδηγίες που έχει εκδώσει ο ΕΟΔΥ
  • για τους μαθητές ΕΔΩ
  • για τους γονείς ΕΔΩ
  • για τους εκπαιδευτικούς ΕΔΩ
Επιπλέον ο ΕΟΔΥ έχει ετοιμάσει μια σειρά σεναρίων για μαθητές και εκπαιδευτικούς ΕΔΩ ενώ ΕΔΩ υπάρχει με την μορφή παρουσίασης τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε :-)

Τέλος η συνάδελφος Κιόρογλου Ελένη δημιούργησε μιά ευχάριστη παρουσίαση που συνοψίζει τα παραπάνω ΕΔΩ

Καλή επιστροφή :-)


Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

Η αναποδογυρισμένη τάξη (flipped classroom) και η ανάμεικτη μάθηση (blended learning)


Η αναποδογυρισμένη τάξη (flipped classroom) και η ανάμεικτη μάθηση (blended learning)

Flipped Classroom and Blended Learning (πηγή)

Τι είναι η αναποδογυρισμένη (Flipped) τάξη; 

Η wikipedia ορίζει την flipped classroom ως εξής
A "Flipped classroom" is an instructional strategy and a type of blended learning focused on student engagement and active learning, giving the instructor a better opportunity to deal with mixed levels, student difficulties, and differentiated learning styles during in-class time.

Τι είναι η ανάμεικτη (Blended) μάθηση; 

Είναι σαφές ότι η διδακτική προσέγγιση της αναποδογυριμένης τάξης είναι μία υλοποίηση της ανάμεικτης (blended) μάθησης. Η wikipedia ορίζει την ανάμεικτη (blended) μάθηση ως εξής:
Blended learning is an approach to education that combines online educational materials and opportunities for interaction online with traditional place-based classroom methods. It requires the physical presence of both teacher and student, with some elements of student control over time, place, path, or pace. While students still attend "brick-and-mortar" schools with a teacher present, face-to-face classroom practices are combined with computer-mediated activities regarding content and delivery. Blended learning is also used in professional development and training settings.
Ας επιστρέψουμε όμως στην διδακτική προσέγγιση της αναποδογυρισμένης τάξης, δεδομένου ότι στην παρούσα συγκυρία που η εκπαιδευτική διαδικασία έχει γίνει πλήρως Εξ Αποστάσεως, μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη.

Τι ακριβώς είναι η Flipped Classroom παρουσιάζεται στο Info-graphic που ακολουθεί

https://elearninginfographics.com/flipped-classroom-infographic/

image.png

Στην Εξ Αποστάσεων Εκπαίδευση το μοντέλο της "αντεστραμένης" τάξης θα μπορούσε να υλοποιηθεί ως εξής:
  • το εκπαιδευτικό περιεχόμενο προς κατανάλωση παρέχεται στην ασύγχρονα
  • η δουλεία που υπό άλλες συνθήκες θα γίνονταν στην τυπική τάξη γίνεται σύγχρονα
Σε ένα επίσης πολύ χρήσιμο infographic με τίτλο "Πως λειτουργεί η αντεστραμμένη τάξη" γίνεται αναφορά στο ότι δεν είναι τα βίντεο από μόνα τους αλλά ο τρόπος που ενσωματώνονται στην συνολική διδακτική προσέγγιση που κάνει τη διαφορά
https://elearninginfographics.com/flipped-classroom-works-infographic/  
 image.png

Ακολουθεί μια σειρά από χρήσιμα inforgraphics σχετικά με την αντεστραμμένη τάξη και την ανάμεικτη μάθηση

PRO tips in flipping a classroom
https://elearninginfographics.com/effective-strategies-to-flip-the-classroom-infographic/

How to flip a classroom and Learning communities in flipped classrooms
https://elearninginfographics.com/how-to-flip-a-classroom-infographic/

4 signs you have a real flipped classroom
https://elearninginfographics.com/4-signs-you-have-real-flipped-classroom-infographic/

Blended Learning
https://elearninginfographics.com/blended-learning-infographic/

Comparing blended learning with flipped learning
https://www.panopto.com/blog/infographic-comparing-blended-learning-and-flipped-learning/

Τέλος παρατίθενται άρθρα σχετικά με την αντεστραμμένη τάξη

WHAT, WHY, AND HOW TO IMPLEMENT A FLIPPED CLASSROOM MODEL

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020

Οδηγός αναφοράς για την Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση


Οδηγός αναφοράς για την Εξ Αποστάσεων Σχολική Εκπαίδευση

Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση είναι κάτι πολύ διαφορετικό από το
παίρνω έναν υπολογιστή με κάμερα και μικρόφωνο και κάνω το μάθημα από το σαλόνι του σπιτιού μου
είναι (μεταξύ άλλων)
η υποβοηθούμενη από τα μέσα τεχνολογίας και επικοινωνίας εκπαίδευση με μικρή ή καθόλου διαπροσωπική ή σε τάξη επαφή μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου που υλοποιείται μέσα σε ένα σαφώς ορισμένο πλαίσιο
Την τελευταία εβδομάδα καταγράφονται πολυάριθμες πρωτοβουλίες και προσπάθειες για την σχεδίαση, υλοποίηση και παροχή μαθητών εξ αποστάσεως.

Δεδομένων των συνθηκών (ελλείψεις σε υποδομές, τεχνολογικός αναλφαβητισμός μαθητών/εκπαιδευτικών, έλλειψη ψηφιακού υλικού) και λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση/ψυχολογία λόγω εγκλεισμού οι πρωτοβουλίες αυτές φαντάζουν στα μάτια μου (σχεδόν) συγκινητικές :-)

Με σκοπό να λειτουργήσει υποστηρικτικά προς τις πρωτοβουλίες αυτές συνάχθηκε ο οδηγός που θα βρείτε εδώ. Ο οδηγός αυτός επιχειρεί να οριοθετήσει ένα πλαίσιο αναφορικά με την Εξ Αποστάσεων Εκπαίδευση και έχει δημιουργηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι επαναχρησιμοποιήσιμος (διανέμεται με ανοιχτή άδεια χρήσης).

Ελπίζω να σας φανεί χρήσιμος

Ο οδηγός συντάχθηκε κατά τη διάρκεια σχεδίασης και υλοποίησης του προγράμματος ΕξΑΕ του ΠΣΠΘ - Δημοτικού.



Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Οι 8 καλύτερες δωρεάν εφαρμογές για video meetings!



Οι 8 καλύτερες δωρεάν εφαρμογές για video meetings!

Αναδημοσίευση από εδώ

8 από τις καλύτερες δωρεαν εφαρμογες για video meeting !

Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν σκοπό να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη, ειδικά αυτή τη περίοδο που ο Κορωναϊός μας έχει κλείσει στο σπίτι. Η ανάπτυξη video meetings εφαρμογών όπως το WhatsApp ήταν είναι μεγάλο βήμα για τη βελτίωση της επικοινωνίας. Σε περιόδους όπως το ξέσπασμα του Κορωναϊού, οι εφαρμογές για βιντεοκλήσεις μπορεί να είναι αρκετά χρήσιμες.

Η μεγάλη ταλαιπωρία ξεκινά όταν πρέπει να διαλέξουμε μια εφαρμογή που να είναι δωρεάν, να παρέχει καλή εξυπηρέτηση και να είναι συμβατή με περισσότερες πλατφόρμες. Υπάρχουν διάφορες εφαρμογές στο διαδίκτυο, αλλά όταν απαιτείται μια επαγγελματική συνάντηση, προσπαθούμε να βρούμε την καλύτερη εφαρμογή με αποτελεσματικά εργαλεία τα οποία να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εύκολα κατά τη διάρκεια των συνεδρίων.

1) Zoom Meetings



Το Zoom Meetings είναι μία από τις καλύτερες εφαρμογές για video meeting. Χρησιμοποιείται για την οργάνωση επαγγελματικών συναντήσεων και είναι συμβατή με smartphones.

Οι συναντήσεις στην εφαρμογή μπορούν να αποθηκευτούν στο cloud, κάτι το οποίο θεωρείται πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Η εφαρμογή παρέχει ποιότητα ήχου και εικόνας HD. Μπορεί επίσης να χειριστεί περίπου 1000 συμμετέχοντες ταυτόχρονα. Στην πραγματικότητα, είναι το πιο κατάλληλο λογισμικό ηλεκτρονικής συνάντησης για μεγάλες συγκεντρώσεις.

Χαρακτηριστικά:
Μπορεί άνετα να χειριστεί 100 συμμετέχοντες σε ενιαία κλήση.
Δεν υπάρχει περιορισμός στις συγκεντρώσεις.
Διάρκεια έως και 40 λεπτά.

2) Google Hangouts Meetings



Αυτή είναι μία από τις πιο αξιόπιστες εφαρμογές διαθέσιμες για όλες τις μεγάλες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των Windows, Mac, Android και iOS. Η πιο σημαντική λειτουργία του Google Hangouts είναι το Screen Sharing. Με άλλα λόγια, οι χρήστες μπορούν να βλέπουν την οθόνη του καθενός κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης. Η εφαρμογή λειτουργεί άψογα σε κινητές συσκευές, και επίσης υπάρχει στο G suite.

Χαρακτηριστικά:
Ο κάθε χρήστης μπορεί να έχει διαφορετικά δικαιώματα.
Υποστήριξη από αρκετές συσκευές.
HD ποιότητα.

3) Go To Meeting



Οι εφαρμογές Go To Meeting και Zoom Meeting έχουν παρόμοιες δυνατότητες . Το Go To Meeging είναι συμβατό με τις περισσότερες από τις συσκευές, όπως PC, Mac και smartphones με λειτουργικό σύστημα Android. Η εφαρμογή αυτή, επίσης μπορεί να καταγράφει τις συνεντεύξεις στο cloud. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι δέχεται φωνητικές εντολές από την Siri της Apple.

Χαρακτηριστικά:
Εύκολη μετακίνηση στις διάφορες συγκεντρώσεις.
Δυνατότητα καταγραφής στο cloud ακόμα και από κινητά.

4) Blue Jeans



Το Blue Jeans είναι μια ακόμα αξιόπιστη εφαρμογή η οποία μοιάζε με τις προαναφερθείσες εφαρμογές. Υποστηρίζει έως και 25 χρήστες σε μια κλήση ταυτόχρονα. Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό της εφαρμογής Blue Jeans είναι ότι δεν χρειάζεται να έχετε λογαριασμό για να τη χρησιμοποιήσετε.

Χαρακτηριστικά:
Απλή εφαρμογή.
Υποστηρίζει 100+ χρήστες ταυτόχρονα, ένα έχετε την premium έκδοση.
Υπάρχει σε όλες τις πλατφόρμες.

5) Cisco Webex Meetings



Cisco Webex Meetings είναι ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στη λίστα μας. Είναι πολύ διάσημο λόγο των χαρακτηριστικών του. Η εφαρμογή διαθέτει έναν εικονικό πίνακα, τον οποίο οι συμμετέχοντες μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να σχεδιάζουν ή να επισημάνουν οτιδήποτε στην οθόνη. Η εφαρμογή είναι πολύ αποδοτική για μεγάλα video meetings.

Χαρακτηριστικά:
Εικονικός Πίνακας
Δωρεάν για 3 συμμετέχοντες.
Μπορείτε να προγραμματίζετε τις συνεδρίες από την εφαρμογή.

6) Join.me



Αυτή η εφαρμογή έχει μία από τις πιο μοναδικές εμφανίσεις. Οι συμμετέχοντες σε μια τηλεδιάσκεψη εμφανίζονται σε φυσαλίδες αντί σε τετράγωνα. Η Premium έκδοση της εφαρμογής επιτρέπει μέχρι 10 συμμετέχοντες σε τηλεδιάσκεψη και η δωρεάν έκδοση επιτρέπει 3 συμμετέχοντες. Οι χρήστες του Google Chrome μπορούν να συμμετέχουν χωρίς να έχουν την εφαρμογή.

Χαρακτηριστικά:
Μπορείτε να αλλάζετε τα BackGrounds.
HD ποιότητα του ήχου.
Screen share με ένα κλικ.

7) Zoho Meetings



Η εφαρμογή αυτή, βασίζεται αποκλειστικά στους browsers. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι πολύ σημαντικό, διότι οι χρήστες μπορούν να χρησιμοποιούν την εφαρμογή κατευθείαν από το internet, χωρίς την ανάγκη λήψης και εγκατάστασης. Παρόλα αυτά, η εφαρμογή υπάρχει όπως για android, έτσι και για IOS.

Χαρακτηριστικά:
Webcam/screen sharing
Η δωρεάν έκδοση υποστηρίζει έως και 3 χρήστες.
Δυνατότητα να κρυπτογραφήσετε την κλήση

8) Skype for business



Το Skype for business είναι μία από τις πιο αξιόπιστες και χρησιμοποιούμενες εφαρμογές για video meetings σε αυτήν τη λίστα. Η διαχείριση της τηλεδιάσκεψης με το Skype είναι πολύ εύκολη. Έχει επίσης μερικά μοναδικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, οι συμμετέχοντες μπορούν να αντιδράσουν στα γραπτά μηνύματα.

Χαρακτηριστικά:
Είναι συμβατό ακόμα και με πλατφόρμες όπως Alexa,xbox, κ.α.
Υποστηρίζει την μεταφορά αρχείων με μέγεθος έως και 300MB
Μεταφραστής.